PDA

View Full Version : Over intoneren



sparrow
26 april 2017, 15:46
Misschien een domme vraag.
Ik intoneer altijd zoals het hoort op de 12e fret. Ik speel eigenlijk meestal niet boven de 5e en haast nooit boven de 8e fret. Is het dan niet beter om te intoneren op de 5e of 7e fret of nog wat anders?
B.v.d.
Eric

Schrevel
26 april 2017, 16:12
Misschien een domme vraag.
Ik intoneer altijd zoals het hoort op de 12e fret. Ik speel eigenlijk meestal niet boven de 5e en haast nooit boven de 8e fret. Is het dan niet beter om te intoneren op de 5e of 7e fret of nog wat anders?
B.v.d.
Eric

Ja.

Je zou snel kunnen stemmen o.b.v. de open snaren en flageoletten en fijnstemmen op de posities die het belangrijkst zijn voor je spel.

sparrow
26 april 2017, 16:31
Ja Schrevel, leuke suggestie, maar niet erg onderbouwd. Waarom wordt er op de 12e fret geïntoneerd terwijl legio gitaristen nooit boven de 5e fret komen?
Grtz

Erik de Perik
26 april 2017, 16:57
Ja Schrevel, leuke suggestie, maar niet erg onderbouwd. Waarom wordt er op de 12e fret geïntoneerd terwijl legio gitaristen nooit boven de 5e fret komen?
Grtz

Ik denk dat jullie elkaar niet snappen. Jij hebt het over intoneren en Schrevel over stemmen. Intoneren doe je op de 12e fret om je instrument octaaf zuiver te krijgen (dat is je eerste referentie). Als je niet boven de 7e positie komt en veel open speelt, is het beter om daarop te stemmen (dat is je tweede referentie).

Duhsjaak
26 april 2017, 17:09
De gitaar is per definitie een iets vals klinkend instrument. Een violist kan je het verschil laten horen tussen een As (lage A) en een Gis, een hoge G.
En bij ons is dat één fret.

Buzzy Feiten heeft een dubbel intonatiesysteem bedacht. Hij is enige tijd gitarist bij de Paul Butterfield blues band geweest.

Washburn gitaren maakt regelmatig gebruik van het Buzz Feiten intonatiesysteem. Onder andere op de Washburn WI64. Helemaal geen bijzonder dure gitaar. Het intonatiesysteem in de nut werkt samen met de brug.

Maar wat Schrevel zegt hoeft verder ook niet perse onderbouwd te worden.
Niets weerhoudt je ervan om je gitaar anders te intoneren als dat je klank ten goede komt.

Van mijn 16 gitaren staat er niet 1 in de normale stemming. Omdat ik dat leuk vind.
Het mooie van muziek maken of creatief zijn dat er helemaal niemand is die beter weet wat jij mooi vindt dan jijzelf.

Dus 'het antwoord' kun je alleen vinden door te kijken wat het beste bij je past. Mijn mening maar.
Vriendelijke groet, Gus

Schrevel
26 april 2017, 18:39
Ik denk dat jullie elkaar niet snappen. Jij hebt het over intoneren en Schrevel over stemmen. Intoneren doe je op de 12e fret om je instrument octaaf zuiver te krijgen (dat is je eerste referentie). Als je niet boven de 7e positie komt en veel open speelt, is het beter om daarop te stemmen (dat is je tweede referentie).

Wat leuk, dan snappen we elkaar met z'n drieën niet.

Want eigenlijk gebruik ik bij een gitaar het woord intoneren voor:
1. een gitaarbouwer die de posities van de brug en de fretten op de toets bepaalt, en
2. de muzikant of gitaarverkoper die de brug afstelt voor de juiste snaarlengte.

Als dat is gedaan kun je gaan stemmen: het draaien aan die dingetjes aan het eind van de gitaar waarmee je je bier van de versterker stoot.

Ik gebruik bij het stemmen per flageolet eigenlijk nooit de twaalfde fret vanwege de hoge actie op die plek, de ingedrukte toon is bijna altijd net iets hoger. Ik pak liever een flageolet op de 7e fret.

Tabula Rasa
26 april 2017, 18:49
Flageolet op de twaalfde fret heeft toch weinig met de actie aldaar te maken?


Edit: snap hem al. Hier gaat het weer over intoneren, dacht dat het nog over het stemmen ging.

Erik de Perik
26 april 2017, 19:48
Wat leuk, dan snappen we elkaar met z'n drieën niet.

Want eigenlijk gebruik ik bij een gitaar het woord intoneren voor:
1. een gitaarbouwer die de posities van de brug en de fretten op de toets bepaalt, en
2. de muzikant of gitaarverkoper die de brug afstelt voor de juiste snaarlengte.

Als dat is gedaan kun je gaan stemmen: het draaien aan die dingetjes aan het eind van de gitaar waarmee je je bier van de versterker stoot.

Ik gebruik bij het stemmen per flageolet eigenlijk nooit de twaalfde fret vanwege de hoge actie op die plek, de ingedrukte toon is bijna altijd net iets hoger. Ik pak liever een flageolet op de 7e fret.

Heel mooi allemaal, maar een flageolet heeft bar weinig te maken met intonatie.

Schrevel
27 april 2017, 04:28
Heel mooi allemaal, maar een flageolet heeft bar weinig te maken met intonatie.

Dude, als de intonatie niet goed is correspondeert een flageolet niet met de ingedrukte toon eronder.

Fusion
27 april 2017, 04:32
Idd. Simpele regel;

Fusion
27 april 2017, 04:35
Is dat je nooit te vroeg op "Snel reageren" drukt

Verdere is er ook de simpele regel dat als de gefrette noot op dd 12e positie boger klinkt dan de flageolet, het dingetje waar de snaar in vast zit wat verder van de hals af moet. En vice versa. Of was het nu precies andersom? :hide:

Tabula Rasa
27 april 2017, 07:02
Gefret hoger, is dus een korter stukje snaar dan de bedoeling is, dus zadeltje verder naar achteren.

Erik de Perik
27 april 2017, 07:24
Dude, als de intonatie niet goed is correspondeert een flageolet niet met de ingedrukte toon eronder.

Nou haal ik stemmen en intoneren zelf door elkaar..... sorry...!

sparrow
27 april 2017, 09:08
Dank jullie voor de reacties, alleen weet ik wel hoe ik moet stemmen en intoneren, maar de vraag was of het handig is om bijvoorbeeld op de 5e of 7e fret te intoneren als ik daar toch zelden boven speel.

sparrow
27 april 2017, 09:13
O ja Schrevel,
je schreef:
Ik gebruik bij het stemmen per flageolet eigenlijk nooit de twaalfde fret vanwege de hoge actie op die plek, de ingedrukte toon is bijna altijd net iets hoger. Ik pak liever een flageolet op de 7e fret.

Als de ingedrukte snaar hoger klinkt, is het niet juist de bedoeling om dat op te lossen met intoneren?

Fusion
27 april 2017, 09:42
Dank jullie voor de reacties, alleen weet ik wel hoe ik moet stemmen en intoneren, maar de vraag was of het handig is om bijvoorbeeld op de 5e of 7e fret te intoneren als ik daar toch zelden boven speel.
En het juiste antwoord was al door Gus gegeven: ja. :)

Schrevel
27 april 2017, 09:48
Als de ingedrukte snaar hoger klinkt, is het niet juist de bedoeling om dat op te lossen met intoneren?

Niet als het verschil wordt veroorzaakt door een hoge actie. Dan moet je kiezen wat belangrijker is, wáar de zuiverheid het meest nodig is.

Het is onmogelijk om een goed geïntoneerde (dus afgestelde) gitaar (of een piano) perfect te stemmen. Je kunt niet alle tonen op de hele toets op elke snaar oktaafzuiver krijgen. Je kunt het alleen benaderen.


En het juiste antwoord was al door Gus gegeven: ja. :)

Waar zie jij Gus in deze draad? :crazyhappy:

Fusion
27 april 2017, 10:07
Sjips. Het was Schrevel. Freudiaanse vergissing? Nee.

Duhsjaak
27 april 2017, 10:42
Niet als het verschil wordt veroorzaakt door een hoge actie. Dan moet je kiezen wat belangrijker is, wáar de zuiverheid het meest nodig is.

Het is onmogelijk om een goed geïntoneerde (dus afgestelde) gitaar (of een piano) perfect te stemmen. Je kunt niet alle tonen op de hele toets op elke snaar oktaafzuiver krijgen. Je kunt het alleen benaderen.



Waar zie jij Gus in deze draad? :crazyhappy:

Post #5. Maar misschien sta ik in je negeer lijst?
Kan zo maar.
En ik geef mijn mening.
Of dat het verlossende antwoord is?
Ach...., wie het weet mag het zeggen.
Vriendelijke groet, Gus

Schrevel
27 april 2017, 12:33
Post #5. Maar misschien sta ik in je negeer lijst?
Kan zo maar.
En ik geef mijn mening.
Of dat het verlossende antwoord is?
Ach...., wie het weet mag het zeggen.
Vriendelijke groet, Gus

Ach zo. Ik zocht naar een gebruikersnaam Gus. En die staat er dan natuurlijk niet :)