PDA

View Full Version : Huh? A-snaar hangt opeens op de fretten



zoldergitarist
10 juni 2017, 08:17
Hoi allemaal,
Ik dacht even wat te gaan spelen maar tot mijn grote verbazing slaat de A-snaar gelijk dood van het 5e fret tot en met de laatste. Snap er helemaal niets van:( Na lang kijken wat het nou kon zijn zie ik dat de snaar zowat op de fretten hangt en dus veel lager hangt dan de andere snaren. Iemand wel eens hetzelfde gehad? en hoe kan dit zo maar gebeuren? Het is een Ibanez S320 met ZR-tremolo.

Schrevel
10 juni 2017, 10:15
Is er wat te zien aan de brug? Brugelementje lager of zoiets?

postbus31
10 juni 2017, 10:19
Brugzadel kaduuk?


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

ateng
10 juni 2017, 10:45
Brugzadel kaduuk?


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad ��


Dacht ik ook aan.
Is de A zadel lager dan de rest dan want dan kan je m omhoog schroeven.

Misery Signals
11 juni 2017, 22:44
Waarom ga je er dan zelf op door?
Flikker even op met je off topic gezeur.

Volgens mij ligt het aan de brugelementjes icm de afsteldingetjes en metalen halsvaklatjes... 🙄

Ontopic: Ik gok op snaar naast brugzadel of slecht in de topkam... bij zon ZR brug verzetten die brugzadels zich niet zomaar...?

MS

MikeD
12 juni 2017, 08:27
is de snaar nog wel op stemming te brengen? zo niet dan denk ik (als alternatief) aan ofwel een gebroken snaar-kern dan wel een geknapte snaar-winding….(zoiets kan zich ook voordoen bij het ball-end…zie je bijna niet)

Tabula Rasa
12 juni 2017, 08:31
Post eens een fotootje van het probleem. Zo blijft het maar giswerk

Gemberbier
30 juni 2017, 06:59
Nou, ik het het wel ooit gehad bij een messing Telecaster-brugzadeltje, de stalen imbusboutjes hadden de neiging om er gewoon doorheen te schieten. Als er veel aan gedraaid is, dan kan de schroefdraad van het zachtste metaal (deels) weggesleten zijn.

Dirk_Hendrik
1 juli 2017, 11:13
Topic opgeschoond van verzuurde opmerkingen. Ga maar lekker ergens anders ongesteld zitten wezen.

Pepe
1 juli 2017, 12:33
Ik ken het fenomeen, opeens de G snaar die vastloopt op de 12 fret en binnen een paar weken breidde zich dat uit naar de 5e fret en de D en A snaar. Gitaar weggebracht, hals wat rechter gezet en na een paar weken weer opnieuw.
Mijn luthier had het druk dus ik heb dat laten zitten maar nu met die warmte is dat weer helemaal goed getrokken. Althans, ik denk dat het de warmte is, ik kan er geen andere verklaring voor vinden.
De gitaar is een Gibson Dove, geen brandhout zou je zeggen.
Ik wacht wel af wat ie gaat doen als de kachel weer aan gaat.

Gemberbier
2 juli 2017, 13:30
Ik ken het fenomeen, opeens de G snaar die vastloopt op de 12 fret en binnen een paar weken breidde zich dat uit naar de 5e fret en de D en A snaar. Gitaar weggebracht, hals wat rechter gezet en na een paar weken weer opnieuw.
Mijn luthier had het druk dus ik heb dat laten zitten maar nu met die warmte is dat weer helemaal goed getrokken. Althans, ik denk dat het de warmte is, ik kan er geen andere verklaring voor vinden.
De gitaar is een Gibson Dove, geen brandhout zou je zeggen.
Ik wacht wel af wat ie gaat doen als de kachel weer aan gaat.



Over het algemeen is het niet de temperatuur, maar het gebrek aan luchtvochtigheid dat de top laat krimpen en inzakken.
Dit kan ook in de winter gebeuren, zoals bij het in de auto laten liggen van je gitaar. (niet doen dus)
Voor 1-2 euro koop je op AliExpress een digitale hygrometer (luchtvochtigheidsmeter).
De luchtvochtigheid moet bij voorkeur stabiel tussen 45% en 55% gehouden worden.
Daartoe gebruik je het beste een luchtbevochtiger met een ingebouwde hygrostaat.
Dat is je Gibson beslist waard.
Het is tevens beter voor parketvloeren en massief houten meubels.

Pepe
2 juli 2017, 13:45
Jaja, ik heb al jaren een luchtbevochtiger die aan gaat wanneer de kachel aan gaat. Maar je hebt gelijk, we hebben het over luchtvochtigheid, temperatuur is niet zo relevant.

Ik vond het vrij opvallend, er slingeren hier een stuk of 40 gitaren rond maar enkel de Dove gedraagt zich als een prima donna.