PDA

View Full Version : Snaarhoek over topkam



D3nnis
28 mei 2017, 14:32
Op het gevaar af dat dit (vast) al eens behandeld is (maar ik kan het niet vinden) toch maar deze vraag...

Ik ben bezig met een projectje te layouten, de headstock moet een strat-achtig uiterlijk krijgen.
Om estetische redenen (zo kaal mogelijk, in dit geval) wil ik geen string retainers toepassen, en ook wil ik vanwege het uiterlijk geen scarf joint / achteroverhellende kop maken (niet mooi bij een strat kop).

Wat houden jullie als minimale snaarhoek over de topkam aan?

Mijn Parker Fly heeft een achteroverhellende kop, en deze is zeer minimaal; 4 graden. Nooit problemen gehad met het uit de topkam springen van de snaren of rateltjes of zo.
Dit betekent eigenlijk dat 4 graden te doen zou moeten zijn, echter de headstock die ik maak, wordt parallel aan het toetsvlak, dus de snaar zal iets anders op de stemknoppen zitten zeg maar. Het worden wel locking tuners, dus op zich verwacht ik daar nog niet zo veel problemen mee, maar ik dacht ik meld het toch maar even.

Ik ben dus van plan om die 4 graden aan te houden voor de hoge e, en van hier uit een "diepe" headstock te maken. Betekent wel een vrij forse hoek over de lage e.
Staggered tuners heb ik aan gedacht, maar dit scheelt zó weinig in hoek tussen de hoge en lage e, dat ik daar eigenlijk mijn twijfels bij heb of dat dé oplossing zal zijn (als het écht kritisch is zou het misschien net wel / net niet kunnen werken).
Iemand hier ervaring mee?

barno
28 mei 2017, 14:52
Op de Harmony en Dano achtige modellen die ik bouw, gebruik ik ook een hele lichte hoek (en dat zonder recess dus). Vaak compenseerden die oude modellen dat door de snaren iets dieper in de topkam te leggen (waar overigens niks fout mee is, zolang de slots maar goed gesneden zijn). Maar zelfs dat is meestal niet nodig bij een lichte hoek. Tenzij je een heel agressieve speelstijl hebt. Bottomlijn: hoe minder scherp de hoek, hoe beter voor tuning stability. Scherpere hoek achter de nut zorgt dan weer voor een wat strakkere feel. Maar wat Gibson ooit deed met 17° is gewoon niet goed.

D3nnis
28 mei 2017, 15:40
Op de Harmony en Dano achtige modellen die ik bouw, gebruik ik ook een hele lichte hoek (en dat zonder recess dus). Vaak compenseerden die oude modellen dat door de snaren iets dieper in de topkam te leggen (waar overigens niks fout mee is, zolang de slots maar goed gesneden zijn).

Daar zeg je wat, bij de Parker is de topkam ook vrij hoog ten opzichte van de snaar, toch wel zo'n 1,5mm. Snaar floept er nooit uit eigenlijk.

Napoje
28 mei 2017, 19:45
Op een music man silhouette zitten geen retainers en de headstock heeft geen hoek. Mm is geen prutsmerk. Het kan blijkbaar gewoon zonder.

Tabula Rasa
28 mei 2017, 20:17
Op een music man silhouette zitten geen retainers en de headstock heeft geen hoek. Mm is geen prutsmerk. Het kan blijkbaar gewoon zonder.
Hele korte 4 om 2 kop, dat scheelt al een hoop.

barno
28 mei 2017, 21:34
Op een music man silhouette zitten geen retainers en de headstock heeft geen hoek. Mm is geen prutsmerk. Het kan blijkbaar gewoon zonder.

die heeft recessed headstock, dus de facto wel een hoek.

D3nnis
28 mei 2017, 22:39
Op een music man silhouette zitten geen retainers en de headstock heeft geen hoek. Mm is geen prutsmerk. Het kan blijkbaar gewoon zonder.

Ik heb op het moment 3 MM's in bezit, dus daar had ik al met een schuin oog naar gekeken; wat TR zegt klopt wel; die kop is heel klein, en dat geeft al met al nog best wel wat snaarhoek.

Tabula Rasa
29 mei 2017, 04:11
Op een strat zieke vaak 1 stringtree voor de hoogste snaren. Die heeft een mm kop dus feitelijk niet doordat ze aan de andere kant zitten.

Tabula Rasa
29 mei 2017, 04:13
Barno, wat is er mis met 17 graden? Heb ik meerdere malen gedaan en nog geen problemen mee gehad

no 1 hops
29 mei 2017, 12:59
je hebt toch ook tuners die per 2 asjes in hoogte verschillen om zo een hoek te creëren?

jutter
29 mei 2017, 13:09
Wordt er dit bedoeld? Deze zitten er op mijn EJ strat en heeft geen snaargeleiders nodig. Blijft spatzuiver op stemming.

http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Fender%20Eric%20Johnson%20Stratocaster/IMG_20160909_131244_zpst2xhyawu.jpg

barno
29 mei 2017, 15:31
Stringtrees op tele en strat zijn het gevolg van een ontwerpfoutje (imo). Als de recess van de headstock ietsje lager is (maw een iets groter hoogteverschil tussen kam en headstock, zijn die niet nodig. Bij die EJ strat zal dat een van de custom specs zijn.

At tabula rasa: mijn 17° veroordeling was een barnoglitch. Ik praatte een theorietje na dat ik ergens es gelezen had maar waarvan ik on second thought niet weet of het echt klopt. anyways. zelf ben ik eerder voor minder scherpe hoek, buikgevoel dat me zegt dat dit smoothere tuning oplevert. maar niet meer dan buikgevoel dus :)

Napoje
29 mei 2017, 17:21
Ach... 75° was vroeger ook hip. :crazyhappy:

http://cdn.simplesite.com/i/b1/18/283163834111170737/i283163839527209804._szw480h1280_.jpg

Tabula Rasa
29 mei 2017, 18:18
Qua stemmen heb je zeker weten wel gelijk. Dat kan haast niet anders Barno. Ik heb 17 graden aangehouden om enigszins historisch correct te werken, maar minder zou zeker beter zijn.

D3nnis
29 mei 2017, 20:28
je hebt toch ook tuners die per 2 asjes in hoogte verschillen om zo een hoek te creëren?

Ja, dat klopt.
Ik heb hier een setje Sperzel locking tuners liggen, die ook "staggered" zijn. Hoogteverschil tussen langste en kortste asje is iets van 2mm of zo. Als je dit bekijkt over de lengte van de snaar van topkam naar hoge E, 145mm of zo, dan scheelt dat nog geen graad, dus ik had nog niet het idee dat ik daar de oorlog mee zou kunnen winnen.

Ik ga het gewoon eens proberen met een graad of 4 op de hoge E; dit betekent dan op de lage E een snaarhoek van 18 graden...wel wat veel...hmm..


EDIT: ik had mijn getallen niet goed.
Afstand topkam naar hoge e ca 179mm
Afstand topkam naar lage e ca 43mm.
Snaarhoek van 4 graden aanhouden op hoge e geeft met non-staggered tuners een snaarhoek van net geen 15 graden...zou moeten kunnen...

barno
29 mei 2017, 22:32
even gecheckt met eentje die ik recent bouwde: hoek is 4,5° en snaren zijn standaard ingesneden in topkam.
https://c1.staticflickr.com/5/4246/34843246071_abc2c303b3_k.jpg (https://flic.kr/p/V5YK8V)

Erik de Perik
29 mei 2017, 22:41
Ach... 75° was vroeger ook hip. :crazyhappy:

http://cdn.simplesite.com/i/b1/18/283163834111170737/i283163839527209804._szw480h1280_.jpg

Die houtjes werden al snel uitgewisseld voor Schallers ;)