PDA

View Full Version : Verschillende luidsprekers in serie en het effect ervan??



lindstrom
18 mei 2017, 18:54
Ik heb ooit ergens vernomen dat als je 2 verschillende speakers in serie zet, dat deze dan samen een ander klankbeeld geven waarbij de speaker die het eerst in de keten zit zijn karakter mee zou geven aan de opvolgende speaker..

Wat is hier nu van waar? Wat kan ik bijvoorbeeld verwachten bij het in serie zetten van een V30 en G12H?
En wat als ik de volgorde ervan omdraai?

dml
18 mei 2017, 20:14
Oeh, ik zie de ongefundeerde, op eigen gehoor gebaseerde, niet wetenschappelijk bewezen uitspraken al tevoorschijn komen.

the sure thing
18 mei 2017, 20:52
"Het meegeven van het karakter aan de 2e speaker" is onzin. De klankkleur van de speakers afzonderlijk veranderen niet. Het geluidsbeeld van beide speakers samen kan wel anders klinken dan elke speaker afzonderlijk. Maar dat is ook logisch met 2 verschillende speakers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tmms
18 mei 2017, 21:18
Toch zou ik zeggen, gevoelsmatig, dat serieschakeling essentieel anders klinkt dan twee speakers parallel. Het effect van de spoel op het stroompje dat doorstrompelt naar de tweede speaker.

the sure thing
18 mei 2017, 21:22
Hoe kom je er nou bij dat een speaker anders gaat klinken als die minder belast wordt ?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tmms
18 mei 2017, 21:27
Dat zijn jouw woorden:D.

the sure thing
18 mei 2017, 21:36
.... gevoelsmatig krijgt de 1e speaker in serie het meest eerlijke geluid. De 2e speaker krijgt de "left over" stroom en zal zich gevoelsmatig anders gedragen.







Nog meer BULLSHIT redeneringen?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tmms
18 mei 2017, 21:44
Die redenering deugt niet want het aantal amperes dat door beide speakers gepleurd wordt is een constante.

Plant
18 mei 2017, 22:07
"Het meegeven van het karakter aan de 2e speaker" is onzin. De klankkleur van de speakers afzonderlijk veranderen niet. Het geluidsbeeld van beide speakers samen kan wel anders klinken dan elke speaker afzonderlijk. Maar dat is ook logisch met 2 verschillende speakers.

Bij een serieschakeling komt wel wat meer kijken en 2 speakers hebben dan echt wel invloed op elkaar.

Als je maar 1 speaker aansluit of 2 speakers parallel, heb je een hele lage bronimpedantie, nl. alleen de versterker. Die bepaalt wat de speaker(s) doet /doen.

Zodra je 2 speakers in serie zet, heb je de impedantie van de ene speaker altijd in serie voor de ander en omgekeerd. De aanstuurimpedantie is voor iedere speaker dan én niet Ohms én niet laagohmig. In serie heeft iedere speaker de impedantiecurve over frequentie van de andere speaker als 'voorschakelweerstand'. In serie gedraagt iedere speaker zich als een soort scheidingsfilter voor de andere.

Dus ja, in serie verandert de klankkleur per speaker. Ook als het dezelfde zijn.

edit: en het maakt niet uit wat de eerste of tweede speaker (volgorde) is, zoals tmms opmerkt is er maar 1 stroom door beide.

Han S
18 mei 2017, 22:08
.... gevoelsmatig krijgt de 1e speaker in serie het meest eerlijke geluid. De 2e speaker krijgt de "left over" stroom en zal zich gevoelsmatig anders gedragen.









Nog meer BULLSHIT redeneringen?!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Het gaat over een wisselspanning die dus niet van min naar plus loopt, dus beide speakers krijgen dezelfde optaters, al zal de een wat meer stroom laten lopen in bepaalde frequentiegebieden dan de andere.

Plant
18 mei 2017, 22:11
Het gaat over een wisselspanning die dus niet van min naar plus loopt, dus beide speakers krijgen dezelfde optaters, al zal de een wat meer stroom laten lopen in bepaalde frequentiegebieden dan de andere.

Het gaat over een serieschakeling met maar 1 stroom. Parallel geschakeld heb je gelijk, maar dat is in de vraag niet aan de orde.

Han S
18 mei 2017, 22:37
Ook bij een serieschakeling zullen verschillende speakers niet in elk frequentiegebied dezelfde impedantie hebben. Berucht in hifi kringen is de Infinity Kappa 9, welke een impedantiedip heeft van minder dan 1 Ohm.

Maar ik hoef jou niks uit te leggen over resonantiefrequenties en bijbehorende impedantiedips want dat weet je al.

Plant
18 mei 2017, 22:46
Ook bij een serieschakeling zullen verschillende speakers niet in elk frequentiegebied dezelfde impedantie hebben.

Klopt! Er loopt in serie echter maar 1 stroom, wel zal per frequentie de spanningsval en dus ook het vermogen (spanning x stroom) over iedere speaker anders verdeeld zijn. In die zin heb je gelijk wat betreft verschillende vermogensbelasting in bepaalde frequentiegebieden per speaker :ok:

the sure thing
18 mei 2017, 23:26
Maar dan zijn we het toch eens dat de klankkleur/karakter van de speaker niet verandert? Hooguit veranderingen in het frequentiespectrum?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Han S
18 mei 2017, 23:59
Nou, dat is de vraag en daar kunnen we wat dieper op in gaan. Stel dat beide speakers nominaal 8 Ohm zijn. Dat impedantieverloop kan heel grillig zijn en in de resonantiefrequentie zal denk ik elke speaker een dip vertonen.

Stel dat beide speakers een frequentie voor hun flikker krijgen van 120 hz, ze staan aangesloten op dezelfde bron namelijk, maar hun impedanties zullen verschillen omdat het niet gelijke speakers zijn.

Stel dat de een bij die frequentie 10 Ohm meet en de ander 6 Ohm. Als ze parallel geschakeld staan zal die van 6 Ohm meer vermogen consumeren en harder gaan. Staan ze in serie dan denk ik dat het anders wordt en die van 10 ohm misschien relatief harder zal werken.

Ik zal er vannacht diep over nadenken. :cool:

Plant
19 mei 2017, 00:29
Misschien praten we langs elkaar heen?

Denk eens aan wat er gebeurt als je maar 1 speaker aansluit aan een versterker en je verhoogt de uitgangsimpedantie van de versterker (dus je verlaagt de dempingsfaktor). De versterker heeft dan minder 'controle' over de luidspreker en je kunt uit dezelfde speaker een andere klank waarnemen.

In feite verlagen 2 speakers in serie ieder voor de ander ook de dempingsfaktor en gaan ze individueel al anders klinken.

lindstrom
19 mei 2017, 08:02
Sjeeezz.. wat heb ik teweeg gebracht!!!

Anyways, inmiddels haal ik uit bovenstaande discussie voor mezelf iig de conclusie dat ik één van mijn kasten, waarin nu 2 V30's in serie staan. het wellicht beter is om deze parallel te schakelen omdat ze dan gelijkmatiger gaan werken?

Enkel komt dan het volgende probleem naar voren dat de kast dan 4 ohm wordt en ik geen 4 ohm uitgang heb op mijn amp. precies de reden waarom ik hem in serie heb geschakeld. Wellicht bij een volgende amp kijken of deze 4 ohm uitgang heeft?

Waarom de initiele vraag? omdat ik een 3e kast wil aanschaffen. wellicht eentje zonder de V30's en dan was het idee om speakers te gaan wisselen en met één van mijn andere kasten dus de combinaties gaan maken + -> V30 -> STD speaker -
Maar als het dan inderdaad een fabeltje is dan de 2e speaker in de keten het karakter van de 1e speaker overneemt, dan overweeg ik om de meerprijs te betalen voor de V30 kast.

Erik70
20 mei 2017, 05:23
Leuk om al die theoretische meningen zo eens te lezen. Iemand er al eens aan gedacht om het gewoon eens te gaan doen om testen?
Er wordt tenslotte ook altijd geroepen dat je gitaren en amps eerst moet testen en luisteren voordat je ze koopt, dus...
..dus heb ik de speakers in mijn cab zowel in serie en in parallel bespeeld....ik hoor echt helemaal geen enkel verschil. Als het er theoretisch wel zou moeten zijn is het dusdanig verwaarloosbaar dat het niet (voor mij althans...) hoorbaar is.

(getest met Marshall 1936cab met 2x eminence GB128 legend 50watt 8-Ohm. Dus 4-Ohm parallel en 16-Ohm serie, Marshall JVM410, stat, tele en LP)

the sure thing
20 mei 2017, 07:00
Leuk om al die theoretische meningen zo eens te lezen. Iemand er al eens aan gedacht om het gewoon eens te gaan doen om testen?
Er wordt tenslotte ook altijd geroepen dat je gitaren en amps eerst moet testen en luisteren voordat je ze koopt, dus...
..dus heb ik de speakers in mijn cab zowel in serie en in parallel bespeeld....ik hoor echt helemaal geen enkel verschil. Als het er theoretisch wel zou moeten zijn is het dusdanig verwaarloosbaar dat het niet (voor mij althans...) hoorbaar is.

(getest met Marshall 1936cab met 2x eminence GB128 legend 50watt 8-Ohm. Dus 4-Ohm parallel en 16-Ohm serie, Marshall JVM410, stat, tele en LP)

Haha!

JIJ hoort geen verschil, maar anderen horen natuurlijk heeeel veeeel verschil..... 😃


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Milko
20 mei 2017, 11:29
Goede muziek is goede muziek. Als je niet kunt genieten van muziek op een goedkoop setje dan ben je geen muziekliefhebber.

Milko sluiten.

Plant
20 mei 2017, 12:23
Goede muziek is goede muziek. Als je niet kunt genieten van muziek op een goedkoop setje dan ben je geen muziekliefhebber.

Milko sluiten.

De relevantie van deze post ontgaat me, maar ik begrijp dat jij even zoveel kunt genieten van spelen over een krasserig klinkend starterkit-versterkertje :ok:

catab
26 mei 2017, 16:45
Ik heb ooit ergens vernomen dat als je 2 verschillende speakers in serie zet, dat deze dan samen een ander klankbeeld geven waarbij de speaker die het eerst in de keten zit zijn karakter mee zou geven aan de opvolgende speaker..

Wat is hier nu van waar? Wat kan ik bijvoorbeeld verwachten bij het in serie zetten van een V30 en G12H?
En wat als ik de volgorde ervan omdraai?

Dit was de begin vraag.
in serie schakelen van de zelfde luidspreker het liefst uit de zelfde serie zal denk ik geen verschil maken in gelluid.
Al zullen anderen er weer anders over denken.
Maar bij 2 verschillende is het zo dat juist als een weerstand waarde van een luidspreker lager is.
Deze normaal het meeste vermogen af geeft.
Maar omdat ze nu in serie staan zal het juist minder worden voor deze luidspreker.
Vermogen is IxIXR stroom is gelijk dus meeste vermogen naar luidspreker met hoogste weerstand.
Dus gaat net anders werken als bij parallel schakelen.
Kortom het geluid is echt anders.
Dit is ook hierboven al uitgelegd/ verteld.
Maar ik probeer het iets anders uit te leggen.

Frits van Mourik
27 mei 2017, 00:28
Ware het niet dat - zoals eerder uitgelegd- de "weerstand" van een luidspreker afhankelijk is van de frequentie van het aangeboden signaal en eigenlijk altijd een uiterst grillig verloop heeft.
Kortom: je kèn d'r nix van zeggen!

the sure thing
27 mei 2017, 07:08
"Mijn greenback in serie met een andere speaker klonk ineens als een V30!"


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JVGM-music
27 mei 2017, 07:43
Hmmmm...ik kocht vrij goedkoop een transistor fender frontman met twee speakers ....en één seconde nadat ik de gitaar had ingeplugd wist ik al waarom hij zo goedkoop was...één van de twee speakers was duidelijk kaduuk. Dus een tijdje met één speaker aangesloten gespeeld terwijl zoekende naar een vervangende speaker....nou ja, die bleken allemaal veel te duur voor zo,n budget versterker.
Heb op marktplaats voor 25 euro een 12 inch bas speaker gekocht die die jongetjes in hun oude golfjes monteren om hun verschrikkelijke ambient muziek af te spelen.

Ding klinkt nu als een klok.

Ik bedoel maar.

the sure thing
27 mei 2017, 18:25
Wat heeft dit met het topic te maken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JVGM-music
28 mei 2017, 12:22
Goeie vraag! Goeie vraag!

Welnu, ik natuurlijk ook die goedkope basspeaker in z'n eentje geprobeerd...mmmm...niet geweldig...maar in combinatie met de andere originele speaker doet hij het uitstekend. Of beter; ze klinken in combinatie allebei beter.
De ene speaker beïnvloed dus wel degelijk de andere speaker....en daar ging de vraag van topic starter toch zeker ook over.
Nu moet ik wel toegeven dat ik over het elektrieke gedeelte weinig kan vertellen...heb ik geen verstand van.
jammer dat.

Nog meer van die goeie vragen?

tmms
28 mei 2017, 13:02
...... De ene speaker beïnvloed dus wel degelijk de andere speaker....en daar ging de vraag van topic starter toch zeker ook over. ......

Dat is een boude uitspraak in deze discussie:D. Kan ook zijn dat het kloten geluid van de ene luidspreker het van de andere compenseert, slechts op basis van de twee respectievelijke 'kleuren'.

JVGM-music
28 mei 2017, 13:54
Ja, dat zou best eens kunnen. Maar hij klinkt dus beter dan de standaard versterker. En daar gaat het toch om?

tmms
29 mei 2017, 17:45
Mooi dat je een goede match hebt gevonden. Eventueel verschil in geluid tussen serie- en parallel zal minimaal zijn denk ik.