PDA

View Full Version : Big Bends Nut Sauce vs Potlood



R.J
22 april 2017, 12:34
Edit: oeps, dacht dat ik in gitaar- diversen zat. Kan een mod dit draadje verplaatsen?

Goedemiddag allemaal,

Dit goedje is al een tijdje op de markt en sommigen zweren erbij, maar sceptisch als ik ben vraag ik mij af of het voordeel heeft boven gewoon even met de punt van een potlood door de gleufjes van de brug en kam gaan.

Wat vinden jullie? En Welk potlood blijkt het best te werken als je daar de voorkeur aan geeft? Ik heb gewoon een huis tuin en keuken HB potlood.

https://www.thomann.de/nl/big_bends_nut_sauce_15_cc.htm?sid=7c0a60bf28a47da9 5b88f267f4c87a98

jutter
22 april 2017, 13:15
Edit: oeps, dacht dat ik in gitaar- diversen zat. Kan een mod dit draadje verplaatsen?

Goedemiddag allemaal,

Dit goedje is al een tijdje op de markt en sommigen zweren erbij, maar sceptisch als ik ben vraag ik mij af of het voordeel heeft boven gewoon even met de punt van een potlood door de gleufjes van de brug en kam gaan.

Wat vinden jullie? En Welk potlood blijkt het best te werken als je daar de voorkeur aan geeft? Ik heb gewoon een huis tuin en keuken HB potlood.

https://www.thomann.de/nl/big_bends_nut_sauce_15_cc.htm?sid=7c0a60bf28a47da9 5b88f267f4c87a98

Ik gebruikte 6B, lekker zacht dus. Maar sinds de gitaartech goed de gleuven heeft gevijld smeer ik er niets meer in.

barno
22 april 2017, 13:19
idd, hoeft helemaal niet als nut goed gesneden is.

mountainman
22 april 2017, 14:43
Zacht potlood werkt beter dan hard.

Ik gebruik zelf de nut sauce bij mijn Gibson ES 339. Voordelen: 1) Geen zwarte vlekken. 2) Het werkt ook zonder dat je de snaren los hoeft te halen. Wat minder effectief misschien maar wel zo makkelijk.

Vijlen is inderdaad nog beter maar hoewel ik zo'n vijlenset in huis heb blijf ik het steeds maar uitstellen. :sssh:

guitarkid2
22 april 2017, 14:50
siliconen glijmiddel
liefst voor anaal
werkt als een tiet

Nut sauce ... r u nuts ???
1,5 cc voor 24 ffn euro

Tabula Rasa
22 april 2017, 15:00
siliconen glijmiddel
liefst voor anaal
werkt als een tiet

Nut sauce ... r u nuts ???
1,5 cc voor 24 ffn euro
Grote pompfles anallube in je gitaarkoffer. Wel erg R&R.

R.J
22 april 2017, 15:47
siliconen glijmiddel
liefst voor anaal
werkt als een tiet

Nut sauce ... r u nuts ???
1,5 cc voor 24 ffn euro

daarom ook mijn vraag hoe het zich verhout (if you see it) tot potlood :) Maar ik merk inderdaad dat sommige gitaren er veel meer baat bij hebben dan anderen.

Fusion
22 april 2017, 17:42
Ik gebruik aaltijd een geïoniseerd composiet van hars en Berber-schaamhaar

Brum
23 april 2017, 06:57
Laat er dan iemand zijn die wel uit ervaring praat. Ik heb zo'n tubetje van Big Bends. Het werkt. Na een flinke bend blijft je gitaar prima op stemming en ik bend nou eenmaal veel en ver. Neemt niet weg dat je topkam alsnog goed uitgevijld moet zijn. Je smeert er ook niet alleen de topkam mee, maar ook de brugzadels. Schijnt, maar dat kan ik niet bevestigen, dat je daardoor ook minder gauw kans hebt op brekende snaren. Geen idee of dat zo is, ik brak sowieso al bijna nooit een snaar. Wat ze verder claimen wat betreft sustain en harmonics durf ik me niet aan te wagen om daar een serieuze uitspraak over te doen. Ik heb het in ieder geval niet zo ervaren, maar kreeg dan ook al prima sustain uit mijn gitaren. Het zou ook helpen tegen het verweren (noem je het zo?) van je brug.

Of je de aanschaf waard vindt is aan jezelf. Je kunt het in ieder geval 's proberen. Zo dacht ik wel en heb daarom 's een tubetje aangeschaft. Da's een stuk makkelijker commentaar geven.;) Ik heb het overigens hier voor een tientje gekocht: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?action=article&aid=3494&group_id=10000101&lang=nl

Duhsjaak
23 april 2017, 07:10
Kan allemaal zijn, maar Fusion is wel creatief met zijn Berber schaamhaar.

Ik persoonlijk heb nooit een pest begrepen van grafiet. Ik ben zo on-R&R dat ik mijn handen was als ik de vuilnis buiten heb gezet. Voor dat ik gitaar ga spelen, bedoel ik.

Dus ik heb een vreselijke hekel aan de smeerbende die grafiet veroorzaakt.

Ik kijk eerst of schoonmaken helpt. Zeker als ie eerst niet pingde en nu wel. Anders:
Een goeie stearine kaars (en daarvan dus maar een héél klein beetje) of nòg minder WD40.

Een familieflacon lube kan ook, maar vindt ik persoonlijk wat lastig doseren. Guitarkid2 en Tab; laat ze maar schuiven die jongens.
En bij gelegenheid door iemand met kennis van zaken een mooi passende vijl er door laten halen.
Vriendelijke groet, Gus

apekop
23 april 2017, 10:37
Mijn gitaarreparateur vindt die nut sauce niks. Hij zegt dat het vuil en stof aantrekt. Laatst ging ik er heen omdat mijn open G snaar gedempt klonk. Volgens hem kwam dat door die nut sauce en het vuil wat het had aangetrokken of was blijven plakken. Misschien werkt het beter op je eigen nuts? :)

arjanb01
23 april 2017, 10:41
Ik gebruik potlood(grafiet). Kost je een grijs potlood van een paar cent maar werkt prima. Heb sowieso nooit last van ontstemming met al m'n gitaren niet.

apekop
23 april 2017, 10:50
ligt er ook aan wat je er mee doet natuurlijk. Als je veel extremer tremolo werk doet op een strat of vaak grote bends speelt van meer dan een hele toon zal het sneller ontstemmen dan als je dat allemaal niet doet. Een zwevende tremolo zal sneller ontstemmen dan een tremolo die alleen omlaag gaat etc. Een compleet stemvaste elektrische gitaar ben ik in al die jaren nog nooit tegen gekomen.

lcvanderhelm
23 april 2017, 11:00
Dat komt dan door temperatuurverschillen,frictie is echter wel degelijk te voorkomen.

apekop
23 april 2017, 11:02
frictie lost niet alles op qua ontstemmen...zeker niet bij heavy tremolo en bend werk. Heeft niks met temperatuur te maken in dat geval.

arjanb01
23 april 2017, 11:02
Klopt. Helemaal zuiver is een gitaar nooit, kwestie van acceptatie wat in de band nog kan qua ontstemmen. Voel je zelf wel aan. Ik stem altijd aan het begin van een set (10 nummers max).

apekop
23 april 2017, 11:08
Inderdaad. Hendrix stemde zowat na ieder nummer. Zijn strat was vaak compleet ontstemt als je sommige opnames hoort. Je leert er mee om gaan.

arjanb01
23 april 2017, 11:44
Inderdaad. Hendrix maakte het heel erg bont live qua stemmen. Maar toen bestond de firma korg met de stemapparaatjes nog niet. Je stemde puur op gehoor in een bruisende zaal met publiek dus je zat er weleens een paar hz naast! Daarnaast speelde de dope en de booze zeker een rol want onder invloed klinkt alles zuiver 😆

apekop
23 april 2017, 11:59
en bovendien hadden ze toen nog geen nut sauce! :)

guitarkid2
23 april 2017, 12:19
en bovendien hadden ze toen nog geen nut sauce! :)

heb zomaar het idee dat, ondanks een valse stemfluit, de nuts van hendriks niks te kort zijn gekomen
fok `wat flauw

Duhsjaak
23 april 2017, 12:50
Nee hoor. Helemaal niet flauw. Je gaat het podium op voor de pussy.
Maar de vrouwen dan?
Kan niet voor alle vrouwen spreken. Maar Anna Calvi gaat 100% zeker ook het podium op voor da pussy. Zelf gevraagd.

Dus flauw?
Lijkt me een belangrijke drijfveer.
Valt mee dus.
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
23 april 2017, 13:28
Ik sta niet bepaald op t podium voor de pussy
Gus :D Nooit gedaan ook. Stond op t podium voor de liefde voor muziek.

/HAP

D3nnis
23 april 2017, 13:49
Ik wel voor de pussy.
Alleen onze zanger is de enige die pussy aangeboden krijgt, dus ergens gaat er iets mis :D

Brum
23 april 2017, 14:00
Mijn gitaarreparateur vindt die nut sauce niks. Hij zegt dat het vuil en stof aantrekt. Laatst ging ik er heen omdat mijn open G snaar gedempt klonk. Volgens hem kwam dat door die nut sauce en het vuil wat het had aangetrokken of was blijven plakken. Misschien werkt het beter op je eigen nuts? :)

Je moet er natuurlijk ook niet meteen een complete tube op leeg knijpen ey.;) Maar zonder gein, je hebt echt maar heel weinig nodig van het goedje.

arjanb01
23 april 2017, 16:56
Ik wel voor de pussy.
Alleen onze zanger is de enige die pussy aangeboden krijgt, dus ergens gaat er iets mis :D

Wat krijgen we nu??? Jij als familie man😉
Ik heb een goeie relatie met fijne kids en dan sta je nooit open voor andere pussy. Ik moet er niet aan denken🙉

Buxtra
24 april 2017, 09:30
Als huiskamermuzikant speel ik ontegenzeggelijk voor de pussy. 1 stuks, dat wel.

ateng
24 april 2017, 16:00
Gebruik ook potlood grafiet en mijn gitaar ontstemd zelden ook na een heftige tremelo abuse. Heb een vintage Wilkinson brug die zweeft en de enige keer dat ik moet stemmen is als ik naar drop D moet stemmen ;)

Onkelpazuzu
24 april 2017, 18:34
Grafietpoeder uit een busje werkt bij mij tot nu toe geweldig - strat, zwevende tremolo, veel bends.

Fusion
24 april 2017, 20:50
Heb nooit echt last van ontstemmen dankzij top lock, maar ook de Ibanez SZ520 die ik ooit had (zonder tremolo en zo der top lock) ontstemde ook nooit. Wat n gedoe lijkt me dat?