PDA

View Full Version : Hoe indelen behuizing?



Tabula Rasa
25 april 2017, 14:06
Hoe ontwerpen jullie je layout van onderdelen in een pedaaltje wanneer het krap gaat worden? Zijn er handige 3D trucjes om te kijken of iets gaat passen?

Ga binnenkort met 3 projectje starten, waarvan er eentje nogal krap kan gaan worden (1590b, een electra/les lius en een sho in 1 bakje met bovenop ook nog eens een Fender pilotlicht die intern wat ruimte vreet.

Thiez
25 april 2017, 15:48
Meestal gewoon autocad aanzichtjes tekenen. Als je het in 3D wilt zetten zou ik google sketchup pakken, is gratis 3D pakket. Kun je relatief eenvoudig zonder al te veel detail iets in 3D zetten. Je zou zelfs cad tekening in kunnen laden en er dan 3D van maken.

Maar goed, hoe complex kan een pedaaltje in 3D zijn? je hebt een printplaatje en wat potmeters die in het boxje moeten passen, dat lukt met enkel aanzichtjes ook wel om te kijken of dat gaat passen denk ik.

Tabula Rasa
25 april 2017, 15:51
Ja, met zij aanzichten is een goeie, heb wat onderdelen die alleen in een bepaalde volgorde gemonteerd kunnen worden.

Kan inderdaad gewoon met pen en papier een paar hoeken tekenen na opmeten van pots etc.

Dirk_Hendrik
26 april 2017, 12:07
Alweer wat ouder projectje. Tegenwoordig kies ik m'n SMD wat kleiner.
http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=1&t=12829

Tabula Rasa
26 april 2017, 12:16
Alweer wat ouder projectje. Tegenwoordig kies ik m'n SMD wat kleiner.
http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=1&t=12829
Had deze eerder gezien. Compleet gestoord. Gaaf hoor

Tabula Rasa
26 april 2017, 12:21
Ik ben er redelijk uit hoe ik de boel in elkaar ga prakken, zit alleen met de gain (print)pot van de electra, die komt helemaal aan de andere kant van de behuizing terecht en weet niet of die lange draad storing zou kunnen gaan geven.

Dirk_Hendrik
26 april 2017, 15:39
Met gainende effecten is de kans op oscillatie dito aanwezig als je lange, hoog imedante, signaalpaden hebt. Houd die dus altijd zo kort mogelijk.

Tabula Rasa
26 april 2017, 16:29
Met gainende effecten is de kans op oscillatie dito aanwezig als je lange, hoog imedante, signaalpaden hebt. Houd die dus altijd zo kort mogelijk.
Ja, was ik al bang voor. Zet die ene trimpot wel op een los klein printje naast de PCB. Thanx!