PDA

View Full Version : Twijfel…. '59 Bassman LTD PTP vs JCM800 2210 halfstack



MarkS
5 juli 2017, 11:35
Ik heb een PTP '59 Bassman LTD met 2x12 V30.
Deze kan ik evt ruilen tegen een JCM800 2210 head (1990.. dus met andere pre-amp en gefixte channel bleed dan de eerste series) en een JCM900 1960A cab.
Ik geil sinds dag 1 op gitaar nog steeds op de Marshall sound, en hoewel de Bassman een ideale pedalenslikker en prachtig clean platform is, met de grote PlexiTone of Rockett Animal kom ik aardig in de buurt van een Marshall, maar nog altijd net niet die onmiskenbare/herkenbare Marshall mojo.
En ja ik weet, een 2203/2204 is beter/anders volgens velen.

Qua clean sounds ga ik inleveren, (al heb ik niks met echt super Twinachtig Fender clean), maar het Marshall clean met een randje tot lichte ACDC crunch is ook wel errug tasty.
Voor de Bassman gebruik ik een Hotplate, en dat zal voor de Marshall niet anders zijn.
Muzieksmaak: stevige rockabilly/psychobilly, blues, old school (hard)rock.
Gitaren: Fender Contemporary 22 met Tex Mex set, Squier Classic Vibe Tele, Squier VM Tele Custom II P90, Gibson Les Paul Studio WR, Gretsch G5120 met TV Jones.. Ik vrees het meeste voor de Gretsch/Marshall combi.

Natuurlijk moet ik zelf proberen en beslissen, maar een beetje externe input kan nooit kwaad.

arjanb01
5 juli 2017, 11:40
Eenduidig antwoord is niet te geven. Het blijft smaak gerelateerd. Wil je flexibel zijn: bassmann plus pedalen.
Wil je 1 goede crunch/leadsound-jcm800 die ik geweldig vindt.
Kan je altijd nog een cleane amp ernaast gebruiken.

Rick trodat
5 juli 2017, 11:46
Ik zie beide amps niet als een ideale pedalen-slikker. Maar een tweed is natuurlijk wel 100x beter dan een jcm800. ( beter is relatief natuurlijk) een marshall reageert gewoon minder sterk op pedalen. Zeker met die hoeveelheid oversturing.

Crunch van de jcm800 is uniek en scheurt enorm in het mid hoog. Een bassman heeft toch een andere curve. Maar scheuren kunnen alle tweeds goed.

Maar als je stevig speelt, dan kan je niet mis met een marshall natuurlijk.

NLF
5 juli 2017, 11:47
Zou ik niet doen. Als je een Marshall zoekt zou ik nooit de 2210 channel switcher nemen (om verschillende redenen). Er komen regelmatig leuke Marshalls voorbij (2203 of 2204, maar je kunt ook een eind jaren 70 superlead dus non master volume kopen). Bovendien zou ik de Bassman nooit weg doen als ik een Marshall zou aanschaffen (ik zou dus gewoon een amp erbij kopen).

De 2210 is vooral ontwikkeld als antwoord van Marshall om mee te gaan in de ontwikkelingen van de jaren 80 (clean channel en overstuurd channel, fx loop etc.). Als je meer in blues en oude hard rock zit (zit ik ook) kun je toch beter een andere Marshall zoeken. Ik heb meerdere malen zo'n channel switcher geprobeerd en hoewel ze in eerste instantie best aardig lijken qua klank vond ik ze toch nogal vlak als ik er wat langer op speelde. Bovendien zijn ze ingewikkeld met meerdere volume en gain knoppen en een diode die je erin draait als je meer gain wilt.

MarkS
5 juli 2017, 11:48
Twijfelde nog ff om de set gewoon erbij te nemen.
But take note: speel vooralsnog nog/weer thuis. Een halfstack in de woonkamer erbij gaat mijn Lief niet fijn vinden.
I know, 100W halfstack thuis is overkill. Maar een 50W Bassman zonder master volume ook. That's why I've got the Hotplate.

MarkS
5 juli 2017, 11:50
Ik zie beide amps niet als een ideale pedalen-slikker. Maar een tweed is natuurlijk wel 100x beter dan een jcm800. ( beter is relatief natuurlijk) een marshall reageert gewoon minder sterk op pedalen. Zeker met die hoeveelheid oversturing.

Crunch van de jcm800 is uniek en scheurt enorm in het mid hoog. Een bassman heeft toch een andere curve. Maar scheuren kunnen alle tweeds goed.

Maar als je stevig speelt, dan kan je niet mis met een marshall natuurlijk.
Got your point, Marshall vreet niet alles (maar drive pedalen behalve een TS zijn dan overbodig) , maar die Bassman vreet echt bijna alles wat je er voor gooit, waarom zou het volgens jou geen pedalslut zijn?
Ben ook niet van de echte high gain, standje 5-6 op de Marshall is voor mij ruim zat.
En benieuwd naar je (lichte) aversie voor een 2210. Tis niet die ouwe eerdere krijsbak (heb een vroege 2205 gehad)

NLF
5 juli 2017, 11:52
Qua volume schiet je er niets mee op. De 2210 heeft een master volume maar moet nog steeds gewoon hard staan om goed te klinken (iemand zei eens tegen mij "alles waar Marshall op staat klinkt alleen als het heel groot en zwaar is en als het heel hard staat"). Op allebei de amps kun je thuis eigenlijk niet spelen.

MarkS
5 juli 2017, 12:04
Op allebei de amps kun je thuis eigenlijk niet spelen.
I kindly disagree. Heb zoveel kleine ampjes gehad/geprobeerd, maar haalt het qua impact/beleving imho niet bij een bak met een attenuator (mits niet teveel afgeknepen, hoeft geen slaapkamer niveau te zijn) En ms komt er wel weer een bandje, en dan schiet een oefen ampje met al dan niet klein speakertje domweg tekort.

Maar goed, general consensus is: keep the Bassman. Komt aardig overeen met mijn gut feeling.

NLF
5 juli 2017, 12:26
Heb zoveel kleine ampjes gehad/geprobeerd, maar haalt het qua impact/beleving imho niet bij een bak met een attenuator (mits niet teveel afgeknepen, hoeft geen slaapkamer niveau te zijn)

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe hard je thuis kunt spelen. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. Ik gebruik thuis een Champ. Omdat ik eens per week een oefenruimte huur waar ik mijn grotere amps mee naar toe neem kan ik daar voor thuis genoegen mee nemen. Toen ik mijn Aracom nog had heb ik wel eens gekeken of ik thuis mijn 20 watt Marshall kon gebruiken maar ik heb toen gezegd laat ook maar.

Montecristo
5 juli 2017, 13:34
Hier nog een vote voor de Bassman.

MarkS
5 juli 2017, 13:39
Ben er al wel uit denk ik. Bassman blijft. Denk ik.

NLF
5 juli 2017, 14:12
Zo'n 2210 of 2205 moet je alleen nemen als je per se een fx loop en 2 kanalen amp wilt hebben. Schenker speelt erop omdat ie dan z'n delays in de loop kan zetten. Als je gewoon een Marshall zoekt voor de (klassieke) Marshall sound is de 2210 niet zo'n voor de hand liggende keuze.

Montecristo
5 juli 2017, 15:08
Zo'n 2210 of 2205 moet je alleen nemen als je per se een fx loop en 2 kanalen amp wilt hebben. Schenker speelt erop omdat ie dan z'n delays in de loop kan zetten. Als je gewoon een Marshall zoekt voor de (klassieke) Marshall sound is de 2210 niet zo'n voor de hand liggende keuze.

JTM45 :mmmm:

MarkS
5 juli 2017, 17:10
JTM45 :mmmm:
En waar denk je dat de JTM45 op gebaseerd is?

MarkS
5 juli 2017, 17:11
Zo'n 2210 of 2205 moet je alleen nemen als je per se een fx loop en 2 kanalen amp wilt hebben. Schenker speelt erop omdat ie dan z'n delays in de loop kan zetten. Als je gewoon een Marshall zoekt voor de (klassieke) Marshall sound is de 2210 niet zo'n voor de hand liggende keuze.
Got it..
Maar ik was er al uit. Of toch niet.

Brum
5 juli 2017, 18:50
Zo'n 2210 of 2205 moet je alleen nemen als je per se een fx loop en 2 kanalen amp wilt hebben. Schenker speelt erop omdat ie dan z'n delays in de loop kan zetten. Als je gewoon een Marshall zoekt voor de (klassieke) Marshall sound is de 2210 niet zo'n voor de hand liggende keuze.

Sorry, maar dit is echt niet waar wat je zegt. Een 2210 is behoorlijk veelzijdiger dan men wil voordoen op het almachtige internet en wat mij betreft onderschat. Het is echt geen high gain bak pur sang. Mildere drive is er meer dan prima uit te halen. Een 2210 heeft ook geen clean kanaal. Dat werd/wordt zo genoemd, omdat het tweede kanaal veel meer gain uit te putten valt en het 'cleane' kanaal nog enigszins clean te krijgen is. Even zo makkelijk is daar een old school Marshall crunch uit te peuren en daar is het eigenlijk ook voor bedoeld. Het lead kanaal is dan ook meer bedoeld voor leads en het 'normal' kanaal voor crunch. Gitarist eigen en toch zeker in de JCM800 regionen, werd natuurlijk het leadkanaal direct gebruikt voor al het andere zware werk. Ik heb zelf eentje uit '89 en die verkies ik nog steeds boven een 2203, easy. Laat 'm goed afstellen bij een vakman, pleurt er KT77's in en je hebt een absoluut veelzijdige versterker, evenals een beest als het moet. En al zeker geen jaren '80 geluid, hij is eerder warmer dan een 2203. Ik kan dat vergelijk trekken, ik heb ze allebei.

Ik zeg niet dat jij het doet, maar de slechte naam onder de vele 'experts' heeft deze versterker vooral te danken aan een hoop nagepraat op het internet. Ik vind het niet erg, daardoor heb ik 'm lekker goedkoop op de kop getikt. Hoewel je ze inmiddels ook al weer makkelijk voor zo'n 1300 eurie ziet gaan, zeker de latere versie.

MarkS
5 juli 2017, 18:55
Sorry, maar dit is echt niet waar wat je zegt. Een 2210 is behoorlijk veelzijdiger dan men wil voordoen op het almachtige internet en wat mij betreft onderschat. Dit dus, de reputatie van de eerdere modellen, de channel bleed, en God verhoede het, diode clipping.

Brum
5 juli 2017, 18:57
In de verbeterde versie zitten ook diodes hoor.;) Naar mijn weten is alleen de channel bleed aangepakt.

MarkS
5 juli 2017, 18:59
I know, en voor mij geen bezwaar, ik illustreer alleen de napraterij op het web.
In de verbeterde versie zitten ook diodes hoor.;) Naar mijn weten is alleen de channel bleed aangepakt.

Overigens is de preamp wel iets aangepakt bij het laterel mode begreep ik, toonstack zit na de revisie niet meer na V1, maar daar waar ie hoort te zitten.

Brum
5 juli 2017, 19:03
Zou goed kunnen inderdaad. Dat diode clipping verhaal is inderdaad zo'n dingetje waar half gitaarminnend internet elkaar in napraat.

the sure thing
5 juli 2017, 20:39
Sorry, maar dit is echt niet waar wat je zegt. Een 2210 is behoorlijk veelzijdiger dan men wil voordoen op het almachtige internet en wat mij betreft onderschat. Het is echt geen high gain bak pur sang. Mildere drive is er meer dan prima uit te halen. Een 2210 heeft ook geen clean kanaal. Dat werd/wordt zo genoemd, omdat het tweede kanaal veel meer gain uit te putten valt en het 'cleane' kanaal nog enigszins clean te krijgen is. Even zo makkelijk is daar een old school Marshall crunch uit te peuren en daar is het eigenlijk ook voor bedoeld. Het lead kanaal is dan ook meer bedoeld voor leads en het 'normal' kanaal voor crunch. Gitarist eigen en toch zeker in de JCM800 regionen, werd natuurlijk het leadkanaal direct gebruikt voor al het andere zware werk. Ik heb zelf eentje uit '89 en die verkies ik nog steeds boven een 2203, easy. Laat 'm goed afstellen bij een vakman, pleurt er KT77's in en je hebt een absoluut veelzijdige versterker, evenals een beest als het moet. En al zeker geen jaren '80 geluid, hij is eerder warmer dan een 2203. Ik kan dat vergelijk trekken, ik heb ze allebei.

Ik zeg niet dat jij het doet, maar de slechte naam onder de vele 'experts' heeft deze versterker vooral te danken aan een hoop nagepraat op het internet. Ik vind het niet erg, daardoor heb ik 'm lekker goedkoop op de kop getikt. Hoewel je ze inmiddels ook al weer makkelijk voor zo'n 1300 eurie ziet gaan, zeker de latere versie.

Mee eens. Ik heb een tijd een 2210 gehad en het 2e kanaal is BRUUT. Pure Marshall klank. "Lichte crunch" zou ik het niet willen noemen, maar rock/hardrock is zeer goed te pruimen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Montecristo
5 juli 2017, 21:42
Maakt de keuze nog makkelijker.

Montecristo
5 juli 2017, 21:43
En waar denk je dat de JTM45 op gebaseerd is?

Daar reageerde ik op :)

NLF
5 juli 2017, 22:17
Sorry, maar dit is echt niet waar wat je zegt. Een 2210 is behoorlijk veelzijdiger dan men wil voordoen op het almachtige internet en wat mij betreft onderschat. Het is echt geen high gain bak pur sang. Mildere drive is er meer dan prima uit te halen. Een 2210 heeft ook geen clean kanaal. Dat werd/wordt zo genoemd, omdat het tweede kanaal veel meer gain uit te putten valt en het 'cleane' kanaal nog enigszins clean te krijgen is. Even zo makkelijk is daar een old school Marshall crunch uit te peuren en daar is het eigenlijk ook voor bedoeld. Het lead kanaal is dan ook meer bedoeld voor leads en het 'normal' kanaal voor crunch. Gitarist eigen en toch zeker in de JCM800 regionen, werd natuurlijk het leadkanaal direct gebruikt voor al het andere zware werk. Ik heb zelf eentje uit '89 en die verkies ik nog steeds boven een 2203, easy. Laat 'm goed afstellen bij een vakman, pleurt er KT77's in en je hebt een absoluut veelzijdige versterker, evenals een beest als het moet. En al zeker geen jaren '80 geluid, hij is eerder warmer dan een 2203. Ik kan dat vergelijk trekken, ik heb ze allebei.

Ik zeg niet dat jij het doet, maar de slechte naam onder de vele 'experts' heeft deze versterker vooral te danken aan een hoop nagepraat op het internet. Ik vind het niet erg, daardoor heb ik 'm lekker goedkoop op de kop getikt. Hoewel je ze inmiddels ook al weer makkelijk voor zo'n 1300 eurie ziet gaan, zeker de latere versie.

Wat er op internet geschreven staat is voor mij niet relevant. Ik baseer mij puur op mijn eigen ervaringen. Ik heb twee keer (uitvoerig) op zo'n ding gespeeld (twee verschillende exemplaren). Slecht zou ik ze zeker niet willen noemen. Ik vond ze in een bepaald opzicht handiger dan mijn 1959 Marshalls (heb er twee) (want heel makkelijk om er op aanvaardbaar volume een goede typische Marshall rocksound uit te krijgen). Michael Schenker gebruikt ze ook en dat zegt op zich genoeg. Maar toen ik er op zat te spelen vond ik na verloop van tijd die amp toch een beetje "vlak" vergeleken met mijn non master volume jaren zeventig amps. Waar dat precies aan ligt weet ik niet. De fx loop vond ik wel heel handig en die heb ik toen ook geprobeerd met een Space Echo pedaal, maar ik speel eigenlijk nooit met delay (inmiddels verkocht) of reverb dus die fx loop heb ik niet nodig. Het is allemaal erg smaak gerelateerd. Ik houd niet zo van channel switchers, master volumes en fx loops (is mijn ding allemaal niet) maar als je dat soort dingen juist heel erg handig vindt dan is het echt een prima amp.

NLF
5 juli 2017, 22:29
Zou goed kunnen inderdaad. Dat diode clipping verhaal is inderdaad zo'n dingetje waar half gitaarminnend internet elkaar in napraat.

Ik heb het vermoeden dat er eentje in zit, hij klonk tenminste een beetje als mijn oude Marshall the Guvnor pedaal (en die vond ik nooit zo lekker klinken) als je er meer gain of volume in draaide (weet uit mijn hoofd niet meer welke knop, test is inmiddels een jaar geleden). Maar nogmaals: het is zeker geen slechte amp. Ik heb alleen al genoeg Marshalls die doen wat ze moeten doen en die mij goed bevallen dus zodoende. Het hangt er gewoon vanaf wat je zoekt. Die jaren zeventig bakken van mij zijn voor heel veel mensen helemaal niet geschikt en die zou ik ook zeker niet iedereen zo maar aanbevelen.

MarkS
5 juli 2017, 22:53
Ik gebruik flanger, chorus, 2 delays, reverb, tremolo en looper wat allemaal in een fx loop zou moeten. Dus een fx loop is voor mij een must als ik de scheur uit een amp moet halen.

NLF
5 juli 2017, 23:02
Ik gebruik flanger, chorus, 2 delays, reverb, tremolo en looper wat allemaal in een fx loop zou moeten. Dus een fx loop is voor mij een must als ik de scheur uit een amp moet halen.

Dat hoeft allemaal niet in een loop, maar kan in een loop. Tremolo en Chorus/Flanger en Phaser zet ik altijd zonder probleem voor de amp (als ik ze gebruik), als ik een tape delay (wil ik nog een keer aanschaffen) zou gebruiken zou ik 'm ook zeker voor de amp zetten (zelfde geldt voor zo'n Fender reverb tank, werkt uitstekend voor de amp). Dat werkt voor mij prima (zo deden ze het vroeger ook), maar iedereen heeft zijn / haar eigen manier van werken of voorkeuren (wet/dry is ook nog altijd een optie natuurlijk). Als jij een loop wilt gebruiken dan moet je dat beslist doen. Er zitten voor- en nadelen aan de verschillende opties.

MarkS
6 juli 2017, 12:46
In mijn geval altijd trem na de reverb (which goes after delay), mijn AD9 kan nog wel voor de loop, mijn DML niet. CE-1 en FL9 ook liever na de loop.. Ditto X2 looper helemaal aan het eind… Blijft over: tuner, wah, Sub 'n Up, MXR phase 90 en drives in front.

Kim Wilson
7 juli 2017, 08:38
Ik heb een poosje terug op een Marshall-achtige amp (eenkanaals, 18 watter of zo) gespeeld, en hoe fijn ik het geluid ook vond, hij zou nooit mijn Fender kunnen vervangen. Met name het gebrek aan dynamiek t.o.v. de Fender vond ik een dingetje. Voor oldschool rock wel ongeëvenaard, dat haal ik dan weer niet uit mijn Fendertje, ook niet met pedalen.

Dus, als je gewend bent aan de dynamiek van een Fender amp, moet je je afvragen of je dat kunt missen. Een Marshall heb ik toch vooral ervaren als een amp die vooral heeeeel goed is in een bepaald gebied, terwijl mijn versterker veel breder inzetbaar is. Als ik het geld zou hebben kocht ik hem erbij, want vooral voor classic rock was dat ding echt te gek, maar nooit als vervanger.

arjanb01
7 juli 2017, 10:00
Als ik het geld zou hebben, kocht ik in jou geval een Friedman Small box 50 combo halen. Clean fender, crunch en lead marshall.
De beste amp op de markt, zeker qua dynamiek, ook clean. Heel mooi, heul duur.

Kim Wilson
7 juli 2017, 10:07
Ik zit even te kijken. Inderdaad erg duur. Voor dat geld zet je ook een Marshall én een Fender neer. :D

arjanb01
7 juli 2017, 10:17
Maar die dingen klinken !
Alsof je door een heel lekker wijf afgezogen wordt😁
M'n ultieme droom amp. Moet ik nog een aantal jaartjes sparen🙈

Kim Wilson
7 juli 2017, 10:24
Ik zie mijn amp alleen maar meer waard worden. Misschien kan ik hem over 10 jaar wel inruilen. :D

Hendriks
7 juli 2017, 10:27
Veul goedkoper: 1 kanaal van de Bassman ombouwen naar Marshall specs , geen grote ingreep.

MikeD
7 juli 2017, 11:39
Bassman houden ... Ik doe m'n Blackface Bandmaster ook niet weg....for obvious reasons. Advies mijnerzijds: Peavey Windsor top erbij kopen voor het "crancked up Marshall' gebeuren; kost niet te veel en geeft veel "bang for the buck" (en lol...) staat er een te koop momenteel:
https://link.marktplaats.nl/m1179957282
(bied vooral iets lager...)
Eventueel: met 5751 buizen in de voortrap en KT77's in de eindtrap wordt ie iets minder wild en een stukkie 'warmer' qua sound. Voor mijn 70's/80's Rock-gevoel issie zeer geschikt. (Eventueel trek je d'r twee eindbuizen uit....) Heb m (gewoon met 4 eindbuizen) thuis op de zolder staan en is qua 'herrie voor de buren' wel degelijk 'hanteerbaar' te houden (en ik heb aardige buren). Uitgangsimpedantie is 4/8/16 selecteerbaar al naar gelang de cab die je d'r onder wil zetten; heeft een fx loop voor als je dat wil (voor de delay en reverb vind ik dat toch wel fijn) en is voor de rest een simpele amp.

MarkS
7 juli 2017, 12:04
Als ik het geld zou hebben kocht ik hem erbij, want vooral voor classic rock was dat ding echt te gek, maar nooit als vervanger.

Dit dus. Maar nu nog even niet. Hou de Bassman iig.

johanb
7 juli 2017, 15:14
Wat Hendriks zegt als je een bassman hebt ,heb je al een marshall, kwestie van een paar weerstandjes en een condensatortje, je bright kanaal bassman en je normal kanaal marshall

MarkS
7 juli 2017, 15:15
Wat Hendriks zegt als je een bassman hebt ,heb je al een marshall, kwestie van een paar weerstandjes en een condensatortje, je bright kanaal bassman en je normal kanaal marshall
Non MV Marshall vrees ik...

Hendriks
7 juli 2017, 15:30
Non MV Marshall vrees ik...
Voor een tientje extra zet je er ook een MV op.

NLF
7 juli 2017, 17:36
Voor een tientje extra zet je er ook een MV op.

Maar met een MV moet ie nog steeds hard staan voor ie lekker klinkt :-)

MarkS
7 juli 2017, 22:31
Ik heb hier al eens eerder naar gekeken.

https://robrobinette.com/5F6A_Modifications.htm

Brad
7 juli 2017, 22:33
Die Bassman is als ik het goed heb 40 watt. Gaat dat ding hard genoeg als hij niet over de PA gaat in een redelijk grote zaal?

MarkS
7 juli 2017, 22:36
Die Bassman is als ik het goed heb 40 watt. Gaat dat ding hard genoeg als hij niet over de PA gaat in een redelijk grote zaal?
Never tried, weet alleen dat ze HARD kunnen.

Erik de Perik
7 juli 2017, 23:00
Die Bassman is als ik het goed heb 40 watt. Gaat dat ding hard genoeg als hij niet over de PA gaat in een redelijk grote zaal?

Tuurlijk wel. Geluidsgnomen klagen sowieso altijd over de harde gitaren.

NLF
7 juli 2017, 23:05
Die Bassman is als ik het goed heb 40 watt. Gaat dat ding hard genoeg als hij niet over de PA gaat in een redelijk grote zaal?

Er wordt in grote zalen voor zover ik weet (bijna) nooit meer zonder PA gespeeld (helaas...). In kleine zalen trouwens ook niet. Maar het is een beetje een lastige vraag die je stelt. Het hangt er vanaf wat je wilt en van de situatie (speelstijl, bandbezetting). Over het algemeen is het verschil tussen 30 watt, 50 watt en 100 watt niet zo groot. Om 2x zo hard te kunnen heb je (in theorie) 10x zoveel vermogen nodig (dus wil je twee keer zo hard als 20 watt moet je - in theorie - een 200 watt amp pakken). Het gaat echter vooral om headroom, breakup karakter en dat soort dingen. Als jij met een blazersectie en toetsenist met Hammond + Leslie speelt en je wilt clean klinken op volume om funk of country te kunnen spelen (veel headroom nodig) is dat iets heel anders dan wanneer jij met een bluestrio speelt en vooral een amp wilt die lekker scheurt (feitelijk helemaal geen headroom nodig). Het maakt daarnaast natuurlijk ook veel uit hoeveel vermogen de speakers hebben en of ze alles aan kunnen wat je er in stopt.

Een AC 30 of een Bassman in een grote zaal moet kunnen als je met je band in balans speelt (hangt er dus vanaf wat de bassist en toetsenist en eventueel andere gitarist neerzetten, maar de tijd dat de andere gitarist uit je bandje ineens twee 100 watt Hiwatts met 4 4x12 speakercabs op het podium neer ging zetten is voorbij natuurlijk). Het moet toch wel gek lopen als je het dus niet zou redden. Misschien als het podium heel groot is en je geen monitor zou gebruiken, dan zou het wellicht handig zijn twee versterkers neer te zetten. Dat deden ze vroeger heel vaak mede om die reden. Maar met monitor en PA spelen verandert het hele plaatje natuurlijk...

Brad
8 juli 2017, 00:24
Als alles tegenwoordig over de PA gaat dan heb je dus eigenlijk aan een 15 watter meer dan genoeg.

Erik de Perik
8 juli 2017, 00:27
Als alles tegenwoordig over de PA gaat dan heb je dus eigenlijk aan een 15 watter meer dan genoeg.

Problem is een beetje, Brad, dat er nogal wat veranderd is de laatste 10 à 20 jaar. Alles gaat tegenwoordig over het PA ja..... allang.

Brad
8 juli 2017, 00:31
Nou er zijn genoeg kroegoptredens waarbij dat niet gebeurd. Ook de instore optredens in Concerto worden zonder PA gedaan.

Erik de Perik
8 juli 2017, 00:35
Nou er zijn genoeg kroegoptredens waarbij dat niet gebeurd. Ook de instore optredens in Concerto worden zonder PA gedaan.

Wat bedoel je Brad?

Brad
8 juli 2017, 00:39
Bij kroegoptredens waarbij het geluid allang niet meer zo hard mag gaan de instrumenten vaak helemaal niet via de PA. Een kennis van mij neemt bij een dergelijk optreden alleen een Champ mee en die hoeft hij niet eens ver open te draaien. Alleen de zang gaat via een kleine powered mixer.

telerocker
8 juli 2017, 01:02
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Zo'n Bassman gaat echt knetterhard hoor. En een AC30 is ook geen stakker. Ik heb onder meer een Diezel Schmidt 30 watter die echt hard genoeg gaat, ook op grotere podia.

NLF
8 juli 2017, 10:26
Als alles tegenwoordig over de PA gaat dan heb je dus eigenlijk aan een 15 watter meer dan genoeg.

1) hangt er weer vanaf of die 15 watt amp de sound + eigenschappen heeft die je zoekt. een grote amp kun je namelijk ook zacht zetten,
2) hangt er ook vanaf of je afhankelijk wilt zijn van de monitor of dat je jezelf goed wilt kunnen horen via je amp (dat zou altijd mijn voorkeur zijn)

Over het algemeen wordt er gezegd: beneden de 20/30 watt: te stil en te weinig punch om in een bandje te spelen, daarmee kom je niet boven de bas en drums uit. Maar er zijn geen regels. Wat voor jou werkt, werkt. Er zijn hele gave amps in de categorie 10/15 watt (Vox AC15, Tweed Deluxe). Maar ja, je repeteert natuurlijk zonder PA en monitor. Dan heb je dus wel een amp nodig waarmee je jezelf kan horen. Je kunt natuurlijk ook repeteren met een 40 watt amp en op het podium ineens een veel kleinere amp neerzetten en vragen of ze 'm uit willen versterken over de monitor, maar ik denk dat dat niet zo handig is.


https://www.youtube.com/watch?v=PBNChipQHh8

telerocker
8 juli 2017, 14:54
Als headroom belangrijk is, is een 10 of 15 watt buizenbak meestal geen optie voor op het podium. Ik speel doorgaans met 30-50-watters.

Kim Wilson
10 juli 2017, 08:36
Ik heb laatst op ongeveer het grootste podium van mijn carrière gestaan, maar ook nog nooit zo zacht gespeeld, mét PA. In de tent was het ongeveer op cd-luisterniveau. Wat ik maar wil zeggen, PA wordt niet alleen gebruikt als het hard moet. Als je de gitaar ook over de PA gooit heeft de geluidsman simpelweg meer controle over de mix, hoe hard het ook moet.

Brum
27 juli 2017, 12:27
Ik weet een 2210 die te koop staat. Een heule goeie, met KT77 buizen en recent nagekeken en getuned door NEL Amps.:roll: Ik weet dat die versterker voor helemaal niet teveel weg mag om een andere versterker (lees; serieuze GAS aanval) te kunnen bekostigen. Hoeft niet, mag wel. Info wil ik wel verschaffen per pm.:)

Erik de Perik
27 juli 2017, 15:21
Ik heb laatst op ongeveer het grootste podium van mijn carrière gestaan, maar ook nog nooit zo zacht gespeeld, mét PA. In de tent was het ongeveer op cd-luisterniveau. Wat ik maar wil zeggen, PA wordt niet alleen gebruikt als het hard moet. Als je de gitaar ook over de PA gooit heeft de geluidsman simpelweg meer controle over de mix, hoe hard het ook moet.

Eigenlijk is dat raar. Hoe groter een zaal, hoe minder van belang het podium volume is. FOH gaat toch wel luid genoeg om het podium te overstemmen en controle te houden. Maar in dit geval stond de zaal/tent ook heel zacht?

Kim Wilson
27 juli 2017, 15:23
Eigenlijk is dat raar. Hoe groter een zaal, hoe minder van belang het podium volume is. FOH gaat toch wel luid genoeg om het podium te overstemmen en controle te houden. Maar in dit geval stond de zaal/tent ook heel zacht?
Ja, het was voor een groep kinderen van 5 á 6 jaar oud. Dus ongeveer het volume als wanneer je een cd'tje zou opzetten. Voelde ook wel vreemd om zo te spelen, maar dankzij de goeie geluidscrew en perfecte monitoring (in-ear) was het wel echt fijn spelen.

arjanb01
27 juli 2017, 16:28
Less volume = more.
Daarom staan nu al die 100 watters voor bijna nop te koop.

NLF
27 juli 2017, 16:46
Less volume = more.
Daarom staan nu al die 100 watters voor bijna nop te koop.

Nogmaals: dat hangt echt helemaal van de situatie af. Ik heb er zelf een aantal en die gaan dus nooit meer weg.

Brum
27 juli 2017, 16:53
Less volume = more.
Daarom staan nu al die 100 watters voor bijna nop te koop.

Daar heb je een master volume voor. Al die gitaristen die het hebben over eindbuizen die beginnen te werken; bullshit. Of je moet al met een attenuator werken. Ik verkies een 100 watter wel boven een lager vermogen amp, omdat ze wat meer punch hebben en meer headroom, da's echt een bewuste keus. Hoewel er tegenwoordig steeds meer lager vermogen amps zijn (a la Friedman Smallbox) met toch behoorlijk wat headroom.

arjanb01
27 juli 2017, 18:15
Klopt. Maar draai je een 100 watter met 412 te zacht, mis ik hoog, klinkt het alsof je je hand voor de mond hebt.
Dan speel ik liever met een combo die ik harder kan zetten. Klinkt wat opener.
Die Friedman smallbox wil ik nog een keertje hebben, maar ja, dromen....

NLF
27 juli 2017, 19:18
Klopt. Maar draai je een 100 watter met 412 te zacht, mis ik hoog, klinkt het alsof je je hand voor de mond hebt.
Dan speel ik liever met een combo die ik harder kan zetten. Klinkt wat opener.
Die Friedman smallbox wil ik nog een keertje hebben, maar ja, dromen....

Ja, ze moeten een beetje staan werken. Maar als je een cleane toon zoekt en verder vooral pedalen (fuzz ofzo) gebruikt dan kan het prima. Een super lead heeft ook meer dan genoeg hoog met die bright cab (dus eerder omgekeerd: klinkt te schel als ie zacht staat en als je m harder zet beter want minder hoog)

hefke
27 juli 2017, 20:03
Ik verkies een 100 watter wel boven een lager vermogen amp, omdat ze wat meer punch hebben en meer headroom, da's echt een bewuste keus.

Ik heb ook alleen maar 100 watters (gehad) om precies dezelfde reden. Voor mij in principe ook niets dat minder dan 30-50 watt.
Versterkers staan voor thuis nu zo ingesteld dat het op zo'n 3 meter van de speaker ca. 80 db(A) is.
En met de buren hou ik wel rekening, maar ze moeten niet klagen. Wij hebben meer (over)last van hun kinderen en het lawaai van het klussen van de buurman dan dat zij last van ons hebben.

Erik de Perik
27 juli 2017, 20:40
Jarenlang opgetreden met 2 x 100 watt plexi op een 4 x 12 en die stonden uiteraard niet voluit. Toch ruim voldoende hoog in m'n geluid (en redelijk wat headroom ;) )

D3nnis
27 juli 2017, 21:36
Ik herken meer wat NLF zegt dan wat Arjan zegt; ik heb op dit moment 3 100-watt tops (en nog een 2x100W eindtrap), en het wordt bij echt lage volumes eerder fizzy dan dat je te weinig hoog hebt.
Als ik versterkers test, kom ik ook gewoon vaak op 50 of 100-watters uit; beetje zoals het verhaal van Brum.

Het volumeverhaal kan best een issue zijn, maar voor rock (en harder) mag je gewoon gitaar horen toch?
Toevallig laatst nog gerepeteerd met een blazerssectie; iedereen die vind dat ik te hard speel, wil ook niet met blazers spelen :)

arjanb01
27 juli 2017, 21:47
Dat fizzy herken ik.
Ik heb een 120 watt koch powertone gehad + 412. Had ik de volumes op 10 uur, te hard. Draaide ik de volumes op 8 uur, zacht, fizzy, gemoffeld, waardeloos. Daarom weggedaan, kan er in de band niks mee.
En aangezien we in ear spelen, toch maar weer compact met 112 combo en maar 50 watt. Op laag volume klinkt dat beter dan een 412 die zacht moet. Ik houd nu genoeg definitie, attack en headroom ondanks dat ik op 9 of 10 uur opensta. Ik tevreden, band tevreden.

MarkS
27 juli 2017, 22:33
Ik weet een 2210 die te koop staat. Een heule goeie, met KT77 buizen en recent nagekeken en getuned door NEL Amps.:roll: Ik weet dat die versterker voor helemaal niet teveel weg mag om een andere versterker (lees; serieuze GAS aanval) te kunnen bekostigen. Hoeft niet, mag wel. Info wil ik wel verschaffen per pm.:)

Thanks Brum, maar het idee van de Marshall heb ik inmiddels laten varen en zoals je in het Rack topic kunt lezen ben ik inmiddels begonnen met het wederom samenstellen van een rack op bssis van een Soldano preamp. En de kwibus met wie ik evt mijn Bassman tegen zijn Marshall zou ruilen was niet echt communicatief, en nogal vrijblijvend in het maken van afspraken zeg maar..

Kim Wilson
28 juli 2017, 08:35
Ja, ze moeten een beetje staan werken. Maar als je een cleane toon zoekt en verder vooral pedalen (fuzz ofzo) gebruikt dan kan het prima. Een super lead heeft ook meer dan genoeg hoog met die bright cab (dus eerder omgekeerd: klinkt te schel als ie zacht staat en als je m harder zet beter want minder hoog)
Als je dit zoekt, kun je beter een Fender kopen. Die werken als clean platform voor pedalen veel fijner, met name op lagere volumes. Een Marshall klinkt toch vooral het lekkerst als je hem een beetje aan het werk zet. En dan zijn ze ook ongeëvenaard. Maar als cleane basis hebben ze het voor mij nooit gedaan.

Brum
28 juli 2017, 10:01
Thanks Brum, maar het idee van de Marshall heb ik inmiddels laten varen en zoals je in het Rack topic kunt lezen ben ik inmiddels begonnen met het wederom samenstellen van een rack op bssis van een Soldano preamp. En de kwibus met wie ik evt mijn Bassman tegen zijn Marshall zou ruilen was niet echt communicatief, en nogal vrijblijvend in het maken van afspraken zeg maar..

No problemo. Hij is ook nog niet verkocht, dus mocht je je nog bedenken...;) Ik kreeg ook al ingefluisterd dat ik spijt zou krijgen van het verkopen van m'n JCM 800, dus ik twijfel ook nog heel erg of ik 'm wel moet verkopen. Dat van iemand die al de nodige boutique versterkers voorbij heeft zien en horen komen en ik op dat vlak best wel hoog heb zitten. Ik heb het idee dat die oudere Marshalls ook best veel verschillen onderling en ik een exemplaar heb die, vind ik dan, tamelijk goed klinkt. Sinds ie bij NEL is geweest, is het helemaal een monster geworden. Ik heb er zelfs Marshall haters mee weten te overtuigen en dat met de verfoeilijkte (is dat een woord?) 2210, volgens de 'kenners'.:) Dus ja, ik twijfel ook wel behoorlijk.

Afspraken maken. Je hebt ze er soms tussen inderdaad. Denk je een deal te hebben beklonken, helemaal enthousiast, maar niks nie. Ook veel meegemaakt helaas.

arjanb01
28 juli 2017, 10:17
Gewoon houden, zeker als je in een hardere band speelt. Mooie amp idd. Zou ik niet in een band met in ear monitoring spelen, neem ik hem zo van je over.
Afspraken en marktplaats....Tsja.... meegemaakt dat een halfuur voordat ik aankwam een koper mailde dat hij de deal toch niet deed. Frustrerend.

ateng
28 juli 2017, 10:17
Daar heb je een master volume voor. Al die gitaristen die het hebben over eindbuizen die beginnen te werken; bullshit. Of je moet al met een attenuator werken. Ik verkies een 100 watter wel boven een lager vermogen amp, omdat ze wat meer punch hebben en meer headroom, da's echt een bewuste keus. Hoewel er tegenwoordig steeds meer lager vermogen amps zijn (a la Friedman Smallbox) met toch behoorlijk wat headroom.

Bullshit?! Hahaha ik heb mn versterker bijna voluit staan en waarom... meer buizencompressie. Moet zeggen dat ik dat met 6L6 buizen nooit heb ervaren maar met mn vorige 100 watt Laney VH100R en mijn huidige setup (beide dus met EL34) krijg ik toch een lekkerder sound met mn eindtrap ver open dus tja voor mij geen bullshit.

Zeg ook niet dat het helemaal open moet staan maar ik merkte zeer zeker dat bij mn 70 watt stereo eindtrap mijn sweetspot op 3 kwart open is en bij mn Laney toen op ongeveer tussen de 60 en 70% stond.

arjanb01
28 juli 2017, 10:21
Hoe reageren je bandmaatjes hierop, Martin?
Kan me voorstellen dat je geen vrienden maakt met een amp vol open en de eindtrap ook vol open.
Of heb je je set buiten de feesttent staan, zoals Marcel de Groot van fasten/trip to trip altijd deed met die opgefokte 300 watt Marshalls van hem, wel een wereldgeluid had hij maar knetterhard in het in earloze tijdperk 😉😆

Kim Wilson
28 juli 2017, 10:30
Ik vraag me af of die compressie wel in de eindbuizen zit. Er zit zoveel in het circuit...

Brum
28 juli 2017, 10:32
Als je dit zoekt, kun je beter een Fender kopen. Die werken als clean platform voor pedalen veel fijner, met name op lagere volumes. Een Marshall klinkt toch vooral het lekkerst als je hem een beetje aan het werk zet. En dan zijn ze ook ongeëvenaard. Maar als cleane basis hebben ze het voor mij nooit gedaan.

Ik vind Marshalls wel echt pedalenhappers, alleen scheurpedalen niet zo. Maar ja, waarom neem je dan een Marshall. Een scheurpedaal neem je hooguit om te boosten, de rest peur je uit den Marshall. Alle andere pedalen, ik vind juist dat een Marshall daar geweldig op reageert. Zal ook smaak gebonden zijn.

Een Marshall aan het werk zetten is met een master volume echt wel te doen hoor. Niet echt op kamervolume, maar in een kroeg krijg je die dingen echt wel aan het werk hoor. Kanaalvolume bijna vol open (staat bij mij op 8 of zo) en de mastervolume op 1 en die dingen gaan al als de brandweer. Tenminste, de mijne wel. Alles daarboven geeft toch weinig verandering, behalve wat meer compressie. Maar da's met bijv. een tubescreamer er voor ook niet echt een issue. Zelfs in de studio staat de mastervolume niet eens echt heel erg hoog, let's say op 3 of zo. Zet ik m'n Marshall thuis op 1, dan heb ik, naast de glazenzetter, de politie op de stoep en een onherstelbare relatie met de buren en niet alleen m'n naaste buren. Da's ook zo tof aan Marshalls, dat ze dat kunnen.:)

Brum
28 juli 2017, 10:36
Bullshit?! Hahaha ik heb mn versterker bijna voluit staan en waarom... meer buizencompressie. Moet zeggen dat ik dat met 6L6 buizen nooit heb ervaren maar met mn vorige 100 watt Laney VH100R en mijn huidige setup (beide dus met EL34) krijg ik toch een lekkerder sound met mn eindtrap ver open dus tja voor mij geen bullshit.

Zeg ook niet dat het helemaal open moet staan maar ik merkte zeer zeker dat bij mn 70 watt stereo eindtrap mijn sweetspot op 3 kwart open is en bij mn Laney toen op ongeveer tussen de 60 en 70% stond.

Als jij er in gelooft dat dat je eindbuizen zijn die beginnen te werken, ik vind het prima hoor.:) We spreken dan wel over verzadiging vanuit je eindbuizen, toch? Want dat is wat ik veel gitaristen hoor beweren. Je bent een knappe als je dat in een gemiddeld bandje lukt. Ik durf te beweren dat de verstandhouding in de band ook iets wat scheef is getrokken dan. Maar jij hebt het over compressie, da's heul wat anders en dat bestreed ik ook niet.

Kim Wilson
28 juli 2017, 10:58
Ik vind Marshalls wel echt pedalenhappers, alleen scheurpedalen niet zo. Maar ja, waarom neem je dan een Marshall. Een scheurpedaal neem je hooguit om te boosten, de rest peur je uit den Marshall. Alle andere pedalen, ik vind juist dat een Marshall daar geweldig op reageert. Zal ook smaak gebonden zijn.


Precies. Als clean platform werkt een Fender-achtige dus beter. :)

Ik heb al eerder aangegeven dat een Marshall op bepaalde gebieden echt niet te verslaan is. Het één is dus niet per se beter dan het andere. Het is alleen wel situatie-afhankelijk. Ik zou mijn Fender nooit ruilen voor een Marshall, simpelweg omdat ze verschillende situaties bedienen. De dynamiek en het clean wat uit mijn Fender komt, ga ik nooit uit een Marshall krijgen. Aan de andere kant krijg ik met mijn Fender nooit die authentieke classic rock-sound. Ik kan met pedalen in de buurt komen, maar die mid-focus en die compressie van het Marshall-ontwerp is uniek.

Brum
28 juli 2017, 11:26
Jawel, het één is wel beter dan het ander! Een Marshall is strakker!:cooler: Maar zonder gein, ik zou best een mooie Twin willen hebben. Dat clean is echt niet te evenaren, zo'n mooi en diep geluid. Maar met een scheurpedaal, die strakheid... Neh... Inderdaad ander beestje. Ligt natuurlijk ook heel erg aan het type gitarist. Ik ben heel erg 'Marshall op 11' type, hoort ook bij mijn stijl muziek. Lekker den Marshall met flink wat feedback laten janken met een wah pedaal, ik krijg daar echt een kick van. De chunk en het crispy geluid bij gemute accoorden, ik vind dat geweldig. Maar een mooi, dynamisch clean, ja, dan is bijv. zo'n Twin wel echt ongeëvenaard... Tweeds en zo, dat doet mij dan weer niks, tot op heden. Kijk, als ik nou het geld zou hebben en wij op bühnes zouden staan met de nodige ruimte, dan had ik op zeker een Twin gehad voor het clean, m'n JCM 800 2210 voor de leads en een hotrod Marshall-achtige a la Friedman BE of zo voor het slagwerk. We blijven dromen...:)

Brad
28 juli 2017, 11:34
Als ie lekker op pedalen reageert de Fender bassman. Clean afstellen en een stel goede effectpedalen ervoor zetten waarbij een goede overdrive met veel mid en een compressor niet mag ontbreken. Een mooie strakke crunch gegarandeerd.

Brum
28 juli 2017, 11:43
Was ik weer een rode lap voor je, Brad?

Brad
28 juli 2017, 11:49
Huh? Waar heb je het over?

Verder is die Bassman top ook nog een stuk lichter dan die Marshall. Voor de rug is die Bassman dus ook wat gezonder.

Brum
28 juli 2017, 12:23
Oh, iets met eerdere rancuneuze posts en dito pm's...

Maar om serieus op je Bassman verhaal in te gaan. Leuk, een Bassman, echt helemaal niks mis mee. Maar als ie ongemod hetzelfde trucje kon, speelden niet hele volksstammen op Marshalls. Een beetje Marshall gaat gewoon een stap verder. Dan maar een hernia. Buizentops zijn sowieso nooit licht. Al is de eerste Marshall in basis een gemodde Bassman, het is inmiddels appels en peren vergelijken. Bijv. een JCM 800 is een heel ander beestje en is niet te vergelijken met een Bassman. Met de beste wil nog niet.

Kim Wilson
28 juli 2017, 12:53
Marshalls maken andere stappen. Het is niet dat ze verder gaan (ja, qua gain misschien, maar dat is niet het enige), ze gaan een andere richting op. En inderdaad, als je speelstijl leunt op Marshall op 11, moet je geen Fender kopen. Ik heb laatst weer eens mogen spelen over een Marshall-achtige, en die compressie is heerlijk. Maar het is niet mijn ding. Ik gebruik het dynamische van de Fender, en die speelstijl werkt niet op een Marshall.

En inderdaad, buizentops zijn zwaar, ook Bassman tops. Ik heb een Bandmaster gehad (40 watt), en die was ook echt zwaar. Ik kan me niet herinneren dat die lichter waren dan andere tops. Ik vraag me af waar Brad zich nu weer op baseert.

Tabula Rasa
28 juli 2017, 13:08
Marshalls maken andere stappen. Het is niet dat ze verder gaan (ja, qua gain misschien, maar dat is niet het enige), ze gaan een andere richting op. En inderdaad, als je speelstijl leunt op Marshall op 11, moet je geen Fender kopen. Ik heb laatst weer eens mogen spelen over een Marshall-achtige, en die compressie is heerlijk. Maar het is niet mijn ding. Ik gebruik het dynamische van de Fender, en die speelstijl werkt niet op een Marshall.

En inderdaad, buizentops zijn zwaar, ook Bassman tops. Ik heb een Bandmaster gehad (40 watt), en die was ook echt zwaar. Ik kan me niet herinneren dat die lichter waren dan andere tops. Ik vraag me af waar Brad zich nu weer op baseert.Ik zeg 1 ding: trainwreck.

Verstuurd vanaf mijn U FEEL met Tapatalk

MarkS
28 juli 2017, 14:37
Als ie lekker op pedalen reageert de Fender bassman. Clean afstellen en een stel goede effectpedalen ervoor zetten waarbij een goede overdrive met veel mid en een compressor niet mag ontbreken. Een mooie strakke crunch gegarandeerd.
Brad, tis geen top maar een combo.
Tweed versie, dus al meer mids dan eender welke typisch Fender
En mijn pedalboard mag er ook wel zijn. Mooie crunch? Jazeker. Kom ik in de buirt van Marshall territory? Jawel. Nailing THAT Marshall sound? Nee, zelfs niet met een CM Plexitone e/o J Rockett Animal. Compressor, heb diverse gehad, Achtereenvolgens CS-3, CS-2, Wampler Ego, Suhr Koji. Niet mijn ding.

Brad
28 juli 2017, 16:29
Ach ja van de Bassman zijn er geloof ik niet eens losse tops verschenen maar ik kan mij vergissen. Ik ben in de war met de Band-master top. Die was nog niet zo lang geleden nieuw te krijgen in een moderne uitvoering en weegt nog geen 12 kilo. Gecombineerd met een lichte cab heb je een handzaam stackje.

Hier is de link van die Bandmaster top, hij is uit het assortiment maar de specs kun je nog lezen. Slechts 11,8 kilo.

https://www.bax-shop.nl/producten-uit-assortiment/fender-band-master-vm-head-40-watt-buizen-gitaarversterker-top/product-details.html

Tabula Rasa
28 juli 2017, 16:59
Zooi digitale effectjes erin. Mogelijk kleine trafootjes om gewicht te besparen. Je moet er maar van houden.

En dat wil je vergelijken met een ptp bassman?

Verstuurd vanaf mijn U FEEL met Tapatalk

Kim Wilson
28 juli 2017, 17:51
Ach ja van de Bassman zijn er geloof ik niet eens losse tops verschenen maar ik kan mij vergissen. Ik ben in de war met de Band-master top. Die was nog niet zo lang geleden nieuw te krijgen in een moderne uitvoering en weegt nog geen 12 kilo. Gecombineerd met een lichte cab heb je een handzaam stackje.

Hier is de link van die Bandmaster top, hij is uit het assortiment maar de specs kun je nog lezen. Slechts 11,8 kilo.

https://www.bax-shop.nl/producten-uit-assortiment/fender-band-master-vm-head-40-watt-buizen-gitaarversterker-top/product-details.html
http://medias.audiofanzine.com/images/normal/fender-bassman-100-silverface-493812.jpg

Een Bandmaster VM, dat is toch zo'n modern ding? De oude SF Bandmaster Reverb weegt met cab 53 kg...

Tabula Rasa
28 juli 2017, 18:08
http://medias.audiofanzine.com/images/normal/fender-bassman-100-silverface-493812.jpg

Een Bandmaster VM, dat is toch zo'n modern ding? De oude SF Bandmaster Reverb weegt met cab 53 kg...Ja, Brad is appels met peren aan het vergelijken en plaatst een Lada in een vergelijkt tussen een Audi en een Mercedes.

geen handtekening.

Kim Wilson
28 juli 2017, 18:11
Brad lult maar wat. Hoe meer hij post, hoe meer onzin hij uitkraamt. Het ene moment heeft hij het over een Bassman top, het andere moment 'vergiste hij zich'... Ik denk dat ik onze aandachtshoer maar weer eens op de negeerlijst ga zetten...

Brad
28 juli 2017, 18:22
Tjonge jonge, ik vergis me een keertje in een versterker type en dan krijg je dit. En Wilson, die oude Bandmaster weegt 53 kilo inclusief cab inderdaad ja. Een cab van dat formaat met 2 speakers weegt over het algemeen wel zwaar ja.

En waar ik de info vandaan heb gehaald over het zeer geringe gewicht van de Bandmaster uit 2009? Van de Fender website destijds en die link van Bax bevestigd dat. Slechts 11,8 kilo.
Dus als iemand nog een lichtgewicht buizentop van 40 watt zoekt met een paar ingebouwde digitale effecten. Ga op zoek naar de Fender Bandmaster VM top uit 2009 en kijk of het wat voor je is. Nieuw helaas niet meer te krijgen.

Tabula Rasa
28 juli 2017, 18:25
Dus je post een link van een half digitale, budgetamp zonder dat door te hebben in een vergelijk tussen twee serieuze amps?

geen handtekening.

Kim Wilson
28 juli 2017, 18:35
Ik heb het even voor je opgezocht. Een SF Bandmaster Reverb weegt 18 kg. Een Bassman 100 (ja, een top) weegt 22 kg. Een Marshall JCM 800 2203 weegt 20 kg.

Ik heb wel vaker het idee dat je maar wat in het wilde weg zit te ouwehoeren, en dit bevestigt dat weer eens te meer. Het is niet de eerste keer dat je jouw gevoel hier als waarheid neerplempt. Prima, maar ga niet verongelijkt lopen te doen als je weerwoord krijgt.

arjanb01
28 juli 2017, 18:45
Gevalletje: know your facts😆😆😆😆
Goed gedaan, Kimmie👍

Tabula Rasa
28 juli 2017, 18:46
En een gevalletje ongefundeerde lulkoek.

geen handtekening.

Brad
28 juli 2017, 18:51
Gevalletje: know your facts��������
Goed gedaan, Kimmie��

Ik had het over de versie van 2009 Arjan. Know your facts, zie de link en check het gewicht. Over de geluidskwaliteit kun je twisten maar dat is een kwestie van smaak.

Tabula Rasa
28 juli 2017, 19:17
Ik had het over de versie van 2009 Arjan. Know your facts, zie de link en check het gewicht. Over de geluidskwaliteit kun je twisten maar dat is een kwestie van smaak.Toch gok ik zo eventjes dat TS hier niet op zit te wachten wanneer ik kijk naar de twee amps in de titel.

Volgens mij zou iedereen, die een heel klein beetje weet waar ie over praat, diezelfde inschatting moeten kunnen maken

geen handtekening.

Erik de Perik
28 juli 2017, 20:16
Ik had het over de versie van 2009 Arjan. Know your facts, zie de link en check het gewicht. Over de geluidskwaliteit kun je twisten maar dat is een kwestie van smaak.

Laatst meldde je nog dat je een dagje in een muziekzaak had doorgebracht en van alles en nog wat had getest. Ik gok dat je dit vaker hebt gedaan en dan heb je zo door de jaren heen een behoorlijke kennis over sound en mogelijkheden verzameld....... zou men verwachten. Toch sla jij vaak op het gebied van gear de plank behoorlijk mis (ja ok, ik heb me blijkbaar ook eens vergist in één van de 300 verschillende Boss pre-amp, multi fx etc...).

Erik de Perik
28 juli 2017, 20:19
Ik heb een 100 watt Showman top, maar die vind ik best licht trouwens, beetje zoals m'n 50 watt KH top. Geen idee wat ze wegen overigens :D

Tabula Rasa
28 juli 2017, 20:24
Laatst meldde je nog dat je een dagje in een muziekzaak had doorgebracht en van alles en nog wat had getest. Ik gok dat je dit vaker hebt gedaan en dan heb je zo door de jaren heen een behoorlijke kennis over sound en mogelijkheden verzameld....... zou men verwachten. Toch sla jij vaak op het gebied van gear de plank behoorlijk mis (ja ok, ik heb me blijkbaar ook eens vergist in één van de 300 verschillende Boss pre-amp, multi fx etc...).En iemand die Google gebruikt komt hier terecht. Denkt: die Brad heeft een hoop posts. Die moet weten waar hij het over heeft.

Diegene achter z'n scherm wil eigenlijk een JCM800, komt thuis met een Vintage Modified deels digitaal ding van Fender met een Boss Metalzone en ME-5. Waarom? Deskundig advies van internet.

Eigenlijk zou je een digitale bullshit-sticker op posts moeten kunnen zetten.
Edit: of direct op de persoon, da's minder arbeidsintensief.


geen handtekening.

Erik de Perik
28 juli 2017, 21:14
En iemand die Google gebruikt komt hier terecht. Denkt: die Brad heeft een hoop posts. Die moet weten waar hij het over heeft.

Diegene achter z'n scherm wil eigenlijk een JCM800, komt thuis met een Vintage Modified deels digitaal ding van Fender met een Boss Metalzone en ME-5. Waarom? Deskundig advies van internet.

Eigenlijk zou je een digitale bullshit-sticker op posts moeten kunnen zetten.
Edit: of direct op de persoon, da's minder arbeidsintensief.


geen handtekening.

Maar da's is wel een beetje het probleem van interweb in het algemeen. Iedereen kent wel de YT filmpjes van 'tests' waarbij de verstandelijk en talent beperkten vaak de overhand lijken te hebben. En ook hier zie je dat lui eerder afgerekend worden vanwege hun overtuigingen dan vanwege hun sound. Wat ik van Brad heb gehoord klonk minder dan wat ik per ongeluk opgenomen heb en ik ben geen topper :D

ateng
28 juli 2017, 22:49
Hoe reageren je bandmaatjes hierop, Martin?
Kan me voorstellen dat je geen vrienden maakt met een amp vol open en de eindtrap ook vol open.
Of heb je je set buiten de feesttent staan, zoals Marcel de Groot van fasten/trip to trip altijd deed met die opgefokte 300 watt Marshalls van hem, wel een wereldgeluid had hij maar knetterhard in het in earloze tijdperk 
Zeg ook niet dat ik mn amp vol open heb staan he.
Maar met Beat It toen had ik een iso cab dus niemand had er last van.
Nu heb ik mn cabinet naar achteren gericht en we spelen meestal op grote bühne dus dan is het nog te doen en aangezien we in ear spelen klaagt niemand er over. Kleinere bühne dan draai ik mijn versterker wat terug ja maar dat komt zelden voor... gelukkig :)

ateng
28 juli 2017, 23:08
Als jij er in gelooft dat dat je eindbuizen zijn die beginnen te werken, ik vind het prima hoor.:) We spreken dan wel over verzadiging vanuit je eindbuizen, toch? Want dat is wat ik veel gitaristen hoor beweren. Je bent een knappe als je dat in een gemiddeld bandje lukt. Ik durf te beweren dat de verstandhouding in de band ook iets wat scheef is getrokken dan. Maar jij hebt het over compressie, da's heul wat anders en dat bestreed ik ook niet.
Ik hoef er niet in te geloven, kwestie van veel optreden en zo kom je vanzelf wel achter hoe je een lekkere sound uit je gear kan krijgen. Ben zelf een tone freak dus weet waar ik het over heb ;) en hoezo knap als dat lukt in een band waar ik speel? Je weet niet eens in wat voor band ik speel of wie ik begeleid dus wat wil je nou allemaal beweren?!
Buizencompressie is niks anders, buizen gaan harder werken en gaat meer compressen ten minste bij EL34. Die oude Marshalls klinken vrij schel totdat je ze helemaal opendraait... gaat opeens milder klinken. Ik ervaar dat als compressie dus hoe je het ook noemen wil de buizen gaan in ieder geval lekkerder klinken als je m verder open draait.

ateng
28 juli 2017, 23:21
Ik vraag me af of die compressie wel in de eindbuizen zit. Er zit zoveel in het circuit...

Ja het zal maar heb toen test gedaan in een oefenruimte met mn Laney. Eerst 6L6 erin en volume steeds omhoog draaien en het geluid werd steeds harder zonder verandering van tone. Nu snap ik ook waarom Fender versterker zo loeihard gaan en redelijk clean blijven.
Met EL34 werd het ook harder en bleef het geluid hetzelfde totdat je een punt bereikt waardoor je sound lekkerder gaat klinken ipv schreeuwerig zeg maar. Mijn drive kanaal werd wat romiger en mijn clean krijgt een randje wat heerlijk is met een strat.
Ik ga dan vanuit dat het in de eindbuizen zit maar ben geen techneut... ik zeg gewoon wat ik ervaar :)

Brad
28 juli 2017, 23:30
Gewoon uitproberen en op je oren afgaan. Wanneer je spel in orde is en dat is bij jou het geval kan ik mij herinneren dan kun je gerust op je oren vertrouwen. Ik heb dezelfde ervaring met EL34 onder andere met de Kitty Hawk junior pro die ik vroeger had.

Brum
29 juli 2017, 07:15
Ik hoef er niet in te geloven, kwestie van veel optreden en zo kom je vanzelf wel achter hoe je een lekkere sound uit je gear kan krijgen. Ben zelf een tone freak dus weet waar ik het over heb ;) en hoezo knap als dat lukt in een band waar ik speel? Je weet niet eens in wat voor band ik speel of wie ik begeleid dus wat wil je nou allemaal beweren?!
Buizencompressie is niks anders, buizen gaan harder werken en gaat meer compressen ten minste bij EL34. Die oude Marshalls klinken vrij schel totdat je ze helemaal opendraait... gaat opeens milder klinken. Ik ervaar dat als compressie dus hoe je het ook noemen wil de buizen gaan in ieder geval lekkerder klinken als je m verder open draait.

Ik denk dat we langs elkaar heen praten, Ateng. Buizencompressie heb ik ook niet ontkent. Da's ook juist het mooie van een lekkere buizenversterker. Ging mij meer om verzadiging uit eindbuizen. Veel gitaristen hebben het daarover, terwijl dat voornamelijk uit de voorversterker komt. Ze zullen inderdaad meer compressie horen. Jij speelt op zeker op grotere podia dan ik en ik weet ook zeker dat jouw versterker harder kan en mag dan op de podia waar ik wel 's mag spelen. Ik wil jouw kennis ook helemaal niet onderuit halen, maar wel praten langs elkaar.;) En een groot techneut ben ik ook niet. Hier zitten/zaten jongens die heel veel meer weten van het technisch aspect, waar ik nog heel veel van kan leren.

NLF
29 juli 2017, 09:43
Daar heb je een master volume voor. Al die gitaristen die het hebben over eindbuizen die beginnen te werken; bullshit. Of je moet al met een attenuator werken.

Het hangt ook van de amp af. Moderne amps worden ontworpen om met een master volume (zo) goed (mogelijk) te klinken op lager volume. Oude amps (Hiwatt, Superleads, non mv AC 30's) werden gewoon ontworpen als geheel (men keek helemaal niet naar hoe de preamp klonk en of die wel of niet kon oversturen). Die oude bakken moet je gewoon hard zetten. Dat is inderdaad in veel situaties (tegenwoordig) niet altijd even praktisch. Een (goede) attenuator kan dan een optie zijn. Maar een 100 watt amp moet toch een beetje zijn vermogen kwijt kunnen. Preamp vervorming met een master volume op laag volume klinkt in mijn oren vaak toch een beetje afgeknepen, maar het hangt sterk af van smaak en stijl.

NLF
29 juli 2017, 09:46
Ik vraag me af of die compressie wel in de eindbuizen zit. Er zit zoveel in het circuit...

Je kunt er veel over nadenken en discussieren, maar uiteindelijk is het ook een kwestie van: zet een amp aan en draai aan de knoppen totdat ie lekker klinkt. Nou, en als je een Hiwatt of (non mv) Marshall wilt laten scheuren dan zet je 'm gewoon lekker hard want anders doet ie dat niet. Of het dan eindbuizen verzadiging is of preamp vervorming en of het dan wel/geen el 34's zijn of wat dan ook: who cares?

Dutch66
29 juli 2017, 10:23
Iedere buis, waar dan ook in de schakeling, geeft afhankelijk van de toepassing (enige) compressie,
dat is gewoon inherent aan de werking van een buis. Gelukkig wel, zou ik bijna zeggen ...

Maar de keuze tussen een Bassman of JCM(800), pfff dat is zo afhankelijk van wat je qua sound uiteindelijk
voor ogen hebt. Allebei is vast geen optie, maar zou wel een 'flexibele' oplossing zijn.

Nou ja, gelukkig veranderen we allemaal nog wel eens van mening, dus het is niet 'irreversible' ...

Brad
29 juli 2017, 21:10
(ja ok, ik heb me blijkbaar ook eens vergist in één van de 300 verschillende Boss pre-amp, multi fx etc...).
Ja en er was ook eens iemand die er maar van uitging dat de Boss ME-50 en de Boss Me-5 wel hetzelfde zouden zijn. Scheelt alleen een 0 toch?
De verschillende pre amps/multi fx die Boss door de jaren heen heeft uitgebracht verschillen als dag en nacht. Misschien wel meer dan een oude Bandmaster en eentje van 2009.

Tabula Rasa
29 juli 2017, 21:33
Ja en er was ook eens iemand die er maar van uitging dat de Boss ME-50 en de Boss Me-5 wel hetzelfde zouden zijn. Scheelt alleen een 0 toch?
.


Ja, dat was ik. Heb ik ook direct in de post geëdit.

Nee, die fantastische me-50 van jou ken ik inderdaad ook niet. Laat ik ook graag zo.


geen handtekening.

Brad
29 juli 2017, 22:10
Die ME-50 heb ik niet en heb ik ook nooit gehad. Ik ben vooralsnog niet erg gecharmeerd van die modeling. Ik heb heb hem wel uitgeprobeerd alvorens een oordeel te vellen overigens.

Tabula Rasa
29 juli 2017, 22:16
Die ME-50 heb ik niet en heb ik ook nooit gehad. Ik ben vooralsnog niet erg gecharmeerd van die modeling. Ik heb heb hem wel uitgeprobeerd alvorens een oordeel te vellen overigens.Ohja, jij hebt de me5 en ik heb de me-50 gehad. Nou ja, laten we het weer over serieuze amps hebben in plaats van de zooi.

geen handtekening.

Brad
29 juli 2017, 22:21
Lijkt me een goed idee om weer on topic te komen. Ik raad je tenslotte toch aan eerst iets te testen alvorens je ergens kritiek op hebt. Anders weet je niet waar je over praat.

Erik de Perik
29 juli 2017, 22:24
Lijkt me een goed idee om weer on topic te komen. Ik raad je tenslotte toch aan eerst iets te testen alvorens je ergens kritiek op hebt. Anders weet je niet waar je over praat.

Dat heeft jou nog nooit tegengehouden.

Tabula Rasa
29 juli 2017, 22:26
Lijkt me een goed idee om weer on topic te komen. Ik raad je tenslotte toch aan eerst iets te testen alvorens je ergens kritiek op hebt. Anders weet je niet waar je over praat.Damn! Zeg jij dat nou echt? Koning van de ongefundeerde lulkoek.

geen handtekening.

Brad
29 juli 2017, 22:31
Ik heb nog nooit expliciet gedetailleerd mijn mening gegeven over de sound van een apparaat of versterker die ik nog nooit zelf getest of gehad heb. Ik had het in het geval van die Bandmaster uit 2009 over het gewicht/handzaamheid. Neemt niet weg dat ik vroeger wel degelijk over een Bassman combo en een oude Bandmaster gespeeld heb. Lang geleden dat wel.

Jij doet de Boss ME-5 af als zooi terwijl je er nooit mee hebt gespeeld. Dat hoort toch wel thuis in de categorie ongefundeerd lijkt mij.

Brum
29 juli 2017, 22:58
Allejezus Brad, hoe het je lukt... Wederom weer de Brad show. Je kunt ook gewoon 's ergens niet op in gaan, zomaar een idee. Dat scheelt je een hoop verbale diarree. Het is dat er hier echt toffe Amsterdammers rondlopen, maar wat ben jij vooroordeel bevestigend bezig man.

Tabula Rasa
29 juli 2017, 23:18
Brad, wat betekent "zooi"? Er zijn meerdere betekenissen.

PS: kan je niet gewoon doodgaan ofzo?

geen handtekening.

guitarkid2
30 juli 2017, 00:01
lets talk some fuzz


en ik durf te wedden dat morgen de "koppen" zijn:
Gitaarnetter letterlijk geëxplodeerd

maak je niet zo druk man


maar zullen we het nu over manscaping hebben ??

ateng
30 juli 2017, 07:02
Ik denk dat we langs elkaar heen praten, Ateng. Buizencompressie heb ik ook niet ontkent. Da's ook juist het mooie van een lekkere buizenversterker. Ging mij meer om verzadiging uit eindbuizen. Veel gitaristen hebben het daarover, terwijl dat voornamelijk uit de voorversterker komt. Ze zullen inderdaad meer compressie horen. Jij speelt op zeker op grotere podia dan ik en ik weet ook zeker dat jouw versterker harder kan en mag dan op de podia waar ik wel 's mag spelen. Ik wil jouw kennis ook helemaal niet onderuit halen, maar wel praten langs elkaar.;) En een groot techneut ben ik ook niet. Hier zitten/zaten jongens die heel veel meer weten van het technisch aspect, waar ik nog heel veel van kan leren.

Je had het er over dat werken van eindbuizen bullshit is en daar reageerde ik op. Verzadiging, compressie, meer punch... komt allemaal door buizen die op hogere volume beginnen te werken.
Snap dat het op podium niet mogelijk is om een 100 wat versterker helemaal open te draaien om oversturing uit je eindbuizen te krijgen daar ben het ik wel met je eens.

arjanb01
30 juli 2017, 07:12
Maar Martin, je vertelt dat je op podia speelt waar je je 100 watt rack set vol open kan gooien zodat de eindbuizen kunnen werken. Tenminste dat begreep ik uit je voorgaande verhalen. De website van BTM bekeken, de locaties waar jullie allemaal staan, ook feesttenten maar allemaal podia waar wij met Empire qua grootte ook staan. Dan maak je echt geen vrienden als je je amp zo opentrekt dat de buizen gaan werken, sterker nog: de organisatie gooit jou en je band van het podium lijkt me en je hoeft nooit meer te spelen daar.
Wel verder een interessante discussie en ik moet hard lachen om Brad en hoe hij eigenlijk al jarenlang het pispaaltje van dit forum is😂

ateng
30 juli 2017, 09:49
Goed lezen he... altijd bijna voluit open (3 kwart open) en mijn poweramp is 2x70 watt, mijn vorige Laney 100 watt.
Wij hebben nooit maar dan ook nooit problemen gehad met de organisatie. Sterker nog we spelen 4x per jaar in Bruins en daar speel ik echt HARD zonder isocab ;) en zo groot is Bruins niet. Met Boeskool staan we er weer en dan heb ik zelfs mn cabinet naar me toe gericht... heerlijk!
Tis echt waar en hoe je je cabinet heb staan en soms ala Marcel de Groot ja. Mijn gear staat aan de zijkant zeg maar achter de PA en mn Cab naar achteren gericht dus kan mn amp genoeg opentrekken voor een lekker sound.

Misery Signals
30 juli 2017, 10:07
Ik denk wel dat je de meeste huidige top amps op eender welk volume door een PA goed krijgt. Nooit last mee gehad. Compressie die de eind buizen op lager volume wat missen geef je iets bij in de preamp evenals hoog, of gebruik inderdaad een attenuator.
Uitzondering is wel zon Marshall 2210. Ik heb er zelf twee gehad. Die preamp is een combinatie van twee knoppen en op lager volume klinkt die 2210 gewoon bagger. Niet dat ik die 2210 echt goed vond klinken... Was indertijd een eerste poging van Marshall om clean en drive kanaal te combineren maar dat was twee keer maar half gelukt voor mij. Ook die drive vond ik maar weinig aan.
Ik mis die 2210 bakken geen moment.

MS

Rinze
30 juli 2017, 11:27
Toch maf, er zijn mensen die erbij zweren en mensen die die 2210's haten. Ik vond het cleane kanaal (wat ik me nog herinner van dertig jaar terug tenminste) ook maar weinig clean eerlijk gezegd, met een beetje humbucker was ie niet zonder randje te houden. Het vervormde kanaal vond ik wat muf, maar heb toch ook wel gitaristen bezig gezien die er een prima geluid uit haalden.

arjanb01
30 juli 2017, 11:42
Voor mij is het compleet debiel om een amp zo hard te zetten dat de eindbuizen werken. Zeker met de huidige goeie pa's die je tegenwoordig hebt, moet dat niet nodig zijn.
Kijk, in de 60s en 70s had je vaak helemaal geen goeie PA's dus moest alles hard gezet worden om live goed hoorbaar te zijn.
Tegenwoordig is dat niet meer nodig. Zelfs als je in een Ziggo Dome, Arena of De Kuip staat hoeft het niet hard aangezien je goeie PA systemen ook daar hebt, zelfs om een mooie bandmix te maken vind ik het zelfs mooier als alles zachter staat zodat de geluidsman een mooie evenwichtige mix kan maken.

Brum
30 juli 2017, 12:10
Daar zit 'm al het misverstand in. Een 2210 heeft geen clean kanaal en is ook niet zo bedoeld. Je hebt een normal en een lead kanaal. Maar dat normal kanaal is op zich wel goed clean te krijgen hoor. Verwacht geen Twin, dat natuurlijk niet. Maar dat ik heb ik ook nog nooit uit een channel switcher gehoord, is altijd een compromis. Scheelt wellicht wel dat ik er KT77's in heb zitten, waardoor meer headroom en minder schril. Als dat scheurkanaal muf klonk, dan was er iets mee mis. Een 2210 is verre van muf. En wat ze bij NEL met mijn 2210 gedaan hebben, ik weet het niet, maar hij klinkt nu echt waanzinnig goed.

Dat clean, er zit wat flanger over, maar oordeel zelf, da's toch gewoon een heel erg acceptabel clean?

https://soundcloud.com/whitelimobreda/white-limo-poster-child

En leads, ja dat doet ie als geen ander, hoor maar:

https://soundcloud.com/whitelimobreda/fire-and-forget#t=2:26

Vergeef me mijn enthousiasme!:crazyhappy: Is natuurlijk ook gewoon simpelweg een kwestie van smaak.

Misery Signals
30 juli 2017, 12:19
Nel, das Geert! Fantastische gitarist en goede reparateur!
Mss off-topic maar... Amp met ongelofelijke clean en waanzinnige crunch en drive?
Rivera KH100 en K-Tre en Seven, daarom wil ik er nog eentje bij. Unieke drive sound ook, waanzinnig in de mix en op recordings.

https://youtu.be/ZwoOGBBzUIo

Band kan niet je ding zijn maar die sound, zowel clean als drive,...


MS

Brad
30 juli 2017, 12:25
Daar zit 'm al het misverstand in. Een 2210 heeft geen clean kanaal en is ook niet zo bedoeld. Je hebt een normal en een lead kanaal. Maar dat normal kanaal is op zich wel goed clean te krijgen hoor. Verwacht geen Twin, dat natuurlijk niet. Maar dat ik heb ik ook nog nooit uit een channel switcher gehoord, is altijd een compromis. Scheelt wellicht wel dat ik er KT77's in heb zitten, waardoor meer headroom en minder schril. Als dat scheurkanaal muf klonk, dan was er iets mee mis. Een 2210 is verre van muf. En wat ze bij NEL met mijn 2210 gedaan hebben, ik weet het niet, maar hij klinkt nu echt waanzinnig goed.

Dat clean, er zit wat flanger over, maar oordeel zelf, da's toch gewoon een heel erg acceptabel clean?

https://soundcloud.com/whitelimobreda/white-limo-poster-child

En leads, ja dat doet ie als geen ander, hoor maar:

https://soundcloud.com/whitelimobreda/fire-and-forget#t=2:26

Vergeef me mijn enthousiasme!:crazyhappy: Is natuurlijk ook gewoon simpelweg een kwestie van smaak.


Dat cleane geluid vind ik aardig modderig klinken. Verder hoor je dat een Marshall inderdaad wel geschikt is voor het spelen van vervormde power akkoorden en riffs. En voor lead ook als je er van houdt.

Brum
30 juli 2017, 12:41
Ja, maar dat heb ik bij jou ook, Brad. Ik hoor alleen maar modder. Wie heeft het nou over slaggitaar gehad met vervormde accoorden. Ik niet. Naast dat wat je aan de Marshall hoort bijna geen powerchords zijn, zit daar een Bogner Extacy door. Dan ben jij een knappe hoor, als je daar de powerchords van de Marshall door hoort. Dat 'modder', de boel staat gedowntuned, slimpie. Nogmaals, je kunt ook gewoon 's ergens niet op reageren natuurlijk.

Brad
30 juli 2017, 12:59
Dat je bij mij alleen maar modder hoort heb je me wel vaak erg duidelijk gemaakt ja. Maar vervormde akkoorden tokkelen die harmonisch wat moeilijker liggen dan eenvoudige power akkoorden, ik ben niet de enige die dat doet. Weleens a Cat dub/into the heart of Sunday bloody sunday en veel meer nummers van U2 gehoord?
Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet hoe The Edge dat flikt om dat zo strak te houden. Dat kan hij nooit alleen met die Vox versterker en een overdrive pedaal ervoor voor elkaar krijgen. Er moet iets zijn dat hij niet wil verklappen.
Maar met mijn set up klinken The Edge gitaarpartijen ook strak genoeg. Ik speel dan ook graag mee met U2 platen, alleen die halve toon lager is een ergernis.

D3nnis
30 juli 2017, 13:20
Mijn gear staat aan de zijkant zeg maar achter de PA en mn Cab naar achteren gericht dus kan mn amp genoeg opentrekken voor een lekker sound.

Grappig, zo zet ik mijn zooi ook altijd neer, evt nog een kwartslag gedraaid zodat ie over het podium blaast.
Ook nooit gezeik gehad vwb volume.

Dutch66
30 juli 2017, 16:30
Dat kan hij nooit alleen met die Vox versterker en een overdrive pedaal ervoor voor elkaar krijgen. Er moet iets zijn dat hij niet wil verklappen.

Hij heeft 't aan mij verteld, het heet oefenen ...

Brum
30 juli 2017, 17:06
Nel, das Geert! Fantastische gitarist en goede reparateur!
Mss off-topic maar... Amp met ongelofelijke clean en waanzinnige crunch en drive?
Rivera KH100 en K-Tre en Seven, daarom wil ik er nog eentje bij. Unieke drive sound ook, waanzinnig in de mix en op recordings.

https://youtu.be/ZwoOGBBzUIo

Band kan niet je ding zijn maar die sound, zowel clean als drive,...


MS

Het is niet de band. Het is juist meer de sound.;) Ik vind het echt niet slecht hoor en ik hoor ook wel dat het een goeie bak is. Maar ik vind 'm zo aan de hand van het filmke wel erg droog klinken. Beetje steriel of zo, wellicht ook omdat het nogal een strakke bak is.

Brad
30 juli 2017, 19:28
Hij heeft 't aan mij verteld, het heet oefenen ...

Je kunt oefenen wat je wilt maar wanneer je overstuurde versterker of pedaal geen lastige intervallen kan verwerken houdt het op.

Erik de Perik
30 juli 2017, 19:59
Je kunt oefenen wat je wilt maar wanneer je overstuurde versterker of pedaal geen lastige intervallen kan verwerken houdt het op.

Oefenen met je installatie dan wellicht?

ateng
30 juli 2017, 20:22
Voor mij is het compleet debiel om een amp zo hard te zetten dat de eindbuizen werken. Zeker met de huidige goeie pa's die je tegenwoordig hebt, moet dat niet nodig zijn.
Kijk, in de 60s en 70s had je vaak helemaal geen goeie PA's dus moest alles hard gezet worden om live goed hoorbaar te zijn.
Tegenwoordig is dat niet meer nodig. Zelfs als je in een Ziggo Dome, Arena of De Kuip staat hoeft het niet hard aangezien je goeie PA systemen ook daar hebt, zelfs om een mooie bandmix te maken vind ik het zelfs mooier als alles zachter staat zodat de geluidsman een mooie evenwichtige mix kan maken.

Mag je lekker debiel vinden en voor een ander een lekker sound.
In de jaren '60 moest het inderdaad hard omdat of er stond geen PA of het waren geen goeie ja en wat ontdekte men toen... een heerlijke sound die je alleen maar krijgt door je versterker ver open te trekken.
En denk je dat ik mn versterker hard heb staan om mezelf goed te kunnen horen? Dude het gaat om Tone en als je dat niet snapt! Denk je dat Bonamassa voor de lol een plexiglas voor zn cabinet heeft staan. En Van Halen had toen een variac aan zijn versterker hangen... voor de show? Het heeft allemaal 1 doel... voor de sound.
Om een mooie bandmix te maken heb je gewoon een goed geluidsman nodig en zolang hij niet aan de bel trekt omdat er iets te hard staat dan is het prima toch.

arjanb01
30 juli 2017, 21:29
Absoluut, Martin. Wij hebben ook het geluk dat we een vast geluidsbedrijf hebben met een vaste geluidsman, als ik m'n versterker maar iets te hard heb, geeft hij ff een seintje, puur om te fine tunen en niet om irritant te doen ofzo.
Samenwerking om tot een zo goed mogelijk totaalgeluid te komen is belangrijker dan voor je zelf een lekkere gitaar sound te hebben. Plexiglas hebben we nu alleen voor de drummer maar ik overweeg het misschien ook wel, puur om te proberen wat het met de mix doet. Heb dat nooit gebruikt dus ben ik wel benieuwd naar. Wat voor gevolgen heeft het voor de man achter de knoppen, draait hij je juist op de tafel terug of niet?

Erik de Perik
30 juli 2017, 22:00
Mag je lekker debiel vinden en voor een ander een lekker sound.
In de jaren '60 moest het inderdaad hard omdat of er stond geen PA of het waren geen goeie ja en wat ontdekte men toen... een heerlijke sound die je alleen maar krijgt door je versterker ver open te trekken.
En denk je dat ik mn versterker hard heb staan om mezelf goed te kunnen horen? Dude het gaat om Tone en als je dat niet snapt! Denk je dat Bonamassa voor de lol een plexiglas voor zn cabinet heeft staan. En Van Halen had toen een variac aan zijn versterker hangen... voor de show? Het heeft allemaal 1 doel... voor de sound.
Om een mooie bandmix te maken heb je gewoon een goed geluidsman nodig en zolang hij niet aan de bel trekt omdat er iets te hard staat dan is het prima toch.

Dat plexiglas is vanwege de overspraak, niet vanwege de sound. EvH had waarschijnlijk een Variac vanwege de omschakeling van 220V naar 110V. Als er één een wolk van bullshit om zijn gitaargeluid heeft opgetrokken.....
Helemaal gelijk over het volume. De standaard rant gaat altijd over de gitarist terwijl als je puur naar de dB's kijkt, de drummer ruim eerder aan de buurt is. Volgens mij heb ik het hier al eens gemeld maar drummer Nico Groen luisterde ooit eens naar een soundcheck van m'n toenmalige band en zei dat de gitaar een heel stuk harder moest. En die was alleen maar zacht vanwege de bandleden, die niet beter wisten dan dat de gitaar altijd zachter moet.

EBOUE
30 juli 2017, 22:16
Hear hear, op alle punten eens.

Je verhaal deed me denken aan een optreden nog niet zo lang geleden. Een aantal bandleden riep constant dat de gitaar zachter moest. Het geluid was totaal uit balans en de band als geheel speelde veel te slap. De master van mijn 20W combo stond op een gegeven moment op 1. 'In-ear monitoring!' ... 'Box of Doom!'... 'Zachter!!!'. Dat soort uitspraken. Ik werd er al een tijdje niet goed van, want volgens mij viel het reuze mee. En wat blijkt? In het publiek hoorde ik meermaals de opmerking dat ze geen reet van de gitaar hoorden. Ik zette m een stuk harder, de band komt tot leven en vanaf dat punt ging het publiek ook los. Want ja.. die gitaar klonk nu ineens wel goed...

Over het TS dilemma: het zijn twee totaal andere werelden, een Bassman of een JCM. Het is alsof je de keus hebt om een boompje in de voortuin te planten: worden het peren of toch appels? Als je de volgende zomer van plan bent om alleen appeltaart te bakken is het prima, maar als je perentaart wilt maken.. zul je toch die perenboom moeten kopen.

Of je graaft twee gaten en plant ze beide... ;)

Erik de Perik
30 juli 2017, 22:27
Dabedoelik.... ;)

Ik speelde in een Duitse band met nog een gitarist (eentje die nogal bekend enzo was). Hij speelde op een Line6 combo met een prachtig klinkende PRS en ik op een bij elkaar geraapt stereo versterker/rack dingetje met een Peer Dellen superstrat. Ik kreeg regelmatig flak vanwege het volume. De andere gitarist niet. Toen hij uit de band vertrok bleek mijn gitaar veel te zacht te staan. Het verschil tussen modeling met een hoop galm uit een klein combo en een dynamisch gitaargeluid zonder galm uit een imposanter ogende rig.

telerocker
30 juli 2017, 22:52
Dat plexiglas is vanwege de overspraak, niet vanwege de sound. EvH had waarschijnlijk een Variac vanwege de omschakeling van 220V naar 110V. Als er één een wolk van bullshit om zijn gitaargeluid heeft opgetrokken.....
Helemaal gelijk over het volume. De standaard rant gaat altijd over de gitarist terwijl als je puur naar de dB's kijkt, de drummer ruim eerder aan de buurt is. Volgens mij heb ik het hier al eens gemeld maar drummer Nico Groen luisterde ooit eens naar een soundcheck van m'n toenmalige band en zei dat de gitaar een heel stuk harder moest. En die was alleen maar zacht vanwege de bandleden, die niet beter wisten dan dat de gitaar altijd zachter moet.

Uit het hart gegrepen. Ik ben al een tijd klaar met dat gezever over het gitaarvolume, ook omdat echt veel minder hard speel dan vroegah. Laatst hebben we een optreden opgenomen en wat overal bovenuit komt en doorheen snijdt, zijn de drums en dan vooral de bell van het ridebekken. De gitaar zat echt in de mix, niet er bovenop.

EBOUE
30 juli 2017, 23:01
Ik ben ervan overtuigd dat als je een ervaren gitaarspelende geluidsman hebt dat je gitaar dan veel dikker uit mix komt, zonder daarbij te luid te hoeven zijn, dan als de kennis puur uit een stel boekjes komt. Onlangs hadden we in het dorp een groot tentfeest. Twee gitaristen, ik had geen idee waar ze zaten in de mix.. gewoon weg..?!

Erik de Perik
30 juli 2017, 23:18
Ik ben ervan overtuigd dat als je een ervaren gitaarspelende geluidsman hebt dat je gitaar dan veel dikker uit mix komt, zonder daarbij te luid te hoeven zijn, dan als de kennis puur uit een stel boekjes komt. Onlangs hadden we in het dorp een groot tentfeest. Twee gitaristen, ik had geen idee waar ze zaten in de mix.. gewoon weg..?!

Ik heb verschillende keren de band van m'n broer gemixt en de enige kritiek die ik kreeg was dat het geheel te hard stond. Hat is ook niet zo moeilijk.... de solist (zang) moet goed en duidelijk te horen zijn en de rest gewoon lekker klinken.

EBOUE
30 juli 2017, 23:24
Wat een opluchting voor de gitaristen op het podium. Wellicht van oudsher uit en ook door slechte voorbeelden, hebben wij een naam gekregen dat we altijd te hard staan. Ga maar naast een hardhitter als rockdrummer staan, je hebt je volume echt wel nodig.

ateng
30 juli 2017, 23:36
Dat plexiglas is vanwege de overspraak, niet vanwege de sound. EvH had waarschijnlijk een Variac vanwege de omschakeling van 220V naar 110V. Als er één een wolk van bullshit om zijn gitaargeluid heeft opgetrokken.....
Helemaal gelijk over het volume. De standaard rant gaat altijd over de gitarist terwijl als je puur naar de dB's kijkt, de drummer ruim eerder aan de buurt is. Volgens mij heb ik het hier al eens gemeld maar drummer Nico Groen luisterde ooit eens naar een soundcheck van m'n toenmalige band en zei dat de gitaar een heel stuk harder moest. En die was alleen maar zacht vanwege de bandleden, die niet beter wisten dan dat de gitaar altijd zachter moet.
Dacht het niet Erik de variac was om zijn versterker helemaal open te kunnen trekken en werkt dus als een soort van mastervolume.
Hij kocht een Marshall versterker uit Engeland en kwam door toeval achter dat zn versterker heel erg zacht klonk en het duurde lang voordat er geluid uit kwam. Zijn Marshall uit Engeland stond nog op 220v en in Amerka hebben ze 110v dus half vermogen. Zo kwam hij op t idee om de voltage te regelen en voilà de variac was daar. Dus dit allemaal puur om de sound en waar hij bekend om staat... de brown sound ;)
Wat Bonamassa betreft... ja ook vanwege de overspraak maar ook om zn vintage versterker flink open te kunnen trekken. Anders had hij zn versterker wel zachter gezet en had hij die plexi niet nodig ;) Bij zijn rig down video zei hij ook dat hij zn versterker hard had staan vanwege de sound maar omdat het te hard was voor het publiek die voor staan gebruikt hij dus plexi wanden.

Erik de Perik
30 juli 2017, 23:45
Dacht het niet Erik de variac was om zijn versterker helemaal open te kunnen trekken en werkt dus als een soort van mastervolume.
Hij kocht een Marshall versterker uit Engeland en kwam door toeval achter dat zn versterker heel erg zacht klonk en het duurde lang voordat er geluid uit kwam. Zijn Marshall uit Engeland stond nog op 220v en in Amerka hebben ze 110v dus half vermogen. Zo kwam hij op t idee om de voltage te regelen en voilà de variac was daar. Dus dit allemaal puur om de sound en waar hij bekend om staat... de brown sound ;)
Wat Bonamassa betreft... ja ook vanwege de overspraak maar ook om zn vintage versterker flink open te kunnen trekken. Anders had hij zn versterker wel zachter gezet en had hij die plexi niet nodig ;) Bij zijn rig down video zei hij ook dat hij zn versterker hard had staan vanwege de sound maar omdat het te hard was voor het publiek die voor staan gebruikt hij dus plexi wanden.

Da's mooi maar hij kocht die versterker niet uit de UK. Overigens zou dit mijn 'verhaal' alleen maar bevestigen. Maar Marshalls op 110V doen niet de helft van het vermogen, hoe kom je erbij? Nahja Edward van Halen heeft een groot deel van wat hij vertelde uit z'n duim gezogen. Omdat hij het een beetje geheim wilde houden hoofdzakelijk.

Brad
30 juli 2017, 23:52
Hoe weet je dat Edward dat heeft gedaam?

Erik de Perik
30 juli 2017, 23:53
Hoe weet je dat Edward dat heeft gedaam?

Ach ja......

ateng
31 juli 2017, 00:04
Ach ja......

Ach ja...


https://www.youtube.com/watch?v=SAOOSzJyEIc

kiek moar ff vanaf 20:00

ateng
31 juli 2017, 00:05
Da's mooi maar hij kocht die versterker niet uit de UK. Overigens zou dit mijn 'verhaal' alleen maar bevestigen. Maar Marshalls op 110V doen niet de helft van het vermogen, hoe kom je erbij? Nahja Edward van Halen heeft een groot deel van wat hij vertelde uit z'n duim gezogen. Omdat hij het een beetje geheim wilde houden hoofdzakelijk.

Kijk zn interview maar wijsneus ;)

En het bevestigd totaal niks want hij had niet door dat zn versterker op 220v stond.

Erik de Perik
31 juli 2017, 00:09
Kijk zn interview maar wijsneus ;)

En het bevestigd totaal niks want hij had niet door dat zn versterker op 220v stond.

Welk interview...? Wellicht heeft hij er meer gegeven...:soinnocent:

ateng
31 juli 2017, 00:26
Welk interview...? Wellicht heeft hij er meer gegeven...:soinnocent:

No problem zal het linkje nog een keer plaatsen

https://www.youtube.com/watch?v=SAOOSzJyEIc

check vanaf 20:00

Erik de Perik
31 juli 2017, 01:01
No problem zal het linkje nog een keer plaatsen

https://www.youtube.com/watch?v=SAOOSzJyEIc

check vanaf 20:00

Ik geloof er helemaal niks van.... sorry.

Pepe
31 juli 2017, 01:32
Eddie staat erom bekend dat hij enorm veel bullshit de wereld in gooit.
In dit geval is het al raar dat hij een amp koopt die op het verkeerde voltage staat, waarom zou iemand dat in hemelsnaam doen. Ik denk dat er in een amp rare dingen gebeuren met bias, transformator en buis spanningen als je hem op de helft laat lopen. Ik denk niet dat het geluid er op vooruit gaat.
Maar.. goed verhaal, dat wel. Ik kan me wel voorstellen dat Edie van alles probeerde en in die tijd was je snel uitgedraaid aan je pedalen dus dan blijft er weinig over om mee te kloten.
Ik heb ook wel eens een 50 watt amp direct op een bandrecorder ingang aangesloten met enkel een groot blok porselein er tussen en dat werkt gewoon.

Erik de Perik
31 juli 2017, 01:46
Zo had ik ooit eens een aanbod om de uitgangstrafo van mijn plexi te doneren aan Peter van der Weelden, die aan "de" Marshall van EVH aan het werk was (broertje van zusje van vriendinnetje van nichtje enzo). De slogan van "maar dan zit 'ie in de versterker van Eddie" kwam er bij mij niet in, hij kon zich wel wat veroorloven tenslotte.

Tabula Rasa
31 juli 2017, 06:23
Ff iets heel anders: een Bassman is toch prima met 1 kanaal naar "Marshall specs" te modden? Dan heb je beiden in 1 bakje.

geen handtekening.

arjanb01
31 juli 2017, 06:54
Inderdaad. Een mod zoals deze:

https://youtu.be/XPIY_PcybeY

Maar ik vraag me dan altijd of of zoiets niet te kostbaar is en je dan beter een marshall erbij kan kopen als je beide geluidsspectra wil hebben in je sound?

Tabula Rasa
31 juli 2017, 07:15
Hij is al ptp dus heel ingrijpen zou het zomaar niet hoeven zijn.

geen handtekening.

Tabula Rasa
31 juli 2017, 07:16
Of je neemt gewoon een Blackstar ID-core want die heeft een potmeter tussen Brits en Amerikaans.

:-)

geen handtekening.

ateng
31 juli 2017, 09:33
Ik geloof er helemaal niks van.... sorry.

Hahaha dat is aan jou.
Maar waar het omgaat is dat hij een variac niet voor de show gebruikt maar om zn versterker harder te kunnen laten werken om zo zn sound te krijgen. Hoe het is ontstaan boeit me niet... mooi verhaal van hem en of het waar is dat is aan jullie om het aan te nemen of niet.
Het was ook geen secret dat hij een variac gebruikte en later een dummyload aan zn versterker en het signaal versterken door een HH poweramp... ook allemaal voor tone ;)

arjanb01
31 juli 2017, 09:45
Ik zou zeggen, hang zelf een variac aan je amp en kijk wat het doet. Dan weet je ook of Eddie uit z'n nek lult of niet.
Al die betweterigheid om een gitaargeluid. Stelletje ouwe wijven.
Niet lullen maar spelen. En als dat zacht moet, soit. Als het hard mag, ook prima.🙈

Dutch66
31 juli 2017, 10:21
Hij is al ptp dus heel ingrijpen zou het zomaar niet hoeven zijn.

geen handtekening.

Rest ons nog 6l6 naar EL34 conversie ... (en gaan we ervan uit dat o.a. de PS geen invloed heeft)

Maar het resultaat uit het filmpje klinkt best aardig idd.

Tabula Rasa
31 juli 2017, 10:25
Ik heb zo'n vermoeden dat de mod meestal gewoon met 6L6 gedaan wordt.


Ben niet heel erg thuis in de Marshalls maar vind het wel lekker klinken.

geen handtekening.

ateng
31 juli 2017, 11:09
Rest ons nog 6l6 naar EL34 conversie ... (en gaan we ervan uit dat o.a. de PS geen invloed heeft)

Maar het resultaat uit het filmpje klinkt best aardig idd.
Klinkt aardig maar vind het weer net niet, misschien nog wat tweaken. Denkt dat het lekkerder gaat klinken met EL34.

Hendriks
31 juli 2017, 14:22
Hij is al ptp dus heel ingrijpen zou het zomaar niet hoeven zijn.

geen handtekening.

https://robrobinette.com/5F6A_Modifications.htm Een kind kan de was doen .

NLF
1 augustus 2017, 10:46
Van Halen sound is super simpel. Is gewoon Marshall superlead die je (heel) hard zet, dan heb je 'm voor 99 %. Je kunt dan nog gaan zitten pielen met speakers maar je bent er dan gewoon. Punt. Om de boel op dat volume onder controle te houden en te spelen zoals die gozer is alleen een heel ander verhaal.

Misery Signals
1 augustus 2017, 11:55
Gewoon een Peavey 5150 die achter al die stacks staat te blazen zeg ik je!

MS

Brum
1 augustus 2017, 12:04
Van Halen sound is super simpel. Is gewoon Marshall superlead die je (heel) hard zet, dan heb je 'm voor 99 %. Je kunt dan nog gaan zitten pielen met speakers maar je bent er dan gewoon. Punt. Om de boel op dat volume onder controle te houden en te spelen zoals die gozer is alleen een heel ander verhaal.

Of een nieuwerwetse Friedman, Cameron, Bogner, Splawn (hell yeah!:crazyhappy:), etc. gebruiken. Die doen dat trucje ook wel op lager volume.

NLF
1 augustus 2017, 19:05
Gewoon een Peavey 5150 die achter al die stacks staat te blazen zeg ik je!

MS

Zijn sound is door de jaren heen veranderd. Weet niet wat ie nu gebruikt maar zou goed 5150 kunnen zijn.

Erik de Perik
1 augustus 2017, 19:13
Zijn sound is door de jaren heen veranderd. Weet niet wat ie nu gebruikt maar zou goed 5150 kunnen zijn.

Hij speelt tegenwoordig op EVH versterkers.

EBOUE
1 augustus 2017, 20:49
Van Halen sound is super simpel. Is gewoon Marshall superlead die je (heel) hard zet, dan heb je 'm voor 99 %. Je kunt dan nog gaan zitten pielen met speakers maar je bent er dan gewoon. Punt. Om de boel op dat volume onder controle te houden en te spelen zoals die gozer is alleen een heel ander verhaal.

Precies. In interviews vertelde hij dat hij een aantal op een rij had staan, waarvan een aantal ploften. Er bleef vanzelf eentje over die het wel aan kon. Phaser voor de pre-amp uiteraard, die geeft ook een boost mee.. dat trekken die bakken echt niet allemaal. :D

NLF
2 augustus 2017, 09:45
Hij speelt tegenwoordig op EVH versterkers.

Aha, ja, da's voor de liggend natuurlijk. Hij klinkt wel echt anders dan vroeger, ook andere gitaar enzo.

arjanb01
2 augustus 2017, 09:47
Inderdaad en dan durf ik te wedden dat hij z'n mastervolumes niet meer op oorlogssterkte heeft staan en hij die variac de deur uit gedaan heeft.
Hij speelt gewoon zachter, zoals bijna iedere normale sterveling. Ook Eddie wordt ouder en milder😉

D3nnis
2 augustus 2017, 10:47
Ben ik nou de enige die Eddie zijn geluid niet zo boeiend vind?

Brad
2 augustus 2017, 10:53
Ik vind zijn geluid ook niet zo boeiend. Iemand als David Gilmour gaat bijvoorbeeld al veel creatiever met geluid om. Wel een goede gitarist die Van Halen.

Brum
2 augustus 2017, 11:01
Je verward grotere invloed met voorkeur, Brad. Gilmour heeft lang niet zo'n invloed gehad, ook niet qua gitaargeluid. De 'brown sound' is zo ongeveer de meest gebruikte term als het gaat om een voorbeeldgeluid, nog steeds. Naast nog steeds de invloed van Marshall die over de top gejaagd worden, wat nog steeds zo ongeveer de standaard is in de rockwereld, is voor de heren boutique bouwers de 'brown sound' zo ongeveer het uitgangspunt om er hun eigen sjuutje over te gooien.

Wat Van Halen daarna bezielde met die stofzuigers a.k.a. 5150's snap ik nog steeds niet. Er zijn zoveel merken die ook op lager volume die brown sound heel erg goed doen en beter, dat ik het donkerbrown vermoeden heb dat Eddie z'n oortjes ook niet meer je dat zijn. Maar da's dan weer mijn voorkeur, er zijn legio gitaristen die de 5150 geweldig vinden.

arjanb01
2 augustus 2017, 11:04
Misschien ook omdat hij daar heul veul geld voor krijgt om op deze amps te brullen? Evh is een commercieel merk geworden, mede ontwikkelt door Eddie zelf.

ateng
2 augustus 2017, 11:11
Inderdaad en dan durf ik te wedden dat hij z'n mastervolumes niet meer op oorlogssterkte heeft staan en hij die variac de deur uit gedaan heeft.
Hij speelt gewoon zachter, zoals bijna iedere normale sterveling. Ook Eddie wordt ouder en milder��
Hoe weet je dat hij zachter speelt? Volgens mij brult hij nog steeds met zn versterker alleen nu zonder een variac en zn drive uit de preamp ipv eindbuizen.
Dat jij niet hard kan spelen en zacht moet op podium betekent niet dat iedere normale sterveling dat doet he ;)

ateng
2 augustus 2017, 11:18
Je verward grotere invloed met voorkeur, Brad. Gilmour heeft lang niet zo'n invloed gehad, ook niet qua gitaargeluid. De 'brown sound' is zo ongeveer de meest gebruikte term als het gaat om een voorbeeldgeluid, nog steeds. Naast nog steeds de invloed van Marshall die over de top gejaagd worden, wat nog steeds zo ongeveer de standaard is in de rockwereld, is voor de heren boutique bouwers de 'brown sound' zo ongeveer het uitgangspunt om er hun eigen sjuutje over te gooien.

Wat Van Halen daarna bezielde met die stofzuigers a.k.a. 5150's snap ik nog steeds niet. Er zijn zoveel merken die ook op lager volume die brown sound heel erg goed doen en beter, dat ik het donkerbrown vermoeden heb dat Eddie z'n oortjes ook niet meer je dat zijn. Maar da's dan weer mijn voorkeur, er zijn legio gitaristen die de 5150 geweldig vinden.
Absoluut de "Brown sound" is al jaren het uitgangspunt voor versterkers als Friedman, Suhr, Splawn, Ceriatone, Metropoulos en noem maar op. En niet alleen qua sound maar is Eddie ook een voorbeeld geweest en nog steeds voor vele gitaristen... voor mij in ieder geval wel :)

arjanb01
2 augustus 2017, 11:29
Er is een verschil tussen podium geluid en zaalgeluid. Als hij die variac de deur uit gedaan heeft en nu een 3 kanaals evh amp gebruikt, doet mij sterk vermoeden dat hij z'n podium geluid minder hard heeft dan vroeger met die plexis. Dat moet jij toch weten als doorgewinterde live topgitarist.😉
Het zou zomaar kunnen zijn dat de knoppen man hem harder de zaal instuurt, lijkt me ook logischer in dit geval.
Evh is onmiskenbaar van invloed op veel gitaristen geweest. Wat ik vooral van van Halen vindt zijn de hele sterke songs die ze geschreven hebben.
Dat evh in 1 adem vaak genoemd wordt met Jimi Hendrix, is iets waarover je kunt discussiëren.
Ik vind de muziek vooral erg lekker, dus als geheel klinkt de band VH geweldig.
Mochten ze weer in Europa gaan toeren en ze zijn in NL, ga ik er op zeker heen!

guitarkid2
2 augustus 2017, 11:56
ff van een non tech

die variac is toch een transformator die hij gebuikte om een een Britse amp 220 volt te geven
(vs toen 110)
las in een interview dat als je zo'n amp meer volts geeft hij plof doet (edddies own words)

hij gebruikte meestal 80/90 % van de variac

Maw hij gebruikte de variac (met de amp alles op 11)om zachter te kunnen spelen
niet te veel want dan kom je weer volten tekort

snap ik het nu een beetje ??

Tabula Rasa
2 augustus 2017, 12:34
ff van een non tech

die variac is toch een transformator die hij gebuikte om een een Britse amp 220 volt te geven
(vs toen 110)
las in een interview dat als je zo'n amp meer volts geeft hij plof doet (edddies own words)

hij gebruikte meestal 80/90 % van de variac

Maw hij gebruikte de variac (met de amp alles op 11)om zachter te kunnen spelen
niet te veel want dan kom je weer volten tekort

snap ik het nu een beetje ??Je hebt twee soorten spanning in een versterker, 6.3v wisselspanning voor de gloeidraden van de buizen en een hoge gelijkspanning van 350+v. Wanneer je de spanning aan de primaire kant van de trafo verlaagd (wat je versterker in gaat) dan pakken de spanningen naar ratio ook lager uit in de versterker en zullen de buizen anders gaan werken. Met een lagere spanning minder versterking, dus met gelijk volume kan je hem verder open draaien. Karakter veranderd wel hierdoor.

gepost met Tapatrut.

guitarkid2
2 augustus 2017, 12:51
denk dat ik het begrepen heb
thanks

Dutch66
2 augustus 2017, 13:21
Maar het 'dubbele' aan het hele variac verhaal is dat ook de gain navenant zou afnemen ...

Verder was er (eind) jaren '70 ook niet zo heel veel anders qua (gainy) amps, dus dat Eddepet
inmiddels z'n horizon wat verbreed heeft is niet zo gek. Maar of z'n geluid er nu op verbeterd is ...

arjanb01
2 augustus 2017, 13:33
Ik vond z'n gitaargeluid op Van Halen 1 nog het mooiste, rauw en agressief.
Nu is het allemaal wat gelikter, netjes. Niet slecht, maar anders. Wel fijn op zich.

Erik de Perik
2 augustus 2017, 14:33
VH1 heeft hij veel op een Ibanez Destroyer gespeeld. Running with the devil bijv.

NLF
3 augustus 2017, 09:57
Inderdaad en dan durf ik te wedden dat hij z'n mastervolumes niet meer op oorlogssterkte heeft staan en hij die variac de deur uit gedaan heeft.
Hij speelt gewoon zachter, zoals bijna iedere normale sterveling. Ook Eddie wordt ouder en milder😉

Hij speelt natuurlijk ook bijna altijd in hele grote zalen. In een grote zaal waait het geluid van zo'n grote amp ook meer weg en kun je wat meer lawaai maken. In een kleine kroeg spelen met 100 watt en 4x12 is natuurlijk veel lastiger.