PDA

View Full Version : Welke Amp voor Stoner (Fu Manchu, Kyuss)



Pat85
25 juni 2017, 14:20
Beste mede gitaristen (m/v),

(Lange post, zie einde voor TLDR)

In de eeuwige zoektocht naar de tone (en aanvallen van GAS), merk ik dat ik minder (en minder, en minder…) speel, met minder plezier mijn gitaren oppak omdat ik mijn sound niet heb.

Ik wil dan ook jullie advies vragen, om de volgende sound te krijgen.

1. Fu Manchu
2. Kyuss
3. Queens of the stone age (1e album)

Omdat ik weet dat dit veelal een (fuzz)heavy sound is, gebaseerd op een volledig opengedraaide stack, de vraag in 2 trappen.

1. Welke versterkers voor deze sound?
(Subvraag 1a.) In combinatie met welke fuzz/drive/distortion?

2. Hoe dit te bereiken op een acceptabel geluidsniveau thuis?

Momenteel is mijn go to amp een Fender Blues Deluxe, icm met een bigmuff/rat. Komt redelijk in stoner gebied (denk het Nederlandse Sungrazer).
Maar het is het net niet…

Amps 2 en 3 zijn een evil robot (prima voor old school rock, erg divers, maar niet strak bij meer fuzz-achtige tonen) en een marshall Class 5 (een schattige Marshall, maar niet gemaakt voor fuzz, in de 0.1 watt modus wel lekker hanteerbaar thuis). Deze laat ik nu dus even buiten beschouwing (en wellicht maar opofferen om een GASaanval mede te bekostigen).

Meer detail in het geluid wat ik zoek:
1. Fu Machu – Go for it….live! (album)
https://www.youtube.com/watch?v=LLGkAdgwN0w
en voor verder:
https://www.youtube.com/watch?v=NxMfPHAYM9U

2. Kyuss – Green Machine
https://www.youtube.com/watch?v=R-MSfd2S7lo
https://www.youtube.com/watch?v=tx_OYqsUzk8
Hoewel Homme’s sound vetter lijkt, een wat recentere
https://www.youtube.com/watch?v=31P6HThrLyM
3. QOTSA
https://www.youtube.com/watch?v=RH1Y0puxSu0
en de studio versie
https://www.youtube.com/watch?v=ucry7ZxDD_g

Maar Pat85, je kunt toch zelf ook googelen?
Klopt…
1. JCM 2000 TSL 100 + 1960 cab (Scott Hill)
Marshall JCM800
Effects:
Univox Super Fuzz
Crown W-Fuzz
JCM 2000 DSL 100 + 1960 cab (Bob Balch)
Effects
Creepy Fingers Creepy Face
Creepy Fingers Pink Elephant
Voodoo Lab Pedal Power 2
Boss TU-2 Tuner
ZVEX Sonar
MXR Phase 100
Dunlop Cry Baby Wah
Electro-Harmonix Memory Man with Hazarai
BBE Soul Vibe
Colorsound Bass Fuzz

2.
With Kyuss in the early '90s, Homme relied mainly on a Marshall 100-watt JCM900 head driving an Ampeg 8x10 bass cab, a setup which was known to sometimes be augmented with a Tube Works RT-2100-ES head and Marshall 4x12's for live performances. This setup can be seen in photos of the band from that time period, as well as in the video for "Green Machine," and it was Homme's primary rig for the Blues for the Red Sun recording sessions helmed by producer Chris Goss and engineer Joe Barresi. Obviously, the JCM-900 is a fairly common amplifier for hard rockers, but combining it with a massive Ampeg bass cab certainly was an unorthodox choice that contributed greatly to Homme's signature bottom-heavy guitar sound.
By 1995 or so, around the time of Kyuss's brilliant and underrated ...And the Circus Leaves Town, Homme had transitioned away from the Marshall JCM900 and seemed to be exclusively using a pair of the Tube Works RT-2100-ES MosValve heads , which featured tube driven onboard preamp distortion coupled with a powerful solid-state power section. These were still used in conjunction with his Ampeg 8x10s, as well as the occasional 4x12 or other cabinet. His tone during this period is even more massive than before, in my opinion, with seemingly nothing lost by ditching the Marshall. This setup can be heard and seen in action on YouTube, in a video from Kyuss' 1995 Bizarre Festival performance in Germany.

3 Voor mijn idee, als 1en 2 haalbaar zijn, minder bas, meer mid/highs, dan is 3 benaderbaar. Focus is dan ook sounds 1 en 2.

Extra gear info relevant voor deze post:
Gitaren:
Fender Jag-stang (neck SD Hotrails, Bridge SD Invader) (momenteel in C gestemd)
Fender Jaguar (neck DiMarzio® PAF DP-103, Bridge DiMarzio® DP100 Super Distortion)
Ampeg Dan Armstrong

Effects
Fuzz.
EHX Bigmuff (USA)
EHX Bigmuff Deluxe
MXR Blue Box
Fender Blender

Distortion
Boss DS1
ProCo Rat

Drive
Marshall Bluesbreaker II
Ibanez Tubescreamer TS808

Het lijkt erop dat groot deel van de sounds via JCM 2000 TSL/DSL haalbaar moet zijn, delen jullie deze mening en wat zijn de verschillen (TSL is schakelbaar naar lager wattage, maar lijkt de minst populaire amp van de 2).
Wat zijn de verschillen tussen de DSL/TSL en de JCM 800 series? Ik ben geen Marshall kenner…
Andere opties die aan mijn wens/vraag zouden voldoen?

Dan het praktische deel van mijn vraag. Als we weten hoe deze tonen bereikbaar zijn…hoe zijn deze dan thuis hanteerbaar?
Ik kan op redelijk volume spelen, maar wat is redelijk, geen buizenversterker kan natuurlijk helemaal open, ik moet ook aan de buurt/wijk denken). Ik speel niet in een band, wil wel wat meer gaan jammen/spelen, dus als enig volume kan, altijd goed.

Is er een oplossing voor een goede stack, maar dan met attenuator/ loadbox (ik denk namelijk dat een cab/speakers ook redelijk meespeelt in het bereiken van deze sounds) en zo ja, welke dan?
Of moet er genoegen genomen worden met een net niet oplossing/laag vermogen oplossing?


Een aanvullend lijstje, met wat ik niet zoek:
- Clean (voor de cleans hou ik mijn fender strat/fender BDlx combinatie);
- Moddeling/digital/FX (heb nog ergens een pod-dinges liggen, te veel gepiel, net niet,);
- Nieuw (omdat het volume thuis een gok blijft, wil ik niet in nieuw investeren).

Al met al…help!

TLDR:
Welke amps voor stoner (Fu manchu/ Kyuss) en welke opties zijn er om deze thuis hanteerbaar te maken?

Fabrieksinstellingen
25 juni 2017, 18:49
Uhm orange toch? Iig moderne stoner, 90's emo. Mars volta, wolfmother oa, leuke bandjes die het gebruiken.

allochthomas
25 juni 2017, 19:51
Elke luide 1 kanaals amps met een fuzz er voor werkt imo erg goed. Gebruik zelf een amp die op een jtm45 is gebaseerd met een big muff ervoor

NLF
25 juni 2017, 19:59
Dan het praktische deel van mijn vraag. Als we weten hoe deze tonen bereikbaar zijn…hoe zijn deze dan thuis hanteerbaar?
Ik kan op redelijk volume spelen, maar wat is redelijk, geen buizenversterker kan natuurlijk helemaal open, ik moet ook aan de buurt/wijk denken). Ik speel niet in een band, wil wel wat meer gaan jammen/spelen, dus als enig volume kan, altijd goed.

Is er een oplossing voor een goede stack, maar dan met attenuator/ loadbox (ik denk namelijk dat een cab/speakers ook redelijk meespeelt in het bereiken van deze sounds) en zo ja, welke dan?
Of moet er genoegen genomen worden met een net niet oplossing/laag vermogen oplossing?

Welke amps voor stoner (Fu manchu/ Kyuss) en welke opties zijn er om deze thuis hanteerbaar te maken?

Dat gaat lastig worden. Die stoner bands spelen op volume en gebruiken grote stacks. Thuis kan dat niet. Als je het probleem met je sound echt wilt oplossen dan ga je net zo lang zitten sleutelen tot je het voor elkaar hebt gekregen maar vermoedelijk heb je dan iets waar een hoop lawaai uitkomt. Dat is ook een onderdeel van die stijl: veel lawaai. De enige manier om het volume dan met je set up naar beneden te halen is een goede attenuator (Aracom is een hele goede) maar ook dan blijf je met behoorlijk wat volume zitten. Beter is om eerst te denken over een oefenruimte waar je af en toe terecht kunt om die sound te produceren.

Verder: gewoon een 50 of 100 watt amp (Marshall, Orange, Hiwatt, Sound City etc.) met 4 x 12 en een goede fuzz ervoor proberen, dan ben je vermoedelijk al een heel eind op streek. Daarna kun je de details invullen (andere speaker, andere fuzz, toch een andere amp etc.).

rozh
25 juni 2017, 20:10
kan je niet een amp kopen a la orange rocker, hughes en kettner of blackstar die terug te schakelen is naar een lager wattage?

die nieuwe orange rocker combo's kunnen zelfs op 0.5 watt :)

guitarkid2
25 juni 2017, 20:45
noise gate

en ik lees net bascabs en en overstuurde buizen amps

NLF
25 juni 2017, 23:37
kan je niet een amp kopen a la orange rocker, hughes en kettner of blackstar die terug te schakelen is naar een lager wattage?

die nieuwe orange rocker combo's kunnen zelfs op 0.5 watt :)

Ja, maar de vraag is wat er van het geluid overblijft (zeker op 0,5 watt).

rozh
25 juni 2017, 23:40
ik heb zelf een tm deluxe 20 die ik op 1 watt heb staan thuis, daar kan je toch flink wat gain op gooien en zelfs ingebouwde boost.
uiteraard vreet ie pedalen ook prima

Thiez
26 juni 2017, 08:02
Oude 70's buizenbakken

Misschien heel gek om te zeggen en niet erg stoner voorkomen, maar als je op lager volume stoner sound wil hebben denk ik dat je naar een combo ampje moet kijken. Combootjes vind ik over het algemeen met veel gain en volume veel gruiziger klinken dan een top met 4x12".

Anders een oude marshall plexi, JMP of JCM800. Orange zijn ook zeker amps die gebruikt kunnen worden voor stoner.

Overigens kun je ook kijken naar basamps. Heb voor de gein weleens mijn gitaar over de versterker van onze bassist gegooid en dat klonk eigenlijk niet eens zo gek.

guitarkid2
26 juni 2017, 12:23
veel desert wil ook nog wel eens helpen

Misery Signals
27 juni 2017, 00:52
De man van mijn nicht speelt oa gitaar bij Kyuss Lives/ Vista Chino.
Voor die band gebruikt hij 3 Marshall 2203 heads met standaard cabs. Als drive pedaal een Keeley modded Boss DS-1 en een Fuzz Face pedaal en dan nog een delay ( welke weet ik niet).
Gibson LP Customs spelend op de neck pick-up.

Voor thuis tja dat is moeilijker. Klein ampje met opgenoemde pedaaltjes ervoor... EL34 based maar dan gaat het al snel hard.

MS

Pat85
27 juni 2017, 09:37
Uhm orange toch? Iig moderne stoner, 90's emo. Mars volta, wolfmother oa, leuke bandjes die het gebruiken.

Heb ik vaker gehoord, snap je antwoord, zeker toffe sounds! Maar van de in mijn post genoemde bands heb ik nooit met Orange gezien, dus vraag me af of het de sound is. Zag in een van de Andertons vids, dat ze wel een orange (ik meen tiny terror) gebruikt hebben om de Homme sounds (met een beperkt budget) te benaderen. Vond het alleen niet echt klinken...

Pat85
27 juni 2017, 09:38
Dat gaat lastig worden. Die stoner bands spelen op volume en gebruiken grote stacks. Thuis kan dat niet. Als je het probleem met je sound echt wilt oplossen dan ga je net zo lang zitten sleutelen tot je het voor elkaar hebt gekregen maar vermoedelijk heb je dan iets waar een hoop lawaai uitkomt. Dat is ook een onderdeel van die stijl: veel lawaai. De enige manier om het volume dan met je set up naar beneden te halen is een goede attenuator (Aracom is een hele goede) maar ook dan blijf je met behoorlijk wat volume zitten. Beter is om eerst te denken over een oefenruimte waar je af en toe terecht kunt om die sound te produceren.

Verder: gewoon een 50 of 100 watt amp (Marshall, Orange, Hiwatt, Sound City etc.) met 4 x 12 en een goede fuzz ervoor proberen, dan ben je vermoedelijk al een heel eind op streek. Daarna kun je de details invullen (andere speaker, andere fuzz, toch een andere amp etc.).


Welke tips voor attenuatoren hebben we nog meer hier?

Pat85
27 juni 2017, 09:41
veel desert wil ook nog wel eens helpen

de temperaturen leker er afgelopen tijd wel op...nu alleen nog een grote zandbak!

Pat85
27 juni 2017, 09:47
De man van mijn nicht speelt oa gitaar bij Kyuss Lives/ Vista Chino.
Voor die band gebruikt hij 3 Marshall 2203 heads met standaard cabs. Als drive pedaal een Keeley modded Boss DS-1 en een Fuzz Face pedaal en dan nog een delay ( welke weet ik niet).
Gibson LP Customs spelend op de neck pick-up.

Voor thuis tja dat is moeilijker. Klein ampje met opgenoemde pedaaltjes ervoor... EL34 based maar dan gaat het al snel hard.

MS

Nice, leuk om te horen...dat is wel De sound, Kyuss Lives klonk ontzettend dik toen ik ze heb gezien!



Ik zag net ook online een DSL15h van Marshall, is dat iets wat voor mijn doel toepasbaar zou zijn?

NLF
27 juni 2017, 11:02
Welke tips voor attenuatoren hebben we nog meer hier?

Het probleem met de meeste attenuators (Koch loadbox, Weber Mass, THD Hotplate) is dat ze redelijk goed klinken als je een beetje volume van het geluid afsnoept. Je houdt dan alleen nog steeds zoveel volume over dat het voor de meeste (woon)situaties nog steeds te veel hard gaat. Haal je er meer volume vanaf dan verliest het geluid (heel veel) dynamiek en houdt je zo weinig van je sound over dat je beter een kleinere amp kunt pakken. De Aracom is de enige die ik ken (en gebruikt heb) waarmee je het volume op een goede manier naar beneden kunt krijgen. Het probleem ligt gewoon in het feit dat je een grote podium setup (100 watt of 50 watt top, gaan allebei erg hard) wilt gebruiken in een omgeving waar die spullen niet voor ontworpen zijn. Je gaat ook niet met een grote jumbojet boodschappen doen bij Albert Heijn :-)

Je moet even beslissen wat je wilt: 1) wil je echt een hele vette sound hebben en het geluid van die bands benaderen? dan moet je eerst een ruimte zoeken waar je veel lawaai kan maken, anders kom je helemaal nergens, of 2) wil je thuis wat kunnen spelen? dan moet je een compromis zoeken en kijken wat binnen je volume beperkingen de beste mogelijkheden zijn. Zelf heb ik een 20 watt Marshall die voor thuis veel te hard gaat. In de oefenruimte klinkt ie te gek en hij gaat meer dan hard genoeg voor een band. Maar zet ik mijn 100 watt Marshall ernaast dan wordt ie weggedrukt door de grote 100 watt amp die nu eenmaal veel meer druk kan zetten. De 100 watter gaat veel te hard (ik zet de 4x12 de andere kant op richting hoek van de oefenruimte met geluidsdempend materiaal en ga er zo ver mogelijk vanaf zitten, dan gaat het allemaal net, ook zonder oordoppen hoewel ik die eigenlijk wel snel moet gaan aanschaffen). Qua sound zit het dicht bij elkaar maar de 100 watter klinkt toch net anders en dat heeft heel erg veel te maken met het vermogen van de grote amp, met name in het laag (dat kost veel vermogen om te versterken). Thuis gebruik ik een 5 watt Silver Face Champ. Voor wat ik doe (blues, oude hard rock, southern rock etc.) werkt dat prima, maar ik speel thuis dus wel met een andere sound.

NRJay
27 juni 2017, 17:22
Fryette Powerstation PS2!

The Lo Lands
27 juni 2017, 18:27
Welke tips voor attenuatoren hebben we nog meer hier?


Het probleem met de meeste attenuators (Koch loadbox, Weber Mass, THD Hotplate) is dat ze redelijk goed klinken als je een beetje volume van het geluid afsnoept. Je houdt dan alleen nog steeds zoveel volume over dat het voor de meeste (woon)situaties nog steeds te veel hard gaat. Haal je er meer volume vanaf dan verliest het geluid (heel veel) dynamiek en houdt je zo weinig van je sound over dat je beter een kleinere amp kunt pakken. De Aracom is de enige die ik ken (en gebruikt heb) waarmee je het volume op een goede manier naar beneden kunt krijgen. Het probleem ligt gewoon in het feit dat je een grote podium setup (100 watt of 50 watt top, gaan allebei erg hard) wilt gebruiken in een omgeving waar die spullen niet voor ontworpen zijn. Je gaat ook niet met een grote jumbojet boodschappen doen bij Albert Heijn :-)

Je moet even beslissen wat je wilt: 1) wil je echt een hele vette sound hebben en het geluid van die bands benaderen? dan moet je eerst een ruimte zoeken waar je veel lawaai kan maken, anders kom je helemaal nergens, of 2) wil je thuis wat kunnen spelen? dan moet je een compromis zoeken en kijken wat binnen je volume beperkingen de beste mogelijkheden zijn. Zelf heb ik een 20 watt Marshall die voor thuis veel te hard gaat. In de oefenruimte klinkt ie te gek en hij gaat meer dan hard genoeg voor een band. Maar zet ik mijn 100 watt Marshall ernaast dan wordt ie weggedrukt door de grote 100 watt amp die nu eenmaal veel meer druk kan zetten. De 100 watter gaat veel te hard (ik zet de 4x12 de andere kant op richting hoek van de oefenruimte met geluidsdempend materiaal en ga er zo ver mogelijk vanaf zitten, dan gaat het allemaal net, ook zonder oordoppen hoewel ik die eigenlijk wel snel moet gaan aanschaffen). Qua sound zit het dicht bij elkaar maar de 100 watter klinkt toch net anders en dat heeft heel erg veel te maken met het vermogen van de grote amp, met name in het laag (dat kost veel vermogen om te versterken). Thuis gebruik ik een 5 watt Silver Face Champ. Voor wat ik doe (blues, oude hard rock, southern rock etc.) werkt dat prima, maar ik speel thuis dus wel met een andere sound.


Fryette Powerstation PS2!

Dit is je antwoord :-)

Wat mij betreft drie opties mogelijk om op lage volumes 'overtuigend' thuis gitaar te spelen:


Aanschaf lage wattage buizen versterker tot max 5 watt met daarbij een gitaar speaker die op lagere volumes ook overstuurd.
Digitale modelling units als Helix, Line 6, kemper e.d. Totaal oplossing met amp/cabs/mics/effects en kun je eenvoudig met een mixer afspelen op een PA (live) of monitor. (live en thuis)
Je versterker aansluiten op een reactive load box (Fryette/Suhr/Two Notes), DI out naar je preamp/geluidskaart computer en middels IR software spelen over goede studio monitoren. Hierdoor kan je versterker toch vol open en de volume regel je middels je monitoren.

NLF
27 juni 2017, 22:19
Je versterker aansluiten op een reactive load box (Fryette/Suhr/Two Notes), DI out naar je preamp/geluidskaart computer en middels IR software spelen over goede studio monitoren. Hierdoor kan je versterker toch vol open en de volume regel je middels je monitoren.
[/LIST]

Dat kan inderdaad en dan kun je thuis dezelfde setup gebruiken (zonder de speakers natuurlijk) als in de oefenruimte. Fryette en Two Notes schijnen heel goed te zijn, de Aracmom kun je trouwens eventueel ook als reactive load gebruiken. Het zijn wel allemaal attenuators/load boxen die behoorlijk wat geld kosten. Het hangt er ook een beetje vanaf of je thuis al veel computer / opname spulletjes hebt. Bovendien blijft het een andere ervaring: of je in een ruimte bent waar een versterker op hoog volume geluid produceert, of dat je dat geluid via je monitor speakers op een veel lager volume op je slaapkamertje hoort is en blijft toch een ander verhaal. Maar de loadbox IR combinatie is voor homerecording zonder de buren wakker te maken wel de beste optie.

The Lo Lands
27 juni 2017, 23:01
Dat kan inderdaad en dan kun je thuis dezelfde setup gebruiken (zonder de speakers natuurlijk) als in de oefenruimte. Fryette en Two Notes schijnen heel goed te zijn, de Aracmom kun je trouwens eventueel ook als reactive load gebruiken. Het zijn wel allemaal attenuators/load boxen die behoorlijk wat geld kosten. Het hangt er ook een beetje vanaf of je thuis al veel computer / opname spulletjes hebt. Bovendien blijft het een andere ervaring: of je in een ruimte bent waar een versterker op hoog volume geluid produceert, of dat je dat geluid via je monitor speakers op een veel lager volume op je slaapkamertje hoort is en blijft toch een ander verhaal. Maar de loadbox IR combinatie is voor homerecording zonder de buren wakker te maken wel de beste optie.
Ik speel al jaren op deze manier maar de aanschaf van een goede reactive load box / attenuator, preamp, AD-DA convertor en studio monitoren kan aardig oplopen inderdaad. Je kunt voor budget gaan maar dan zal het niet bevredigend zijn als je speelt over mediocre monitoren of een matige AD-DA convertor. Aan alles hangt een prijskaartje. Als ik het over zou doen dan zou ik mogelijk kiezen voor de digitale optie met een Axe-fx, Line 6 of Kemper. Maar goed, ik heb er afgelopen jaren aardig in geinvesteerd dat een switch naar volledig digitaal het voor mij niet gaat worden :-) Zelf heb ik overigens de Suhr Reactive Load, dit is alleen een reactive load box, dus geen attenuator.

Pat85
28 juni 2017, 11:07
Heren,

In ieder geval alvast dank voor alle uitgebreide antwoorden...
Voorlopig stemt mijn zoektocht me nog niet hoopvol...
De laatste antwoorden gaan ook een richting in die ik nog niet wil bewandelen, zoals in de OP aangegeven, wil ik niet aan digital/modeling achtige zaken. Ik heb geen recording PC/studiomonitoren etc. en ben ook niet voornemens deze aan te schaffen. Ik wil niet opnemen, dus die investering lijkt me op dit moment geen goede.

Voor thuis, wil ik echt gitaar ->evt pedalen-> amp.

De Marshall class 5 voldoet aan de 5watt eis, maar zowel in 5watt als 0.1watt modus irriteer ik me echt aan het geluid van deze speaker, er zit een vervelend sound in, haast fizzy. dus dat wordt hem definitief niet.

Mijn evil robot (18w/30w) en Blues Deluxe (40W meen ik) kan ik redelijk volume thuis gebruiken (geen rijtjes huis) maar de BDlx kan ik niet open gooien. vandaar dat ik dacht dat een 15-20 watt amp met attenuator/schakelbaar naar lager wattage zou kunnen werken (wellicht met concessie op het vlak van een 4x12 cab, naar een 2x12 of 1x 12).

Zo is de (door fu manchu gebruikte) JCM 2000 TSL volgens mij schakelbaar naar 25 watt, maar heeft marshall ook wat lager wattage topjes. Welke zou ik (marshall kenners?) hier het beste voor kunnen bekijken?
En welke speakers oversturen op laag volume?

humbucker
28 juni 2017, 11:49
Marshall heeft een tijdje terug een hele reeks 1-watters uitgebracht die ook schakelbaar zijn naar 0.1w.
Ik heb zelf de JTM-1 geloof ik (in ieder geval de 1-watter gebasseerd op een JTM45) maar ze zijn er ook voor JMP, JCM800, JCM900 etc.

https://rowbinet.files.wordpress.com/2012/01/36_1.jpg

Voor thuis qua volume ideaal, en als je de top los koopt kan je er eender welke kast onder gooien. Qua sound klinken die dingen echt heel erg volwassen, maar de prijs is er ook naar.

Ik zou daar eens naar kijken.

jan7
28 juni 2017, 12:07
En welke speakers oversturen op laag volume?
Speakers gemaakt voor gitaarversterkers...
Ze hebben in tegenstelling tot hifi speaker vrijwel geen 'pistonic band' en zijn non-linear over de hele frequency range, ongeacht het volume.
http://www.soundonsound.com/techniques/understanding-recording-guitar-speakers

guitar speakers are so non-linear,” he says. "Hi-fi speakers are designed for linear operation mainly within what's called their 'pistonic band', the region where the speaker is moving in and out in linear fashion. Above that band, the speaker goes into 'break-up' — instead of the whole thing acting coherently like a pump or piston, little bits of the cone are all doing their own thing — but then you'd typically move that part of the signal over to, say, a mid-range driver or tweeter. With guitar speakers, there's almost no pistonic band. Within their usable frequency range, it's almost all break-up.”


I've heard many guitarists discussing speakers in similar terms, the suggestion being that, like valve amps, speakers sound best when they're really "cooking”. Some players will specifically swap out their speakers for replacements with a lower power rating in an effort to encourage "speaker break-up” or "speaker distortion”. But, as we've just discovered, break-up and distortion are very much the guitar speaker's stock-in-trade. So how much does signal level actually influence the tone and behaviour of the speaker?

"The effect of signal level is not huge,” says Ian White, "and certainly not as big as it is on the amplifier. These cone break-up mechanisms happen at a few microvolts input. You don't need to drive 20 Volts into the thing to make them happen. There are some level-related effects that come into play, but they're not the ones we've been talking about up to now. As the level goes up, the voice coil does heat up naturally. That will cause some compression and it could cause some other things to change slightly as well, so the sound will change a little bit as the speaker is driven harder. But the sound character of the speaker is just as much there at low levels as it is at high levels.”

According to Ian, the effects of driving the speaker close to its limits are mostly undesirable. You may have encountered terms like "cone cry” and "edge yowl”. The noises they so eloquently describe are the result of the cone essentially being driven so hard that it can no longer be adequately restrained by the speaker's internal damping and suspension system. Resonating out of control, it starts producing unpleasant harmonics and overtones that are often unrelated to the actual note being played.

NLF
28 juni 2017, 12:10
Heren,

In ieder geval alvast dank voor alle uitgebreide antwoorden...
Voorlopig stemt mijn zoektocht me nog niet hoopvol...
De laatste antwoorden gaan ook een richting in die ik nog niet wil bewandelen, zoals in de OP aangegeven, wil ik niet aan digital/modeling achtige zaken. Ik heb geen recording PC/studiomonitoren etc. en ben ook niet voornemens deze aan te schaffen. Ik wil niet opnemen, dus die investering lijkt me op dit moment geen goede.

Voor thuis, wil ik echt gitaar ->evt pedalen-> amp.

De Marshall class 5 voldoet aan de 5watt eis, maar zowel in 5watt als 0.1watt modus irriteer ik me echt aan het geluid van deze speaker, er zit een vervelend sound in, haast fizzy. dus dat wordt hem definitief niet.

Mijn evil robot (18w/30w) en Blues Deluxe (40W meen ik) kan ik redelijk volume thuis gebruiken (geen rijtjes huis) maar de BDlx kan ik niet open gooien. vandaar dat ik dacht dat een 15-20 watt amp met attenuator/schakelbaar naar lager wattage zou kunnen werken (wellicht met concessie op het vlak van een 4x12 cab, naar een 2x12 of 1x 12).

Zo is de (door fu manchu gebruikte) JCM 2000 TSL volgens mij schakelbaar naar 25 watt, maar heeft marshall ook wat lager wattage topjes. Welke zou ik (marshall kenners?) hier het beste voor kunnen bekijken?
En welke speakers oversturen op laag volume?

Snap dat je thuis niet wilt beginnen aan amp simulatie en computer recording (doe ik ook niet / wil ik niet).

Ik heb zelf de Marshall 2061x. Die is erg goed. Dat is wel een (redelijk) cleane Marshall versterker (hoewel ie voor wat ik doe genoeg vervorming heeft, soms zet ik er een booster voor), maar in die stoner muziek speel je toch met een fuzz pedaal en dat werkt met de 2061 heel goed. Je kunt er een 1 x 12 of 2 x 12 onder hangen.

Maar op zich zou je het met die Evil Robot ook moeten kunnen doen. Het verschil met een 2061x is niet zo groot (net een wat andere sound). Het idee (volume etc) is ongeveer hetzelfde.

Het grote nadeel van alle schakelbare amps is dat ze doorgaans een vrij goedkope attenuator hebben ingebouwd (soms kun je ook een paar eindbuizen uit het circuit uitschakelen geloof ik) en dat ze niet zo lekker klinken als je het volume helemaal naar beneden haalt. De 2061x met fuzzpedaal over een 1 x 12 eventueel met een weber minimass om iets van het volume af te halen moet goed werken, maar zoals gezegd: volgens mij moet dat met de Evil Robot ook kunnen (eventueel een attenuator tussen de amp en de speaker van je Robot plaatsen? Al geprobeerd?).

NLF
28 juni 2017, 12:21
Snap dat je thuis niet wilt beginnen aan amp simulatie en computer recording (doe ik ook niet / wil ik niet).

Ik heb zelf de Marshall 2061x. Die is erg goed. Dat is wel een (redelijk) cleane Marshall versterker (hoewel ie voor wat ik doe genoeg vervorming heeft, soms zet ik er een booster voor), maar in die stoner muziek speel je toch met een fuzz pedaal en dat werkt met de 2061 heel goed. Je kunt er een 1 x 12 of 2 x 12 onder hangen.

Maar op zich zou je het met die Evil Robot ook moeten kunnen doen. Het verschil met een 2061x is niet zo groot (net een wat andere sound). Het idee (volume etc) is ongeveer hetzelfde.

Het grote nadeel van alle schakelbare amps is dat ze doorgaans een vrij goedkope attenuator hebben ingebouwd (soms kun je ook een paar eindbuizen uit het circuit uitschakelen geloof ik) en dat ze niet zo lekker klinken als je het volume helemaal naar beneden haalt. De 2061x met fuzzpedaal over een 1 x 12 eventueel met een weber minimass om iets van het volume af te halen moet goed werken, maar zoals gezegd: volgens mij moet dat met de Evil Robot ook kunnen (eventueel een attenuator tussen de amp en de speaker van je Robot plaatsen? Al geprobeerd?).

Je kunt ook de Class 5 op een grotere cab aansluiten (bijvoorbeeld een 1x12 of 2x 12). Dat zal veel schelen. Misschien moet je dat eerst een proberen. Ik heb mijn SF Champ wel eens op een 4 x 12 aangesloten en met een booster ervoor klonk het gewoon als de Ramones en totaal niet meer als een Fender Champ (en het ging ontzettend hard, de 4 x 12 kan namelijk al het vermogen kwijt wat het 8 inch speakertje in de Champ niet aankan).

The Lo Lands
28 juni 2017, 13:15
Speakers gemaakt voor gitaarversterkers...

Dat is dan wel weer heel erg kort door de bocht en niet direct de oplossing. De verschillen in gitaarspeakers zijn best groot daar ze het eindfilter/EQ van je sound zijn. De ene gitaarspeaker is gemaakt om langer clean te blijven terwijl de ander sneller overstuurd, met daarbij de verschillen in bouw van het cabinet, grote van de speaker valt hier best veel winst te behalen. Hierbij moet ts kijken naar zijn eigen wensen en te spelen muziekstijl. Niet voor niets spelen veel stoner bands met bas cabs met 15" speakers ipv de gebruikelijke 10-12" gitaarspeaker. Veel laag verplaatsen gaat op lage volumes imo toch al snel lastig worden laat staan met een 8" gitaarspeaker. Daar liggen de keuzes en dat is best nog wel even wat uitzoeken en testen.

rozh
28 juni 2017, 13:18
maare waaorm ga je niet voor een amp die terg te schakelen is naar 1 watt zoals die orange rocker combo's of de tubemeisters?
mijn advies wordt hier blijkbaar genegeerd, of is er wat mis met mijn advies? das toch gewoon de perfecte oplossing?

beruk
28 juni 2017, 13:21
Met 12" speaker ben je met zo'n kleine amp winnaar. Heb voor de gein wel eens mijn Laney cub 10 op een 12" speaker aangesloten. Is echt anders. Een kleinere speaker kan lijkt het de hoeveelheid geluid helemaal niet verwerken...
En met mijn big muff met tone wicker heb ik instant stoner. Vergeet ook je wah niet.
mijn stoner favo:

https://www.youtube.com/watch?v=IoVMZZn0zAw
Gewoon uit Eindhoven :rockon:

NLF
28 juni 2017, 13:47
maare waaorm ga je niet voor een amp die terg te schakelen is naar 1 watt zoals die orange rocker combo's of de tubemeisters?
mijn advies wordt hier blijkbaar genegeerd, of is er wat mis met mijn advies? das toch gewoon de perfecte oplossing?

Nee omdat die amp op 1 watt nergens meer naar klinkt. Stoner sound draait om veel druk in het laag. Ik heb mijzelf er nooit mee bezig gehouden, de rest van Eindhoven (Zuma's, Candy Bar) wel :-)

guitarkid2
28 juni 2017, 14:03
en vergeet de juiste drugs niet !!!!

iig NO FOKKING OPGEFOKKTEDDDTEE NEDERWIET !!!!

veel belangrijker dan wat dan ook om die sweetspot in je sound te vinden

@ Beruk
ik baal dat ik de mijne de deur heb uitgedaan want in dat ding zit zo'n lekkere "rochel"
Heb um nooit met fuzz geprobeerd maar ik geloof je meteen

The Lo Lands
28 juni 2017, 15:06
Nee omdat die amp op 1 watt nergens meer naar klinkt. Stoner sound draait om veel druk in het laag. Ik heb mijzelf er nooit mee bezig gehouden, de rest van Eindhoven (Zuma's, Candy Bar) wel :-)

Eens, daarom is de enige optie voor thuis toch werken met Impulse Responses. Het wordt dan als luisteren naar je favo stoner CD. Het benaderd niet de live sound met grote speaker-kasten die lucht verplaatsen maar eerder de studio sound waarbij die grote speaker-kasten met mic worden teruggebracht naar een gecontroleerde studio 'hifi' sound. De versterker is hierbinnen niet eens de belangrijkste factor want pak een Marshall, Orange, Mesa Boogie of andere medium/high gain versterker met daarnaast wat extra fuzz-achtige pedalen en je benaderd al snel die stoner sound.

7zuma7 en Kyuss al weer jaren terug live gezien en enkele jaren terug John Garcia plays Kyuss en Brant Bjork live gezien en dan spelen die gasten toch gewoon op Marshall en Orange versterkers met 4x12 Marshall of Orange met V30 kasten. Een Orange Rockerverb bijvoorbeeld is ook niets meer dan een opgefokte Marshall dus dat is waar de basis van de stoner sound goed te maken valt. Of pak live gewoon een vette bass cab en ervaar hoe dat werkt :-) Stoner gaat niet om subtiliteit maar het mag gruizig en vuig zijn en hoe je dat bereikt is dan minder belangrijk toch:-)

Erik de Perik
28 juni 2017, 15:15
Zou een iso box niet wat zijn?

NLF
28 juni 2017, 16:13
Zou een iso box niet wat zijn?

Ja, een Box of Doom is vermoedelijk zelfs het allerbeste - als je wilt opnemen. Je hoort dan niks meer en je hebt het geluid van een (favoriete) speaker met (favoriete) microfoons, maar dan nog: dit is eigenlijk alleen een (dure) optie als je wilt opnemen.

The Lo Lands
28 juni 2017, 16:38
Zou een iso box niet wat zijn?

Ja en nee, zodra je veel laag wilt verplaatsen in een kleine ruimte als een iso box dan slipt je sound helemaal dicht. Voor stoner heb je naast een grote cab ook ruimte nodig om dat laag te verplaatsen en op te nemen. Een mic dicht bij je cab pakt weinig laag op, maar in combinatie met een mic in de ruimte wel. Voor een meer middy en directe sound met weinig laag zouden deze iso boxen meer geschikt zijn maar dan wel voor opnames wel te verstaan. Ik zou dan eerder zeggen, bouw in je huis een geďsoleerde ruimte waarbij je een 4x12 cabinet of bass cab met meerdere mics kan opnemen.

The Lo Lands
28 juni 2017, 17:05
Of bouw zoiets met een road case en 4x12 cab, hoewel ik me afvraag of dat echt stil gaat zijn :-)

http://ww1.prweb.com/prfiles/2011/04/24/5263234/isoboxwm.jpg

NLF
28 juni 2017, 17:56
Ja en nee, zodra je veel laag wilt verplaatsen in een kleine ruimte als een iso box dan slipt je sound helemaal dicht. Voor stoner heb je naast een grote cab ook ruimte nodig om dat laag te verplaatsen en op te nemen. Een mic dicht bij je cab pakt weinig laag op, maar in combinatie met een mic in de ruimte wel. Voor een meer middy en directe sound met weinig laag zouden deze iso boxen meer geschikt zijn maar dan wel voor opnames wel te verstaan. Ik zou dan eerder zeggen, bouw in je huis een geďsoleerde ruimte waarbij je een 4x12 cabinet of bass cab met meerdere mics kan opnemen.

Ja, dat is natuurlijk ook wel weer zo. Het laag is gewoon echt een probleem. Een oefenruimte huren waar je lekker lawaai kunt maken lijkt mij dan toch het beste.

The Lo Lands
29 juni 2017, 10:36
Ja, dat is natuurlijk ook wel weer zo. Het laag is gewoon echt een probleem. Een oefenruimte huren waar je lekker lawaai kunt maken lijkt mij dan toch het beste.

Dit, en verder je verwachtingen en eisen bij thuis spelen en oefenen bijstellen :-) Als eerder voorgesteld een Fryette Power Station met buizen re-amper is handig voor thuis/live en voor eventueel opnemen met IR. Ik heb zelf nog een tijdje de Two Notes Reload gehad met solid state re-amper. Nu heb ik een Mesa Boogie met een pre-master volume/attenuator aan boord dus kan ook zacht of op 10 watt wat nog iets beter is voor thuis spelen.

Pat85
2 juli 2017, 15:23
In lijn met diverse suggesties, heb ik (toevallig) dit weekend wat uurtjes in een oefenruimte gespeeld. Dit met mijn Blues Deluxe.

Ik dacht dat ik thuis met redelijk volume speelde, maar met (wel andere voorbuizen, nu alles weer 12ax7, normaal andere V1 en fasedraaier) de amp opendraaien is het echt een wereld van verschil... kanaal 1 niet verder dan 3 a 4 van 12 gehad, met muff en Rat, een best lekkere sound (niet helemaal wat ik zoek maar verder/gruiziger dan de sungrazer sound).

De wens voor een grote Marshall sound is dus echt (inderdaad) overkill. Helaas helaas, want wie wil geen top, cab en wapperende broekspijpen.

Ik ga dus even bedenken wat ik wil..wil ik een hanteerbaar volume (laag) en bijvoorbeeld een volwassener sound door een cab op de class 5 aan te sluiten of een goed klinkend 1 watt ampje (nog niet echt gevonden) met fuzz....of laat ik mijn wens varen omdat hetgeen ik wil niet (echt) haalbaar is (daar ik niet voor digitaal ga).

Dank voor zover mensen!

NLF
2 juli 2017, 20:41
Ik ga dus even bedenken wat ik wil..wil ik een hanteerbaar volume (laag) en bijvoorbeeld een volwassener sound door een cab op de class 5 aan te sluiten of een goed klinkend 1 watt ampje (nog niet echt gevonden) met fuzz....of laat ik mijn wens varen omdat hetgeen ik wil niet (echt) haalbaar is (daar ik niet voor digitaal ga).

Dank voor zover mensen!

Hier hoef je niet zo heel moeilijk over te doen of lang over na te denken. Het verschil tussen 1 watt en 5 watt is niet erg groot. Het werkt uiteindelijk logaritmisch: in theorie(!) heb je als je 2x zo hard wilt 10x zoveel vermogen nodig. Dus wil je twee maal zo hard als een 5 watt versterker heb je een 50 watt amp nodig, wil je twee keer zo hard als 50 watt heb je 500 watt nodig enzovoorts. Als je dus genoodzaakt bent weinig volume te maken kun je het best gewoon de 5 watt amp pakken die je al hebt en kijken of je daar een fatsoenlijke cab aan kunt hangen zodat je meer laag hebt. Een 1 watt amp zal minder goed klinken en gaat dus niet erg veel zachter (ik heb de 1 watt marshalls wel eens geprobeerd naast een Orange Tiny Terror en dan merk je dat meteen, hoewel ik de Tiny T geen eens een lekkere amp vind). Bovendien: hoe minder vermogen je hebt hoe lastiger het wordt om de speaker een beetje te laten flapperen, daarom worden in 5 watt amps ook meestal 8 of 10 inch speakers geplaatst. Ik zou als ik jou was gewoon eens kijken hoe ver je kunt komen met je Class 5.

Brum
2 juli 2017, 21:42
Ik lees hier veel over het onmisbare laag voor stoner. Naar mijn weten is dat toch echt, ja echt; de basgitaar. In de stoner is het vooral de bas dat erg lomp aanwezig is. Ik geef je de kost hoeveel gitaristen in het genre over een JCM 800 of JMP 2203 spelen. Versterkers die niet echt overlopen van het laag. Beetje vuige booster er over, gitaar op het nekelementje en gaan. Thuis ga je dat aanwezige laag dan ook echt nooit halen. Een beetje spelen met bijv. een octaver is dan nog een idee, maar dan hoef je weer geen volledige accoorden aan te slaan. De Rat waar je al mee speelt zou je al heel ver mee moeten komen. En vergeet niet, zoveel gain heb je helemaal niet nodig. Dat smeert alleen maar dicht. Juist niet al te veel gain en een beetje werken voor je tone geeft je een vuiger edoch vetter geluid.

NLF
2 juli 2017, 22:40
Ik lees hier veel over het onmisbare laag voor stoner. Naar mijn weten is dat toch echt, ja echt; de basgitaar. In de stoner is het vooral de bas dat erg lomp aanwezig is. Ik geef je de kost hoeveel gitaristen in het genre over een JCM 800 of JMP 2203 spelen. Versterkers die niet echt overlopen van het laag.

Ja die amps kunnen dat natuurlijk (heb ik ook gezegd, zie mijn posts). Het gaat eerder om de speaker(cabs) die topicstarter nu gebruikt. Wat betreft het laag: ja, de stoner bands spelen vaak naar beneden gestemd.

Brum
3 juli 2017, 06:36
Ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat de topicstarter naar beneden stemde, gezien de genoemde bands.