PDA

View Full Version : Eerste (squier) gitaar: Vintage modified VS Deluxe VS Classic Vibe



dacide
30 mei 2017, 15:37
Beste forumbroeders,

Het vakantiegeld is binnen. Komende maand wil ik graag een elektrische gitaar aanschaffen.
Ben net begonnen met lessen op een akoestische yamaha f310 Foto (https://www.mupload.nl/img/b5mufuldkdef3.jpg), maar wil uiteindelijk de overstap naar elektrisch maken.

Ik heb momenteel een elek. gitaar te leen van een vriend, een oude Ibanez PF100 foto (https://www.mupload.nl/img/8eydjnofr7o3u.jpg) uit eind jaren zeventig (LP kloon).

Als ik een gitaar ga kopen wil ik voor een strat gaan. Lijkt me net wat diverser dan een LP. En ik ben iets meer van de (semi) clean sounds dan het zwaardere scheurwerk (alhoewel ik dat tweede ook zeker kan waarderen).

Ik heb nu drie modellen op het oog:

Vintage modified (335-375 euro) (http://shop.fender.com/en-NL/squier-products/#prefn1=refinement-body-shape&prefn2=series&prefv1=Stratocaster&prefv2=Vintage%20Modified%20Models&cgidx=squier-products)

Deluxe (375-400 euro) (http://shop.fender.com/en-NL/squier-products/#prefn1=refinement-body-shape&prefn2=series&prefv1=Stratocaster&prefv2=Deluxe%20Models&cgidx=squier-products)

Classic Vibe (425-500 euro) (http://shop.fender.com/en-NL/squier-products/#prefn1=refinement-body-shape&prefn2=series&prefv1=Stratocaster&prefv2=Classic%20Vibe&cgidx=squier-products)

De laatste zit eigenlijk boven mijn budget, maar als deze écht significant beter is dan de eerste twee, dan wil ik het wel overwegen.

Versterker heb ik al aangeschaft. Heb een Fender Mustang GT40 foto (https://www.mupload.nl/img/2djtc3ppeujfv.jpg) oefenversterker in bezit.

Wat zijn jullie gedachtes bij eerder genoemde gitaren? Hebben jullie ervaring met een of meerdere modellen?

no 1 hops
30 mei 2017, 16:23
eigenlijk is er maar 1 goed advies.
welke je ook wilt kopen, houd hem eerst in de handen en speel erop.
halsvorm, maar ook de ronding van de toets zijn zo bepalend of je een gitaar fijn vindt spelen of niet.
daarbij kun je redelijk wat geld besparen door een tweedekans te kopen

dacide
30 mei 2017, 16:29
Dat ga ik ook doen. Ik wil tzt naar Bax in Goes of naar Music Store in Keulen rijden, in de hoop ze allemaal vast te kunnen houden en evt proberen.

Ik ben echter een volle beginner. Dus ik slik alles (niet letterlijk mannen) wat de verkoper zegt. Ik wil graag zo beslagen mogelijk ten ijs komen. Vandaar dit topic.

Maar eerst uitproberen voor ik ga kopen, dat staat buiten kijf.

Mr.Fingers
30 mei 2017, 17:52
Persoonlijk gesproken vind ik de CV toch nét een klasse hoger dan de anderen. Beter afgewerkt ook. Well worth the extra dough.

the sure thing
30 mei 2017, 18:45
+1 voor vasthouden en erop spelen. Volg je gevoel. Het speelplezier moet leidend zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

LRS
30 mei 2017, 18:59
Wat ze hierboven zeggen, plus: je geeft zelf aan dat je een echte beginner bent. Niks mis mee, maar als je gaat testen, neem een vriendje mee die wat meer meters heeft gemaakt dan jij en laat hem wat riffs spelen die jij lekker vindt. Kan jij lekker op de sound letten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
30 mei 2017, 19:00
Een squier deluxe stat. Beter gaat t niet worden bij squier. Ook beter dan de mexicostrats die wel fender heten. Lees maar eens op internet.

LRS
30 mei 2017, 19:02
Oh, btw ik zou voor de Classic Vibe gaan. Goede gitaren, niet alleen voor het geld, en de bouwkwaliteit in China is de laatste jaren behoorlijk consistent. Bij Yamaha weten ze dat al veel langer, pak er een uit het rek en hij doet wat je ervan verwacht, de Squiers gaan naar mijn mening hard die kant op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geronimonl
30 mei 2017, 23:33
Ik heb een Squier CV 50's strat. Is mijn no.1 Wel geupgrade met set Gilmour EMG. Is nu echt een alleskunner. Heb ook een Fender mim, maar de Squier is beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk

SantaX
31 mei 2017, 03:12
Wat ze hierboven zeggen, plus: je geeft zelf aan dat je een echte beginner bent. Niks mis mee, maar als je gaat testen, neem een vriendje mee die wat meer meters heeft gemaakt dan jij en laat hem wat riffs spelen die jij lekker vindt. Kan jij lekker op de sound letten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heel goed advies dit! Is niet alleen leuker, samen kopen, maar je zult zien dat iemand die wat wat meer ervaring heeft vaak een iets kritischer oog en oor heeft, omdat hij niet wil dat jij tegen problemen gaat aanlopen, waar hij ervaring mee heeft! Door schande en schande leert men immers... bespaar je de schande en lift mee op die van een ander ;)

dacide
31 mei 2017, 14:17
Dank voor alle reacties.

Ik zal tzt een gitaarspelende vriend meenemen. Idd wellicht verstandig.

Als ik de reacties zo lees zijn met name de Classic Vibes en de Deluxe serie erg interessant.

Hoe staan jullie tegenover bv een deluxe strat, die over die hotrails beschikt? Volgens mij zijn dat een soort humbuckers in het formaat van een single coil, klopt dat? Want volgens mij ben ik dan nog diverser qua tonen.

LRS
31 mei 2017, 14:49
De CV komt uit een Chinese fabriek die dit kunstje al heel aardig beheerst, de Deluxe met Duncan designed hotrails komt uit Indonesië, die werken volgens mij wat minder lang voor Fender. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar een snelle Google search leert dat het in essentie ook prima gitaren zijn, maar dat ze niet allemaal even nauwkeurig geassembleerd worden (zie als voorbeeld: http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?191747-Squier-Deluxe-Strat-Hotrails-a-nice-guitar-ruined-by-incompetence )
Kritisch blijven dus!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Noid
3 juni 2017, 12:16
Qua ervaring als het gaat om bespeelbaarheid, afwerking en geluid vind ik de cv's echt erg goed. Duidelijk beter dan andere Squier series. Dus als je het kunt betalen zou ik daarvoor gaan.

Pepe
3 juni 2017, 12:55
Want volgens mij ben ik dan nog diverser qua tonen.

Door een true single coil in te wisselen voor een hotrail wordt je niet diverser, je ruilt Hendrix en SRV in voor eighties rock. Heeel kort door de bocht natuurlijk maar toch.
Als je een wat dikkere strat brug sound wil hebben zijn daar genoeg pickups voor maar humbuckers mikken op wat anders.

dacide
3 juni 2017, 20:52
Ow ok. Nee dat is niet de kant die ik op wil. Toch maar voor gewone SC's gaan dan.

dacide
12 juni 2017, 10:07
Zo, afgelopen zaterdag even naar Keulen gereden, Music Store.

Ik ging primair voor de Squier Deluxe, of eventueel een Classic Vibe...
Nou, het liep iets anders... de Deluxe hadden ze niet meer staan (en wordt volgens hun niet meer gemaakt??). En de Classic vibe heeft een zwaargelakte nek. Gevoelsmatig leek het alsof mijn hand daar meer aan 'vastplakt'.

Echter, toen stond vrouwlief de hele tijd naast me te vragen waarom ik niet voor een echte Fender ging. (te duur, ben nog maar een absolute beginner, etc etc). Maar anderhalf uur later dan toch met een Fender de deur uit gelopen. Als kadootje voor mijn verjaardag gekregen van vrouwlief :D :lovelove:

Het is een Fender American Special geworden in Two tone sunburst en witte slagplaat en rosewood toets.

http://www.fmicassets.com/Damroot/ZoomJpg/10002/0115600303_gtr_frt_001_rr.jpg

Nu kan ik wel even vooruit denk ik :)

Tupelo
12 juni 2017, 10:19
Cool, congrats !!
En als 't nou niets wordt, op zolder verstoppen voor het nageslacht natuurlijk. :ok:

Rinze
12 juni 2017, 10:50
Mooi! Goeie vrouw ook!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

arjanb01
12 juni 2017, 11:41
Waar maak je dat nog mee, een vrouw die een Amerikaanse fender adviseert. Wereldwijf😳
En ruim 2x zo duur als wat je in gedachten had.... topplank👍

Rogueny
12 juni 2017, 12:11
Gave plank! Heeft deze een matte finish? Heb zelf ook een Fender american special. Ze zijn wat uitgekleed maar doen imo niet onder voor een standard. Alleen de 6 schroeven trem vind ik een nadeeltje. Die van mij heeft dus wel een dunne matte finish. Nadeel er van is dat hij snel aged, voordeel: snel een natuurlijke relic :) plaats je ook nog foto's van de daadwerkelijke gitaar?

arjanb01
12 juni 2017, 12:25
Die specials hebben geen matte finish. Zit een poly laklaag op.
Een matte finish zal een highway one met brede kop zijn. Die zijn nitro gelakt.
Bij mijn weten de specials niet.

rozh
12 juni 2017, 13:47
Ah te laat dit topic gezien anders had ik nog wel een classic vibe voor je die kon overnemen...maar ik zie dat je iets nog veel mooiers gekocht :) gratz!

ateng
12 juni 2017, 14:04
Alleen de 6 schroeven trem vind ik een nadeeltje.

Waarom is dat een nadeeltje?
Ik speel nu al jaren op mijn '81 Tokai met een 6 schroeven trem en heb heb verschillende gitaren gehad met verschillende trem (Wilkinson V100, Floyd Rose, 2-Point American Series Synchronized trem) maar snap niet wat je er nadelig aan vindt.

dacide
12 juni 2017, 14:40
Gave plank! Heeft deze een matte finish? Plaats je ook nog foto's van de daadwerkelijke gitaar?

Ten opzichte van zo'n gelakte Squier classic vibe lijkt de american special haast mat te zijn. Maar er zit idd 'iets' van een laagje op inderdaad. Maar dat is zo heerlijk glad, dat het haast matte finish lijkt. Ik vindt het erg prettig.
Zal zometeen even een paar foto's uit de gsm halen en uploaden. No problemo.

dacide
12 juni 2017, 14:51
En hierbij de foto's:

https://s29.postimg.org/5kbfa0kiv/IMG_6250.jpg (https://postimg.org/image/y9yb6noir/)

https://s29.postimg.org/t8qx5ah2f/IMG_6251.jpg (https://postimg.org/image/nkkmeecpv/)

https://s29.postimg.org/8d4mu1kvb/IMG_6252.jpg (https://postimg.org/image/m6szj3dgj/)




En eentje gebroederlijk samen met mijn nieuwe Katana 100 amp:



https://s2.postimg.org/i1qjq02sp/IMG_6275.jpg (https://postimg.org/image/gmoz1a1ph/)

LRS
12 juni 2017, 20:02
Gefeliciteerd! Hier kan je nog een hoop vol van hebben!!! 👍🏼


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
12 juni 2017, 20:09
De opvolger van de HIghway serie he?

MarkS
12 juni 2017, 22:14
Zo, afgelopen zaterdag even naar Keulen gereden, Music Store.

Ik ging primair voor de Squier Deluxe, of eventueel een Classic Vibe...
Nou, het liep iets anders... de Deluxe hadden ze niet meer staan (en wordt volgens hun niet meer gemaakt??). En de Classic vibe heeft een zwaargelakte nek. Gevoelsmatig leek het alsof mijn hand daar meer aan 'vastplakt'.

Echter, toen stond vrouwlief de hele tijd naast me te vragen waarom ik niet voor een echte Fender ging. (te duur, ben nog maar een absolute beginner, etc etc). Maar anderhalf uur later dan toch met een Fender de deur uit gelopen. Als kadootje voor mijn verjaardag gekregen van vrouwlief :D :lovelove:

Het is een Fender American Special geworden in Two tone sunburst en witte slagplaat en rosewood toets.

http://www.fmicassets.com/Damroot/ZoomJpg/10002/0115600303_gtr_frt_001_rr.jpg

Nu kan ik wel even vooruit denk ik :)

De plakhals van de CV's is een veelgehoorde klacht, en een stuk Scotchbrite doet wonderen.
Maar een US Special is natuurlijk een heel fraaie keus!

telerocker
12 juni 2017, 23:49
Gefeliciteerd! Had je trouwens ook nog de Classic Player-serie overwogen?

dacide
13 juni 2017, 09:51
Gefeliciteerd! Had je trouwens ook nog de Classic Player-serie overwogen?

Nee eigenlijk niet. Ofja, ik had me totaal niet verdiept in de Fender modellen. Want ik ging nu toch never nooit een echte fender kopen. Het zou een Squier moeten worden. En daarin had ik me al een paar weken verdiept, veel gelezen en veel videos bekeken.
Dus ik wist totaal niet welke Fender modellen er bestaan.

Toen ik de Fender American Special zag hangen vond ik het direct al een mooi ding. En toen ik zag dat het dat een US Fender was, vond ik het al helemaal gaaf. En toen nog even getest op een Yamaha THR10 (erg leuk oefenversterkertje moet ik zeggen), en het klonk ook nog eens allemaal goed. Dus ja, toen de knoop maar doorgehakt.

telerocker
13 juni 2017, 12:09
Nee eigenlijk niet. Ofja, ik had me totaal niet verdiept in de Fender modellen. Want ik ging nu toch never nooit een echte fender kopen. Het zou een Squier moeten worden. En daarin had ik me al een paar weken verdiept, veel gelezen en veel videos bekeken.
Dus ik wist totaal niet welke Fender modellen er bestaan.

Toen ik de Fender American Special zag hangen vond ik het direct al een mooi ding. En toen ik zag dat het dat een US Fender was, vond ik het al helemaal gaaf. En toen nog even getest op een Yamaha THR10 (erg leuk oefenversterkertje moet ik zeggen), en het klonk ook nog eens allemaal goed. Dus ja, toen de knoop maar doorgehakt.

Zo gaan die dingen. Ik noem hem even, omdat de CP-serie me een geduchte concurrentie van de Special lijkt. Weliswaar is de CP hecho en mexico, maar het is wel veel gitaar voor het geld.

dacide
13 juni 2017, 13:10
Ik snap je opmerking wel ja. Als ik beter op de hoogte was van alle modellen, dan had ik dit model zeker even uitgeprobeerd ja.
Het zou me namelijk niets verbazen als de top mexicanen beter zijn dan de bottom modellen uit de US of A.

arjanb01
13 juni 2017, 13:18
Is allemaal relatief.
Wel vind ikzelf de electronica in die nieuwe CP modellen om te huilen. Schelle dun klinkende pickups. Vervang je die, ben je meer geld kwijt dan die special jou kostte, die betere pickups en electronica (Grease Bucket systeem) heeft.

dacide
13 juni 2017, 13:28
Is allemaal relatief.
Wel vind ikzelf de electronica in die nieuwe CP modellen om te huilen. Schelle dun klinkende pickups. Vervang je die, ben je meer geld kwijt dan die special jou kostte, die betere pickups en electronica (Grease Bucket systeem) heeft.

Dat las ik idd. Ik was zelf niet bekend met dat grease bucket systeem. Maar als het doet wat het moet doen, dan lijkt het me een nuttige toevoeging. De special texas pickups vind ik trouwens ook heel mooi klinken. Helemaal niet te schel. Maar anders heb ik altijd nog de EQ en de Presence knop.

Rogueny
13 juni 2017, 13:39
Dat las ik idd. Ik was zelf niet bekend met dat grease bucket systeem. Maar als het doet wat het moet doen, dan lijkt het me een nuttige toevoeging. De special texas pickups vind ik trouwens ook heel mooi klinken. Helemaal niet te schel. Maar anders heb ik altijd nog de EQ en de Presence knop.

Die Texas specials zijn inderdaad lekkere elementjes. Die zaten voorheen in de USA standaard serie. Tegenwoordig heeft de standaard range de elementen die voorheen weer bij de custom shop (?) te vinden waren volgens mij. En toen hebben ze e special de Texas specials gegeven.

arjanb01
13 juni 2017, 13:56
Voorheen zaten er in de american standard serie van die keramische elementen met platte pole pieces, erg matige elementen. Tegenwoordig heeft de standard fat 50s pickups, erg goed als je van cleane sounds houdt.
Met overdrive te weinig ballen, te weinig mids. Die Texas specials zijn erg goed zowel overstuurd als clean. Erg veelzijdig.

Pepe
13 juni 2017, 14:14
Wel vind ikzelf de electronica in die nieuwe CP modellen om te huilen. Schelle dun klinkende pickups. Vervang je die, ben je meer geld kwijt dan die special jou kostte, die betere pickups en electronica (Grease Bucket systeem) heeft.

Deze gitaar heeft texas specials en grease bucket, ik zou het lekker laten zitten.

Mijn enige klacht zou de stukken hout zijn, die zijn echt gematched door Stevie Wonder. Voor de klank maakt het nada uit.

arjanb01
13 juni 2017, 14:19
Wat is er mis met de stukken hout?
Volgens mij toch wel aardig mooi?

Pepe
13 juni 2017, 14:25
De body bestaat duidelijk uit 3 delen. Het is natuurlijk geen CS waar gezocht wordt maar dit zijn wel vrij extreme kleurverschillen.
Het komt vaker voor hoor, vooral Mustangs uit de seventies leken de restjes te mogen hebben.
Heeft Tupelo niet zo'n Mustang?
De '83 stratocaster was zelfs uit 5 plankjes gebakken. Normaal gesproken worden de slechte matchende bodies in dekkende lak gespoten.

arjanb01
13 juni 2017, 15:00
Aha, weer wat geleerd, wist ik niet. Ik dacht dat de meeste strats vanaf die prijsklasse in 2 delen body hout waren gemaakt.
Zal wel iets uitmaken voor de klank, zeker qua resonantie.
Als ik m'n essen Maybach strat uit 2 delen vergelijk met die american special wat ik dus echt gedaan heb tijdens een test run in de winkel, merk je akoestisch een enorm verschil en versterkt helemaal. Maar ja, prijsverschil van bijna 1000 euro😂

Napoje
13 juni 2017, 15:12
http://new16.thelowend.net/sites/default/files/CIMG4574.JPG

Onzin dat een 2 delige body beter moet klinken dan een 3 delige. Neem dit: body uit tientallen stukken... Kost ± $ 10000. Het aantal delen en de prijs zegt niet alles.

Pepe
13 juni 2017, 15:59
Fender heeft voor zijn solid bodies altijd 2 of 3 delig gebruikt maar je vindt uitschieters naar beide kanten toe, ik geloof dat het louter pragmatisme is. Voor de transparante bodies gebruikte met bodies waar de naden redelijk waren weggewerkt en een van de sloppy dingen die in het CBS tijdperk er in slopen was juist dat, onverschilligheid van matching bij transparante en sunbursts.

Ik heb een '76 Fender strat met een light swamp ash body uit 1 stuk, dat klinkt als een droombody waar de Custom Shop flink mee zou gaan uitpakken maar vroeger was het business as usual. Die body klinkt trouwens niet bijzonder goed of zo.

arjanb01
13 juni 2017, 16:17
Mooi verhaal.

arjanb01
13 juni 2017, 16:19
Fender heeft voor zijn solid bodies altijd 2 of 3 delig gebruikt maar je vindt uitschieters naar beide kanten toe, ik geloof dat het louter pragmatisme is. Voor de transparante bodies gebruikte met bodies waar de naden redelijk waren weggewerkt en een van de sloppy dingen die in het CBS tijdperk er in slopen was juist dat, onverschilligheid van matching bij transparante en sunbursts.

Ik heb een '76 Fender strat met een light swamp ash body uit 1 stuk, dat klinkt als een droombody waar de Custom Shop flink mee zou gaan uitpakken maar vroeger was het business as usual. Die body klinkt trouwens niet bijzonder goed of zo.

Dus eigenlijk maakt het helemaal niets uit of je 10 stukken hout voor de body gebruikt of 1 stuk?
Ik ervoer wel degelijk verschil, maar dan kan ermee te maken hebben dat essen anders in elkaar zit dan alder.

Pepe
13 juni 2017, 17:15
Nouja, er zal ergen een kantelpunt zitten want als je die gedachte extreem doortrekt kan je net zo goed een emmer zaagsel in een lijmpot gooien.
Ik denk dat kwaliteit van hout en het pre productie proces meer invloed heeft dan een 1 delig of 3 delige body van dezelfde stapel.

Napoje
14 juni 2017, 12:21
Ik heb een aantal gitaren from scratch gebouwd. Een met een 1 piece swampash body en een met een 3 piece body en echt, het maakt geen donder uit qua sustain en klank. Ik hoor t in ieder geval niet. 1 piece is wel mooier natuurlijk.

Toets, elementen en hardware maakt wel veel uit.