PDA

View Full Version : Reampen



VincentZaalberg
10 mei 2017, 21:45
Toch maar eens een post aan wijden. Soms heb je wat nieuwe input van anderen nodig...

Reampen, hoe doen jullie het? En vooral hoe doen jullie het ruisvrij?

De hoeveelheid extra ruis of hiss maakt in mijn ervaring de opname onbruikbaar. Ik doe het al jaren, maar zonder goed resultaat.

Gitaar
Radial J48
Focusrite liquid saffire 56 IN
Pro Tools/Logic
Focusrite liquid saffire 56 OUT (mastervolume bypass aan uiteraard)
Radial JCR (groundlift aan)
Versterker

Wie heeft de gouden tip?

Arvoitus
11 mei 2017, 09:24
Over wat voor ruis/hiss praten we?
Hoe voed je je preamp?
En wat voor kabel gebruik je tussen je interface en je reamp box?

VincentZaalberg
11 mei 2017, 16:12
Hi Arvoitus,

misschien zie jij het licht?

Over wat voor ruis/hiss praten we?
https://youtu.be/FWm1wRMUoso

Hoe voed je je preamp?
DI track uit Pro Tools (trackfader en masterfader op nul=open)
Interface unbalanced out (mastervolume bypassed)
Radal JCR reamp
Gitaarversterker (gitaarkabel recht van de reamp box naar de preamp)

En wat voor kabel gebruik je tussen je interface en je reamp box?
Zowel een gitaarkabel als een XLR kabel met adapter naar 1/4" plug geprobeerd met hetzelfde resultaat.
Voor zover ik kan ontdekken heeft de interface geen XLR out. Ik twijfel of dat überhaupt uitmaakt.

duckman
11 mei 2017, 16:38
Ik heb best veel aan reamping gedaan en ruis was nooit een probleem omdat het meestal toch high gain was.
Hiss wel en dat kwam bij mij door de stroom voorziening en het elektrische veld van alle gear.
Aangezien ik eren home demo studio heb was het te kostbaar om dit allemaal op te lossen.

Nu geen last meer van want ik heb een Kemper amp :-)
Die sluit ik aan via SPDIF aan mijn focusrite 18i8 en dat werkt perfect.

Fusion
11 mei 2017, 17:00
Is ruis potentieel niet juist meer een probleem bij highgain? M.a.w. als t met highgain lukt, moet t met cleanere sounds toch hel3maal lukken? Of is dat te simpel gedacht

VincentZaalberg
11 mei 2017, 20:13
Klopt wat je zegt Fusion.
Ik heb ook veel gereampt met high gain geluiden. Waar Duckman denk ik op doelt is het gegeven dat met veel moderne distortion over je gitaargeluid de ruis van het reampen veel minder hoorbaar is omdat het simpelweg gemaskeerd wordt.
Maar zoals je hoort in de opname is het met vervorming die wat meer vintage klinkt wel echt een probleem zoveel hiss...

Bedankt voor je tip Duckman ik ga eerst eens proberen te reampen in een andere kamer wie weet scheelt het hiss.
Ik hoor veel mensen over spdiff voor reampen. Een kabeltje proberen is denk ik ook de moeite wel waard.

duckman
11 mei 2017, 20:56
Wat Vincent inderdaad zegt, ruis is dan minder hoorbaar. Ik moet wel zeggen dat dit natuurlijk ook niet abnormaal veel ruis moet zijn (zeg maar de standaard amp ruis)...maar daar heb je met direct opnemen ook "last" van..


Is ruis potentieel niet juist meer een probleem bij highgain? M.a.w. als t met highgain lukt, moet t met cleanere sounds toch hel3maal lukken? Of is dat te simpel gedacht

Arvoitus
12 mei 2017, 09:30
Download voor de grap eens een DI track van internet, heb je dan ook ruis in je re-amps?

guitarkid2
12 mei 2017, 12:15
heb ooit "gerampeded" met de di track op een mp 3 spelert
klonk lang niet slecht, best wel goed eigenlijk
als je er 1 heb die wavjes afpeelt dan klink vast nog beter

VincentZaalberg
12 mei 2017, 22:35
Arvoitus en Guitarkid2 ook bedankt voor de input. Dat ga ik zeker proberen.

VincentZaalberg
18 mei 2017, 21:46
Wel zo flink om nog te posten wat het nou was:

Probleem geïsoleerd tot de firewire poort van Imac 2011.

Erik de Perik
18 mei 2017, 23:45
Ben ik wel benieuwd wat er aan de hand is. Niet als reamper (nooit gedaan) maar als Mac gebruiker.

VincentZaalberg
19 mei 2017, 19:08
Hi Erik,

dat snap ik. Een week research kort:

Het soort/merk chipset van de firewire poort is alles bepalend voor de compatibiliteit met welke audio interface dan ook. Start je Mac met cmd+s als je wilt weten welk merk firewire chipset je hebt. Zelfs met de top modellen van het merk RME bekend om zijn betrouwbaarheid zijn er gewoon keiharde issues.

Het goede nieuws is dat alle chipsets van Texas Instruments (die samen met Apple firewire heeft ontwikkeld) met alle audio interfaces werken.

Het slechte nieuws is dat in moderne Macs ook chipsets van andere merken worden gebruikt (zoals b.v. Lacent). Dat kan bij firewire audio interfaces ruis veroorzaken over de geluidsmonitors, continu of alleen als je met je muis beweegt of over bepaalde plaatjes of adds hoovert, of zoals in mijn geval bij het reampen.

Slechte keus dus van Apple om met Texas Instruments te breken.