PDA

View Full Version : Iconic Solos Series #1 : Symphony of Destruction



USofguitar
3 mei 2017, 09:45
Hallo allemaal,

Bij deze de eerste aflevering van mijn 'Iconic Solo Series', waarin ik een volledige solo demonstreer met daarna de solo 'acapella' op half tempo gespeeld. Het leuke is dat voor elke aflevering zal ik de tab en een moderne klinkende backing tracks beschikbaar maken.

Dus moet je nog gewoon het leuk vinden om mee te spelen is dit helemaal mogelijk.

Deze eerste aflevering gaat over een van mijn favoriete gitaarspelers van alle tijden: Marty Friedman.

Laat me weten wat u denkt over het formaat. Het is de eerste video, dus er is zeker ruimte voor verbetering. Eventuele suggesties voor andere iconische solo's zijn welkom! ;)

Hoop dat jullie het leuk en leerzaam vinden. Schrijf je in om op de hoogte te blijven.


https://www.youtube.com/watch?v=MvYK9r9zBSc&t

Harald
3 mei 2017, 12:50
Persoonlijk vind ik dit een prettig formaat, en met die halve snelheid kun je in youtube nog eens tot de helft vertragen :) Is wel een formaat dat vooral goed werkt voor mensen die het niet erg vinden het zelf uit te zoeken. Ik zou de tab er hooguit voor twijfelgevallen bij pakken zelf, of als ik haast zou hebben met die specifieke solo.

Voor mensen die wat minder gewend zijn dingen zelf uit te zoeken is het misschien wat minder, al kunnen die de tab erbij pakken. Maar of ze dan de video nog echt gebruiken vraag ik me af.

Hoe dan ook, op deze manier zit er behoorlijk veel werk aan de video. Als het om een goede volgersgroep gaat moet je het nu een heel tijdje vol houden met regelmatig nieuwe solo's.

Wat ik zelf wel een nuttige aanvulling zou vinden is een insert met de picking hand meer van de zijkant gefilmd.
Ook mooi, als er bij de trage versie ook een onder-balk is waar de tab meeloopt.
De fisheye instelling zou ik voor tutorials ook uitzetten. Maar dat had ik eerder al eens gezegd. De vertekening van het beeld stoort me, maar dat is persoonlijk. Voor een videoclip heb ik daar geen moeite mee, maar bij een tutorial ligt dat anders.

arjanb01
3 mei 2017, 12:53
Goeie tips. Verder zou ik een go pro camera op de kop zetten zodat je je picking hand goed kan volgen.
Leuke tutorials verder.

Fusion
3 mei 2017, 13:59
Lama kan t niet goed horen en ben ziek.

Harald
4 mei 2017, 00:47
Vandaag even zitten puzzelen met tab toevoegen aan een filmpje. Heb er een programma voor gevonden dat gratis met beperkingen werkt. Is wel even gekloot met een langzame pc, maar het is te doen.

Zie de videolink in dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172993-ritme-feel-en-notatie&p=3308300

Ook eens zo'n video geprobeerd... maar wel van een volledig obscure band die alleen voor die hard muso's leuk schijnt te zijn. Qua commercieel inzicht uiteraard weer waardeloos. Schijnt dat er echt mensen zijn die talent hebben om producten te kopen die gaan floppen (no kidding). Soms denk ik wel eens dat ik dat heb... terwijl ik geen betamax videorecorder heb, en ook geen laserdisc speler!

USofguitar
4 mei 2017, 10:30
Persoonlijk vind ik dit een prettig formaat, en met die halve snelheid kun je in youtube nog eens tot de helft vertragen :) Is wel een formaat dat vooral goed werkt voor mensen die het niet erg vinden het zelf uit te zoeken. Ik zou de tab er hooguit voor twijfelgevallen bij pakken zelf, of als ik haast zou hebben met die specifieke solo.

Voor mensen die wat minder gewend zijn dingen zelf uit te zoeken is het misschien wat minder, al kunnen die de tab erbij pakken. Maar of ze dan de video nog echt gebruiken vraag ik me af.

Hoe dan ook, op deze manier zit er behoorlijk veel werk aan de video. Als het om een goede volgersgroep gaat moet je het nu een heel tijdje vol houden met regelmatig nieuwe solo's.

Wat ik zelf wel een nuttige aanvulling zou vinden is een insert met de picking hand meer van de zijkant gefilmd.
Ook mooi, als er bij de trage versie ook een onder-balk is waar de tab meeloopt.
De fisheye instelling zou ik voor tutorials ook uitzetten. Maar dat had ik eerder al eens gezegd. De vertekening van het beeld stoort me, maar dat is persoonlijk. Voor een videoclip heb ik daar geen moeite mee, maar bij een tutorial ligt dat anders.


Goeie tips. Verder zou ik een go pro camera op de kop zetten zodat je je picking hand goed kan volgen.
Leuke tutorials verder.

Bedankt voor de positieve/constructieve feedback, gasten!

Ik kreeg dit idee toen ik door Zuid-Amerika reisde vorig jaar. Het is simple maar effecient vind ik, wat bij mij ook past.

De tab mag iedereen downloaden via een link onder de youtube video, Harald.

Ik zet idd momenteel mijn prioriteit op die project qua "youtube tijd". Ik zal proberen om 2-3 solos per maand te publiceren. En niet persee metal of puur rock. Als het iconish is vind ik het goed: Dimebag Darrel, Nuno Bettencourt, Eddie Van Halen, The Eagles, John Mayer, ... Het maakt me niet uit.

De picking hand informatie is een goed idee, maar ik heb het niet bij gedaan voor 3 redenen:
1. het wordt inééns te veel informatie volgens mij,
2. het wordt nog meer werk,
3. gitaristen krijgen geen reden om bij mij lessen te nemen.

Goede tip voor de camera op de picking hand. Maar daarvoor heb ik wel 2 cameras nodig om perfect sync te zijn. Dat is momenteel niet te doen. Daarom vind ik de fisheye de best optie.


Lama kan t niet goed horen en ben ziek.

Best commentaar ooit! :)


Vandaag even zitten puzzelen met tab toevoegen aan een filmpje. Heb er een programma voor gevonden dat gratis met beperkingen werkt. Is wel even gekloot met een langzame pc, maar het is te doen.

Zie de videolink in dit topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?172993-ritme-feel-en-notatie&p=3308300

Ook eens zo'n video geprobeerd... maar wel van een volledig obscure band die alleen voor die hard muso's leuk schijnt te zijn. Qua commercieel inzicht uiteraard weer waardeloos. Schijnt dat er echt mensen zijn die talent hebben om producten te kopen die gaan floppen (no kidding). Soms denk ik wel eens dat ik dat heb... terwijl ik geen betamax videorecorder heb, en ook geen laserdisc speler!

Ik publiceer videos sinds 5-6 jaar op youtube. Vijf dingen die ik heb geleerd zouden kunnen zijn:

1. Het is moelijk om de juiste format/inhoud in één keer te vinden,
2. Hoe meer videos op je channel zijn hoe beter (youtube references),
3. Het kost wel tijd dus jij moet hieraan plezier hebben,
4. Wees niet bang om gewoon te publiceren, zelf als het niet perfect is,
5. Jij leert ook hiervan op hetzelfde niveau als jij in een studio was, als niet meer. Gewoon doorgaan. :)

The Lo Lands
4 mei 2017, 11:50
Ziet er goed uit en klinkt lekker! Hoeveel takes heb je moeten inspelen/opnemen tot deze definitieve take? Even voor mijn beleving.

guitarkid2
4 mei 2017, 12:01
ik zou nog een deel toevoegen waarin je de solo in delen opsplitst

maakt ut leren voor den kijker een stuk makkelijker imo

Harald
4 mei 2017, 12:09
De tab mag iedereen downloaden via een link onder de youtube video, Harald.Weet ik. Maar als ik de tab heb kijk ik die video hooguit één keer. Als je views wil, zou je de tab alleen in beeld kunnen hebben. Dan moet ik steeds terug komen bij je video.

Voor het op halve snelheid meespelen zou ik, no offence intended, altijd de originele plaat vertragen. Niet gaan meespelen met iemand die dat op youtube of een instructievideo na speelt, of met de guitar pro oefenfunctie. Dat werkt met een programmaatje als Bestpractice ook veel makkelijker. Dan heb je ook alle details van het origineel, simpelweg omdat het het origineel is.

Backing track vergeleken met de originele opname waar de partij op staat is denk ik persoonlijk. Om te oefenen heb ik het liefst het tweede. Je hoort dan precies of je er bovenop zit of niet. Als je de originele gitaarpartij niet meer hoort is het goed. Als je ook maar enigszins afwijkt, hoor je de originele gitaar weer.

Duhsjaak
4 mei 2017, 13:31
Vakmanschap vriend!
Vriendelijke groet, Gus

USofguitar
5 mei 2017, 10:38
Ziet er goed uit en klinkt lekker! Hoeveel takes heb je moeten inspelen/opnemen tot deze definitieve take? Even voor mijn beleving.

Ik heb ongeveer 1uurtje meegejamd. Niet dat de takes niet goed waren, maar dat was vooral een kwestie van "try en correct". Ik vond de intentie van de vibrato niet goed genoeg, of er was niet genoeg energie (te kliniek gespeeld), een noot daar minder goed, of een bending te snel... Tot een punt waar ik 4 takes had, luisteerde en dacht: "OK, ze zijn eigenlijk allemaal dezelfde." Haha

USofguitar
5 mei 2017, 10:39
ik zou nog een deel toevoegen waarin je de solo in delen opsplitst

maakt ut leren voor den kijker een stuk makkelijker imo

Dat kan iedereen met zijn "play/pause" knob, toch?

USofguitar
5 mei 2017, 11:03
Weet ik. Maar als ik de tab heb kijk ik die video hooguit één keer. Als je views wil, zou je de tab alleen in beeld kunnen hebben. Dan moet ik steeds terug komen bij je video.

Voor het op halve snelheid meespelen zou ik, no offence intended, altijd de originele plaat vertragen. Niet gaan meespelen met iemand die dat op youtube of een instructievideo na speelt, of met de guitar pro oefenfunctie. Dat werkt met een programmaatje als Bestpractice ook veel makkelijker. Dan heb je ook alle details van het origineel, simpelweg omdat het het origineel is.

Backing track vergeleken met de originele opname waar de partij op staat is denk ik persoonlijk. Om te oefenen heb ik het liefst het tweede. Je hoort dan precies of je er bovenop zit of niet. Als je de originele gitaarpartij niet meer hoort is het goed. Als je ook maar enigszins afwijkt, hoor je de originele gitaar weer.

Goede punt, Harald. Ik zal hierover nog ff nadenken of ik de tab erbij zet in de volgende video. Als dat leuk uitziet...doe ik het.

No offence taken! Op halve tempo een backing track vertragen klinkt het alleen heel slecht. Verder, op die manier kunnen de mensen ook duidelijker elke noot horen, bending, whatever... horen.

Meespelen is een eerste goede stap, maar volgens mijn ervaring, weet ik alleen maar of ik het goed speelt als ik naar mijn eigen take luisteer. Daarom vind ik het beter om met backing track te spelen. Jij moet op je eigen voeten leren staan voordat jij gaat rennen. (Does that make sense?)

guitarkid2
5 mei 2017, 12:28
Dat kan iedereen met zijn "play/pause" knob, toch?
muzikaal opdelen ....vooral om opbouw ect te leren
en dat terug spoelen en de juiste plek vinden valt niet mee hoor !!
linkjes zijn een stuk handiger :)

USofguitar
5 mei 2017, 13:59
muzikaal opdelen ....vooral om opbouw ect te leren
en dat terug spoelen en de juiste plek vinden valt niet mee hoor !!
linkjes zijn een stuk handiger :)

Ik ben niet overtuigd. Ik denk vooral dat dit de flow van de video zou verminderen. Vanuit mijn standpunt is dit deel echt om gitaristen te helpen met de ritme, timing. En dit valt ook niet mee volgens mij.

Met de tab moet je eerst memoriseren, dan de ritmes en de flow van de solo op een lage tempo kunnen spelen voordat jij sneller gaat spelen. Daarna het snelheid met metronome progressief opbouwen.

Brum
5 mei 2017, 14:03
Mag ik meteen een verzoekje doen?:crazyhappy: The Trooper van Maiden, gaarne. Over iconisch gesproken. Of Mr. Crowley van Ozzy, maar dat zijn eigenlijk twee solo's. Ik ga het van m'n leven nooit kunnen naspelen, maar ik ben wel benieuwd wat je daar van bakt.;)

Harald
5 mei 2017, 14:51
muzikaal opdelen ....vooral om opbouw ect te leren
en dat terug spoelen en de juiste plek vinden valt niet mee hoor !!
linkjes zijn een stuk handiger :)Er was een tijd dat vertragen betekende dat het ook lager ging klinken. Loopen, vergeet het maar. Terugspoelen, met een spoelenrecorder nog enigzins te doen, met een compact cassette ellende. En als je dat met de LP deed leverde dat tikken op de plaat op.

Het is echt al een stuk makkelijker geworden. Wil je dat doen, kun je desnoods de audio van youtube rippen en het daarmee doen.

Maar, ik denk dat het weinig toevoegt. Voor de mensen die dit überhaupt kunnen naspelen zal het niet zo hard nodig zijn. Tegen de tijd dat je zover bent kun je zelf wel inschatten hoe je het het beste in hapklare brokken verdeelt. Als je dat niet kunt ben je hier ws. ook nog niet aan toe.

Is ook één van de nadelen van de tegenwoordig wel erg makkelijke toegang tot tabs en video's. Het is verleidelijk om aan van alles te beginnen wat eigenlijk qua begrip en techniek boven je pet is. En dat allemaal zonder je eigen oren te trainen. Vooral dat laatste is een grote valkuil.

arjanb01
5 mei 2017, 14:54
Ik wil ook nog een verzoekje doen:

Tumeni Notes van Steve Morse:

https://youtu.be/FsxZWE7Lgx4

Echte vinger breker 😉

guitarkid2
5 mei 2017, 15:53
pointe taken :)