PDA

View Full Version : Basgitaar uit 1 stuk hout?



Hendershot
5 juni 2017, 10:24
Hey,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een basgitaar uit 1 stuk hout te maken? Nergens zie ik projecten waar men dit doet en nu vroeg ik me af of er een speciale reden achter zit.
Zijn er dingen waar rekening mee gehouden moet worden als ik dit toch zou willen proberen (eigenwijs als ik ben)?

MartinL
5 juni 2017, 10:49
Hey,

Ik vraag mij af hoe het mogelijk is dat mensen deze site in 1 keer vinden, en google niet gebruiken? Ergens zie ik het probleem waarom men dit doet en nu vraag ik mij af of er een speciale reden achter zit.
Er zijn vast dingen waar rekening mee moet worden gehouden....zoals niet in het engels kunnen zoeken.....heb ik gedaan ( eigenwijs als ik ben)....... 2 seconden duurde het......prachtige one piece bassen gezien.....

Plant
5 juni 2017, 13:13
Echt one piece zie je niet veel, is ook niet commercieel interessant want je gooit heel veel hout weg en of je er klankmatig veel mee wint...
Neck through komt vaker voor, maar dan zitten alsnog aparte body-delen er tegenaan gelijmd.

Pepe
5 juni 2017, 13:25
Er zullen er best een paar zijn maar ik ken eigenlijk maar 1 bouwer (Anselm Riesse) die gitaren uit 1 stuk bouwt.

Dat bijna niemand dat doet heeft te maken met stabiliteit en consistentie van quarter saw vs flat saw.

barno
5 juni 2017, 13:50
echt one piece wordt niet vaak gedaan: idd wat Pepe zegt: hals liefst quartersawn, body liefst flat (mooiere tekening) Ook is er groter gevaar op torsie enz... bovendien moet een neck vooral sterk zijn (eerder iets zwaardere houtsoorten) en body liefst niet te zwaar. All maple bass: zou te gek zijn, ook qua klank, maar enkel geschikt voor sterke schouders

D3nnis
5 juni 2017, 18:58
Ik heb eigenlijk ook nog nooit een lekker klinkende neckthrough bas gehoord, ik hoor toch liever bolt-ons, iets meer attack en boventonen of zo.
Blijkbaar ik niet alleen, anders waren er wel veel meer neckthrough bassen geweest lijkt me (neckthrough gitaren zijn er genoeg).

Erik de Perik
5 juni 2017, 19:04
Ik heb eigenlijk ook nog nooit een lekker klinkende neckthrough bas gehoord, ik hoor toch liever bolt-ons, iets meer attack en boventonen of zo.
Blijkbaar ik niet alleen, anders waren er wel veel meer neckthrough bassen geweest lijkt me (neckthrough gitaren zijn er genoeg).

In de jaren '80 en '90 zag je er een heleboel, Warwick, Alembic, etc. maar een Fender klonk eigenlijk ook prima, had alleen een wat minder hip verhaal. ;)

Napoje
5 juni 2017, 19:09
Ritter heeft n one piece maple bass gemaakt. Maar ik wil niet weten wat ie kost.

D3nnis
5 juni 2017, 19:56
In de jaren '80 en '90 zag je er een heleboel, Warwick, Alembic, etc. maar een Fender klonk eigenlijk ook prima, had alleen een wat minder hip verhaal. ;)

Ja, maar als je naar de huidige catalogus van Warwick kijkt is het toch voornamelijk bolt-on.
Alembic heb ik nooit naar gekeken, te duur :)


Ritter heeft n one piece maple bass gemaakt. Maar ik wil niet weten wat ie kost.
Maar wat een kunstwerken maakt die man!
De meeste van zijn bassen zijn trouwens bolt-ons. Wel met veel schroeven :)

Erik de Perik
5 juni 2017, 20:51
Ja, maar als je naar de huidige catalogus van Warwick kijkt is het toch voornamelijk bolt-on.
Alembic heb ik nooit naar gekeken, te duur :)


Maar wat een kunstwerken maakt die man!
De meeste van zijn bassen zijn trouwens bolt-ons. Wel met veel schroeven :)

Pussy.... Alembic te duur....??? ;)
Fernandes bouwde destijds een replica voor wèhnâg.
Het was gewoon een hype toen, bassen van oliesheik zeiljacht hout met elementen die een week onder een piramide gelegen hadden, gelakt met ezelinnenmelk en gekocht door sukkels. :D

Ik heb nooit wat aan Warwick bassen gevonden trouwens.

D3nnis
5 juni 2017, 20:55
Pussy.... Alembic te duur....??? ;)


Ja, nogal!
Vind ze lelijk ook trouwens :)

Erik de Perik
5 juni 2017, 21:02
Ja, nogal!
Vind ze lelijk ook trouwens :)

Ruim lelijk..... wellicht als voordeur ok.

Napoje
6 juni 2017, 12:00
Ik vind ze wel mooi.

Cocobolo
9 juni 2017, 18:38
Ik vind de Alembics ook mooi...als klein jochie er verwonderd naar staan kijken. Nostalgie weegt hier dus ook mee in mijn enthousiasme ;)

D3nnis
9 juni 2017, 19:15
Ik heb vooral problemen met de bodyshape van veel Alembics.
Er klopt voor mijn gevoel iets niet aan, maar kan het niet precies uitleggen.

http://www3.alembic.com/img/DET_MK_vermilion1L.jpg

barno
9 juni 2017, 19:27
Alembics zijn super bas/gitaren. En natuurlijk uitvinder van de gitaristieke meubelvibe. Komt bij mij altijd over als instrumenten die zich wat serieuzer willen voordoen dan ze zijn. Rock and roll draait om kleurtjes en gek doen imo :)

Pepe
9 juni 2017, 19:36
Alembic is bijna synoniem voor Stanley Clarke, dat was ook serieuze shit.
In Nederland was de locale held Edwin van Huik. Wie? Precies.
Alembic was iig voor de jazzrock slappert, je speelde er geen rock'n roll mee zo scheen.

duckman
9 juni 2017, 22:43
Edwin wie? Nou die dus, van de bassconnection in Hilversum en bands als vitesse. Aardige gozer!


Alembic is bijna synoniem voor Stanley Clarke, dat was ook serieuze shit.
In Nederland was de locale held Edwin van Huik. Wie? Precies.
Alembic was iig voor de jazzrock slappert, je speelde er geen rock'n roll mee zo scheen.

Plant
9 juni 2017, 23:47
Ik ben geen kenner, maar bij Alembic denk ik aan Mark King.
Goed klinkende foute muziek dus, maar daaraan kan Alembic niks doen.

Erik de Perik
10 juni 2017, 00:16
Ik ben geen kenner, maar bij Alembic denk ik aan Mark King.
Goed klinkende foute muziek dus, maar daaraan kan Alembic niks doen.

Mark King associeer ik meer met Jaydee en Status Graphite bassen.

Napoje
10 juni 2017, 00:30
Nou was het onderwerp bas uit een stuk. Nou een alembic dat is wel minimaal 20 stukken.

Erik de Perik
10 juni 2017, 00:53
Nou was het onderwerp bas uit een stuk. Nou een alembic dat is wel minimaal 20 stukken.

Op z'n minst...... net als de Tobias waar een bassist eens mee aankwam. Had Edwin van Huik een heel lulverhaal over opgehangen, klonk matig en voor dat geld koop je meerdere auto's.

Napoje
10 juni 2017, 08:07
Een alembic klinkt als een alembic. Niet ieders ding maar wel een origineel ontwerp dat eens niet op fender gebaseerd is. Kan ik wel waarderen.

Hun gewone gitaren klinken trouwens ook heel eigen. Alleen die prijs he.

D3nnis
10 juni 2017, 09:19
Alembic was iig voor de jazzrock slappert, je speelde er geen rock'n roll mee zo scheen.

http://alembic.com/club/messages/411/64758.jpg

Pepe
10 juni 2017, 10:19
Ik denk dat Mark King wel eens op Alembic speelde gezien het feit dat er een signature model van is :D
Ook van Stanley Clarke trouwens, zonder hem had dat merk nooit de eighties gehaald. Veel te duur voor de gewone sterveling. Ik vond dat altijd ironisch, een company die voort komt uit hippie idealen en vervolgens met een duur snob ding op de proppen komt.

Gilmour heeft decennia lang hun pre amp gebruikt, het "geheim" van zijn sound. (Naast zijn vingers natuurlijk hoor!! :D)

Plant
10 juni 2017, 10:43
Ik denk dat Mark King wel eens op Alembic speelde gezien het feit dat er een signature model van is :D

Precies, dat ding met die rode leds als positiemarkers :)

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e7/88/31/e788311533767ff33d84af9cc5943183.jpg

barno
10 juni 2017, 11:09
was Alembic niet vooral een Jerry Garcia ding ook?

D3nnis
10 juni 2017, 11:21
Deze alembic vind ik wel sexy trouwens
http://www3.alembic.com/img/inst/14422_frontviewNL.jpg

Pepe
10 juni 2017, 11:50
was Alembic niet vooral een Jerry Garcia ding ook?

Yeah dude http://r15.imgfast.net/users/1514/30/87/31/smiles/507397.gif
en Rick Turner, de man van Buckingham fame.

jan jansen
10 juni 2017, 20:19
Hey,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een basgitaar uit 1 stuk hout te maken? Nergens zie ik projecten waar men dit doet en nu vroeg ik me af of er een speciale reden achter zit.
)?

Moet geen probleem zijn. Goed stuk essen hout gebruiken. Ik heb er jaren terug een gemaakt uit 1 stuk en die geeft geen krimp.