PDA

View Full Version : Strat neck wissel



Braml
27 april 2017, 11:18
Hallo mensen, een vraagje:

Moet ik nog ergens voor uitkijken als ik een andere neck op mijn stratocaster wil?
Ik heb een maple neck op een american standard stratocaster, en ik wil graag een classic 60's rosewood neck. Ik vind de kleine frets en de 7,25 inch radius erg fijn en de look van rosewood mooier dan maple.
gaat dit gewoon passen?

Tabula Rasa
27 april 2017, 12:06
Mogelijk moet je ff de radius van je brug aanpassen.

Mr.Fingers
28 april 2017, 08:46
Van vorm gaat dat passen, inderdaad wel even de brugradius aanpassen.

Braml
29 april 2017, 14:05
Super! Hebben jullie wel eens een hals vervangen? wordt het er een compleet andere gitaar door qua geluid?

Pepe
29 april 2017, 14:31
Behalve de radius is de stringspacing van een vintage trem ook anders. En misschien dat je wat aan de hoogte moet afstellen wegens dikte/angle.

Kwa geluid zal er niet zoveel veranderen, kwa feel wel.

benwave
29 april 2017, 15:17
Nou Ik heb toevallig van de week hetzelfde gedaan maar dan omgekeerd.
Van Rosewood naar een maple neck met de bedoeling om iets meer hoog, cq scherp in de gitaar te krijgen, en dat is prima gelukt.'
Altijd me zelf al afgevraagd of je dat echt zou merken, wat dus wel degelijk zo is
Ging dus ook om een stratocaster.
Je mag dus iets meer laag cq zwoel erbij verwachten denk ik

arjanb01
29 april 2017, 16:06
Gek genoeg ervaar ik het omgekeerde. Juist minder hoog, meer stevige mids bij een maple hals, terwijl rosewood wat glinsterender en ronder klinkt. M'n oren ervaren juist meer hoog bij strats met rosewood halzen.

the sure thing
29 april 2017, 20:08
Briljant dit. Mijn conclusie: de toets maakt nauwelijks verschil in klank. Meest bepalend in een strat blijven IMHO elementen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
29 april 2017, 21:40
Ik vind dit moeilijk.... wat voor schoenen en handtasje ga je hierbij dragen....???

NLF
29 april 2017, 21:44
Briljant dit. Mijn conclusie: de toets maakt nauwelijks verschil in klank. Meest bepalend in een strat blijven IMHO elementen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat valt ook reuze mee, tenzij je natuurlijk een humbucker of iets dergelijks erin gaat zetten.

fred dons
30 april 2017, 09:53
wat naar mijn mening (en dat is ook maar een mening) voor het geluid uit maakt is de dikte van de nek en de manier waarop het gezaagd is, daarnaast voor playability is er natuurlijk wel een verschil met een gelakt maple nek vs rosewood of ebben.
maar sowieso is dit heel moeilijk te controleren, ik ga er van uit dat bij het vervangen je ook de snaren vervangt en om dan nog een eerlijke vergelijking (uit je hoofd) te maken met de vorige set up is nagenoeg onmogelijk

Tabula Rasa
30 april 2017, 10:02
Wat Fred zegt. Dosse, kwartiers, dik of dun en nog het minste: soort halspen

arjanb01
30 april 2017, 10:43
Dit filmpje geeft duidelijkheid:

https://youtu.be/blNDpOiwUtg

Rosewood klinkt echt sprankelender terwijl maple aggresiever, meer attack en een wat directer geluid heeft. Ideaal voor overstuurde sounds.

D3nnis
30 april 2017, 11:11
Twee verschillende gitaren met verschillende pickups. Weinig duidelijks aan :)

De gitaren met maple hals+toets die ik heb en had, hadden allemaal meer tophoog dan de palissander toets exemplaren.
Kan toeval zijn, en ik heb er iig niet zo veel gehad dat het statistisch juist is, maar ik geloof nog steeds in maple=meer hoog.

Orpheo
30 april 2017, 11:45
Stel, je neemt 2 gelijke halzen. komen uit hetzelfde blok, kwartiers. je maakt ze even dik en ramt er dezelfde trussrod in en dan kiezen maple toets of rosewood, ja, dan zal rosewood zeer waarschijnlijk iets vriendelijker klinken. iets minder direct, iets smoother.

Maak je echter de maple neck zo dik als een honkbalknuppel, dan zal de maple hals echt wel voller klinken. Meer power, meer oompf, meer laag. het hoog zal wel helder zijn maar niet gemoffeld (wat ik bij Rosewood wel hoor). Maak je de RW hals dan weer even dik, zal de RW hals weer wat meer woofy klinken, iets meer lower-mids, tophoog zal wat gedempt zijn.

Niet perse verkeerd, maar op een fender-style hoort imho geen rosewood. Ik vind dat fenders van ash (essen) moeten zijn, omdat ik een bloedhekel heb aan alder (klinkt imho echt drie keer kut, nog nooit een supertof klinkende alder getest). Rosewood op ash klinkt imho niet (beetje als room met citroen: apart prima maar het clasht gewoon ergens). Rosewood op alder is al helemaal bout (room met clotted cream: teveel smoothness naar mijn smaak).

Mr.Fingers
30 april 2017, 11:53
Zo verschillen smaken. Alder + rosewood is voor mij dé gedroomde combinatie: warm, vol en toch helder. Zeker voor "speciale" gitaren als de Jazzmaster of Jaguar.

dorrus
30 april 2017, 12:29
Dat op een fender-style geen rosewood neck hoort, en/of dat Elzen (Alder) niet zou klinken is naar mijn persoonlijke mening onzin, maar ieder zijn eigen mening natuurlijk. Daarmee zouden veel "Pre CBS Strats met alder body ook niet klinken en das volgens mij niet het geval. Mijn persoonlijke mening: Essen klinkt over het algemeen feller, helderder en wat meer open dan Elzen, wat op zijn beurt weer wat dikker, voller en (soms als nadeel ) wat wolliger/matter "kan" klinken, Niet alleen het materiaal en de manier waarop een hals gezaagd is, is belangrijk, maar ook het feit of de 'Toon" van de hals, "past" bij de body waarop je hem gaat monteren, Zo kun je als resultaat een slechte gitaar verkrijgen door een erg goede hals, op een erg goede body te schroeven die qua toon te veel van mekaar verschillen. Succes

Orpheo
30 april 2017, 23:23
Dat op een fender-style geen rosewood neck hoort, en/of dat Elzen (Alder) niet zou klinken is naar mijn persoonlijke mening onzin, maar ieder zijn eigen mening natuurlijk. Daarmee zouden veel "Pre CBS Strats met alder body ook niet klinken en das volgens mij niet het geval. Mijn persoonlijke mening: Essen klinkt over het algemeen feller, helderder en wat meer open dan Elzen, wat op zijn beurt weer wat dikker, voller en (soms als nadeel ) wat wolliger/matter "kan" klinken, Niet alleen het materiaal en de manier waarop een hals gezaagd is, is belangrijk, maar ook het feit of de 'Toon" van de hals, "past" bij de body waarop je hem gaat monteren, Zo kun je als resultaat een slechte gitaar verkrijgen door een erg goede hals, op een erg goede body te schroeven die qua toon te veel van mekaar verschillen. Succes

ik zou zeggen: kom maar op. Ik heb letterlijk honderden alder/rosewood combi's gehoord en ik vond ze allemaal dramatisch. Dus tja.. tis een kwestie van smaak, zoals je zelf al aangeeft. Tuurlijk 'hoort' het, maar ik vind het zelf tonaal gezien rampzalig.

@Mr.Fingers: enige uitzondering: jazzmasters. Die pups hebben al zoveel spank en twang, die mogen wel. ;)

barno
1 mei 2017, 00:29
Alder of ash body: potato potato. zo hoor ik bv weinig klachten over het feit dat SRV een alder body/rwood toets combi bezigde

Braml
1 mei 2017, 23:07
Alright, ik heb mn Classic 60's neck opgehaald (via marktplaats gekocht), maar ik loop tegen 1 ding aan.
Als ik de hals ga monteren op de body en ik merk dat de hals te bol of te hol staat. Moet je dan steeds opnieuw de hals van de body afhalen om aan de truss rod te draaien? Of kun je dit al zien aan de hals zonder dat hij op de body gemonteerd zit en de snaren er al op zitten?
Probleem wordt natuurlijk veroorzaakt doordat je de trussrod bij deze hals niet bij de kop aandraait maar aan de andere kant van de hals..

Pepe
2 mei 2017, 01:07
No biggie. Je draait de snaren net zo ver los dat je de hals los kan halen wanneer de vier bolts eruit zijn. Ik gooi zelf altijd een plakbandje ter hoogte van de nut over de neck want zonder spanning wil er wel eens eentje losschieten. Dat plakband verhaal doe ik ook wanneer ik pickups bij een strat wil vervangen, als de snaren los genoeg staan schuif je de pickguard er zo onder vandaan.

Maar ook als je bij de kop de truss rod moet verstellen moet je de snaren wat losser zetten maar dan kan je de bolts laten zitten.

Ja, Leo dacht over dat soort dingen na.

Hendriks
2 mei 2017, 06:05
Plakband of een Capo .

Braml
2 mei 2017, 08:27
No biggie. Je draait de snaren net zo ver los dat je de hals los kan halen wanneer de vier bolts eruit zijn. Ik gooi zelf altijd een plakbandje ter hoogte van de nut over de neck want zonder spanning wil er wel eens eentje losschieten.

Goeie tip! Dankje!

Orpheo
2 mei 2017, 21:00
Alder of ash body: potato potato. zo hoor ik bv weinig klachten over het feit dat SRV een alder body/rwood toets combi bezigde

true, maar als ik er zelf op speel, met de ' tone uit mijn vingers', hoor ik toch echt dingen die ik niet horen wil. Vandaar. Mijn tone =/= SRV's tone. .

Napoje
2 mei 2017, 21:02
Stevie speelde toch met een setje 013? Zal dat wat invloed gehad hebben? Dachttwel!

Erik de Perik
2 mei 2017, 21:41
https://www.youtube.com/watch?v=GRuk0vdoeeg

fred dons
3 mei 2017, 09:07
Stevie speelde toch met een setje 013? Zal dat wat invloed gehad hebben? Dachttwel!

er zijn meer mensen die met een elzen strat spelen met dunnere snaren en daar prima mee weg komen ;)
(en Tony Iommi, Yngwie, Jimmy Page en Billy Gibbons spelen op 008 snaren, EVH op 009-040, Hendrix op 009-038 , dat zijn niet allemaal strat spelers maar het laat wel zien dat de snaardikte niet zo'n grote invloed op je geluid heeft)

the sure thing
3 mei 2017, 09:50
https://www.youtube.com/watch?v=GRuk0vdoeeg

Heerlijk dit soort vergelijkende tests!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fred dons
3 mei 2017, 10:37
zeker vermakelijk maar het bewijst nog niets, in het beste geval toont het aan dat beide nekken anders klinken, je zult daar toch wat meer wetenschappelijke testen tegen aan moeten gooien (bijvoorbeeld 50 maple en 50 rosewood nekken, dubbel blind testen (de speler mag niet weten welke neck hij speelt, je zou dan eigenlijk ook de rosewood toets moeten lakken om zeker te weten dat de lak geen effect heeft etc)

Tabula Rasa
3 mei 2017, 10:43
Filmpje bekijken met 1 minuut pauze tussen twee halzen.... Das pas leuk.

the sure thing
3 mei 2017, 11:15
zeker vermakelijk maar het bewijst nog niets, in het beste geval toont het aan dat beide nekken anders klinken, je zult daar toch wat meer wetenschappelijke testen tegen aan moeten gooien (bijvoorbeeld 50 maple en 50 rosewood nekken, dubbel blind testen (de speler mag niet weten welke neck hij speelt, je zou dan eigenlijk ook de rosewood toets moeten lakken om zeker te weten dat de lak geen effect heeft etc)

Mwa.... ik vind dit filmpje al redelijk goed aantonen dat er geen drastische geluidsverschillen zijn. Andere factoren zoals elementkeuze, zijn denk ik bepalender...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Braml
3 mei 2017, 15:49
Nouja echt om de sound doe ik het ook niet, maar meer om de feel.

De looks zijn dan ook mooi meegenomen. Ik vind zon sunburst strat met rosewood toets en witte (of mint green) slagplaat gewoon de mooiste gitaar die er bestaat.

Ik had al zo vaak naar die classic 60's neck gezocht op marktplaats en andere sites, en toen ik op marktplaats die neck eindelijk voorbij zag komen kon ik het niet laten.

fred dons
3 mei 2017, 16:24
Mwa.... ik vind dit filmpje al redelijk goed aantonen dat er geen drastische geluidsverschillen zijn. Andere factoren zoals elementkeuze, zijn denk ik bepalender...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
sorry ik drukte me niet duidelijk genoeg uit, wat ik wilde zeggen is dat zo'n onderzoek naar beiden kanten geen sluitend bewijs geeft :D
het kan best zijn dat 999 van de 10000 rosewood nekken, gelijk, warmer dan of scheller klinken als een esdoorn nek maar om dat te bewijzen heb je die 1000 nekken wel nodig en dan nog kan het zijn dat je door de feel van de nek anders speelt en daardoor anders klinkt
maar je hebt gelijk wanneer je zegt dat element keuze een veel duidelijker en sneller verschil in geluid zal geven

Erik de Perik
3 mei 2017, 19:07
sorry ik drukte me niet duidelijk genoeg uit, wat ik wilde zeggen is dat zo'n onderzoek naar beiden kanten geen sluitend bewijs geeft :D
het kan best zijn dat 999 van de 10000 rosewood nekken, gelijk, warmer dan of scheller klinken als een esdoorn nek maar om dat te bewijzen heb je die 1000 nekken wel nodig en dan nog kan het zijn dat je door de feel van de nek anders speelt en daardoor anders klinkt
maar je hebt gelijk wanneer je zegt dat element keuze een veel duidelijker en sneller verschil in geluid zal geven

Lijkt mij ook dat blind testen uit een ruim aanbod pas wat duidelijk zal maken. Maar zolang we allemaal nog erg gevoelig zijn voor feel, mojo, vintage, toonhout, AAAA topje, CTS, Bumblebee, Orange Drop, Black Beauty, etc.....
Bovendien maken wij onszelf ook veel wijs over wat we (denken te) horen.

the sure thing
3 mei 2017, 19:18
sorry ik drukte me niet duidelijk genoeg uit, wat ik wilde zeggen is dat zo'n onderzoek naar beiden kanten geen sluitend bewijs geeft :D
het kan best zijn dat 999 van de 10000 rosewood nekken, gelijk, warmer dan of scheller klinken als een esdoorn nek maar om dat te bewijzen heb je die 1000 nekken wel nodig en dan nog kan het zijn dat je door de feel van de nek anders speelt en daardoor anders klinkt
maar je hebt gelijk wanneer je zegt dat element keuze een veel duidelijker en sneller verschil in geluid zal geven

Ik begrijp de manier van bewijzen en uitsluiten. Maar op basis van dit experiment durf ik de stelling aan dat live in een bamdsituatie de gitarist het verschil niet meer zal horen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
3 mei 2017, 21:01
...durf ik de stelling aan dat live in een bamdsituatie de gitarist het verschil niet meer zal horen.


Een groot misverstand dat dit überhaupt belangrijk is. Net zoals ik zo vaak lees over prijs & specs en of dat dan een koopje is of niet.
Daar gaat het toch totaal niet om? Je moet er gewoon zelf blij van worden. Wat heb je in godsnaam met anderen te maken.
Hetzelfde geldt dat "door de mix heen prikken". Als je lekker speelt omdat je een lekker geluid hebt maak je je daar niet druk over.

Erik de Perik
3 mei 2017, 21:29
Een groot misverstand dat dit überhaupt belangrijk is. Net zoals ik zo vaak lees over prijs & specs en of dat dan een koopje is of niet.
Daar gaat het toch totaal niet om? Je moet er gewoon zelf blij van worden. Wat heb je in godsnaam met anderen te maken.
Hetzelfde geldt dat "door de mix heen prikken". Als je lekker speelt omdat je een lekker geluid hebt maak je je daar niet druk over.

Psies..... als je ergens happy over bent is dat veel gemakkelijker uit te leggen dan dt je een beslissing hebt genomen onder goed gevoel.

barno
5 mei 2017, 11:52
true, maar als ik er zelf op speel, met de ' tone uit mijn vingers', hoor ik toch echt dingen die ik niet horen wil. Vandaar. Mijn tone =/= SRV's tone. . Zou het niet gewoon zijn omdat jij alder een geweldig saaie houtsoort qua looks vindt (wat het ook is) ;)

Brum
5 mei 2017, 13:54
wat naar mijn mening (en dat is ook maar een mening) voor het geluid uit maakt is de dikte van de nek en de manier waarop het gezaagd is, daarnaast voor playability is er natuurlijk wel een verschil met een gelakt maple nek vs rosewood of ebben.
maar sowieso is dit heel moeilijk te controleren, ik ga er van uit dat bij het vervangen je ook de snaren vervangt en om dan nog een eerlijke vergelijking (uit je hoofd) te maken met de vorige set up is nagenoeg onmogelijk

Eens. Alleen denk ik wel dat ook de dikte van de toets wel wat doet. Geen enorme verschillen, maar met de toetsjes van bijv. Fender is dat verschil alleen maar meer marginaal. Een dikke plak, ik noem maar wat, ebben, is nog wel te horen. Maar dan weer verwaarloosbaar op hoger volume, al zeker in een band.

Braml
8 mei 2017, 11:55
Nou, ik heb even geen optredens meer, dus ik dacht laat ik die hals eens gaan vervangen. Als me dan iets niet lukt wat betreft afstellen van de hals dan heb ik nog tijd om hem naar iemand heen te brengen. Even ter herinnering: Mijn strat is een american standard uit 2009 met maple hals. Ik ben van plan hier een classic 60's rosewood hals op te zetten.

Dus ik haal de snaren eraf en schroef de hals van de body af, zie ik dit:

http://i1104.photobucket.com/albums/h336/Voetbal7/IMAG1391_zpsgeexndbu.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/Voetbal7/media/IMAG1391_zpsgeexndbu.jpg.html)

Er zit een metalen onderdeel in het hout in de neck pocket.

http://i1104.photobucket.com/albums/h336/Voetbal7/IMAG1393_zpsodiwun5b.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/Voetbal7/media/IMAG1393_zpsodiwun5b.jpg.html)

Er steekt een stuk van het schroefdraad uit, zoals misschien beter te zien is op de volgende foto:

http://i1104.photobucket.com/albums/h336/Voetbal7/IMAG1393_zpsodiwun5b.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/Voetbal7/media/IMAG1393_zpsodiwun5b.jpg.html)

Nou de achterkant van de maple hals van mijn american standard:

http://i1104.photobucket.com/albums/h336/Voetbal7/IMAG1394_zpslqngpchp.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/Voetbal7/media/IMAG1394_zpslqngpchp.jpg.html)

Hier zit ook een metalen deel in die iets dieper ligt in het hout waardoor de hals past op de body. Het probleem is dat de classic 60's neck die ik heb dat niet heeft, die heeft gewoon een vlak stuk hout. Dat metalen deel in de body zit dus in de weg. Maar waar is die eigenlijk voor nodig? kan die eruit of?

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen!

Tabula Rasa
8 mei 2017, 11:59
Tilt systeem met een Inslagmoer. Stukje losdraaien en een tik geven, dan komen die 4 "messen" los en kan je hem eruit halen.

Erik de Perik
8 mei 2017, 12:01
Als je de neckplate er af haalt, zie je een schroef, die draai je eruit en dan kun je de andere hals passen. Volgens mij, maar ik heb het zelf nooit gedaan. Lijkt mij de moderne versie van hun micro-tilt system.

Tabula Rasa
8 mei 2017, 12:33
Oh, de Inslagmoer heb je er al uit. Dan alleen wat Erik zegt.

Braml
8 mei 2017, 13:35
ik ben eruit gekomen. Ik had niet door dat dat stuk schroefdraad en dat plaatje met die 'messen' 2 verschillende onderdelen waren. Het bleek dat ik het deel met schroefdraad gewoon iets dieper in het hout kon draaien. Het spul zit dus nog mooi op zn plek mocht ik me nog bedenken.

Ik zat nog even te klooien met het erop zetten van de snaren. Ik heb nog nooit met deze vintage tuners gewerkt en ik wist niet dat je het uiteinde van de snaar ín de tuner moest steken. Werkt best mooi eigenlijk. Ik moet nog even wat kloten met de hoogtes van de zadels merk ik, want vooral met bends op de b en de hoge e snaar merk ik dat ik mijn vingers niet onder de onderliggende snaar krijg om die mee te nemen. Volgens mij staat de hals zelf al redelijk goed. De vorige eigenaar zei dat hij op een gitaar had gezeten met dezelfde dikte snaren als die van mij, dus dat zal dan ook wel?
Hier even een foto van voor en na de transformatie :)

Mn gitaar voorheen:

http://i1104.photobucket.com/albums/h336/Voetbal7/IMAG1390_zps1pzjvmyu.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/Voetbal7/media/IMAG1390_zps1pzjvmyu.jpg.html)

En met de nieuwe hals:

http://i1104.photobucket.com/albums/h336/Voetbal7/IMAG1395_zps2gmpkw0a.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/Voetbal7/media/IMAG1395_zps2gmpkw0a.jpg.html)

the sure thing
8 mei 2017, 19:26
Rosewood is een stuk sjieker!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Shredder Mike
8 mei 2017, 20:25
Gefeliciteerd met de gitaar, de halzen en de wissel. Rosewood op sunburst heeft ook mijn voorkeur, hoewel het puur cosmetisch is in mijn geval.

Erik de Perik
8 mei 2017, 23:50
Ik vind het super. Wat voor horloge ga je er bij dragen?

Pepe
9 mei 2017, 00:48
Ik ben natuurlijk zwaar geconditioneerd maar als ik rosewood op een 2tone zie denk ik, Japans.
De look & feel van een worn maple neck, daar kan geen rosewood tegen op maarja, dan zijn we al weer 40 jaar verder.

Braml
6 juni 2017, 20:02
Na de classic 60's neck er ondertussen al een poosje op te hebben zitten heb ik nog een paar vraagjes.
Ik heb het gevoel dat mijn stratocaster nu een stuk zwaarder is geworden, kan het echt zoveel verschil uitmaken tussen een american standard maple hals en een classic 60's rosewood hals? De gitaar is nu niet loeizwaar ofzo maar ik heb het gevoel dat ik het gewicht voorheen fijner vond?
En nog een dingetje: kan het ook zijn dat mn strat iets 'dunner' klinkt nu? Het zouden toch allebei prima kwaliteit halzen moeten zijn of?

Ik kan het me met beide problemen ook verbeelden hoor, ik weet niet. Het vreet gewoon een beetje aan me. De vintage frets en radius bevallen me dan juist weer zeer goed. Ook de lak van de classic 60's bevalt me beter dan de satin gelakte american standard hals.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen, voordat ik mn hals 3 of 4 x van mn gitaar op en af moet schroeven..

arjanb01
6 juni 2017, 20:21
Rosewood heeft wat meer sprankel in het hoog. Maple klinkt wat meer middy, wat steviger vind ik. Rosewood strats vind ikzelf veel verfijnder, veelzijdiger ook.
Of het qua gewicht uitmaakt, geen idee. Zal misschien een paar gram schelen door de rosewood toets. Maar zou eigenlijk niet moeten uitmaken.