PDA

View Full Version : Alnico 5 --> Alnico 2



LRS
23 juni 2017, 13:29
Ik zou graag de A5 magneet van het brugelement van mijn Les Paul, een Burstbucker Pro, (laten) vervangen door een A2 exemplaar. Zijn er forumleden die dit ooit eens zelf gedaan hebben? Tips & tricks?
Grtz
Chris

lindstrom
23 juni 2017, 13:34
Orpheo vragen, die draait er zijn hand niet voor om dacht ik.

Tabula Rasa
23 juni 2017, 13:49
Kan je zelf doen. Bodem losschroeven, magneet ertussenuit trekken en de nieuwe plaatsen. Niets spannends. Markeer alleen ff met een stift welke kant waar zat en test daarna de nieuwe ff voor de oriëntatie.

barno
23 juni 2017, 14:29
kan je makkelijk zelf doen. wel bodem terug aan kapje solderen ivm aarding

LRS
23 juni 2017, 17:27
Orpheo vragen, die draait er zijn hand niet voor om dacht ik.

Thanks, toevallig ben ik vorig jaar een keer bij hem langs geweest voor een fret job van m'n Tele, het verbaast me eigenlijk niet dat hij ook pickups doet... zal hem ff appen!

Erik de Perik
23 juni 2017, 20:23
Ik heb het zelf gedaan. Klusje van niks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Agent_Smith
26 juni 2017, 12:09
Idd heel makkelijk klusje. Heb het ook enkele keren gedaan.
Het was lastiger de magneten te krijgen dan ze te plaatsen. Heb er een aantal (A2 en A5) uit de US laten komen.

Wat ik wel een punt vind, is dat ik niet weet of de gekochte magneten wel goed 'charged' zijn. Heb het idee van niet echt.
Iemand een idee hoe dit te controleren en zelf te doen (chargen) is (op huis-tuin-keuken manier)?

Erik de Perik
26 juni 2017, 16:09
Ik heb ze ook uit de VS laten komen, was het goedkoopst. Polariteit checken is heel eenvoudig. Druk met de nieuwe de oude magneet eruit aan de kant waar ze 'plakken.'
Of de lading klopt weet ik niet. Vind de klank wel veranderd; meer hoog minder output.

LRS
26 juni 2017, 20:14
Wat zijn goede adressen om de magneten te bestellen? Thx!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Agent_Smith
26 juni 2017, 21:55
Ik heb ze van ebay dacht ik. Met wat spacers ook.

Maar ik heb echt de indruk dat ze niet volledig geladen zijn

Erik de Perik
26 juni 2017, 22:35
Ik heb ze van een luthier uit Philadelphia, dacht ik. Als ik thuis ben zoek ik wie, wat, waar wel op.


<edit> gevonden (http://www.ebay.de/itm/Alnico-2-Cast-Bar-Magnet-for-guitar-Humbucker-Pickup-makers-Qty-2-/111342048609)

LRS
27 juni 2017, 06:56
Dank allen! Orpheo heeft inmiddels contact terug opgenomen (hij was afgelopen week nogal druk), ik rij wss een keer bij hem langs, zou idd klusje van een kwartiertje moeten zijn!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Agent_Smith
27 juni 2017, 08:35
Ik heb ze van een luthier uit Philadelphia, dacht ik. Als ik thuis ben zoek ik wie, wat, waar wel op.


<edit> gevonden (http://www.ebay.de/itm/Alnico-2-Cast-Bar-Magnet-for-guitar-Humbucker-Pickup-makers-Qty-2-/111342048609)

Ja daar heb ik ze ook vandaan

Erik de Perik
27 juni 2017, 11:04
Ja daar heb ik ze ook vandaan

Ok, maar jij twijfelt aan de magnetische lading?

Agent_Smith
27 juni 2017, 12:29
Ok, maar jij twijfelt aan de magnetische lading?

Ja inderdaad.

Orpheo
28 juni 2017, 14:35
AlnicoII is ongeveer 60% zwakker dan A5 (als ik het goed onthouden heb). Dus je kan heel snel al denken dat de charge niet goed is.

on topic: ik heb al contact gehad met de TS. :)

Agent_Smith
28 juni 2017, 16:32
AlnicoII is ongeveer 60% zwakker dan A5 (als ik het goed onthouden heb). Dus je kan heel snel al denken dat de charge niet goed is.



In mijn geval gaat het om een A5, maar dat kon je niet weten want had ik er niet bij gezegd ;-) . Ik vind die gewoon behoorlijk zwakker dan andere A5 pickups die ik heb.
Ging me vooral om een manier om de lading te kunnen checken (en indien nodig bijladen) want dat zou voor de TS misschien ook van belang kunnen zijn.

Erik de Perik
28 juni 2017, 16:42
Misschien is dit wat?

https://www.google.nl/amp/m.wikihow.com/Determine-the-Strength-of-Magnets%3Famp%3D1

Speeddemon
7 september 2017, 14:08
Ik heb bij die knakkers in Philly ook wel eens wat besteld, maar anders kun je ook A8's scoren bij:
Axes R Us in de UK:
http://www.axesrus.co.uk/Humbucker-Bar-Magnet-p/g109bars.htm