PDA

View Full Version : GAS, verandering, idioot, of gewoon gek?



tom1984
21 juni 2017, 08:51
Ik heb de laatste jaren wel al enkele gitaren nieuw gekocht en verkocht.

Volgens mijn telling ongeveer 10.

Telkens als ik denk dat ik DE gitaar gevonden heb, verwatert dat na een tijdje. Ik weet dan niet meer op welke gitaar ik eigenlijk wil spelen en welke ik meeneem naar optredens.

Het tricky part is dat ik dan ook elke keer iets nieuw zie waarvan ik denk dat het daarmee beter zal gaan. Beter klinken, beter spelen, meer motivatie,..... jullie kunnen het gevolg wel raden. "New guitar day"

Maar eigenlijk begint het dan gewoon opnieuw.

Ik zit nu in een gelijkaardige situatie waarbij ik jullie wil vragen om jullie idee.

Eerst even wat ik nu heb:

Fender classic player 60 strat
Fender deluxe HSS mn strat
Gibson Les Paul 50s tribute
PRS se custom 24
Fender bassbreaker 15 head en cabinet

Ik ben altijd een stratman geweest, maar nu speel ik in onze groep vaak op de PRS omdat er een aantal lead parts zijn waarbij ik 24 frets nodig heb. Maar diep vanbinnen wil ik dus liever scheuren op een stratje. Die les paul is al de 3de waar ik eigenlijk elke keer van denk meh, ligt me niet.

Een logisch gevolg zou dus zijn, spelen op de strats en de prs mee voor enkele nummers.

Maar nu komt het, mijn geluid is niet zo goed in mijn oren. De bassbreaker klinkt nogal wollig en ik wil graag een hot rod deluxe in de plaats.

Die prs is wel ok maar ook niet wauw dus gas ik nu voor een prs CE 24.

Die strat is ok, maar een handgebouwde Oswald met nitro lak gaat toch veel beter spelen en is zooo mooi!

Daarvoor ben ik in men hoofd alle gitaren en versterker aan het verkopen om dan de nieuwe gitaargod te worden met die nieuwe gitaren en versterker.

Erg vermoeiend altijd maar beter te zoeken. Het is als een huis kopen en altijd maar blijven zoeken naar een beter en mooier...... if that makes any sense!

Hebben jullie dit ook? Een prs cu zal wel beter zijn en een handgebouwde strat mischien ook. Maar toch niet zooooo gigantisch? Die bassbreaker ga ik wel echt vervangen denkik.

Ik word gek van mezelf :eek:





Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Pepe
21 juni 2017, 11:39
Maar ik snap niet zo goed dat je wel weet dat het onzin is maar vervolgens advies gaat vragen voor die onzin.
Dokter, ik ben alcoholist, welk merk whisky zal ik nemen?

Maar goed, het enige wat tegen GAS helpt is veel optreden.

Daarnaast moet je verschil gaan maken tussen gitaren waarmee je kan optreden en gitaren die je gewoon wil hebben voor de heb. Niet dat dat helpt tegen GAS maar dan maak je het niet zo ingewikkeld voor je zelf.
Gewoon toegeven dat je alcoholist bent en behalve die single malt ook een sixpack erbij kopen.

Over het verkopen van die bassbreaker betreft, daar krijg je over een x aantal jaren spijt van als je wat meer kilometers op de teller hebt staan maar daar heb je nu weinig aan.

barno
21 juni 2017, 12:35
Je vertrekt vanuit de verkeerde premisse: DE gitaar bestaat niet. Ik heb er veel maar ze kunnen allemaal een ander kunstje het best en zelfs dat wisselt om een of andere mysterieuze reden regelmatig. En idd, voor optredens neem je goede allround werkpaarden mee, in de studio of gewoon thuis voor de lol kan je wat meer prutsen met de speciale gevallen. En een gitaar die een bepaald kunstje niet kan dwingt je om je eigen kunstjes nog wat creatiever te benaderen.

Ik ken mensen die de gitaren voor optredens wel es selecteren op basis van de kleur (moi bv :)

Fusion
21 juni 2017, 12:49
Het komt een beetje wijverig over :D Ik heb één gitaar in E, en daar speel ik altijd op. Behalve geardjentmetalfreaks die zelfs over snaren nog uren kunnen lullen, spelen echte mannen zonder endorsement gewoon over één of twee gitaren. Niet lullen maar spelen dus.

Hoop dat je hier wat aan hebt:)

arjanb01
21 juni 2017, 12:49
Veel optreden, al gezegd. En daarbij, hoe meer je speelt hoe beter je wordt en zul je een eigen speelstijl en techniek ontwikkelen.
Zodra je die eigenheid hebt, zul je minder snel nieuwe gitaren kopen maar vaak bij 1 of 2 modellen blijven hangen. Spaart tijd en geld, veeeel geld🙈

Fusion
21 juni 2017, 12:51
Oh ja.... En die ene elektrische gitaar, waar ik metal tot poprock tot fusion op speel, heb ik geloof ik al 20 jaar ofzo.

Kim Wilson
21 juni 2017, 12:56
Ik heb één gitaar die echt bij mij hoort, dat is mijn Tele. Ik zit ook wel een beetje in zo'n zoektocht, waarbij ik mijn tweede gitaar elke keer ruil tegen een andere in de hoop dat dat mijn ideale tweede gitaar wordt. Alles is al wel voorbij gekomen. Full hollow, normale strat, dikke strat, semi-hollow, Les Paul-achtige. Maar ik heb me er al bijna bij neergelegd dat dat nooit gaat lukken. Ik zit eraan te denken om mijn Tele op een paar punten nog even iets te tweaken naar mijn eigen voorkeur (ik wil iets meer power uit dat ding hebben, dus misschien op termijn een set mini-HB's erin, of een goeie P90 en een HB in de brug), en de tweede als speelbaar, maar totaal ander soort gitaar. Ik heb nu een resonator met P90 in de hals, die doet dat trucje wel heel lekker. Echt iets anders die ik ook heel gericht bij bepaalde nummers kan inzetten, maar ook speelbaar alternatief als backup.

Lang verhaal kort: voor mij werkt het niet om twee gitaren te hebben waar ik even lekker op speel. Ik pak toch altijd weer liever die ene.

tom1984
21 juni 2017, 13:15
Ik heb één gitaar die echt bij mij hoort, dat is mijn Tele. Ik zit ook wel een beetje in zo'n zoektocht, waarbij ik mijn tweede gitaar elke keer ruil tegen een andere in de hoop dat dat mijn ideale tweede gitaar wordt. Alles is al wel voorbij gekomen. Full hollow, normale strat, dikke strat, semi-hollow, Les Paul-achtige. Maar ik heb me er al bijna bij neergelegd dat dat nooit gaat lukken. Ik zit eraan te denken om mijn Tele op een paar punten nog even iets te tweaken naar mijn eigen voorkeur (ik wil iets meer power uit dat ding hebben, dus misschien op termijn een set mini-HB's erin, of een goeie P90 en een HB in de brug), en de tweede als speelbaar, maar totaal ander soort gitaar. Ik heb nu een resonator met P90 in de hals, die doet dat trucje wel heel lekker. Echt iets anders die ik ook heel gericht bij bepaalde nummers kan inzetten, maar ook speelbaar alternatief als backup.

Lang verhaal kort: voor mij werkt het niet om twee gitaren te hebben waar ik even lekker op speel. Ik pak toch altijd weer liever die ene.

Dat geld ook voor mij zo.
Alleen ik moet wel.
Onze zangeres will persé knocking on heavens door in F zingen.
Voor de solo heb ik dan de 23ste fret nodig......die een strat niet heeft :-(.

tom1984
21 juni 2017, 13:24
Maar ik snap niet zo goed dat je wel weet dat het onzin is maar vervolgens advies gaat vragen voor die onzin.
Dokter, ik ben alcoholist, welk merk whisky zal ik nemen?

Maar goed, het enige wat tegen GAS helpt is veel optreden.

Daarnaast moet je verschil gaan maken tussen gitaren waarmee je kan optreden en gitaren die je gewoon wil hebben voor de heb. Niet dat dat helpt tegen GAS maar dan maak je het niet zo ingewikkeld voor je zelf.
Gewoon toegeven dat je alcoholist bent en behalve die single malt ook een sixpack erbij kopen.

Over het verkopen van die bassbreaker betreft, daar krijg je over een x aantal jaren spijt van als je wat meer kilometers op de teller hebt staan maar daar heb je nu weinig aan.

Pepe,

Waarom zou ik spijt krijgen van die bassbreaker denk je?
Ik vind het lastig dat ik de drive niet kan schakelen.
Omdat ik clean ook nodig heb kan ik hem enkel op low gain gebruiken met pedalen voor.
En ik vind de low gain sectie net het minst goed klinken.

Fusion
21 juni 2017, 13:25
De noot opdrukken, zangeres beetje terug met beide voeten op aarde praten, andere frase of zelfs compleet andere solo spelen, genoeg mogelijkheden...

jutter
21 juni 2017, 13:26
Dat geld ook voor mij zo.
Alleen ik moet wel.
Onze zangeres will persé knocking on heavens door in F zingen.
Voor de solo heb ik dan de 23ste fret nodig......die een strat niet heeft :-(.

Speel je hem toch anders? Om voor 1 solootje een andere gitaar te kopen is een beetje belachelijk, vind je ook niet?

Pepe
21 juni 2017, 13:26
..en zelfs dat wisselt om een of andere mysterieuze reden regelmatig...

IK las vd week een artikel dat dit fenomeen werd veroorzaakt door humidity. Ik denk zelf dat state of mind er ook iets mee van doen heeft.

Wat dat selecteren betreft, een topic op zich.
Ik ken het probleem natuurlijk ook wel maar je weet ook, het is lood om oud ijzer.
En naarmate ik ouder wordt denk ik zelfs dat teveel gedoe je op een bepaalde manier limiteert in de zin dat wanneer je in de breedte gaat niet in de diepte kan gaan.

jutter
21 juni 2017, 13:31
IK las vd week een artikel dat dit fenomeen werd veroorzaakt door humidity. Ik denk zelf dat state of mind er ook iets mee van doen heeft.

Wat dat selecteren betreft, een topic op zich.
Ik ken het probleem natuurlijk ook wel maar je weet ook, het is lood om oud ijzer.
En naarmate ik ouder wordt denk ik zelfs dat teveel gedoe je op een bepaalde manier limiteert in de zin dat wanneer je in de breedte gaat niet in de diepte kan gaan.


Dit!



+ tien dingen

tom1984
21 juni 2017, 14:21
Dit!



+ tien dingen
Nu zijn jullie mij kwijt......
Ik ben niet mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

tom1984
21 juni 2017, 14:22
De noot opdrukken, zangeres beetje terug met beide voeten op aarde praten, andere frase of zelfs compleet andere solo spelen, genoeg mogelijkheden...
Die andere solo heb ik geprobeerd, maar daar ben ik nog niet uit..... maar dat is wel de enige goeie oplossing denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Pepe
21 juni 2017, 14:42
Ik zou denken, als ik speciaal een gitaar moet meenemen om 1 noot te kunnen spelen.. gekkenhuis, dat gaan we niet doen. Gevalletje workaround.

Je kan van alles bedenken he. Zangers zijn al vrij snel met andere toonsoorten dus waarom een gitarist niet?
En als dat nog meer problemen dan oplossingen oplevert dan pak ik wel een slide, zoek een andere noot of trek me de pleuris.
Of..nog beter, een hoop drama maken van een noot waarmee je gitaar worstelt, dat is een buitenkansje hoor.

Sterker nog.. goed idee.. ik ga gelijk iets bedenken voor een solo waar ik wat fysieke getergheid in kan etaleren! Steve Vai!

Op 2.60


https://www.youtube.com/watch?v=bMAkr_Z74E8

tom1984
21 juni 2017, 15:01
Dan moet je eerst wat te etaleren hebben maar ik ben mee met wat je bedoeld. Thanks!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

guitarkid2
21 juni 2017, 16:35
Maar goed, het enige wat tegen GAS helpt is veel optreden.

dan ben ik mooi de lul
want ze krijgen me echt de grens niet over(Hekel aan reizen)
ga niet meer dan 1 maal per jaar in de zelfde tent spelen

dan blijven er 3 a 4 venuuus over
De Kuip, KroiFf arena, Geldrebierdome en eventueel Psdgv stadion
vergeet festifalllen......wil wel een echt sjow neerzetten en m'n eigah licht hebben

dus 3 a 4 gigs per jaar......nah dat gaat um niet worden dan maar GAS

tom1984
21 juni 2017, 16:39
Waarom zou optreden eigenlijk een remedie zijn tegen gas???

Nu even eerlijk die bassbreaker heeft iemand daar ervaring mee in vergelijk met de hot rod deluxe of blies deluxe?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

guitarkid2
21 juni 2017, 17:00
een goede dope verslaving.......no time....Gas weg

Pepe
21 juni 2017, 17:19
Waarom zou optreden eigenlijk een remedie zijn tegen gas???



Als je optreed heb je andere prioriteiten. Dan is het belangrijk dat iets op stemming blijft bijvoorbeeld, dat je geen last hebt van rondzingen, dat je versterker niet bromt, dat je snoeren betrouwbaar zijn, dat je amp te tillen is.. enz enz.
Gas is toch vaak een luxe probleem, een kwestie van teveel tijd om handen.
Het is helemaal niet verkeerd om af en toe jezelf te verbreden in de mogelijkheden maar dat is wat anders dan nachtenlang liggen te piekeren of pickupje zus of zo.

Die bassbreaker is een prima amp voor wat het moet doen maar ook geen man overboord om wat anders te proberen.

tom1984
21 juni 2017, 23:35
Als je optreed heb je andere prioriteiten. Dan is het belangrijk dat iets op stemming blijft bijvoorbeeld, dat je geen last hebt van rondzingen, dat je versterker niet bromt, dat je snoeren betrouwbaar zijn, dat je amp te tillen is.. enz enz.
Gas is toch vaak een luxe probleem, een kwestie van teveel tijd om handen.
Het is helemaal niet verkeerd om af en toe jezelf te verbreden in de mogelijkheden maar dat is wat anders dan nachtenlang liggen te piekeren of pickupje zus of zo.

Die bassbreaker is een prima amp voor wat het moet doen maar ook geen man overboord om wat anders te proberen.
Dan heb ik teveel tijd. Ik treed nu vrikdag ook weer op en het is ook maar 2 weken geleden dat we optraden. Ik ben niet bezig met kabels hoor. Wel met optimalisatie van klank en uitstraling. Dus gitaar en versterker hehe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Kim Wilson
22 juni 2017, 08:18
Juist als ik veel moet spelen komt bij mij het GAS omhoog. Dan krijg ik weer inspiratie en moet ik weer nieuwe en andere dingen hebben en proberen. Als het muzikaal even in rustiger water komt hoeft dat allemaal niet zo.

Fusion
22 juni 2017, 08:37
Ik snap GAS wel maar heb er zelf nauwelijks last van. Doe met een multifx meestal zo'n 10 jaar. Gitaren ook minimaal.

Dutch66
22 juni 2017, 08:38
Het tricky part is dat ik dan ook elke keer iets nieuw zie waarvan ik denk dat het daarmee beter zal gaan. Beter klinken, beter spelen, meer motivatie,.....
Maar eigenlijk begint het dan gewoon opnieuw.


Ha ha, dat gaat niet meer over, leg je er bij neer ...

En idd. de plank(en) voor 'op de planken' moet aan wat andere specs voldoen, dan een hebbedingetje
voor thuis/studio. Maar het gevoel van, zou het nog beter kunnen?, blijft bij mij onverminderd de kop
op steken ...

En dan hebben we het nog niet eens over amps, pedalen en aanverwante gear gehad ...

arjanb01
22 juni 2017, 08:40
Bij mij is het puur conservatisme. Iets wat voor mij werkt, voldoet en dan hoef ik niets nieuws. Speel al 15 jaar met dezelfde fx unit, nooit behoefte gehad om dit te vervangen. Tenzij het kapot gaat, vervang ik het.

duckman
22 juni 2017, 08:43
Ik speel bijv never be clever (H.Brood) op een strat en daar gaat de solo ook "over mijn frets heen" , die speel ik gewoon een octaaf lager.
Speel je de G&R versie van knocking on heavens door? Want die staan orgineel dacht ik in F# dus kun je toch 1 stap lager?
Slash doet het met een 22 fret LP ;-)
(Kan het fout hebben, want het is een tijd geleden en ik speel hem meestal in G)


Dat geld ook voor mij zo.
Alleen ik moet wel.
Onze zangeres will persé knocking on heavens door in F zingen.
Voor de solo heb ik dan de 23ste fret nodig......die een strat niet heeft :-(.

tom1984
22 juni 2017, 11:27
Ik speel bijv never be clever (H.Brood) op een strat en daar gaat de solo ook "over mijn frets heen" , die speel ik gewoon een octaaf lager.
Speel je de G&R versie van knocking on heavens door? Want die staan orgineel dacht ik in F# dus kun je toch 1 stap lager?
Slash doet het met een 22 fret LP ;-)
(Kan het fout hebben, want het is een tijd geleden en ik speel hem meestal in G)
Ja de versie van GnR.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

grayfink
22 juni 2017, 11:33
Ook wel eens gespeeld met een bandje, toen pielde ik gewoon wat in het wilde weg. :ok:

lindstrom
22 juni 2017, 15:58
Even terug naar de bron van dit topic.
In een bepaalde fase als gitarist zijnde herken ik het gevoel van het denken beter te worden als gitarist door betere (duurdere) gitaren.

Grote farce is dat. gitaarspelen blijft een fysieke aangelegenheid en een duurdere gitaar gaat dat echt niet beter maken. je zult het echt zelf moeten doen, en dat kan al op relatief goedkoop materiaal.

Verder speel ik zelf wel eens met de gedachte om mijn 2 les pauls te verkopen en daarvoor in de plaats een 4 of 5 tal Ibanezzen te kopen. Waarom? geen idee, maar het trekt me op één of andere manier.
Dit gaat overigens nooit werkelijkheid worden, de Les Pauls blijven mijn soort instrumenten.

Dutch66
22 juni 2017, 17:14
Even terug naar de bron van dit topic.
In een bepaalde fase als gitarist zijnde herken ik het gevoel van het denken beter te worden als gitarist door betere (duurdere) gitaren.

Grote farce is dat. gitaarspelen blijft een fysieke aangelegenheid en een duurdere gitaar gaat dat echt niet beter maken. je zult het echt zelf moeten doen, en dat kan al op relatief goedkoop materiaal.

Verder speel ik zelf wel eens met de gedachte om mijn 2 les pauls te verkopen en daarvoor in de plaats een 4 of 5 tal Ibanezzen te kopen. Waarom? geen idee, maar het trekt me op één of andere manier.
Dit gaat overigens nooit werkelijkheid worden, de Les Pauls blijven mijn soort instrumenten.

Maar van een (nog) beter geluid, ga je wel (nog) beter spelen, is ook zo'n fase ... ;)

Pepe
22 juni 2017, 17:24
Maar van een (nog) beter geluid, ga je wel (nog) beter spelen, is ook zo'n fase ... ;)

Maar als je een andere muzieksoort of technieken gaat spelen, different cookie. Je kan uitstekend rennen op voetbalschoenen maar voor een potje zaalvoetbal zou ik iets anders kiezen.
Als je double stops en steel bendings gaat doen, dan wil je een vaste brug bijvoorbeeld. En je rockabilly licks klinken toch beter met een bigsby dan met een Floyd.
Raar genoeg hoor ik dat soort argumenten nooit als iemand een andere gitaar zoekt. :D

D3nnis
22 juni 2017, 17:24
Dat geld ook voor mij zo.
Alleen ik moet wel.
Onze zangeres will persé knocking on heavens door in F zingen.
Voor de solo heb ik dan de 23ste fret nodig......die een strat niet heeft :-(.

Ik vind het al overdreven om voor 1 nummer een extra gitaar mee te nemen, laat staan een gitaar te willen aanschaffen voor maar 1 nummer.
Maar ik begrijp het niet....guns n roses speelde knocking on heavens door in akkoord greep G (maar staan een halve toon lager gestemd). Slash speelde dit nummer toch op die doubleneck SG? Die heeft maar 20 frets als ik het me goed herinner, dus áls je al een solo letterlijk wilt naspelen, dan zou je met de live versie toch redelijk uit de voeten moeten kunnen zou ik denken.

Verder: GAS is niet slecht, anders zou iedereen nog op zijn The Animal versterker van de Wehkamp spelen :)
En wat de ideale gitaar is voor je, heeft op zich niet veel te maken met wat die kost. Ik heb een half jaar geleden best een dure gitaar aangeschaft (vind ik zelf), maar in de band gebruik ik nog steeds heel vaak mijn Burny LP custom uit begin jaren 80, die me minder heeft gekost dan 1/5e van mijn nieuwste aanwinst.
Nou vind ik mijn nieuwe aanwinst wel een héle goede gitaar, en die Burny klinkt gewoon als poep in vergelijk, maar het werkt in de band toch wel gewoon erg goed.

tom1984
22 juni 2017, 17:41
Ik vind het al overdreven om voor 1 nummer een extra gitaar mee te nemen, laat staan een gitaar te willen aanschaffen voor maar 1 nummer.
Maar ik begrijp het niet....guns n roses speelde knocking on heavens door in akkoord greep G (maar staan een halve toon lager gestemd). Slash speelde dit nummer toch op die doubleneck SG? Die heeft maar 20 frets als ik het me goed herinner, dus áls je al een solo letterlijk wilt naspelen, dan zou je met de live versie toch redelijk uit de voeten moeten kunnen zou ik denken.

Verder: GAS is niet slecht, anders zou iedereen nog op zijn The Animal versterker van de Wehkamp spelen :)
En wat de ideale gitaar is voor je, heeft op zich niet veel te maken met wat die kost. Ik heb een half jaar geleden best een dure gitaar aangeschaft (vind ik zelf), maar in de band gebruik ik nog steeds heel vaak mijn Burny LP custom uit begin jaren 80, die me minder heeft gekost dan 1/5e van mijn nieuwste aanwinst.
Nou vind ik mijn nieuwe aanwinst wel een héle goede gitaar, en die Burny klinkt gewoon als poep in vergelijk, maar het werkt in de band toch wel gewoon erg goed.
Staat inderdaad in G en soleren met Em.
Slash is een halve toon lager gestemd.
Hij komt met die solo net uit op de 22ste fret. Wij spelen eigenlijk in G# maar ik denk Fm pentatonisch. Ik kom dus een vakje verder uit op de 23ste fret.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Pepe
22 juni 2017, 18:33
Dan vind ik het wel een interessante vraag WAAROM in Gis?
Gewoon om je het leven zuur te maken?

D3nnis
22 juni 2017, 18:39
Dan vind ik het wel een interessante vraag WAAROM in Gis?
Gewoon om je het leven zuur te maken?

Nou speel ik niet veel samen met zangeressen, misschien ligt het daar aan, maar ik krijg van zangers zelden de vraag om een nummer hoger te spelen inderdaad.

@tom, voor de leuk, slash kan het ook op een 20-frets gitaar, dan kun jij het ook:
https://m.youtube.com/watch?v=OWUhHXgZ_dw

Geen excuus om niet een andere gitaar te kopen, want dat is altijd goed ;)

tom1984
22 juni 2017, 18:59
Het was transponeren of afvoeren voor onze zangeres. In die periode het enige nummer in ons repertoire dat me goed lag. Ik gebruikte eerst een capo, maar dat vind ik niet handig.
Dus een fretje hoger soleren vandaar.

Die 20 fret versie gaat hem worden en dan kan ik lekker op men strat spelen.

Die prs ce steekt echt men ogen uit. Alleen zoooo veel mensen die na aankoop prs toch links laten liggen. Daar ben ik een beetje bang voor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

D3nnis
22 juni 2017, 19:05
Die prs ce steekt echt men ogen uit. Alleen zoooo veel mensen die na aankoop prs toch links laten liggen. Daar ben ik een beetje bang voor.


Is dat zo?
Hmm....denk dat veel mensen dan een prs kopen omdat ie mooi is....maar als je hem koopt omdat die gitaar je lekker ligt, én je de sound geweldig vindt, dan begrijp ik niet waarom mensen die links zouden laten liggen.

Pepe
22 juni 2017, 19:13
Apart... Slash speelt dat nummer in zijn bekende minor pentatonic, sja... geen wonder dat je dan sommige noten enorm omhoog moet trekken.
Ik vind het een typisch majeur nummer maar soit, hij is bekender dus hij heeft gelijk.:D

maxdb
22 juni 2017, 19:14
Oooooit..., lang geleden in een diep donker bos groeide de PERFECTE gitaar.., eh oh nee, ooit kocht ik een hele dúre gitaar(MXG)
Want ik dacht dat mijn gebrek aan vertrouwen in mijn spel aan mijn gitaar lag.
Wat een wollig dof tering ding was dat zeg, karakterloos en loei zwaar ook nog. Superkritisch op dé afstelling en dé sound natuurlijk want dat moest wel perfect zijn!
Na een tijd heb ik het ding verkocht omdat ik geld nodig had.
Later een standaard strat aangeschaft en ben zonder verwachtingen gewoon gaan spelen spelen en nog eens spelen.
En opeens geschiedde er een wonder..., eh oh nee.., uiteindelijk had ik zoveel geoefend dat ik er alle vertrouwen in had en ben een bandje begonnen.

Moraal: geloof niet in sprookjes.
:D

D3nnis
22 juni 2017, 19:59
Hmm, vond het best gave gitaren eigenlijk, die MXG's.

maxdb
22 juni 2017, 21:07
Ja, had wel "blaadjes" inleg :P

lindstrom
23 juni 2017, 13:33
Maar van een (nog) beter geluid, ga je wel (nog) beter spelen, is ook zo'n fase ... ;)

Inderdaad! En het verbaast me dat hij nog niet voorbij is gekomen dus, doe roep ik het maar: "goed geluid zit in de vingers"

:seriousf::sssh::soinnocent:

Maar even serieus, je kunt op basis van stijl best wel een richting kiezen qua specs, zoals Pepe al aangeeft. maar dat je van een duurdere gitaar beter gaat spelen? dat is een fabel. Zo heb ik, toen ik net begon, een ervaren gitarist echt prima klanken uit mijn Animal strat (van Wehkamp) horen halen. Dit terwijl ik riep dat het een kutgitaar was en ik zal en moest een les paul om beter te worden.

D3nnis
24 juni 2017, 08:38
Zo heb ik, toen ik net begon, een ervaren gitarist echt prima klanken uit mijn Animal strat (van Wehkamp) horen halen. Dit terwijl ik riep dat het een kutgitaar was en ik zal en moest een les paul om beter te worden.

Heb je die Animal nog steeds als enige gitaar?
En ben je sindsdien beter geworden?

Als het eerste antwoord nee, en het tweede antwoord ja is, dan heeft het dus nut gehad om een andere gitaar te kopen :)

Fusion
24 juni 2017, 10:32
Het hangt er een beetje vanaf he. Geluid en bespeelbaarheid zijn twee aparte dingen. Je kunt prima op een niet al te bespeelbare gitaar met een redelijk geluid goede muziek maken. Maar je zult er geen technische jazz of metal uit kunnen halen qua spel.Om naar wat te noemen.

Dutch66
24 juni 2017, 11:30
Maar even serieus ... etc.

Waar haal je 'duurder' vandaan?, ik gaf alleen maar aan dat ik van een goed geluid beter ga spelen ...

En inderdaad, een waanzinnige gitarist haalt uit een matige gitaar vaak nog steeds een heel redelijk geluid,
maar dat zegt dan natuurlijk meer over je eigen spel, dan over de kwaliteit van die plank ...

Het is een combi van investeren in je spel (oefenen) en investeren in je gear (geluid), als je die samenhang
niet erkend, doe je imo jezelf te kort.

NLF
24 juni 2017, 12:47
Volgens mij is er goede GAS en slechte GAS :). Als je bijvoorbeeld een Tele hebt en er een LP bij koopt is dat (meestal) goede GAS. Als je voor de 12-e keer een wah wah koopt omdat je je sound niet kan vinden terwijl je die wah wah eigenlijk bijna nooit gebruikt en bovendien de Dunlop 535 q wah al twee keer gekocht en verkocht hebt omdat ie toch niet helemaal beviel en er nu over zit te denken om toch weer een 535 erbij te kopen dan is dat slechte GAS.

Brad
24 juni 2017, 12:50
Inderdaad! En het verbaast me dat hij nog niet voorbij is gekomen dus, doe roep ik het maar: "goed geluid zit in de vingers"

:seriousf::sssh::soinnocent:

Maar even serieus, je kunt op basis van stijl best wel een richting kiezen qua specs, zoals Pepe al aangeeft. maar dat je van een duurdere gitaar beter gaat spelen? dat is een fabel. Zo heb ik, toen ik net begon, een ervaren gitarist echt prima klanken uit mijn Animal strat (van Wehkamp) horen halen. Dit terwijl ik riep dat het een kutgitaar was en ik zal en moest een les paul om beter te worden.

Bas Krumperman heeft talloze sessies gedaan en heeft met Diesel aardig wat succes gehad met zijn Wehkamp gitaar. Maar dat was wel een toevalstreffer.

telerocker
24 juni 2017, 12:52
Hmm, vond het best gave gitaren eigenlijk, die MXG's.

Zo'n MXG is nog steeds mijn main stagegitaar. Ik heb er wel Bare Knuckle-pickups ingelepeld. Zwaar is ie niet (swampash). Met afstand de lichtste gitaar die ik ooit heb gehad.

http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Stroopwafel61/MXGFendertele/KopievanIMG_8464__zpsae3850fd.jpg

Fusion
24 juni 2017, 13:04
Mooi gitaartje zeg. Voor een niet-Ibanez dan hè...

Milko
24 juni 2017, 15:43
Inderdaad! En het verbaast me dat hij nog niet voorbij is gekomen dus, doe roep ik het maar: "goed geluid zit in de vingers"

:seriousf::sssh::soinnocent:

Maar even serieus, je kunt op basis van stijl best wel een richting kiezen qua specs, zoals Pepe al aangeeft. maar dat je van een duurdere gitaar beter gaat spelen? dat is een fabel. Zo heb ik, toen ik net begon, een ervaren gitarist echt prima klanken uit mijn Animal strat (van Wehkamp) horen halen. Dit terwijl ik riep dat het een kutgitaar was en ik zal en moest een les paul om beter te worden.

Die ervaring heb ik ook gehad met mijn eerste gitaar. Een goedkoop ding. Toen mijn leraar erop ging spelen was ik meteen genezen van het idee dat hij niet zou voldoen. Goed dat je mijn slogan nog even hier neerkwakt. Buiten off-topic doe ik het niet meer. dan krijg ik weer gezeik met Pimmetje.

Milko sluiten.

ar250artist
24 juni 2017, 17:30
GAS is een raar ding. We hebben er allemaal wel aanvallen van gehad. Ik ben er alleen wel achter dat al die nieuwe speelgoedjes je maar kort bekoren. In ieder geval bij mij. Daarmee bedoel ik niet dat die spulletjes slecht zijn of niet voldoen, in tegendeel. Het zijn mijn oren en hersenen die het hem doen. Al die nieuwe spullen klinken geweldig en beter dan wat je hebt. Je wilt tenslotte ook vooruit. Dat is ook zo, maar na een korte tijd is dat nieuwe en frisse geluid weg. Dan begint het weer te kriebelen. Is het dan toch weer net niet? Nee, ik hoor het gewoon niet meer, het went. Dat nieuwe en frisse is er al weer af en hoor ik niet meer. Tja, dan kun je blijven zoeken tot je een ons weegt, ik zal het nooit vinden om die reden. Dus heb ik besloten toch maar te werken met wat ik heb. Een strat sss en een Ibbie met 2 Hb. Voldoende afwisseling en het lukt best goed. Dat wil niet zeggen dat ik geen GAS meer heb, maar nu ik weet waarom ik het nooit zal vinden, is het een stuk minder. Beter leren spelen wil ook helpen ( toch ook weer die vingers:). Adios en mijn 2 centen.

Erik de Perik
24 juni 2017, 17:49
Bas Krumperman heeft talloze sessies gedaan en heeft met Diesel aardig wat succes gehad met zijn Wehkamp gitaar. Maar dat was wel een toevalstreffer.

Dat was een Westone gitaar, die verre van origineel was.

Brad
24 juni 2017, 17:53
Voor zover ik weet was het een Wehkamp stratovarius (grappig toch die woordspeling). En Krumperman heeft in Music maker aangegeven dat toen hij de tremolo verving door een Floyd Rose hij gelijk zijn sound kwijt was. Toen heeft hij er gewoon weer de oorspronkelijke tremolo opgezet.

Hier nog een artikel met een clip erbij. Het nummer vind ik niet bijzonder maar die solo is te gek.

https://marcoraaphorst.nl/49858/wehkamp-stratovarius/

Pepe
24 juni 2017, 18:36
Het is geen echt merk he, zo noemde je gewoon een goedkope rotzooi gitaar. Het is typisch een Akkerman uitdrukking (zoals trapdoos, smoelschuiver, crematorium en jengel stengel)

Maar voorbeelden te over hoor, goedkope zooi van bekende gitaristen. Maar ook zo'n boogie body met Ibanez super seventy pickup van E. van Halen, dat was toch ook tientjes werk.

Akkerman zou zeggen, van die Mclollie met zijn witte jas en tandartsboor krijg ik hoofdpijn, dan nog iiever houthakker van Halen met zijn Wehkamp bouwpakket met zwengel stengel...

Brad
24 juni 2017, 18:57
Ik heb er anders een foto van gezien, er stond toch echt Stratovarius op de kop.

Fusion
24 juni 2017, 19:18
Voor zover ik weet was het een Wehkamp stratovarius (grappig toch die woordspeling). En Krumperman heeft in Music maker aangegeven dat toen hij de tremolo verving door een Floyd Rose hij gelijk zijn sound kwijt was. Toen heeft hij er gewoon weer de oorspronkelijke tremolo opgezet.

Hier nog een artikel met een clip erbij. Het nummer vind ik niet bijzonder maar die solo is te gek.

https://marcoraaphorst.nl/49858/wehkamp-stratovarius/
Vind zowel t nummer als de solo gaaf.

Erik de Perik
24 juni 2017, 19:30
Ik heb er anders een foto van gezien, er stond toch echt Stratovarius op de kop.

Bij Wehkamp is 'ie uitverkocht. (https://www.wehkamp.nl/speelgoed-games/blu-rays/muziek-blu-rays/stratovarius-under-flaming-winter-blu-ray/C25_5E4_E5F_298250)

Maar kan me niet voorstellen dat het een gitaar van Wehkamp was, volgens mij speelde hij overwegend linkshandig.

Brad
24 juni 2017, 19:38
Ik ben eens in die periode dat hij dat interview in Music Maker gaf bij Sander van Herk geweest. Hij heeft de elektronica vernieuwd in een gitaar van mij. Terwijl hij me de destijds nieuwste single van Het Goede doel liet horen hadden we het er nog over. Van Herk kent Krumperman pesoonlijk. Ja het was toch echt een gitaar die hij bij Wehkamp had besteld.

En als ik het mij goed herinner was die gitaar ook nog linkshandig ja. Het klinkt ongeloofwaardig dat je zoiets bij Wehkamp kon kopen maar toch klopt het. Dat die gitaar is uitverkocht kan wel kloppen. We hebben het over dik 30 jaar geleden.