PDA

View Full Version : Optreden, gage en belasting in NL en DL



gitaargod
24 juni 2017, 21:45
Hallo, Ik ben een aantal maanden bezig met een akoestisch bandje, een soort van common linnets light met wat jazz pop stuiptrekkingen. We zijn nu bijna op het punt aangekomen dat we willen gaan optreden. De gage moet de onkosten dekken en zal ergens tussen de 300 en 500 euro liggen. Omdat wij dicht aan de grens met Duitsland wonen willen wij ook proberen om daar wat optredens te doen. Nu mijn vraag, we willen liever zo weinig mogelijk administratief werk mbt belastingen, liever helemaal geen belasting betalen, maar we willen het wel op een officiële manier doen. Hoe moeten we dit doen? In NL en in DL? Waar is die goede oude tijd van een krat bier, een tank benzine en een setje snaren?

Heel graag lees ik jullie ervaringen, tips en adviezen.

jutter
24 juni 2017, 21:52
Hallo, Ik ben een aantal maanden bezig met een akoestisch bandje, een soort van common linnets light met wat jazz pop stuiptrekkingen. We zijn nu bijna op het punt aangekomen dat we willen gaan optreden. De gage moet de onkosten dekken en zal ergens tussen de 300 en 500 euro liggen. Omdat wij dicht aan de grens met Duitsland wonen willen wij ook proberen om daar wat optredens te doen. Nu mijn vraag, we willen liever zo weinig mogelijk administratief werk mbt belastingen, liever helemaal geen belasting betalen, maar we willen het wel op een officiële manier doen. Hoe moeten we dit doen? In NL en in DL? Waar is die goede oude tijd van een krat bier, een tank benzine en een setje snaren?

Heel graag lees ik jullie ervaringen, tips en adviezen.

Vraag het de belastingdienst?;)

Erik de Perik
24 juni 2017, 21:55
Ik denk dat je nog steeds voor een krat bier, een tank benzine en/of een setje snaren kunt spelen hoor ;)

Nu bof jij, want ik heb interweb....:

https://www.google.nl/search?num=100&safe=off&client=safari&rls=en&q=band+belastingen&oq=band+belastingen&gs_l=serp.12...0.0.0.53114.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0... .0...1..64.serp..0.0.0.0hCCDQ2h0vI

gitaargod
24 juni 2017, 23:37
Ja ik had al wat uurtjes van alles en nog wat gelezen, ook over die 163 euro. Maar het is en blijft heel vaag. En moet ik als ik in Duitsland ga spelen dit uitvechten met de Duitse belastingdienst? Gaat dit dan niet ten koste van mijn AOW opbouw? Ooit twee jaar in DL gewerkt, dubbele belasting betaald en beloont met 4% AOW aftrek!! Ik hoop eigenlijk dat er een heldere eerlijke gezonde regeling bestaat. Ik zou natuurlijk ook gewoon gratis kunnen optreden, maar ik denk dat ze dat raar gaan vinden.

gitaargod
24 juni 2017, 23:41
Vraag het de belastingdienst?;)

Ik heb die mensen al eens een paar keer gebeld voor andere belastingzaken en kreeg nooit een eenduidig antwoord, je wordt gewoon uitgenodigd om de boel te belazeren, omdat dit gewoon gemakkelijker voor iedereen is!

Erik de Perik
24 juni 2017, 23:41
Weet je zeker dat je geen troll bent....??

gitaargod
25 juni 2017, 00:00
Weet je zeker dat je geen troll bent....??

Waarom zeg je dat? Ik vind dat behoorlijk beledigend!

Erik de Perik
25 juni 2017, 00:22
Waarom zeg je dat? Ik vind dat behoorlijk beledigend!

Omdat ik mij dat afvraag.

Han S
25 juni 2017, 00:36
Erik, zullen we even dimmen?

Erik de Perik
25 juni 2017, 00:52
Erik, zullen we even dimmen?

Uiteraard.

D3nnis
25 juni 2017, 09:03
Maar wat ik me wel afvraag nav voorgaande post van gitaargod....je hoeft toch geen dubbele inkomstenbelasting te betalen? En zeker niet als je in DL werkt en in NL woont?
Dat als je in het buitenland woont of werkt, je daarbij gekort wordt op SVB dingen is toch bekend en min of meer logisch, of zie ik dat verkeerd?

gitaargod
25 juni 2017, 10:36
Ik zal eens gaan praten met andere muzikanten hier in de buurt waar ik woon, misschien dat het dan duidelijker wordt. Iets zegt mij nu al dat het geen populair onderwerp is. Ook bel ik de belastingdienst, eens kijken wat die melden hebben. Ook het Duitse Finanzamt. Wat ik me wel afvraag als je een NL bedrijf zou zijn en je levert een product of dienst naar DL dan blijft het toch een NL aangelegenheid? Ik ga deze week eens wat verder neuzen.

Da Vinci
25 juni 2017, 13:11
Ik heb juist prima ervaringen met de belastingtelefoon. Maar als je zelf verlangt naar het spelen voor een krat bier en een set snaren is dat wel de kortste klap. Die twee tientjes kan iedere kroegbaas wel achteroverdrukken.

Onze optredens vallen in Box 5 dus wij hebben dat soort problemen verder niet :)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Baker
12 juli 2017, 11:35
Gitaargod,
Lees voor wat betreft NL ook de sticky hier bovenaan het subforum "Live Muziek"
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?161203-Bandcontract-belasting-en-zo