PDA

View Full Version : Nog 1 keertje: Q-tuner elementen



Chuck_S.
3 juli 2017, 20:14
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al wel eens een topic over is geweest, maar ik ben reuze benieuwd naar meer ervaringen met de Q-tuners Ihb ben ik enorm gecharmeerd van het cleane geluid zoals bijvoorbeeld hier:
https://www.youtube.com/watch?v=WXSuMhOyrrQ

Nu heb ik niet geheel toevallig net een gitaar gekocht waar ik nog een mooi setje elementen voor zoek, en ik zou het prachtig vinden als ik er zo'n soort geluid mee zou kunnen produceren. Het lastige is:
- Ze moeten vanuit de VS komen, dus even uitproberen is een probleem
- Ik vind het clean mooi, maar voor distortion sounds weet ik het niet zo goed
- Ze zijn niet goedkoop, en ik vermoed zo dat ze niet bepaald makkelijk doorverkopen op de tweehands markt in NL

Dus: Wie o wie heeft er ervaring met de huidige Q-tuners? Ik hoor graag hoe ze bevallen, waarvoor je ze gebruikt, hoe bijzonder ze wel of niet zijn, of ze enigzins combineren met conventionele elementen, etc etc. Verder houd ik mij aanbevolen als iemand er toevallig nog eentje heeft liggen waar hij/zij niets mee doet.

Bij voorbaat dank!

Tabula Rasa
3 juli 2017, 20:35
Dat bedrijf zit toch gewoon in Amsterdam?

Plant
3 juli 2017, 20:40
Huidige Q-tuners? Ik dacht dat die dingen begin jaren 90 maar heel kort hebben bestaan, nota bene geproduceerd door Philips.

https://www.homerecordingconnection.com/news.php?action=view_story&id=542

Weer wat geleerd :ok:

Chuck_S.
3 juli 2017, 20:44
Ha, held! Dat zou inderdaad zo maar eens kunnen ja, dat scheelt weer wat gedoe. (Ik zie het nergens expliciet staan op hun website, maar wel o.a. een nederlands patentnummer)

Tabula Rasa
3 juli 2017, 20:45
Zoek eens op "lucid"

Chuck_S.
3 juli 2017, 20:47
Leuk, dank!

Tabula Rasa
3 juli 2017, 21:01
Gevonden???

Chuck_S.
3 juli 2017, 21:06
Yes! gave gitaren ook

D3nnis
3 juli 2017, 21:23
Volgens mij heeft Fred een setje (of een enkele?) Lucid Clearbucker?

Tabula Rasa
3 juli 2017, 21:29
Volgens mij heeft Fred een setje (of een enkele?) Lucid Clearbucker?
Zeker weten.

Chuck_S.
3 juli 2017, 21:40
En? In de brug en of halspositie? Met distortion ook leuk?

Je hebt ook nog wat anders in gang gezet, Tabula Rasa:
lucid -> http://i.imgur.com/nAOZI5H.jpg -> www.magicmarble.com -> die gitaar heeft naast wat elementen ook nog een likje verf nodig
Wordt nog wat dit.

fred dons
4 juli 2017, 09:43
ik heb 2 setjes, 1 high gain in the brug en een "normale" in de neck, en een prototype scatterwound in een andere gitaar, ben er erg blij mee, ze blijven erg transparent ook bij high gain terwijl ze ook ballen hebben. met de imbusjes die in de pickups zitten kun je je geluid nog verder tweaken maar zo uit de doos waren ze voor mij al perfect. ze zitten in 2 superstrats, elzen body en linde body.
ik kan ze van harte aanbevelen (btw ze zitten bij mij "om de hoek" en niet in amsterdam:D )

fred dons
4 juli 2017, 09:46
en oh ja die van mij zijn van Lucid, het bedrijf dat de q-tuners altijd gemaakt heeft, inmiddels is de originele ontwerper ook weer begonnen onder de naam qtuners. die heb ik nog niet in het wild gezien dus daar kan ik niets over zeggen

Tabula Rasa
4 juli 2017, 09:50
ik heb 2 setjes, 1 high gain in the brug en een "normale" in de neck, en een prototype scatterwound in een andere gitaar, ben er erg blij mee, ze blijven erg transparent ook bij high gain terwijl ze ook ballen hebben. met de imbusjes die in de pickups zitten kun je je geluid nog verder tweaken maar zo uit de doos waren ze voor mij al perfect. ze zitten in 2 superstrats, elzen body en linde body.
ik kan ze van harte aanbevelen (btw ze zitten bij mij "om de hoek" en niet in amsterdam:D )
Vanaf hier gezien is "bij jou om de hoek" ook gewoon Amsterdam, Fred.

Edit: eigenlijk heb je maar 2 categorieën: Rotterdam en niet-Rotterdam.

guitarkid2
4 juli 2017, 11:46
dat wordt nog lastig in deventer

i guueesss

Kakihara
4 juli 2017, 11:53
Vanaf hier gezien is "bij jou om de hoek" ook gewoon Amsterdam, Fred.

Edit: eigenlijk heb je maar 2 categorieën: Rotterdam en niet-Rotterdam.

Of de Antwerpse versie: je hebt Antwerpen, de rest is parking.

fred dons
4 juli 2017, 14:25
anders gezegd 5 minuutjes rijden, amsterdam is nog 40 minuten rijden ;)
en inderdaad je bent rotterdammert of je bent het niet :)

Tabula Rasa
4 juli 2017, 14:29
dat wordt nog lastig in deventer

i guueesss
Zie post #17

Duhsjaak
4 juli 2017, 15:03
De zeer sympathieke gast met zijn lucid spul over de vloer gehad vorig jaar. Fred heeft gelijk; hij had toen zijn atelier in Egmond.
Onwaarschijnlijk mooie snaar voor snaar weergave. Ook bij heel hoge gain settings bleef de separatie geweldig. Elders op GN heb ik al eens de loftrompet getoeterd over deze pups.

Ik heb ze gehoord in een les p achtige zelfbouw met fender mensuur. Echt bijzonder.

De WiFi is hier gebrekkig dus je zult zelf even moeten zoeken.
Waarschijnlijk onder lucid in de pick up sectie rond april of begin mei 2016.

Happy hunting.
Vriendelijke groet, gus

dml
5 juli 2017, 10:13
Ik heb drie types gehad van de Q-tuners:
1. De originele, dus midden jaren '90 geproduceerd door Philips, naar ontwerp van Erno Zwaan, medium en hi Z.
2. Het type wat rond 2007 te koop was, zonder de 1000 inbusboutjes, via Q-tuner.com, ook medium en hi Z.
3. Vorig jaar een setje Q2.0 voor mijn 7-snaar aangeschaft, ik dacht dat deze medium Z waren.

Q2.0 kon mij niet bekoren, in ieder geval niet in de betreffende 7-snaar. Ik kan wel alleen maar bevestigen dat het supercleane, dynamische en eerlijke pickups zijn. Ik denk dat ze nog gevoeliger zijn voor de gitaar waar je ze in stopt dan "reguliere" pickups.
Ik kan me ook voorstellen dat sommigen ze karakterloos vinden, over de hele linie is het frequentiebereik gelijkmatig verdeeld, dus geen rare spikes, humps, boosts, enz.

Chuck_S.
5 juli 2017, 13:26
Ok, interessant,
Hoe verschilt voor jou het geluid tussen de oudere en de Q2.0 versies? Ik vooral aan te denken om een of twee Q2.0 single coil-sized humbuckers aan te schaffen voor in de hals en midden-posities. Heb je ze wel eens gemixed met regulieren elementen? Ik kan (dankzij Fred Dons) over afzienbare tijd een setje Lucid elementen uitproberen dus dan kan ik in ieder geval een idee krijgen.