PDA

View Full Version : Het zijn de kleine dingen die het 'm doen [tremolo arm veren]



telecastermaster
25 mei 2017, 00:22
Ik heb al sinds 1995 een strat in mijn bezit en eigenlijk kwam ik er onlangs en bij toeval achter dat er nog een veertje in het gat voor de tremolo hoort. :chicken:
Tweeëntwintig jaar (!) heb ik me lopen ergeren aan de speling in de tremolo om er eindelijk achter te komen dat dat niet zo hoort.
Had niet iemand mij dat 22 jaar geleden kunnen vertellen? Staat verdorie niet eens in de manual, kut-Fender. Had je dit er niet even in kunnen zetten?


Anyway, als je stoort aan speling in je tremolopook, hier is het medicijn: https://www.bax-shop.nl/tremolo-arm/fender-tension-springs-voor-american-serie-tremolo-arm-12-stk./product-details.html

Doe er je voordeel mee.

http://guitartechnicalservices.co.uk/acatalog/BluTac-Spring.jpg

jutter
25 mei 2017, 00:25
Serieus: kom je er echt nu pas achter?

telecastermaster
25 mei 2017, 01:58
Ja. Nou, eigenlijk twee jaar geleden maar toen ben ik het weer vergeten....

the sure thing
25 mei 2017, 07:02
Wat super dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

grayfink
25 mei 2017, 07:13
Man man man man man.

Gitaarles les 1: Tremoloveertje

Les 2: Eet Alle Dagen Grote Borden Erwtensoep

Les 3: Waarom Fender superieur is aan Gibson

Etcetera.


Ik wist het dus ook niet...

arjanb01
25 mei 2017, 07:36
Maar past dat veertje in elk tremolo gat? Anders heb je nog speling als dat adaptertje niet past.
De goedkoopste oplossing is witte schilderstape om de pook te plakken net zoveel tot je geen speling meer hebt. Zag ik laatst oo YouTube, super tip!

telecastermaster
25 mei 2017, 11:07
Maar past dat veertje in elk tremolo gat? Anders heb je nog speling als dat adaptertje niet past.


Dat veertje schijn je standaard bij een American strat te krijgen. Er zit dan een stickertje over het tremologat waar dat veertje onder zit. Bij Mexicaanse en andere goedkopere series zit dat veertje er niet bij, maar er zit uiteraard wel een gat voor je pook en in de meeste gevallen past dat veertje ook. Schijnt ook te werken voor Squiers.



De goedkoopste oplossing is witte schilderstape om de pook te plakken net zoveel tot je geen speling meer hebt. Zag ik laatst oo YouTube, super tip!

Dat heb ik in die 22 jaar natuurlijk ook geprobeerd en het werkt. Maar dat veertje werkt beter, vind ik. Bovendien gaat die tape na verloop van tijd toch kapot.

dorrus
25 mei 2017, 11:33
Dat veertje lost de eventuele speling in de breedte van de schroefdraad ( vanzelfsprekend )niet op, enkel de speling in hoogte vd schroefdraad, ook voorkomt het dat je tremolo arm omlaag valt.
Witte Teflon tape (Loodgieters tape ) wordt al vele jaren gebruikt ipv dat veertje, werkt veel beter. Die tape gaat overigens niet kapot, zolang je de tremolo-arm laat zitten. Maar bij demonteren raak je dat veertje ook binnen no-time weer kwijt ;)

telecastermaster
25 mei 2017, 11:43
Maar bij demonteren raak je dat veertje ook binnen no-time weer kwijt http://www.gitaarnet.nl/images/smilies/icon_wink.gif

Ah, daarom zitten er natuurlijk 12 in een pakje van bijna 8 euro! :D

apekop
25 mei 2017, 23:55
Dat veertje is een must voor mij. Ik heb een hekel aan rond bengelende poken.....

EBOUE
26 mei 2017, 08:24
Ach joh, iedereen heeft wel dat soort dingen. 'Waarom??', vraag je je in godsnaam af.

Ik had laatst nog zo'n wiebelige dunne stengel in mijn rechterhand... (Nee, niet die! Smeerlap :mmmm:).

Daarom dacht Leo dit ook aan te passen.. werkt echt goed en het zit goed vast. Er zit een heel klein inbusboutje aan de onderkant als je goed kijkt. Daar zet je de pook helemaal mee vast. Ik zorg dat er altijd wel wat beweging in zit, heel goed te doen. Maar krijg dat maar op een Fender..

https://www.bonedo.de/typo3temp/GB/csm_G_L_Tribute_Legacy_010FIN_420a77ff46_2896e9db5 c.png

D3nnis
26 mei 2017, 08:26
Grappig, ik wist dit dus ook niet, gebruikte in het verleden idd altijd teflontape, en nu heb ik alleen inklikpoken waarbij je de stroefheid kunt instellen met een stelschroefje. Wat mij betreft 100x fijner dan zo'n inschroef ding.

guitarkid
27 mei 2017, 13:30
Eerlijk, ik vroeg me vroeger ook wel af waarom er op nieuwe Fenders een oranje sticker op het gat zat. Het leek me toch logisch dat je de tremolo-actie van een gitaar wilt voelen als je een gitaar koopt. Weet inmiddels al heel lang dat er dus zo'n veertje in zit. Mijn '62 USA-RI kocht ik met de pook er in en die heb ik altijd laten zitten (mét veertje dus), want dat kan in de case waarin ik hem vervoer zonder dat er spanning op staat. Een tijdje geleden speelde iemand van een andere band in de kleedkamer op mijn gitaar (ik had hem in een stander staan om te acclimatiseren) en iemand anders zag dat hij de pook er uit haalde, de gitaar omdraaide en de pook er weer inzette. Vond hij wel opvallend en vertelde dat aan me. Ik als de bliksem naar mijn gitaar en ja, veertje dus weg. Ik ben geen geweldadig mens, maar heb deze gast gezegd dat als dat veertje niet binnen tien seconden weer terug was, ik al zijn vingers zou breken.... Dat hielp! ;)
Ik vind zo'n veertje wel erg handig, maar dat hadden jullie inmiddels wel begrepen.... :)

jutter
27 mei 2017, 14:25
Wat een hufter!

Erik de Perik
27 mei 2017, 14:33
Vraag me bij dat soort verhalen altijd af wat je zou doen als er echt iets ergs zou gebeuren....... :???:

arjanb01
27 mei 2017, 17:02
Kom op, speling of niet. Ga spelen, man! Het heeft mij nooit belemmerd. Veertjes zijn voor pussies 😆

jutter
27 mei 2017, 17:42
Kom op, speling of niet. Ga spelen, man! Het heeft mij nooit belemmerd. Veertjes zijn voor pussies 

Jij gebruikt toch geen trem?

Plant
27 mei 2017, 18:00
Vraag me bij dat soort verhalen altijd af wat je zou doen als er echt iets ergs zou gebeuren....... :???:

Ik kan de reactie wel begrijpen. Eens kijken of jij niet staat te koken als je hoort dat iemand vlak voor jouw optreden jouw gitaar heeft oppakt en een slag aan de halspen heeft gegeven of de pups 5 mm hoger heeft geschroefd. In feite is dat ook 'niet echt erg' want je kunt het zo terugdraaien. Toch?

arjanb01
27 mei 2017, 21:50
Jij gebruikt toch geen trem?

Niet of nauwelijks inderdaad. Maar vind het af en toe wel lekker om dat erbij te hebben. Speling stoor ik me totaal niet aan.

jutter
27 mei 2017, 22:57
Ik heb er wel een veertje in
Zo zwengelt hij niet heen en weer. Maar een beetje speling blijf je houden. Dat vind ik wel lekker spelen eigenlijk. Ik gebruik hem juist erg veel op mijn strat.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk

guitarkid
28 mei 2017, 10:34
Vraag me bij dat soort verhalen altijd af wat je zou doen als er echt iets ergs zou gebeuren....... :???:
Tussen zeggen en doen zit nog wel verschil.... ;) Ik ben een vreedzaam mens. Maar zoals Jutter zegt: wat een hufter.....

Terminus
28 mei 2017, 12:41
Ik dacht dat die veertjes alleen op Ibanez Edges en misschien andere Floyd Roses zat... Blijkbaar is hij dus ook bij mijn andere gitaren zoek/nooit geleverd. Gek verhaal.

NLF
28 mei 2017, 14:06
Heb ook setje besteld. Ga kijken of het werkt. Wist ook niet van het bestaan van deze dingen.

twoerd
15 juni 2018, 14:41
Aangezien ze per 12 gaan, en ik maar 2 tremolo's heb, heeft iemand er nog 2 liggen? Bereid om ze op de post te doen tegen vergoeding?

JGD
15 juni 2018, 14:51
Zou dit ook wat toevoegen aan een Official Floyd Rose?
Want door dat kut opschroef systeem hebben die ook altijd zoveel speling (in tegenstelling tot bv Gotoh).

Shaggy
16 juni 2018, 09:18
Ook gitaren hebben kennelijk een veer in hun gat nodig ;)

Weer wat geleerd, zo even m'n strats controleren.

JGD
18 juni 2018, 13:25
Aangezien ze per 12 gaan, en ik maar 2 tremolo's heb, heeft iemand er nog 2 liggen? Bereid om ze op de post te doen tegen vergoeding?

Ja, ik zou er ook wel 1 willen proberen.
Verzendkosten voor mij ook natuurlijk.