PDA

View Full Version : Gigbag voor Les Paul?



Jan Buurman
19 juni 2017, 19:53
Eigenlijk vervoer ik mijn gitaren altijd en alleen maar in cases. Maar ze nu en dan heb ik een situatie dat een gigbag handiger zou zijn. Maar ik ben een beetje terughoudend met het in een gigbag stoppen van een Les Paul. In mijn achterhoofd ben ik altijd een beetje bang voor een headcrack..
Wie heeft ervaring met een stevigere gigbag-achtige tas waarin een Les Paul goed beschermd is?

Erik de Perik
19 juni 2017, 19:55
Ik heb dat nog nooit gedaan. Altijd met een koffer.

D3nnis
19 juni 2017, 20:27
Ik zou me met een LP niet comfortabel voelen in een (dunne) gigbag.
Ik heb zelf een vrij stevige gigbag, dat gaat voor een strat nog wel iets (ben er ook weleens mee op mijn moel gegaan), maar voor een LP...kweenie.
Misschien is een softcase een goede optie.
Zoiets als deze:
https://www.bax-shop.nl/gitaarkoffer-elektrisch/skb-1skb-sc56-soft-case-voor-single-cut?gclid=CPOsy-DDytQCFQoA0wodQUQJCQ
Ik gebruik een soortgelijke kruising tussen gigbag en koffer voor mijn klassieke gitaar. Je kunt er geen zware versterkers op laten stuiteren, en (zoals met mijn gewone koffers wel gebeurt) er speakerkasten mee klem zetten in de band-aanhanger, maar als je er een beetje normaal mee om gaat is de bescherming prima.

LRS
19 juni 2017, 21:00
Jan, je kan altijd voor vijf tientjes een koffer bij een grote dozenschuiver bestellen. Daar is je LP het best in beschermd. Mocht je nu helemaal niets hebben, ik heb nog een Gibson gigbag liggen, je mag em ophalen. Kwartiertje rijden vanuit Leiden 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
19 juni 2017, 21:23
Jan, je kan altijd voor vijf tientjes een koffer bij een grote dozenschuiver bestellen. Daar is je LP het best in beschermd.

Maar het ging erom dat een hoes soms handiger is.
Op de fiets bijvoorbeeld.

Jan Buurman
19 juni 2017, 21:36
Jan, je kan altijd voor vijf tientjes een koffer bij een grote dozenschuiver bestellen. Daar is je LP het best in beschermd. Mocht je nu helemaal niets hebben, ik heb nog een Gibson gigbag liggen, je mag em ophalen. Kwartiertje rijden vanuit Leiden 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zoals D3nnis zegt: hij zit inderdaad altijd in zijn originele koffer, naar elke gig. Maar ik zou inderdaad een bag willen hebben voor een klein stukje terwijl ik mijn handen vrij heb. Omdat ik het inderdaad een beetje tricky vind het ik deze vraag gedropt.
Die Gibsonbag... is die redelijk stevig? Wat zou je ervoor willen hebben?

jan7
19 juni 2017, 21:36
Is er niks dat de voordelen van beide (voldoende) combineert?
Iets als dit bijvoorbeeld: (gegoogled op 'backpack hardcase les paul')
http://www.chasedirect.co.uk/chase-tkl-les-paul-style-guitar-case

Jan Buurman
19 juni 2017, 22:19
Hej Jan7, dat lijkt mij wel iets...

LRS
20 juni 2017, 07:33
Zoals D3nnis zegt: hij zit inderdaad altijd in zijn originele koffer, naar elke gig. Maar ik zou inderdaad een bag willen hebben voor een klein stukje terwijl ik mijn handen vrij heb. Omdat ik het inderdaad een beetje tricky vind het ik deze vraag gedropt.
Die Gibsonbag... is die redelijk stevig? Wat zou je ervoor willen hebben?


De Gibson gigbag is functioneel, maar beschermt je gitaar alleen tegen krassen, zal de kop niet beschermen tegen neck crack bij verkeerde belasting. Je mag hem hebben hoor, hij ligt al een paar jaar op zolder stof te vangen...

heinz3110
20 juni 2017, 07:50
De ultieme bescherming is achter slot en grendel en nooit meer aanraken. :)

Ik heb een Hag Bag van Hagstrom. Stevige semi-koffer die makkelijk en prettig op de rug gedragen kan worden. Kostte mij iets van 75 euro een paar jaar geleden, ben der zelf heel content mee.

Jan Buurman
20 juni 2017, 08:49
De Gibson gigbag is functioneel, maar beschermt je gitaar alleen tegen krassen, zal de kop niet beschermen tegen neck crack bij verkeerde belasting. Je mag hem hebben hoor, hij ligt al een paar jaar op zolder stof te vangen...

Dan zou ik hem graag van je overnemen. Dan kan ik kijken of het voldoet. Als het dan nog niet goed voelt kan zo'n backpack hardcase altijd nog....
Even verder via PB?

NLF
20 juni 2017, 09:21
Maar het ging erom dat een hoes soms handiger is.
Op de fiets bijvoorbeeld.

Heb ik gedaan. Maar is niet erg handig omdat je dan met een hele zware gitaar op je rug moet fietsen.

Jan Buurman
20 juni 2017, 09:25
Op de fiets zou ik eerder voor de hardcase kiezen...

lindstrom
20 juni 2017, 10:07
Ik heb een oude dirk witte huismerk gigbag, die heeft een soort van kussen erin genaaid zitten net onder de headstock waar de neck op rust.
Bijzonder goede gevoerde tas wel! aan het kussentje zit een klittenband systeem waarmee je de neck borgen kunt aan het kussentje.

Wanneer de tas op de rug ligt. dan rust de neck op het kussentje en niet op de headstock. (of het breuk bij vallen van tas met gitaar gaat voorkomen durf ik niet te garanderen)

Ik heb deze tas al ruim 10 jaar en vervoer er mijn backup les paul in (ook Gibson)

postbus31
20 juni 2017, 11:41
Ik heb voor mijn semi-hollow een Rockbag. Zit beetje tussen koffer en hoes in mét support bij de kop.

Dit is de "normale" variant: https://www.thomann.de/nl/rockbag_starline_e_guitar_bag.htm?ref=search_rslt_ Rockbag_348513_0


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

D3nnis
20 juni 2017, 12:15
Heb ik gedaan. Maar is niet erg handig omdat je dan met een hele zware gitaar op je rug moet fietsen.

Oh, ok.
Ik vind het gewicht van een gitaar nog wel meevallen op de rug eigenlijk, en heb toch ook best wel wat gefietst met zo'n ding op de rug.
Een basgitaar vond ik vervelender, vangt meer wind :D

Rogueny
20 juni 2017, 13:10
Met een degelijke gigbag kom je een heel eind. Die van Gibson zijn op zich goed gevoerd en kunnen wel tegen een klein stootje. Feit blijft wel dat je hem niet moet laten vallen, maar dat spreekt voor zich neem ik aan.

En Dennis, jouw verhaal met de basgitaar is heel herkenbaar haha. Voor het onder deurposten doorlopen vond ik nog wel eens een heikelpuntje.

Oranjeaap
20 juni 2017, 13:10
Mijn fender vervoer ik lachend in een gigbag, kan weinig mee gebeuren. Mijn Les Paul vervoer ik toch echt in een koffer, als er iets gebeurt waar je geen controle over hebt en hij valt op de grond dan is 100% zeker je headstock gebroken. Vaak als ik fiets of met het OV ga ofzo dan neem ik gewoon mijn Fender mee. Dat ik dan geen humbucker ter beschikking heb neem ik dan maar voor lief.

Oranjeaap
20 juni 2017, 13:12
En Dennis, jouw verhaal met de basgitaar is heel herkenbaar haha. Voor het onder deurposten doorlopen vond ik nog wel eens een heikelpuntje.

En denk je dat je slim bent door die hengsels te verlengen zodat ie niet zo veel meer uitsteekt. Om er dan achter te komen dat de onderkant van de gitaar die tegen je bovenbenen beukt ook niet echt een oplossing is.

Plant
20 juni 2017, 18:43
Er zijn ook kofferstraps in de handel.
Gewoon je bestaande stevige koffer en toch op de rug en de handen vrij :ok:

http://cdns3.gear4music.com/media/13/135953/1200/preview.jpg

google maar op guitar case shoulder strap of - carrying strap.

En als het licht moet zijn idd een softcase. Best hard aan de buitenkant maar licht en meer bescherming dan een gigbag.

Brum
20 juni 2017, 19:27
Een koffer geeft wellicht meer stevigheid, bij het vervoeren in een busje met de rest van het bandspul of zo, maar bij een val doet de kop misschien nog wel eerder scheuren/breken. Zelf drie keer meegemaakt, gegarandeerde headcrack ten gevolge. Het gaat namelijk niet om op welke plek de gitaar valt, maar om de impact van de val icm de constructie van de nek van een Les Paul. Ik waag zelfs te zeggen dat een goeie tas, met veel bescherming, vooral bij de kop, zelfs betere bescherming biedt, zeker op bijv. de fiets. Ik heb zelf een tas van Mono, wat echt geweldige tassen. Helaas wel duur, maar daor betaol de dan ook veur. In mijn tas zit een extra bescherming voor de kop, speciaal voor Gibson-achtigen.

Deze heb ik. Erg fijne tas:

https://www.bax-shop.nl/gitaartas-elektrisch/mono-m80-guitar-sleeve-jet-black-gigbag-voor-gitaar?gclid=CLjl09r4zNQCFaoW0wodkjQOSw

MarkS
21 juni 2017, 19:05
Heb ook zo'n Mono bag. Super.

Jan Buurman
21 juni 2017, 19:33
Veel handige tips! Dank!!

soundbound
21 juni 2017, 19:40
Ik heb deze, daar zit de Les Paul veilig in opgeborgen met een extra ondersteuning van de hals. Ben er erg tevreden over (en ziet er super uit!)(vind ik dan)

https://www.tfoa.eu/nl/shop-product/8747/harvest-fijn-leren-gitaar-tas-les-paul-gitaar-gigbag

Haar heeft ze volgens mij ook!

D3nnis
21 juni 2017, 23:10
https://www.tfoa.eu/nl/shop-product/8747/harvest-fijn-leren-gitaar-tas-les-paul-gitaar-gigbag


€370,- voor een hoes???

Plant
21 juni 2017, 23:40
€370,- voor een hoes???

Exact mijn eerste gedachte. Maarrr...


Gemaakt van met de hand antiek gemaakt kalfsleder. Gemaakt van full grain leer met een versleten, gebruikte finish. De vintage look wordt ook benadrukt door het duuzame antiek messing beslag. Met losse halsondersteuning. Te openen middels een nylon rits. Een waar kunstwerkje!

Het is geen hoes, het is Kunst meneer :D
Die nylon rits vind ik dan wel een afknapper, zo gewoontjes ;)

D3nnis
22 juni 2017, 07:41
Ja, ok, als je het zo bekijkt is het een koopje :D
Maar serieus, ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat er een markt is voor "mooie" hoezen.

rozh
22 juni 2017, 11:56
ik heb ook en tijdje zitten zoeken naar een oplossing hiervoor en na heel lang googelen heb ik de perfecte oplossing gevonden.

http://www.musiciansfriend.com/accessories/gator-gl-lps-lightweight-guitar-case

heb deze volgens mij voor 59 euro gekocht bij keymusic en vervoer mijn gibson les paul hier ook altijd in, bijkomend voordeel is dat er niet int groot gibson op staat (synoniem voor: heey kijk in deze tas zit een gitaar van 3k ).

is een stevige lichtgewicht tas, bij een val blijft de headstock wel zitten denk ik, tis net een case eigenlijk.

kwispelhond
22 juni 2017, 12:15
Ik vervoer mij LP's normaal alleen in de koffer en dat werkt als ze goed passend zijn, dus hals helemaal ondersteund en body van voor tot achter ondersteund.

Ik heb bij mijn Special ooit een originele Gibson gigbag gekregen, dat ding had ik een keer op m'n rug toen het echt spekglad was en ik ging dus inderdaad spontaan achterwaarts onderuit bovenop de gitaar. Gitaar was onbeschadigd op een heel licht verbogen as van een stemmechaniek na dus het werkt wel.

Da Vinci
22 juni 2017, 12:22
bijkomend voordeel is dat er niet int groot gibson op staat (synoniem voor: heey kijk in deze tas zit een gitaar van 3k ).
.

Die Gibsons waar je een tasje bij krijgt zijn geen 3k.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rozh
22 juni 2017, 13:52
ik bedoelde ten opzichte van mijn koffer waar wel groot gibson usa op staat ;)

rozh
25 juni 2017, 11:15
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170625/29c95b511da66f0a39347d13dbc519cb.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170625/5b2eb7ccd4caef0213388b7a5d43444b.jpg
Kijk deze bedoel ik, best nice voor 59 eu


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rozh
25 juni 2017, 11:17
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170625/546430fc9c0bc88c87163ccfa31d8353.jpg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LRS
25 juni 2017, 19:14
Ik zat gisteren wat te pingelen met een bekende Nederlandse blues gitarist, hij had zijn LP (Panucci gold top, schitterend apparaat, dat terzijde) in een mono guitar bag. Ik vroeg of hij niet bang was dat z'n gitaar zou beschadigen daarin, en hij liet de binnenkant zien, de hals is zeer stevig ondersteund, waardoor de kop minstens zo goed is beschermd als in een koffer. Er zit ook zoveel schuim in dat 'ie hem, tot mijn verbazing, met gitaar erin verticaal als een basketbal kon laten stuiteren op de onderkant. Niet gratis die tassen, maar als een beroeps speler erop vertrouwt, zal het wel in orde zijn.