PDA

View Full Version : pickguard voor een pickguard-loze gitaar



renier
31 juli 2003, 07:47
hey mensen,

ik heb het volgende probleempje: ik heb mijn Ibanez RG 560 laten overspuiten en voorzien van nieuwe pups (dimarzio Super distortion, dimarzio class of '55 en seymour duncan JB junior). hij is heel mooi geworden, maar hij "mist" nog iets: gezien het feit dat hij dekkend gelakt is, lijkt en slagplaat me iets spannender. helaas zijn er maar een paar modellen rg's die dezelfde pickup-config hebben (H-S-S) en geen daarvan is geleverd met slagplaat. dit houdt dus in dat er geen standaard slagplaten te krijgen zijn, ik dus een tracing moet maken van de slagplaat met alle posities van potmeters en pickups. ik heb nu twee vraagjes:

1. heeft iemand een tracing van een slagplaat voor een normale rg (met h-s-h config), zodat ik in ieder geval een beginpunt heb

2. weet iemand waar ik zo'n slagplaat kan laten maken (eventueel een beetje in de buurt, dan hoef ik helemaal geen tracing te maken en kan ik gewoon de gitaar wegbrengen en ophalen).


even een fototje:

http://members.home.nl/renierh/gear/rg560_full.jpg

de slagplaat moet de cremekleur van de dimarzio superdistortion worden, lijkt mij het mooist...

alvast bedankt!

Anders Destium
31 juli 2003, 10:39
Ziet er mooi uit in die kleur man!

Je kunt denk ik vox humana of rockinger.de proberen. Je kunt namelijk ook alleen het materiaal kopen en dan zelf jouw vorm erin maken.
Je moet alleen wel op 1 ding letten: Als je er eenmaal een slagplaat op hebt gezet kun je niet meer terug. Een vriend van me had op een RG570 een parelmoeren slagplaat gezet, alleen toen hij hem wilde verkopen had hij een probleem :wink:

Bassie79
31 juli 2003, 10:42
misschien een fender pickguard erop, die hebben ook h-s-h configs geloof ik

maar dan zit je wel met je volume knop e.d.

renier
31 juli 2003, 11:03
heren, bedankt voor de info

@anders:

thanx, ja, het was een hele verbetering. ik heb die gitaar 5 jaar geleden voor 400 GULDEN gekocht. toen was hij wit, met zorgvuldig geplaatste bier, zweet en koffie vlekken. ik heb hem 4 jaar geleden zelf overgespoten, petroleum groen. best een aardig kleurtje, maar helaas is het bijna onmogelijk voor een amateur om een mooie gloss te krijgen, dus dat was meer een sinasappelhuidje :) een half jaartje geleden heb ik hem naar een pro gebracht, die de body en headstock zo heeft gespoten..

en dat niet meer terug kunnen: ach ja, voor de verkoop is dit toch niks. RG's brengen geen kont op tweedehands en zeker niet als ze, zoals deze, 14 jaar oud zijn. daarbij komt nog dat dit schatje ook wel emotionele waarde heeft. eerste gig, etc. daarnaast speelt hij echt helemaal brilliant. heb gisteren in keulen op een nieuwe rg prestige gespeeld, een thinline tele, een les paul, een ibanez sc... kwam voor mij niet eens in de buurt hiervan.

totale kosten van dit dingetje tot nu toe:

gitaar: 180 euro
paint: 70 euro
dimarzio: 55 euro
dimarzio 2: 45 euro
seymour: 50 euro


tot nu toe dus 400 euro. geen geld voor een mooie ibi met top elementen toch?


ga inderdaad eens kijken of ik het niet zelf kan snijden. moet wel mogelijk zijn toch?

@bassie:

fender pickguard gaat no-way passen. het enige dat mischien zou kunnen is de rg pickguard, maar die bestaat niet in HSS..

overigens... mooie text in de sig. goed nummer!

JV
31 juli 2003, 11:14
ik zou in principe wel mijn pickguard van me jem over kunnen trekken op papier en inscannen, alleen moet je dan zelf de pickupgaten tekenen. iig van het halselement, ik heb namelijk een hsh pickguard. dus brug en midden kan ik wel overtrekken. volumen en tonegat ook wel, ik neem aan dat dat allemaal hetzelfde is.

dan kan je hem zelf uiteindelijk uit een stuk slagplaatmateriaal snijden, of laten doen door voxhumana oid.

JV
31 juli 2003, 11:24
haha, domme ik.

heb een beter plan. ik pleur die slagplaat gewoon direct onder de scanner.

http://home.planet.nl/~vos02157/jasper/pick.jpg

ware grootte. let wel op dat er op die jem geen pickupringen zijn, die pickups zijn direct gemount. dus dat die gaten niet helemaal kloppen met jou gitaar.

volumeknop staat volgens mij ook op een andere plaats

roppie
31 juli 2003, 11:58
ware grootte? niet om 't een of ander, maar hij lijkt me toch iets te groot.

JV
31 juli 2003, 12:25
hmm, zal de scanner wel zijn oid dan.

iig, wat verkleinen en je hebt de goede grootte :p

urezna
31 juli 2003, 13:01
als je aangeeft op hoeveel dpi je gescand hebt, en je print hem ook op dat aantal uit, moet het goed gaan ;-)

Ic3gl0vE
31 juli 2003, 13:07
zonde om op die gitaar een slagplaat zetten! Hij is echt mooi zo. Maar goed, dat is jouw keuze natuurlijk.
Je hebt wel echt een koopje aan die plank!

JV
31 juli 2003, 13:08
gewoon op 150 volgens mij.

kheb al even gechecked. als je hem gewoon op een a4 zet lukt het prima.

roppie
31 juli 2003, 13:08
jep das een goeie..

renier
31 juli 2003, 13:29
@ JV:

mijn eeuwige dank is jouw deel. tis dat ik al een vriendin heb anders zat een huwelijksaanzoek er ook nog wel in ;)


EDIT: je gaat me trouwens toch niet vertellen dat je dat ding net van je jem geschroefd hebt omhem in te scannen he..?


@ ic3dglove

ja, is ook wel, maar als je hem in het echt ziet is het toch wat.....saai. ook omdat de hardware zwart is, en dat contrasteert niet echt met de lak.

renier
31 juli 2003, 13:59
heb het even geprobeerd, en inderdaad, volume knop zit op een andere plek. ook het midden element trouwens, omdat er natuurlijk meer ruimte is, staan ze verder uit elkaar..

maar bedankt in ieder geval, ik ga gewoon net zo lang snijen totie past!

ben???
31 juli 2003, 14:04
voor ibanez gitaren kan je bijna geen slagplaten krijgen. ik heb een tijdje geleden gevraagd hoeveel een slagplaat kost, en helemaal op maat laten zagen kost ongeveer zestig euro. maar ik zou er zelf geen slagplaat op zetten. die hoort gewoon niet op de gitaar. mooi ding verder!

JV
31 juli 2003, 14:46
haha, nee, dat ding ligt al een jaar van me JEM af. kvond hem lelijk, kwamen alleen maar krassen op (ok, das de bedoeling) en daardoor zag je de bloemen niet mooi meer. en sinds hij toch doorzichtig is boeit dat niet echt. de schroefjes vallen ook niet echt op door het floral pattern

Ic3gl0vE
31 juli 2003, 15:18
@ ic3dglove

ja, is ook wel, maar als je hem in het echt ziet is het toch wat.....saai. ook omdat de hardware zwart is, en dat contrasteert niet echt met de lak.

Daar heb je ook wel gelijk in, chromen hardware zou een stuk mooier zijn. Maar goed.. een nieuwe brug enzo wordt wel erg duur.

renier
31 juli 2003, 17:49
inderdaad, en dan moet je voor de consistentie ook de tuners, locking nut, snaargeleider, volume en toon knop, etc gan verwisselen... en daarbij vindt ik zwarte hardware op zich mooier, maar het moet wel contrasteren. als ik er een creme kleurige slagplaat onder zet, is het verschil wel groot genoeg lijkt me.

Anders Destium
31 juli 2003, 18:29
@ ic3dglove

ja, is ook wel, maar als je hem in het echt ziet is het toch wat.....saai. ook omdat de hardware zwart is, en dat contrasteert niet echt met de lak.

Daar heb je ook wel gelijk in, chromen hardware zou een stuk mooier zijn. Maar goed.. een nieuwe brug enzo wordt wel erg duur.

Ik vind chromen hardware erg lelijk. Powder Cosmo (antraciet) is al een stuk beter, al heb je vaak het probleem dat op de plaats waar je hand de brug raakt het snel gaat rubben (dan wrijf je de lak eraf en wordt het chroomachtig :( ). Bij chroom heb je dit soort problemen niet, al moet zwart ook kunnen :wink: