PDA

View Full Version : Nieuwe Pots ect voor vintage pickups?



Sander Groenhuijsen
3 mei 2017, 23:19
(Sorry als dit niet in de juiste categorie staat!)

Ik heb een paar dagen terug nieuwe pickups besteld voor mijn Gibson SG Faded 2016.
Ik vind de gitaar echt ontzettend fijn spelen, helemaal mijn ding, maar ik vind de pickups niet echt geweldig.

Nu heb ik even duur gedaan omdat ik wat extras deze maand heb gekregen en heb bij WolfeTone in America pickups besteld.
Het gaat dus om Vintage pickups (samen 300 eu ong)

Nu lees ik verschillende meningen over nieuwe pots aanschaffen en zelfs een andere bedradig.

Mijn vraag is of dit nou echt nodig is.
Bij een goedkope gitaar kan ik me wel inbeelden dat je kwalitatief betere meuk er in moet hebben, maar bij een Gibson zit (lijkt mij toch) wel goed spul in?

Wil natuurlijk wel waar voor mijn geld als ik hier in investeer!

Ik hoor graag jullie mening hier over!

Gr,

Sander

MikeD
4 mei 2017, 08:51
we hebben het hier op het forum al vaker gehad over de zin of de onzin van het upgraden van de wiring etc van je gitaar, tot en met bumble-beees of black beauties aan toe.
bij crazy parts kan je kant en klare setjes kopen die niet goedkoop zijn maar die volgens sommigen wel bijdragen aan het 'vintage' geluid, zie hier http://www.crazyparts.de/electronics/prewired-guitar-assemblies/gibson-style/index.php

verwacht niet dat je gitaar met al die upgrades ook meteen een evenredig hogere waarde vertegenwoordigt waneer je m weer verkoopt want zulke dingen zijn heel persoonlijk. Dus altijd de originele onderdelen bewaren en eventueel terugmonteren bij verkoop.

Of je het verschil kunt gaan horen met zo'n setje vintage wiring laat ik dus gevoeglijk in het midden.. ik zou eerst eens horen wat die andere elementen 'doen' voor jouw geluid.

Oranjeaap
4 mei 2017, 09:12
Bespaar je de centen en kijk eerst wat er gebeurt als je de pickups vervangen hebt. Goede keuze trouwens, heb zelf ook een setje Wolfetone Legends in mijn SG en dat klinkt toch echt wel grandioos. Maar laat je niet vangen door die vintage tone hype, want 99% van je geluid wordt bepaald door de waarde van je potmeters en (als je je knoppen gebruikt) hoe de boel aangesloten zit. Die wiring kits wordt grof geld aan verdiend want de componenten zijn samen een paar euro, en de totaalprijs is vaak het 10-voudige. Idealiter probeer je er achter te komen wat de weerstand is van je potmeters. Zijn die bijvoorbeeld allen 500k dan heeft zo'n upgrade echt weinig zin.

Oranjeaap
4 mei 2017, 09:15
want 99% van je geluid wordt bepaald door de waarde van je potmeters en (als je je knoppen gebruikt) hoe de boel aangesloten zit.

Voordat ik commentaar krijg, ik bedoel natuurlijk niet 99% van je totaal geluid, maar dat als je bedrading al invloed heeft op je geluid dan is het dus 99% door bovengenoemde (bij wijze van spreken).

MikeD
4 mei 2017, 10:08
Bespaar je de centen en kijk eerst wat er gebeurt als je de pickups vervangen hebt. Goede keuze trouwens, heb zelf ook een setje Wolfetone Legends in mijn SG en dat klinkt toch echt wel grandioos. Maar laat je niet vangen door die vintage tone hype, want 99% van je geluid wordt bepaald door de waarde van je potmeters en (als je je knoppen gebruikt) hoe de boel aangesloten zit. Die wiring kits wordt grof geld aan verdiend want de componenten zijn samen een paar euro, en de totaalprijs is vaak het 10-voudige. Idealiter probeer je er achter te komen wat de weerstand is van je potmeters. Zijn die bijvoorbeeld allen 500k dan heeft zo'n upgrade echt weinig zin.

Nou.. het 10-voudige….. waar koop jij 4 CTS TVT pots, twee 'remake' Sprague Black Beauties, een Switchcraft Toggle switch en een outputjack voor € 10,90 ???…..

Pepe
4 mei 2017, 10:49
Wat Oranjeaap zegt, mensen laten zich (graag) gek maken met die bullshit. Invloed op je geluid wordt bepaald door waardes, niet door mojo. Er zijn maar twee redenen om je elektronica te veranderen, de boel is versleten of het geluid wil je anders en voor dat laatste ga je lekker experimenten met schema's en wat weerstadjes.
Dus er is niks op tegen om de boel te veranderen maar dan moet je wel weten wat & hoe.

fred dons
4 mei 2017, 11:33
klopt, ik vervang pas als het kapot is en dan vind ik het leuk om bumblebees er in te gooien voor het gezicht maar je hoort er verdomd weinig van :D , je hebt meer effect wanneer je bij een les Paul de schakeling aanpast van modern naar vintage (met dezelfde parts) dan wanneer je alles vervangt voor duur US spul met dezelfde waardes

Oranjeaap
4 mei 2017, 11:35
Die setjes die ik bedoel zijn vaak 4 pots, 2 caps en wat aarding draad er tussen. Voor mensen die al een Gibson hebben maar de standaard gibson potmeters niet goed genoeg zijn.

http://www.throbak.com/wiring-harnesses.html

FruscianteFan
4 mei 2017, 11:53
Nou.. het 10-voudige….. waar koop jij 4 CTS TVT pots, twee 'remake' Sprague Black Beauties, een Switchcraft Toggle switch en een outputjack voor € 10,90 ???…..

True Vintage Taper.... wat?

Sprague Black Beauties... wat?

Ik kijk ff op Tonefactory.nl. Een goede CTS pot kost 4 euro. Vintage m'n reet, een potmeter moet gewoon werken. Verloop, ok. Ik kan me ook voorstellen dat het belangrijk is dat-ie een goede stroefheid heeft (ik houd ook niet zo van pots die al draaien als je ernaar kijkt). Belangrijkste voor je sound is en blijft de waarde - de hoeveelheid die naar de aarde lekt als hij voluit staat.

Een condensator kost 30 cent. Staat er Orange Drop op, zijn ze 5 keer zo duur (om te kopen, niet om te maken). Maar zie ik nou dat die condensator met de mooie naam die je noemt voor zo'n 7 euro gaat? Daar wordt iemand goed rijk van dan. Meer winstmarge en mensen die juist daardoor denken dat het nog beter klinkt ook.

Topicstarter: ik zou hoe dan ook niet "investeren" in betere bedrading. Installeer je nieuwe pickups. Mis je nog iets, verdiep je dan in de werking van elektronica, experimenteer met pots en de waarde van je condensatoren, etc. Dat kan allemaal waardevol zijn. Maar investeer alsjeblieft niet teveel geld hierin, want dat is je reinste onzin. Goede bedrading en goede pots zijn niet duur.

MikeD
4 mei 2017, 15:03
@ TS.. zie de vlammende reacties op mijn posts…… dat was dus precies wat ik weer even bedoelde los te maken……. er zijn legioenen mensen die het puur simpel bekijken op z'n electronica functies en dan een condensator van een kwartje kopen en er zijn ook mensen die veel meer geld neertellen voor een on(be)grijpbaar begrip als mojo…. oftewel: je hoeft waarschijnlijk voor het geluid niet te gaan klooien met de wiring……I Rest My Case

no 1 hops
4 mei 2017, 17:26
Topicstarter: ik zou hoe dan ook niet "investeren" in betere bedrading. Installeer je nieuwe pickups. Mis je nog iets, verdiep je dan in de werking van elektronica, experimenteer met pots en de waarde van je condensatoren, etc. Dat kan allemaal waardevol zijn. Maar investeer alsjeblieft niet teveel geld hierin, want dat is je reinste onzin. Goede bedrading en goede pots zijn niet duur. wil daaraan nog toevoegen: neem de tijd om en je pickup hoogte goed af te stellen, maar ook je versterker.

FruscianteFan
4 mei 2017, 17:48
wil daaraan nog toevoegen: neem de tijd om en je pickup hoogte goed af te stellen, maar ook je versterker.

helemaal mee eens.

cannondale_01
4 mei 2017, 17:53
Lekker experimenteren is leuk. Probeer ook maar eens een lineaire CTS voor je tone.

FruscianteFan
4 mei 2017, 17:59
Lekker experimenteren is leuk. Probeer ook maar eens een lineaire CTS voor je tone.

Ik kwam er laatst achter dat de pots in mijn Epiphone Les Paul dus andersom waren. Lineair voor volume en logaritmisch voor tone. Ik altijd maar denken dat dat andersom hoort te zijn, maar ze voldoen prima.

Tabula Rasa
4 mei 2017, 18:06
Ik kwam er laatst achter dat de pots in mijn Epiphone Les Paul dus andersom waren. Lineair voor volume en logaritmisch voor tone. Ik altijd maar denken dat dat andersom hoort te zijn, maar ze voldoen prima.
In mijn junioren werkt dat ook erg goed. Kan erg lonend zijn om uit te proberen

Sander Groenhuijsen
4 mei 2017, 19:03
Erg bedankt voor jullie reacties!
Ik krijg van jullie duidelijk te horen dat het groote onzin is om bedrading ect. te vervangen.

Hier ga ik dan ook niks mee doen haha.

Brum
4 mei 2017, 19:05
Wat je nog zou kunnen doen is er 300K potmeters in zetten, ipv 500K. Oude Gibsons hadden dat ook. Maar da's dan ook weer alleen maar eventueel interessant om de waardes, niet om vintage correcte meuk en zo.

FruscianteFan
4 mei 2017, 19:08
Wat je nog zou kunnen doen is er 300K potmeters in zetten, ipv 500K. Oude Gibsons hadden dat ook. Maar da's dan ook weer alleen maar eventueel interessant om de waardes, niet om vintage correcte meuk en zo.

je kunt in principe elke waarde erin zetten. Hoe lager de waarde, des te meer hoog er verloren gaat. Dus 50K klinkt behoorlijk donker, 1000K klinkt al bijna hetzelfde als helemaal geen potmeter. Deze twee waardes zitten beide in een Fender Jaguar, zoek een demo op en je hoort wat het doet.

Brum
4 mei 2017, 19:12
Ja, tuurlijk kan dat. Maar in oude SG's zitten/zaten vaak 300K potmeters. Ik vind het geen meerwaarde. In de mijne zat ook 300K potmeters en heb ze vervangen voor 500K. Klinkt in mijn oren meer SG dan met 300K potmeters.