PDA

View Full Version : Marshall 1959 vs Bugera 1960



VincentZaalberg
8 mei 2017, 16:22
Voor de plexi liefhebbers.
Nergens nog had ik zelf een vergelijkbare video gevonden. Vandaar dat ik maar een testje op video heb gezet.
De vraag zal zijn: vinden jullie het de 2000,- euro extra waard?

https://www.youtube.com/watch?v=FWm1wRMUoso&feature=youtu.be

duckman
8 mei 2017, 16:49
leuke demo, goede referentie licks/riffs ook! Meteen maar geabonneerd :-)
Wat betreft de amps: beide klinken erg goed zeg, kende Bugera eigenlijk niet maar dit verraste me positief.

VincentZaalberg
8 mei 2017, 17:53
Hallo Duckman,

prettig kennis maken ;)
Ik ervoer min of meer hetzelfde als wat jij beschrijft toen ik de Bugera 1960 voor het eerst hoorde!

Grt. Vincent

pasqual
8 mei 2017, 21:29
Goeie demo Vincent! Ik vind ze niet voor elkaar onderdoen op basis van deze video. Er zit zelfs een bijgeluid in het Marshall signaal waar de Bugera geen last van heeft. De Bugera heeft "clean" iets meer body.

VincentZaalberg
8 mei 2017, 22:29
Hi Pasqual,

zeker!

Erik de Perik
8 mei 2017, 23:16
Mooi gedaan man! Lekker clean zonder gekut met delays, aansprekende licks, etc.
Was al langer op de hoogte dat een Bugera 1960 een 1959 clone zou zijn, maar als je een een demo hoorde was het niet om aan te horen en ik mag zelf niet naar een muziekzaak van m'n moeder.
Ik vind het verschil minimaal, maar de Bugera heeft over het geheel wat donkerder/meer body dan de Marshall.

NLF
8 mei 2017, 23:36
Moeilijk om op basis van dit filmpje een oordeel te vormen (in een ruimte zelf verschillende amps over dezelfde kast proberen geeft een beter beeld, filmpjes zijn altijd een beetje beperkt, Segeborn heeft de beste op dit gebied). Een 1959 hoeft trouwens (tweedehands) beslist niet 2000 euro duurder te zijn dan de Brugera (dat wordt er soms inderdaad wel voor gevraagd, maar dat moet je niet betalen). Nieuw zijn ze (erg) stevig geprijsd.

guitarkid2
9 mei 2017, 14:44
vind ze beide slecht klinken

hoe heb je ze opgenomen ?

btw
wel goed filmpje

VincentZaalberg
10 mei 2017, 09:43
Hi Erik,

dankje.
Kleine verschillen inderdaad maar wat je beschrijft heb je denk ik goed gehoord. Daar zit wel een variatie in klank.

VincentZaalberg
10 mei 2017, 09:52
Hoi Guitarkid2,

thanks. Check de exacte Signal Chain rechts boven in beeld.
Zelf vind ik de hoeveelheid extra hiss door toedoen van het reamp proces niet te doen. Maar reampen was in dit geval niet te vermijden voor een consequente vergelijking. Ik heb al zitten spelen met zo'n beetje alle variabelen in de signal chain maar minder hiss dan dit krijg ik niet voor elkaar. Terwijl het in dit geval aan de kwaliteit van de gebruikte apparatuur (zie signal chain) niet zou moeten liggen...

Degene met de gouden tip ben ik dankbaar ;)

guitarkid2
10 mei 2017, 12:09
hiss/ruis maakt me nooit zoveel uit
vind ut nogal schel
vage vermoeden dat dat de schuldige rode nta 1 is

VincentZaalberg
10 mei 2017, 14:39
@guitarkid2: vermoeden bevestigd + plaatsing vlakbij het midden conus. vooral dat laatste, want met de NT1-A kun je ook prima donkerdere opnames maken als deze natuurlijk.

VincentZaalberg
10 mei 2017, 14:56
@NLF: ik vind de Marshall nieuw ook overpriced. In persoon kun je inderdaad een completer beeld vormen denk ik. Ik luister zelf ook liever naar gitaargeluid direct uit een gitaarkabinet dan via de microfoon uit een normale speaker.
Al is het live wel moeilijker vergelijken vind ik want als ik me verplaats tov de speaker heeft dat impact op de manier waarop ik het geluid hoor. Plus, zo snel als in de video kan ik niet omprikken. En dan speelt nog dat je tijdens het gitaarspelen nooit overal exact dezelfde accenten kunt leggen.
Voor mij rede genoeg om zelf een A/B test via opname te doen. Ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat de klank van de versterkers op opname zo dicht bij elkaar zou liggen. Tijdens andere opnames en het spelen van live sets met beide versterkers naast elkaar ervoer ik veel grotere verschillen.