PDA

View Full Version : Digitale effecten vs. analoge effecten



Samu
31 mei 2017, 14:20
Dag iedereen!

Heb mijn weg tot dit forum gevonden omdat enkele vragen heb over effectenpedalen. Ik ben zelf niet zo'n gearfreak en daarom wilde ik eens beroep doen op jullie.

Ik heb een goeie Gibson en een topversterker (imo), namelijk een FAD Deluxe Reverb. Beide klinken in combinatie zeer goed. Ik was echter wel op zoek naar wat effecten om er tussen te zetten. Heb al een Line 6 M13 gehad en nu heb ik een Line6 POD HD500.

Zo'n digitale effectenbakken lijken mij echter een zwakke schakel in mijn signaal. Je hebt een goeie gitaar die analoog naar je versterker gaat en dan ga je daar ineens een digitaal effectenpedaal tussen zetten van 200 euro. Dat lijkt mij dan toch een groot verlies van signaal, niet? Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn om al deze effecten in één bak te steken, en dat deze dan nog eens super klinken. En voor die prijs kan de A/D conversie toch ook niet echt top zijn. Als ik mijn Line 6 er tussen zet, klinkt mijn sound ook dunner.

Het grote voordeel aan deze effectenpedalen vind ik dan wel weer dat je veel effecten krijgt in één gebruiksvriendelijke bak. En het is voor mij ook handiger. Ik heb in het verleden al pedalboards proberen bij elkaar te steken, maar ik kreeg nooit wat ik wilde. Eén grote bak, waar veel effecten insteken is veel meer iets voor mij. Ik ben zelf ook iemand die niet op zoek is naar verschillende amps en modeling, maar meer naar veel delays, tremolo's, reverbs, ... en dat soort effecten. Ben iemand die graag met zijn gitaar soundscapes maakt en dus niet echt op zoek is naar de perfecte replica van één bepaalde versterker, of de klank van een tele...

Dus nu komt mijn vraag: Zijn er effectenbakken (zoals de POD...) met zo weinig mogelijk kwaliteitsverlies. Je vormt je signaal altijd om, dus verlies zal er in mijn ogen altijd wat zijn. Maar dan is er nog een grens tussen effectieve omzetting van je signaal en of je dit nog zal horen of niet.

Zo'n pedaal mag van mij wel wat kosten. Ik besef ook wel dat je voor 200 euro geen 100 (of meer) effecten kunt hebben en dat het dan nog eens top zal klinken ook.

Ik hoop dat mijn vraag wat duidelijk is. Dus een goeie digitale effectenbak, met genoeg delays, reverbs, etc... Die nog eens goed klinkt ook. Zag dat Line 6 ook die Helix heeft uitgebracht? Is dat dan iets? En zijn er nog in dat genre? Want ik blijf precies blij Line 6 terechtkomen.

Kim Wilson
31 mei 2017, 14:28
De discussie digitaal-analoog is een bijzondere, zoek er maar eens op hier op het forum. Genoeg digitale pedalen die prima functioneren. Dat heeft ook niet heel veel met jouw probleem te maken. Er zijn wel betere kwaliteit multi-FX apparaten dan die van Line6. Bijvoorbeeld Vox heeft de Tonelab, dat is een erg goeie. En ik ben er niet helemaal in thuis, maar helemaal bovenaan de multi-FX heb je de Axe-FX en andere 19" apparaten. Maar dat zoek je niet denk ik. Die Vox zou een antwoord op je vraag kunnen zijn.

Brum
31 mei 2017, 18:33
Die Helix is echt wel even andere koek dan het oudere Line6 spul hoor. Als in de categorie Fractal en Kemper. Ik snap de naam van Line6, maar met de Helix zijn ze zich echt wel op een andere doelgroep gaan richten.

Dirk_Hendrik
31 mei 2017, 19:42
Is een lange en oude discussie......

Maar hoe kan het dat de DA coverters in je cd spelert van 100 euro het prima doen... maar het bij je buizenbak ineens niet kan werken...

Het probleem zit niet in het digitaliseren.

Pepe
31 mei 2017, 22:40
Even voorbijgaand aan het hoe & waarom in kwaliteit, ik zie die digitale effecten als een Zwitsers zakmes, tools for the job. Dat beperkte maar fijn klinkende analoge pedaal zet je in als je al die mogelijkheden niet nodig hebt. Maar analoog is geen garantie voor een goed geluid want alles: mits goed ontworpen.

Het is de reden waarom ik de discussie digitaal vs analoog vrij onbeholpen vindt, dat analoog per definitie beter is, alsof design er niet toe doet.

Dutch66
1 juni 2017, 08:40
Die Helix is echt wel even andere koek dan het oudere Line6 spul hoor. Als in de categorie Fractal en Kemper. Ik snap de naam van Line6, maar met de Helix zijn ze zich echt wel op een andere doelgroep gaan richten.

Ja hier sluit ik me volledig bij aan, ik heb onlangs uitgebreid met de Helix mogen stoeien, en die is inderdaad
wel een 'giant leap' verder dan bijvoorbeeld de modellers uit de M serie/POD van Line6.

Even los daarvan, ik begrijp ook niet zo goed wat het nut is van een onberispelijk signaal naar je amp, als je
(voornamelijk) soundscapes maakt. En dan vertaal ik soundscapes gemakshalve even naar intensief FX
gebruik ...

Napoje
1 juni 2017, 09:54
Veel losse pedalen zijn ook digitaal hoor.

D3nnis
1 juni 2017, 10:00
Mocht je allergisch zijn voor de ad/da conversie, maar wel digitale effecten willen, zou je ook nog een parallelle mixer kunnen overwegen; effecten 100% wet, en die bijmengen bij je droge signaal.
Dat doe ik bijvoorbeeld met de eventide eclipse. Super effecten, ben er heel blij mee, maar als je die direct in je (line level) fx loop zet, dat klinkt (in bypass) echt nergens naar.
Ik geloof dirk_hendrik direct dat dat niet aan de ad/da conversie ligt, maar er gebeuren in ieder geval dingen die killing voor je geluid zijn, misschien toch een soort van level of impedantie mismatch of zo.....maar dat kan in analoge apparaten ook.

Uiteindelijk moet je toch met je oren luisteren, en niet met de specs van de fx unit erbij luisteren :)

Brad
1 juni 2017, 11:18
Uiteindelijk moet je toch met je oren luisteren, en niet met de specs van de fx unit erbij luisteren :)

Zo is het ook, ik heb vele apparaten met een volle bandbreedte uitgeprobeerd en het klonk in veel gevallen waardeloos. in combinatie met gitaar dan, met een keyboard klinken die dingen vaak wel goed.

Fusion
1 juni 2017, 11:19
Digitaal is voor sukkels, echt.

maxdb
1 juni 2017, 11:32
mijns insziens begint instellen van een multieffect met alles op nul en uit zetten en dan met een goede A/B switch net zo lang experimenteren met de in en uitput tot je geen verschil meer hoort

The Lo Lands
1 juni 2017, 12:38
Mix van beiden, en met alles blijft het uitproberen wat voor jou goed werkt of wat niet. Teveel losse digitale effecten kan aan het einde van je keten toch wat latency geven, zeker als je ook nog je computer in gaat voor opnames. Op mijn plank is het 70% analoog om 30% digitale effecten. Ik heb onlangs een analoog chorus pedaal aangeschaft met de bekende BBD chip, ding klinkt geweldig maar mijn Strymon Mobius kan nagenoeg hetzelfde. Keuzes, digitaal is deels ook gemak met meerdere opties en analoge effecten zijn over het algemeen 'one trick pony's', maar vaak wel erg goed :-)

dml
1 juni 2017, 13:46
Zo'n digitale effectenbakken lijken mij echter een zwakke schakel in mijn signaal.


"Lijken"......

the sure thing
1 juni 2017, 16:10
Dit sticky was destijds een platform voor een forumlid om alleen maar te rellen. Laten we verder niet meer posten in dit topic om het verder voeden van die persoon te stoppen.


EDIT: ik zie tot mijn grote geluk dat een nieuw iemand dit draadje heeft gestart. Gelukkig!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

miyaru
2 juni 2017, 15:40
Ik ben wild van de sound van analoge pedalen........ maar: mijn reverb en leslie imitatie zijn gewoon digitaal in de vorm van een EHX Holy Grail en een Digitech Ventura Vibe. Zolang het goed klinkt is het goed vind ik! Je kan eindeloos mekkeren over wel of niet goed en zelfs nog beter van het één en ander, maar je kan die tijd en moeite beter gebruiken om gitaar te spelen, toch?

Luisteren naar je keten, en ben je blij, dan is het goed!

tnijland
3 juni 2017, 00:23
Er zijn voldoende opties:

- Het goedkoopst is een Lexicon G2 (analoog en digitaal gecombineerd met loops maar wel een rack-versie en vrij complex). Mooie reverbs...
- Een TC G-System met gemodificeerd buffer circuit is een goed alternatief maar je moet dan wel van de TC specifieke effecten kleuring houden.
- De Eventide H9 is een fantastisch digitaal effectpedaal waarvan ik het verschil tussen hun true-bypass en hun AD-DA buffered versie niet kan horen. Aanrader maar dan zou ik wel de MAX versie met alle algorithms aanraden. Nadeel is dat het een single-pedal is dus effect-combinaties moeten wel in de preset zitten.
- De Fractal Audio FX8 is ook een interessante kandidaat. Goede kwaliteit, veelzijdig en een hoge kwaliteit componenten maar helaas vrij duur. Veel beter dan de Line6 qua effecten.
- Vintage revolution PedalPro: Volledig analoog en imo het allerbeste wat er op dit moment op de markt is (incl. pedalen ;-). Sinds kort ook een Expanded versie met een extra analoog distortion board, een digitale (lexicon inspired reverb en een advanced delay module (de analoge versie is uiteraard ook aan boord maar gebaseerd op BBD terwijl er na het analoge tijdperk ook veel nieuwe en complexere delays zijn ontstaan). Nadeel is dat het verpakt is in een rack uitvoering en natuurlijk de prijs die hoort bij high-end pro-apparatuur. Wil je analoog puur dan is dit het ticket ;-)

De Helix van Line6 zou ik persoonlijk alleen nemen als ik geen amp zou hebben (in dat geval lijkt mij de AX8 of een Kemper module zelfs beter).

Verder ligt het verschil imo niet aan de AD-DA conversies maar juist vaak aan de huidige kwaliteit van de verschillende modeling apparaten.

Wat je ook nog zou kunnen doen dat is een parallele mixer te gebruiken waar je dan je digitale effecten inmixt (De digitale effecten moeten dan wel 100% wet staan) zodat een deel van het pad altijd analoog blijft en je dus de basis sound grotendeels analoog behoudt. Was overigens ook een tip van Dennis.


Ga je voor een analoge amp met effecten (pre/post) dan zijn er dus veel betere oplossingen...

Dutch66
3 juni 2017, 11:23
Steeds meer digitale pedalen hebben een analoog 'signal dry path', al was het alleen maar als marketing
dingetje voor gitaristen met een extreme vorm van 'digifobie'. Het digitale signaal wordt dan in het pedaal
zelf via de level/mix stage aan het analoge signaal toegevoegd.

In die situatie is het natuurlijk vrij overbodig om ook nog eens een parallel signaal via 'iets' van een
mixer toe te voegen, even los van allerlei fase issues die op deze manier kunnen ontstaan.

Dirk_Hendrik
3 juni 2017, 12:06
Een analoog "dry path" is echt extreem normaal in digitale effectpedalen. Gebeurt al sinds de eerste digitale dingen in de jaren '80. In multieffects ligt dat anders en verschilt per apparaat.

Pepe
3 juni 2017, 12:21
Is het niet vooral Boss die niet doet aan een analoog pad in pedalen?
Die gedachte kwam bij me op toen ik las dat zelfs zijn Fender reverb pedaal alles omzette.
Digitech lijkt me ook zo'n firma maar nergens op gebaseerd behalve gut feeling.

Dutch66
3 juni 2017, 15:05
Een analoog "dry path" is echt extreem normaal in digitale effectpedalen. Gebeurt al sinds de eerste digitale dingen in de jaren '80. In multieffects ligt dat anders en verschilt per apparaat.

Helder, het is volgens mij eerder regel dan uitzondering, ik bedoelde meer dat het steeds vaker als
een soort USP gebruikt wordt ...

D3nnis
3 juni 2017, 22:00
- Vintage revolution PedalPro: Volledig analoog en imo het allerbeste wat er op dit moment op de markt is (incl. pedalen ;-). Sinds kort ook een Expanded versie met een extra analoog distortion board, een digitale (lexicon inspired reverb en een advanced delay module (de analoge versie is uiteraard ook aan boord maar gebaseerd op BBD terwijl er na het analoge tijdperk ook veel nieuwe en complexere delays zijn ontstaan). Nadeel is dat het verpakt is in een rack uitvoering en natuurlijk de prijs die hoort bij high-end pro-apparatuur. Wil je analoog puur dan is dit het ticket ;-)

Op zich mee eens, maar kritisch bekeken toch nog wel wat puntjes:
- standaard niet geschikt voor de 4CM, is wel een modificatie voor (nog wat euro's erbij)
- door de gebruikte BBD chorus, die weliswaar fantástisch klinkt, heb je bij gebruik van de 4CM maar een beperkte headroom, dus niet geschikt met alle amps (mijn Soldano heeft geen regelbare FX loop level)....kan ook gemodificeerd worden; ik heb wat extra potmeters op de pedalpro (nog wat euro's erbij)
- Een absolute bitch om in een setup anders dan voor thuis (ik bedoel eigenlijk gitaar-->PPro-->amp) op te nemen; ik heb veel last gehad van ground loops, lang mee bezig geweest om alles storing en ruisvrij te maken
- De tremolo is klote, want als je die activeert krijg je toch wel een volumedrop.

jan7
3 juni 2017, 23:26
Digitech lijkt me ook zo'n firma maar nergens op gebaseerd behalve gut feeling.
De RV7 (mijn enige digitale digitech pedaal, met schitterende reverbs trouwens) is analog dry through
https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/hardwire-rv-7-reverb-analog-dry-signal-path.1346838/#post-16676974

NLF
4 juni 2017, 19:36
Het is ook een beetje een kwestie van: wat wil je? Als je heel graag een direct signaal wilt zonder verlies etc. dan wordt iets er tussen zetten al snel een probleem (ook al is het maar 1 pedaal, sommige mensen halen zelfs de tone pot uit hun gitaar om deze reden). Als je daarentegen heel erg graag een multi fx unit gebruikt dan moet je accepteren dat je niet tegelijkertijd een direct signaal hebt (optie van loopers en switchers en toestanden even buiten beschouwing gelaten). Ik zou als ik jou was gewoon kijken naar welke effecten jij goed vind klinken en fijn vind om te gebruiken en dat als uitgangspunt nemen en dan vervolgens kijken naar hoe je het allemaal aansluit.