PDA

View Full Version : Analoge overdrive vs buizen overdrive



Brad
17 juni 2017, 15:17
Naar aanleiding van de onderhoud dat ik had met Henri op het Post foto's van je zelfgemaakte pedalboard topic post ik hier een geluidsvoorbeeld van mijn overdrive sound van mijn Boss ME5 en vervolgens ter vergelijking hetzelfde stukje met een overstuurde buizenversterker.

Hierbij tokkel ik complexe akkoorden( maj7, min7b5, min7 en dim) met een behoorlijke mate van oversturing.
Ik persoonlijk vind dat de overdrive van de ME5 voldoende strak en gaaf blijft klinken terwijl het geluid van de buizen versterker gruizig en rommelig klinkt. Een soort rochel die er als bijgeluid achterna komt.

Ps wat er aan het einde komt is als grapje bedoeld.

Dit is de sound sample:

https://soundcloud.com/brad-524926423/analog-ovedrive-vs-tube-overdrivewav

Tabula Rasa
17 juni 2017, 15:41
Welke buizenversterker? Wel handig om te vermelden in je vergelijking

Brum
17 juni 2017, 16:28
Het zegt ook niet heel veel over je buizenversterker (ik neem aan de Orange). Als ik over een oversturende Rectifier ga lopen tokkelen, dan verwacht ik ook geen strakke bedoening. Is er gewoon niet voor bedoeld. Daarom is mijns inziens de vergelijking mank. Ik vind beide niet heel erg strak, maar wat maakt dat ook uit. Is geen enorm vereiste, toch? Voor volledig aangeslagen complexe accoorden wellicht.

Wat is er overigens complex aan deze accoorden?:???:

Brad
17 juni 2017, 16:44
Het was een blues junior. Voor een overstuurd apparaat of versterker zijn dim en andere viertraps akkoorden moeilijker te handelen dan eenvoudige power akkoorden. Reine kwinten en grote tertsen bij power akkoorden blijven goed klinken zonder gerochel maar bij een overmatige kwart om maar wat te noemen wordt dat veel moeilijker.

Bij elke overdrive gaat het wel iets rochelen als je complexe akkoorden tokkelt, maar bij een goede analoge overdrive op een cleane versterker krijg je een mooie rochel in plaats van een vieze gruizige zoals naar mijn mening bij de meeste buizenbakken.

Tabula Rasa
17 juni 2017, 16:48
Klikt niet echt als een Blues Junior.

D3nnis
17 juni 2017, 17:00
Ik snap nu wel wat Brad bedoelt, qua gruizigheid/duidelijkheid, maar ligt dat niet (ook) aan het meer middige geluid van het overdrivepedaal tov het meer gain, bas en hoog bij de versterker?


Het zegt ook niet heel veel over je buizenversterker (ik neem aan de Orange). Als ik over een oversturende Rectifier ga lopen tokkelen, dan verwacht ik ook geen strakke bedoening.

Hee, laat de mighty dual rectifier er buiten, ok? ;-)
De mijne weet waarschijnlijk niet eens wat tokkelen is :D

the sure thing
17 juni 2017, 17:21
Zonder dat ik de sample heb gehoord, is het niet zo dat bij milde overdrive een goed pedaaltje beter klinkt dan een slechte of slecht ingestelde buizenversterker?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
17 juni 2017, 19:11
Wie gaat er nou complexe akkoorden lopen tokkelen met een behoorlijke mate van oversturing http://www.motor-forum.nl/global/smileys/frusty.gif

Fabrieksinstellingen
17 juni 2017, 19:43
2e stuk klinkt het alsof er crack in het spel is. 1e klinkt fijn ja.

Erik de Perik
17 juni 2017, 20:14
Wat ik hoor zijn 2 behoorlijk verschillend gevoicede sounds waarvan de 2e ook nog luider is. Verder snap ik 'het probleem' niet goed. Klinkt een buizenversterker wat te rafelig voor wat je aan het doen bent, dan draai je de volumepot van je gitaar gewoon wat terug.

Ook qua gitaar sta je buiten de realiteit Brad.

NLF
17 juni 2017, 20:22
Ik vind allebei de fragmenten nogal modderig klinken. Eerste deel klonk inderdaad wel beter wat mij betreft. Overdrive of gain is vaak toch vooral het geluid wat dichtsmeren omdat het anders "clean" klinkt. Dat is wat anders dan de meer natuurlijke klank van een buizenamp die een behoorlijk eind open gedraaid wordt. Als je dan tokkelt sla je zachtjes aan en klinkt de amp dus automatisch clean omdat de overdrive er alleen is als je de akkoorden hard aanslaat.

Pepe
17 juni 2017, 20:32
De eerste klinkt alsof je door een telefoon speelt, dat is signature Boss.:D
De twee is buizen, je hoort gelijk de helderheid en bassen er in.

Beide klinken als een drol, ook de Boss kan veel beter klinken dan dit. Het heeft te maken hoe je dingen instelt en hoe je speelt. Tot op bepaalde hoogte natuurlijk want sommige dingen willen gewoon niet goed klinken. Of zijn verkeerd gecast.

Erik de Perik
17 juni 2017, 20:36
De eerste klinkt alsof je door een telefoon speelt, dat is signature Boss.:D
De twee is buizen, je hoort gelijk de helderheid en bassen er in.

Beide klinken als een drol, ook de Boss kan veel beter klinken dan dit. Het heeft te maken hoe je dingen instelt en hoe je speelt. Tot op bepaalde hoogte natuurlijk want sommige dingen willen gewoon niet goed klinken. Of zijn verkeerd gecast.

Ik heb zo'n GX-700 van Boss en voor nood had ik overal overdrive sounds bij geprogrammeerd voor als m'n preamp uit zou vallen. Ik ben best handig met apparatuur maar een fatsoenlijke responsieve OD sound heb ik er nooit uit kunnen krijgen. Goddank heb ik er maar één keer ooit gebruik van hoeven maken :D

Ohja.... dat was met 2 100W Plexi's als eindversterker en een 2 x 2 x 12" kast.

Pepe
17 juni 2017, 20:55
Als een amp overstuurt gaan de bassen en hoog in de weg staan en door dat te mengen met een middy pedaal los je dat op. Maar als stand alone zit je te luisteren naar een bonk mid en compressie, je moet maar willen.

Het is de schuld van Youtube.:D Je zou een mid heavy pedaal moeten testen met een overstuurde amp en een recht pedaal met een cleane amp. En de gitaar en curves van speakers en boxen bepalen ook wat het effect van een pedaal op de sound is. Gewoon een pedaaltje lukraak ergens op aansluiten.. alsof je gewoon peper en zout loopt te strooien zonder eerst te proeven.

pasqual
17 juni 2017, 22:36
Het tweede fragment, de buizenversterker, klinkt het minst beroerd. Die overdrive is écht verschrikkelijk!

Erik de Perik
17 juni 2017, 22:43
Het tweede fragment, de buizenversterker, klinkt het minst beroerd. Die overdrive is écht verschrikkelijk!

Dat ben ik niet met jou eens, het eerste geluid is zeker bruikbaar, maar beide zijn eigenlijk benedenmaats.

pasqual
17 juni 2017, 22:50
Dat ben ik niet met jou eens, het eerste geluid is zeker bruikbaar, maar beide zijn eigenlijk benedenmaats.

Dan toch zeker niet als standalone overdrive want je hoort bijna alleen maar de midden frequenties. Om een gainkanaal van een versterker te kleuren misschien wel...

Erik de Perik
17 juni 2017, 22:53
Dan toch zeker niet als standalone overdrive want je hoort bijna alleen maar de midden frequenties. Om een gainkanaal van een versterker te kleuren misschien wel...

Beide geluiden zijn niet mijn keus, maar er valt ook wel mee te spelen.

Brad
17 juni 2017, 23:12
Wat ik hoor zijn 2 behoorlijk verschillend gevoicede sounds waarvan de 2e ook nog luider is. Verder snap ik 'het probleem' niet goed. Klinkt een buizenversterker wat te rafelig voor wat je aan het doen bent, dan draai je de volumepot van je gitaar gewoon wat terug.

Ook qua gitaar sta je buiten de realiteit Brad.

En als je de volumepot terugdraait hou je dus geen vervorming meer over maar een (vaak ook nog dof) clean geluid. Het gaat erom dat je bij de wat steviger nummers waarbij een scheurgeluid wenselijk is, je niet vast zit aan powerakkoorden bij je begeleiding.

Tabula Rasa
17 juni 2017, 23:19
Treble bleed

Brad
17 juni 2017, 23:23
Wie gaat er nou complexe akkoorden lopen tokkelen met een behoorlijke mate van oversturing http://www.motor-forum.nl/global/smileys/frusty.gif

Ga jij bij een stevig rocknummer een cleane sound gebruiken zoals die van Hank Marvin? Ik gebruik graag een lekkere dosis vervorming en beperk mij bij de nummers die ik schrijf niet graag tot de geijkte power akkoorden maar gebruik graag rijk klinkende akkoorden. En die klinken over het algemeen erg lelijk en rommelig als je het overdrive kanaal van je (buizen) amp gebruikt. Vooral als je tokkelt.

Brad
17 juni 2017, 23:52
Bij deze versie van Don't stand so close to me hoor je het hele nummer door vervormd tokkelwerk. Summers heeft dit ingespeeld met het pedalboard dat hij rond die tijd met Bob Bradshaw heeft samengesteld. Mooie sound dit maar eerlijk gezegd vind ik mijn sound nog wat mooier.

https://www.youtube.com/watch?v=zdNqLF_S7ls

telerocker
17 juni 2017, 23:56
Bij deze versie van Don't stand so close to me hoor je het hele nummer door vervormd tokkelwerk. Summers heeft dit ingespeeld met het pedalboard dat hij rond die tijd met Bob Bradshaw heeft samengesteld. Mooie sound dit maar eerlijk gezegd vind ik mijn sound nog wat mooier.

https://www.youtube.com/watch?v=zdNqLF_S7ls

Zoo hee, Brad beats Bradshaw. ;)

Midwolda
18 juni 2017, 00:32
Ga jij bij een stevig rocknummer een cleane sound gebruiken zoals die van Hank Marvin? Ik gebruik graag een lekkere dosis vervorming en beperk mij bij de nummers die ik schrijf niet graag tot de geijkte power akkoorden maar gebruik graag rijk klinkende akkoorden. En die klinken over het algemeen erg lelijk en rommelig als je het overdrive kanaal van je (buizen) amp gebruikt. Vooral als je tokkelt.

Nee. cleane sound gebruik ik bij ballads en overdrive gebruik ik bij blues/rock, ik ben van de KISS-methode.
Ik snap dus ook niet waarom je complexe akkoorden wilt gebruiken of waarom je wilt tokkelen met overdrive.
Maar ieder het zijne hoor, ben benieuwd naar jouw oeuvre. Beter als Summers/Bradshaw mag altijd. http://www.motor-forum.nl/global/smileys/worshippy.gif

Erik de Perik
18 juni 2017, 00:33
Je hebt helemaal gelijk Brad.

Brad
18 juni 2017, 00:41
Voor mezelf wel. Voor sommige anderen niet. Ik lees nu dat sommigen mijn sound vreselijk vinden en dat is prima, smaken verschillen.
Ik ben wel meer mensen tegengekomen die het niks vonden.

Een verkoper vond mijn geluid wel strak maar niet mooi klinken toen ik mijn ME5 had meegesleept en uitprobeerde in combinatie met een bepaalde versterker. Hij vond het een hol geluid.

Pepe
18 juni 2017, 00:45
In die clip van Summers hoor ik een Roland JC. Het is al een hele klus om daar een mooie lead sound uit te toveren. Maar goed, smile, it's the eighties.

Brad
18 juni 2017, 00:49
Naar ik weet is het toch echt het pedalboard van Bradshaw aangesloten op een clean afgestelde Boogie versterker met twee boogie boxen. Bij een reportage heeft hij zijn pedalboard met geluiden laten zien en horen. Ook dat geluid kwam voorbij.

Pepe
18 juni 2017, 03:10
In 1980 moest Bradshaw nog leren solderen Brad.

Tabula Rasa
18 juni 2017, 09:17
Een verkoper vond mijn geluid wel strak maar niet mooi klinken toen ik mijn ME5 had meegesleept en uitprobeerde in combinatie met een bepaalde versterker. Hij vond het een hol geluid.

Serieus? Wtf?

Je weet wat een verkoper hoort te doen?

EBOUE
18 juni 2017, 09:19
En er als iemand vaak een dubbele Marshall stack gebruikte, niet in de laatste plaats voor zijn Roland Gr300 en Gr100, was het Andy Summers wel. Adds, interviews en filmpjes genoeg. Later is ie inderdaad naar Boogie gegaan. In de laatste tour zie je toch ook een CAE Head staan.

Brum
18 juni 2017, 09:51
En zo wordt het toch nog weer een heel echt Brad topic!:crazyhappy:

obiwanjacobi
18 juni 2017, 10:00
Des te meer dissonant de noten (complexere akkoorden met 7ens, 9ens etc.), des te meer definitie heb je nodig om ze mooi terug te kunnen horen. Meer definitie krijg je door minder overdirve/distortion. Bij meer overdirve/distortion wordt alles eerder een brei.

Dus los van je smaak van de kleur van de tone, is het vooral spelen met overdrive/distortion (compression en saturation). Als je pedal/amp gevoelig genoeg is kan je idd de volume knop op je gitaar gebruiken om dit as-needed te regelen.

Althans, dit is hoe ik er over nadenk.
[2c]

Pepe
18 juni 2017, 10:12
Serieus? Wtf?

Je weet wat een verkoper hoort te doen?

Ik was vd week bij Dijkman, pedaaltje uitgeprobeerd (en gekocht, Xotic SL om het enigszins on topic te houden), ik zag de AC10 staan en probeerde hem uit. Fucking hell, zelfs met de treble dicht had ie nog veel te veel hoog. De verkoper komt erbij staan. "Veel beter dan Vox wordt het niet he" zegt ie. Ik zeg, wat een pinnig kreng, dat heeft helemaal niks met een oude Vox te maken.
Ja, zegt ie, maar als u ECHT het oude geluid van een Vox wil, dan moet u deze eens proberen! Hij wees op de digitale modeling Vox.
Die ken ik, zeg ik.. je maakt een grapje zeker.
Nee, zegt ie... je kan er zelfs een originele Fender en Marshall uit halen, ik heb hem zelf.

Da's ook het voordeel van online kopen, geen bullshit aan te moeten horen.

Brad
18 juni 2017, 10:22
In 1980 moest Bradshaw nog leren solderen Brad.

Nee dit is uit 86. Toen had hij al voor verschillende grootheden zoals Lukather een heel systeem gebouwd. Een paar jaar later is er een ''betaalbare'' versie van zijn schakelsysteem uitgekomen voor ongeveer 10.000 gulden meen ik mij te herinneren.

Op het moment dat die andere versie van Don't stand uitkwam was de Police zo goed als opgedoekt en ze hebben dat gedaan om een greatest hits album te promoten. Summers is toen overgegaan op dat nieuwe systeem en een Boogie versterker en heeft niet lang daarna ook zijn eerste solo LP XYZ uigebracht.

Pepe
18 juni 2017, 10:44
Des te meer dissonant de noten (complexere akkoorden met 7ens, 9ens etc.), des te meer definitie heb je nodig om ze mooi terug te kunnen horen. Meer definitie krijg je door minder overdirve/distortion. Bij meer overdirve/distortion wordt alles eerder een brei.

Dus los van je smaak van de kleur van de tone, is het vooral spelen met overdrive/distortion (compression en saturation). Als je pedal/amp gevoelig genoeg is kan je idd de volume knop op je gitaar gebruiken om dit as-needed te regelen.

Althans, dit is hoe ik er over nadenk.
[2c]

Bij complexe akkoorden zijn het de harmonieën die definitie geven en veel pedaaltjes laten die gewoon niet horen waardoor de boel eerder dichtsmeert.
De OCD in HP stand doet dat beter dan menig ander pedaaltje vind ik, in LP mode dempt hij de hoge harmonieën en klinkt dan meer als een gewoon pedaal. Maar ik zie waarom sommige mensen het pedaaltje helemaal niks vinden vooral als je een mid boost push zoekt.

Pepe
18 juni 2017, 11:03
Nee dit is uit 86. .

Je hebt gelijk en ik weet helemaal niks van ze af in die tijd. Je kan me voor dit nummer van alles wijsmaken, een grote wolk reveb en modulatie. Zelfs die drums... dat is geen oude Meazzi Hollywood... wat klinkt dat log allemaal...

barno
18 juni 2017, 11:17
Klikt niet echt als een Blues Junior.

meer nog: klinkt echt niet als een B Junior. Tenzij je hete humbuckers gebruikt ipv low output scoils, die je nodig hebt om complexe harmonieën overstuurd enigszins beluisterbaar te houden.

Tabula Rasa
18 juni 2017, 11:23
meer nog: klinkt echt niet als een B Junior. Tenzij je hete humbuckers gebruikt ipv low output scoils, die je nodig hebt om complexe harmonieën overstuurd enigszins beluisterbaar te houden.
Ik dacht ook niet dat het een bj was. Hij overstuurt niet zoals ik zou verwachten. Vind hem gruiziger en platter dan verwacht. (Of het is de microfoon (van de telefoon?) Die mee vervormt.

Pepe
18 juni 2017, 11:27
Voor mij klinkt het alsof er helemaal geen speaker tussen zit maar rechtstreeks.

Brad
18 juni 2017, 11:33
Nee hoor, gewoon een microfoon voor de kast. In beide gevallen.

woldhek
18 juni 2017, 11:34
Ik ben van mening dat een goed gitaargeluid op zich niet bestaat. Pas als het past in het geheel is het goed. Dus ook een verschrikkelijke overdrive kan goed zijn als je bij het geheel het als goed ervaart.
En iedereen ervaart het weer anders, dus heeft het geen zin de ander te overtuigen, toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

NLF
18 juni 2017, 11:55
En als je de volumepot terugdraait hou je dus geen vervorming meer over maar een (vaak ook nog dof) clean geluid.

Nee, als het goed is wordt je geluid niet dof, eerder scherper (tenminste op de non master volume Marshalls is dat zo).

guitarkid2
18 juni 2017, 11:56
zo is het maar net
Bepaalde geluiden van ome keef zijn imo echt wel gewoon kut. maar in de context
oooooooooooooooo keeeeeeeeeeeeeeeeeeee

btw brad
iig originele geluiden en als je ons "oude" van dagen daar mee op de kast weet te jagen
helemaal xtra cool

Turn it down !!!

barno
18 juni 2017, 11:56
Nee hoor, gewoon een microfoon voor de kast. In beide gevallen.

en welke pickups?

NLF
18 juni 2017, 12:01
Voor mezelf wel. Voor sommige anderen niet. Ik lees nu dat sommigen mijn sound vreselijk vinden en dat is prima, smaken verschillen.

Maar nu even serieus Brad, is dit jouw sound? Vind jij het clipje dat je gepost hebt zo echt lekker klinken? Dat mag van mij hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het is wel moeilijk om me daar iets bij voor te stellen (maar goed, smaken verschillen zoals je zelf zegt).

The Lo Lands
18 juni 2017, 12:15
Wat is de discussie? Twee soundjes waarbij TS de voorkeur heeft voor de eerste. We zijn het er allemaal over eens dat de opnamekwaliteit te wensen over laat en daarbij zachtjes tokkelen van akkoorden nou niet echt een goed beeld geeft. Informatie over versterker, gitaar, instellingen, mics, ruimte e.d is niet echt helder dus wat valt er verder nog te beoordelen?

Buizenoversturing klinkt te gek als wel oversturing middels pedalen. Analoog heeft daar verder niets mee te maken, buizen zijn ook analoog namelijk. Daarbij heb ik ook hier het idee dat TS op huiskamer volume speelt en dat geeft voor TS en ons dus ook geen goed beeld. TS vind zijn oversturing van zijn versterker niet fijn, koop een andere versterker of gebruik alleen het clean kanaal met pedalen. Probleem opgelost, discussie gesloten ;-)

Brum
18 juni 2017, 12:24
Mijn idee over de ts is dat ie totaal geen referentiekader heeft, getuige ook weer dit topic. Als je een multi-pedaal en een blues junior op kamervolume opgenomen als voorbeeld geeft, dan heb je mijns inziens echt geen referentiekader en een hoop aannames.

Dutch66
18 juni 2017, 12:59
Oh Oh, Brad als 'topicmaster', 50+ reacties in minder dan 24 uur ...

Hulde Brad, je overtreft ze allemaal ...

NLF
18 juni 2017, 14:16
Maar, wees eerlijk, het is toch ook een schitterend topic?

The Lo Lands
18 juni 2017, 14:34
Maar, wees eerlijk, het is toch ook een schitterend topic?

Waarbij de titel 'Analoge overdrive vs buizen overdrive' al niet echt handig gekozen is :-) Gelukkig bedoelde TS niet digitale vs analoge overdrive want dan zaten we denk ik zo over de 100 reacties. Dit is geen discussie maar puur een smaak kwestie wat verder natuurlijk prima is. TS is waarschijnlijk lekker van het zonnetje genieten en dat vind ik een strak plan... straks nog even bandjes kijken in Hoorn (Hoornse Stadsfeesten).

Tabula Rasa
18 juni 2017, 14:44
Ts zal niet van de zon aan het genieten zijn. Als hij ergens veel over klaagt is het wel de zon en de warmte (naast al het andere)

telerocker
18 juni 2017, 15:29
Ik was vd week bij Dijkman, pedaaltje uitgeprobeerd (en gekocht, Xotic SL om het enigszins on topic te houden), ik zag de AC10 staan en probeerde hem uit. Fucking hell, zelfs met de treble dicht had ie nog veel te veel hoog. De verkoper komt erbij staan. "Veel beter dan Vox wordt het niet he" zegt ie. Ik zeg, wat een pinnig kreng, dat heeft helemaal niks met een oude Vox te maken.
Ja, zegt ie, maar als u ECHT het oude geluid van een Vox wil, dan moet u deze eens proberen! Hij wees op de digitale modeling Vox.
Die ken ik, zeg ik.. je maakt een grapje zeker.
Nee, zegt ie... je kan er zelfs een originele Fender en Marshall uit halen, ik heb hem zelf.

Da's ook het voordeel van online kopen, geen bullshit aan te moeten horen.

:D:D:D (en nog wat tekens..)

NLF
18 juni 2017, 16:07
Maar, wees eerlijk, het is toch ook een schitterend topic?

Ik was ook een beetje sarcastisch he

Brad
18 juni 2017, 22:26
Wat is de discussie? Twee soundjes waarbij TS de voorkeur heeft voor de eerste. We zijn het er allemaal over eens dat de opnamekwaliteit te wensen over laat en daarbij zachtjes tokkelen van akkoorden nou niet echt een goed beeld geeft. Informatie over versterker, gitaar, instellingen, mics, ruimte e.d is niet echt helder dus wat valt er verder nog te beoordelen?

Buizenoversturing klinkt te gek als wel oversturing middels pedalen. Analoog heeft daar verder niets mee te maken, buizen zijn ook analoog namelijk. Daarbij heb ik ook hier het idee dat TS op huiskamer volume speelt en dat geeft voor TS en ons dus ook geen goed beeld. TS vind zijn oversturing van zijn versterker niet fijn, koop een andere versterker of gebruik alleen het clean kanaal met pedalen. Probleem opgelost, discussie gesloten ;-)
Ik heb het op een niet al te hoog volume opgenomen en dat is maar goed ook. Op hogere volumes wordt die rochel van de buizenbak nog erger, lees: scherper en viezer.
Maar ik heb geen problemen met welke versterker dan ook ook hoor, ik ben vooral blij met de sounds die ik uit mijn ME5 haal ik gebruik zelden het scheurkanaal van een versterker. Henri vond dat vreemd dus heb ik via dat voorbeeld laten horen waarom.

Brad
18 juni 2017, 22:30
Maar nu even serieus Brad, is dit jouw sound? Vind jij het clipje dat je gepost hebt zo echt lekker klinken? Dat mag van mij hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar het is wel moeilijk om me daar iets bij voor te stellen (maar goed, smaken verschillen zoals je zelf zegt).

Ja dit is één van mijn basissounds en ik vind die sound erg mooi. Vind je dat zo raar? daar kan ik dan weer niet bij. Als het nou klinkt als een iel dun schel fuzzpedaaltje van een slecht merk dan kan ik er wel inkomen.

NLF
18 juni 2017, 22:40
Ja dit is één van mijn basissounds en ik vind die sound erg mooi. Vind je dat zo raar? daar kan ik dan weer niet bij. Als het nou klinkt als een iel dun schel fuzzpedaaltje van een slecht merk dan kan ik er wel inkomen.

Ik vind het niet zo mooi klinken maar dat zegt niks. Het leuke van muziek is nu juist dat iedereen zijn / haar eigen dingen kan doen.

telerocker
18 juni 2017, 22:57
Als jij zo je lekkerste sound krijgt, prima toch. Ik gebruik eigenlijk altijd de amp als basis. Met een uitzondering op laag volume: de Brunetti MB 2 voor het cleane kanaal werkt ook aardig voor vloeiende solo's. Je evenaart echter nooit de dynamiek (volumeknop van de gitaar gebruiken) en punch van het overdrivekanaal met de master een flink eind open.

Brad
18 juni 2017, 23:04
Zo is het. iedereen moet met de sound spelen waar hij zelf kippenvel van krijgt.

Henri H
18 juni 2017, 23:16
Zo, een compleet topic, als gevolg van onze discussie in het pedalboard-topic! Wow!

De eerste klinkt alsof je door een telefoon speelt, dat is signature Boss.:D
De twee is buizen, je hoort gelijk de helderheid en bassen er in.

Beide klinken als een drol, ook de Boss kan veel beter klinken dan dit. Het heeft te maken hoe je dingen instelt en hoe je speelt. Tot op bepaalde hoogte natuurlijk want sommige dingen willen gewoon niet goed klinken. Of zijn verkeerd gecast.Helemaal mee eens.
Ik wil Brad echt niet afzeiken, hoewel ik daar soms wel de neiging toe krijg, maar Pepe slaat de spijker op zijn kop.
BOSS oversturing staat gewoonweg niet zo goed bekend onder de puristen, en dat geldt voor Fender eigenlijk ook, hoewel daar nog enigszins mee te leven valt.
Zo'n BOSS-overdrive klinkt mijns inziens erg plat. Iemand (ik dacht Eboue?) had het over "responsive". Een goede buizenamp, maar ook sommige overdrive/distortion-pedalen hebben dat, alsof je aan het vechten bent met je gear, je krijgt iets terug. Met zo'n BOSS pedaaltje is dat gewoon niet het geval.
Maar als dat helemaal jouw ding is, dan moet je vooral doorgaan. Volgens mij kun je wel een beetje spelen.
Probeer het eens op een JCM 800 2204, 2203 of een JMP. Spreek ik je daarna nog eens, ok?


Ik was vd week bij Dijkman, pedaaltje uitgeprobeerd (en gekocht, Xotic SL om het enigszins on topic te houden), ik zag de AC10 staan en probeerde hem uit. Fucking hell, zelfs met de treble dicht had ie nog veel te veel hoog. De verkoper komt erbij staan. "Veel beter dan Vox wordt het niet he" zegt ie. Ik zeg, wat een pinnig kreng, dat heeft helemaal niks met een oude Vox te maken.
Ja, zegt ie, maar als u ECHT het oude geluid van een Vox wil, dan moet u deze eens proberen! Hij wees op de digitale modeling Vox.
Die ken ik, zeg ik.. je maakt een grapje zeker.
Nee, zegt ie... je kan er zelfs een originele Fender en Marshall uit halen, ik heb hem zelf.

Da's ook het voordeel van online kopen, geen bullshit aan te moeten horen.Herkenbaar! Echt irritant is dat.


Ik ben van mening dat een goed gitaargeluid op zich niet bestaat. Pas als het past in het geheel is het goed. Dus ook een verschrikkelijke overdrive kan goed zijn als je bij het geheel het als goed ervaart.
En iedereen ervaart het weer anders, dus heeft het geen zin de ander te overtuigen, toch?

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met TapatalkMee eens, maar in dit geval wilde ik toch graag mijn mening ventileren.


Ik heb het op een niet al te hoog volume opgenomen en dat is maar goed ook. Op hogere volumes wordt die rochel van de buizenbak nog erger, lees: scherper en viezer.
Maar ik heb geen problemen met welke versterker dan ook ook hoor, ik ben vooral blij met de sounds die ik uit mijn ME5 haal ik gebruik zelden het scheurkanaal van een versterker. Henri vond dat vreemd dus heb ik via dat voorbeeld laten horen waarom.Ik vind het niet vreemd als je het scheurkanaal van je amp niet gebruikt, en al helemaal niet als dat kanaal je ding niet is. Gewoon lekker met je ME5 of een ander (multi)pedaal blijven spelen, zeker als dat "je ding" is. Ik heb mijn punt wel gemaakt.

Henri H
18 juni 2017, 23:45
....
Probeer het eens op een JCM 800 2204, 2203 of een JMP. Spreek ik je daarna nog eens, ok?
...
Wat je vooral ook zou moeten doen, is ermee in de band gaan spelen, een heftige rockband.
Probeer dan eens het verschil te omschrijven.
Misschien zou je ook een opname moeten maken, en voordat je je mening vormt, de opname eens terugluisteren.

Dan komen we volgens mij op de term 'krasserig" uit.
Je BOSS-effecten zullen krasserig klinken, lastig en vies door de mix prikkend, vreselijk pijnigend aan de oren.
Luister... maar voel ook wat een buizenoversturing met je spel doet, en hoe jij daarmee om moet gaan.
Het zijn twee verschillende werelden.

The Lo Lands
19 juni 2017, 00:59
Ik heb het op een niet al te hoog volume opgenomen en dat is maar goed ook. Op hogere volumes wordt die rochel van de buizenbak nog erger, lees: scherper en viezer.
Maar ik heb geen problemen met welke versterker dan ook ook hoor, ik ben vooral blij met de sounds die ik uit mijn ME5 haal ik gebruik zelden het scheurkanaal van een versterker. Henri vond dat vreemd dus heb ik via dat voorbeeld laten horen waarom.

Is ook echt een Fender ding, vooral het mid-hoog kan door merg en been gaan. Fenders staan niet echt bekend om een warm, romige overdrive, hoewel een tweed toch erg fraai kan klinken. Ik heb zelf ook nooit de drive van mijn Fender versterker gebruikt maar anderen lopen er wel mee weg. Voordeel van drive pedalen is dat op lage volumes het ook al aannemelijk klinkt. Voor buizen-oversturing is volume heel belangrijk. Ik speel ook meestal thuis op lage volume niveaus maar dan wel met de versterker op oefen/live volumes en een reactive load box en IR op de computer met goede monitoren. De beste manier om thuis met een buizen versterker te spelen wat mij betreft zonder je buren gek te maken.

Henri H
19 juni 2017, 01:49
Fenders zijn wel uitermate geschikt om een goed pedaal voor te zetten, maar een ME5? Dat ding klinkt echt fout Brad, sorry.
Probeer 's een Brunetti Mercury Box. Dan praat je over een goed pedaal. Voor €129,- bij Max Guitar Store.

Brad
19 juni 2017, 01:57
Uitgebreid uitgeprobeerd bij de lokale winkel die Mercury box. Met power akkoorden deed hij het prima maar met complexere akkoorden niet veel beter dan de meeste buizenbakken.

Ik heb lange tijd ook een zoektocht gehouden naar nog beter en vele versterkers en overdrive pedalen geprobeerd maar de ME5 is wat mij betreft nog onovertroffen. Als er geen ME5 zou zijn dan had ik nu waarschijnlijk de TS-10 van Ibanez gebruikt al dan niet met een compressor ervoor om het geluid wat voller en ronder te maken.

Brad
19 juni 2017, 02:03
Overigens, we hadden het over de GP-8. Die turbo overdrive die erin zat deed het ook wel, zeker op een versterker die er goed bij matched. Bij een leraar destijds sloot ik hem aan op een oude Princeton met EV speaker. Dat was behoorlijk strak, maar dat vond ik ook het enige redelijk positieve punt van die GP-8.


Volgens mijn leraar was het deels die EV speaker die het verschil maakte in strakheid.

Pepe
19 juni 2017, 02:21
Fenders staan niet echt bekend om een warm, romige overdrive, .

Dit is mijn Fender 30 waar Will nou op speelt. Ik kon altijd prima met dat lead kanaal uit de voeten en hij ook hoor ik.
Maar je moet ook geen metal shred sound verwachten, zo is het ook niet bedoeld.
Voor pedalen vindt iedereen het logisch dat alles zijn plek heeft en voor amps geldt hetzelfde.



https://www.youtube.com/watch?v=qMqooayJ7M8

Henri H
19 juni 2017, 02:40
Heb je de Mad professor Honey Overdrive al eens geprobeerd?
Ik heb niet zoveel ervaring met drive pedalen, en zeker niet in combinatie met een Fender amp, maar er zijn er zeker een paar goede, kost wat, heb je ook wat. Er schijnt zelfs een BOSS OD2 of OD3 (SD2?!) te bestaan en de turbo overdrive oid(?), die redelijk mee kunnen komen.
Een tubescreamer is ook acceptabel volgens mij, afhankelijk van wat voor sound je zoekt.
De BOSS BD2 zou ook wel eens kunnen bevallen.

Henri H
19 juni 2017, 02:46
Dit is mijn Fender 30 waar Will nou op speelt. Ik kon altijd prima met dat lead kanaal uit de voeten en hij ook hoor ik.
Maar je moet ook geen metal shred sound verwachten, zo is het ook niet bedoeld.
Voor pedalen vindt iedereen het logisch dat alles zijn plek heeft en voor amps geldt hetzelfde.



https://www.youtube.com/watch?v=qMqooayJ7M8Wow, lekker!

EBOUE
19 juni 2017, 07:11
Het zijn twee verschillende werelden.

Spelen op laag of hoog volume überhaupt al. :)

Op laag volume stel je bassen hoger en en de treble ook. Vervolgens schroef je het volume op in de oefenruimte en het fijne geluidje wat je had is compleet weg. Bassen zijn te luid, treble te schel. Ineens is dat gesloopte geluid totaal onbruikbaar. Gehoor is een wetenschap op zich..

Midwolda
19 juni 2017, 08:20
Heb je de Mad professor Honey Overdrive al eens geprobeerd?
Ik heb niet zoveel ervaring met drive pedalen, en zeker niet in combinatie met een Fender amp, maar er zijn er zeker een paar goede, kost wat, heb je ook wat. Er schijnt zelfs een BOSS OD2 of OD3 (SD2?!) te bestaan en de turbo overdrive oid(?), die redelijk mee kunnen komen.
Een tubescreamer is ook acceptabel volgens mij, afhankelijk van wat voor sound je zoekt.
De BOSS BD2 zou ook wel eens kunnen bevallen.

IMHO laat een Fender buizenamp zich uitstekend boosten met een Boss SD1, een OD3 of een GE7.
Het ultieme pedaal hiervoor is een 18volts Ibanez GE300 maar die vind je tegenwoordig nergens meer.
Nog een vreemde aanrader: een oude Nobels ODR-S, die groene met de naam schuin op de schakelaar.
Een oudere TS wil ook prima maar die heeft toch net een iets ander geluid, dat verschil hoor je inderdaad wel.
Zelf heb ik nu twee TS5en achter elkaar op een bordje staan, voor boost, overdrive of (1+1) compressed fat.
Een Boss BD2 (of hoger (http://guitarvideos.50webs.com/chart.jpg)) maakt het al snel te muddy voor iets anders dan powerchords of solo's spelen.

De truc is boosten, niet overdriven. Ingangsspanning verhogen van het cleane signaal. Dan komt de drive uit de amp. Als je dan ook nog de toonregeling goed gebruikt (te schel? dan hoog weg en niet bas erbij) kan het feest beginnen. Fender amps staan niet voor niets bekend om hun fraaie clean, maar daar is dus zeker wel heel wat goeds mee te doen.

Vraag over de topic-titel: hoe analoog is de overdrive uit een Boss ME5? (no pun, ik weet het echt niet)

Dutch66
19 juni 2017, 08:48
Een goede buizenamp, maar ook sommige overdrive/distortion-pedalen hebben dat, alsof je aan het vechten bent met je gear, je krijgt iets terug.


Precies dat ja, je gear reageert genadeloos op je spel, laat geen ruimte om slordig te spelen, en sustained als
je het met je spel verdient ...

Brad
19 juni 2017, 09:19
Heb je de Mad professor Honey Overdrive al eens geprobeerd?
Ik heb niet zoveel ervaring met drive pedalen, en zeker niet in combinatie met een Fender amp, maar er zijn er zeker een paar goede, kost wat, heb je ook wat. Er schijnt zelfs een BOSS OD2 of OD3 (SD2?!) te bestaan en de turbo overdrive oid(?), die redelijk mee kunnen komen.
Een tubescreamer is ook acceptabel volgens mij, afhankelijk van wat voor sound je zoekt.
De BOSS BD2 zou ook wel eens kunnen bevallen.

Die niet. Ik heb wel veel clipjes van dat pedaal beluisterd en was niet overtuigd toen ik eindelijk een clipje vond waarbij iemand volle akkoorden speelde. Hij klinkt wel rijk en warm. De Boss BD-2 doet het ook niet. Dan doet de SD-1 het beter. En dat is mooie van die ME-5 je zou kunnen zeggen dat er een strakkere SD-1 in zit.

Van de tubescreamers komen de TS-10 en TS-5 nog het meest in de buurt van wat ik wil. En dan is het belangrijk over welke versterker je speelt. Het moet echt matchen. Over een grote 2x12 inch Fender transistor bak die bij de String stond klonk de TS-5 opvallend strak toen ik complexe akkoorden tokkelde.

Brad
19 juni 2017, 09:31
Spelen op laag of hoog volume überhaupt al. :)

Op laag volume stel je bassen hoger en en de treble ook. Vervolgens schroef je het volume op in de oefenruimte en het fijne geluidje wat je had is compleet weg. Bassen zijn te luid, treble te schel. Ineens is dat gesloopte geluid totaal onbruikbaar. Gehoor is een wetenschap op zich..

Dat hangt toch echt van de versterker en de cabinet af. Op een roland JC120 op hoog volume klinkt mijn ME5 prima bijvoorbeeld. Helemaal niet schel.

En dat is ook een nadeel van van het drive en crunch kanaal van (buizen)versterkers. Op een laag pitje klinken ze anders dan op hoog volume. Andy Latimer zette zijn boogie live op een laag pitje en versterkte dat op één of andere manier door. Dat deed hij omdat hij met de Boogie op hoger volume niet dat romige solo geluid kreeg.

Kim Wilson
19 juni 2017, 09:58
Ik vind het niet zo'n fraai geluid, beide fragmenten niet. Ik vind het dan ook bijzonder dat je, afgaande op de fragmenten die je hebt gepost, niet heel veel ervaring hebt met écht goeie spullen, maar wel verschil denkt te merken tussen verschillende tubescreamers. Alsof de TS9 en de TS10 zoveel anders zijn...

Hoe dan ook, voor een strakke overdrive uit je amp moet je niet bij Fender zijn. Zou je hetzelfde doen op een 5150 klinkt het al heel anders. En de sound van een Marshall based 20 watter op standje oorlog is helemaal ongeëvenaard.

Brad
19 juni 2017, 10:25
Ik heb veel ervaring met heel veel verschillende spullen. Goede en slechte. En de subtiele verschillen tussen een TS-10 een TS-5 en andere modellen is voor veel gitaristen toch zeer duidelijk.

Een Marshall is voor het echte heavy werk met powerakkoorden zeer geschikt. Voor subtielere vormen van crunch vind ik een Marshall minder geschikt. Dan klinkt de rauwe rand al gauw als een storen bijgeluid. Om nog even op Summers te komen. Ik weet niet of hij bij de Synchronicity tour nog een Marshall gebruikte maar zijn geluid bij Roxanne is vreselijk. Dat rauwe randje klinkt vreselijk dof en gruizig en lijkt er met vertraging achteraan te rochelen.

Tabula Rasa
19 juni 2017, 10:38
Storend bijgeluid? Er zijn zo veel Marshalls die zoooo verschrikkelijk mooi opschonen. Ik herken het niet echt (in z'n algemeenheid)

Kim Wilson
19 juni 2017, 11:07
Luister eens naar The Toy Dolls. Tele over een Marshall. Dat schoont zó mooi op, die gaat van clean naar volledig uit je dak met alleen de volumeknop van de gitaar.

Het is me er niet om te doen om mezelf als beter te profileren of om te doen alsof ik er meer verstand van heb, maar als ik jou was zou ik een wat groter referentiekader gaan opbouwen. Je posts en voorkeuren doen namelijk vermoeden dat je kennis van gear heel beperkt is en dat je de meeste kennis vergaart op basis van hearsay, reviews, forums en youtube-filmpjes. En laten je eigen oren en ervaringen nou de beste raadgever zijn... Dus kom eens uit je luie bureaustoel en ga eens echt zelf testen en luisteren. Zoveel mogelijk verschillende dingen, van goedkoop tot niet te betalen. Al was het maar om je eigen perspectief te verbeteren.

Brad
19 juni 2017, 11:21
Ik speel vanaf mijn 14e gitaar en heb sindsdien in bandjes gespeeld ook met andere gitaristen, op veel verschillende versterkers en randapparatuur gespeeld en ook veel verschillende versterkers en randapparatuur uitgebreid uitgeprobeerd. I've flown all over the galaxy om met de woorden van Han Solo te spreken.
Ik ben ook jarenlang kind aan huis geweest bij De Plug. En daar is zo'n beetje alles aan apparatuur door de jaren heen voorbij gekomen. Maar we vallen in herhaling wat dat betreft. Deze film is al eens eerder voorbij gekomen.

Kim Wilson
19 juni 2017, 11:38
Dan ben ik blij dat ik jouw oren niet heb. :D

Brad
19 juni 2017, 11:39
Ik ben wel blij dat ik mijn oren heb.

Tabula Rasa
19 juni 2017, 12:01
Ik ben vooral blij dat ik jouw ME-5 niet heb.


:-)

The Lo Lands
19 juni 2017, 12:04
Dit is mijn Fender 30 waar Will nou op speelt. Ik kon altijd prima met dat lead kanaal uit de voeten en hij ook hoor ik.
Maar je moet ook geen metal shred sound verwachten, zo is het ook niet bedoeld.
Voor pedalen vindt iedereen het logisch dat alles zijn plek heeft en voor amps geldt hetzelfde.
Dit geluid heeft zeker zijn plek en is een prima sound. Fender drive kanalen hebben vaak aardig wat headroom dus om deze 'over the top' te laten oversturen met de nodige dosis buizencompressie betekent volume vol open en dan zijn toch de meeste mensen inmiddels de ruimte ontvlucht :-) Daarnaast zijn de meeste speakers in Fender versterkers ook meer gericht op het clean en lichte drive/crunch geluid en oversturen ook niet snel. Het drive kanaal icm een ander drive-achtig pedaal zou een goede optie zijn voor meer oversturing. Maar ook dit gaat allemaal over smaak en dat is geen discussie waard wat mij betreft, eerder het delen van ervaringen en toepassingen...

guitarkid2
19 juni 2017, 12:06
niet eg boeie allemaal......
maar brad ga je hier nog een liedje van maken en krijgen wij forrrrumleden het ook te horen ,als het af is ?

Brad
19 juni 2017, 12:10
Als het wat koeler is wil ik wel een korte demosong maken. Ik heb al een goed thema bedacht die zich uitstekend leent voor een demo met dat geluid.

EBOUE
19 juni 2017, 13:04
Jouw gehoor (en ook het mijne) werkt anders op een laag versus hoog volume. De lage tonen worden op laag volume minder goed gehoord en daardoor draai je ze dan een beetje bij. Ga je veel luider spelen, speelt die eigenschap niet en ga je vaak de bassen lager zetten. Dat gegeven is iets wat voor ieder mens geldt, dus ook voor jou.

Het gaat me trouwens niet om hoe jouw ME5 over een versterker klinkt, maar in het algemeen dus. Das een kwestie van smaak en ook afstelling.

Ik heb op best een aantal verschillende buizenamps gespeeld de afgelopen 24 jaar (want daarvoor speelde ik akoestisch, ik ben nu 37) maar als er iets vetter wordt bij buizenamps op hoger volume is dat juist natuurlijke compressie en het zingen van lead/ crunchklanken. Je statement doet me een klein beetje afvragen of je dat zelf ook vindt? Fijn dat Andy Latimer dat vond bij die ene Boogie, maar als er iets gaaf was aan mijn Boogies dat ze op hoger volume pas goed klonken.

duckman
19 juni 2017, 13:06
Nuno Bettencourt had een ME-5 in zijn live rig tijdens de meest succesvolle periode in Extreme.Gozer heeft een goede sound.
http://images.equipboard.com/uploads/source/image/18093/nunobettencourtlive_rig.jpg?v=1440320378

Pepe
19 juni 2017, 13:08
Dit geluid heeft zeker zijn plek en is een mooie sound. Fender drive kanalen hebben vaak aardig wat clean headroom dus om deze 'over the top' te laten oversturen met de nodige dosis buizencompressie betekent volume vol open en dan zijn toch de meeste mensen inmiddels de ruimte ontvlucht :-) Daarnaast zijn de meeste speakers in Fender versterkers ook meer gericht op het clean en lichte drive/crunch geluid. De drive icm een ander drive-achtig pedaal zou een goed optie zijn voor meer oversturing. Maar ook dit gaat allemaal over smaak en dat is geen discussie waard wat mij betreft, eerder het delen van ervaringen...

Die speakers die Fender er doorgaans in gooit, ja.. goed punt. Ken je die video van Brian Wampler? (https://www.youtube.com/watch?v=rzZGr4qqCQo)
Ik hoor gelijk terug waarom ik andere speakers in mijn Fenders heb gezet en niet dol ben op wat Vox nu maakt.

Ik gebruik een Princeton of Deluxe naargelang de setting. Wanneer alles onder stand 4 blijft gebruik ik een booster en een overdrive, bij stand 6 skip ik de overdrive en krijgt de booster die functie en daarboven heb je helemaal niks meer nodig, dan regel je alles met je gitaar volume. En dat klinkt fantastisch. Nadeel is dat je te zacht gaat voor een echt clean signaal maar ik hoor nooit iemand klagen.

Dat is hoe ik booster en overdrives gebruik. Maar ik ben geen shredder natuurlijk, dan zou ik de boel anders aanvliegen.

Henri H
19 juni 2017, 13:22
Ik heb veel ervaring met heel veel verschillende spullen. Goede en slechte. En de subtiele verschillen tussen een TS-10 een TS-5 en andere modellen is voor veel gitaristen toch zeer duidelijk.Een jaar of wat geleden is er een blinde test geweest v.w.b. een stuk of 10 verschillende TS-achtige pedalen, waar veel forumers aanwezig waren (ik niet helaas).
De conclusie was volgens mij dat de Ibanez Metal Screamer(?) er als beste uitkwam, maar ook dat er maar verdomd weinig verschil te horen was tussen de verschillende TS-en. Ik heb er ook een aantal (gehad), maar ik hoor geen/weinig verschil tussen een TS10 of een Maxon OD808. Wellicht wordt het verschil groter als je ze op een cleane amp test, maar op mijn Marshall en Mesa Stiletto hoor ik zeer weinig verschil.


Een Marshall is voor het echte heavy werk met powerakkoorden zeer geschikt. Voor subtielere vormen van crunch vind ik een Marshall minder geschikt. Dan klinkt de rauwe rand al gauw als een storen bijgeluid.
...Wat voor Marshall hebben we het dan over? Er zit nl. erg veel verschil tussen de verschillende Marshalls.
Alleen al in de JCM800 serie zijn er al iets van 16 verschillende types, waarvan sommige top-uitvoeringen ook in een combo (1 of 2x12) te krijgen zijn (2e hands).
Ik heb de JCM 800 2205 en 4210 (50W split channel) gehad, en daarmee was het, met name met humbuckers, inderdaad lastig om een lekker crunchy soundje te krijgen. Het smeert nogal dicht, ook als je met je volumeknop van je gitaar werkte. Ik kan me voorstellen dat je dat bedoelt met "gruizig".
Met een Strat met single coils was dat al een stuk beter.

guitarkid2
19 juni 2017, 13:35
ach nununo


https://www.youtube.com/watch?v=1duw7XVnOMU

rond 5.05 wijze woorden imo

Tabula Rasa
19 juni 2017, 14:08
Ik bedenk me ineens dat ik wel een mening heb, maar helemaal geen ervaring heb met de Boss ME-5. Ik heb de ME-50 gehad en dat zou een ander beestje geweest kunnen zijn.

Wat ik me vooral herinner is dat ie de eerste weken lekker klonk, maar dat ik daarna altijd maar bleef kloten met instellingen. Dat ding was altijd heel erg aanwezig, ook wanneer het subtiel moest zijn. (Ik weet het. Het klinkt heel dom, want dat ding moet effecten toevoegen, maar op de een of andere manier had ik er altijd veel last van).

Erik de Perik
19 juni 2017, 14:25
Nuno Bettencourt had een ME-5 in zijn live rig tijdens de meest succesvolle periode in Extreme.Gozer heeft een goede sound.
http://images.equipboard.com/uploads/source/image/18093/nunobettencourtlive_rig.jpg?v=1440320378

Voor hier en daar wat chorus of flanger. Die gast speelt vrijwel altijd gortdroog.

Brum
19 juni 2017, 17:56
Ik heb veel ervaring met heel veel verschillende spullen. Goede en slechte. En de subtiele verschillen tussen een TS-10 een TS-5 en andere modellen is voor veel gitaristen toch zeer duidelijk.

Absolute onzin. Weinig verschil te vernemen.


Een Marshall is voor het echte heavy werk met powerakkoorden zeer geschikt. Voor subtielere vormen van crunch vind ik een Marshall minder geschikt. Dan klinkt de rauwe rand al gauw als een storen bijgeluid. Om nog even op Summers te komen. Ik weet niet of hij bij de Synchronicity tour nog een Marshall gebruikte maar zijn geluid bij Roxanne is vreselijk. Dat rauwe randje klinkt vreselijk dof en gruizig en lijkt er met vertraging achteraan te rochelen.

Vertel 's Brad, over welke Marshall heb je het? En hoe weet jij nou hoe Andy Summers zijn Marshall instelt, als het al een Marshall was?


Ik speel vanaf mijn 14e gitaar en heb sindsdien in bandjes gespeeld ook met andere gitaristen, op veel verschillende versterkers en randapparatuur gespeeld en ook veel verschillende versterkers en randapparatuur uitgebreid uitgeprobeerd. I've flown all over the galaxy om met de woorden van Han Solo te spreken.
Ik ben ook jarenlang kind aan huis geweest bij De Plug. En daar is zo'n beetje alles aan apparatuur door de jaren heen voorbij gekomen. Maar we vallen in herhaling wat dat betreft. Deze film is al eens eerder voorbij gekomen.

En zo komt het, door al die ongefundeerde reacties, niet bepaald over dat je zo enorm veel ervaring hebt. Verreweg de meeste bandjes die ik ken zijn rammelbandjes overigens en heb ook in legio rammelbandjes gespeeld, met bijbehorende apparatuur. Zegt helemaal niets.

D3nnis
19 juni 2017, 18:31
Rammelbandjes zijn leuk.
Té gelikte bandjes met ego zijn stom.
Tenzij muzikaal echt heel goed, maar die zijn er niet zo veel.

Brum
19 juni 2017, 18:53
Absoluut mee eens!

Erik de Perik
19 juni 2017, 19:15
Dan snap ik niet, dat je bij Boss bent blijven hangen, Brad. Zelfs lui met een endorsement doen dat niet, want er is altijd meer op de wereld dan één merk kan bieden.
En die geluidsfragmenten van jou......... tja.

Ik heb trouwens ooit eens een ME-5 geleend voor een optreden en ik was redelijk geschokt van het gebrek aan kwaliteit, omdat de eigenaar (die ik hoog had zitten als gitarist) 'm aanprees als de 'oplossing voor alles.'
Dit was toen de ME-5 net op de markt was trouwens.

NLF
19 juni 2017, 20:15
Dit is mijn Fender 30 waar Will nou op speelt. Ik kon altijd prima met dat lead kanaal uit de voeten en hij ook hoor ik.
Maar je moet ook geen metal shred sound verwachten, zo is het ook niet bedoeld.
Voor pedalen vindt iedereen het logisch dat alles zijn plek heeft en voor amps geldt hetzelfde.



https://www.youtube.com/watch?v=qMqooayJ7M8

Clipje klinkt erg goed.

NLF
19 juni 2017, 20:20
Vertel 's Brad, over welke Marshall heb je het? En hoe weet jij nou hoe Andy Summers zijn Marshall instelt, als het al een Marshall was?

Summers gebruikte tijd lang Marshalls (naast Roland JC geloof ik). Het hangt er inderdaad erg veel vanaf welke Marshall. Ik vind ze (de oudere non master volumes) vooral goed voor de subtiele crunch/overdrive. Geloof dat Summers hier jcm 800's gebruikt?

https://www.youtube.com/watch?v=YFWj8JIPLI8

Pepe
19 juni 2017, 20:21
Clipje klinkt erg goed.

Hij zei net tegen mij dat het niet de 30 maar zijn pro junior is.

Brum
19 juni 2017, 21:33
Summers gebruikte tijd lang Marshalls (naast Roland JC geloof ik). Het hangt er inderdaad erg veel vanaf welke Marshall. Ik vind ze (de oudere non master volumes) vooral goed voor de subtiele crunch/overdrive. Geloof dat Summers hier jcm 800's gebruikt?
https://www.youtube.com/watch?v=YFWj8JIPLI8

Ik heb deze dvd.;) Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat Brad alleen 'Marshall' kent, kennelijk. Maar dat zijn er nogal wat, ook qua klank...

Dat zijn geen JCM800's hoor, eerder iets van JMP's.

D3nnis
19 juni 2017, 21:51
Dan snap ik niet, dat je bij Boss bent blijven hangen, Brad. Zelfs lui met een endorsement doen dat niet, want er is altijd meer op de wereld dan één merk kan bieden.

Het is dat ik grote problemen heb met wat er in bypass gebeurt met mijn sound met veel boss pedalen, maar (beetje OT, want geen overdrive pedalen) zo'n CE-5, of bv een PS-6, daar kan ik echt wel wat mee.
Trouwens wel geinig wat die PS-6 betreft, het is dat die niet met mijn fx loop levels overweg kan (kon), anders had ik m waarschijnlijk nog wel gehad. De tracking van dat ding vond ik eigenlijk beter dan van de eventide pitchfactor.
Technisch weet ik er verder niet veel van, en sound is ook smaak, maar volgens mij doet Boss het helemaal niet zó slecht, toch?

Napoje
19 juni 2017, 22:36
Ik moet hier zo om lachen dat generd... ga toch spelen lui.

D3nnis
19 juni 2017, 22:39
Ik moet hier zo om lachen dat generd... ga toch spelen lui.

Maar wat vind je van je eigen reactie dan?
Misschien ook beter maar gaan spelen:)

Erik de Perik
19 juni 2017, 22:46
Ik moet hier zo om lachen dat generd... ga toch spelen lui.

Je hebt helemaal gelijk. Geluid zit in je vingers....???

telerocker
19 juni 2017, 23:22
Je hebt helemaal gelijk. Geluid zit in je vingers....???

klopt. ik heb speciale vingers van Fender. serieus, het helpt.. :crazyhappy:

jan7
19 juni 2017, 23:25
Allemaal goed en wel, en pedalen vs buizen levert gegarandeerd veel animo en replies op, maar door een verkeerde/onvolledige titel is het merendeel van de reacties eigenlijk toch een beetje naast de kwestie.
Het ging heel specifiek over:

complexe akkoorden( maj7, min7b5, min7 en dim) met een behoorlijke mate van oversturing.

[...] overdrive van de ME5 voldoende strak en gaaf blijft klinken terwijl het geluid van de buizen versterker gruizig en rommelig klinkt.
De ME5 afkraken en vervolgens de meest amp-like pedalen voorstellen heeft dan ook weinig zin lijkt me in dit geval, want dan heeft ie opnieuw hetzelfde probleem als bij zijn versterker.

Concreet gaat de vraag dus eigenlijk over het feit of een bepaald pedaal beter overweg kan met intermodulation distortion dan een buizenversterker. De overmatige intermodulation distortion komt in dit geval door die 'complexe' akkoorden.

De geijkte oplossingen zijn:
-Simpelere akkoorden spelen
-Minder gain gebruiken
-Het frequentie gebied beperken

En net dat laatste doet die ME5, of althans het effectje dat hij daaruit kiest.
Pepe slaat, denk ik, de nagel op de kop:

De eerste klinkt alsof je door een telefoon speelt, dat is signature Boss.
De twee is buizen, je hoort gelijk de helderheid en bassen er in.
Veel laag verwijderen onder de 500Hz en veel hoog verwijderen boven de 1200Hz levert je een lo-fi, middig telefoongeluidje op. Klinkt misschien niet lekker thuis in in je eentje, maar kan mogelijk wel goed in een mix zitten en door het beperkte frequentie gebied kan het beter overweg met die intermodulation distortion.

En bij de tweede, de buizenamp, heb je het tegenovergestelde: veel bas, veel hoog, minder mids, dus in verhouding een veel breder frequentie bereik en daardoor ook minder geschikt voor die intermodulation distortion.

En dat gruizige, rasperige, korrelige lijkt mij vooral ook voor te komen bij:
-teveel oversturing bij amps die oorspronkelijk niet ontworpen zijn voor distortion
-te weinig oversturing bij amps die ontworpen zijn voor veel distortion

Erik de Perik
19 juni 2017, 23:33
Brad houdt nu eenmaal van zeer gecompliceerde akkoorden.

Henri H
20 juni 2017, 00:10
Summers gebruikte tijd lang Marshalls (naast Roland JC geloof ik). Het hangt er inderdaad erg veel vanaf welke Marshall. Ik vind ze (de oudere non master volumes) vooral goed voor de subtiele crunch/overdrive. Geloof dat Summers hier jcm 800's gebruikt?

https://www.youtube.com/watch?v=YFWj8JIPLI8Leuk filmpje, echt heel leuk, maar ik beschouw Summers niet als iemand met een geweldige tone. Hij staat vooral bekend om z'n modulatie-effecten-gebruik, vernieuwend, en technisch gezien, zeker voor die tijd, een hele goede gitarist.
Ik vind het geen slechte sound, integendeel, voor die muziek perfect, maar in de meeste gevallen kies ik voor een andere sound, heeft ook met muziekstijl te maken...


Allemaal goed en wel, en pedalen vs buizen levert gegarandeerd veel animo en replies op, maar door een verkeerde/onvolledige titel is het merendeel van de reacties eigenlijk toch een beetje naast de kwestie.
Het ging heel specifiek over:

De ME5 afkraken en vervolgens de meest amp-like pedalen voorstellen heeft dan ook weinig zin lijkt me in dit geval, want dan heeft ie opnieuw hetzelfde probleem als bij zijn versterker.

Concreet gaat de vraag dus eigenlijk over het feit of een bepaald pedaal beter overweg kan met intermodulation distortion dan een buizenversterker. De overmatige intermodulation distortion komt in dit geval door die 'complexe' akkoorden.

De geijkte oplossingen zijn:
-Simpelere akkoorden spelen
-Minder gain gebruiken
-Het frequentie gebied beperken

En net dat laatste doet die ME5, of althans het effectje dat hij daaruit kiest.
Pepe slaat, denk ik, de nagel op de kop:

Veel laag verwijderen onder de 500Hz en veel hoog verwijderen boven de 1200Hz levert je een lo-fi, middig telefoongeluidje op. Klinkt misschien niet lekker thuis in in je eentje, maar kan mogelijk wel goed in een mix zitten en door het beperkte frequentie gebied kan het beter overweg met die intermodulation distortion.

En bij de tweede, de buizenamp, heb je het tegenovergestelde: veel bas, veel hoog, minder mids, dus in verhouding een veel breder frequentie bereik en daardoor ook minder geschikt voor die intermodulation distortion.

En dat gruizige, rasperige, korrelige lijkt mij vooral ook voor te komen bij:
-teveel oversturing bij amps die oorspronkelijk niet ontworpen zijn voor distortion
-te weinig oversturing bij amps die ontworpen zijn voor veel distortionDit lijkt me wel een soort van mooie conclusie voor dit topic!
Je hebt het in ieder geval goed begrepen. :)

Brad
20 juni 2017, 06:37
Dan snap ik niet, dat je bij Boss bent blijven hangen, Brad. Zelfs lui met een endorsement doen dat niet, want er is altijd meer op de wereld dan één merk kan bieden.
En die geluidsfragmenten van jou......... tja.

Ik heb trouwens ooit eens een ME-5 geleend voor een optreden en ik was redelijk geschokt van het gebrek aan kwaliteit, omdat de eigenaar (die ik hoog had zitten als gitarist) 'm aanprees als de 'oplossing voor alles.'
Dit was toen de ME-5 net op de markt was trouwens.

Dan heb je vast niet de moeite genomen om hemzelf te programmeren. Ik heb de ME-5 overigens helaas zelf pas relatief laat ontdekt en dus alleen tweede hands gekocht. En ook ik was geschokt over de meeste geluiden die de vorige eigenaar erin had gezet.

Ik ben overigens niet bij Boss blijven hangen, Ik ben begonnen bij Pearl en Ibanez op effectgebied. Ik vond Ibanez te metaalachtig en Pearl hoewel mooi te modderig.

Brad
20 juni 2017, 06:46
Absolute onzin. Weinig verschil te vernemen.



Vertel 's Brad, over welke Marshall heb je het? En hoe weet jij nou hoe Andy Summers zijn Marshall instelt, als het al een Marshall was?



En zo komt het, door al die ongefundeerde reacties, niet bepaald over dat je zo enorm veel ervaring hebt. Verreweg de meeste bandjes die ik ken zijn rammelbandjes overigens en heb ook in legio rammelbandjes gespeeld, met bijbehorende apparatuur. Zegt helemaal niets.

Sorry, maar als je het verschil niet hoort tussen een TS-10 en een TS-5.:???:


Een TS-5 klinkt veel meer donker en reageert wat minder direct dan een TS-10. Het geluid van een TS-10 is veel meer crisp en helder en de respons is veel directer.

@Jan7: Ik kan mij grotendeels in jouw verhaal vinden Jan. Goed dat je nog even hebt aangestipt waar het in eerste instantie om ging. Inderdaad een oplossing is het akkoord vereenvoudigen maar ik heb nou eenmaal graag de vrijheid ook akkoorden te spelen met intervallen anders dan een reine kwint en grote terts(power akkoorden). De ME5 biedt mij die mogelijkheid.

Fusion
20 juni 2017, 06:50
Brad houdt nu eenmaal van zeer gecompliceerde akkoorden.Die onnodige steken...

Fusion
20 juni 2017, 06:54
Ik moet hier zo om lachen dat generd... ga toch spelen lui.
Dit. Overigens halen meestal goede gitaristen uit bijna alles wel een acceptabel tot zeer goed geluid. Ik dacht een miskoop te hebben met de Roland VG88 qua metalsound, tot de gitarist van Exivious / Cynic mij zijn patches gaf. En ik heb vroeger jarenlang een voor die tijd goede sound (metal) gehad met diverse Boss multifx

Brad
20 juni 2017, 07:11
Nog even ter aanvulling: Het is bij een discussie als deze inderdaad wel goed te weten waar we het over hebben. De ME-5 en de ME-50, het scheelt maar een cijfer maar de apparaten verschillen als dag en nacht. De ME-5 is de eerste multi fx floorprocessor van Boss en is rond 1989 uitgebracht. De ME-50 is pas jaren later uitgekomen.

Nog belangrijker: de ME-5 bevat op de delay/galm sectie na allemaal analoge effecten terwijl de ME-50 volgens mij geheel digitaal is en gebaseerd is op moddeling.

Tabula Rasa
20 juni 2017, 07:15
Oh, je leest dus mijn posts wel,alleen reageert dus nooit inhoudelijk. Dat verklaart een hoop. Thanx

Brad
20 juni 2017, 08:37
niet eg boeie allemaal......
maar brad ga je hier nog een liedje van maken en krijgen wij forrrrumleden het ook te horen ,als het af is ?

Voor degenen die dit topic interessant vinden waaronder The Silent majority club, post ik hier een fragment uit een nummer van mij waarbij ik het bewuste behoorlijk overstuurde overdrive geluid uit de ME-5 gebruik. Ik speel hier eerst slaggitaar met volle open akkoorden en daarna tokkel ik en gebruik wederom volle open akkoorden waarbij ik de snaren uit laat rinkelen.
Ik persoonlijk vind het rijk, vol en strak genoeg klinken zonder lelijke rochel.

https://soundcloud.com/brad-524926423/analog-overdrive

Tabula Rasa
20 juni 2017, 08:43
Dit klinkt dan weer totaal anders en vele malen beter. Meer helderheid (da's smaak) maar ook veel meer definitie naar mijn mening.

Dit is volgens mij ook compleet anders opgenomen.

Edit: nog een keer beide bestanden beluisterd. Bestand 1 is veel meer dichtgesmeerd. Wat een verschil. Bestand 2, niet mijn geluid, maar verder prima.

NLF
20 juni 2017, 09:13
Ik heb deze dvd.;) Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat Brad alleen 'Marshall' kent, kennelijk. Maar dat zijn er nogal wat, ook qua klank...

Dat zijn geen JCM800's hoor, eerder iets van JMP's.

Je hebt gelijk. Ik had niet helemaal goed gekeken, zijn JMP's . Zo'n JMP heb ik trouwens zelf ook. Klopt helemaal wat je zegt: "Marshall" kan echt van alles en nog wat zijn.

NLF
20 juni 2017, 09:15
Hij zei net tegen mij dat het niet de 30 maar zijn pro junior is.

Klinkt het nog steeds goed. Ik heb me trouwens nooit zo gerealiseerd dat veel gitaar partijen die ik van platen ken wel eens op een lapsteel gespeeld zouden kunnen zijn (daar waar ik altijd dacht dat het gewone elektrische gitaren waren).

NLF
20 juni 2017, 09:19
Overigens halen meestal goede gitaristen uit bijna alles wel een acceptabel tot zeer goed geluid.

Ja, dat klopt ook wel. Er wordt tegenwoordig ook wel erg moeilijk gedaan over gitaargeluid.

Fusion
20 juni 2017, 09:25
NLF is gonna rock ya! All aboard, all aboard, whohoooo, hoohooooo, hoohooo, come on boy join me for a riiiiiiide....

Tabula Rasa
20 juni 2017, 09:48
Je hebt gelijk. Ik had niet helemaal goed gekeken, zijn JMP's . Zo'n JMP heb ik trouwens zelf ook. Klopt helemaal wat je zegt: "Marshall" kan echt van alles en nog wat zijn.
Enige amp waar ik echt spijt van heb dat ik hem ooit weggedaan heb.

Een JMP mkII 50 watter uit, als ik het me goed herinner, 1978. Rond 1994 gekocht bij feedback in den haag. 900 gulden. Rechtop in een plunjezak met de trein opgehaald. Deel van het logo was afgebroken en het was dus een "Marsh" geworden. Geniale versterker waarvan ik de crunch heel erg mooi vond (was wel pre-internet, dus niet heel veel vergelijkingen)

the sure thing
20 juni 2017, 10:55
NLF is gonna rock ya! All aboard, all aboard, whohoooo, hoohooooo, hoohooo, come on boy join me for a riiiiiiide....

Last train to trancentral!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
20 juni 2017, 10:55
Waarom moet ik denken aan de kerstfilm, the Polar Express?

Kim Wilson
20 juni 2017, 11:33
The KLF, nostalgie uit eind jaren 80.

EDIT: begin jaren 90 zelfs:

https://www.youtube.com/watch?v=frIUgilfsWA

Fusion
20 juni 2017, 12:50
Last train to trancentral!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Yeah baby yeah!!

NLF
20 juni 2017, 17:47
NLF is gonna rock ya! All aboard, all aboard, whohoooo, hoohooooo, hoohooo, come on boy join me for a riiiiiiide....

Zoiets vind ik dan wel gaaf, met alleen maar een snoer tussen gtr met 1 pickup en de amp. Basic benadering. Maar is natuurlijk allemaal afhankelijk van genre enzo :-)


https://www.youtube.com/watch?v=LZMmV6xXYFw

Fusion
20 juni 2017, 20:03
Zoiets vind ik dan wel gaaf, met alleen maar een snoer tussen gtr met 1 pickup en de amp. Basic benadering. Maar is natuurlijk allemaal afhankelijk van genre enzo :-)Hier speciaal voor jou, een complete remix inclusief snoeiharde gitaren van een andere dance kraker:


https://www.youtube.com/watch?v=ZDcPna5toL4

/
#schaamtelizezelfpromotie

Erik de Perik
20 juni 2017, 21:15
Nog even ter aanvulling: Het is bij een discussie als deze inderdaad wel goed te weten waar we het over hebben. De ME-5 en de ME-50, het scheelt maar een cijfer maar de apparaten verschillen als dag en nacht. De ME-5 is de eerste multi fx floorprocessor van Boss en is rond 1989 uitgebracht. De ME-50 is pas jaren later uitgekomen.

Nog belangrijker: de ME-5 bevat op de delay/galm sectie na allemaal analoge effecten terwijl de ME-50 volgens mij geheel digitaal is en gebaseerd is op moddeling.

Dan zou het zomaar eens kunnen dat ik een ander apparaat geleend heb, want ik kon verschillende versterker modellen kiezen. Hij zou sprekend op mijn GX-700 moeten lijken, maar dan als vloerversie. Dit bleek overigens maar gedeeltelijk te kloppen.
Mijn excuses alvast Brad. Toen ik die ME-5 zag dacht ik direct "dat is 'm..!!" en dat heb ik met de ME-50 nog steeds niet.


Voor degenen die dit topic interessant vinden waaronder The Silent majority club, post ik hier een fragment uit een nummer van mij waarbij ik het bewuste behoorlijk overstuurde overdrive geluid uit de ME-5 gebruik. Ik speel hier eerst slaggitaar met volle open akkoorden en daarna tokkel ik en gebruik wederom volle open akkoorden waarbij ik de snaren uit laat rinkelen.
Ik persoonlijk vind het rijk, vol en strak genoeg klinken zonder lelijke rochel.

https://soundcloud.com/brad-524926423/analog-overdrive
Tja...... ik vind die gitaar nog steeds niet lekker klinken, hij klinkt nogal dood. De zang vind ik dan weer wel prima, beetje Lou Reed en diens vrienden/vijanden. :)


Ja, dat klopt ook wel. Er wordt tegenwoordig ook wel erg moeilijk gedaan over gitaargeluid.
Heeft veel te maken met hoe het in de mix uitpakt.

Vroegah dacht ik altijd dat een JMP en een Plexi hetzelfde waren..... (b)lijkt niet zo te zijn. ;)

Erik de Perik
20 juni 2017, 21:26
Zoiets vind ik dan wel gaaf, met alleen maar een snoer tussen gtr met 1 pickup en de amp. Basic benadering. Maar is natuurlijk allemaal afhankelijk van genre enzo :-)

Frampton speelde in die tijd toch niet op een simpele gitaar-kabel-amp setup...??

maxdb
20 juni 2017, 21:47
Dan heb je vast niet de moeite genomen om hemzelf te programmeren. Ik heb de ME-5 overigens helaas zelf pas relatief laat ontdekt en dus alleen tweede hands gekocht. En ook ik was geschokt over de meeste geluiden die de vorige eigenaar erin had gezet.

Ik ben overigens niet bij Boss blijven hangen, Ik ben begonnen bij Pearl en Ibanez op effectgebied. Ik vond Ibanez te metaalachtig en Pearl hoewel mooi te modderig.
Ken je deze dan ook nog Brad?
http://diy-fever.com/reviews/effect-reviews/boss-be-5/
Ik ben 25 jaar geleden hier mee begonnen, geen idee of goed klonk, maar ik vond het prachtig! Over een 2x12 Transistor amp (Yamaha VR 5000 meen ik..,whatever) Heel praktisch in ieder geval en zo lekker klein op het podium achteraf gezien ;)

Brad
20 juni 2017, 21:56
Ja die heb ik uitgeprobeerd bij de plug en hij is ook programmeerbaar dacht ik. De effecten die erin zitten klinken prima. Alleen de ME-5 heeft meer effecten en meer programmeer mogelijkheden. Al met al een goede keus ook die BE-5.

De chorus vond ik mooier dan die in de ME-5 als ik het mij goed herinner.

maxdb
20 juni 2017, 22:07
Dat herinner ik me niet meer, ik had een chorus. punt :) Wel meen ik te herinneren dat de dynamiek van de drive wat te wensen liet, maar misschien gebruikte ik gewoon teveel.(overdrive)

Ik vond nog dit over de BE-5

""I realize this is an old thread, but since nobody answered the question and people can find it in searches (like me) I thought I'd update it. I've had a BE-5 since 1990 and these are the Boss pedals is contains - keep in mind that these are the same actual circuits, not digital models...

Compression Sustainer - CS-3
Overdrive/Distortion - OS-2
Digital Delay - a modified version of the DD-3
Chorus - CE-3 (with the "Stereo Mode" switch replaced by switching built into the jacks)""

Brad
20 juni 2017, 22:19
Wat mij betreft niets mis mee. Ik kan me overigens wel voorstellen dat je de scheur wat vlak vond. Ik zelf vind dat niet echt een bezwaar. Ik denk dan altijd aan die synths die vroeger niet aanslaggevoelig waren maar toch erg mooi klonken.

NLF
21 juni 2017, 21:52
Frampton speelde in die tijd toch niet op een simpele gitaar-kabel-amp setup...??

Ging mij om Mariott. Dacht dat Frampton hier al weg was trouwens (?). Andere gitarist (zou dan Clempson zijn) speelt hier met wah zo te horen op einde.

NLF
21 juni 2017, 21:57
Vroegah dacht ik altijd dat een JMP en een Plexi hetzelfde waren..... (b)lijkt niet zo te zijn. ;)

Is inderdaad niet zo, maar wordt wel zoveel door elkaar gehaald dat je inmiddels wel mag denken dat ze hetzelfde zijn. Wat betreft mix: ja, misschien, maar ook dat vind ik iets waar je tegenwoordig verschrikkelijk veel over hoort "hoe klinkt het in de mix". Als je met zijn alleen in hetzelfde frequentiegebied gaat zitten dan wordt het druk natuurlijk.

Brad
21 juni 2017, 23:38
Jouw gehoor (en ook het mijne) werkt anders op een laag versus hoog volume. De lage tonen worden op laag volume minder goed gehoord en daardoor draai je ze dan een beetje bij. Ga je veel luider spelen, speelt die eigenschap niet en ga je vaak de bassen lager zetten. Dat gegeven is iets wat voor ieder mens geldt, dus ook voor jou.

Het gaat me trouwens niet om hoe jouw ME5 over een versterker klinkt, maar in het algemeen dus. Das een kwestie van smaak en ook afstelling.

Ik heb op best een aantal verschillende buizenamps gespeeld de afgelopen 24 jaar (want daarvoor speelde ik akoestisch, ik ben nu 37) maar als er iets vetter wordt bij buizenamps op hoger volume is dat juist natuurlijke compressie en het zingen van lead/ crunchklanken. Je statement doet me een klein beetje afvragen of je dat zelf ook vindt? Fijn dat Andy Latimer dat vond bij die ene Boogie, maar als er iets gaaf was aan mijn Boogies dat ze op hoger volume pas goed klonken.

Meen je dat nou? Ik kan me die manier van werken van Latimer herinneren juist omdat ik het direct herkende. Mijn ervaring is ook dat die romige hi gain lead sound op een boogie en op andere versterkers verloren gaat wanneer je hem harder zet. Ook wordt de attack agressiever en minder subtiel.

Brad
9 april 2018, 15:29
Ik zie hier dat er meer mensen zijn die interesse hebben in een overdrive waarmee je volle akkoorden kunt spelen zonder dat het muddy gaat klinken.

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/best-overdrive-for-open-chord-work.807335/

telerocker
9 april 2018, 17:00
Ik zie hier dat er meer mensen zijn die interesse hebben in een overdrive waarmee je volle akkoorden kunt spelen zonder dat het muddy gaat klinken.

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/best-overdrive-for-open-chord-work.807335/

Dan doen tegenwoordig tig pedalen.

the sure thing
9 april 2018, 17:35
Dan doen tegenwoordig tig pedalen.

Precies.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
9 april 2018, 17:45
Dan doen tegenwoordig tig pedalen.

Bij een open G doen heel veel pedalen het goed maar bij een Cmaj7#5 hoor je toch wel verschil tussen diverse pedalen.

Rick trodat
9 april 2018, 19:08
Bij een open G doen heel veel pedalen het goed maar bij een Cmaj7#5 hoor je toch wel verschil tussen diverse pedalen.

Dat heb ik als ik een scheet laat tegen de snaren van mijn gitaar, icm een overdrive.

....kom op man, een cmaj7/#5?

Brad
9 april 2018, 19:13
Dat heb ik als ik een scheet laat tegen de snaren van mijn gitaar, icm een overdrive.

....kom op man, een cmaj7/#5?

Derde trap akkoord van de A harmonische mineur ladder en van de A melodische mineur ladder.

https://www.jamplay.com/tools/guitar-chords/1-standard/3-c/90-major-75

schizo910
10 april 2018, 13:17
https://i.imgur.com/rztOHHf.jpg + https://i.imgur.com/Xxc7APn.jpg :seriousf:

NLF
11 april 2018, 11:03
Bij een open G doen heel veel pedalen het goed maar bij een Cmaj7#5 hoor je toch wel verschil tussen diverse pedalen.

distortion pedalen zijn bedoeld om metal mee te spelen, niet om jazz akkoordjes mee te pielen hoor

dml
11 april 2018, 11:10
distortion pedalen zijn bedoeld om metal mee te spelen, niet om jazz akkoordjes mee te pielen hoor

Ja. En op een Telecaster kun je alleen country spelen.

Fusion
11 april 2018, 11:34
Nu heb ik Brad in de negeerlijst staan maar zie ik af e toe nog een citaat van m voorbijkomen.... En ik snap wel wat ie bedoelt hier hoor. Een kwint in t zgn power chord heeft buy de meeste stemmingen een verhouding van 3 op 2. Dat wil zeggen dat als even uitgaan van sinussen, de resultante golf om de 3 sinussen vanuit de kwijt en om de 2 sinussen vanuit de tonica weer samenvallen. Natuurkjjk hebben we t bjj distortion niet over sinussen, maar toch, je hoort dat een interval van een reine kwint rustiger klinkt, minder wringt dan bijv een b5, of een +5.. Dus ik snap wel wat hij zegt. Vooral bij sommige soorten metal pakt men veel Holdsworthiaanse akkoorden, en daar zitten veel 'wringende' intervallen bij. En sommige distortions gaan daar idd slecht mee om. Zoiets.

Brad
11 april 2018, 11:37
Het gaat om een combinatie van noten die resulteert in een signaal die lastiger te verwerken is voor een overdrive dan een eenvoudig power akkoord.

Dan krijg van die storende bijgeluiden die vooral opvallen in rustige passages of bij passages waarbij alleen de gitaar speelt.

Remork1970
11 april 2018, 11:47
Godkelere Fusion, zou je effe je posts nog willen nalopen op tikfouten voordat je ze plempt? Kwijt wat kwint moet zijn, natuurkjjk wat natuurlijk moet zijn, pfffffff!!
Doet pijn aan m'n ogen man!

Dat wilt ik nou effe kwijt.

Remork sluiten.

Fusion
11 april 2018, 12:00
Godkelere Fusion, zou je effe je posts nog willen nalopen op tikfouten voordat je ze plempt? Kwijt wat kwint moet zijn, natuurkjjk wat natuurlijk moet zijn, pfffffff!!
Doet pijn aan m'n ogen man!

Dat wilt ik nou effe kwijt.

Remork sluiten.
Sorry. Het ging al wat beter want nieuwe telefoon, maar af en toe gaat t mis. Neem meestal geen tijd om mijn bericht te controleren, en zo'n mobiel toetsenbordje is veel te klein.

Remork1970
11 april 2018, 12:34
Ach, zo'n lulijzer, ja dan krijg je dat gelul!

Remork sluiten.

Midwolda
11 april 2018, 12:42
... en we noemen het een "smartphone"! :D

schizo910
11 april 2018, 12:49
Kijk die MT2 is natuurlijk een geintje. Maar zo'n wet-dry blend pedaal helpt vaak wel om wat definitie terug te krijgen.

Brum
11 april 2018, 12:51
Nu heb ik Brad in de negeerlijst staan maar zie ik af e toe nog een citaat van m voorbijkomen.... En ik snap wel wat ie bedoelt hier hoor. Een kwint in t zgn power chord heeft buy de meeste stemmingen een verhouding van 3 op 2. Dat wil zeggen dat als even uitgaan van sinussen, de resultante golf om de 3 sinussen vanuit de kwijt en om de 2 sinussen vanuit de tonica weer samenvallen. Natuurkjjk hebben we t bjj distortion niet over sinussen, maar toch, je hoort dat een interval van een reine kwint rustiger klinkt, minder wringt dan bijv een b5, of een +5.. Dus ik snap wel wat hij zegt. Vooral bij sommige soorten metal pakt men veel Holdsworthiaanse akkoorden, en daar zitten veel 'wringende' intervallen bij. En sommige distortions gaan daar idd slecht mee om. Zoiets.

Ik kan brad ook niet meer lezen... Als ik ingelogd sta... Helaas lees ik hier negen van de tien keer mee dat ik niet ingelogd sta en dan komt die crap nog steeds voorbij, om maar niet te spreken van de citaten in berichten. Nou ja, je kunt niet alles hebben.

Bijna alle distortions kunnen die 'moeilijke' accoorden van bradmans wel aan (ja, zelfs een Metal Zone, al doet ie dat in mijn oren erg gecompressed en krasserig, ook in lagere gain standen). Alleen, jij noemt al metal, er wordt vaak veel te veel gain ingedraaid voor dergelijke doeleinden, wat voor het betere powerchord werk erg fijn kan klinken, maar voor enige noten onderscheid echt killing is. Voor fuzzjes gelden wel andere regels, dat wordt negen van de tien keer prut bij bepaalde accoorden. Tenminste, dat is mijn ervaring. Maar rai... bradmans snapt ook niet dat niet iedereen the edge ambieert en dat niet iedereen dat als de heilige graal ziet en dat dus ook niet iedereen een distortion zoals brad het voor zich ziet ambieert.

telerocker
11 april 2018, 13:43
Ik kan brad ook niet meer lezen... Als ik ingelogd sta... Helaas lees ik hier negen van de tien keer mee dat ik niet ingelogd sta en dan komt die crap nog steeds voorbij, om maar niet te spreken van de citaten in berichten. Nou ja, je kunt niet alles hebben.

Bijna alle distortions kunnen die 'moeilijke' accoorden van bradmans wel aan (ja, zelfs een Metal Zone, al doet ie dat in mijn oren erg gecompressed en krasserig, ook in lagere gain standen). Alleen, jij noemt al metal, er wordt vaak veel te veel gain ingedraaid voor dergelijke doeleinden, wat voor het betere powerchord werk erg fijn kan klinken, maar voor enige noten onderscheid echt killing is. Voor fuzzjes gelden wel andere regels, dat wordt negen van de tien keer prut bij bepaalde accoorden. Tenminste, dat is mijn ervaring. Maar rai... bradmans snapt ook niet dat niet iedereen the edge ambieert en dat niet iedereen dat als de heilige graal ziet en dat dus ook niet iedereen een distortion zoals brad het voor zich ziet ambieert.

Tig pedalen kunnen dat wel, zei ik al eerder. Het ligt eraan hoeveel gain je erin draait, hoe je de eq instelt, hoe en hoeveel snaren je aanslaat en hoe je dempt.

Brad
11 april 2018, 13:50
He Telerocker, ik neem aan dat je wel wat overdrive pedalen in je bezit hebt. Speel dit interval eens op je gitaar met een overdrive: de D op het zevende vakje van de g-snaar en de bes in het zesde vakje van de hoge e-snaar. Dat bijgeluid dat dat interval geeft krijg je met de meeste overdrives er niet uit gedraaid ook al zet je de gain laag.
Vooral wanneer je ze na elkaar aanslaat en uit laat klinken hoor je dat irritante bijgeluid.

Kim Wilson
11 april 2018, 13:54
Tig pedalen kunnen dat wel, zei ik al eerder. Het ligt eraan hoeveel gain je erin draait, hoe je de eq instelt, hoe en hoeveel snaren je aanslaat en hoe je dempt.
De ene kan het wel weer beter dan de ander, ook met meer gain. Ik heb de Mercury Box op mijn plankje staan, en het is bizar hoe gedefinieerd die blijft klinken, ook met een vracht gain erin. En ook de OCD blijft vrij lang overeind qua definitie. Ik heb ook een Heavy Drive van Carl Martin, daar blijft niks bij overeind, dat is één brij. Prima voor lomp raggen, dat wel. Andere toepassing.

telerocker
11 april 2018, 14:12
De ene kan het wel weer beter dan de ander, ook met meer gain. Ik heb de Mercury Box op mijn plankje staan, en het is bizar hoe gedefinieerd die blijft klinken, ook met een vracht gain erin. En ook de OCD blijft vrij lang overeind qua definitie. Ik heb ook een Heavy Drive van Carl Martin, daar blijft niks bij overeind, dat is één brij. Prima voor lomp raggen, dat wel. Andere toepassing.

Yep. Ik heb de Mercury Box 2 en die houdt aardig zijn definitie, al wordt het laag wat losjes bij veel gain. Mijn Suhr Eclipse is gedefineerder en strakker. Dat blijkt allemaal staan als een huis. Zelfs mijn oude Emma Reezafratzitz (gekke Denen...) blijft behoorlijk gedefinieerd, mits je er niet lomp veel gain indraait, maar dat ding heeft een enorm gainbereik, dus dat is ook niet nodig.

Fusion
11 april 2018, 15:59
@Brum en @telerocker: zeker, de hoeveelheid gain maakt véél uit en ja sommigen doen daar altijd te veel van. Toch klinken sommige akkoorden echt minder goed gedefinieerd door sommige distortions heen. En ja, er is soms wel gedeeltelijk een mouw aan vast te breien door bijv de gain omlaag te draaien, maar t is behelpen. Een fuzz is toxh ook een vorm van distortion en die gaat toch ook niet lekker met dat soort intervallen om? Zelfde principe vermoed ik. Geen idee wat dat principe dan ook moge zinn, wordt te technisch voor mij denk ik

NLF
11 april 2018, 16:09
Ja. En op een Telecaster kun je alleen country spelen.

Heb ik niet gezegd, zijn jouw woorden.

Brad
11 april 2018, 16:13
Maar die ''jazz'' akkoorden zijn echt niet alleen voorbehouden aan jazz. In pop en rock komen ze ook prima tot hun recht.

Kim Wilson
11 april 2018, 16:13
Ja, dat blijft een raar gegeven. Wat ik al zei, de Mercury Box heeft vrachten gain, maar blijft definitie houden. Ik weet ook niet wat verantwoordelijk is voor de definitie van het geluid bij distortions.

NLF
11 april 2018, 16:15
Maar die ''jazz'' akkoorden zijn echt niet alleen voorbehouden aan jazz. In pop en rock komen ze ook prima tot hun recht.

Dat klopt. Maar goed, als je zoveel distortion nodig hebt dat je een pedaal aansluit dan is dat meestal niet om jazzakkoordjes mee te doen.

Fusion
11 april 2018, 16:43
Dat klopt. Maar goed, als je zoveel distortion nodig hebt dat je een pedaal aansluit dan is dat meestal niet om jazzakkoordjes mee te doen.
Luister maar eens. Volgens mij zitten hier maj7+5 akkoorden in, I kit joe not


https://youtu.be/xgGpdPkXLBM

Fusion
11 april 2018, 16:58
Hij speelt een C#maj7+ en een Dmaj7+. Dus iig die verhoogde kwint

EDIT pffff

Brad
11 april 2018, 17:04
Ja maar met deze "herrie" en staccato spel maakt het inderdaad niet uit welke akkoorden je speelt. Maar een "jazz akkoord" strummen of tokkelen en de noten langer uit laten klinken, dan komen de problemen.

Fusion
11 april 2018, 17:20
Ja maar met deze "herrie" en staccato spel maakt het inderdaad niet uit welke akkoorden je speelt. Maar een "jazz akkoord" strummen of tokkelen en de noten langer uit laten klinken, dan komen de problemen.*nooit meer op 'toon bericht klikken bij een bericht van Brad ook als r niet over politiek gaat*

Onzin Brad, dat jou gehoor nog niet getraind is dit te volgen moge duidelijk zijn. Hij speelt duidelijk de door jou genoemde maj7+ ik herkende dat toch ook direct hier? Hij slaat ze gewoon mooi vol aan ('strummen') en laat ze allebei relatief lang uitklinken. Dat jij ze niet herkent is wat anders ;)

the sure thing
11 april 2018, 20:16
Ha! Brad weer uit de bocht aan het vliegen? Woont hij nog steeds in Amsterdam, stemt SP en geeft “de rijken” de schuld van alles?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
11 april 2018, 20:16
Speel dit interval eens op je gitaar met een overdrive: de D op het zevende vakje van de g-snaar en de bes in het zesde vakje van de hoge e-snaar. Dat bijgeluid dat dat interval geeft krijg je met de meeste overdrives er niet uit gedraaid ook al zet je de gain laag.
Vooral wanneer je ze na elkaar aanslaat en uit laat klinken hoor je dat irritante bijgeluid.

Ik heb dit eens geprobeerd, maar nergens last van.
Wel een aanvullende vraag; is je gitaar goed gestemd, goed geintoneerd, en geen oude snaren?
Ik heb bij sommige gitaren een irritant bijgeluid als ik hoog op de hals speel op de dunne e snaar. Meestal is dat het teken dat er nieuwe snaren op moeten.

Brad
11 april 2018, 22:23
He Dennis, dat is wel apart. Ja mijn gitaren zijn altijd goed gestemd en mijn snaren zijn ook vers. Ik heb eens bij Bax verschillende pedalen getest en ook de overdrive van de buizenversterkers zelf daar. Bij al de overstuurde buizenbakken (daarvoor had ik dit topic in eerste instantie gestart) had ik hetzelfde bijgeluid.
De overdrive pedalen deden het beter maar de exemplaren die ik geprobeerd heb hadden het ook wel. Ik heb in elk geval geen reden gevonden om iets anders te gebruiken dan ik nu heb.

D3nnis
11 april 2018, 23:42
Hmm, ik hoor niets vreemds...
Of het is er wel en het stoort me niet, zou.ook nog kunnen natuurlijk.

Brad
11 april 2018, 23:50
Ik heb hier een voorbeeld van wat ik bedoel. Eerst speel ik een kwint en daarna de bewuste overmatige kwint.

Eerst doe ik dat met een overstuurde buizenversterker en daarna met mijn analoge overdrive geluid uit de Boss ME-5. Merk vooral op hoe schoon de reine kwint klinkt met mijn analoge overdrive geluid. De overmatige kwint geeft ook een bijgeluid maar toch is mooier dan die buizen overdrive en de houd er rekening mee dat de gain ook hoger is.

Bij die buizen overdrive is er echt sprake van een buzzing bijgeluid bij de overmatige kwint die aan een storing doet denken,. Ook veel overdrive pedalen doen dat overigens wel.

https://soundcloud.com/brad-524926423/overdrive-intervalwav

telerocker
12 april 2018, 00:09
Die ratel in de toon lijkt me een niet jofele amp, tenminste als je gitaar goed staat afgesteld. In beide gevallen geen lekkere toon.

Brad
12 april 2018, 00:18
Die ratel krijg ik ook met Boogie, Fender, Brugera, Laney en ook met overdrive pedalen als de Brunetti en de Maxon. Het tweede geluid kan er mee door bij die overmatige kwint vind ik zelf, een kwestie van smaak. En zoals ik al zei er zit een behoorlijke hoeveelheid gain op.

Maar ik ben blij dat je hoort wat ik bedoel. Inderdaad zou je het ook kunnen omschrijven als een soort ratel.

telerocker
12 april 2018, 00:21
Die ratel krijg ik ook met Boogie, Fender, Brugera, Laney en ook met overdrive pedalen als de Brunetti en de Maxon. Het tweede geluid kan er mee door bij die overmatige kwint vind ik zelf, een kwestie van smaak. En zoals ik al zei er zit een behoorlijke hoeveelheid gain op.

Maar ik ben blij dat je hoort wat ik bedoel. Inderdaad zou je het ook kunnen omschrijven als een soort ratel.

Dan krijg ik het vermoeden dat het toch in deze gitaar zelf zit. Maar goed, dan kan ik niet opstand beoordelen.

Erik de Perik
12 april 2018, 00:35
Opvallend hoe kut die ME-5 klinkt.

Brad
12 april 2018, 01:06
Dan krijg ik het vermoeden dat het toch in deze gitaar zelf zit. Maar goed, dan kan ik niet opstand beoordelen.

Nee, met andere gitaren uit het rek bij Bax had je hetzelfde. En ik heb de beste gitaren daar uit het rek gepakt. Ik heb ook drie verschillende elektrische gitaren en bij allemaal heb die ratel als bijgeluid.

Voor de mensen die het ontgaan zijn, ik heb een nieuw geluidsvoorbeeld gepost in post 170.


Ik heb hier een voorbeeld van wat ik bedoel. Eerst speel ik een kwint en daarna de bewuste overmatige kwint.

Eerst doe ik dat met een overstuurde buizenversterker en daarna met mijn analoge overdrive geluid uit de Boss ME-5. Merk vooral op hoe schoon de reine kwint klinkt met mijn analoge overdrive geluid. De overmatige kwint geeft ook een bijgeluid maar toch is mooier dan die buizen overdrive en de houd er rekening mee dat de gain ook hoger is.

Bij die buizen overdrive is er echt sprake van een buzzing bijgeluid bij de overmatige kwint die aan een storing doet denken,. Ook veel overdrive pedalen doen dat overigens wel.

https://soundcloud.com/brad-524926423/overdrive-intervalwav

vulvasonic
12 april 2018, 05:24
Opvallend hoe kut die ME-5 klinkt.
Ik heb jarenlang met heel veel plezier een ME-5 gebruikt. Ik was jong, mijn oren ongetraind, maar ik had er toch een heel goed gevoel bij. Maar dat was tóen. Ik zou het er nu niet meer op kunnen. En toch, zo slecht was dat ding niet. Verwar de ME-5 aub ook niet met de ME-50. Da's een heel ander beestje.

Dit gezegd hebbende, het woord 'ratel' is in dit verband natuurlijk een uitermate vaag begrip. Het is zo'n uitdrukking waar iedereen weer een heel ander beeld of idee bij kan hebben.

Brum
12 april 2018, 09:57
Alle tokkelstukjes waar Brad naar refereert (bij dat clippie van The Police was het wel heel erg duidelijk), het is negen van de tien keer ingespeeld met en een clean signaal en een licht overstuurd signaal geblend. Dat studio trucje is al zo oud als de nacht. Schizo910 geeft ook al een voorbeeld van een wet-dry signaal, om definitie te houden. Grappig ook dat dit topic begint om iets te bewijzen (het zou prima kunnen, al die 'complexe' accoorden), om vervolgens een jaar later te beweren dat dit toch zeker niet heel erg goed lukt, door een logisch bijgeluid. Een bijgeluid wat juist niets onderuit haalt, want je hoort, ondanks de niet al te beste opname en niet erg lekkere overdrive, nog wel gewoon de noten. Met oversturing een bijgeluidje krijgen... Ja, gek hè! In plaats van lekker te spelen, probeert brad een dergelijk nietszeggend fenomeen te ontrafelen, met de illusie dat dat voor anderen ook een openbaring is. Dit ingespeeld met simpelweg budget spul, wat helemaal niet slecht hoeft te zijn, maar waaruit je nou eenmaal wel enigszins budget geluid terug krijgt. Logisch. Behalve voor brad dan. Schiet mij maar lek. En het gekke is, dit topic is zowat een jaar oud en op de één of andere manier blijft ie zo draaikonten dat iedereen toch maar weer reageert. Weer vol ongeloof, irritatie, zuchtend, enz. Inclusief mezelf, ben er ook weer ingetrapt. Het houdt een forum wel levendig, maar ik vind niet op een leuke manier. Men blijft maar het afreageren van z'n verveling op een forum faciliteren. Apart fenomeen wel.

Brad
12 april 2018, 11:01
Ik heb jarenlang met heel veel plezier een ME-5 gebruikt. Ik was jong, mijn oren ongetraind, maar ik had er toch een heel goed gevoel bij. Maar dat was tóen. Ik zou het er nu niet meer op kunnen. En toch, zo slecht was dat ding niet. Verwar de ME-5 aub ook niet met de ME-50. Da's een heel ander beestje.

Dit gezegd hebbende, het woord 'ratel' is in dit verband natuurlijk een uitermate vaag begrip. Het is zo'n uitdrukking waar iedereen weer een heel ander beeld of idee bij kan hebben.

Maar je bent toch wel met me eens Mario dat de ene oversturing meer gaaf en strakker blijft klinken bij akkoorden of intervallen dan de andere? Ik test het vaak bij mensen die over de vloer komen en zelf helemaal geen instrument spelen. Die mensen luisteren zonder vooringenomen te zijn.

Dan speel ik eerst tokkelstukjes met mijn geliefde overdrive geluiden. Als ik dan vraag wat ze er van vinden zijn ze altijd positief. Dan zeg ik, en wat vindt je van deze? Ik trap dan mijn leadsound in (met als basis de distortion die ik alleen gebruik voor solo) en tokkel wat akkoorden.

Dan zie je gelijk hun gezichten vertrekken en zeggen ze gelijk van, nee dat klinkt vreselijk.

En de Me-5, hij klinkt niet "perfect" maar heeft wel karakter.

jan7
12 april 2018, 11:24
Die 'ratel' is 'beating' denk ik:
https://en.wikipedia.org/wiki/Beat_(acoustics)

De mate van definitie bij distortion hangt, afgezien van de hoeveelheid, volgens mij in grote mate af van twee factoren:

1)Manier van clippen: soft of hard.
Waarbij soft een deel van het originele signaal erin mengt. Diodess in de feedback loop van een non-inverting opamp is hiervan een voorbeeld. De 'mengvorm' bestaat uit een blokgolf met daarop de top van de originele golf:
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20141101/18a3b6c8696553cc25bd616ffd9397f9.jpg

Bij hard clipping wordt de top er gewoon afgekapt. Diodes in de feedback loop van inverting opamp of diodes to ground is hiervan een voorbeeld:
http://www.labjc.com/wp-content/uploads/2011/12/overdrive-wave-1.gif

Of een vergelijking tussen de twee in één afbeelding: (al is de gain bij de soft clipping hier zo hoog dat het op hard clipping gaat lijken):
http://www.rockman.fr/Reviews/Rockman_Distortion.gif

2)(gain) filtering:
Distortion waarbij bass en low mids weg gefilterd worden of niet, dan wel minder, worden meegenomen in de frequenties waarop de gain wordt toegepast en dus geclipt, klinken doorgaans veel gedefinieerder en minder muddy en mushy.

Plant
12 april 2018, 14:54
Als je meerdere frequenties tegelijk versterkt ontstaan er altijd mengfrequenties. Frequenties van b.v. 400Hz en 2000Hz samen leveren aan de versterkeruitgang 400Hz, 1600Hz (2000Hz - 400Hz), 2000Hz en 2400Hz (2000Hz+400Hz) op. Zou je die allemaal even hard horen dan zou dat een lelijke brei opleveren.

Die toegevoegde frequenties 1600Hz en 2400Hz zijn echter bij een goede (cleane) versterker vele malen (≥80dB) zachter in niveau en die neem je eigenlijk niet waar.

Ga je nou vervormen dan komen die mengfrequenties wel duidelijk hoorbaar naar voren.

Brad
12 april 2018, 15:51
Weet één van jullie of hier nu ook een oplossing voor is? (Jan7, Plant of iemand anders). Het moet mogelijk zijn. Ik heb twee oude Rockman MB2 headphone amps bespeeld die op de edge stand helemaal gaaf en strak bleven met akkoorden terwijl er een duidelijk hoorbare vervorming aan de orde was. Helaas waren ze niet te koop.

Het idiote is dat niet alle exemplaren dat hebben. Ik heb er eens eentje uit Amerika gehaald en die deed het niet. Ook via De Plug heb ik er eentje op zicht gehad uit die serie en die deed het ook niet. Vreemd.

NLF
12 april 2018, 16:16
Luister maar eens. Volgens mij zitten hier maj7+5 akkoorden in, I kit joe not


https://youtu.be/xgGpdPkXLBM

Dat weet ik niet, maar de boor van de tandarts klinkt in ieder geval muzikaler :crazyhappy:

Fusion
12 april 2018, 16:42
Dat weet ik niet, maar de boor van de tandarts klinkt in ieder geval muzikaler :crazyhappy:
Kwestie van gewenning oftewel je gehoor trainen. Je apprecieert meestal ook niet zomaar uit t niets m3ga ingewikkelde fusion

Brum
12 april 2018, 18:14
Nou... De boor van de tandarts wen je nooit aan hoor. Wat een kutgeluid is dat zeg.

Fabrieksinstellingen
12 april 2018, 18:28
Bij ons is de fijn ogende tandartsassistente ook een fabeltje. Net zoals dit topic inhoudelijk niets meer dan een abstractie is.

Brad
12 april 2018, 19:38
Bij ons is de fijn ogende tandartsassistente ook een fabeltje. Net zoals dit topic inhoudelijk niets meer dan een abstractie is.


De betekenis van abstractie:

Abstractie is het weglaten van alle niet-essentiële informatie en secundaire aspecten om de meer fundamentele structuren zichtbaar te maken

Dank dat je dit door mij geopende topic zodanig positief kwalificeert. Jij ziet het helemaal goed en hoeft jezelf niet te resetten naar de fabrieksinstellingen.:D

Fabrieksinstellingen
12 april 2018, 19:44
Geen dank.

Tabula Rasa
12 april 2018, 19:49
Abstractie is het trekken van een rotte kies.

Gepost met Tapaworst

Kim Wilson
12 april 2018, 20:46
Dit topic is ook net een wortelkanaalbehandeling. Het duurt net even te lang allemaal...

dml
12 april 2018, 22:06
Dit topic is ook net een wortelkanaalbehandeling. Het duurt net even te lang allemaal...

.......maar eenmaal het voorbij is, is het een genot.

Plant
12 april 2018, 23:58
Weet één van jullie of hier nu ook een oplossing voor is? (Jan7, Plant of iemand anders). Het moet mogelijk zijn. Ik heb twee oude Rockman MB2 headphone amps bespeeld die op de edge stand helemaal gaaf en strak bleven met akkoorden terwijl er een duidelijk hoorbare vervorming aan de orde was....

Klinkt als het tubescreamer concept, truc is om vóór de distortion-stage flink laag en wat mid af te filteren. De tubescreamer zet vanaf pakweg 700Hz naar omlaag een eerste orde filter (6dB / octaaf) in. Die frequenties komen er nog wel clean doorheen en de distortion zit meer in de hoge regionen met minder storende mengfrequenties. Dat geeft daardoor wel die 'neuzige' sound waar de tubescreamer bekend om staat, maar het klinkt strak. Ik vermoed dat die edge-stand ook zo'n filter inzet.
Je kunt dan na de distortion wel weer wat bas toevoegen, dan klinkt het weer wat voller maar niet modderig.

Als je dus iets met EQ voor een willekeurige distortion hebt, kun je die truc ook gebruiken.

Brad
13 april 2018, 00:23
Ok, dank voor de uitleg, daar ga ik eens mee experimenteren.

Fusion
13 april 2018, 07:20
Klinkt als het tubescreamer concept, truc is om vóór de distortion-stage flink laag en wat mid af te filteren. De tubescreamer zet vanaf pakweg 700Hz naar omlaag een eerste orde filter (6dB / octaaf) in. Die frequenties komen er nog wel clean doorheen en de distortion zit meer in de hoge regionen met minder storende mengfrequenties. Dat geeft daardoor wel die 'neuzige' sound waar de tubescreamer bekend om staat, maar het klinkt strak. Ik vermoed dat die edge-stand ook zo'n filter inzet.
Je kunt dan na de distortion wel weer wat bas toevoegen, dan klinkt het weer wat voller maar niet modderig.

Als je dus iets met EQ voor een willekeurige distortion hebt, kun je die truc ook gebruiken.
Standaard truc in de metal: eerst low pass filter, ergens tussen 80 Hz tot zelfs 2xx Hz alles flink omlaag kappen, dan pas oversturen, vaak eerst door TubeScreamer dan pas door (pre)amp, en dan weer bas erbij. Dit alles voor strak laag idd