PDA

View Full Version : Zoek informatie over akoestische gitaren.



Berend
30 juli 2003, 23:52
Hey allemaal,

Het gaat om het volgende..
Ik heb sinds een half jaar het idee in mijn hoofd om mijzelf via internet gitaar te leren spelen.
Aangezien ik nog nooit echt op een gitaar heb gespeeld maar dat er maar eens van moet komen heb ik besloten om een gitaar te gaan kopen.
Alleen de vraag is nu.. welke gitaar is voor iemand die totaal niet kan gitaar spelen geschikt? (een beginners gitaar)
Ik speel zelf momenteel wel 3 andere instrumenten maar deze lijken totaal niet op een gitaar.
En is het aangeraden om met je vingers (nagels) te spelen of juist met een plectrum?
zo zijn er dus wel een aantal vragen te verzinnen.
Dus zou iemand mij uit kunnen leggen wat ik niet moet vergeten als het gaat om gitaar spelen?
Alvast bedankt!

Groeten Berend

willem1940
31 juli 2003, 01:20
Welke "ingang" wil je kiezen, accoordjes trekken of notenspel?

angorawol
31 juli 2003, 14:47
Wil je nylonsnaren of stalen snaren (en meer pijn aan je vingers, dus. ...niet Willem :wink:)

Berend
31 juli 2003, 18:04
ik wil nylon snaren en denk maar dat ik voor het accoordje trekken ga :)

Br@mbo
10 augustus 2003, 17:24
slechte combinatie

angorawol
11 augustus 2003, 17:43
Behalve als je één van de 'Gypsie Kings' bent, natuurlijk. :cool:

thijsov
11 augustus 2003, 21:59
neem half nylon half stalen snaren

3 bovenste staal
3 onderste nylon

Br@mbo
18 augustus 2003, 21:41
thijs ,

dat bestaat niet of is iig niet gezond voor je hals ...

sommigen denken dat klassieke gitaren zo zijn maar die bassnaren zijn staal OMWONDEN

angorawol
20 augustus 2003, 17:11
neem half nylon half stalen snaren

3 bovenste staal
3 onderste nylon

Als advies aan een beginner kan dat tellen :???:
Mijn beste Bernd er bestaan gitaren met nylonsnaren of gitaren met stalen snaren.

willem1940
20 augustus 2003, 18:04
Hm, ik speel hoofdzakelijk accoorden, wel over de hele hals, jazz-achtige stijltjes, bij voorkeur op nylon snaren, op een Spaanse gitaar waar ik die maar tegen kom, ook thuis, en liefst op mijn eigen Koreaanse semi-klassieke Vantage VC-20CE met cutaway.

Soms is staal ook wel aardig, ik heb een plank-gitaartje en een 80W-versterker achter de hand maar nylon ligt mij toch beter.

telecastermaster
22 augustus 2003, 18:58
Ik zou gewoon een tweedehands nylonsnarige gitaar aanschaffen. Kijk even op marktplaats.nl of viavia.nl. In de prijsklasse 25-50 Euro is ruim keus en als het niks is verkoop je 'm weer voor dezelfde prijs.

De meest voorkomend fouten/problemen met een nylonsnarige gitaar zijn:

* hoge actie (dwz, snaren staan erg hoog boven toetsen van de hals (is zelf te verhelpen)
* hals is krom (getordeerd) Kijk bij aanschaf langs de hals
* Gitaar blijft slecht op stemming cq heeft slecht werkende mechanieken. Controleer of de stemmechanieken soepel draaien.

willem1940
23 augustus 2003, 03:02
"Slecht werkende mechanieken" bestaan nauwelijks. Wel: verkeerd ingestoken snaar.
Je ziet dat soms "dubbel" en/of met een gekke knoop er op; totaal fout en meestal ligt dan de snaar ook nog zijdelings tegen het hout, dus van het gat verwijderd.

Snaar 1x doorsteken en het lange eind (de "boom") bij de eerste 2 slagen zo tegenhouden dat hij aan die kant van het korte eind (de tamp) blijft waar-die NIET zijn wil (anders kruipt hij naar het hout toe, fout).

Zodoende loopt de wikkel NAAR HET GAT en de tamp TOE, aandrukkend. Heel rustig een slagje bijgeven, netjes naast elkaar zonder kruisingen of zo en de wikkels drukken met optellende kracht de tamp klem tegen de rand van het gat, vaak kom je niet eens tot drie wikkels en de snaar is al gestemd.

Nieuwe snaren blijven wel de eerste dagen/ speel-uren verstemmen/ rekken, kauwgom-achtig.

Onthoud dat bij het stemmen de laatste slag SPANNEN moet zijn, komt een snaar iets te hoog, dan een hele of halve toon eerst omlaag en voorzichtig opnieuw hoger; anders geheid binnen seconden opnieuw verstemming.

bert k
23 augustus 2003, 12:05
"Slecht werkende mechanieken" bestaan nauwelijks. .

Onzin. Bij goedkope gitaartjes is dat een an de meest voorkomende klachten