PDA

View Full Version : HNGD, maar misschien ook niet... (Gibson of Maybach)



Geronimonl
30 mei 2017, 23:18
Vorige week ben ik speciaal naar Keulen gereden voor een Gibson LP Traditional T 2016 HB. Vooral omdat ik deze grote aankoop eerst wil zien horen en voelen. Dus hup 2 uur in de auto.
Stond al even op het verlanglijstje en moest zeker fijner zijn dan de 2015 variant welke ik daags ervoor had verkocht.

Eenmaal in de winkel gespeeld op classic, standard en de traditional. Die slim taper hals van de classic is me echt te plat.
De asymmetrische van de standard was al beter. Maar de dikke neck van de trad was de fijnste imo. Had ik ook wel verwacht.
Thuis lang getwijfeld tussen iced tea en honeyburst, maar de keus was in de winkel snel gemaakt. Honeyburst it is!
De top vond ik echter niet zo mooi dus ik vroeg of ze er meer hadden. "U krijgt er 1 uit het magazijn bij de afhaalbalie meneer"
Huh?, en als dat niks is? "Dan vraagt u om een andere" Oh? Ok... eh, nog nooit meegemaakt dit systeem. Ben nu wel heel blij dat ik zelf naar de winkel ben gegaan ipv online bestellen.

Ik word naar de afhaalbalie gestuurd waar na 10 min mijn gitaar uit het magazijn komt. Ik mag de verzegelde doos openen en kijken of alles naar wens is. Een mooie bruine case komt tevoorschijn. Zo hoort een koffer te zijn, juiste kleur en vorm en mooi roze pluche van binnen. (2015 had een plastieke gouden) En dan de gitaar. Supermooie lichte flame, bijna plain onder bepaalde hoek, en dat is wat ik zoek. Wat ruikt dat heerlijk zoet die nitro lak....
Zo geen schade of rare dingen te zien, en voelt qua hals en gewicht fijn aan. Dus dit wordt m.
Gitaar werd door een tech daar nog even gecontroleerd en geintoneerd. Nette service, al is het echt wel een fabriek die Musicstore.

Paar dagen later een blanco truss rod cover, tophat knoppen en pointers geplaatst. Mooie 59 look zo. Ook meteen een setje GHS 0.11 erop gezet.
Minpuntje zijn de inlays, die lijken niet allemaal dezelfde kleur te hebben. Eerste 2 zijn wat geler dan de rest. Overigens thuis pas ontdekt bij huiskamerlicht. En er zitten wat schuursporen op de toets. Typisch Gibson denk ik, had de 2015 ook.

Ik heb dus de 2015 traditional verkocht om deze 2016 te kunnen kopen. Vreemd genoeg heb ik de 2015 voor minder geld kunnen kopen dan de 2016, en dat terwijl er juist meer opties op zitten. Ik noem; nickel hardware, titanium brugzadels, mother of pearl inlays, zero brass nut (van gibson europe overigens gratis een titanium upgrade gekregen op aanvraag), klik pickguard, pointers, fijne knoppen en g force tuners (prima werkend overigens). Maar dan die hele brede hals, daar kon ik echt niet aan wennen. De 59 tribute humbuckers waren wel heel fijn. En ja, die krabbel voorop en dat logo achterop zijn mij ook wat teveel.
Hij heeft mij begin dit jaar 1240 euro gekost, en dat is echt niets teveel als ik aan de hals had kunnen wennen.

En nu dus de 2016 Traditional traditional... Uh ja, omdat er geen fratsen op zitten. Geen fratsen maar wel een klap duurder; 1665 euro. Ok, een mooiere koffer, en een fijnere neck. En daar ging het om, de neck. Maar gewoon chrome hardware, normale pickguard, plastic inlays (met kleurverschil), normale brug, normale topkam en normale tuners. En 57 classic humbuckers welke een tikje rauwer zijn dan de 59 die ik toch wat verfijnder vond.

Toch wel een klein beetje mixed feelings eigenlijk. Speelt echt heel fijn hoor, maar ik mis die 59 tributes toch wel een beetje.

Nu heb ik de mogelijkheid om de gitaar binnen 30 dagen terug te sturen. Moet ik wel even alles weer origineel maken, maar das zo gepiept. Heb de snaren bewaard.

In mijn hoofd zit een Maybach Lester 59. Een gebruikte weliswaar, maar nog in nieuwstaat en bij een winkel.
Maybach Lesters zijn allemaal aged. Waarom doet men dat toch, ik snap die hype niet. Dus dat staat me een beetje tegen.
Pickups schijnen geweldig te zijn. De hals heeft ietsje minder schouder dan de Gibson maar wel een fijne dikte.
Mooi koffertje erbij ook.
Is het slim om dit te doen ivm eventuele verkoopwaarde? De Maybach is 1 jaar oud en 500 euro goedkoper dan een nieuwe.
Niet dat ik hem snel wil verkopen. Maar ik weet uit eigen ervaring dat ik die ene gitaar ook nooit meer zou verkopen, en een jaar later toch van de hand heb gedaan omdat er wat anders voorbijkwam.

Maybach is fantastisch lees ik overal. Maar die Gibson headstock heeft toch invloed op me.
What to do..... Dag vrij nemen en gaan testen? Heeft iemand hier zon Maybach?

Hieronder wat pics van mijn traditional en van de maybach.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170530/415d1f8aeb40ce0f206db41fed3ece02.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170530/81a2e09996f358b8b0cced428ad1232f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170530/5a5d1eafc0c4279eb72beff8414a024e.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170530/a61c9f76b930e59a5aef812311b0b60d.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

arjanb01
31 mei 2017, 06:10
Het blijft een zoektocht.
Ik zou gaan testen. Die Maybach is die die bij Souman staat geloof ik. De nek is echt wel vol hoor, niks minder buik dan de Gibson traditional.
Ik heb zelf een Maybach Stradovari, geweldig ding. Ook bij Souman gehaald.
Restwaarde boeit me niet, ik wil gewoon een goeie, lekker bespeelbare gitaar hebben. Anderen vinden restwaarde wel belangrijk dus gaan voor Gibson of Fender. Persoonlijke keus vind ik.
Ik zou een dagje vrij nemen en ga lekker een paar uur testen bij Ard, aardige vent ook en erg schappelijk als het op deals maken aankomt! Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.

Misery Signals
31 mei 2017, 07:29
De inlays... Ik geloof inderdaad dat het op die Traditional 2016 geen echte mother of pearl zouden zijn maar gewoon kunststof... Kan eigenlijk gewoon niet voor dat geld. En de andere "opties" voor die prijs zouden gewoon altijd standaard moeten zijn. Bespaar dan maar op die G-Force tuners en geef mij gewoon maar gewone goeie oude Grovers.
Ze zijn tegenwoordig ook allemaal weight relieved. Daar koop ik toch geen Les Paul voor? Dik plak hout, dikke tone.
Gibson, het blijft toch erg dubbel voor mij.

MS

D3nnis
31 mei 2017, 07:44
Maybach is absoluut als "new look" te krijgen, alleen blijkbaar is dat niet zo populair. Als je new-look neemt, krijg je overigens geen nitro lak.

Ik zou Maybach zéker testen als je de mogelijkheid hebt; al is het maar om later ook niet te blijven denken "had ik maar...".

Dat gezegd hebbende; ik ben tot een paar maanden terug behoorlijk op zoek geweest naar een goede les paul, en heb verschillende maybach lesters getest, waaronder 1 Maybach custom shop.
Bespeelbaarheid / fretwerk prima in orde, maar ík vond ze niet dé toon hebben (ook onversterkt). Het "zingt" niet of zo.
Verder vond ik de afwerking -buiten het aged verhaal- niet al te best: scheve inlays, overmaats uitgefreesd uit de toets (veel vulmiddel), topkam niet netjes naadloos tegen de toets aan.
Ik was er heel erg van in de war omdat iedereen zó verschrikkelijk positief is over die dingen........maar ik zie het niet helemaal.

Begrijp me niet verkeerd, best ok gitaren, maar voor €1900,- voor de normale (of daar ergens) en €3200,- voor de custom shop....dan is het ook weer geen goedkope gitaar meer, en in een prijsklasse waarin véél meer te krijgen is.

Als je dan voor relatief weinig een echte les paul wilt, die qua feel en sound dichter bij de customshop gibsons komt, zou ik proberen een tweedehands Heritage H150 te scoren. Natuurlijk zijn die weer een stapje duurder, maar die vind ik zó veel beter dan een Lester, dat het mij waard zou zijn.

Geronimonl
31 mei 2017, 08:46
Mijn Gibson schijnt inderdaad weight relieved te zijn. Gewicht is echter praktisch hetzelfde als de 2015 die geen gatenkaas was.
Ik heb ze eigenlijk zelfs liever wat lichter. 2,5 uur dat zware ding om je nek is niet echt fijn voor mijn rug.

Als ook de Maybachs niet goed zijn afgewerkt, wat voor geld moet je dan uit gaan geven voor een goede en goed afgewerkte les paul?
Ik heb een koreaanse Tokai love rock en een chinese Epi LP. Beide zijn werkelijk zeer goed afgewerkt, dus het kan wel.

Ik heb een mail naar Souman gestuurd om een afspraak te plannen. En dan de Gibson meenemen ter vergelijk.



Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

MikeD
31 mei 2017, 09:13
hoewel ik je fixatie op de open book headstock wel begrijp.. en idem dat 'Gibson' natuurlijk zal blijven trekken.. een mooie Plain top Honeyburst Les Paul is en blijft de Burny RLG 50 uit de jaren '80 ...... weegt niet te veel (vind ik) is magnifique afgewerkt (inclusief fretnibs als je daar van houdt is dat een pre), speelt als een droom, heeft een vol ouderwets halsprofiel en klinkt uniek (niet te vergelijken met mijn MIJ Tokai's LS 70 en LS85Q uit de vroege jaren 2000) en oh ja.. heeft een open book headstock.....
http://i1240.photobucket.com/albums/gg485/VonBeilstein/DSC_0142%20-%20versie%202_zpsec6jmqnf.jpg (http://s1240.photobucket.com/user/VonBeilstein/media/DSC_0142%20-%20versie%202_zpsec6jmqnf.jpg.html)

en als je geduld hebt zijn die te vinden voor aanzienlijk minder dan wat je voor de 2016 Gibson hebt betaald.. alleen geen nitrolak en uitproberen wordt lastig wanneer je m uit het buitenland laat komen. Bij mij is de gok goed uitgepakt (gekocht van Mark Fletcher...)

Hendriks
31 mei 2017, 10:24
Ik heb een koreaanse Tokai love rock en een chinese Epi LP. Beide zijn werkelijk zeer goed afgewerkt, dus het kan wel.





Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
Ik zou dan eens gaan zoeken naar een mooie oude Tokai eind 70 , begin 80 of naar een nieuwe highend.

Pepe
31 mei 2017, 12:20
Ja, de Golden Age Japanners geven de oude Les Pauls een run for their money zo bleek wel weer bij Dough & Pat. Maar daar moet je wat even meer moeite voor doen en dat wil niet iedereen (wat de prijzen van de Golden Age Japanners relatief laag houd)
Hoewel, 15 jaar geleden kon je een Tokai Ls80 voor 800 uit Japan laten komen, dat is nu al gauw het dubbele (en het stijgt nog steeds)

arjanb01
31 mei 2017, 12:52
Een high end nieuwe tokai ls150 kan ik je ook aanbevelen.
Nitro, dikke nek (tussen 58 en 59 in), heb ik in 2014 nieuw gekocht voor 1600.
Wil je die nu bestellen betaal je al gauw 2300. Gewilde dingen. Dus ben ik 15 jaar verder, heb ik m'n aankoopwaarde terug denk ik, zo hard stijgen ze.
Die maybachs schijnen ondanks dat ze non-weight relieved zijn, massief dus, erg licht te zijn.
Ik ben benieuwd wat je kiest. Is het helemaal jouw gitaar, hoef je je niet druk te maken om de restwaarde. Wil je na een jaar wat anders, gaat de afschrijving pijn doen.

guitarkid2
31 mei 2017, 13:13
maar wkkke klinken nou het best ?

Erik de Perik
31 mei 2017, 13:30
maar wkkke klinken nou het best ?

Misschien moet je eerst even aangeven hoe je de best klinkende gitaar herkent. ;)

humbucker
31 mei 2017, 15:59
Reden dat die 2015 zo goedkoop was is omdat ze niet verkocht geraakten. Bij het begin van ieder jaar gaan de modellen van het jaar ervoor altijd voor een zacht prijsje de deur uit bij de grote jongens aangezien ze niet met een hoop oude stock willen blijven zitten. Maar die 2015 modellen wou niemand. Dus die zijn écht goedkoop weggegaan. Toen ze pas gelanceerd waren tikte je daar ook 1800-2000€ voor af.

Als ik je verhaal zo lees heb je misschien gewoon de verkeerde gitaar gekocht. Op de nekshape na dan. Dan kan je, ofwel deze gitaar aan gaan passen (hardware veranderen naar je smaak) of de boel verkopen en een andere gitaar kopen die wel alles heeft wat je verlangt. Als je dan bij Gibson wil blijven kom je volgens mij uit in R8 vaarwater. Die kan je misschien 2dehands nog wel vinden voor 2500€, al zal dat niet evident zijn.

De Maybach-hype is volgens mij wel weer een beetje voorbij. Het is ook moeilijk om als me-too merk Gibson van de troon te stoten zonder daarbij iets significants anders te bieden. Meer bang-for-the-buck is dan inderdaad zo'n oude jap. Maarja, daar staat natuurlijk geen Gibson op.

Ik heb zelf een R8 met een R9 nek (made to measure programma) en hoewel dat een bom geld kostte geeft het ook wel rust, want beter wordt een LP niet meer. Hooguit anders.

catab
31 mei 2017, 16:59
Je spreekt over 30 dagen retour.
Ik hoop het voor je want ik kan zelf alleen maar iets vinden over 30 dagen online retour.
Maar je hebt hem opgehaald ik weet niet of het dan ook geldig is.

guitarkid2
31 mei 2017, 17:22
Misschien moet je eerst even aangeven hoe je de best klinkende gitaar herkent. ;)

zie je wel
foute narcotist
alleen maar vragen stellen om te rellen
pfffffffffffffffff.............................

Erik de Perik
31 mei 2017, 18:16
zie je wel
foute narcotist
alleen maar vragen stellen om te rellen
pfffffffffffffffff.............................

Jij begon....... Wat is een narcotist en zijn er ook goede? :soinnocent:


On topic.... als het je niet zoveel uitmaakt wat er op de headstock staat en puur voor bespeelbaarheid en sound gaat zijn er hier al diverse goede opties genoemd. Iets laten bouwen is geen optie?

Masod
31 mei 2017, 18:23
Daarnaast heeft Eastman nu ook een 59 versie van de les paul gemaakt. Zien er ontzettend mooi uit imo en hebben nitro lak of voor een meerprijs een soort van vioollak. Seymour Duncans er in en ebony toets!

Wel een headstock waar je misschien niet naar durft te kijken😣

rufus
31 mei 2017, 19:09
Als hij goed klinkt en geen rare defecten heeft, gewoon houden. Is echt een mooi ding, pickups kan je toch altijd nog aanpassen.

Geronimonl
31 mei 2017, 20:53
Net even goed de voorwaarden vam musicstore bekeken. Gitaar kan zonder meer retour bij online aankoop en je krijgt geld terug. Bij winkelaankoop kan dit ook, maar dan krijg ik een tegoed, ofwel store credit. Hele verhaal gaat dus over denk ik. Of ik verbras mn vakantiegeld voor de Maybach. Levert me een week ruzie met mijn wederhelft op denk ik 😉

The MUSIC STORE 30-days-return-guarantee for In-store- purchases
Customers, that have made In-store-purchases and who therefore and by law do not have a right to withdraw or return the goods, may nevertheless return the delivered goods within 30 days in the store for issuance of a credit note. Back transmission and transport costs will not be refunded.

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

arjanb01
31 mei 2017, 21:01
Klote voor je. Je krijgt dus geen cash terug.
Dan is de enige 2 opties, of je vakantie geld stukslaan en die Maybach kopen of de Gibson op marktplaats gooien, het hoogste bod accepteren en daarvan plus een deel van je vakantie geld spenderen aan die Maybach.
De tweede optie levert geen ruzie op en voorkomt dat je minimaal een halfjaar droogstaat 😂😉
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt!

rufus
31 mei 2017, 21:01
Dubbel plezier, succes. Dat worden rustige nachten😁

Geronimonl
31 mei 2017, 21:05
Wacht ff. Credit note, is dat nu store credit of geld terug? Confused...

Google:

Credit note; a receipt given by a shop to a customer who has returned goods, which can be offset against future purchases.

Maar ook

Credit note; A credit note or credit memorandum (memo) is a commercial document issued by a seller to a buyer. The seller usually issues a credit memo for the same or lower amount than the invoice, and then repays the money to the buyer or sets it off against a balance due from other transactions.

Eerst maar eens informeren bij musicstore

Geronimonl
31 mei 2017, 21:18
Guitar King heeft ook Maybach zie ik zojuist. Misschien maar eens binnenwandelen vrijdagavond. Is maar 20 min rijden voor me.
Souman 1,5 uur. Ard van Souman wil de Maybach overigens wel een paar dagen reserveren voor me. Dagje vrij zit echter komende week helaas niet in.

Geronimonl
31 mei 2017, 21:34
Klote voor je. Je krijgt dus geen cash terug.
Dan is de enige 2 opties, of je vakantie geld stukslaan en die Maybach kopen of de Gibson op marktplaats gooien, het hoogste bod accepteren en daarvan plus een deel van je vakantie geld spenderen aan die Maybach.
De tweede optie levert geen ruzie op en voorkomt dat je minimaal een halfjaar droogstaat 😂😉
Ik ben benieuwd hoe dit afloopt!
Zojuist de Gibson even uit de koffer gehaald. Is toch wel een hele mooie dit. En ja, niet helemaal perfect, maar dat is niemand toch😉. En een paar andere elementen zitten er zo in.

Maybach erbij? Ik zou ook wat andere gitaartjes kunnen verkopen waar ik niet veel meer mee doe...
Think, think...

arjanb01
31 mei 2017, 21:41
GAS....heel rampzalig voor je relatie. Maar ja geven/nemen dat werk. Als je andere gitaren hebt waar je niks mee doet en die wat opbrengen spaar je vakantiegeld uit en kom je dichter bij die Maybach.
Ga je nog naar Souman dan?

Geronimonl
31 mei 2017, 22:17
Ik ga eerst naar Boekel naar Guitarking. Is vlakbij en dan krijg ik een indruk van Maybach en vooral dat lite aged gebeuren waar ik normaal niet van ben.
Mocht het wel bevallen dan naar Souman denk ik.

D3nnis
1 juni 2017, 07:50
Ik wil niet zeuren, maar doe het toch nog even...
Als je naar guitarking gaat, test daar dan The Heritage naast een Maybach Lester. Ben je meteen genezen van Maybach :D

arjanb01
1 juni 2017, 07:59
Ik denk dat hij een bepaald budget heeft, Dennis. Zo'n Heritage gaat gauw richting de 2,5k, en de smalle headstock moet je bevallen. Ik vind ze foeilelijk. Wil je zo dicht mogelijk de 58er of 59er specs hebben zou ik de ts een Japanse tokai adviseren, bijvoorbeeld de ls150 of de oudere ls80 of ls100 uit de eighties.

Geronimonl
1 juni 2017, 08:28
Het gaat mij niet om hostorische specs. En ik ben eigenlijk al voorzien met mn Gibson. Maar ben wel heel benieuwd naar Maybach. Elementen schijnen meer dan top te zijn, en de afwerking ook. En idd 2,5k ga ik niet uitgeven. Ook niet voor een Heritage die ik niet mooi vindt.

D3nnis
1 juni 2017, 09:42
Ik denk dat hij een bepaald budget heeft, Dennis. Zo'n Heritage gaat gauw richting de 2,5k, en de smalle headstock moet je bevallen. Ik vind ze foeilelijk.

Dat van het budget snapte ik.
Edoch, door die gitaar te testen bespaar je gewoon €1900,- doordat je geen maybach lester meer wilt...die overigens ook een takkelelijke cheapass headstock heeft. ;-)

Maar serieus, als je een feel zoekt vergelijkbaar met de historics van gibson, maar tegen de prijzen van een standard, dan zit je met The Heritage best goed.
Het headstock argument blijft inderdaad een dingetje, maar ik heb nu twee heritage LP's getest, en ik sluit niet uit dat zo een er ook nog ooit komt.

Mijn boodschap is meer dat als je toch naar guitarking gaat, ik me niet zou limiteren tot het testen van 1 gitaar.


Elementen schijnen meer dan top te zijn, en de afwerking ook.

Weet je wat ik nou niet snap?
Er zijn dus mensen die Gibson de grond in boren vanwege afwerking, en weglopen met Maybach. Onbegrijpelijk. Topkam die niet naadloos strak tegen de toets ligt (maar hoort misschien bij de aged look), scheve inlays...dat vind ik vele malen storender dan een scherp fretuiteinde of zo.
Wat elementen betreft, ik vind de P90's die Maybach gebruikt in de lesters erg gaaf!

Philippe
1 juni 2017, 09:44
Ik heb niet alles gelezen, maar The Guitar Factory in Oss heeft ook behoorlijk wat Maybach gitaren hangen. Is volgens mij niet zo ver van Berlicum.

EDIT: http://theguitarfactory.nl/maybach-lester-albatroz-teleman-stradovari.html

MikeD
1 juni 2017, 11:37
overigens.....wellicht off topic, maar het feit dat je bij 'aankoop in de winkel' een 'tegoedbon' krijgt om iets anders in die winkel te kopen terwijl je bij internetaankoop bij diezelfde winkel gewoon bij retour binnen 30 dagen je geld terug krijgt, is wellicht toch een aspect om het kopen via internet weer ff anders (iets positiever) te bekijken en te beoordelen......
En voor de rest.. manmanman je hebt dezelfde makke als ik (volgens The Missus) heb.. heb je GVD net een nieuwe gitaar 'die je al zo lang wou' en nou zit je al weer over een volgende / andere / net-zo-een (BTW .....The Missus can hardly tell the difference between a Strat, a Les Paul or an SG...) te muilen....

MikeD
1 juni 2017, 11:44
Daarnaast heeft Eastman nu ook een 59 versie van de les paul gemaakt. Zien er ontzettend mooi uit imo en hebben nitro lak of voor een meerprijs een soort van vioollak. Seymour Duncans er in en ebony toets!

Wel een headstock waar je misschien niet naar durft te kijken😣

je bedoelt deze??? https://www.eastmanguitars.com/solid-body

wmb niet alleen de headstock waar ik 'ff' an zou moeten wennen... de body is t ook niet helemaal. Op zich jammer want die gepolitoerde versleten vioolafwerking (gezien in de test van twee Eastman's in Gitarist vorige maand) vind ik op zich wel wat hebben (en dat terwijl ik helemaal niet van fake relics hou)

MikeD
1 juni 2017, 11:51
Wat elementen betreft, ik vind de P90's die Maybach gebruikt in de lesters erg gaaf!

en dan die Pelham Blauwe Lester met P90's.....bij guitar factory.... Da's Danny Lademacher in de good old days. ...

Geronimonl
1 juni 2017, 12:19
Even ter info; De aangeboden Maybach is 1495,- En ik vind de headstock wel mooi.

Geronimonl
1 juni 2017, 12:19
overigens.....wellicht off topic, maar het feit dat je bij 'aankoop in de winkel' een 'tegoedbon' krijgt om iets anders in die winkel te kopen terwijl je bij internetaankoop bij diezelfde winkel gewoon bij retour binnen 30 dagen je geld terug krijgt, is wellicht toch een aspect om het kopen via internet weer ff anders (iets positiever) te bekijken en te beoordelen......
En voor de rest.. manmanman je hebt dezelfde makke als ik (volgens The Missus) heb.. heb je GVD net een nieuwe gitaar 'die je al zo lang wou' en nou zit je al weer over een volgende / andere / net-zo-een (BTW .....The Missus can hardly tell the difference between a Strat, a Les Paul or an SG...) te muilen....

Sttt. ik heb nog niks verteld....

D3nnis
1 juni 2017, 12:26
en dan die Pelham Blauwe Lester met P90's.....bij guitar factory.... Da's Danny Lademacher in de good old days. ...

Ja, dat is een fijne ende geyle gieter :)

Rogueny
1 juni 2017, 12:56
je bedoelt deze??? https://www.eastmanguitars.com/solid-body

wmb niet alleen de headstock waar ik 'ff' an zou moeten wennen... de body is t ook niet helemaal. Op zich jammer want die gepolitoerde versleten vioolafwerking (gezien in de test van twee Eastman's in Gitarist vorige maand) vind ik op zich wel wat hebben (en dat terwijl ik helemaal niet van fake relics hou)

Het heeft iets, maar het mist toch ook weer wat... Wel leuk, maar dan toch liever een gewone les Paul.

MikeD
1 juni 2017, 19:09
Ja, dat is een fijne ende geyle gieter :)

ja potdorie.. nou moet ik dus ook weer de zolder op op zoek naar gitaren die eruit mogen om ruimte te maken voor zo ene geyle gieter.....pijnlijk.... want zo'n blauwe.. dat zou The Missus waarschijnlijk nou net wel weer zien dat die er nog niet was....ze gelooft nooit dat dat m'n Pelham Blauwe Flying V was

Misery Signals
1 juni 2017, 20:39
hoewel ik je fixatie op de open book headstock wel begrijp.. en idem dat 'Gibson' natuurlijk zal blijven trekken.. een mooie Plain top Honeyburst Les Paul is en blijft de Burny RLG 50 uit de jaren '80 ...... weegt niet te veel (vind ik) is magnifique afgewerkt (inclusief fretnibs als je daar van houdt is dat een pre), speelt als een droom, heeft een vol ouderwets halsprofiel en klinkt uniek (niet te vergelijken met mijn MIJ Tokai's LS 70 en LS85Q uit de vroege jaren 2000) en oh ja.. heeft een open book headstock.....
http://i1240.photobucket.com/albums/gg485/VonBeilstein/DSC_0142%20-%20versie%202_zpsec6jmqnf.jpg (http://s1240.photobucket.com/user/VonBeilstein/media/DSC_0142%20-%20versie%202_zpsec6jmqnf.jpg.html)

en als je geduld hebt zijn die te vinden voor aanzienlijk minder dan wat je voor de 2016 Gibson hebt betaald.. alleen geen nitrolak en uitproberen wordt lastig wanneer je m uit het buitenland laat komen. Bij mij is de gok goed uitgepakt (gekocht van Mark Fletcher...)

Zwarte LRG 50 uit 82-83 bezitter hier! Beste LP die ik ooit gehad heb en dat zijn toch meer dan 10 Gibsons van studio tot Custom...

MS

Geronimonl
1 juni 2017, 22:57
Ik heb niet alles gelezen, maar The Guitar Factory in Oss heeft ook behoorlijk wat Maybach gitaren hangen. Is volgens mij niet zo ver van Berlicum.

EDIT: http://theguitarfactory.nl/maybach-lester-albatroz-teleman-stradovari.html
Thanks voor de tip! Ben er vanavond meteen geweest. Wat een leuke zaak met mooi spul zeg! François is een toffe kerel. Ga ik zeker nog een keertje langs.

De Maybach Lester '59 die hij had hangen heb ik uitgebreid mogen testen. Had mn Gibson ter vergelijk meegenomen. Elementen van de Lester zijn wat smoother en echt meer naar mijn smaak dan de 57 in de Gibson.
Gewicht van de Maybach is ook erg fijn en toch een heel resonant gitaartje. Een Les Paul hoeft van mij niet perse zwaar te zijn. Ik vind mijn Gibson zelfs te zwaar om 3 uur om de nek te hebben. Dus weer een punt voor Maybach.
De hals is zeker stevig, maar met wat minder schouder. Voelt meteen comfortabel.
Afwerking was goed, op de topkam en truss rod cover na. Dat moet echt netter. En dan de aging. Ik weet niet of ik daar aan kan wennen. Het is goed gedaan hoor, niet too much, maar toch... Al voelt de Maybach daardoor misschien ook wel ingespeeld aan, en dat is wel fijn.

Ik weet nog niet of ik de Maybach ga kopen. Er zijn voors, en er zijn tegens....

The Guitar Factory in Oss is in ieder geval een fijne winkel met leuke merken (Hook, Haar, Tokai, Doodad etc).
Aanrader!

Misery Signals
2 juni 2017, 06:52
Zon discussies van winkels bezoeken, exemplaar uitzoeken,...

Heb ooit drie oude ESP Horizons gehad, dezelfde modellen met een andere kleur. Met mijn ogen dicht kon ik niet zeggen welke ik in mijn handen had. Voelden en klonken alle drie precies hetzelfde. Ook bij geen enkel exemplaar een fout te bespeuren in hout en afwerking.

Sommige merken kunnen het duidelijk wat beter dan het andere is mijn ervaring.

MS

jutter
2 juni 2017, 09:25
... Heb ooit drie oude ESP Horizons gehad, dezelfde modellen met een andere kleur. Met mijn ogen dicht kon ik niet zeggen welke ik in mijn handen had. Voelden en klonken alle drie precies hetzelfde. Ook bij geen enkel exemplaar een fout te bespeuren in hout en afwerking.

Hoe kun je dit nou zeggen??? ;-)

MikeD
2 juni 2017, 09:36
Zwarte LRG 50 uit 82-83 bezitter hier! Beste LP die ik ooit gehad heb en dat zijn toch meer dan 10 Gibsons van studio tot Custom...

MS

ik denk dat je voor de lezers hier dan nog even uiteen mag zetten WAAROM je de Burny RLG 50 vis-a-vis 10 diverse Gibsons 'de beste' Les Paul vindt want 'de beste' sec, is wel erg subjectief. Begrijp me niet verkeerd.. mijn Burny vind ik dus ook wel zo'n beetje 'm'n beste' Les Paul (zonder m'n MIJ Tokai's te dissen) maar om dat in objectieve maatstaven te verwoorden, is moeilijk. Bijna iedereen heeft z'n eigen persoonlijke redenen om een gitaar goed / beter / best te vinden en Gibsons blijven dan toch de benchmark. Met als bijkomend 'probleem' dat zo langzamerhand ook de ene Gibson Les Paul de andere niet is .

Napoje
2 juni 2017, 10:03
Amerikaanse merken zijn qua kwaliteitsconsistentie allang links en rechts ingehaald door het verre oosten, alleen de oerconservatieve gitarist, die wil een fender of gibson en daar graag veel meer voor betalen.

Pepe
2 juni 2017, 11:15
Ik kwam er laatst achter dat Belgie een winkel heeft in MIJ gitaren, goed idee hoor.
Belgen staan trouwens meer open voor afwijkend en exotica valt me al veel langer op, niet enkel door de Belgische bouwers hier.

arjanb01
2 juni 2017, 11:21
Lijkt me een leuke shop. Woonde ik in het zuiden, reed ik met piepende bandjes die kant op.
Ach, en over 10-15 jaar zijn F en G gefuseerd met een Japanse of Chinese bouwer, let maar op. Wat boeit het, het gaat om de gitaar die jou het beste past en wat boeit dat merk dan, of restwaarde? Als je alleen naar restwaarde kijkt ben je geen echte muzikant vind ik, spelen op die krengen mot je, nondeju....

Misery Signals
2 juni 2017, 19:06
ik denk dat je voor de lezers hier dan nog even uiteen mag zetten WAAROM je de Burny RLG 50 vis-a-vis 10 diverse Gibsons 'de beste' Les Paul vindt want 'de beste' sec, is wel erg subjectief. Begrijp me niet verkeerd.. mijn Burny vind ik dus ook wel zo'n beetje 'm'n beste' Les Paul (zonder m'n MIJ Tokai's te dissen) maar om dat in objectieve maatstaven te verwoorden, is moeilijk. Bijna iedereen heeft z'n eigen persoonlijke redenen om een gitaar goed / beter / best te vinden en Gibsons blijven dan toch de benchmark. Met als bijkomend 'probleem' dat zo langzamerhand ook de ene Gibson Les Paul de andere niet is .

Niet op een hype meegevlogen, gewoon mijn eigen bevindingen zonder dat ik zeg dat het de beste LP objectief is...
Waarom? Resonantie, bespeelbaarheid, geluid wanneer ze versterkt wordt, alles klopt aan die plank.
Ik heb ze ooit 350 Euro betaald in 2006 zonder te weten wat ik kocht. Gewoon een goedkope goede LP kopie voor erbij dacht ik.
Doorheen de jaren gaandeweg alle Gibsons de deur uitgewerkt gewoon omdat ik op andere modellen wilde inzetten en één LP nog wilde houden. Keuze voor die plank was bewust, niet het merk, gewoon de beste gitaar houden.
Zullen er Gibsons even goed kunnen zijn? Waarschijnlijk. Maar alleszins niet voor dat geld :-)
En niet dat ik anti Gibson ben, ligt hier ook nog een SG-Z in de case.

MS

Erik de Perik
2 juni 2017, 19:38
ik denk dat je voor de lezers hier dan nog even uiteen mag zetten WAAROM je de Burny RLG 50 vis-a-vis 10 diverse Gibsons 'de beste' Les Paul vindt want 'de beste' sec, is wel erg subjectief. Begrijp me niet verkeerd.. mijn Burny vind ik dus ook wel zo'n beetje 'm'n beste' Les Paul (zonder m'n MIJ Tokai's te dissen) maar om dat in objectieve maatstaven te verwoorden, is moeilijk. Bijna iedereen heeft z'n eigen persoonlijke redenen om een gitaar goed / beter / best te vinden en Gibsons blijven dan toch de benchmark. Met als bijkomend 'probleem' dat zo langzamerhand ook de ene Gibson Les Paul de andere niet is .

Dat is altijd al zo geweest met Gibson.

macwilliams
2 juni 2017, 20:37
Misschien moet je eerst even aangeven hoe je de best klinkende gitaar herkent. ;)

The best is in the ear of the beholder, daarmee net zo subjectief als al het andere dat gebaseerd op smaak beoordeeld word.
Maar in het kort, de mijne klinkt het beste en laat dat nou een Norlin era Gibson zijn met stacked buckers in P90 formaat.
:stop:

Geronimonl
3 juni 2017, 23:58
We dwalen af met zn allen. Ik vroeg me alleen af wat ik zou moeten kiezen. Gibson of Maybach.

Ik heb zojuist de keuze gemaakt. De Gibson blijft, en de Maybach komt erbij.
Heb morgen iemand die komt voor een Epi Les Paul kijken bij me, dus als het goed is heeft vrouwlief niet eens in de gaten dat er een andere gitaar is😆

the sure thing
4 juni 2017, 08:58
(..) , dus als het goed is heeft vrouwlief niet eens in de gaten dat er een andere gitaar is😆

En zo hoort het 😂



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
4 juni 2017, 09:01
Hahaha... dus epi verkopen en een deel van je vakantie geld stukslaan? Dat zal de misses wel door hebben hoor😜
Welke Maybach ga je kopen? Die bij Souman?

MikeD
5 juni 2017, 10:52
Okay.. dat wordt dus met vakantie naar de Beekse Bergen of naar Texel in plaats van naar Hawaï......"...Ik dacht.. dit jaar blijven we met de vakantie in Nederland....." heel goed te verklaren

Geronimonl
5 juni 2017, 15:52
Okay.. dat wordt dus met vakantie naar de Beekse Bergen of naar Texel in plaats van naar Hawaï......"...Ik dacht.. dit jaar blijven we met de vakantie in Nederland....." heel goed te verklaren
Van een ligstoel op Hawaii, naar een pizza Hawaii op de bank.

Geronimonl
5 juni 2017, 17:40
Kerst valt vroeg dit jaar😆https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170605/5b176ad8f2fc6729b442f809838cd14b.jpg

arjanb01
5 juni 2017, 18:22
Jezus, ik mag blij zijn dat ik er 1 heb. Bij 2 bursts gaat het te koop bord in de tuin😆
Wat een porno....

D3nnis
5 juni 2017, 18:45
Simpel arjan, geld dat je met de band verdient niet uitgeven aan allerlei band-onzin, maar aan gitaren :D

Erik de Perik
5 juni 2017, 19:11
Jezus, ik mag blij zijn dat ik er 1 heb. Bij 2 bursts gaat het te koop bord in de tuin��
Wat een porno....

Da's het mooie ervan. Je laat een paar LP's zien die gespoten zijn zoals ze er na een jaar of 30 uit zouden zien en we krijgen allemaal een strakke plasser. Zo werkt marketing en da's de overlevingsstrategie van Gibson.

arjanb01
5 juni 2017, 19:26
Simpel arjan, geld dat je met de band verdient niet uitgeven aan allerlei band-onzin, maar aan gitaren :D

Daarvan heb ik m'n Maybach Stradovari gekocht dit jaar, geen probleem met de bazin des huizes 😂

Geronimonl
5 juni 2017, 20:10
Da's het mooie ervan. Je laat een paar LP's zien die gespoten zijn zoals ze er na een jaar of 30 uit zouden zien en we krijgen allemaal een strakke plasser. Zo werkt marketing en da's de overlevingsstrategie van Gibson.
Gibson is geen aged of relic. De Maybach wel, normaal niet mijn ding maar wel smaakvol gedaan.

Geronimonl
5 juni 2017, 20:17
Simpel arjan, geld dat je met de band verdient niet uitgeven aan allerlei band-onzin, maar aan gitaren :D
Exact ;)
Bedoelde je trouwens de 59 in Oss met topkam die niet aansluit en scheve inlays? Viel me wel op bij 1 daar. Ook de trussrod cover zat uit het midden. Bij deze niets van dat alles; beter afgewerkt dan de Gibson.

Geronimonl
5 juni 2017, 20:19
Ff snel testje gedaan;

Qua sound is ie wat gearticuleerder en ronder van toon, vooral op de neckpickup.
En met z,n 3,6kg prettig van gewicht. Sustain is dik in orde. Misschien ietsje minder dan de Gibson.
Daar ligt net een vers setje 0.11 op en de Maybach heeft 0.10 die al wat ouder zijn, dus dat maakt misschien ook wat uit. Setje snaren erbij gekregen, dus daar kom ik binnenkort achter.

Feel van de nek is nagenoeg hetzelfde. Uiteraard speelt de Maybach ingespeeld, omdat dat ook zo is.
Ik ben erblij mee. Met beide☺

Erik de Perik
5 juni 2017, 20:29
Gibson is geen aged of relic. De Maybach wel, normaal niet mijn ding maar wel smaakvol gedaan.

Gibson doet geen relic bedoel je? Hoe noem je hun Peter Frampton 1954 Les Paul Custom (http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2015/Custom/Peter-Frampton-Phenix-1954-Les-Paul-Custom.aspx) dan...??

http://images.gibson.com.s3.amazonaws.com/Products/Electric-Guitars/2015-Custom/Framton_Phenix/LPB4PFPXASEBGH1_MAIN_HERO_01.jpg


Of deze Gibson CS:

https://i.ytimg.com/vi/I90XQuTnC8Y/maxresdefault.jpg

D3nnis
5 juni 2017, 20:29
Exact ;)
Bedoelde je trouwens de 59 in Oss met topkam die niet aansluit en scheve inlays?

Die topkam die naar mijn smaak niet zo netjes was, was op de maybach lester custom, en op een zwarte die daar hing (die is inmiddels verkocht). De niet zo nette inlays heb ik bij meer dan 1 gezien, maar verder niet heel veel meer op gelet.
Bij een nieuwprijs van €1900,- betaal je wellicht niet de allerhoogste hoofdprijs voor een gitaar, maar ik vind dat toch alleszins een behoorlijk bedrag, waarbij dat soort dingen gewoon netjes in orde moeten zijn.

Napoje
5 juni 2017, 20:44
1900 niet de hoofdprijs? Tegenwoordig krijg je voor een fractie van de prijs een goed afgewerke gitaar uit bamië. Dat gibson voor zijn slecht afgewerkte crap ( dat niet eens handgrbouwd is) nog meer vraagt is geen referentie.

Fender en gibson zijn beursgenoteerde bedrijven. Daar is een boekhouder ceo die nog nooit een akkord heeft gesperld en zoveel mogelijk shareholders profit moet generen ten koste van het koopvee dat gewoon veeeel te verl betaald voor de naam. Net zoiets als nike en volkswagen.

Geronimonl
5 juni 2017, 20:49
Gibson doet geen relic bedoel je? Hoe noem je hun Peter Frampton 1954 Les Paul Custom (http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/2015/Custom/Peter-Frampton-Phenix-1954-Les-Paul-Custom.aspx) dan...??



Ik bedoel dat MIJN Gibson geen relic is.

Geronimonl
5 juni 2017, 20:51
Die topkam die naar mijn smaak niet zo netjes was, was op de maybach lester custom, en op een zwarte die daar hing (die is inmiddels verkocht). De niet zo nette inlays heb ik bij meer dan 1 gezien, maar verder niet heel veel meer op gelet.
Bij een nieuwprijs van €1900,- betaal je wellicht niet de allerhoogste hoofdprijs voor een gitaar, maar ik vind dat toch alleszins een behoorlijk bedrag, waarbij dat soort dingen gewoon netjes in orde moeten zijn.
Daarom ben ik blij dat deze wel in orde is. :o

arjanb01
5 juni 2017, 20:51
Gaaaaap....komen we weer in die discussie terecht....
Gefeliciteerd met je aankoop! En flink mishandelen dat ding💪

D3nnis
5 juni 2017, 20:54
1900 niet de hoofdprijs? Tegenwoordig krijg je voor een fractie van de prijs een goed afgewerke gitaar uit bamië. Dat gibson voor zijn slecht afgewerkte crap ( dat niet eens handgrbouwd is) nog meer vraagt is geen referentie.


Voor mij is (volledig) handgebouwd geen meerwaarde, in die zin, waarom zelf gaan lopen tobben wat een cnc machine beter en sneller kan.
En nee, 1900 is niet de hoofdprijs, kijk naar merken als mayones, framus, esp, etc etc etc. Gaat allemaal tot (ver) boven de 1900. Of je dat het waard vindt is wat anders.
Maar uiteindelijk mag je voor 1900 wel gewoon een goede "foutloze" gitaar verwachten vind ik.

Dat gibsons allemaal zo slecht zouden zijn snap ik ook niet zo veel van als algemene stelling. Heb verschillende LP traditionals in handen gehad, die ik zou prefereren boven de Maybachs die ik gezien heb.

Erik de Perik
5 juni 2017, 20:56
Gaaaaap....komen we weer in die discussie terecht....
Gefeliciteerd met je aankoop! En flink mishandelen dat ding��

Psies.... !

Geronimonl
5 juni 2017, 20:58
Gaaaaap....komen we weer in die discussie terecht....
Gefeliciteerd met je aankoop! En flink mishandelen dat ding💪
Dankje. Ben in den zevenden hemel met beide gitaren :cool:

arjanb01
5 juni 2017, 21:27
En toch ben ik benieuwd welke van de twee blijvertjes worden.
En of je ook een Maybach strat neemt als aanvulling 😉

D3nnis
5 juni 2017, 21:47
En of je ook een Maybach strat neemt als aanvulling ��

Ja, of een mooie tele!

arjanb01
5 juni 2017, 21:57
Gewoon alle 3 inderdaad. Ik denk dat hij dan naar de notaris kan de scheidingspapieren in vullen😂

Geronimonl
6 juni 2017, 20:12
3 strats is genoeg voor nu. Een tele daarentegen😉

macwilliams
7 juni 2017, 06:31
Gaaaaap....komen we weer in die discussie terecht....
Gefeliciteerd met je aankoop! En flink mishandelen dat ding��

Op dat soort bamilover/ 'Gibson is slecht' gezever reageer ik niet eens meer. Niemand ramt je je eigen keus door je strot toch?

Geronimonl
14 juni 2017, 23:58
Heb de Maybach en de Gibson nu een weekje naast elkaar bespeeld. En naar welke gitaar grijp ik het meest?
De Maybach. Ding speelt net een tikje fijner, tis dat ingespeelde gevoel wat ie heeft. Dat gaat de Gibson ook wel krijgen (moet ik er wel op spelen😉).

De afstelling van de Maybach is spot-on. Fretwerk is fantastisch. En ontstemt gewoon niet, wow! Dat is bij de Gibson iets minder. Ontstemt wat sneller, maar niks abnormaals. Wel heb ik de brug daarbij wat verhoogd omdat er wat fretbuzz was, en heb ik moeten intoneren na vervangen voor wat dikkere snaren (0,09 af fabriek, wie wil dat nu?😕)

De Maybach heeft met zijn Amber pickups een heerlijk romig vintage geluid. De Gibson is met zijn 57 classics wat feller en vraagt erom om te rocken.
Allebei goed dus☺.

Qua uiterlijk wint de Gibson het. De flame top is subtiel en is vanuit elke hoek anders. Van de inlays waren sommigen wat donkerder van kleur. Dat heb ik opgelost door de lichtere met wat lichtbruine schoenpoets in te wrijven. Lijkt goed te pakken, tijd zal het leren.
Het light aged voorkomen van de Maybach ga ik steeds meer waarderen, temeer omdat ik me dan minder zorgen hoef te maken over krasjes e.d.

Beide gitaren heb ik voorzien van andere volume en tone knoppen met pointers, en van een amber switchtip. Precies naar mijn wens.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170614/0a60e60d254d42e7fa7e998a2375c03b.jpg

guitarkid
15 juni 2017, 17:57
overigens.....wellicht off topic, maar het feit dat je bij 'aankoop in de winkel' een 'tegoedbon' krijgt om iets anders in die winkel te kopen terwijl je bij internetaankoop bij diezelfde winkel gewoon bij retour binnen 30 dagen je geld terug krijgt, is wellicht toch een aspect om het kopen via internet weer ff anders (iets positiever) te bekijken en te beoordelen......
.

Ik vraag me nu af, je stuurt deze LP retour. Maar als je nou online een andere gitaar koopt en betaald met je tegoed en die gitaar retourneer je dan binnen 30 dagen, krijg je dan je geld wel terug....?
Edit: zie net dat je al iets "geregeld" hebt....! :)
Maar toch, ben benieuwd of dat dan zo werkt.

BorisA
15 juni 2017, 18:07
Zie ik daar golden top hat knoppen met zilver insert? Zoja, waar heb je die vandaan? Zoek ze al enkele jaren tevergeefs (en de aliexpress buttons die ik dan maar bestelde pasten niet).

Geronimonl
15 juni 2017, 19:10
Zie ik daar golden top hat knoppen met zilver insert? Zoja, waar heb je die vandaan? Zoek ze al enkele jaren tevergeefs (en de aliexpress buttons die ik dan maar bestelde pasten niet).
http://www.guitarking.nl/Accessoires/Gitaar-accessoires-en-onderdelen/Gitaar-onderdelen/Hardware/Gibson_top_hat_knobs_4pack_gold_gold

Op de verpakking staat gold/gold. Maar in werkelijkheid gaat het meer richting zilver.

Edit: Deze kwam ik ook nog tegen

4 x Gibson /Epiphone Metal Cap volume / tone knoppen
€ 10,95
http://link.marktplaats.nl/m1165647855?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_content=app_android&utm_campaign=socialbuttons

arjanb01
15 juni 2017, 19:19
Erg mooi gedaan met die knoppen en die amber tip switch. Bij m'n tokai zat die er al standaard op.
Erg mooie lp's. Maar ik denk dat de Maybach je blijvertje wordt als GAS en een klagende vrouw om de hoek komt kijken 😉

Geronimonl
15 juni 2017, 19:23
Erg mooi gedaan met die knoppen en die amber tip switch. Bij m'n tokai zat die er al standaard op.
Erg mooie lp's. Maar ik denk dat de Maybach je blijvertje wordt als GAS en een klagende vrouw om de hoek komt kijken 😉
Thanks Arjan!

MikeD
16 juni 2017, 09:33
Zie ik daar golden top hat knoppen met zilver insert? Zoja, waar heb je die vandaan? Zoek ze al enkele jaren tevergeefs (en de aliexpress buttons die ik dan maar bestelde pasten niet).

de schacht is anders (metrisch) bij japanse potmeters...iets om in het achterhoofd te houden wanneer je voor gibsons's (of van cts pots voorziene gitaren) andere knoppen koopt / bestelt... een knop voor een Epi-pot past dus waarschijnlijk niet op een gibson-pot.