PDA

View Full Version : Gitaargeluid door in-ear



Da Vinci
21 juni 2017, 00:40
Wat mij opvalt en ik ook van andere lees; het gitaargeluid op je IEM wijkt nogal af van het geluid in de zaal. Plat/kaal/droog/dun zijn omschrijvingen die ik lees en ik zelf ook wel ervaar. Wat gegoogle levert wel wat op, vn dat het komt door hetgeen de omgeving met het geluid doet, dat je oren nu volledig los van elkaar geluid oppikken zonder overloop etc.

Wat ik vreemd vind is dat gitaren wel prima klinken in opnames. Zo heb ik van een kennis (Kemper gebruiker) wat filmpjes gehad van covers met zijn Kemper direct opgenomen en dat klinkt perfect. Het ligt dus niet aan het bereik van mijn oortjes...

https://youtu.be/SDSZImKmOlw

En ook opnames die worden gedaan met een versterker gaan ook niet zelden met close-micing dus daar ben je 'de ruimte' ook kwijt.

Nou heb ik werkelijk de ballen verstand van opnemen en vraag me af waarom gitaargeluid (zelfs met moddelers die een behoorlijk afgewerkt geluid uitsturen) zowel in een opname en FOH nou zo anders klinkt dan je gitaar op IEM?
Met drums en vocals klinkt het op IEM wel heel getrouw aan de werkelijkheid...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Stoffel43
21 juni 2017, 07:37
Oew, da's een interessante vraag! Die ga ik zeker volgen.
Het is nl ook mijn ervaring dat het gitaargeluid zo droog en plat klinkt door de iem. Een (mss wel dé) reden voor mij om de iem links te laten liggen en m'n oren dan toch maar tegen beter weten in kapot te maken...

Kim Wilson
21 juni 2017, 08:29
Dat droge, in de wetenschap dat het in de zaal wel goed is, vind ik dan wel weer prettig. Ik hoef geen studiogeluid in mijn oor, ik moet horen wat ik aan het doen ben.

Daarnaast is er een mega verschil tussen opname en zaal. In de zaal zul je veel minder laag gebruiken in je gitaargeluid, door de akoestiek van de zaal. Meer laag zorgt voor meer rommel. Bij opnames kun je het meeste van dat laag wel laten zitten, omdat je daar geen hinder hebt van reflecties en zo. En vergeet niet dat wat je op een opname hoort, meestal niet het droge geluid uit de microfoon is. Een compressor er overheen, spoor kopiëren en héél iets verschuiven, dat soort dingen maakt een gitaargeluid vet.

arjanb01
21 juni 2017, 08:38
Dat ervaar ik ook. Alleen los ik dit droge op door een beetje galm erbij te mixen, via m'n eigen monitor kastje. We hebben in de repetitie ruimte een x32 mengpaneel waar je je in ear geluid helemaal kan bewerken naar je smaak. Live zorgt een digitale Midas tafel ervoor dat we op onze kastjes galm op een apart kanaal beschikbaar hebben.
Weinig problemen meer met de platheid/droogheid van m'n in ear geluid.

Kim Wilson
21 juni 2017, 08:42
Die X32 hebben wij ook mee gespeeld tijdens de Pinksterconferentie. Wat werkt dat magnifiek, zeg! Sommige van ons hadden het op de tablet of de iPad, ik had zo'n kastje aan de micstand waar ik 16 kanalen afzonderlijk naar mijn eigen smaak kon regelen. Briljant!

arjanb01
21 juni 2017, 08:50
Inderdaad. We hebben voor 7 man plus backing 16 kanalen beschikbaar en het geluid is echt top, zowel zaal als inear. Voordeel ook: binnen 5 minuten klaar met de soundcheck omdat de instellingen opgeslagen staan, dus programma oproepen en de schuiven gaan in de juiste instelling staan. Ook kunnen we erg mooie repetitie opnames maken om terug te luisteren, ideaal!

Da Vinci
21 juni 2017, 09:06
@Arjan
Kan je op z'n Behringer ook de EQ van 1 apart kanaal aanpassen op je persoonlijke monitormix? Ik draai bij mijn IEM nl. al het laag weg omdat dat al voldoende binnenkomt via mijn pan.

Anders zou ik mijn signaal twee keer moeten insturen; een keer voor FOH en een keer voor monitoring.

@Kim
Ik heb het niet zo zeer over enkel droog (dat zijn stemmen bijv ook maar die klinken wel zoals ik ze ken), maat ook qua EQ lijkt het een totaal ander geluid. Ik heb dat ook met mijn AKG koptelefoon. Ik heb aparte patches voor oefenen waar veel meer hoog ik zit dan mijn live-patches bijvoorbeeld...



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
21 juni 2017, 09:08
Ja, dat zei ik, zaal is heel anders dan opname. In een zaalmix zit veel minder laag, want dat geeft meer rommel. Bij een opname kun je die wel behouden.

arjanb01
21 juni 2017, 09:49
Ja, via zowel de tafel als je eigen kastje kan je je eq aanpassen. Dat kastje heeft een eq met low-mid-treble dus ja, dat kan.

Stoffel43
21 juni 2017, 09:57
Ook wij spelen over de X32. Iem kan ik zelf inregelen via ipad, wat zalig is, maar die EQ instellingen heb ik nog niet gevonden. Dat zal ik eens op mijn gemakje thuis moeten uitvogelen, samen met onze geluidsman (eigenaar X32). Die mogelijkheid kan wel eens een heel ander licht op de zaak schijnen!

Da Vinci
21 juni 2017, 10:01
Mwa, dan nog heb je nog niet je gitaargeluid zoals je het wil.

Zelf ervaar ik nog wel als lastig om er op te vertrouwen dat het voor de rest van de hut wél goed is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
21 juni 2017, 10:03
Mwa, dan nog heb je nog niet je gitaargeluid zoals je het wil.

Zelf ervaar ik nog wel als lastig om er op te vertrouwen dat het voor de rest van de hut wél goed is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoezo? Dat is toch niet anders dan wanneer je je podiumgeluid krijgt via ouderwetse floormonitors? Op het podium hoor je niks van de zaalmix, IEM of niet. Je geeft dat deel uit handen aan de geluidsman. Die moet je dus daarop vertrouwen. Als je dat niet doet, moet je je eens afvragen waarom niet.

Stoffel43
21 juni 2017, 10:45
Hoezo? Dat is toch niet anders dan wanneer je je podiumgeluid krijgt via ouderwetse floormonitors? Op het podium hoor je niks van de zaalmix, IEM of niet. Je geeft dat deel uit handen aan de geluidsman. Die moet je dus daarop vertrouwen. Als je dat niet doet, moet je je eens afvragen waarom niet.

Wij kunnen alleszins blind vertrouwen op onze geluidsman. Dat is niet het grote probleem.
Wat voor mij persoonlijk een probleem is is enerzijds het schrale geluid door m'n in ears én anderzijds de combinatie met m'n GT100. Ik ben best tevreden met de geluiden die ik er uit kan halen (hoewel dat volgens velen natuurlijk niet super is), maar ik heb voornamelijk last van volumeverschillen tussen de verschillende patches. En dat hoor ik niet of slecht door m'n in ears. Maar daar ging het in dit topic niet over... sorry!

Fusion
21 juni 2017, 10:56
Mwa, dan nog heb je nog niet je gitaargeluid zoals je het wil.

Zelf ervaar ik nog wel als lastig om er op te vertrouwen dat het voor de rest van de hut wél goed is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gewoon zorgen dat je je patches hebt gecreeërd op goede monitoren en dan gewoon ehm.... erop vertrouwen. Klinkt flauw maar er lijkt niets anders op te zitten?

Fusion
21 juni 2017, 10:57
Wij kunnen alleszins blind vertrouwen op onze geluidsman. Dat is niet het grote probleem.
Wat voor mij persoonlijk een probleem is is enerzijds het schrale geluid door m'n in ears én anderzijds de combinatie met m'n GT100. Ik ben best tevreden met de geluiden die ik er uit kan halen (hoewel dat volgens velen natuurlijk niet super is), maar ik heb voornamelijk last van volumeverschillen tussen de verschillende patches. En dat hoor ik niet of slecht door m'n in ears. Maar daar ging het in dit topic niet over... sorry!
Aha! Maar das een ander probleem. Dat zul je gewoon zelf moeten oplossen door een weekendje al je patches op gewenste ondelringe levels te brengen. (Hint: neem pauzes tussendoor en gebruik een digital VU meter ter referentie). Heb ik ook gedaan, is cruciaal! (Btw henb ook een GT100, prima genoeg voor live in de mix hoor, met wat gesleutel kun je er goede sounds uithalen, ook overstuurd)

Kim Wilson
21 juni 2017, 11:01
Tijdens de opbouw voor die Pinksterconferentie hadden we redelijk de tijd en wilde ik het ook gewoon goed hebben (we hebben vier diensten gespeeld verdeeld over drie dagen), en hebben we met drie man de ideale plek voor de microfoon (zo'n platte Sennheiser) kunnen bepalen. Dat bleek uiteindelijk totaal tegen mijn gevoel in precies tussen de twee speakers in te zijn. Midden op de speaker was veel te rommelig in de tent. Soms moet het zoals het het beste werkt.

Da Vinci
21 juni 2017, 11:19
Hoezo? Dat is toch niet anders dan wanneer je je podiumgeluid krijgt via ouderwetse floormonitors? Op het podium hoor je niks van de zaalmix, IEM of niet. Je geeft dat deel uit handen aan de geluidsman. Die moet je dus daarop vertrouwen. Als je dat niet doet, moet je je eens afvragen waarom niet.

KMet als belangrijk verschil dat wat je zelf hoort wél is zoals je wil. Dat geeft een heel andere perceptie dan wanneer wat je zelf hoort níet klinkt zoals je wil.
Feit blijft dat ook in de eerste situatie de geluidsman de boel nog kan verkrachten (indien de versterker naar FOH gaat, hetgeen bij ons zeker niet altijd het geval is).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
21 juni 2017, 11:24
Wij kunnen alleszins blind vertrouwen op onze geluidsman. Dat is niet het grote probleem.
Wat voor mij persoonlijk een probleem is is enerzijds het schrale geluid door m'n in ears én anderzijds de combinatie met m'n GT100. Ik ben best tevreden met de geluiden die ik er uit kan halen (hoewel dat volgens velen natuurlijk niet super is), maar ik heb voornamelijk last van volumeverschillen tussen de verschillende patches. En dat hoor ik niet of slecht door m'n in ears. Maar daar ging het in dit topic niet over... sorry!

Volumeverschillen kan je er met een paar repetities wel uithalen. Ik speel nu nog als enige in-ear en vraag de rest altijd even na de eerste nummers wat ze van de verschillende volumes vinden.
Waar ik meer mee zit is dat, wanneer ik mijn lead zo zet dat zij 'm fijn vinden, ik veel te hard sta in mijn oren. Heb al wat lopen klooien met een compressor en de limiter in mijn IEM maar dat geeft soms, net bij die solo waar je ff lekker in wil zitten, een hele rare ploink ploink ploink twist aan de aanslag.
Laatst de limiter dus maar uitgezet, volume toch een beetje terug en compressor op de mengtafel ook leek al wat beter te gaan.
Blijft een beetje zoeken nog...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
22 juni 2017, 14:56
Ik heb niet veel ervaring met IEM, maar de keren dat ik via IEM (universele doppen, dat wel) gespeeld, herken ik exact hetzelfde als wat Da Vinci aangeeft. Het klinkt gewoon voor gene meter.
Voor mij maakt het geluid wel wat uit. Als de sound niet uitmaakt hoeft niemand met zijn geliefde versterker te spelen toch?

Ik heb trouwens bij thuis met koptelefoon via bv amplitube of guitar rig, of via een "echte" preamp gecombineerd met IR's hetzelfde, het klinkt allemaal klote. Nou ja, met bepaalde sims in amplitube klinkt het acceptabel, maar damn, als je honderden of eerder duizenden uitgeeft aan gitaren, elementen, kabels, etc, dan wil je toch meer dan "acceptabel", nietwaar?

Nou, ik houd weer stil, en lees mee, wachtend op de gouden tip :)

Kim Wilson
22 juni 2017, 15:45
Natuurlijk is je geluid belangrijk. Ik zei alleen dat het geluid wat ik via IEM hoor me niet veel uitmaakt, in de wetenschap dat het in de zaal wel goed is. Als ik maar kan horen wat ik doe. :)

D3nnis
22 juni 2017, 17:31
Voor mij is zelf een fatsoenlijk geluid, liefst met wapperende broekspijpen en/of klotsende nieren toch wel de helft van de lol.
Anders wordt het toch al snel interessant om niet in een feesttent vol zatte boeren te staan waar al mijn zooi toch meer te lijden heeft dan thuis :D

Stoffel43
22 juni 2017, 18:49
de keren dat ik via IEM (universele doppen, dat wel) gespeeld, herken ik exact hetzelfde als wat Da Vinci aangeeft. Het klinkt gewoon voor gene meter.
Voor mij maakt het geluid wel wat uit. Als de sound niet uitmaakt hoeft niemand met zijn geliefde versterker te spelen toch?
Als je honderden of eerder duizenden uitgeeft aan gitaren, elementen, kabels, etc, dan wil je toch meer dan "acceptabel", nietwaar?

+1000 tekens!

Fusion
22 juni 2017, 19:25
Had DML al gereageerd? Die speelt toch naar tevredenheid met IEs? Wij zelf trouwens ook wel maar ik, zanger(es)s(en) en evt akoestische gitarist spelen altijd met monitor, de bassist, toetsenist en drummer met de IE.

Da Vinci
22 juni 2017, 21:00
Voor mij is zelf een fatsoenlijk geluid, liefst met wapperende broekspijpen en/of klotsende nieren toch wel de helft van de lol.
Anders wordt het toch al snel interessant om niet in een feesttent vol zatte boeren te staan waar al mijn zooi toch meer te lijden heeft dan thuis :D

Enige nuance is wel op zijn plaats lijkt me 😊
De wapperende broekspijpen klinkt allemaal wel stoer, maar ik vind mijn huidige gehoorschade eigenlijk wel voldoende. En met oordoppen spelen kan me evenmin bekoren. Daarbij hoor ik mezelf vaak niet goed genoeg. Plus dat het, met of zonder oordoppen, nogal afhankelijk is van waar je staat hoe je je bandleden of jezelf hoort.

In ear is dus zeker niet zonder nadelen, maar de details die je hoort, dat overal én op een veilig volume is voor mij toch doorslaggevend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
22 juni 2017, 21:03
Ik zweer bij in ear. Geen gehoorschade nog en dat wil ik zo houden.
Tot 4 jaar geleden altijd in bands gespeeld zonder in ear, dat ik m'n gehoor nog heb zonder problemen is een wonder.

Fusion
23 juni 2017, 07:01
@Da Vinci: wa's er mis met good ole fashioned monitoren eeigenlijk? Of gaat dat ook te hard?

Da Vinci
23 juni 2017, 08:26
@Da Vinci: wa's er mis met good ole fashioned monitoren eeigenlijk? Of gaat dat ook te hard?

Ja vind ik wel. Dat ligt deels aan onze band hoor, we krijgen het niet voor elkaar zacht te repeteren. Maar in een klein café waar je backline dienst doet als zaalversteeking gaat het tijdens een optreden altijd te hard.

Volgens mij kan je ca. 4 uur veilig zitten ik 80dB, bij iedere 3dB erbij halveert die tijd. Daar zit je gewoon heel snel aan. Dat was natuurlijk altijd overtrokken gelul; hoe kan je anders naar een groot concert (dat zou maar een paar minuten veilig zijn en toch kom je zonder (permanente) (merkbare) gehoorschade thuis. Tot ik ineens tinnitus had...

Hoewel dat onherstelbaar is merk ik nu overigens wel dat het minder wordt als ik me een hele lange tijd niet blootstel aan hoge volumes. Heb nu twee weken op de camping gezeten dan dat scheel enorm. Ik ben dan ook echt niet meer onbeschermd in de herrie te vinden.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
23 juni 2017, 12:22
Enige nuance is wel op zijn plaats lijkt me ��
De wapperende broekspijpen klinkt allemaal wel stoer, maar ik vind mijn huidige gehoorschade eigenlijk wel voldoende. En met oordoppen spelen kan me evenmin bekoren. Daarbij hoor ik mezelf vaak niet goed genoeg.

wat gehoorbescherming betreft heb je wel een punt; ik gebruik zelf altijd doppen, 20dB, maar als het een beetje wil zit je al snel boven de 100dB, waardoor 20dB eigenlijk al weer niet genoeg is.

Maar jezelf niet horen? Ik heb nooit problemen om mezelf te horen eigenlijk,tenzij het echt een heel grote zaal is (waardoor je versterker echt heel ver weg staat), én de monitormix dan ook nog slecht is.
Maar goed, maakt niet uit, je speelt nu eenmaal in-ear, dus plaatsing van de versterker veranderen heeft dan niet veel zin :)

showband
23 juni 2017, 12:22
een van de belangrijkste factoren bij gitaristen en vocalisten blijkt steeds weer op een ding terug te komen.
Speel je lekker met een goed bandgeluid als referentie.
of speel je pas lekker met JOUW persoonlijke instrument als referentie.
.
Als je primair op jouw ene instrument focust? Dan zal elke aanpassing een "consessie aan jouw optimale geluid zijn".
.
Als je gaat voor een goed klinkende band? Dan is jouw geluid daar een onderdeel van. Een schakel.
.
In ear is niets voor de figuren die nog niet bezig zijn met bandgeluid.
De band, de geluidsman en het publiek zal zich allemaal moeten aanpassen aan zijn geluid. (is bijna altijd een HIJ trouwens)
Dat kan natuurlijk. Maar de enige reden dat hij in-ears gaat gebruiken is dat hij tegen gehoorproblemen aan gaat lopen. Niet voor de bandsound. De bandsound is het probleem van anderen, hij doet alleen zijn eigen sound en dat moet als het optimaal is, samen met de rest hun geproduceerde geluid, altijd een optimaal zaalgeluid opleveren toch?.......

Da Vinci
23 juni 2017, 15:45
@Showband
Ik snap je punt maar het ging nu ff puur om de oorzaak van verschil in geluid via hoofdtelefoon/in-ear vs geluid uit speakers, niet over het geluid an sich.

@D3nnis
De pieken liggen idd rond de 100db, maar gemiddeld ligt het niveau wel wat lager.
Om die reden heb ik op aanraden van de audicien ook gekozen voor 15db demping, was volgens hem veel beter voor het geluid en voldoende voor concerten.
Enige wat niet te doen is zijn dancefeesten; non-stop knetterhard met veel bas.

Als mijn versterker rechts op het podium recht 't publiek ingericht staat hoor ik mezelf echt niet goed als ik links op het podium voor de versterken van de andere gitarist en bassist sta. Ik kan mijn versterken dan wel draaien maar dan gaat het zaalgeluid weer om zeep. Tenzij je alles uitversterkt natuurlijk (dan nog scheelt de afstand tot verschillende versterkers op het podium) maar dat is op ons niveau nog niet altijd het geval.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
23 juni 2017, 16:22
Showband, of iemand wel of niet met IEM speelt zegt toch helemaal niks over de totale bandsound?

showband
23 juni 2017, 16:30
Showband, of iemand wel of niet met IEM speelt zegt toch helemaal niks over de totale bandsound?

inderdaad.
Maar als de genoemde overwegingen om GEEN in ear te doen behoren in de categorie:
-Maar dan voel ik mijn nieren niet rammelen.
-mijn fantastische 4x12 100w setup klinkt echt niet door inears.
enz
Dan snap je dat de beslissende factor uiteindelijk wel de focus op bandgeluid zal zijn. Alleen indirect ;)

En JA je kan met zacht spelen ook zonder in ears werken. Maar de overweging om in ears te nemen is uiteindelijk meestal eenvoudig "geluid in de zaal" en "volume oorlog op het toneel". Ik ben nog niemand tegengekomen die vermelde dat zijn gitaargeluid BETER werd met inears. (ik doe al 10 jaar live volledig in ear. Het IS niet zo mooi als een amp.) Wel dat het bandgeluid en de monitoring vele malen beter werd.

Het zou dus niet 1 op 1 een oorzakelijk verband moeten hebben. Alleen voor praktijk cases loopt het er uiteindelijk gewoon wel op uit. Je herkend de gitarist die succesvol in ears gaat doen aan de focus op eigen geluid of bandgeluid. :soinnocent:

arjanb01
23 juni 2017, 16:47
Ik ben erachter gekomen door al die jaren dat ik in bands speel, dat ik in het belang van de band en de geluidsman moet denken, dus gitaar op het podium zacht, zodat de geluidsman genoeg ruimte heeft het totaal plaatje zo mooi mogelijk te mixen. Resultaat: iedereen tevreden met als belangrijkste partij: de opdrachtgever.
Tuurlijk is een blazende buizenamp op de helft of verder open vele male lekkerder voor mijzelf. Maar als je gitarist in een band bent, is het totaal geluid het belangrijkste en niet jijzelf.
Ga jij de nadruk teveel op je eigen sound letten, krijg je als resultaat dat je een heel onprofessioneel geheel krijgt, in mijn optiek.

D3nnis
23 juni 2017, 17:17
Mee eens, een 4x12 gebruik je met name voor jezelf, maar dat wil niet zeggen dat die niks doet in het totale geheel. Het geeft toch een zekere mate van lompheid aan je sound (afhankelijk van grootte van de tent waarin je speelt).
Ik speel bijna 20 jaar met niks anders dan 4x12's, en ik heb eigenlijk nog nooit commentaar gehad van geluidsmensen. Ik sta minimaal zo hard dat ik een beetje met feedback kan spelen, en in grotere tenten kan het zaakje harder, zo simpel is het gewoon.
Nu heb ik niet veel met aaiende drummers gespeeld, en de drummer is altijd maatgevend vwb volume.

Ik vind dan ook dat het onzin is om te stellen dat iemand die met buizenversterkers en 4x12's speelt niet bezig is met het bandgeluid, dat is gewoon echt te kort door de bocht.

Sterker nog Arjan, in jouw geval begrijp ik er helemaal niks van, met je opmerking over in dienst van en blabla, want als je allround muziek speelt, en je wilt niet te veel sjouwen, dan koop je iets modelling. Qua sound wellicht niet het beste, maar als je dan ook nog eens consistentie wilt bieden naar de geluidsman, dan moet je dát hebben, dus ook niet jouw Engl, toch?

arjanb01
23 juni 2017, 17:22
De engl heb ik op 1/4 tot max 1/3 deel open.
Qua volume prima voor de band en nog steeds genoeg buizen feel vind ik. En aangezien we alles in 1 aanhanger laden is een 412 geen optie. Puur praktisch niet.
En ja, ik zou modelling kunnen nemen maar mis zelfs op dat volume waar ik met de engl mee speel teveel dynamiek.

ateng
24 juni 2017, 00:39
Ik vind het heerlijk om met in-ear spelen! Geen lawaai op podium, mijn gitaar klinkt te gek vooral als je stereo fx gebruikt ( circular delay, tri chorus en detune) en ik zing lekkerder.
We hebben speciaal een dag vooruit getrokken om alleen maar je monitor mix voor elkaar te krijgen.
Moet wel eerlijk bekennen dat ik het ook wel lekker vind om 1 oortje er uit te hebben en mijn speakerkast naast me te hebben :)

Erik de Perik
24 juni 2017, 01:17
Ik speel altijd met 1 oortje in. Heb het eerst zonder eindtrap geprobeerd, maar dat klonk bagger dus weer aan en over een 4 x 12. regelmatig commentaar van de band gehad, nooit van een geluidsman. Toen een pro drummer eens kwam luisteren bij de soundcheck vond hij het "raar om te zeggen, maar de gitaar moet echt een stuk harder." Zo hard kan een gitaar dus staan. ;)

D3nnis
24 juni 2017, 07:38
En ja, ik zou modelling kunnen nemen maar mis zelfs op dat volume waar ik met de engl mee speel teveel dynamiek.

Ik durf er bijna een kratje bier op te zetten dat je dit voor jezelf doet, en niet omdat de bandsound dat vraagt, dus in hoeverre dat jouw stelling dat je puur en alleen in dienst van de band speelt klopt, vraag ik me wel een beetje af.
Nemen jullie zelf PA en licht mee, als band? Je had het erover dat 4x12 niet praktisch is ivm vervoer (aanhanger), maar wij nemen 2 of 3 4x12's, een 4x10 en een 1x15 mee, als het 't toelaat een uitgebreide drumkit (anders slaat ie mis :D) etc, en dat past gemakkelijk in een aanhanger. Kan me voorstellen dat als je zelf PA e.d. meeneemt dat het wat proppen wordt.

Da Vinci
24 juni 2017, 07:54
Het ligt natuurlijk ook aan de grootte van de aanhanger.

En zo'n Engl op 1/4 - 1/3 max zegt niet zo veel... ik kwam ook nooit boven een kwart uit met dat ding (meestal op 2 of net er boven) toen ik nog niet in-ear speelde en dan kom je gewoon mee in de band.

Maar ben benieuwd wat jij op je oortjes overhoudt van die dynamiek. Ik iig niet veel. De grap ik dat door alle mogelijkheden die dat biedt de band mijn geluid veel beter vond. Zelf vind ik het minder, en dan kom je precies op het punt van showband; voor wie doe je het?

Wil nog wel mijn Pod upgraden naar een Kemper btw, dat is toch wel weer een slag beter. Met name voor mezelf ja ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
24 juni 2017, 08:13
Wil nog wel mijn Pod upgraden naar een Kemper btw, dat is toch wel weer een slag beter. Met name voor mezelf ja ;)


Is ook niks mis mee om iets voor jezelf te doen.
In dit topic wordt dat door sommige lui zo'n beetje als amateuristisch en not-done beschouwd, maar ze zijn zelf geen haar beter (wedden?) :)

arjanb01
24 juni 2017, 08:48
Ok, die buizenamp heb ik een beetje voor mezelf ja.
Maar ik hou er wel rekening mee dat ik op het podium niet te hard sta. Des te meer blijft er ruimte voor de geluidsman over.
En we huren licht en geluid in. Maar we hebben veel percussie, kabels, standaards, confetti shooters en een drumstel verpakt in losse kistjes mee. Dus een 412 gaat niet passen😂

D3nnis
24 juni 2017, 08:53
Oeh, confetti shooters, da's wel leuk :D
Nooit problemen mee? Niet alle zaaleigenaren zijn dol op confetti.

arjanb01
24 juni 2017, 09:15
Nee klopt. Daarom hebben we ook shooters met slingers, die mogen wel als de eigenaren moeilijk doen. Stimmungskanonen No. 1 💪

Da Vinci
24 juni 2017, 09:19
Is ook niks mis mee om iets voor jezelf te doen.
In dit topic wordt dat door sommige lui zo'n beetje als amateuristisch en not-done beschouwd, maar ze zijn zelf geen haar beter (wedden?) :)

Ja natuurlijk doe je het voor jezelf. Anders kan je prima met een setup van (ver) onder de 1000 euro uit de voeten in de meeste bandjes. Het is ook liefhebberij toch ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ateng
24 juni 2017, 13:38
Tuurlijk is het ook voor de kick en liefhebberij!
Ik geniet elk weekend weer van mn 14HE rack en 4x12 en daar doe je het toch ook voor ;)

Moet ook wel zeggen dat betere in ears wel een must is hoor voor een goed geluid. Als je nooit een vergelijking heb gehad dan ben je gauw tevreden met wat je hebt. Toen ik voor t eerst in ear ging spelen vond ik t wel oké om met gewone oordopjes te spelen totdat ik over ging naar een Shure (SE425 geloof ik) en dat was een verbetering! Beter afgesloten en niet zo dun qua geluid. Jaar later hele band ging voor een nieuw setje in-ear dus afspraak gemaakt met InEar Systems en die komen gewoon bij je thuis dus dat is wel relax. Paar weken later per post mijn in-ear binnen gekregen en WOW! Het laag is strak en het geheel klinkt vol en niet zo lawaaierig (meer rust in je oor) mooi hoog en niet te schel. Mijn gitaarsound klinkt zoals het moet en mn fx zijn nu beter hoorbaar dus ik zou niet al te bezuinigen op in-ears... mijn mening.

Il_Falco
1 september 2017, 12:02
Wij gebruiken ook IEM. Drum, bas, zang, keys en gitaar. Enkel de zanger heeft nog moeite met aan te passen maar de rest wil niet meer terug. Weg zijn de dagen met ringende oren en het vastgeroest zijn voor de monitor om toch maar alles te horen.

Wij hebben enkel een akoestische drum die geluid maakt op het podium. Keys, bas en gitaar gaan direct naar ons monitorrack. Daar word ons signaal gesplit en naar FOH gestuurd. De signalen worden gebundeld in een Qu-pac digitaal mengpaneel en daar gemixt naar onze in-ears.

Mijn gitaarsignaal komt van een Kemper en klinkt gewoon prima. Ik ervaar zelf dat ik nu veel beter kan horen door de oortjes als mijn gitaar in de mix bagger klinkt. Zo heb ik al snel ervaren dat ik gewoon minder laag in mijn klank moet draaien. Het is wel een aanpassing maar als ik anders wil klinken in mijn oren dan naar front of house kan ik gewoon de eq van de Qu gebruiken.

De qu kan je trouwens ook gewoon aanpassen via tablet maar wij gebruiken gewoon het paneel zelf. Eens die goed gezet is kan je met minimale aanpassingen gewoon heel wat optredens doen zonder dat je aan je mix hoeft te komen.

Op de grote podia merken we dat we het geluid van de drums missen in onze oren, dus nu proberen we die ook te micen en door te zenden naar het mengpaneel.

De reden dat wij begonnen zijn met iem was vooral het niet afhankelijk willen zijn van de monitors. Wij spelen met 3 mensen (zang, bas, gitaar) volledig draadloos en proberen zo vaak mogelijk van het podium af te komen om het publiek warm te maken om te dansen. (Wat trouwens goed aanslaat!) Maar als je dan nog hoeft te spelen, is het noodzakelijk om alles overal goed te horen. Vaak krijgen we complimenten daarvoor van de Pa-dude (of dudettes). Hij heeft minder tijd nodig om een goede zaalmix te maken en hij hoeft niet te zorgen voor de monitoring. Ook zorgt dit voor veel meer plek op podia. Zonder monitors en zonder versterker kan je veel plaats vrijmaken.

Voorlopig spelen we nog met de Shure 215 maar op termijn willen we wel overstappen naar custom mades. Maar nu horen we ons prima, waarom dan overstappen?

(foto's om dit draadje op te vrolijken komen vanmiddag!)

D3nnis
2 september 2017, 12:12
Ik weet niet hoe groot de podia zijn waar je op speelt, maar tot middelgrote podia (voor mij is dat 300-400 man in een zaal of zo) staat hier volgens mij de klassieke en meest gemaakte fout:


en het vastgeroest zijn voor de monitor om toch maar alles te horen.


Alles over je coventionele monitor willen horen gaat niet werken.

Da Vinci
5 september 2017, 15:32
Thx Il Falco, idd draai ik er ook alle bas uit en dan gaat het best aardig. Tegenwoordig ook stereo via de Kemper en dat klinkt ook al weer een stuk 'losser'. Dus hoewel het me FOH geen drol uitmaak of ik stereo of mono speel vind ik het IEM wel lekker.
Toevallig net met de band een Mackie DL1608 aangeschaft, dus binnenkort eens proberen om de rest van de boys ook aan de in-ear te krijgen.

Rob66
14 september 2017, 09:14
Sinds kort zijn wij ook overgestapt op IEM wat ons zeer goed bevalt. Wat betreft de gitarist en zijn apparatuur; hij gebruikt een Fender Floorboard direct op de Behringer Xair mixer. Op de FOH maar ook op de oortjes klinkt het gewoon goed, zeker niet iellig. Kan me voorstellen dat als je een 4*12 achter je rug gewend bent dat het net ff anders is;-)

JanVrm
13 december 2017, 13:41
Wij kunnen alleszins blind vertrouwen op onze geluidsman. Dat is niet het grote probleem.
Wat voor mij persoonlijk een probleem is is enerzijds het schrale geluid door m'n in ears én anderzijds de combinatie met m'n GT100. Ik ben best tevreden met de geluiden die ik er uit kan halen (hoewel dat volgens velen natuurlijk niet super is), maar ik heb voornamelijk last van volumeverschillen tussen de verschillende patches. En dat hoor ik niet of slecht door m'n in ears. Maar daar ging het in dit topic niet over... sorry!

Stoffel, een paar tips hoe je het e.a. kunt ondervangen:

Volumeverschillen: test met een decibelmeter/meter op een mixer patch voor patch. Dan reduceer je de verschillen ruim voldoende, al blijven er nuance verschillen. Zorg er wel voor dat de patches met distortion/od wat harder zijn omdat dan meestal de banddynamiek toeneemt t.o.v. de cleane patches.

Kwaliteit: combineer met dual-instelling 2 verschillende versterkertypes tegelijkertijd in stereo. Klinkt vaak erg goed. Pin je niet vast op hoe een Marshall, Mesa, Soldano of wat dan ook moet klinken. Combineer en maak je eigen sound! Afgelopen zondag kreeg ik van een muzikant (ook gitarist) te horen dat hij mijn gitaargeluid erg vet vond klinken en hij wilde mijn overdrives e.d. zien. Toen ik hem mijn GT-100 met de Palmer DI's liet zien, stond hij er wat raar van te kijken en vond het toch "geen eerlijk geluid t.o.v. een echte versterker".... Ja, zo ken ik er meer. :supercool:
Heb jarenlang met 4-kabelmethode mijn GT's met een buizenversterker gecombineerd. Klonk goed en "dik", zoals we het thuis graag horen, echter in een totale bandmix wordt het anders als er een bassist bij komt. Als ik nu opnames terugluister van ons laatste optreden, zonder versterker, moet ik toegeven dat het zo veel beter klinkt, transparanter en stereo effecten zijn erg vet. Zal met een Kemper, Helix of Headrush vast beter kunnen, maar met gevoel voor tweaken kom je een heel eind.
Mocht je het zelf nog steeds te dun vinden en is er geen tijd meer om je patches bij te stellen, vraag de geluidsman om wat compressie en EQ.

Zaal: pas je total global EQ een beetje aan de zaal waar je gaat spelen. Is er veel hout, dikke gordijnen (bruine kroeg) of is het een strakke tent met veel glas, tegels en meer van die weerkaatsende materialen?

DI's: ik heb 2 Palmer PDI-09's tussen mijn GT-100 en FOH staan en dat werkt heel goed. Zijn echt superdingetjes en voor het geld hoef je het niet te laten.
Check: https://www.youtube.com/watch?v=5eq_-UM7ETY .

Monitormix: ik gebruik nu een minimixer waarop ik via 2 XLR's stereo monitormix van FOH binnenkreeg. Daarnaast heb ik via een stereo naar 2 x mono verloopkabel ook een koppeling gemaakt naar dezelfde mixer en een tikje bijgevoegd. Dan heb je altijd stereo en kun jezelf wat volume in je eigen mix geven zonder naar de geluidsman te moeten hoeven zwaaien.