PDA

View Full Version : Terug naar de tube screamer...



The Lo Lands
28 mei 2017, 13:07
Iedere gitarist kent het wel. Je hebt een goed klinkend overdrive versterker kanaal of pedaal maar je mist net een beetje dat extra randje of bite om beter door de (band)mix te komen. Decennia geleden had ik een Voodoo Lab Sparkle Drive (TS808 met clean blend) en heb ik jaren gebruikt voor zowel clean met een randje of als extra boost voor een drive. Uiteindelijk barste de pedalen hype helemaal los en konden we ons opmaken voor nog meer TS-gebaseerde pedalen, Klons, Xotic AC of BB, boost pedalen die kleuren en ga zo maar door.

Jaren geleden heb ik mijn Sparkle Drive verkocht en begon de lange zoektocht naar wat anders. Na diverse boost/drive en weet ik wat voor pedalen ga ik toch maar weer eens terug naar de basis waar het allemaal mee begon, de klassieke tube screamer sound. Velen YouTube videos bekeken met de mini, Maxon, TS9, TS808 RI, etc de vintage originele had ik toch een zekere terughoudendheid. Ik vind/vond de standaard TS nog steeds te honky, soms een beetje noisy en wollig klinken. Dus toch weer opzoek naar een TS gebaseerd pedaal, liefst in mini formaat, waarbij deze naar mijn smaak 'tekortkomingen' zijn aangepakt. Ik kwam uiteindelijk uit op de Keeley Red Dirt mini of de One Control Persian Green Screamer (mini). Beiden in dezelfde prijsklasse met extra kleur/drive/compressie switching opties maar beiden hebben het vintage tube screamer geluid aan boord.

Ik heb naast de Ibanez Tube Screamer mini beiden besteld en overtroffen mijn verwachtingen. De vintage tube screamer sound doen ze erg goed maar hebben beiden in vergelijking tot de Ibanzez ts mini een meer bruikbare toonregeling en klinken gedefinieerd zonder extra noise of andere bijgeluiden in combinatie met andere drive. De Keeley heeft daarnaast diverse extra drive/compressie settings en de One Control heeft een setting die transparanter en EQ neutraal is. De Ibanez klinkt goed maar miste toch wat en kan bij extreme settings dus wat honky/noisy gaan klinken.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de One Control met de Keeley op een gedeelde eerste plaats, maar gezien de vele (intern schakelbare) drive opties bij de Keeley die ik toch niet ga gebruiken en de 3 medium draaiknoppen op de One Control ipv een medium met twee mini draaiknoppen op de Keeley is de One Control voor mij het meest praktische pedaal. De Ibanez TS mini zou ik met plezier kunnen gebruiken maar de andere twee hebben toch net wat extra in huis met een betere toonregeling en betere definitie in het geluid.

https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/s--4ZGA2BDg--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1435080225/pgwqkpcpolzcs8e9yafd.jpg

Toch leuk om jaren later weer eens goed in het klassieke tube screamer geluid te duiken en door de pedalen hype is de keuze inmiddels reuze :-)

tmms
28 mei 2017, 13:34
Interessant, leuk topic. Iets anders, maar ik ga volgende week de Cruncher van Mooer aanschaffen. Alternatief voor een JCM800 trapje in m'n superlead-in-wording, lijkt me praktischer en het scheelt ongetwijfeld sores bij het debuggen van het ding. Vooralsnog vooral benieuwd hoe ie uitpakt over een JTM-like 5 watt versterker, zin in.

D3nnis
28 mei 2017, 13:40
Zo leer je elke keer bij; ik kom steeds weer merken tegen waar ik nog nooit van gehoord heb :)

the sure thing
28 mei 2017, 14:21
Iedere gitarist kent het wel. Je hebt een goed klinkend overdrive versterker kanaal of pedaal maar je mist net een beetje dat extra randje of bite om beter door de (band)mix te komen. Decennia geleden had ik een Voodoo Lab Sparkle Drive (TS808 met clean blend) en heb ik jaren gebruikt voor zowel clean met een randje of als extra boost voor een drive. Uiteindelijk barste de pedalen hype helemaal los en konden we ons opmaken voor nog meer TS-gebaseerde pedalen, Klons, Xotic AC of BB, boost pedalen die kleuren en ga zo maar door.

Jaren geleden heb ik mijn Sparkle Drive verkocht en begon de lange zoektocht naar wat anders. Na diverse boost/drive en weet ik wat voor pedalen ga ik toch maar weer eens terug naar de basis waar het allemaal mee begon, de klassieke tube screamer sound. Velen YouTube videos bekeken met de mini, Maxon, TS9, TS808 RI, etc de vintage originele had ik toch een zekere terughoudendheid. Ik vind/vond de standaard TS nog steeds te honky, soms een beetje noisy en wollig klinken. Dus toch weer opzoek naar een TS gebaseerd pedaal, liefst in mini formaat, waarbij deze naar mijn smaak 'tekortkomingen' zijn aangepakt. Ik kwam uiteindelijk uit op de Keeley Red Dirt mini of de One Control Persian Green Screamer (mini). Beiden in dezelfde prijsklasse met extra kleur/drive/compressie switching opties maar beiden hebben het vintage tube screamer geluid aan boord.

Ik heb naast de Ibanez Tube Screamer mini beiden besteld en overtroffen mijn verwachtingen. De vintage tube screamer sound doen ze erg goed maar hebben beiden in vergelijking tot de Ibanzez ts mini een meer bruikbare toonregeling en klinken gedefinieerd zonder extra noise of andere bijgeluiden in combinatie met andere drive. De Keeley heeft daarnaast diverse extra drive/compressie settings en de One Control heeft een setting die transparanter en EQ neutraal is. De Ibanez klinkt goed maar miste toch wat en kan bij extreme settings dus wat honky/noisy gaan klinken.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de One Control met de Keeley op een gedeelde eerste plaats, maar gezien de vele (intern schakelbare) drive opties bij de Keeley die ik toch niet ga gebruiken en de 3 medium draaiknoppen op de One Control ipv een medium met twee mini draaiknoppen op de Keeley is de One Control voor mij het meest praktische pedaal. De Ibanez TS mini zou ik met plezier kunnen gebruiken maar de andere twee hebben toch net wat extra in huis met een betere toonregeling en betere definitie in het geluid.

https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/s--4ZGA2BDg--/a_exif,c_limit,e_unsharp_mask:80,f_auto,fl_progres sive,g_south,h_620,q_90,w_620/v1435080225/pgwqkpcpolzcs8e9yafd.jpg

Toch leuk om jaren later weer eens goed in het klassieke tube screamer geluid te duiken en door de pedalen hype is de keuze inmiddels reuze :-)

Dank! Gebruik je de TS op een cleane amp of om de crunch van de amp verder in het rood te duwen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
28 mei 2017, 15:02
Dank! Gebruik je de TS op een cleane amp of om de crunch van de amp verder in het rood te duwen?


Graag gedaan :-) Ik gebruik de TS zowel op het clean kanaal en licht overstuurde kanaal van mijn Mesa Boogie Lone Star Classic versterker. Daarnaast heb ik een MIAB Bogner La Grange pedaal op medium gain (clean kanaal Mesa) waarbij ik de TS gebruik voor een extra push bij slag of solo. Maar als stand-alone drive op het clean kanaal vind ik de TS ook zeer fraai klinken. Gitaren zijn strats en een telecaster deluxe.

the sure thing
28 mei 2017, 15:15
Tnx! Ik ben nog op goed naar een goed crunch pedaal, bij voorkeur ook een mini versie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
28 mei 2017, 15:27
Leuk topic. Hier ook een fervent tubescreamer fan. Zelf gebruik ik in m'n bandje een Maxon OD808 om een JCM800 2210 extra op z'n donder te geven en de boel wat strakker te trekken. Tot nu toe kom ik eigenlijk elke keer weer terug op deze TS, hoewel de verschillen erg klein zijn. Thuis gebruik ik een spotgoeikope Digitech Bad Monkey, als booster voor een Carl Matin Plexitone, doet het ook prima. Maar het gras aan de andere kant is altijd groener, dus ik lees aandachtig mee.

Wat misschien ook een leuke TS-achtige is; Cusack Screamer V2. De Horizon Devices Precision Drive lijkt me ook een leuke, een moderne variant van een TS.

D3nnis
28 mei 2017, 16:09
Leuk topic. Hier ook een fervent tubescreamer fan. Zelf gebruik ik in m'n bandje een Maxon OD808 om een JCM800 2210 extra op z'n donder te geven en de boel wat strakker te trekken.

Zou dit ook werken met een Boss Blues Driver?
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van overdrives (nooit anders gedaan dan alleen de drive van mijn amp gebruiken, althans, de laatste 15 jaar), met name als boost voor de amp, maar ik vind zo'n blues driver stand alone lekkerder klinken dan een TS9 geloof ik.

The Lo Lands
28 mei 2017, 18:59
Zou dit ook werken met een Boss Blues Driver?
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van overdrives (nooit anders gedaan dan alleen de drive van mijn amp gebruiken, althans, de laatste 15 jaar), met name als boost voor de amp, maar ik vind zo'n blues driver stand alone lekkerder klinken dan een TS9 geloof ik.

Er zijn uiteraard zat andere opties naast de tube screamer om je overstuurde kanaal van je versterker of drive pedaal te pushen. Maar ieder alternatief heeft ook weer zijn voor en tegens en wat bij de ene setup werkt kan in een ander scenario helemaal niet goed uitpakken. En dan maar nog niet te spreken over persoonlijke voorkeur en smaak :-)

The Lo Lands
28 mei 2017, 19:09
Leuk topic. Hier ook een fervent tubescreamer fan. Zelf gebruik ik in m'n bandje een Maxon OD808 om een JCM800 2210 extra op z'n donder te geven en de boel wat strakker te trekken. Tot nu toe kom ik eigenlijk elke keer weer terug op deze TS, hoewel de verschillen erg klein zijn. Thuis gebruik ik een spotgoeikope Digitech Bad Monkey, als booster voor een Carl Matin Plexitone, doet het ook prima. Maar het gras aan de andere kant is altijd groener, dus ik lees aandachtig mee.

Wat misschien ook een leuke TS-achtige is; Cusack Screamer V2. De Horizon Devices Precision Drive lijkt me ook een leuke, een moderne variant van een TS.


Ik heb zelf de volgende pedalen gehad of uitgeprobeerd om mijn versterker of drive/AIB pedalen te pushen:

- Voodoo Lab Sparkle Drive (heeft het langste op mijn plank gelegen :-)
- Voodoo Lab Giggity
- Wampler Paisly Drive
- Xotic RC en AC boost
- Boss DS1 en OD1 Waza
- Keeley Red Dirt mini
- Ibanez TS mini en TS9
- EHX Soul Food with JHS mod (Klon alike)
- Moog Minifooger boost
- TC electronic spark booster

En nu dus de One Control Persian Green Screamer pedaal.

D3nnis
28 mei 2017, 19:16
Deze nieuwe heeft in ieder geval de mooiste naam!

tmms
28 mei 2017, 19:21
Mooi niet, Perzen zijn nog achterbakser dan de meest psychopathische orthodoxe sunnie.
En de marsmannetjes kunnen er ook wat van:D.

tmms
28 mei 2017, 19:28
Vermeende overdosis trumpie-pubers, zijn erger dan gewone pubers, zweer het je:).

tmms
28 mei 2017, 19:31
On topic: gaat om de compressie en mid-hump toch, bij die boosters. Een open, dynamische drive wordt rafelig.

The Lo Lands
28 mei 2017, 21:05
On topic: gaat om de compressie en mid-hump toch, bij die boosters. Een open, dynamische drive wordt rafelig.
Zeker, met daarbij die typische romige TS gain korrel :-) Van alle Ibanez TS varianten zit er onderling ook aardig wat verschillen in compressie, korrel en de hoeveelheid mid. Uiteindelijk is smaak en je eigen gear van belang om een goede keuze te kunnen maken.

Dutch66
29 mei 2017, 09:05
In TS land is de keuze inmiddels wel zo idioot groot geworden dat ik er maar niet aan begin ...
De Fulldrive voldoet, wel een beetje (te) groot, maar op naar het volgende smaakje!

The Lo Lands
29 mei 2017, 09:19
In TS land is de keuze inmiddels wel zo idioot groot geworden dat ik er maar niet aan begin ...
De Fulldrive voldoet, wel een beetje (te) groot, maar op naar het volgende smaakje!Ja wij gitaristen hebben het maar lastig tegenwoordig, een hoop keuze stress ;-) Valt best mee hoor, bestel bij je favo webshop, na een uurtje diverse YouTube videos en reviews bekeken te hebben, er drie uit en als er één geschikt pedaal voor je tussen zit houdt deze dan goed vast en kijk niet meer verder. De andere twee kun je dan terugsturen. Volgens mij is de grootste hype rond pedalen inmiddels wel voorbij en kunnen we allemaal rustig de balans opmaken en een keuze maken uit diverse merken en snoepwinkels.

Dutch66
29 mei 2017, 12:27
Je hebt gelijk, er blijft altijd wel wat te zeiken over, nu is het weer te veel keus ... :seriousf:

Henri H
29 mei 2017, 13:07
Ik ben nog steeds erg blij met mijn Goudie FX 808+, maar een eenvoudige TS10 of OD808 doet het voor mij ook prima.
Tevens heb ik er nog een Xotic RC Booster voor staan om mijn JCM800 en/of JMP 2204 nog meer over de zeik te helpen. :blast:

Wel leuk inderdaad dat er tegenwoordig veel keus is v.w.b. welk pedaal dan ook.
Het is trouwens alweer een poosje geleden dat ik een pedaal gekocht heb.
Mijn pedalenzucht is wel zo'n beetje over. Gelukkig maar, kom nu tenminste toe aan gitaarspelen. ;)

Pepe
29 mei 2017, 13:11
Volgens mij is de grootste hype rond pedalen inmiddels wel voorbij.

Sig waardig!

The Lo Lands
29 mei 2017, 14:10
Sig waardig! Haha, vind je? Je mag deze hebben hoor ;-)

Vooral de boutique bouwers hebben imo afgelopen jaren hun kruit wel verschoten. Merken als Wampler, JHS, Strymon etc kwamen destijds bijna maandelijks met hun nieuwe creaties op de proppen :-) Nu bouwen ze hun bestaande pedalen om naar kleinere varianten of versie 2 of alleen met top mounted jacks, ook handig natuurlijk. Het aantal nieuwe boutique bouwers stabiliseert en langzaam aan gaan we ons weer opmaken voor de multi effects van de bekende merken. Misschien dat straks de rack units weer van stal gehaald worden. Het is een golfbeweging en zo houden ze ons en wij onszelf lekker bezig. Ik vind het allemaal prachtig wat ze maken.

Pepe
29 mei 2017, 15:17
Nah, je hebt altijd de hypes en de new flavours of the weeks.

We zijn zolangzamerhand wel uitgeklond, getubescreamed en gedumble'd maar er zijn relatief weinig tweed en old amp drives, twee of drie JTM's (Plexi weer te over), laat staan een brown of blond face om maar eens wat te noemen.
Er zijn kilo's reverb en delays maar een goed spring reverb of tube driven delay.. als je de variaties op de bekende chips wel geloofd en iets beters wil wordt het ineens een lastig verhaal.

Maar het punt is, dat zoeken en geklooi, daar gaat het om, niet dat je klaar bent. Voor zolang dat duurt trouwens.

the sure thing
29 mei 2017, 16:34
(...)
Mijn pedalenzucht is wel zo'n beetje over. Gelukkig maar, kom nu tenminste toe aan gitaarspelen. ;)

Ik wou dat ik dat ooit bereikte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
29 mei 2017, 17:35
Nah, je hebt altijd de hypes en de new flavours of the weeks.

We zijn zolangzamerhand wel uitgeklond, getubescreamed en gedumble'd maar er zijn relatief weinig tweed en old amp drives, twee of drie JTM's (Plexi weer te over), laat staan een brown of blond face om maar eens wat te noemen.
Er zijn kilo's reverb en delays maar een goed spring reverb of tube driven delay.. als je de variaties op de bekende chips wel geloofd en iets beters wil wordt het ineens een lastig verhaal.

Maar het punt is, dat zoeken en geklooi, daar gaat het om, niet dat je klaar bent. Voor zolang dat duurt trouwens.
Naar mijn idee wel minder dan laten we zeggen 5 jaar terug. Van de week mijn Neunaber Stereo Wet reverb na 5 jaar liefde verkocht. Het digitale aspect begon toch te irriteren. Nu heeft mijn Lone Star een analoge tube spring reverb en daar kan blijkbaar nog geen digitaal pedaal tegen op. Was misschien ook geen eerlijke match. Het is ook gewoon erg leuk om zo nu en dan een ander pedaal te bespelen. Hoewel je er wel voor moet oppassen dat je niet alleen maar de hele tijd loopt te tweaken ipv lekker muziek te maken. En dan wijs ik even het vingertje naar mijzelf :-) Wordt tijd dat ik weer eens een nummer ga maken en opnemen...

Henri H
29 mei 2017, 21:12
Ik wou dat ik dat ooit bereikteKomt wellicht omdat ik zo verzot ben op die Marshall crunch, die zich naar mijn idee het beste laat oppeppen met een TS-achtige en/of een (clean)booster.
Ik heb ook vaak een cleane versterker getest met meerdere pedalen. Ik kwam dan uiteindelijk uit op een pedaal met een echte buis erin. :D
Er zijn er ondertussen vele (met of zonder buis), elk met hun eigen sound en/of features, dat maakt het voor iemand met een cleane versterker ook meer aantrekkelijk, elke keer weer een fris nieuw k*tsoundje. :D


Naar mijn idee wel minder dan laten we zeggen 5 jaar terug. Van de week mijn Neunaber Stereo Wet reverb na 5 jaar liefde verkocht. Het digitale aspect begon toch te irriteren. Nu heeft mijn Lone Star een analoge tube spring reverb en daar kan blijkbaar nog geen digitaal pedaal tegen op. Was misschien ook geen eerlijke match. Het is ook gewoon erg leuk om zo nu en dan een ander pedaal te bespelen. Hoewel je er wel voor moet oppassen dat je niet alleen maar de hele tijd loopt te tweaken ipv lekker muziek te maken. En dan wijs ik even het vingertje naar mijzelf :-) Wordt tijd dat ik weer eens een nummer ga maken en opnemen...Herkenbaar, misschien dat ik ooit mijn Strymon Timeline nog 's ga vervangen vanwege dat "digitale". Ik vind met name de lo-fi delay erg leuk, maar gebruik ook diverse digitale settings (de lo-fi is trouwens ook digitaal), en dat hoor je toch volgens mij. Tot nu toe vind ik de sound alleszins goed te noemen.

Knopjes draaien is leuk, been there done that :), maar er zijn meer aspecten v.w.b. gitaren e.d. :)

apekop
29 mei 2017, 21:35
Van de week mijn Neunaber Stereo Wet reverb na 5 jaar liefde verkocht. Het digitale aspect begon toch te irriteren. Nu heeft mijn Lone Star een analoge tube spring reverb en daar kan blijkbaar nog geen digitaal pedaal tegen op.

Maar die Neunaber heeft ook niet de pretentie een spring reverb te willen zijn. Dat zijn echt twee verschillende dingen. Die Neunaber is meer een ambient reverb. Ik vind hem heel mooi klinken op de YT filmpjes. Maakt me verder niet uit of het digitaal is of niet. Ik heb zelf ook minder met spring reverb.

The Lo Lands
30 mei 2017, 10:02
Maar die Neunaber heeft ook niet de pretentie een spring reverb te willen zijn. Dat zijn echt twee verschillende dingen. Die Neunaber is meer een ambient reverb. Ik vind hem heel mooi klinken op de YT filmpjes. Maakt me verder niet uit of het digitaal is of niet. Ik heb zelf ook minder met spring reverb. De Neunaber is inderdaad in de basis een ambient reverb maar met hun software kun je naast een chorus/delay/flanger/phaser/etc ook verschillende type reverbs inladen zoals een plate en jawel een spring reverb. Het is een digitale reverb dus het is niet alleen bedoeld voor een ambient reverb. Prima reverb maar niet meer voor mij :-)

Milko
30 mei 2017, 15:34
Geluid zit in je vingers.

Milko sluiten.

The Lo Lands
30 mei 2017, 15:40
Geluid zit in je vingers.

Milko sluiten. Net mijn vingers even goed beluisterd maar ik hoor totaal geen geluid uit mijn vingers, zijn ze stuk?

Milko
30 mei 2017, 15:42
Ja je moet er wel een muntje ingooien. Alle gekheid op een stokje. Je moet wel je gitaar pakken en dan je vingers laten spreken.

jutter
30 mei 2017, 17:21
Geluid zit in je vingers.

Milko sluiten.

Finger screamer???

Midwolda
30 mei 2017, 17:35
Finger screamer???
Thumb Sucker.

The Lo Lands
30 mei 2017, 17:38
Ja je moet er wel een muntje ingooien. Alle gekheid op een stokje. Je moet wel je gitaar pakken en dan je vingers laten spreken.

Ik begrijp je, alleen wat heeft dit verder met dit topic te maken? Of ben je het type gitarist dat nooit effecten gebruikt en alleen met gitaar en versterker speelt? Dat vind ik verder prima, maar laten we zeggen een reverb, tube screamer of delay uit je vingers halen zonder die optie als effect te hebben is volgens mij nog nooit iemand gelukt :-) Ik snap de combi van alleen een tube screamer met versterker op het randje en dan de 'sound' het gevoel uit je vingers halen ala Stevie Ray V of andere grootheden. Uiteraard proberen we dat allemaal, en waar de één goed is in naspelen en een ander zijn sound benaderen heeft de ander weer zijn eigen timbre, touch en sound. Maar dat is een andere discussie die ik wel heel interessant vind maar nu niet uitgebreid ga voeren.

Henri H
31 mei 2017, 00:48
Ik ben het met Milko eens! :D

The Lo Lands
31 mei 2017, 12:17
Ik ben het met Milko eens! :D

Gezien het tijdstip van je reactie is het je vergeven ;-)

Tabula Rasa
31 mei 2017, 13:25
Ts is niet echt mijn ding. Heb er meerdere gehad (ts-9, ts-808) 1 ibanez en heel veel kloons. De beste naar mijn mening was nog altijd de BYOC OD II.

Brum
31 mei 2017, 18:36
Ja je moet er wel een muntje ingooien. Alle gekheid op een stokje. Je moet wel je gitaar pakken en dan je vingers laten spreken.

Jij hebt echt met zekerheid nog nooit in een degelijke studio gezeten. Althans, niet in bandverband. Ook op een podium lijkt het me nogal verloren energie als je het mooiste gitaarwerk speelt, maar niemand hoort je, want je komt met je brol niet door de mix. Het enige wat je hier tentoonspreid is dat je heel weinig ervaring hebt.

Brum
31 mei 2017, 18:41
Zou dit ook werken met een Boss Blues Driver?
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van overdrives (nooit anders gedaan dan alleen de drive van mijn amp gebruiken, althans, de laatste 15 jaar), met name als boost voor de amp, maar ik vind zo'n blues driver stand alone lekkerder klinken dan een TS9 geloof ik.

Ik ken de Boss Blues Driver eigenlijk niet zo goed als booster voor een high gain versterker. Maar het is het proberen waard. De gain van je versterker een tandje terug, level van je pedaal omhoog en aan de hand daarvan de gain bijdraaien naar gelieve op je Blues Driver. Ik weet niet of het zo werkt als met een tubescreamer, maar het is proberen waard.

Pepe
31 mei 2017, 22:01
De BBD mist de mid hump en is daarom minder effectief bij het pushen van de mids in een amp die al overstuurt. Het kan zelfs, bij sommige gitaar/amp combinaties fuzzy en piercing gaan klinken. Maar zal op zijn beurt weer beter klinken voor een cleane amp dan een ts.

The Lo Lands
31 mei 2017, 22:30
Check this vid for the TS - BBD - KOT....


https://www.youtube.com/watch?v=W0Q_Uc4Tc8o

Milko
1 juni 2017, 15:07
Jij hebt echt met zekerheid nog nooit in een degelijke studio gezeten. Althans, niet in bandverband. Ook op een podium lijkt het me nogal verloren energie als je het mooiste gitaarwerk speelt, maar niemand hoort je, want je komt met je brol niet door de mix. Het enige wat je hier tentoonspreid is dat je heel weinig ervaring hebt.

Zeg maat je moet wel het verschil kunnen zien tussen geluid produceren en geluid registreren. Geluid produceren op een gitaar doe je met je vingers en wat er uiteindelijk uitkomt mogen de mensen achter de knoppen vastleggen.

Milko sluiten.

Brum
1 juni 2017, 15:15
Muziek produceren doe je met je vingers. Geluid produceren doet de rest van je spulletjes. Speel je poep, dan komt er ook poep uit, hoe duur je spulletjes ook zijn. Maar is je geluid poep, dan blijft het geluid ook poep, hoe zo goed je ook speelt. Wat is je ervaring eigenlijk met je 'geluid komt uit je vingers' opmerking? Ik ben oprecht benieuwd.

Milko
1 juni 2017, 15:20
Mijn ervaring is dat een echte goede gitarist uit behoorlijk beroerde gitaren nog een goed geluid weet te halen.

Milko sluiten.

Brum
1 juni 2017, 15:35
Da's ook een manier om te zeggen dat je geen ervaring hebt, maar wel een boude stelling. Je hebt ooit ergens een stelling gelezen, of gehoord en maakt er een eigen verhaal van. Klok en klepel en zo.

Ik ben geen geweldig gitarist, zal dat ook nooit beweren. Nog 's autodidact ook. Maar ik durf wel te zeggen dat ik inmiddels weet hoe een aardig geluid te produceren, hoe door de mix te prikken, enz. Dat mag ook wel na +/- 20 jaar gitaar spelen. En daar heb je niet de meest dure spullen voor nodig, maar crap blijft crap en klinkt nog steeds crap, al speel je de mooiste en beste stukken gitaarwerk van de hele wereld.

Milko
1 juni 2017, 15:42
Douw mijn oude gitaarleraar maar ens een gitaartje uit het rek van slechts 100 ronde jongens in zijn handen. Dat klinkt als een tiet.
Ik was net begonnen met spelen en vroeg mij af of de gitaar die ik had wel goed genoeg was. Mijn leraar pakte hem op en haalde er een hemels geluid uit. Ik was gelijk genezen van het idee dat je instrument zo vreselijk goed zou moeten zijn.

Milko sluiten

Brum
1 juni 2017, 15:49
Dat bewijst dus alleen maar dat die man heel goed kan spelen en dat jij dat daarom heel erg goed vond klinken. Natuurlijk speelt die man dan nog steeds fantastisch over jouw gitaartje, hij kan immers goed spelen. Serieus, wat snap je daar nou niet aan? Wat jouw maatstaven zijn wat betreft kwaliteit moet je zelf bepalen, helemaal niets mis mee, maar daarmee maak je je stelling nog niet als feit. Je ontwijkt wel een beetje een vraag...

The Lo Lands
1 juni 2017, 16:25
Douw mijn oude gitaarleraar maar ens een gitaartje uit het rek van slechts 100 ronde jongens in zijn handen. Dat klinkt als een tiet.
Ik was net begonnen met spelen en vroeg mij af of de gitaar die ik had wel goed genoeg was. Mijn leraar pakte hem op en haalde er een hemels geluid uit. Ik was gelijk genezen van het idee dat je instrument zo vreselijk goed zou moeten zijn.

Milko sluiten Je hebt wederom een punt als enkele posts eerder ook al aangegeven, maar wat de f*ck heeft dat met dit topic te maken? Ik kan ook diverse statements luk raak in een topic gooien maar zolang jij mij niet kan vertellen wat de link is tussen een tube screamer pedaal en 'geluid komt uit je vingers' opmerkingen dan is het misschien beter hierover zelf een apart topic aan te maken!? We zitten hier in het forumdeel effecten/overige randapparatuur en dat gaat nu dus niet over speeltechnieken, snappie?

the sure thing
1 juni 2017, 17:49
Douw mijn oude gitaarleraar maar ens een gitaartje uit het rek van slechts 100 ronde jongens in zijn handen. Dat klinkt als een tiet.
Ik was net begonnen met spelen en vroeg mij af of de gitaar die ik had wel goed genoeg was. Mijn leraar pakte hem op en haalde er een hemels geluid uit. Ik was gelijk genezen van het idee dat je instrument zo vreselijk goed zou moeten zijn.

Milko sluiten

Precies. Mijn conservatorium docent speelde op een Ibanez Roadstar.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
1 juni 2017, 17:55
Precies. Mijn conservatorium docent speelde op een Ibanez Roadstar.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat dus ook gewoon een prima gitaar is. Gaat het nu om de waarde, of om de kwaliteit?

The Lo Lands
1 juni 2017, 18:37
Wat dus ook gewoon een prima gitaar is. Gaat het nu om de waarde, of om de kwaliteit? Misschien moeten we de uitspraken van Milko = Kefding ter discussie stellen. Dat hij vond dat zijn gitaarleraar een hemels geluid had terwijl M=F zelf nog geen noot kon spelen zegt mij dat die uitspraak nog valt te betwisten :-) Een retejong dat zijn eerste dag op een boot het dek mag zwabberen wil nog niet zeggen dat hij ons kan vertellen hoe die boot te besturen. Het is goed om tegen je gitaarleraar op te kijken zodat je nog wat kan leren. Maar FYI, wat is die naam van die gitaarleraar? Met een hemels geluid zou die toch zeker in het hiernamaals naam gemaakt moeten hebben?

Napoje
1 juni 2017, 22:04
ik heb vroeger, 25 jaar geleden best dure gitaren gehad toen ik nog in een band speelde. Blade, patrick eggle, usa scheckter enz. Alles verkocht toen ik stopte met spelen. Wat ik nu heb (prs se, epiphone dot, london city thinline en een sterling silhouette) is dat nou zoveel minder? Eigenlijk valt dat heel erg mee. Qua afwerking ietsje maar ze klinken en spelen eigenlijk prima voor een fractie van de prijs.

jutter
1 juni 2017, 22:11
ik heb vroeger, 25 jaar geleden best dure gitaren gehad toen ik nog in een band speelde. Blade, patrick eggle, usa scheckter enz. Alles verkocht toen ik stopte met spelen. Wat ik nu heb (prs se, epiphone dot, london city thinline en een sterling silhouette) is dat nou zoveel minder? Eigenlijk valt dat heel erg mee. Qua afwerking ietsje maar ze klinken en spelen eigenlijk prima voor een fractie van de prijs.


Heel herkenbaar! Ik speelde ook altijd op dure (2000+) gitaren. Totdat ik het doodzonde vond om ermee op het podium te staan i.v.m. beschadigingen plus dat het publiek het ook niet hoorde of ik op een 400 euro gitaar speelde of op een 2500 euro gitaar. Aan de andere kant vind ik het ook zonde om een peperdure gitaar voor alleen thuisgebruik te hebben.

The Lo Lands
1 juni 2017, 22:40
Niet herkenbaar jullie verhaal. Ik heb zo'n 15 jaar op een Fender Squier gespeeld van 200 euro die ik uiteindelijk heb aangepast met betere electronica en hals en brug e.d. Ik heb afgelopen jaren twee extra strats zelf samengesteld met diverse onderdelen middels eBay en Marktplaats waaronder één mijn favoriete gitaar is. Kosten ruim onder de 1000 euro per gitaar. Mijn enige originele US stratocaster is dan ook de duurste van 1600 euro. Verder nog een MIM Fender Telecaster Deluxe welke via inruil versterker verkregen, nieuwwaarde was rond de 1100 euro meen ik.

De nieuwe discussie van duur vs goedkoop, en geluid zit in je vingers is binnen dit topic niet de discussie. Het gaat hier over tubescreamers en dat is een tool om onder andere beter door de (band)mix te prikken. Kun je nog zoveel gevoel en toon in je vingers kunnen leggen, als je niet te horen bent met een band live of in de studio dan is dat best jammer. Kosten voor een tubescreamer, mini RI 77 euro en ik heb uiteindelijk gekozen voor de One Control voor 120 euro. Hoe kan een topic zo makkelijk ontsporen door één loze opmerking als 'toon zit in je vingers' haha :-)

Napoje
1 juni 2017, 22:56
Wat wil je nou zeggen? Eerst zeg je dat je je niet in het bovenstande verhaal herkent en dan zeg je dat je verbouwde squier je favoriet is. Heb je het wel goed gelezen dan?

The Lo Lands
1 juni 2017, 23:10
Wat wil je nou zeggen? Eerst zeg je dat je je niet in het bovenstande verhaal herkent en dan zeg je dat je verbouwde squier je favoriet is. Heb je het wel goed gelezen dan?
Wat ik niet herken is dat ik NOOIT op 2000 euro of duurdere gitaren gespeeld heb. Deze hele discussie gaat compleet de verkeerde kant op omdat één of ander retejong die op dikke vrouwenbillen valt hier een uitspraak neerplemt als 'geluid zit in je vingers'. Ach laat maar, brabbel vooral maar lekker door over speeltechnieken en goedkope of dure gitaren en wat 'beter' of niet ;-) Als topic starter is dit topic inmiddels wel afgelopen.

jutter
1 juni 2017, 23:22
Wat ik niet herken is dat ik NOOIT op 2000 euro of duurdere gitaren gespeeld heb. Deze hele discussie gaat compleet de verkeerde kant op omdat één of ander retejong die op dikke vrouwenbillen valt hier een uitspraak neerplemt als 'geluid zit in je vingers'. Ach laat maar, brabbel vooral maar lekker door over speeltechnieken en goedkope of dure gitaren en wat 'beter' of niet ;-) Als topic starter is dit topic inmiddels wel afgelopen.

Mijn excuses als ik je niet goed begrijp maar was die discussie dan niet afgelopen?

The Lo Lands
1 juni 2017, 23:27
Mijn excuses als ik je niet goed begrijp maar was die discussie dan niet afgelopen? Ik heb netjes geantwoord op dat retejong maar de trol was inmiddels gevlogen. Vervolgens ontspoord het topic daar we niet altijd de moeite nemen alle berichten te lezen, maak ik me soms ook schuldig aan dus voel je niet persoonlijk aangesproken :-) Ik snap dat forumleden op de laatste posts reageren maar dit topic was naar mijn inziens nog levensvatbaar. Het ging even over de verschillen tussen een tube screamer of Boss Blues Driver of andere pedalen om een overstuurde versterker of pedaal te pushen. Best nuttig maar volgens het retejong zit geluid in je vingers en de rest is geschiedenis ;-)

jutter
1 juni 2017, 23:32
Ik heb netjes geantwoord op dat retejong maar de trol was inmiddels gevlogen. Vervolgens ontspoord het topic daar we niet altijd de moeite nemen alle berichten te lezen, maak ik me soms ook schuldig aan dus voel je niet persoonlijk aangesproken :-) Ik snap dat forumleden op de laatste posts reageren maar dit topic was naar mijn inziens nog levensvatbaar. Het ging even over de verschillen tussen een tube screamer of Boss Blues Driver of andere pedalen om een overstuurde versterker of pedaal te pushen. Best nuttig maar volgens het retejong zit geluid in je vingers en de rest is geschiedenis ;-)

Ik begrijp je. Toch moet je je niet laten afzeiken want ik vind het een leuk en leerzaam topic hoor!

The Lo Lands
1 juni 2017, 23:40
Ik begrijp je. Toch moet je je niet laten afzeiken want ik vind het een leuk en leerzaam topic hoor! Dank en je hebt helemaal gelijk, ik vind het gewoon jammer. Als die knaap nou zijn eigen topic hierover start. Morgen weer een dag :-)

maxdb
2 juni 2017, 00:03
het enige geluid wat Retejong met zijn vingers voortbrengt komt uit zijn anus denk ik.
Zonde van dit topic.
Ik vind het jammer dat een Tubescreamer zoveel laag afsnoept, anders zou ik m nog gebruiken.

guitarkid2
2 juni 2017, 01:05
Niet herkenbaar jullie verhaal. Ik heb zo'n 15 jaar op een Fender Squier gespeeld van 200 euro die ik uiteindelijk heb aangepast met betere electronica en hals en brug e.d. Ik heb afgelopen jaren twee extra strats zelf samengesteld met diverse onderdelen middels eBay en Marktplaats waaronder één mijn favoriete gitaar is. Kosten ruim onder de 1000 euro per gitaar. Mijn enige originele US stratocaster is dan ook de duurste van 1600 euro. Verder nog een MIM Fender Telecaster Deluxe welke via inruil versterker verkregen, nieuwwaarde was rond de 1100 euro meen ik.

De nieuwe discussie van duur vs goedkoop, en geluid zit in je vingers is binnen dit topic niet de discussie. Het gaat hier over tubescreamers en dat is een tool om onder andere beter door de (band)mix te prikken. Kun je nog zoveel gevoel en toon in je vingers kunnen leggen, als je niet te horen bent met een band live of in de studio dan is dat best jammer. Kosten voor een tubescreamer, mini RI 77 euro en ik heb uiteindelijk gekozen voor de One Control voor 120 euro. Hoe kan een topic zo makkelijk ontsporen door één loze opmerking als 'toon zit in je vingers' haha :-)

ach lullen over tubescreamers zonder soundsamples is ook zo wat weet je.......
ik kan er wel mee lachen

Pepe
2 juni 2017, 01:58
De tubescreamer is een grappig pedaal. Het begon als een 13 in een dozijn lead overdrive, eind tachtig werd het een booster (allemaal op zoek naar het SRV geheim) en toen de rectifiers er een brei van maakte met een V-graph werd het ineens een door de mix snijder.
"Door de mix snijden" is ook zo'n typische pedalen term die nog niet zo lang bestaat. Als ik aan een toetsenman zou vragen wat ie gebruikt om door de mix te komen gaat ie mij glazig aankijken. Een zanger zou zeggen, meer monitor, want dat zeggen zangers bij alles.

De tubescreamer is een beetje als het wonder elixer van de rijdende dokter, het helpt overal tegen als zo niet, dan bedenken we wel een kwaal.

Pepe
2 juni 2017, 02:13
Ik kan me trouwens nog herinneren wanneer ik die term "door de mix" voor het eerst hoorde, dat was bij een review van de Bogner Caveman amp met zijn Schizo "don't bother getting over, just shoot right through them" knob.

Had Rheinhold maar een tubescreamer gehad, had hem een hoop moeite bespaart. :crazyhappy:

The Lo Lands
2 juni 2017, 10:02
ach lullen over tubescreamers zonder soundsamples is ook zo wat weet je.......
ik kan er wel mee lachen

Knock yourself out!

The Lo Lands
2 juni 2017, 10:05
Ik kan me trouwens nog herinneren wanneer ik die term "door de mix" voor het eerst hoorde, dat was bij een review van de Bogner Caveman amp met zijn Schizo "don't bother getting over, just shoot right through them" knob.

Had Rheinhold maar een tubescreamer gehad, had hem een hoop moeite bespaart. :crazyhappy:

Wij gitaristen hebben nu eenmaal dergelijke uitspraken nodig om onszelf duidelijk te maken :-) Voor mijzelf is het 'prikken door de mix' niet de hoofdreden voor aanschaf daar mijn versterker zat mid heeft. Maar de TS met zijn bas roll-off helpt vooral mijn drive kanaal en Bogner La Grange (plexi MIAB) pedaal strakker te trekken. Ook zeer geschikt voor wat tjuka tjuka speeltechnieken :-)

The Lo Lands
2 juni 2017, 10:18
Ik vind het jammer dat een Tubescreamer zoveel laag afsnoept, anders zou ik m nog gebruiken.

Is ook wel weer handig als je een versterker of pedaal met aardig wat laag hebt. Mijn Mesa Lone Star is een redelijk donkere versterker met bakken laag. Ik gebruik momenteel de One Control Persian Screamer op de 'moderne' TS stand waarbij de mid hump minder is en het laag iets minder afsnoept. Niet helemaal neutraal want je merkt nog steeds door de mildere bas roll-off dat het mid prominenter wordt. Erg fijn pedaal.

Henri H
7 juni 2017, 12:39
Gezien het tijdstip van je reactie is het je vergeven ;-)
Klopt, ik was een beetje obstinaat, maar ik vind het serieus wel oké als iemand wat tegengas geeft, ook al is dat alleen maar bedoeld om te trollen. Dat maakt het forum/leven net wat aangenamer, minder saai.

maxdb
7 juni 2017, 13:01
Klopt, ik was een beetje obstinaat, maar ik vind het serieus wel oké als iemand wat tegengas geeft, ook al is dat alleen maar bedoeld om te trollen. Dat maakt het forum/leven net wat aangenamer, minder saai.

Daar ben ik het níet mee eens! :D

Erik de Perik
7 juni 2017, 13:27
De tubescreamer is een beetje als het wonder elixer van de rijdende dokter, het helpt overal tegen als zo niet, dan bedenken we wel een kwaal.

De Tubescreamer is een gamechanger...!! :soinnocent:

Henri H
7 juni 2017, 14:16
Daar ben ik het níet mee eens! :D
Hé! wat leuk man! :D

Henri H
7 juni 2017, 14:17
Tubescreamers heerschen, ja toch, niet dan?

The Lo Lands
10 juni 2017, 20:47
Soms kun je beter niet een review of topic starten over een bepaald pedaal. Ik zag zojuist op de bij iedereen bekende webshops dat de prijzen van de One Control pedalen 'na mijn aanschaf' zo'n 25% zijn gestegen!? Ik had ook nog voor voor onder de 100 euro de Strawberry Red Overdrive aangeschaft, lekkere overdrive om je overige drives extra te pushen maar nu aardig aan de prijs. Raar.

Plant
11 juni 2017, 00:32
Soms kun je beter niet een review of topic starten over een bepaald pedaal. Ik zag zojuist op de bij iedereen bekende webshops dat de prijzen van de One Control pedalen 'na mijn aanschaf' zo'n 25% zijn gestegen!? Ik had ook nog voor voor onder de 100 euro de Strawberry Red Overdrive aangeschaft, lekkere overdrive om je overige drives extra te pushen maar nu aardig aan de prijs. Raar.

Het kan zomaar zijn dat alleen jij die prijs ziet. Het is niet nieuw dat a.d.h.v. persoonlijk surfgedrag, uitgavepatroon en IP-adres een 'op maat gemaakte offerte' in beeld verschijnt.

The Lo Lands
11 juni 2017, 10:24
Het kan zomaar zijn dat alleen jij die prijs ziet. Het is niet nieuw dat a.d.h.v. persoonlijk surfgedrag, uitgavepatroon en IP-adres een 'op maat gemaakte offerte' in beeld verschijnt.
Ik ben uiteraard al voorzien maar ik zal mijn cookies weer eens verwijderen. Zowel Baks als Thoman voeren de nieuwe en veel hogere prijzen, het zal wel toeval zijn :-)

Brad
11 juni 2017, 11:09
Het kan zomaar zijn dat alleen jij die prijs ziet. Het is niet nieuw dat a.d.h.v. persoonlijk surfgedrag, uitgavepatroon en IP-adres een 'op maat gemaakte offerte' in beeld verschijnt.

Bedoel je daarmee dat ze aan verschillende klanten verschillende prijzen berekenen voor hetzelfde artikel?

Pepe
11 juni 2017, 11:15
Zo werkt dat natuurlijk niet.
Welke producten je krijgt te zien bepaald Google maar kan het product zelf niet beïnvloeden.
Dat zou een rare boel zijn.

The Lo Lands
11 juni 2017, 12:46
Hetgeen misschien wel zou kunnen is dat als een product op een muziekwebshop regelmatig wordt bekeken de prijzen aangepast worden? Nu weet ik dat Baks regelmatig met zijn prijzen aan het switchen is. De ene week goedkoop de andere week tegen de adviesprijs aan. Soms kloppen zelfs de kortingslabels bij de producten niet eens :-) We zullen het nooit weten maar kom op zeg, eerste een One Control mini pedaal aanbieden voor 114 euro en nu voor 149 euro.

Plant
11 juni 2017, 14:35
Zo werkt dat natuurlijk niet.
Welke producten je krijgt te zien bepaald Google maar kan het product zelf niet beïnvloeden.
Dat zou een rare boel zijn.

Google niet, maar webshops wel.

https://radar.avrotros.nl/columns/detail/webshops-veranderen-hun-prijzen-per-consument/

the sure thing
11 juni 2017, 14:42
Zo werkt dat natuurlijk niet.
Welke producten je krijgt te zien bepaald Google maar kan het product zelf niet beïnvloeden.
Dat zou een rare boel zijn.

In de vliegtuigindustrie (kopen van vliegtickets) is dit geheel normaal


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
11 juni 2017, 14:48
Je zegt dat Google de prijs van een vliegticket bepaalt, dat de aanbieder daar geen controle over heeft?
Volgens mij bedoel je dat anders dan dat je het zegt.

Brad
11 juni 2017, 14:53
Google niet, maar webshops wel.

https://radar.avrotros.nl/columns/detail/webshops-veranderen-hun-prijzen-per-consument/

Dit is ziek. Hoewel, het heeft ook wel iets sociaals in zich, mensen die meer poen hebben meer laten dokken dan mensen met minder poen.

Pepe
11 juni 2017, 14:57
Google niet, maar webshops wel.

https://radar.avrotros.nl/columns/detail/webshops-veranderen-hun-prijzen-per-consument/

Ja, dat zeg ik juist, Google niet.
Dat verkopers, webshops in dit geval, prijzen kunnen personaliseren is zo oud als de weg naar Rome.
Een Webshop liberaliseerde, voor een dealtje voor een keuken of een auto moet je persoonlijk contact hebben en daar weet men geen mouw aan te passen maar een halve mouw is al een eind in de goede richting.

Het sociaal argument van Brad heeft er niks mee te maken, het gaat om de verkoper flexibiliteit te geven een deal te sluiten.

The Lo Lands
11 juni 2017, 14:58
Google niet, maar webshops wel.

https://radar.avrotros.nl/columns/detail/webshops-veranderen-hun-prijzen-per-consument/

Dat is een interessant artikel! Weet niet of de webshop's dit hier ook al toepassen, maar ik heb wel met enige regelmaat meegemaakt dat prijzen aangepast waren nadat ik een aantal keren een product had bekeken. Nu doe ik dat anders en gebruik allleen algemene zoektermen en voor meer info bezoek ik de website van het merk :-) Dus alleen het merk zonder de productnaam. Je wordt er paranoid van haha.

Plant
11 juni 2017, 16:06
Dit is ziek. Hoewel, het heeft ook wel iets sociaals in zich, mensen die meer poen hebben meer laten dokken dan mensen met minder poen.

Hmmm, wat zou er gebeuren als ik bv. mijn 70+ buurvrouw met haar aow'tje of de bijstandsmoeder van een paar deuren verderop op hun computer mijn gewenste product laat opzoeken? Die hebben vast een stuk lager 'draagkrachtprofiel' dan ik, misschien krijgen zij het voor de helft van de prijs! :p Dan laat ik het een van hen bestellen en betaal ik haar wat extra. Iedereen blij :grouphug:

MarkS
11 juni 2017, 21:52
Die worden volgespamd met aanbiedingen voor goedkope leningen, pensioenbeleggingen en thuiswerk wat 5000 in de maand oplevert.

Erik de Perik
12 juni 2017, 00:09
Paar jaar terug stond er op ad.nl een artikel over een Amerikaanse sergeant die 2 benen was kwijtgeraakt door een bermbom. Eronder stond een advertentie met de slogan: "Zere voeten?" :seriousf:

Context gerelateerde Googleads kunnen vermakelijk zijn.