Inloggen

View Full Version : HNAD! Fender champ 1975



rozh
30 juni 2017, 21:57
ik was al een tijdje op zoek naar een 2e buizenamp voor bij mijn ouders, want daar had ik nog niks staan. Het is toch wel leuk als ik daar ook eens versterkt kan spelen. ik heb dit filmpje al veel te vaak gekeken en daardoor wilde ik eigenlijk een champ ook:
https://www.youtube.com/watch?v=vqhoPqDR47c
via marktplaats kreeg ik laatst een mooie champ uit 1975 aangeboden, alleen was deze wel defect.
Ik dacht dat maakt niet zoveel uit gezien het een simpele amp is, kan ik zelf vast wel fixen dacht ik.
Eenmaal thuisgekomen heb ik het beestje open gehad en ik zag niks raars, uiteindelijk na alles nagelopen te hebben bleek hij gewoon in orde! Damn wat klink dat lekker voor zon klein dingetje. En met pedaaltjes al helemaal.
De verkoper had een keer een milde schok gehad bij de inputjack en baseerde daarop dat hij niet meer helemaal in orde was, echter denk ik eerder dat dit een statische schock ofzo is geweest dan een defect met de amp.
De gehele geschiedenis van de amp zit erbij vanaf de aankoop in 1977.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170630/3a43c8d40073c4b700f83226f5d9e382.jpg
binnenkant was prima in orde, geen brandplekken te zien:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170630/eb24b5cbb02c9dde7a1bd7f35b22f1f0.jpg
Buizen nog in prima staat, potmeters ook trouwens.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170630/f02782e4ad2b94dafe0e2c3e2db7eb12.jpg
hier staat ie naast mn andere rig, best klein zon champ:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170630/61cb15ae3b9d20835b42f017777b3751.jpg

Heb even wat research gedaan qua serienummers en hij schijnt dus uit 1975 te komen, wat prima mogelijk is gezien de verkoopbon uit 1977.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NLF
30 juni 2017, 23:35
Gefeliciteerd. Heb er zelf ook zo eentje. Gebruik alleen geen pedalen (soms een Kool & Elfring booster, maar de SF Fenders vind ik niet altijd even lekker klinken als je ze pusht). Zijn simpele amps, houd ik van.

rozh
30 juni 2017, 23:40
ik heb een zelf gebouwde tuberscreamer en een clean boost, met die laatste gaat ie echt hard, te hard voor in deze studentenkamer, moet hem bij mn ouders maar eens proberen. Met de tubescreamer klinkt ie wel echt heel vet!

Midwolda
1 juli 2017, 00:13
Congrats met die mooie Champ, ziet er prima uit toch? En klinkt altijd goed.
Makkelijk te onderhouden, makkelijk te tweaken, makkelijk mee te nemen.
Als je echt wilt weten wat deze amp kan, hang er dan eens een 12" speaker aan (4 ohm).
En een simpele aan/uit schakelaar op de tweede input maakt er een "tweekanaals" van! ;)

rozh
1 juli 2017, 01:31
Thanks! had hem inderdaad al even aan de orange cab gehangen, klonk wel nice ja.

Hoe bedoel je aan en uit schakelaar op de 2e input ?

Midwolda
1 juli 2017, 08:00
Input 1 is voor single coils, input 2 is voor humbuckers, toch? Officieel.
Maar je kunt ook input 1 voor alle gitaren gebruiken en een aan/uit (voet)schakelaar op input 2 zetten.
Of andersom, gitaar op 2 en switch op 1, doet hetzelfde. Je schakelt er wat extra gain mee aan/uit.
Gebruik wel een goede kwaliteit kabel voor de footswitch want het volle signaal gaat er door heen.
;)

Tupelo
2 juli 2017, 19:23
Wil ik ook nog ooit eentje; congrats !!

rozh
2 juli 2017, 22:10
nog even over dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=vqhoPqDR47c
hij krijgt er wel veel oversturing uit zeg, is dat omdat zijn r9 meer output heeft dan de humbuckers in mijn lp(57 classic en 57 classic +)?
ik heb hem al op maximaal volume gehad maar was toch iets minder dacht ik.
of heeft hij iets van een boost of ander ding ertussen?

NLF
2 juli 2017, 22:36
nog even over dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=vqhoPqDR47c
hij krijgt er wel veel oversturing uit zeg, is dat omdat zijn r9 meer output heeft dan de humbuckers in mijn lp(57 classic en 57 classic +)?
ik heb hem al op maximaal volume gehad maar was toch iets minder dacht ik.
of heeft hij iets van een boost of ander ding ertussen?

Volgens mij heeft hij er geen booster tussen (maar hij heeft 'm wel op 10 staan dat kun je zien in de video). Met een booster er (ook nog) bij zou het trouwens snel als blubber gaan klinken (dan wordt het met een LP echt al snel teveel van het goede, een strat over een SF Champ met booster heeft nog wat headroom voordat het helemaal dichtzit).

Ze verschillen soms wat per exemplaar (de Champs). De mijne geeft met volume op 5 al (behoorlijk) wat compressie/oversturing met mijn LP (gewone hb's wat betreft output). Het geluid is dan al aardig dichtgesmeerd. Met strat en tele is het een andere zaak natuurlijk.

rozh
2 juli 2017, 23:02
zou het dan aan de buizen kunnen liggen?

NLF
3 juli 2017, 10:38
zou het dan aan de buizen kunnen liggen?

Misschien. Welke snaren gebruik je? Joe zit denk ik op een set 0.11. Dat klinkt allemaal wat massiever.

rozh
3 juli 2017, 16:37
ik gebruik ook .11

Tabula Rasa
3 juli 2017, 16:41
Kreeg gas van dit topic dus mijn Champ topje te voorschijn gehaald en in een leeg park combootje geprakt met een 12" speaker.

Oh wat zijn dat toch lekkere versterkertjes.

Midwolda
3 juli 2017, 18:18
Ja, 'k heb er zelf ook een 12" kastje voor gebouwd, met een Eminence Texas Heat.

https://avando.home.xs4all.nl/images/12inchcombo.jpg

Montecristo
4 juli 2017, 08:58
Gefeliciteerd! Ik vind het heerlijke versterkers: simpel, goed te onderhouden en een aardig "3d" geluid voor het formaat. Ik heb zelf een 77/78 champ, maar zit van tijd tot tijd nog te gas'en op een vibrochamp.

Midwolda
4 juli 2017, 09:10
Gefeliciteerd! Ik vind het heerlijke versterkers: simpel, goed te onderhouden en een aardig "3d" geluid voor het formaat. Ik heb zelf een 77/78 champ, maar zit van tijd tot tijd nog te gas'en op een vibrochamp.

Heb ze allebei hier staan (beide '78 ). De VibroChamp geeft een nog net iets dieper geluid met de tremolo aan, maar op bijna nul. Inderdaad, 3d, goede omschrijving. Helemaal gaaf als je de C en de VC in een links-rechts opstelling zet. ;)

Er staan hier nog wel meer amps maar die kleine Fenders gaan als laatste weg... ooit.

Tupelo
4 juli 2017, 09:14
Vibrochampje komt er bij mij ook nog wel ooit in.

Tabula Rasa
4 juli 2017, 09:37
Ik heb gewoon een heel simpel zelfbouwdingetje. 1 ecc83 en een el41 (beetje vreemde buis, maar werkt erg goed). Verder alleen een volumeknop. Heerlijke ampjes.
Hij zal 2 of 3 watt zijn ofzo en da's thuis genoeg.

rozh
4 juli 2017, 10:12
Ik wil miss toch nog een keer een tweed of blackface bouwen van tubeampdoctor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
4 juli 2017, 11:08
Gefeliciteerd! Ik vind het heerlijke versterkers: simpel, goed te onderhouden en een aardig "3d" geluid voor het formaat. Ik heb zelf een 77/78 champ, maar zit van tijd tot tijd nog te gas'en op een vibrochamp.
Ze zijn inderdaad erg ruimtelijk. Waar ik anders vaak een reverbje erbij wil hebben is dat met zo'n champ niet nodig gek genoeg.

NLF
4 juli 2017, 17:30
nog even over dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=vqhoPqDR47c
hij krijgt er wel veel oversturing uit zeg, is dat omdat zijn r9 meer output heeft dan de humbuckers in mijn lp(57 classic en 57 classic +)?
ik heb hem al op maximaal volume gehad maar was toch iets minder dacht ik.
of heeft hij iets van een boost of ander ding ertussen?

Heb 'm vandaag even mee genomen naar de oefenruimte, daar kan ik m zo hard zetten als ik wil. Getest met Les Paul met huis tuin en keuken PAF's (dus geen high output dingen), treble op 4 en bas op 7,5 (ja ik weet het, dat is volgens mij de setting die ik met mijn tele gebruik en daar stond ie dus nog op) kreeg ik het volgende:

- met volume op 5: compressie, (lichte) overdrive, merk je vooral met akkoorden aanslaan, solo's: stevige / massieve toon maar "clean"

- met volume op 7,5: akkoorden overdrive (steviger dan op 5) en solo's hier ook vol en overstuurd qua klank

- met volume op 10: zelfde, klank nog iets voller, maar eigenlijk gaat ie vanaf volume 5 met mijn LP niet zo veel harder meer, vooral meer vervomring, dus niet zo veel headroom), over neck pickup is het geluid nu een beetje blubberig in de bassen, zeker als je de lage e-snaar aanslaat, het kleine speakertje kan niet zo veel hebben

- met volume op 10 en Ace Booster erbij op 9 uur: kan er nog bij, klinkt wel gaaf, zit je echt behoorlijk ver in Marshall achtig terrein wat betreft vervorming en zo (hoewel klank anders is)

Dus dat ding van jou moet volgens mij toch echt wel tot leven komen als je 'm hard zet.

Met strat en tele kost het trouwens meer moeite om de Champ aan de praat te krijgen maar dat kan ook.


https://www.youtube.com/watch?v=yeMmvC0micA

Brad
4 juli 2017, 21:03
En kon je met een crunch geluid vier traps akkoorden tokkelen?

Fusion
4 juli 2017, 21:10
Volgens mij neem jij de boel in de maling Brad

Brad
4 juli 2017, 22:00
Welnee, het is oprechte interesse.

NLF
4 juli 2017, 22:13
En kon je met een crunch geluid vier traps akkoorden tokkelen?

Ja, geen probleem, maar ja: als je met je vingers speelt (en dus zacht aanslaat) dan klinkt de Champ meteen een stuk zachter en cleaner. Met andere woorden: de "crunch" is afhankelijk van hoe hard je aanslaat. Daar moet je van houden (de crunch zit dus niet ingebakken in de preamp, hij is weg zodra je minder hard speelt of minder signaal de amp in jaagt, bijvoorbeeld door je volumeknop terug te draaien). Het is wat ik zelf heel fijn vind, dat ik (net als op een akoestische gitaar) het volume en de vervorming kan controleren met mijn vingers en de volumeknop op de gitaar. Er zit dan veel dynamiek in de sound, alles reageert direct op wat ik doe.

Hetzelfde geldt trouwens voor mijn 100 watt Marshall met volume op 5 die ik vandaag ook mee had: sla ik heel zachtjes aan dan hoor je bijna niks (is het vrijwel stil als ik de snaren goed demp) en klinkt het clean, sla ik vol een A akkoord aan dan vliegt er een straaljager voorbij en krijg ik feedback. Het dynamisch bereik van een 100 watt Marshall is alleen natuurlijk veel groter dan van de Champ en daardoor speelt ie veel moeilijker (lastiger om het volume onder controle houden).

Tabula Rasa
5 juli 2017, 06:24
Ik zet hem zelf ook altijd op een crunch standje en draai dan op de gitaar mijn volume een eind dicht (dit maakt het geluid niet zo zeer zachter maar wel cleaner.) Dan wordt je volumepot je "gaspedaal"

Brad
5 juli 2017, 10:25
Ja, geen probleem, maar ja: als je met je vingers speelt (en dus zacht aanslaat) dan klinkt de Champ meteen een stuk zachter en cleaner. Met andere woorden: de "crunch" is afhankelijk van hoe hard je aanslaat. Daar moet je van houden (de crunch zit dus niet ingebakken in de preamp, hij is weg zodra je minder hard speelt of minder signaal de amp in jaagt, bijvoorbeeld door je volumeknop terug te draaien). Het is wat ik zelf heel fijn vind, dat ik (net als op een akoestische gitaar) het volume en de vervorming kan controleren met mijn vingers en de volumeknop op de gitaar. Er zit dan veel dynamiek in de sound, alles reageert direct op wat ik doe.

Hetzelfde geldt trouwens voor mijn 100 watt Marshall met volume op 5 die ik vandaag ook mee had: sla ik heel zachtjes aan dan hoor je bijna niks (is het vrijwel stil als ik de snaren goed demp) en klinkt het clean, sla ik vol een A akkoord aan dan vliegt er een straaljager voorbij en krijg ik feedback. Het dynamisch bereik van een 100 watt Marshall is alleen natuurlijk veel groter dan van de Champ en daardoor speelt ie veel moeilijker (lastiger om het volume onder controle houden).

Maar als je het nou niet clean wilt houden? Met andere woorden als je wel stevig je plectrum erin zet voor een behoorlijke crunch, blijft hij dan strak wanneer je viertraps akkoorden tokkelt?

Fusion
5 juli 2017, 10:41
Viertraps, rare term.

Brad
5 juli 2017, 10:42
Ik ben ook een beetje raar. Je hebt gelijk vier klank is de juiste term.

NLF
5 juli 2017, 11:38
Maar als je het nou niet clean wilt houden? Met andere woorden als je wel stevig je plectrum erin zet voor een behoorlijke crunch, blijft hij dan strak wanneer je viertraps akkoorden tokkelt?

Als je hard genoeg aanslaat wel. Je zou dat filmpje in die post van mij even moeten bekijken om te horen hoe het klinkt.

Brad
5 juli 2017, 11:41
Heb ik al gedaan. Dat klinkt toch een beetje kraak/rochel als de vervorming wat heftiger wordt. En hij speelt ''veilige'' akkoorden dus ik vraag me wat het dan wordt als hij zich in de gevarenzone zou begeven.

Fusion
5 juli 2017, 11:59
Ik ben ook een beetje raar. Je hebt gelijk vier klank is de juiste term.
Je bent idd een beetje raar. Maar toch wel aardig hoor. Ik ben ook raar. Eigenlijk is iedereen een beetje raar. Overigens gaat t je denk ik niet zozeer om vierklanken per sé, maar om intervallen anders dan (vooral) de kwint, (maar ook) de grote en klein terts.

NLF
5 juli 2017, 15:15
Heb ik al gedaan. Dat klinkt toch een beetje kraak/rochel als de vervorming wat heftiger wordt.

Die klank is nu eenmaal de klank / het karakter van de Champ (geldt in zekere zin voor alle SF amps).