PDA

View Full Version : HNAD! Mesa Boogie Mark III



Philippe
20 mei 2017, 17:03
In de meest volledige uitvoering die je kan wensen: simul-class met reverb, GEQ, in hardhouten uitvoering met wicker speakerdoek en een EV 12L speaker.

Hij gaat zich zeker vermaken met zijn andere Boogie broertje ;) https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170520/54df02d78e7db28665836504fb1e1e0e.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170520/88f2757fba0ca977b33f8d1d0a23c94c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170520/33c6cf3060339ae84e416b973a5791cb.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170520/f7922808356254de441face31a2fb1cc.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

postbus31
20 mei 2017, 18:27
Prachtig!!!!


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Erik de Perik
20 mei 2017, 18:56
Altijd schitterende versterkers gevonden.

Dutch66
21 mei 2017, 09:56
Congratz, erg fraaie amp, niet alleen qua uitvoering!

arjanb01
21 mei 2017, 11:20
Gave amp!
En goed onderhouden met meubelpoets 😉

telerocker
21 mei 2017, 13:19
gefeli. mooie amp, maar weegt ook wel wat met zo'n houten kast.

Erik de Perik
21 mei 2017, 13:25
Mijn versterkers hebben allemaal een houten kast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JVGM-music
22 mei 2017, 07:28
Mooie serie...in het zwart niet verkeerd maar met zo'n houten kast....Heel mooi!

En ik heb me laten vertellen dat ze best wel geinig klinken. Heb je nog voorbeelden van liedjes waarin hij gebruikt is?

telerocker
22 mei 2017, 08:29
Mijn versterkers hebben allemaal een houten kast.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De mijne ook wiseguy. Ik doel op het gewicht tussen massief houten shell en de normale uitvoering.

Philippe
22 mei 2017, 09:57
Mooie serie...in het zwart niet verkeerd maar met zo'n houten kast....Heel mooi!

En ik heb me laten vertellen dat ze best wel geinig klinken. Heb je nog voorbeelden van liedjes waarin hij gebruikt is?

Ze klinken zeker heel vet. Je kan er vrijwel elke sound uithalen, van jazz en blues tot de bruutste metal (mooie Marktplaats tekst he ;)). Nadeel is de gedeelde EQ, en een gebrek aan een channel volume voor het rhythm kanaal (wat niet echt een op zichzelf staand kanaal is, maar meer een gainstage). Is wel een mod voor te vinden.
Hierdoor is het erg lastig om bijv. een prachtig clean te krijgen en tegelijkertijd een lekkere ritme/leadsound.

Ze zijn echter een beetje een ondergewaardeerd beestje en eigenlijk verwoest door een slechte marketing campagne van Mesa Boogie. Ze hebben hem in 1985 in productie genomen (na een korte productietijd van de IIC+). Toen ze in 1990 de (veelzijdigere) Mark IV hebben ontwikkeld, zijn ze toch doorgegaan met het produceren van Mark III's. Maar doordat de IV op dat moment de voorkeur had voor de meeste gitaristen ivm de 3 "echte" kanalen, onafhankelijke EQ's etc., zijn ze in '97 gestopt met de Mark III.

Dat gezegd hebbende, vind ik het de vetste versterkers waar ik over heb gespeeld. Leadkanaal benaderd de IIC+ nogal, dus luister naar een willekeurig nummer van Metallica, Dream Theater, etc. en dan krijg je wel een idee hoe ze klinken. Ze klinken naar mijn mening beter dan de Mark IV/V en dynamischer (minder compressed, meer "vintage"). Ze gaan wel keihard, en zijn nogal unforgiving. Je hoort elk slordigheidje. Wat op zich niet erg is, want dit dwingt je beter te spelen :hippie:

Philippe
22 mei 2017, 10:53
Nog wat gutshots voor de liefhebber.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170522/a3d6328d631bb555a3666ed1667964fe.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170522/fd1703d4438f5814fd32ea8077ada3f6.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

miyaru
24 mei 2017, 11:04
Mooie versterker, en zeker de mooiste uitvoering...... Ken ze goed, een maatje van me is echt Mesa freak, heeft er ook één gehad. Ik vind ze erg goed klinken, lekker romig, maar toch dynamisch. Veel plezier ermee!!!!

Nocki
28 mei 2017, 18:00
Mooi man! Gefeliciteerd! Super amp waar je veel plezier van gaat hebben!

Welke kleur streep heeft ie?

Philippe
29 mei 2017, 09:49
Thanks! Het is een green stripe. Hij doet het goed naast jouw oude red stripe ;)

Nocki
29 mei 2017, 15:36
Geweldig! :-)
Zijn er (nuance)verschillen? Ben benieuwd.

Philippe
29 mei 2017, 16:20
De green stripe is eigenlijk een heel ander beestje. Soortgelijke agressiviteit en attack als de red stripe (slordig spelen wordt afgestraft), maar toch wel wat donkerder gevoiced en romiger op het leadkanaal. Clean iets meer headroom en iets "stijver". Meer compressie. In tegenstelling tot mijn bericht van vorige week heb ik er nu iets meer mee gespeeld en getweaked, en als je hem goed hard zet is hij eerder vergelijkbaar met een Mark IVa dan met de red stripe. Heel....heel erg tof!

EDIT: ik ben niet technisch aangelegd, maar de green stripe schijnt pentode wired te zijn en de andere stripes triode. Wat dit met je sound doet weet ik niet, maar dit kan verklaren dat de green stripe zo zijn eigen sound/voicing heeft.

Nocki
29 mei 2017, 19:46
Mooi man. Met de triode/pentode switch op mijn MKIV wordt het geluid in Pentode wat steviger rond in het midden, meer punch en strakker laag... Wat dat vetreft kan ik het goed begrijpen wat je zegt. Bij mij staat ie idd standaard op Pentode.

Stoere amp! :-)

Orpheo
29 juni 2017, 13:44
tof man. Ik heb ook jaren een green stripe gehad (geloof ik). De oude van Allochthomas (geloof ik). Ik gebruikte 'm vooral voor cleans; kon niet omgaan met de overdrive. :P maar ik snap dat mensen er helemaal gek op zijn. enjoy!

Erik de Perik
29 juni 2017, 16:31
De mijne ook wiseguy. Ik doel op het gewicht tussen massief houten shell en de normale uitvoering.

Dat ligt lager. De speaker heeft ook invloed, maar Boogies zijn sowieso zwaar.
Ben geen lid van de maffia trouwens ;)

telerocker
29 juni 2017, 19:22
Dat ligt lager. De speaker heeft ook invloed, maar Boogies zijn sowieso zwaar.
Ben geen lid van de maffia trouwens ;)

Ja, heb een Caliber plus gehad. Die viel dan nog mee qua gewicht. Ik had ooit een Boogie-achtige: een Acoustic G100T met EV-speaker. Na een paar optredens lag het handvat er al uit. Te licht voor die onmenselijk zware bak. Geef mij maar een losse top/kast (en niet van Boogie, is niet echt mijn ding).

Erik de Perik
30 juni 2017, 00:17
Ja, heb een Caliber plus gehad. Die viel dan nog mee qua gewicht. Ik had ooit een Boogie-achtige: een Acoustic G100T met EV-speaker. Na een paar optredens lag het handvat er al uit. Te licht voor die onmenselijk zware bak. Geef mij maar een losse top/kast (en niet van Boogie, is niet echt mijn ding).

Massief hout is meestal lichter dan multiplex ;)

Ik heb een Japanse Mark lll kloon gehad van ELK/Ibanez, bij Servaas gekocht. Klonk clean erg goed, maar als je de lead goed in balans wilde hebben had je een uitdaging. Kwam er achter dat ik van de fotoswitch de reverb om kon ruilen voor de grafische eq en toen werd het een stuk beter te temmen. Hem uiteindelijk toch verpatst, want hij woog bijna 40 kg. Volgens mij toen overgestapt op Fender, waar een Boogie weer van afstamt :)

Rinze
30 juni 2017, 00:50
Die Ibanez-klonen hadden dan wel weer een transistor voortrap. Dingen waren knaloranje, toch? Begin jaren tachtig. Was de Mark lll toen al uit?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Brad
30 juni 2017, 00:54
De Mark III klonk vooral goed in combinatie met Gibson en soortgelijke gitaren, met Fender vond ik het het niet zo.

Erik de Perik
30 juni 2017, 01:40
Die Ibanez-klonen hadden dan wel weer een transistor voortrap. Dingen waren knaloranje, toch? Begin jaren tachtig. Was de Mark lll toen al uit?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

De mijne was zwart. Ik weet eigenlijk niet wat de voortrap was, maar zou goed een tranny kunnen zijn. Ik moet hier nog ergens een schema van hebben.
Je hebt gelijk! Het was een MKll kloon..... denk ik :???:

Deze was het, al zag de mijne er wat meer vintage uit, want van ELK

http://i.ebayimg.com/images/g/E3sAAOSwFV9X1HOO/s-l1600.jpg


De Mark III klonk vooral goed in combinatie met Gibson en soortgelijke gitaren, met Fender vond ik het het niet zo.

I don't think so Brad.

Dutch66
30 juni 2017, 08:35
http://img.audiofanzine.com/images/u/product/normal/ibanez-ibz60-te-10578.jpg

Ha, ha, deze heb ik (even) gehad, ergens halverwege de jaren 80, transistor pre-amp inderdaad ...

Niet als te best kan ik me herinneren, had verder ook niks met een boogie te maken ...

Rinze
30 juni 2017, 10:10
Er stond destijds een test in de Music Maker, volgens mij door ons aller Adje vdB. Die was ook niet erg enthousiast. Het ding kon wel hard geloof ik..

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Philippe
30 juni 2017, 10:41
tof man. Ik heb ook jaren een green stripe gehad (geloof ik). De oude van Allochthomas (geloof ik). Ik gebruikte 'm vooral voor cleans; kon niet omgaan met de overdrive. :P maar ik snap dat mensen er helemaal gek op zijn. enjoy!

Te gek! Normaal zie je dat mensen de Mark's juist alleen voor de leadsound gebruiken.
Clean is idd ook erg nice, maar door de gedeelde EQ moet je vaak een keuze maken tussen een lekkere leadsound en een matige cleansound, of andersom (vooral als je van de metal bent). En dan zie je toch vaak voor het eerste wordt gekozen en de clean daardoor als "matig" wordt bestempeld. ;)

Als je blues tot hardrock speelt, dan is de gedeelde EQ niet zo'n groot probleem IMO.

Philippe
30 juni 2017, 10:44
Weet iemand overigens wat voor hout het is? Imbuya misschien?https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170630/d23016e666ccd62ed42febdea0bf86ce.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Erik de Perik
30 juni 2017, 12:13
Dat wordt wel beweerd ja.

Philippe
30 juni 2017, 13:33
Hoe bedoel je precies? De combo's werden van meerdere soorten hout gemaakt.

telerocker
30 juni 2017, 21:15
Massief hout is meestal lichter dan multiplex ;)

Ik heb een Japanse Mark lll kloon gehad van ELK/Ibanez, bij Servaas gekocht. Klonk clean erg goed, maar als je de lead goed in balans wilde hebben had je een uitdaging. Kwam er achter dat ik van de fotoswitch de reverb om kon ruilen voor de grafische eq en toen werd het een stuk beter te temmen. Hem uiteindelijk toch verpatst, want hij woog bijna 40 kg. Volgens mij toen overgestapt op Fender, waar een Boogie weer van afstamt :)

Ja maar ik ook gevallen van precies het tegenovergestelde. Maar compromis: Boogies zijn sowieso zwaar.

Ja, aldoende leert men. Trouwens die Acoustic had ook een graph. eq. Die moest wel aan om een beetje strakke sound te krijgen.

Erik de Perik
30 juni 2017, 21:21
Ja maar ik ook gevallen van precies het tegenovergestelde. Maar compromis: Boogies zijn sowieso zwaar.

Ja, aldoende leert men. Trouwens die Acoustic had ook een graph. eq. Die moest wel aan om een beetje strakke sound te krijgen.

Gitarist van m'n eerste bandje had ook zo'n versterker. Ook niet veel positiefs over te melden haha
Schijnt nu wel gevraagd te zijn.

telerocker
30 juni 2017, 21:36
Gitarist van m'n eerste bandje had ook zo'n versterker. Ook niet veel positiefs over te melden haha
Schijnt nu wel gevraagd te zijn.

De G100T:

Clean: jaren tachtig clean, strak en hifi. Erg geschikt voor early Frank Boeijen.
Overdrive: vrij donker, niet zo heel veel gain.
Volume: kneiterhard.
Karakter: weinig, sound is nogal generiek.

Met een tubescreamer ervoor kon ik wel een aardige rocksound maken. Die bak slikte wel pedalen als een malle. Maar ik verlang er echt niet naar terug. Toen wist je niet beter, maar nu noem ik het een middelmatige bak die veel te duur - als een Boogie-alternatief - werd verkocht.

Brad
1 juli 2017, 09:22
Ja maar ik ook gevallen van precies het tegenovergestelde. Maar compromis: Boogies zijn sowieso zwaar.

Ja, aldoende leert men. Trouwens die Acoustic had ook een graph. eq. Die moest wel aan om een beetje strakke sound te krijgen.
Deze top is wel te tillen, de Mark V 25 head. Tussen de 11 en 15 kg.

http://medias.audiofanzine.com/images/normal/mesa-boogie-mark-five-25-head-1106654.jpg