PDA

View Full Version : Fret-vlak-vraag



obiwanjacobi
14 juni 2017, 11:35
Ik ben me aan het orienteren op hoe het fret werk op de (elektrische) nek te doen, vanaf re-fret tot crowning etc.

Ik zie op YT mensen met een notched-straight-edge controleren of het hout van hun hals recht is.
Ik vraag mij af waarom dit belangrijk is, aangezien het uiteindelijk alleen om de frets gaat. Ik kan me voorstellen dat je op deze manier mogelijk meer van de frets afhaalt als je ze vlakt, dan wanneer je gewoon alleen de frets oplijnt...?

Ik heb inmiddels wat gereedschap gekocht en zit nu af te wegen of ik ook een notched-straight-edge moet hebben of dat een gewone ook voldoet.
Ook twijfel ik tussen een leveling-beam en een radius-block. Voor beide hoor ik voor en nadelen op de diverse YT kanalen...

Barst los. :crazyhappy:

humbucker
14 juni 2017, 13:19
Goed topic! Zit zelf ook een beetje in het proces met mijn eerste zelfbouw. Daarom heb ik verleden maand dit setje (https://crimsonguitars.com/store/essential-fret-leveling-dressing-toolkit/) gekocht bij Crimson Guitars. Heeft lang op zich laten wachten maar is eergisteren eindelijk gelevered.

Volgens mij controleer je met de notched-straight-edge voordat je begint of de nek rechtstaat (bol/hol via trussrod) omdat je anders je frets gaat vlakken in een bepaalde positie van de nek, terwijl je dat op dat moment net niet wilt. Verder kan je er ook mee controleren of een nek getordeerd is of niet.

obiwanjacobi
14 juni 2017, 14:14
Ok, torderen is iets waar je van te voren op moet letten, maar waarom zou de nek (hout) recht moeten zijn, als het uiteindelijke doel is om de frets recht te krijgen. Het maakt dan toch niet zo uit als het hout 'onder' elke fret niet exact op 1 lijn ligt...?

Mijn punt is dus, dat je met een (niet-notched) straight-edge kijkt of de frets 'recht staan' en van daaruit gaat vlakken.
Als je een volledig scalloped neck hebt, wordt dat werken met een notched-straight-edge sowieso dubieus...

EDIT: aangenomen dat alle frets er goed in zitten (seated) natuurlijk!

humbucker
14 juni 2017, 14:34
https://www.youtube.com/watch?v=dBRude9l0Tg

Tabula Rasa
14 juni 2017, 14:41
Voordat je aan de gang gaat: mocht je een dikke neck hebben, ebben toets en geen dual action trussrod en dunne snaren dan kan het wijs zijn eerst de hals ietsjes op te spannen, dan vlakken van de toets, fretten en daarna rechtzetten en vlakken van frets. Soms willen frets de hals wat bol zetten, zeker in het hardere ebben.

Tabula Rasa
14 juni 2017, 14:49
Overigens gebruik ik alleen een hele strakke waterpas of fretlineaal ter controle

obiwanjacobi
14 juni 2017, 14:58
@humbucker: ja, precies. Gewoon zo. Waarom zie ik dan iedereen aanklooien met zo'n notched-straight-edge?

@TR: Hoe weet je zeker of je waterpas exact recht is...? :soinnocent:
Nou ben ik niet zo van het mierenn**ken maar een bepaalde mate van precisie is hier wel belangrijk, denk ik.

Tabula Rasa
14 juni 2017, 15:15
@humbucker: ja, precies. Gewoon zo. Waarom zie ik dan iedereen aanklooien met zo'n notched-straight-edge?

@TR: Hoe weet je zeker of je waterpas exact recht is...? :soinnocent:
Nou ben ik niet zo van het mierenn**ken maar een bepaalde mate van precisie is hier wel belangrijk, denk ik.
Mijn waterpas is in iedergeval recht heb ik proefondervindelijk ontdekt. Ik vlak er ook mee.

D3nnis
14 juni 2017, 18:43
@TR: Hoe weet je zeker of je waterpas exact recht is...? :soinnocent:


Met een touwtje.

Goede vraag trouwens; er zijn heel veel waterpassen die inderdaad niet kaarsrecht zijn.

Ik gebruik zelf voor controle zo'n geslepen en geslepen stuk staal dat perfect recht is, weet niet meer hoe dat officieel heet.

MarkS
14 juni 2017, 21:15
Een "rij" als ik me niet vergis.

Plant
14 juni 2017, 21:53
Een "rij" als ik me niet vergis.

Beina goed ;) Een "rei".

barno
14 juni 2017, 22:40
in luthier vaktermen: een straight edge (tool)

MarkS
14 juni 2017, 22:54
Beina goed ;) Een "rei".

Bestaat bijden ;) denk ik?

https://www.google.nl/search?q=stalen+rij&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl&client=safari

humbucker
15 juni 2017, 17:00
Btw, als jullie vlakken met een straight edge en schuurpapier, vanaf welke korrel vertrek je dan en waar stop je?

Tabula Rasa
15 juni 2017, 17:17
Hangt er echt vanaf hoe groot de verschillen zijn meestal, wanneer je toets goed is kan je al redelijk fijn beginnen

humbucker
15 juni 2017, 21:20
Redelijk fijn = 240 korrel?

Tabula Rasa
15 juni 2017, 22:06
Redelijk fijn = 240 korrel?
Prima om mee te beginnen