PDA

View Full Version : Welk pedaal klinkt als een CAE 3+SE preamp of OD100 versterker?



tnijland
9 mei 2017, 20:46
Ik was voor mijn pedalen set als uitbreiding nog op zoek naar een pedaal dat een beetje lijkt op die typische Custom Audio crunch of lead sound van de OD100 versterker of de CAE3+SE preamp. Die hebben een soort van Steve Lukather achtige lead-sound.

Iemand enig idee of er pedalen zijn die een dergelijke sound kunnen fabriceren?

arjanb01
9 mei 2017, 21:30
Ik denk dat je dan het bogner ecstasy red pedaal nodig hebt, Pete Thorn demo:

https://youtu.be/2TolmmTn36Y

the sure thing
9 mei 2017, 21:35
Voor een zingende vette leadtone vol met verzadiging: Brunetti Mercury Drive


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tnijland
9 mei 2017, 21:39
Bedankt, ik had zelf deze ook al gevonden: Luke Distillery

https://www.youtube.com/watch?v=-kSQ1b_3R9Q

De Brunetti heb ik maar deze pedalen hebben allemaal vrij veel het typische Marshall geinspireerde mid karakter terwijl een CAE3+SE of OD100 juist meer wat meer lijkt op een Soldano SL100. Een vergelijkbare rafelige overdrive maar dan met een wat meer zangerig karakter ;-)

Big E
9 mei 2017, 22:41
Ik meen mij te herinneren dat de Suhr Riot gebaseerd is op een CAE OD100. Ik heb hem ooit gehad. Op het juiste cleane kanaal klinkt hij fantastisch. Of je er de Lukather sound uit kunt halen durf ik echter niet te zeggen. Overigens speelde Lukather de laatste keer dat ik hem zag spelen op een Bogner ecstasy, dus de suggestie Bogner Red is zeker niet verkeerd.

the sure thing
9 mei 2017, 23:18
Ik meen mij te herinneren dat de Suhr Riot gebaseerd is op een CAE OD100. Ik heb hem ooit gehad. Op het juiste cleane kanaal klinkt hij fantastisch. Of je er de Lukather sound uit kunt halen durf ik echter niet te zeggen. Overigens speelde Lukather de laatste keer dat ik hem zag spelen op een Bogner ecstasy, dus de suggestie Bogner Red is zeker niet verkeerd.

Lukt het om met de Suhr Riot een "verzadigde zingende leadtone" te creëren? En dan ook nog eens met een strat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Big E
10 mei 2017, 00:03
Geen idee. Ik heb er nooit met een strat over gespeeld :-). Maar de TS vroeg naar een pedaal dat lijkt op de OD100 en dat is deze dacht ik.

telerocker
10 mei 2017, 20:44
Lukt het om met de Suhr Riot een "verzadigde zingende leadtone" te creëren? En dan ook nog eens met een strat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Je gaat een heel eind komen. Ik heb de Riot en de Brunetti MB 2. De Brunetti heeft wel zijn eigen sound, de Riot is neutraler en klinkt iets lichter (minder bas), maar ook erg amplike. Beiden over het cleane kanaal. De Brunetti heeft wel meer gainreserves, the Riot heeft stiekem ook behoorlijk wat gain aan boord.

Het voordeel van de Riot is dat hij je drivekanaal een mooie boost kan geven als je gain op de Riot op 11 uur houdt. De MB2 over een overstuurd drivekanaal vind ik minder een succes. Die doet het als standalone voor een clean kanaal beter. Het solokanaal op de MB2 prikt mooi door de mix dankzij de midknob. Dat kanaal is helderder dan kanaal 1 dat is gebaseerd op de bestaande Mercury Box.

Een alternatief kan de Emma Reezafratzitz zijn: een boel gain en klinkt ook behoorlijk als een verlengstuk van je amp.

Erik de Perik
10 mei 2017, 20:52
Ik denk niet dat een pedaaltje in de buurt van een CAE 3+ preamp komt. Zo'n Fender clean circuit prop je niet zomaar in een pedaaltje.

arjanb01
10 mei 2017, 21:18
Als dit geen lukather sound is dan weet ik het niet meer, nogmaals de bogner ecstasy red, mooi pedaal zeg! Vanaf ongeveer 8:00

https://youtu.be/lZWDmmTVT64

Brum
10 mei 2017, 21:59
Dit alles zit toch behoorlijk in de Marshall-achtige hoek? Bogners en CAE's zijn toch min of meer gemodificeerde Marshalls? Dan is de keus toch best groot qua pedalen.

Check eventueel ook 's de gear test filmpjes van Pete Thorn.

Erik de Perik
10 mei 2017, 22:57
Ik vind dat Bogner pedaal wel errug goed klinken hoor! Maar Fender clean hoor ik nog niet..... :soinnocent:

arjanb01
11 mei 2017, 06:14
Volgens mij ging dit topic over de Lukather crunch/lead sound. Waarom wordt er dan gemiept over Fender clean????
Wil je fender clean, neem een fender amp of een amp met een 6l6 of 6v6 eindtrap.
Lukather gebruikte zoveel amps. Boogies, zelfs in de jaren 70s Marshalls, racks bestaande uit mesa's en nu bogners.
Uit een pedaal kun je zijn sound ook benaderen. Daarom postte ik de bogner ecstasy red. Imo de sound die het dichtste bijkomt. Ik denk dat de basis gewoon een Britse klinkende amp is juist.

Brum
11 mei 2017, 08:38
Ik snapte dat Fender verhaal ook niet helemaal als de topicstarter om het lead geluid van Lukather uit een doosje vraagt. En inderdaad, vooral Brits. Carl Martin Plexitone, eender de kleine of de grote versie zou ook geen rare optie zijn. Die Bogner pedalen zijn zeker goed. De Burnley zou misschien ook nog een optie zijn. LaGrange wellicht ook wel (wel duur!).

Nogmaals, check het YouTube kanaal van Pete Thorn anders 's. Die zit ook in de pop/rock hoek en is ook nogal verzot op alles wat gain voortbrengt.

arjanb01
11 mei 2017, 08:53
Pete Thorn geeft zelf in z'n Q&A filmpjes aan dat voor de Lukather sound die bogner red het beste gebruikt kan worden. Dit was na een vraag van een kijker.

the sure thing
11 mei 2017, 09:24
Er is nog een alternatief: de Soldano Super Charger. Een fantastisch pedaal, wordt niet meer gemaakt maar mán wat een tone. Ik heb er een keer over gespeeld bij Guitar King in Boekel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
11 mei 2017, 11:40
Ik heb niet goed gekeken en ging van de topic titel uit en daar heb ik spijt van.... sorry!

:makeup:

jutter
11 mei 2017, 11:50
De sound van het pedaal is sterk afhankelijk van de versterker waarvoor je hem hangt. Nogal logisch eigenlijk want neem elk willekeurig pedaaltje en hang die aan een Vox of Marshall, Fender, Engl, of weet ik veel wat. Op elke versterker zal hij anders klinken.

arjanb01
11 mei 2017, 12:05
Dat inderdaad. Welke amp gebruikt de ts, is misschien nog wel de belangrijkste vraag en daar een matchend pedaal bij zoeken. Niet elke amp slikt een pedaal even makkelijk als een meisje van lichte zeden😁

jutter
11 mei 2017, 12:10
Dat inderdaad. Welke amp gebruikt de ts, is misschien nog wel de belangrijkste vraag en daar een matchend pedaal bij zoeken. Niet elke amp slikt een pedaal even makkelijk als een meisje van lichte zeden��

Maar ook niet elk meisje van lichte zeden slikt even gemakkelijk hoor :D

arjanb01
11 mei 2017, 12:30
Als je er voor zou betalen toch wel ?😁

tnijland
11 mei 2017, 19:02
Ik ben ook niet helemaal overtuigd van de stelling dat het een typische Marshall sound is. Het oversturing karakter is heel typisch met een soort van rafelige crunch (ook bij OD100 clean met de boost aan) die voluit een beetje dat Soldano SL karakter krijgt maar dan minder vet en juist wat dunner en meer zangerig zoals bijvoorbeeld bij violen.

Mijn ervaring was eerst een CAE3+SE preamp met de Scott Henderson en Lukather modificaties in combinatie met een Mesa/Boogie 295 6L6 eindtrap. Veel forumgenoten hadden de VHT eindtrap met EL34 buizen. Jaren later kocht ik een OD00 Scott Henderson versie die weer uitgevoerd was met 6L6 buizen.

Het mooie was dat de CAE goed klonk over beide type eindversterkers en dus juist iets neutraler is. Een goede opmerking was overigens ook de vraag van het type versterker. Ik wil het als extra sound combineren met mijn Lex Bos Buddy 50W EL34 amp. Het grappige is dat ik al een perfecte crunch en lead Marshall sound heb met de Lex Bos Superdrive.

Daarmee zeg ik dus niet dat er geen Marshall karakter in zit maar maar de CAE sound was imo net als de Soldano wat meer een eigen specifieke modern solo sound en dus net wat anders dan het typische Marshall kopie pedaal. Dat wordt ook erg duidelijk als ik deze test met de AX8 modeler uitvoer.

Tot slot heb ik Suhr zelf nog even gevraagd en die raadden (uiteraard) hun nieuwe Eclipse pedaal aan: https://www.youtube.com/watch?v=u-gbnyEuqZg (en geen opmerkingen over de makeover van Pete Thorn ;-)

telerocker
11 mei 2017, 19:08
Die Eclipse is wel een erg mooi en veelzijdig pedaal.

Erik de Perik
11 mei 2017, 20:35
Die CAE is gebouwd om een kleinere installatie mee te nemen on tour. Het clean is Fender/Boogie, crunch Marshall en lead Soldano. Tenminste, dat zegt Bob Bradshaw.

tnijland
12 mei 2017, 20:16
Iedereen hartelijk bedankt voor de informatie. Ik heb besloten om binnenkort de Bogner Red en de Suhr Riot als kanshebbers te gaan testen.

arjanb01
12 mei 2017, 20:20
Top! Post ons je bevindingen!

D3nnis
12 mei 2017, 20:37
Misschien dat de Seymour duncan Palladium nog interessant kan zijn?

Erik de Perik
12 mei 2017, 20:50
Iedereen hartelijk bedankt voor de informatie. Ik heb besloten om binnenkort de Bogner Red en de Suhr Riot als kanshebbers te gaan testen.

Suhr Riot vond ik niet veel bijzonders. Als je amp sound al goed is komt er zeker meer.

tnijland
12 mei 2017, 21:35
Misschien dat de Seymour duncan Palladium nog interessant kan zijn?

Ha, ha die vent in de demo video van hun speelt zeker 10x zoveel noten als ik:

https://www.youtube.com/watch?v=q4XvQLPe3h0

Maar het lijkt wel een veelzijdig pedaal alhoewel het wel echt als een pedaal klinkt (waar heb ik dat nou eerder gehoord ;-)

telerocker
13 mei 2017, 00:46
Ik vind de Eclipse fijner klinken dan de Palladium. In elk geval meer amplike.

the sure thing
13 mei 2017, 08:26
Iedereen hartelijk bedankt voor de informatie. Ik heb besloten om binnenkort de Bogner Red en de Suhr Riot als kanshebbers te gaan testen.

Hou ons op de hoogte


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
13 mei 2017, 10:31
Ik vind de Eclipse fijner klinken dan de Palladium. In elk geval meer amplike.

Ik heb de Eclipse nog nooit in het echt gehoord, zou dus zomaar kunnen.
De palladium vond ik zeker niet alleen maar metal, zoals het eerder genoemde filmpje zou kunnen doen vermoeden.

the sure thing
18 mei 2017, 12:05
En?! Is de Riot al getest?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk