PDA

View Full Version : ARIA 1982 - Pickup Combi MP3: slappen en picken



De Teng
30 juli 2003, 18:02
Mijn Aria Pro II TSB 350 heeft nu een Lakland Setup met Bartolini's! Ik heb er lang op moeten wachten, maar dan heb je ook wat. Wel passief overigens, wat ik erg lekker met mijn graphic EQ kan oplossen. De shelving knoppen maken het dan helemaal af. ;)


Op pagina 2 onderaan een link naar 2 mp3tjes met slap- en picking techniek op alle pickup combinaties.

Ik wilde jullie het geluid niet besparen... mp3 is bas met gitaar erbij, waar ik de EBS pedaaltjes voor de bas zo af en toe ook inschakel, erg funky! Ik kan nu heeeel veeeeel kanten op :D

Ff analyse...

0:53s - BassIQ aan. J/MM single coil stand.
1:12s - BassIQ uit, Octabass aan.
1:31s - Octabass uit, MM (serie) + J-type
1:50s - BassIQ bij MM/J setup aan [slap mode aan ;)]
2:10s - BassIQ weer uit.
2:38s - [Slap mode uit]
3:18s - Solo stukje bas met Unichorus aan.

http://www.warande.uu.nl/~bgall/music/Bart%20Aria%20en%20G&L.mp3

En nu houd ik op met editen hoor... ;)

Oh ja.. om het af te leren: Koel stukkie snel picking :D

http://www.warande.uu.nl/~bgall/music/De%20Tengs%20New%20Aria.mp3

http://www.warande.uu.nl/~bgall/images/BartAria.jpg

De Teng
30 juli 2003, 21:28
Geen berichten...? :(

bassopotmus
30 juli 2003, 22:21
GEIL....

Lijkt wel een fucking racecar met die stripes...

Ja vettig man, je mp3 klonk erg mooi vol, goede keus man die barts. Beetje liefjes voor mij persoonlijk.

Ben wel jaloers ja.. :oops:

Semafoor
30 juli 2003, 22:48
Lijkt me zo ongeveer de perfecte combinatie die je daar hebt :), veel plezier er mee, maar dat moet wel lukken denk ik.

De Teng
31 juli 2003, 09:44
Dank, basso, jij zou toch Seymour Duncans erop gooien op die OLP van je? Wat vind je trouwens van het BassIQ geluid tijdens die tweede mp3?

't Is idd de perfecte combi ja, echt praktisch alles kun je ermee vinden. Het vereist nogal veel bestudeertijd.... maar dan heb je ook wat. Ik ben nu al geil van de MM serial met J element setup en de standaard jazzy sounds....MUUUH :o

basswasp
31 juli 2003, 10:33
Bas ziet er goed uit en klinkt ook goed, met zo'n drum erbij grooved 't helemaal. Welke drumcomputer heb je gebruikt? Ik ben zelf nog op zoek naar een goede.

De Teng
31 juli 2003, 10:37
Een of ander simpel progje, wat bij guitar tracks zit van Cakewalk. Niet van mij, maar wel bruikbaar. Beetje opschroeven met Cubase en klaar ben je. We zijn weer tegelijk bezig... ;)
(jij schrijven, ik editen van mijn eerste bericht)

basswasp
31 juli 2003, 10:42
Je hebt de link naar je eerste mp3 wegge-edit ;)

http://www.warande.uu.nl/~bgall/music/AriaGrowl.mp3

De Teng
31 juli 2003, 10:44
Dank...viel wel in de smaak dus? De tweede is wat meer totaal ingevuld, vandaar :)

basswasp
31 juli 2003, 10:59
Die eerste vond ik mooier, alleen hoe je speel je dat begin-loopje nu? Ik kom er niet helemaal uit wat die hoge noten betreft. Zoies moet het zijn:

G|--------------------13h14----
D|--------------------12------------
A|------x-5-7-7-5------------------
E|-0-0-------------------------------

of zoiets:

G|--------------------13h14---
D|--------------------13p12----
A|------x-5-7-7-5-------------
E|-0-0--------------------------

Maar ergens hoor ik ook weer dat die hoge a steeds klinkt...


help! :wink:

Phyrexian
31 juli 2003, 11:14
vette clips man!

tip van de webdesigner in mij:
haal die spaties uit je filenames en vervang ze door underscores _
dan verschijnen die lastige '%20' dingen niet meer op elke plaats waar je een spatie hebt.

De Teng
31 juli 2003, 13:09
Ha, gelijk alles uitvogelen he? Goed bezig! :D

Uit het hoofd, ben nu op de universiteit, maar The Master zal het even uitleggen. :razz: (geintje) Kan trouwens zijn dat het fout is, ik heb mijn bas dus niet bij me. Eigenlijk het opschuiven van het akkoord naar een fret hoger, maar het kan ook alleen dat laatste nootje betreffen. Ik zal het vanavond nog ff exact opzoeken.

13-14
11-12
12-13
------
Dit is dat accoordje, van die zeven dingen ertussen in, klinkt wel cool.

Later ook nog:

12
11
12
--

Jeremy B.
31 juli 2003, 15:17
jah..

dat eerste MP3'tje vond ik op zich wel grappig, zitten leuke geluiden bij, maar erg erg slordig ingespeeld. Je had trouwens ook wel wat mogen variëren in je grooves, want een kleine 4 minuten komt me een beetje m'n strot uit. Komt trouwens ook mede door de vreselijk irritante gitaartje. Had je niet alleen bass en drums kunnen doen??? Die drum is wel funky namelijk. Probeer trouwwens je bassIQ en je Octabass 's te combineren. Stuur je signaal vanuit je bas dan eerst door je bassIQ en dan door je Octabss. Dat knalt erover!!! 8-) Dan krijg je namelijk echt van die Bootsy-achtige sounds!

En (sorry hoor haha maar je vroeg een mening) dat 2de MP3'tje werd ik kriegel van.. die had je eigenlijk wel weg kunnen laten als 't aan mij lag. :roll: Dat vind ik toch wel zo'n nutteloos stukje gepriegel.... hmmm misschien snap ik 't gewoon niet, maar ach... ehehe

je bas is wel te gek en de sounds zijn zeer OK. :lol: ehe toch nog een positief puntje!

De Teng
31 juli 2003, 15:37
jah..
Probeer trouwwens je bassIQ en je Octabass 's te combineren. Stuur je signaal vanuit je bas dan eerst door je bassIQ en dan door je Octabss. Dat knalt erover!!! 8-) Dan krijg je namelijk echt van die Bootsy-achtige sounds!

Doe ik af en toe ook wel, maar het geluid wordt soms wat geforceerd daardoor. Ze adviseren van EBS om de Octabass eerst te schakelen en dan de BassIQ. Komt vast omdat de BassIQ dus dat envelopfilter heeft en de Octabass dat moeilijk triggered. Overigens heb ik hem wel vrij zacht staan. Kan me wel voorstellen dat het wat lang wordt, ik dacht ik speel maar gewoon door, ik had de drumfile nog voor wat anders liggen. Als je goed luistert denk ik soms...'Oh ja... dit was't refrein' :o

Ik wil nog wel een iets korter dingetje inspelen, met wat meer effecten shit erbij, if you'd like. :)

Clunk
31 juli 2003, 15:59
En (sorry hoor haha maar je vroeg een mening) dat 2de MP3'tje werd ik kriegel van.. die had je eigenlijk wel weg kunnen laten als 't aan mij lag. :roll: Dat vind ik toch wel zo'n nutteloos stukje gepriegel.... hmmm misschien snap ik 't gewoon niet, maar ach... ehehe

je bas is wel te gek en de sounds zijn zeer OK. :lol: ehe toch nog een positief puntje!


:D nee, ligt niet aan jou, ik had het ook, klinkt een beetje rommellig...
tenminste, dat vond ik :oops:
maar ergens toch ook wel ok, het is een beetje te...
maar das neit egt om alleen maar negatief te doen, want ik ben wel jaloers op je sound..

De Teng
31 juli 2003, 16:17
Is bij die tweede idd ook wel een beetje zo ja, af en toe wat naast de accenten. Er staat wel een link een paar berichten onder het origineel alleen een met bas he? Maar ook niet echt netjes. Ach.. who cares. Ik sta hier ook niet auditie te doen, gaat ff om de sound.

basswasp
31 juli 2003, 16:29
Ha, gelijk alles uitvogelen he? Goed bezig! :D

Uit het hoofd, ben nu op de universiteit, maar The Master zal het even uitleggen. :razz: (geintje) Kan trouwens zijn dat het fout is, ik heb mijn bas dus niet bij me. Eigenlijk het opschuiven van het akkoord naar een fret hoger, maar het kan ook alleen dat laatste nootje betreffen. Ik zal het vanavond nog ff exact opzoeken.

13-14
11-12
12-13
------
Dit is dat accoordje, van die zeven dingen ertussen in, klinkt wel cool.

Later ook nog:

12
11
12
--
Jaja :D

The Master moet 't vanavond maar even uit gaan zoeken, want die Maj7-akkoorden opschuiven klinkt niet helemaal zoals het hoort. Alvast bedankt in ieder geval.

Waar kan ik de officiële tabboeken bestellen?

De Teng
31 juli 2003, 17:01
G|-----------------------14h15----
D|-----------------------12--------
A|--------5-7-7-5--13-------------
E|-0-0-x---------------------------

En zo moet ie kloppen... ;)

Oh ja.... tablatuur is te bestellen bij de betere vakhandel en/of boekwinkel bij u in de buurt. Dat ik dat nog eens mag meemaken :D

bassopotmus
31 juli 2003, 20:43
Ja ik ga waarschijnlijk voor een seymour humbuckertje.

Kein verzoekje..Kan je dezelfde lijn/lijnen eens opnemen met de verschillende pu opties?

De Teng
31 juli 2003, 20:58
Ja hoor... ik ga dan niet spelen met de volume knoppen ok? :D

Combi's zijn dus:

MM - single coil/parallel coils/serie coils
J + MM- etc..
Alleen J-

Totaal 7 combinaties dus. Ik zal mijn best eens even doen. Maar nu ff niet. ;)

bassopotmus
31 juli 2003, 21:02
cool thanks man, maar denk je nu dat je een volwaardige jazzsound hebt?
Dus echt SC+SC? Niet om een wise guy te zijn, maar het lijkt me meer een benadering van die sound?

De Teng
1 augustus 2003, 09:20
Nee, je hebt groot gelijk, maar je kunt met deze sound wel meer kanten op. Als je een J sound wil, dan moet je een J-bas kopen. Het was meer omdat ik echt een baggergeluid had en dat sterk wilde verbeteren. Is dus gelukt, maar een jazz wordt het niet. 't Komt vooral door de ietwat andere positie van het MM element en natuurlijk omdat het zo'n aparte bas is. Klinkt toch echt gewoon anders.

Ik moet er overigens wel bij zeggen dat als ik alleen het hals element gebruik, ik wel een erg jazzige bas heb!

Wise guy, you're right ;) Zie het als een bruikbare kruising tussen een jazz en een music man, met alleen maar bruikbare sounds!

De Teng
3 augustus 2003, 15:11
Shit man.. zit ik nieuwe knopjes op mijn potmeter te drukken, maak ik de potmeter half kapot... moet er een nieuwe in. :o

Staat trouwens erg cool met van die vintage J-knoppies erop.

Basso...hier de twee files, eentje met alle pickupstanden met picken, het andere filetje met slappen. Je ontdekt vanzelf wel welke stand het is. Volgorde zoals vermeld hierboven.

http://www.warande.uu.nl/~bgall/music/Aria_Modes_Slapping.mp3

http://www.warande.uu.nl/~bgall/music/Aria_Modes_Picking.mp3

PS: Ik duld geen tegenspraak op de kwaliteit van spelen. Improviseren met een grote 'I' heet dat. En picking gaat idd beter dan slappen ja :D

basswasp
3 augustus 2003, 15:33
Hoe krijg je zo die potmeter kapot? Je zit die knoppen er toch niet met een hamer op te meppen ofzo? ;)

De Teng
3 augustus 2003, 15:34
Nou.. bijna... ik drukte nogal hard, omdat de potmeter wat breder was dan de oude knopjes die erop zaten. Knak.... :o

bassopotmus
3 augustus 2003, 16:48
Das zeker een bruikbare en allround bass, de samples geven toch allemaal zeer diverse sound, Al vind ik de Slap op de J enkel maar niets.

Maar Ik dig deze shit wel, al prefereer ik een combi van een losse jazz en een MM.

De Teng
3 augustus 2003, 16:53
Die laatste zou ik ook niet gebruiken, maar voor de vorm heb ik het toch maar zo gespeeld. Weet je ook wat juist niet kan he?

Ik ben er idd erg blij mee, diverser kun je amper op een bas gaan.

Clunk
3 augustus 2003, 19:13
ik vind bartolini geil :D, al vind ik die eerste sample van net wat veel mid, en leeg ...
maar hij klinkt dik ok,. eig zou ik bartolini's in mn ibanezje willen gooien, en danneh, ook een bas kopen met een MM config :)

De Teng
4 augustus 2003, 10:53
Bart MM element op marktplaats te koop... 70 euro incl. transport.

Clunk
4 augustus 2003, 21:10
weet ik, maar dan moet ik vrezen.. die past niet zomaar op mn soundgear.. dan had ik eig een olp moeten hebben, had ik em er zo in kunnen zetten..
en das ook precies wak gaat doen als ik weer geld heb :)

De Teng
4 augustus 2003, 21:16
Volgens mij kun je beter je frees vrezen. Of gevreesd frezen, maar bij voorbaat al vrezen (of frezen?) is niks gedaan.

Clunk
4 augustus 2003, 21:52
blablablablabla wiseguy :D :evil:

bassopotmus
5 augustus 2003, 11:35
of basso scoord ff een Bart MM

De Teng
5 augustus 2003, 11:43
Dat digt ie vast wel weer

Clunk
5 augustus 2003, 12:25
digt helemaal de grond in die gozer :P