PDA

View Full Version : Problemen met afstemmen Ibanez Prestige gitaar



Daniël
30 juli 2003, 21:47
Eindelijk heb ik hem dan.. een Ibanez RG2620QM SP!!! Speelt fantastisch, klinkt fantastisch en ziet er nog mooier uit als in de folders! (Ik zal binnenkort eens wat fototjes maken) Ik heb alleen één probleem. Ik ben hem vanmiddag een beetje aan het afstemmen geweest, maar schijnbaar lukt me dat niet echt. Ik krijg de snaren niet op de goede toon. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit type gitaren, want ik weet me er zo even geen raad mee. Moet dit op een speciale manier gebeuren? Zou ik me best kunnen voorstellen met die Edge PRO bruggen...

urezna
31 juli 2003, 09:06
Wat is nu exact je probleem? het stemmen? en hoe bekend ben je met de (opn)mogelijkheden van een Floyd?
ik vind het nu lastig om er iets zinnigs over te zeggen eerlijk gezegd, ik heb wel ervaring met Prestige Ibanezjes, dat wel.

niels5150
31 juli 2003, 09:37
ja, heb je intonatieproblemen (octaafzuiverheid) of gewoon stemproblemen. Het zou kunnen bij een floyd-achtige gitaar dat je tremolo tegen de body blijft zitten terwijl je al wel alle snaren op toon hebt. Doe dan even je pook eraan en zet hem in de nulstand. Stem dan opnieuw, en hij is ok! succes

Daniël
31 juli 2003, 10:22
Sorry, het is echt het stemmen opzich. Ik pleur m'n stemapparaatje eraan, stem snaar voor snaar af, maar elke keer als ik een snaar afstem raakt een ander weer uit toon. Het wilde me niet lukken om alles netjes op toon te krijgen. Nou zitten er splinternieuw snaren op, en ik weet uit ervaring dat, dat soms ff moeite kan kosten om ze goed gestemd te krijgen, maar zo erg als dit kan het niet zijn. Dit is ook de eerste keer dat ik ervaring heb met zo'n 'complexe' brug. Hiervoor had ik een Squier... dat was snaren vervangen, afstemmen en dat was het weer prima. Bij deze Ibanez gaat dat blijkbaar anders...

Anders Destium
31 juli 2003, 10:33
Allereerst: Felici, dat zijn supermooie gitaren :)

Welkom in de wondere wereld der floyds...

Zelfs als je je snaren 1 voor 1 vervangt is de spanning van je brug af. Het is dus verstandig om met bierviltjes oid je brug omhoog te houden als je snaren vervangt. Het kan tot 2 dagen duren voor hij gestemd blijft (no shit). Als je hem eenmaal gestemd hebt moet er wel HEEL wat gebeuren om hem ontstemd te krijgen, zelfs met extreem tremolo-misbruik blijft een dergelijke brug vrijwel compleet stemzuiver.

Het is niet zo als bij stoptails (geen tremolo) of single-locking (je Squier waarschijnlijk) dat je er snaren opzet en dan gelijk er op kunt gaan. Wat ook helpt: Je moet de snaren altijd even voorrekken voordat je ze echt strak aandraait. Dus als ze al aan onder en bovenkant vastzitten een aantal keer flink heen en weer bewegen zodat er wat rek inzit.

Daniël
31 juli 2003, 10:39
En ik zeg het maar weer: Dank je Anders, daar kan ik echt wat mee! Ik ga er straks ff mee aan de slag. Bierfiltjes dus he? hmmm :) Misschien nog ff een klein vraagje... waar is naar jullie idee goed spul om je body en nek een beetje mooi mee te houden? Bij m'n squier pakte ik gewoon een vochtige theedoek, maar dat is ook niet alles... ze is het waard om wekelijks gepoetst te worden. :)

Anders Destium
31 juli 2003, 10:47
Body: Tja, eigenlijk moet je voor de body een écht zachte doek hebben. Een normale theedoek zou eventueel kunnen gaan krassen, da's dus niet echt een heel goed idee.

Neck: Je hebt van Dunlop Deep Conditioner 02, die is speciaal voor fretboards bedacht. Of anders GHS FastFret, die werkt ook redelijk goed.

Het is dus normaal dat het een tijd duurt voor je gitaar weer gestemd is na het vervangen van snaren. Dit is weleens vervelend als je een snaar breekt, al gebeurt me dat zelden tot nooit...

urezna
31 juli 2003, 13:06
inderdaad, eerst je tremolo-blok blokkeren in ongeveer de juiste stand. dan snaren erop en stemmen, fijnstemmers nog niet gebruiken en ongeveer halverwege hun bereik draaien.
Wat ik zelf dan altijd doe, is de blokkering (bij mij een pvc pijpje) weghalen en nog een keertje bij stemmen.
Toplocks nog niet vastdraaien en de gitaar dagje laten staan. Volgende dag opnieuw stemmen met de mechanieken, top locks vast, evt fijnstemmen, en daarna blijft het goed bij mij.

enne, tipje.... ik laat de resten van de snaren bij de kop altijd zitten, rol ze op. Als je dan een snaar breekt, breekt hij doorgaans bij de brug, en dan kun je em zo verder schuiven. Voordeel hiervan is dat de rek al in je snaar zit. Als je de snaar verder schuift en stemt, zul je zien dat de overige snaren alweer bijna goed gestemd staan!!! dan ben je in ca 5 minuten klaar, is erg handig als je in de oefenruimte staat met maar 1 gitaar ;-)

Pegasus
31 juli 2003, 19:47
Het is dus normaal dat het een tijd duurt voor je gitaar weer gestemd is na het vervangen van snaren. Dit is weleens vervelend als je een snaar breekt, al gebeurt me dat zelden tot nooit...

Bij mij duurt dat overigens helemaal niet zo lang. Ik heb een RG2570EX met Edge Pro brug. In een goed uur heb ik snaren verwisseld en is de gitaar goed gestemd.

giovan
2 augustus 2003, 22:53
Pegasus, bij jou blijft hij goed zitten als je er maar constant hetzelfde setje snaren op legt (zelfde dikte). Zodra je van 0.09 naar 0.10 of vice versa omschakelt moet je het zaakje opnieuw afstellen.
Zo heeft floyd rose dus ook z'n nadelen.

niels5150
3 augustus 2003, 10:41
even off topic:

Ik heb dit weekend op een oude (91) ibanez RG 350 gespeeld. Made in korea, maar wel lekkere pu's erin (leek qua klank op dimarzio paf pro's) maple neck, maple toets. Metallic rood met zwarte slagplaat. H-S-H config.
Die vent bij waveworld vroeg er eerst 399 voor. Maar hij is behoorlijk afgetrapt, en stond niet zo heel lekker afgestelt, maar klonk te gek met de Flextone III samen! Uiteindelijk maakte hij er 350 van, maar dat vind ik eigenlijk nog te duur voor zo'n gitaar. Wat is hij waard volgens jullie?

burt
3 augustus 2003, 11:53
300 zou ik geen slechte prijs vinden... maar gitaren zijn tegenwoordig altijd een stuk duurder dan wat ik goede prijzen vind... :-(

En wat betreft het afstellen van je gitaar: als je 1 snaar hoger draait wordt de rest lager. Het mooie van een floyd rose achtige tremolo is dat hij helemaal vrij staat, en dat is meteen ook volgens veel mensen het nadeel: je snaren samen trekken met een bepaalde kracht aan het blok in de ene richting en in de achterkant van je gitaar zitten 2, 3 of 4 veren die de tremolo de andere kant op trekken. Je tremolo zal altijd zo staan dat de snaren en de veren even hard eraan trekken. Als je een snaar hoger draait, zal je tremolo dus iets naar je snaren toe trekken, en dat zal alle andere snaren weer lager maken. De laagste snaren hebben het meeste invloed daarop omdat ze het meeste kracht uit oefenen.

Eigenlijk blijf je op deze manier dus zo'n beetje altijd stemmen. Een slimme truc is om een snaar die een stuk te laag is iets 'boven' z'n toonhoogte te stemmen of andersom. Even overdreven: als je lage E als een D klinkt, stem je'm naar een F (ipv een E). Dan zal je A naar een Bes schuiven en je D iets tussen een Es en een D. Je A snaar corrigeer je dan van Bes naar een iets te hoge A, en je D snaar draai je iets bij. Nou is je E weer gezakt van F naar E en is je A ook weer een A.

Als je een beetje vlot bent kan je ook gewoon alle snaren bij blijven draaien tot ze allemaal goed zijn. Hou er dan gewoon rekening mee dat je je al je snaren ongeveer 10 keer achter elkaar moet na lopen. Stem daarom in het begin niet te nauwkeurig (zonde van de moeite), maar zorg dat alle snaren ongeveer in de buurt zijn van waar ze moeten zijn, zodat de tremolo ongeveer staat in de stand waarin hij hoort te staan. Als je net een nieuw setje snaren erop legt kan je je toplocks open houden, en dit hele proces ook nog eens 5 keer achter elkaar doen en tussendoor flink aan je tremolo sjorren. Als je dan je toplocks dicht draait is je gitaar eh... onontstembaar... ofzoiets. (-:

Check www.jemsite.com eens, daar staat alles over het afstellen van Ibanez gitaren.

Anders Destium
3 augustus 2003, 12:23
even off topic:

Ik heb dit weekend op een oude (91) ibanez RG 350 gespeeld. Made in korea, maar wel lekkere pu's erin (leek qua klank op dimarzio paf pro's) maple neck, maple toets. Metallic rood met zwarte slagplaat. H-S-H config.
Die vent bij waveworld vroeg er eerst 399 voor. Maar hij is behoorlijk afgetrapt, en stond niet zo heel lekker afgestelt, maar klonk te gek met de Flextone III samen! Uiteindelijk maakte hij er 350 van, maar dat vind ik eigenlijk nog te duur voor zo'n gitaar. Wat is hij waard volgens jullie?

Een stuk minder, ongeveer 200 hooguit. Een dergelijke gitaar heeft nooit veel meer dan 1000 gulden gekost, de brug is bagger en niet stemvast. Het kan best zijn dat hij er aardig uitziet, maar voor als je 350 euro betaalt is hij in 12 jaar tijd nauwelijks afgeschreven.

Ibanez RuleZ
3 augustus 2003, 14:15
met andere woorden, je bent gewoon genaaid, want dat is die gitaar inderdaad nooit waard.

harrald

AntY
3 augustus 2003, 14:25
hij heeft m niet gekocht :)

niels5150
3 augustus 2003, 21:54
inderdaad, ik heb hem niet gekocht. Ik merkte al dat de tremolo het bij lange na niet haalt bij de Lopro-edgeII Dit was iets van een TR-01 ofzo?!
Misschien moet ik gewoon naar een japans RGtje opzoek. Ik vind alleen de basswood body met maple neck en toets een supercombinatie. Lekker helder, en toch strak en vet. In combinatie met de Flextone III maakte ik een paar supersounds. Ik heb ze gauw in het geheugen daar opgeslagen, dus mocht je toevallig naar waveworld culemborg gaan.... check it out.

Anders Destium
3 augustus 2003, 23:04
Bij een RG5xx serie doe je goede zaken als ie voor ongeveer 400E staat, maar 5-600 is more likely :) Als je op zoek gaat naar een RG550 heb je denk ik precies de gitaar die je zoekt, en je hebt dan ook nog een grote kans dat de vorige eigenaar er Dimarzio's oid in heeft geplant. Met een dergelijke aanpassing heb je voor 600 euro een supergitaar, vooral ook vanwege de geweldige Edge-tremolo :)

niels5150
4 augustus 2003, 10:11
ja, das een wereld van verschil ja. Die trem die op de RG350 zat was vrij stug, en kwam maar langzaam in zijn oude positie terug. Hij gaf me het gevoel dat ik hem elk moment eruit zou kunnen trekken.
Een vriend van mij heeft een RG550, en doet er niets mee. Misschien kan ik hem kopen van hem. Weten jullie trouwens of ze van ibanez ook slagplaten voor die dingen hebben? zoals parlemoer of spiegel etc.. Wat kosten die dingen?

Anders Destium
4 augustus 2003, 16:12
Ze zijn lastig te krijgen en ongeveer 50-80 euro, je kunt er hetzelfde zelf 1 maken :wink: