PDA

View Full Version : Beginner gitaar electrisch, best bang for buck?



Pirlala
16 mei 2017, 08:02
Goedendag,
Binnekort zou ik graag willen beginnen met gitaar spelen. Ik heb voor mezelf besloten om electrisch te gaan spelen omdat ik graag de kans wil hebben om te spelen wanneer ik maar wil. Kortom, ik wil de gitaar graag aan kunnen sluiten op mijn koptelefoon. Qua sound zoek ik een mooie cleane sound, die dicht bij een western gitaar komt te liggen.

Qua budget wil ik voor mijn eerste gitaar nog niet zoveel uitgeven. Max 300 euro inclusief accesoires.

Nu heb ik wat rond gekeken en kom ik tot de volgende gitaren in volgorde van mijn smaak. Welke keuze zou het beste passen bij mijn wensen qua geluid?

1. Squier affinity telecaster (eventueel pack met 15g versterker)
2. Squier affinity stratocaster
3. Yamaha pacifica 012 (eventueel pack)
4. Les Paul special ii
5. Les paul standard ebony tweedehands

Versterker is nog niet direct vereist omdat ik graag met vox amplifier wil spelen via koptelefoon

Muzieksmaak is gevarrieerd van rustige country tot Rammstein ;)

Uit deze 5 gaat de keuze vallen tenzij iemand een betere optie weet.

Dank alvast!

Maurice

postbus31
16 mei 2017, 08:19
Uitgaande van de 5 uit je lijstje: Yamaha Pacifica. No brainer. Niet de meest spannende gitaar maar gewoon wel goed gebouwd en netjes afgewerkt.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

duckman
16 mei 2017, 08:48
sluit me aan bij postbus31, die pacifica gitaren zijn gewoon goed.

Dutch66
16 mei 2017, 08:53
Muzieksmaak is gevarrieerd van rustige country tot Rammstein ;)



Tja dan moet je toch (enig) budget reserveren voor 'iets' van een ampje ...

Fusion
16 mei 2017, 09:17
Volgens mij zoek je een 'country' achtig geluid? Ik zeg de telecaster. Als dat niet per se hoeft, WAAROM STAAT ER DAN GEEN IBANEZ TUSSEN??? Dé bang for buck gitaar, ook in nouw prijsklasse.

Pirlala
16 mei 2017, 10:19
Dank jullie wel voor jullie reacties. Ibanez is inderdaad ook nog een optie om uit te zoeken. De Yamaha komt overal ook goed naar voren, maar optisch is het niet mijn eerste keus..maar goed, uiteindelijk draait het toch in eerste instantie om het geluid.

@ Fusion, welke Ibanez zou je adviseren binnen of rond het budget?

Rogueny
16 mei 2017, 10:32
Die squier affinity serie is echt instap, moet je niet veel van verwachten. Spreek uit ervaring, was ook mijn eerste gitaar. Hoeft niet verkeerd te spelen, maar klinkt niet geweldig. Tevens ook niet geschikt voor moderne rock, metal etc. Die Yamaha is zeer gewaardeerd onder vrijwel elke gitarist. Mooie allrounder van degelijke kwaliteit voor weinig geld. Met de les pauls neem ik aan dat je Epiphone bedoeld. De special is mijn inziens niet erg goed. De standard ebony is over het algemeen een goede en degelijke gitaar. De vorm en feel van de hals moet je wel liggen. Ik vind ze best wel aan de dikke kant voor een budget gitaar. Tokai maakt ook budget les pauls, daar ben ik beter over te spreken! Wel beschikt die gitaar over twee humbucker elementen. Dat is voor zwaardere muziekstijlen qua geluid wel beter dan singlecoils. Then again, uit mijn hoofd beschikt die pacifica ook over 1 humbucker. Dat maakt de Pacifica mooi allround icm de singlecoils. Tevens zou je inderdaad nog zoals Fusion zegt, naar Ibanez kunnen kijken. Die hebben ook wel HSH modellen (humbucker-singlecoil-humbucker). Dat is ook wel mooi allround. Ik heb zelf nog nooit een Ibanez gitaar gehad. Dus wat betreft een specifiek modelletje van Ibanez kan ik je niet verder helpen.

Oranjeaap
16 mei 2017, 11:01
Als ik de dingen zie die je er mee wilt doen zou ik voor een gitaar gaan met H-S-S configuratie. Een Ibanez is dan inderdaad geen gekke gedachte

pasqual
16 mei 2017, 11:27
Die vox ampliefier, bedoel je daar de amp-plug mee? Zo ja, dit is wel een gortdroog geluid wat vooral in het begin weinig zal stimuleren. Ga dan liever voor een multieffect met stereo headphone uitgang. Klinkt stukken beter.

guitarkid2
16 mei 2017, 11:33
welke gitaar vin je mooi/cool/ wil je stiekum absoluut hebben ?

Pirlala
16 mei 2017, 12:02
Optisch gezien (maar goed; muziek gaat om geluidskwaliteit voor zover bereikbaar binnen budget) zou ik liever gaan voor een type telecaster. Ik vind het puntige van een Yamaha of Ibanez niet zo mooi. Maar uiteindelijk kan ik daar wel overheen stappen als het geluid naar tevredenheid klinkt.

Edit:

Ik vind bijvoorbeeld deze gitaar van Ibanez optisch wel mooi.

https://www.dijkmanmuziek.nl/ibanez-gax30-wnf/

Zou dit aan mijn verwachtingen kunnen voldoen?

guitarkid2
16 mei 2017, 12:23
koop dan een telecaster
andere leden weten wel welke de beste bang voor da buck is

just een mening

http://www.instrumentsonline.nl/Webwinkel-Category-756126/Telecaster-modellen.html


de london city comets zijn goed

Dutch66
16 mei 2017, 12:39
De kwaliteit van de genoemde gitaren ontlopen elkaar niet zoveel, en wat (uiteindelijk) qua
uitvoering jouw ding is, kun je op dit moment nog niet echt bepalen.
Als je een plank echt mooi vindt kan dat straks (een beetje) schelen als je in de fase beland
waarop je denkt dat je 't echt nooit onder de knie gaat krijgen ...
Daarbij adviseer ik je ook 'iets' van een versterker te kopen, je kiest ervoor om 'electrisch' gitaar
te gaan spelen, dan is een amp gewoon een wezenlijke investering. Gehannes met een koptelefoon
en een kutgeluid puur uit budget overwegingen gaat hele traject alleen maar moeilijker maken.

dagrim1
16 mei 2017, 14:16
Wil Vintage ook nog even als interessant merk noemen, heb daar zelf een Les Paul model van gehad (V100 was het geloof ik) en dat was echt een heel leuk ding... Je kan alleen wat geluk of pech hebben met de afwerking.

Yamaha Pacifica zijn inderdaad prima gitaren voor het geld, vind ze alleen niet veel 'uitstralen' maar zeker bang for buck.

arjanb01
16 mei 2017, 14:23
Squier classic vibe telecaster? London city comet Tele?
De te wil een Tele namelijk.

Tupelo
16 mei 2017, 16:15
Yep, 3e optie, wellicht Vintage -inderdaad- telecaster.
Dunno hoe die bouwtechnisch zijn (over het algemeen tevreden mensen hier), maar elementen klinken goed.

Tupelo
16 mei 2017, 16:20
Optisch gezien (maar goed; muziek gaat om geluidskwaliteit voor zover bereikbaar binnen budget) zou ik liever gaan voor een type telecaster. Ik vind het puntige van een Yamaha of Ibanez niet zo mooi. Maar uiteindelijk kan ik daar wel overheen stappen als het geluid naar tevredenheid klinkt.

Edit:

Ik vind bijvoorbeeld deze gitaar van Ibanez optisch wel mooi.

https://www.dijkmanmuziek.nl/ibanez-gax30-wnf/

Zou dit aan mijn verwachtingen kunnen voldoen?
Not likely, ben je meteen een bom duiten meer kwijt, maar op Ibanez wellicht liever een Ibanez TM302-TFB Talman ?


Ennuh, be bold, be brave, want Telecaster is ook rekbaar... Musicmaster of Duo Sonic niets..?
Check dit draadje eens... ~klik~ (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172924-Iemand-ervaring-met-de-nieuwe-Fender-Offset-series)

postbus31
16 mei 2017, 18:19
Die musicmaster en co zijn wel shortscale hè....... toch heel andere feel.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

Pirlala
16 mei 2017, 18:54
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat goede instrumenten geld kosten maar veel opties zijn eigenlijk al boven mijn budget. Ik zou dan liever over een jaar of twee meer geld stoppen in een goede bewuste keuze. Denk dat de yamaha overall als goed en simpel word neergezet en dat deze toch ondanks zn uiterlijk bovenaan komt te staan.

Tupelo
16 mei 2017, 19:28
Waarschijnlijk een wijs besluit. :)

Pirlala
17 mei 2017, 04:30
Ik weet dat we andere topics zijn die gaan over tweedehands spul. Maar wat is een realistische prijs voor een tweedehands pacifica? Waar ligt de grens tussen wat reel is en waar bij je moet afvragen of iets wel waard is? Hoop dat jullie begrijpen dat ik de betreffende advertentie niet zomaar hier neerzet om mijn eigen kansen te verkleinen ;)

Kakihara
17 mei 2017, 07:37
Dat hangt een beetje van het type af: voor een EG zou ik geen €100 over hebben, een Pacifica 112 zou voor om en bij de €150 moeten kunnen.

no 1 hops
17 mei 2017, 08:11
hss yamaha met versterker binnen je budget
https://link.marktplaats.nl/m1165716859

zonder versterker
https://link.marktplaats.nl/m1165441451

en omdat je country clean western gitaar benoemd is deze met volledig maple hals voor wat meer snappy hoog ook een optie
https://link.marktplaats.nl/m1163881049

en dat allemaal op de eerste pagina van marktplaats bij trefwoord yamaha ;-)

Pirlala
17 mei 2017, 08:17
Haha ja je zet t zelf al neer, het gaat inderdaad om de derde link uit je bericht. Het gaat volgens de eigenaar om een yamaha pacifica 112. Deze past qua looks bij mij en is ook niet heel ver hier vandaan.

Tabula Rasa
17 mei 2017, 08:23
Die derde zeker doen voor die prijs. Wel even goed kijken naar de brug en de intonatie. Zal niet helemaal oké zijn, maar is goed bij te stellen. Heb je 175 over voor een versterker. Daar kan je echt wel wat leuks voor vinden.

Tabula Rasa
17 mei 2017, 08:33
Laat je trouwens niet afschrikken door mijn opmerking over de brug. Dat kan je zelf fixen met een schroevendraaier. We praten je hier wel door die paar stappen heen. Met een fatsoenlijk stemapparaatje en een kruiskopschroevendraaier lukt dat je wel.

Pirlala
17 mei 2017, 08:38
Dank je wel :) Ben ook erg blij met de support op dit forum. Op korte termijn even langsgaan want de prijs is erg mooi denk ik. Ik laat jullie weten of deze het geworden is!

Rogueny
17 mei 2017, 14:02
Dank je wel :) Ben ook erg blij met de support op dit forum. Op korte termijn even langsgaan want de prijs is erg mooi denk ik. Ik laat jullie weten of deze het geworden is!

We wachten met smart af...!

Napoje
17 mei 2017, 16:01
Leuk versterkertje voor erbij?

http://link.marktplaats.nl/m1154592802

munkie
17 mei 2017, 21:01
HSS powerstrat, idd Yamaha Pacifica, Cort G serie. Als je SSS wil: London City. Les Paul achtig: Vintage (merk). Gitaar meteen naar de gitaarbouwer brengen voor een full setup. Afstelling is alles.

Versterking: Fender Mustang I maar dan meteen doorprikken naar een stevige kast met minimaal 1 goede 12 inch luidspreker, liefst 2. Wat Fender hier hardwarematig gepresteerd heeft tart iedere beschrijving maar de modeling software is prima. Anders: Roland Cube 15/30.

Alles 2dehands op MP uiteraard, Yam Pac zie ik regelmatig onder de 100, Fender ampje 50 a 60 euro.

Fusion
18 mei 2017, 06:48
Tweedehands is ook een optie idd. Ibanez RG3xx of RG4xx zie je wel voor die prijs. Maar dan moet je de gitaar wel kunnen beoordelen op bang for buckness en wat ervaring hebben

TobyW
18 mei 2017, 06:56
Ik lees regelmatig positieve dingen over Harley Benton, het huismerk van Thomann. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

postbus31
18 mei 2017, 07:32
Ik lees regelmatig positieve dingen over Harley Benton, het huismerk van Thomann. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

........ maar ook regelmatig dat het volledig ruk is. Beetje een loterij. Of je daar als beginnende gitarist aan wil meedoen. Dan is een pacifica toch de meest verstandige keuze.


Verzonden uut Knoal mit mien aaiPad 😏

terrasbeest
18 mei 2017, 11:06
Wat je ook koopt : zorg dat je instrument makkelijk bespeelbaar is ( goed afgesteld ), want een beginner let daar helemaal niet op. Neem iemand mee naar de winkel die ervaring heeft.

Fusion
18 mei 2017, 11:35
Idd. Een cruciale tip. Neem iemand mee die er verstand van hebt. En zoek samen wat uit, iets wat je uitgeprobeerd hebt

the sure thing
18 mei 2017, 11:55
Wat je ook koopt : zorg dat je instrument makkelijk bespeelbaar is ( goed afgesteld ), want een beginner let daar helemaal niet op. Neem iemand mee naar de winkel die ervaring heeft.

... veruit de belangrijkste tip. Bespeelbaarheid = plezier


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
18 mei 2017, 19:11
Versterking: Fender Mustang I maar dan meteen doorprikken naar een stevige kast met minimaal 1 goede 12 inch luidspreker, liefst 2. Wat Fender hier hardwarematig gepresteerd heeft tart iedere beschrijving maar de modeling software is prima.



Grappig. Toen laatst in een ander draadje iemand niet tevreden was over het geluid van zijn Mustang opperde ik ook om eerst eens een grotere speaker te proberen. Van diverse zijden werd toen beweerd dat het weinig verschil uit zou maken omdat het toch maar modeling bleef...
Er werd toen een vergelijking gemaakt
met een Princeton. Apples and oranges... Ik blijf erbij dat met een grotere speaker wel degelijk winst valt te behalen.

arjanb01
18 mei 2017, 19:33
Een grotere 12 inch speaker geeft meer breedte, warmte en body aan het geluid. Maakt geen bal uit dat het modelling is.

Pirlala
18 mei 2017, 20:33
Ik ben vanavond trotse eigenaar geworden van een yamaha pacifica 112 natural ! Ik wil jullie bedanken voor de tips en adviezen. Nu gaan kijken voor een versterker.

the sure thing
18 mei 2017, 20:46
Pics!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tupelo
18 mei 2017, 20:50
Yep doe maar, is 't die natural geworden, met maple hals/toets ?
Kwaliteit durf ik wel op de vertrouwen, maar die oogt nog best oké ook.