PDA

View Full Version : Wtf????) What The Fuzz?



Tabula Rasa
17 juni 2017, 12:23
Het zal minimaal 25 jaar geleden zijn geweest dat ik mijn eerste fuzz kocht. Altijd een haat-liefde verhouding gehad met die dingen. Nooit klonk het zoals ik in gedachten had. Recent gestoeid met een germanium fuzzface en dat was het ook niet. Nu aan het stoeien met een silicon fuzzface en ook dat leek het niet te doen.

Altijd had ik de fuzz helemaal vooraan in de keten. Dat leek het beste te werken en iedereen gaf dit ook aan als tip.

Totdat ik via FB de tip kreeg er een buffertje voor te zetten. Een oude ibanez soundtank opgesnort en die ervoor gezet. Wat een idiote gewaarwording.

Zonder buffer: donker, wollig met de strat voluit op 10. Strat terugdraaien naar 9 en het wordt ineens abrubt clean maar wel donker. Er is dan een extreem omslagpunt en geen helderheid.

Buffertje ervoor en de fuzz is helderder. Noten zijn afzonderlijk beter te horen. Minder een drab van geluid. Het gekke is ook de de volumeregeling op de gitaar nu ineens veel gelijkmatiger de fuzz aanstuurt. Van fuzz naar clean, met niet te veel volumeverlies op de potmeter van 10 naar 5.

Grappig dat je soms zo vast zit in "de juiste" pedalen volgorde dat je rondjes om hetzelfde probleem blijft lopen .

Schrevel
17 juni 2017, 12:45
De Ibanez Soundtank was een serie van zo'n 20 verschillende pedalen.
Over welke heb je het hier, de Tubescreamer?

guitarkid2
17 juni 2017, 12:55
of mixen met wat distortie van je amp
dat werkte voor mio de laatse keer erg goed

Tabula Rasa
17 juni 2017, 13:02
De Ibanez Soundtank was een serie van zo'n 20 verschillende pedalen.
Over welke heb je het hier, de Tubescreamer?
Classic metal, maar dat doet niet zo heel veel ter zaken, want hij stond uit.

Toen dat werkte heb ik mijn boardje opnieuw ingedeeld met de SHO vooraan, ingesteld op 0,0% boost. Zonder fuzz merk je niet echt dat die sho aan staat, maar met fuzz is het werkelijk waar een wereld van verschil. Het is zooooo extreem.

Tabula Rasa
17 juni 2017, 13:03
of mixen met wat distortie van je amp
dat werkte voor mio de laatse keer erg goed
Single channel amp die heel erg hard moet voor wat oversturing.

EBOUE
17 juni 2017, 14:05
Kortom, Weber attenuator. ;)

Tabula Rasa
17 juni 2017, 14:22
Kortom, Weber attenuator. ;)
Oplossing voor een probleem dat bij de fuzz ligt ga ik niet bij de amp toepassen. Buffertje deed wat het moest doen.

Plant
17 juni 2017, 17:58
Lees hoofdstukje 3.1 Fuzz Face Input Impedance

http://www.electrosmash.com/fuzz-face

Je hebt in je gitaren honderden kΩ's aan potmeters zitten om maar niet teveel hoog te verliezen, je versterkers hebben ook een ingangsimpedantie van 500kΩ of meer. En dan schakel je een fuzz in met een Zi van ≤ 8kΩ die parallel aan een deel van de gitaarvolumeregelaar komt te staan.

Daar heb je de tone-suck en het abrupte volumeregelaar- / fuzz-verloop :ok:

Zo'n buffertje zal de belasting voor de gitaar hoogohmig houden en de laagohmige uitgang van de buffer geeft geen krimp om een paar kΩ load.

EBOUE
17 juni 2017, 18:05
Als je een single channel amp hebt die heel erg hard moet voor een beetje oversturing is dat wel het idee. Over je fuzz geloof ik je, maar daar ging je laatste opmerking volgens mij niet om.

Tabula Rasa
17 juni 2017, 18:17
Lees hoofdstukje 3.1 Fuzz Face Input Impedance

http://www.electrosmash.com/fuzz-face

Je hebt in je gitaren honderden kΩ's aan potmeters zitten om maar niet teveel hoog te verliezen, je versterkers hebben ook een ingangsimpedantie van 500kΩ of meer. En dan schakel je een fuzz in met een Zi van ≤ 8kΩ die parallel aan een deel van de gitaarvolumeregelaar komt te staan.

Daar heb je de tone-suck en het abrupte volumeregelaar- / fuzz-verloop :ok:

Zo'n buffertje zal de belasting voor de gitaar hoogohmig houden en de laagohmige uitgang van de buffer geeft geen krimp om een paar kΩ load.
Linkje zegt juist fuzz als eerste. Snap hem niet helemaal. Fuzz vooraan is ook wat ik altijd dacht, maar in dit geval, met de silicon fuzzface werkt dat dus niet.

the sure thing
17 juni 2017, 18:44
De regel is inderdaad Fuzz vooraan, en GEEN BUFFER voor de Fuzz. De TS heeft nu duidelijk een andere ervaring.

Dank voor het delen! Interessant waar weer....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
17 juni 2017, 18:49
De regel is inderdaad Fuzz vooraan, en GEEN BUFFER voor de Fuzz. De TS heeft nu duidelijk een andere ervaring.

Dank voor het delen! Interessant waar weer....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kan kijken of mijn zoontje morgen ff kan helpen met filmen van de fuzz en de knop op de gitaar dan kan je het horen. Verschil is extreem.

Tabula Rasa
17 juni 2017, 19:15
Filmpje, met twee kids die me helpen

https://youtu.be/zHqKkMI_lKM
Oké, met een gsm werkt dat dus niet helaas.

Plant
17 juni 2017, 20:21
Ik hoor het prima in het filmpje.

Kennelijk is de laagohmige belasting van de gitaar onderdeel van het effect. De een vind dat klankmatig mooi ("het hoort zo"), de ander niet.
Dat zal ook wel de reden zijn waarom er honderden varianten van - en nog eens honderden mods op een pedaal of versterker zijn. De een vind het goed zoals het is en de ander ...
Er zijn geen regels of wetten. Je zal hooguit verketterd worden vanwege het gebruik van een buffer voor een fuzzface.

Een volumepot krijgt een ander verloop onder belasting, zeker als die belasting veel laagohmiger is dan de regelaar zelf.

http://www.radiomuseum.org/forumdata/users/6435/articles/log_pot/fig1.jpg

Het wordt weleens gebruikt om met een lineaire potmeter een logaritmisch (audio taper) verloop te krijgen.

pasqual
17 juni 2017, 22:45
Leuk hé die kids;) maar goed te horen wat je bedoeld! Met buffer veel beter bruikbaar! Misschien kun je een volgende fuzz maken mét in- en uitschakelbare buffer vóór de fuzz? Dit zal heus wel mogelijk zijn.

The Lo Lands
18 juni 2017, 10:46
Ook wel een kwestie van smaak denk ik. Buffer voor een germanium fuzz maakt deze naar mijn smaak te scherp en edgy. Let wel dat zodra je een germanium fuzz gaat gebruiken een treble bleed op je vintage coil gitaar wel een pré is. Heb je dat niet dan klinkt je gitaar snel donker en wollig en dat samen met de fuzz is geen fijne combinatie :-) Daarnaast een M-achtige versterker die al op het randje staat en je fuzz en strat met treble bleed kan heel magisch zijn :-)

Ik heb een aantal jaren geleden en Live band project gedaan. Ik was en ben geen fan van Live en kende alleen de hits. Om toch binnen mijn eigen sound te blijven heb ik dat optreden alleen met mijn vintage strat, gitaar volumeknop, germanium fuzz en Marshall half-stack gedaan. Van gebroken clean, tot crunchy overdrive en sputterende distortion, alles met de fuzz. Echt fun haha.

The Lo Lands
18 juni 2017, 11:01
Btw. je filmpje bekeken en inderdaad met buffer klinkt het op lage volume niveaus beter. Alleen gebruik je nu een clean basis geluid en je fuzz staat niet vol open heb ik het idee? Neem voor de verandering een licht overstuurd/gebroken clean geluid als basis en je fuzz vol open (volume van het fuzz pedaal naar smaak) en ga dan met je strat de diverse standen eens af. Daarnaast moet je wel je (buizen) versterker aardig open gooien voor het beste resultaat daar de speaker ook een belangrijk onderdeel van je eindgeluid is maar dat zal bij je thuis geen optie zijn denk ik zo :-)

Tabula Rasa
18 juni 2017, 11:08
Klopt helemaal wat je zegt amp is een single channel, non mastervolume ampje dus breakup is thuis haast niet te doe . Fuzz staat inderdaad niet maximaal, vind ik ook te smerig. Zo vind ik hem het lekkerst, maar dat zal smaak zijn.

Edit: nadeel van volume vol open op de fuzz is dat het verschil​ zo groot wordt tussen aan en uit.

Pepe
18 juni 2017, 11:15
Dat is het eerste wat ik test van een pedaal, hoe reageert hij op een buffer, ik ben daar een beetje in doorgeslagen.
Ik hoor het niet alleen bij mijn rangemaster (obviously) maar bij meer pedalen, ook bij mijn favoriet booster, de HAO. Bij elk pedaal hoor ik de impact van een pre buffer maar bij sommige meer dan bij andere.
Ik vind het helemaal niks, het betekent dat die HAO altijd vooraan moet staan.
Is dat germanium eigen, dat overdreven gedrag op een pre buffer?

The Lo Lands
18 juni 2017, 11:36
Klopt helemaal wat je zegt amp is een single channel, non mastervolume ampje dus breakup is thuis haast niet te doe . Fuzz staat inderdaad niet maximaal, vind ik ook te smerig. Zo vind ik hem het lekkerst, maar dat zal smaak zijn.

Edit: nadeel van volume vol open op de fuzz is dat het verschil​ zo groot wordt tussen aan en uit.
Volume op de fuzz niet vol open zetten hoor, stel deze in naar smaak en in verhouding met je clean en overige effecten. De verschillen in geluidsniveaus kan soms ook vertekenend zijn, zeker op huiskamer volume. Het is dan ook de bedoeling dat je met de volumeknop van je gitaar de mate van oversturing instelt. Fuzz op lage huiskamer volumeniveaus instellen is echt lastig. Zelfs nu je denkt met buffer van dat klinkt lekker thuis, vervolgens sta je in de oefenruimte op vol volume en klinkt dat misschien niet meer zo lekker. Het is een lastig effect maar je volumeknop van je gitaar is je grootste wapen in de strijd en je versterker moet echt open om in combi met je speaker het gewenste resultaat te geven.

jan7
18 juni 2017, 13:26
Is dat germanium eigen, dat overdreven gedrag op een pre buffer?
Het is eigen aan pedalen die een lage input impedantie hebben.
Hoe lager deze impedantie is, hoe meer je pickups 'ge-dowload' worden.
Je kan het vergelijken door in je gitaar de volume pot van 250K, 500k of 1M te vervangen door een 50K of 100K pot.
Doorgaans hebben pedalen of amp inputs een ingangsimpedantie van 1M. Bij pedalen met een lage inputimpedantie is dat 100K of lager. Deze komt dan parallel te staan aan de waarde van je volume en tone pot.
Nemen we een strat met twee keer 250K dan is de load voor je pickups 125K.
Parallel aan die 125K komt de inputimpedantie van je pedaal of amp:
Met 1M wordt dat 111K, dus die 1M heeft weinig invloed.
Met 100K wordt het ongeveer 58K wat een halvering is, dus veel invloed (het verlaagt de resonantie piekvan je pickup)
Distortion zorgt via de harmonics voor veel extra hoge frequenties die je ergens kwijt wilt want anders gaat het te schel en snerpend klinken.
Sommige pedalen hebben een hoge inputimpedantie en zullen dus in het circuit of bij de output via een filter wat van dat hoog wegfilteren.
Andere pedalen gebruiken bewust een lage inputimpedantie, waardoor je gitaaroutput minder hoog heeft, er komt dus minder hoog binnen in het pedaal en de harmonics van de distortion vullen dat verder terug wat aan.

Die HAO heeft als inputimpedantie 100K, namelijk R3 die verbonden is met de inverting input van de opamp.

Door een buffer (hoge inputimpedantie, lage output impedantie) voor een pedaal te zetten dat eigenlijk een hoogohmig gitaarsignaal verwacht, doe je deels het ontwerp teniet. Want de lage inputimpedantie van zo'n pedaal kan geen invloed meer uitoefenen op de lage output impedantie van je buffer (lees: kan er geen hoog van wegnemen, door een te lage load, zoals het dat bij een passieve pickup kan doen, want de output van een pedaal is in tegenstelling tot een passieve pickup doorgaans ongevoelig voor de load)

Pepe
18 juni 2017, 14:48
Een goed verhaal, het wordt wat duidelijker.

Dit is denk ik hetzelfde?: ik heb een Bad Cat 2tone met een paar pedalen daarachter. Ik verving net de Line6 delay door de MXR Carbon en merkte dat ineens ALLE pedalen in volume toenamen wanneer ik ze activeerde en de BadCat aan stond. De BadCat uit (TB) had natuurlijk geen effect.
Ik dacht, hee... het zijn nu allemaal true bypass pedalen waar de BadCat voor hangt, die Line6 heeft een always on buffer.

Het is dan geen kwestie van to buffer or not to buffer maar meer van wie, waar en wanneer.
Het zijn dingen die fabrikanten je niet vertellen want het is een ingewikkeld verhaal en je verkoopt en zeker niet meer buffers door.

Tabula Rasa
19 juni 2017, 06:33
Ga vanmiddag eens kijken hoe hij reageert met een volume, zo hard als mogelijk is thuis, met een Trainwreck Liverpool.

EBOUE
19 juni 2017, 07:08
Duidelijk verhaal Jan, weer wat geleerd. :)

Tabula Rasa
19 juni 2017, 12:50
Ga vanmiddag eens kijken hoe hij reageert met een volume, zo hard als mogelijk is thuis, met een Trainwreck Liverpool.
TW voluit was niet echt te doen. Wel mijn Champ op standje "1 watt" voluit kunnen zetten en mijn andere champ (El41, ECC83), 3-watter, voluit gehad. Fuzz blijft gek genoeg hetzelfde van karakter met en zonder buffer als ie was op laag volume. Dus voor mij blijft er een buffer voor staan.

Zonder buffer is ie modderig en veel te donker en reageert ie heel slecht, abrubt om de input, met buffer helder, strak, goede respons.

Tabula Rasa
19 juni 2017, 13:14
Hier een leuk filmpje van iemand met ook een sho voor de fuzz. Zelfde resultaat.

https://youtu.be/UIaDWcIE1Xg

the sure thing
19 juni 2017, 20:46
Wat een zinvol topic dit! 👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
20 juni 2017, 09:50
Wat een zinvol topic dit! 👍


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, sorry, dat was niet de intentie.

:-)

Wilde alleen even roepen dat het de moeite waard kan zijn, bij een fuzz die niet lekker klinkt, er een buffertje voor te zetten. Met dank aan de tip via FB.

The Lo Lands
20 juni 2017, 11:00
TW voluit was niet echt te doen. Wel mijn Champ op standje "1 watt" voluit kunnen zetten en mijn andere champ (El41, ECC83), 3-watter, voluit gehad. Fuzz blijft gek genoeg hetzelfde van karakter met en zonder buffer als ie was op laag volume. Dus voor mij blijft er een buffer voor staan.

Zonder buffer is ie modderig en veel te donker en reageert ie heel slecht, abrubt om de input, met buffer helder, strak, goede respons.Als een buffer het gewenste resultaat geeft gewoon doen zou ik zeggen. Zelf heb ik een 'fuzz face' Fulltone 69 MKIII germanium fuzz welke juist zonder buffer ervoor (heb ik ook geprobeerd) juist helder en met terugdraaien van mijn strat volumeknop goed opschoont zonder muddy te worden. Maar dan heeft mijn strat ook wel een treble bleed mod wat helpt. Ik speel niet heel vaak met fuzz maar waneer ik deze om de zoveel tijd weer aansluit blijft het toch wel een lekker drive effect :-)

Tabula Rasa
20 juni 2017, 11:24
Ik heb mijn 69 kloon per ongeluk 24 volt gegeven. Die is dood. Hopelijk is alleen de icl7660s gesneuveld. Maar eens fixxen en kijken hoe die het doet. Bij mij was het zonder buffer maar matig.

The Lo Lands
20 juni 2017, 12:33
Ik heb mijn 69 kloon per ongeluk 24 volt gegeven. Die is dood. Hopelijk is alleen de icl7660s gesneuveld. Maar eens fixxen en kijken hoe die het doet. Bij mij was het zonder buffer maar matig.

Auw, dat vinden ze niet fijn! Zonder buffer geen goede sound met de 69 ligt dan toch deels aan de electronica van je gitaar. Je kunt nog wel extra hoog/mid indraaien (contour) bij de 69 en de 'woofiness' (input) eruit draaien :-)

Tabula Rasa
20 juni 2017, 12:35
Gitaar is niets mis mee. Lekkere low output singlecoils, treble bleeder over de volumepot. Denk eerder dat ik het ergens in die kloon moet zoeken. Eerst maar eens kijken of ik hem aan de praat krijg.

The Lo Lands
20 juni 2017, 12:52
Gitaar is niets mis mee. Lekkere low output singlecoils, treble bleeder over de volumepot. Denk eerder dat ik het ergens in die kloon moet zoeken. Eerst maar eens kijken of ik hem aan de praat krijg.

Dan verbaasd het me dat je toch een buffer voor je fuzz plaatst. Zal ook smaak zijn maar met jouw setup moet je toch wel die klassieke Hendrix fuzz tone kunnen krijgen :-) Zo'n gebroken clean sound met dat fuzzy randje wat nergens scherp wordt en waarbij de snaren onder je vingers wegsmelten haha.

Tabula Rasa
20 juni 2017, 13:03
Daarom heb ik ook nooit een buffer voor de de fuzz gehad totdat ik, bij deze fuzz, de tip kreeg en die werkte heel erg goed. Het verschil was gigantisch. Zal waarschijnlijk niet bij iedere fuzz zo werken. Uitproberen wanneer een fuzz niet bevalt kan de moeite kennelijk waard zijn.

Mijn boodschap: test het! Bijt je niet vast in wat er altijd op het net gezegd wordt (géén buffer voor je fuzz) en gebruik objectief je oren.

The Lo Lands
20 juni 2017, 13:09
Daarom heb ik ook nooit een buffer voor de de fuzz gehad totdat ik, bij deze fuzz, de tip kreeg en die werkte heel erg goed. Het verschil was gigantisch. Zal waarschijnlijk niet bij iedere fuzz zo werken. Uitproberen wanneer een fuzz niet bevalt kan de moeite kennelijk waard zijn.

Mijn boodschap: test het! Bijt je niet vast in wat er altijd op het net gezegd wordt (géén buffer voor je fuzz) en gebruik objectief je oren.
Ben geen fuzz kenner en ik weet dat bepaalde fuzz pedalen buffer vriendelijk zijn. Voor de FT 69 is een buffer geen gehoor (vind ik) maar zeker goed het uitgeprobeerd te hebben! Fuzz on :-)

Tabula Rasa
20 juni 2017, 13:10
Kan ook zijn dat ik ergens in mijn veroboard een foutje heb zitten. Eerst maar eens werkend krijgen, dan tweaken.

Plant
20 juni 2017, 19:19
Ik denk niet dat er een fout in die fuzzface zit. Het klankverschil is theoretisch al prima te verklaren qua impedanties en je hoort wat het in de praktijk doet.
Jij vind de buffer ervoor in jouw situatie een verbetering qua klank en regelen, de ander met andere setup en smaak vindt dat het zonder buffer 'hoort'. Prima toch?

Tristan
21 juni 2017, 10:25
Als ik de sounds hoor op de video's dan klinkt het helemaal niet als een fuzz, zeker niet met een buffer ervoor.
Dan gaat het meer als een distortion klinken, kan ook leuk zijn, maar het is geen echte fuzz meer.

Mijn vermoeden is dat je fuzz gewoon niet goed genoeg getweaked is, geen idee wat dat is met de Fuzz Face maar sommigen klinken inderdaad als een brei of een natte krant, of geheel niet als een fuzz, terwijl andere hartstikke lekker zijn.
Ik denk dat je zo'n ding echt moet kunnen tweaken, het is nog niet zo eenvoudig als het lijkt.

Is de jouwe silicon?
Die schonen normaal minder mooi op dan germanium maar aan de andere kant klinken ze over het algemeen wel weer feller en opener dus die brei van sound zou je echt niet moeten kunnen hebben, zeker niet met een Strat.

Voor een goeie niet te dure Fuzz Face zou ik de Fuzzwell Maypole aanraden, daar ben ik uiteindelijk op uitgekomen.
Met bias regelaar en tweede modus die ietsje helderder klinkt, echt een prima ding.

Tabula Rasa
21 juni 2017, 10:43
Als ik de sounds hoor op de video's dan klinkt het helemaal niet als een fuzz, zeker niet met een buffer ervoor.
Dan gaat het meer als een distortion klinken, kan ook leuk zijn, maar het is geen echte fuzz meer.

Mijn vermoeden is dat je fuzz gewoon niet goed genoeg getweaked is, geen idee wat dat is met de Fuzz Face maar sommigen klinken inderdaad als een brei of een natte krant, of geheel niet als een fuzz, terwijl andere hartstikke lekker zijn.
Ik denk dat je zo'n ding echt moet kunnen tweaken, het is nog niet zo eenvoudig als het lijkt.

Is de jouwe silicon?
Die schonen normaal minder mooi op dan germanium maar aan de andere kant klinken ze over het algemeen wel weer feller en opener dus die brei van sound zou je echt niet moeten kunnen hebben, zeker niet met een Strat.

Voor een goeie niet te dure Fuzz Face zou ik de Fuzzwell Maypole aanraden, daar ben ik uiteindelijk op uitgekomen.
Met bias regelaar en tweede modus die ietsje helderder klinkt, echt een prima ding.
Het is gewoon het standaard silicon fuzzface schema. Ik moet zeggen dat de klank en hoe ie nu reageert wel juist dat is, wat ik wilde hebben. Geen dikke Manic Depression, maar lichtjes Axis Bold as Love.

Voor mijn gevoel doet ie dat wel (in iedergeval in de vorm die ik redelijk voor ogen heb).

Zal binnenkort wel eens een germanium ff op een breadboardje zetten om te kijken waar dat toe leidt.

Tabula Rasa
21 juni 2017, 13:45
Eventjes gemeten over de trimpot aan Q2: 1.84v. maar ff opgeschroefd naar 5v. Straks als de kleine wakker is even kijken hoe hij dan reageert.

Plant
21 juni 2017, 19:08
De kleine slaapt goed zie ik :)

Tabula Rasa
21 juni 2017, 20:42
De kleine slaapt goed zie ik :)
Whahaa. Nee joh, hij werd wakker. Toen de oudste ophalen, eten maken, douchen, kids in bad, bed, vaatwasser inruimen, tuin sproeien etc.....

Had hem vanmiddag heel kort getest op 5.48v.

Eerste wat me opviel: iets meer fuzz, iets méér volume, helderder (dus niet meer die hele muffe deken). Reageert beter op de volumeknop van de gitaar ( omslagpunt zonder buffer is verschoven van 8 1/2 - 9 naar ergens tussen 4 en 5.) De buffer heeft veel minder invloed en minder positieve invloed dan bij de koude instelling van 1.84v.

Voor mijn oren klinkt de oude, foute instelling van 1.84v MET buffer het lekkerst, maar dat is dan niet een echte "fuzz".

Begin me een beetje af te vragen of ik niet al die jaren naar iets anders op zoek ben geweest dan een échte fuzz...

Tristan
22 juni 2017, 00:44
Aha, voltage dus.
Hmm, ik ben benieuwd wat je dan precies hebt aangepast, de bias?

Ik denk dat je voor het type sound dat je zoekt misschien eens een Harmonic Percolator circuit zonder diodes zou kunnen proberen.

Tabula Rasa
22 juni 2017, 06:20
Aha, voltage dus.
Hmm, ik ben benieuwd wat je dan precies hebt aangepast, de bias?

Ik denk dat je voor het type sound dat je zoekt misschien eens een Harmonic Percolator circuit zonder diodes zou kunnen proberen.
Het ging om de bias op Q2. Die heb ik verhoogd van 1.84 naar 5.48v maar voor mij (kwestie van smaak) stond ie koud lekkerder met buffer dan warm met of zonder buffer.

Wordt dus nog ff spelen met de instellingen.

Tabula Rasa
22 juni 2017, 08:46
Die harmonic percolator is wel vet zeg! En rete makkelijk te bouwen .

The Lo Lands
22 juni 2017, 10:22
Je bouwt je eigen pedalen? Straks dus zonder buffer voor je fuzz, zodra ik een buffer nodig heb om één pedaal goed te laten klinken terwijl mijn signaal zonder dat pedaal prima is gaat dat pedaal er uit. Het laatste pedaal welke dit 'effect' had was een Catalinbread DLS. Weet nog steeds niet waarom maar met buffer leefde het pedaal helemaal op. Zal dus met de bias/load/impedantie te maken hebben toch heren, overige drive pedalen hadden dit 'effect' niet namelijk? Interessant en leerzaam topic wordt dit nog!

Tabula Rasa
22 juni 2017, 10:53
Je bouwt je eigen pedalen? Straks dus zonder buffer voor je fuzz, zodra ik een buffer nodig heb om één pedaal goed te laten klinken terwijl mijn signaal zonder dat pedaal prima is gaat dat pedaal er uit. Het laatste pedaal welke dit 'effect' had was een Catalinbread DLS. Weet nog steeds niet waarom maar met buffer leefde het pedaal helemaal op. Zal dus met de bias/load/impedantie te maken hebben toch heren, overige drive pedalen hadden dit 'effect' niet namelijk? Interessant en leerzaam topic wordt dit nog!
Heel duidelijk verhaal en duidelijk standpunt. Ik heb de luxe in dit geval dat ik eigenlijk altijd helemaal vooraan een sho heb staan. Niet als boost, want hij staat gewoon 1:1, maar alleen omdat ik dat beetje kleuring erg fijn vind.

De fuzz had ik helemaal vooraan gezet toen ik hem af had, juist omdat "dat zo hoort" en dat beviel me totaal niet. Toen een buffer ervoor en dat resultaat zag je in het filmpje op pagina twee. Het werkte dus echt ( even buiten de discussie laten of je het ook als een fuzz vond klinken, maar het geluid reageert beter op volume, schoont beter op, minder breierig en geen deken erover).
Met een wat normalere bias van ongeveer vijf en een halve volt heeft de buffer minder gunstig resultaat (weer naar mijn persoonlijke mening). Ga vanmiddag hem wat kouder biasen en kijken waar ik uit kom, met een zonder buffer.

Meest ideaal zou zijn: lekkere sound, helemaal vooraan in de keten en de SHO achter de fuzz. Dan kan die sho naar smaak aan en uit. Die sho doet het namelijk erg lekker voor de electra.

The Lo Lands
22 juni 2017, 11:13
Heel duidelijk verhaal en duidelijk standpunt. Ik heb de luxe in dit geval dat ik eigenlijk altijd helemaal vooraan een sho heb staan. Niet als boost, want hij staat gewoon 1:1, maar alleen omdat ik dat beetje kleuring erg fijn vind.

De fuzz had ik helemaal vooraan gezet toen ik hem af had, juist omdat "dat zo hoort" en dat beviel me totaal niet. Toen een buffer ervoor en dat resultaat zag je in het filmpje op pagina twee. Het werkte dus echt ( even buiten de discussie laten of je het ook als een fuzz vond klinken, maar het geluid reageert beter op volume, schoont beter op, minder breierig en geen deken erover).
Met een wat normalere bias van ongeveer vijf en een halve volt heeft de buffer minder gunstig resultaat (weer naar mijn persoonlijke mening). Ga vanmiddag hem wat kouder biasen en kijken waar ik uit kom, met een zonder buffer.

Meest ideaal zou zijn: lekkere sound, helemaal vooraan in de keten en de SHO achter de fuzz. Dan kan die sho naar smaak aan en uit. Die sho doet het namelijk erg lekker voor de electra.

Misschien een rare vraag, wat is een SHO? Ik heb ipv de DLS nu een Bogner La Grange waarbij de 'kloners' van dit pedaal zeggen dat de boost gebaseerd is op een SHO.

Dat van die deken herkende ik ook bij de DLS! Zodra er een andere actief pedaal of buffer voor zat werkte die prima maar gaf dan ook een lichte volume boost. Dus zonder buffer of pedaal ervoor eigelijk onbruikbaar binnen mijn setup. Blijft altijd uitproberen met pedalen wat werkt of niet, en smaak maakt daar ook zeker onderdeel van uit :-) Mooie zoektocht naar de voor jouw ideale setting met je fuzz in ieder geval!

Tabula Rasa
22 juni 2017, 11:23
Super hard on (kloon) origineel is van Zvex en dat is weer een kopie van, als ik het goed heb, een stukje uit een mengpaneel.

The Lo Lands
22 juni 2017, 11:26
Super hard on (kloon) origineel is van Zvex en dat is weer een kopie van, als ik het goed heb, een stukje uit een mengpaneel.
Kijk, weer wat geleerd! Dankjewel :-)

Tabula Rasa
22 juni 2017, 15:52
Net de fuzz gebiast van 1.5v tot 5.5v in stappen van 1 volt
Richting de 5.5v wordt het wel steeds meer een echte fuzz, maar hij blijft aan de donkere kant en minder goed reageren op de volumepot.
Uiteindelijk de compromis gemaakt door hem iets te koud, op 3.5v te zetten. Lichte fuzz, neigt inderdaad zoals Tristan zei, meer naar een distortion. Ook hierbij werkt hij het lekkerst met de buffer ervoor.

Met het risico dat ik "Brad-ME-5/digitaal-analoog-eigenwijs" overkom blijft bij mij in iedergeval de buffer ervoor. Of ik het idee een kan aanraden? Nee! Maar wanneer je dezelfde problemen hebt..... probeer het eens, het zou kunnen werken.

Ik zal eens kijken of ik ergens, in de komende dagen, even tijd heb voor een filmpje met 3.5v en 5.5v, gewoon om te zien wat die biasinstelling doet (fuzz alleen) en eentje met buffer en zonder buffer.

Tabula Rasa
23 juni 2017, 14:31
Filmpje met de "compromis" op 3.5 volt

Eerst paar akkoorden om het basisgeluid te horen (met buffer)
Dan de gitaar met Fuzz (V & T op driekwart) en buffer 1:1. Volume op de gitaar in stapjes van 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3. (iets helderder dan zonder buffer, (0:17 vs 1:40 in het filmpje)


Daarna zonder buffer in stapjes van 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10. (de meeste gain zit dan echt tussen 8.5 en 10, dus niet zo geleidelijk verdeeld over de potmeter. (wel een heel stuk minder donker en breiërig dan in het fimpje op de tweede pagina met een bias van 1.5v.

Laatste 10 seconden slaan nergens op (was vergeten dat de camera nog liep).


https://youtu.be/_So2um3Gftc