PDA

View Full Version : Gehannes met interne schakelaartjes ...



Dutch66
3 juli 2017, 11:06
Misschien dat het aan mij ligt hoor, maar ik irriteer me mateloos aan de 'functionaliteit',
(of beter het gebrek daaraan) van interne switches en pots die je steeds vaker in pedalen
tegenkomt. Het is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de toepassing, de keuze tussen
buffered- en true bypass, kun je bijvoorbeeld prima intern met een (set and forget) switch
uitvoeren, maar voor echt essentiële functies is dit toch gewoon kut?

Neem de DLS van Catalinbread, erg gaaf pedaal, maar nogal weerbarstig/selectief voor wat
betreft de combinatie met een amp. Gelukkig kun je aan de binnenzijde (pffff ...) kiezen tussen
een Super Lead of Super Bass voicing, wat in combinatie met de presence pot een heel scala
aan mogelijkheden oplevert. Die presence (trim)pot zit trouwens ook aan de binnenzijde ...

Het effect is dat het pedaal nu al dagen 'open' op m'n board zwerft met de benodigde kruiskop
ernaast, en veels te lange leads, anders kan ik 'm niet omdraaien, er zitten immers ook nog
knopjes aan de buitenkant... Het punt is dat er wel erg lekkere geluidjes voorbij komen, maar
ik ben bang dat het uiteindelijk toch een soort compromis zal moeten worden, en of de DLS het
dan nog gaat redden?

Het frustrerende is ook dat er (meer) dan genoeg ruimte zou zijn geweest om de switch en pot
aan de buitenzijde uit te voeren, waardoor de DLS veel breder inzetbaar zou zijn geweest.
Echt een gemiste kans dus wat mij betreft! Op zich ben ik handig genoeg om dit zelf alsnog te
realiseren, maar dat verminderd vaak wel de (eventuele) verkoopwaarde. Ik heb meerdere
Plexi-achtige pedalen, laat ik er dus eerst maar is rustig over nadenken.

Jan Buurman
3 juli 2017, 19:49
Ik heb de welbekende MI Audio Crunchbox. Deze heeft ook een interne pot. De vorige eigenaar heeft die extern gezet. Hierdoor wordt het een erg bruikbaar pedaal!!!

telerocker
3 juli 2017, 22:08
Eens. Ik schroef ze zelden open. Ik moet nog steeds mijn EP-booster omzetten.

Dirk_Hendrik
4 juli 2017, 12:51
Eens.

Interne shit betekent dat de fabrikant zelf geen keuze durfde te maken.

Dutch66
5 juli 2017, 16:44
En in dit geval kost ze dat een klant, hij gaat weer terug, ik ben erg slecht in het sluiten van een compromis ...

The Lo Lands
6 juli 2017, 10:24
Ik had op een gegeven moment om deze reden twee Catalinbread DLS pedalen op mijn plank liggen :-) Zijn nu beiden verkocht en heb nu een Bogner La Grange en mijn Lonestar drive channel die heel erg dicht in de buurt van een plexi kan komen. Zit er nu zelfs aan te denken de La Grange ook weer weg te doen daar deze niet beter of heel anders klinkt dan de Lonestar drive channel. Keuzes...

Dutch66
7 juli 2017, 10:12
Ik had op een gegeven moment om deze reden twee Catalinbread DLS pedalen op mijn plank liggen :-)

Snobisme!

Nee hoor, ik heb het ook (even) overwogen, maar daar is de DLS wat mij betreft net niet goed genoeg voor,
bovendien moet er dan weer wat anders van mijn board af...
Het enige pedaal wat ik dubbel heb is de Radial London Bones, maar dan verdeeld over 2 boards, dus dat mag ;)

Tabula Rasa
7 juli 2017, 11:58
Grappig. Ik heb juist een schijthekel aan al die pots bovenop. Twee kids in huis en de jongste draait aan alles. Ook mijn voeten draaien weleens per ongeluk. Hoe meer intern en hoe minder bovenop, afgesteld op een gitaar op standje 7, hoe fijner ik het vind werken.