PDA

View Full Version : Luidste cleane boost



NRJay
19 april 2017, 22:07
Ik ben op zoek naar een luide clean boost.
1 knop, alle frequenties gewoon luider.
De pure sound van mn gitaar maar dan een pak harder. Geen kleuring, geen overdrive of interne gain. Welke zoek ik?

Ik dacht aan een zvex super hard on.
Maar een paar honderd euros voor een simpele boost met 1 knop, jaaah halo...

jutter
19 april 2017, 22:54
Seymour Duncan Pickup Booster. Staat bij mij altijd aan. Wil ook niet meer zonder. Je sound wordt een stuk levendiger. Mijn boardje is inmiddels veranderd maar het is de rechtse.
http://i549.photobucket.com/albums/ii368/jutter1/Allerlei/IMG_20160916_122828_zpsmwkhasqs.jpg

the sure thing
19 april 2017, 23:03
Mxr micro amp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

lindstrom
20 april 2017, 08:15
MXR-CAE Linedriver-boost HEEL ER GOED!! :ok:

Die SD pickup booster lijkt toch wel iets te kleuren naar mijn ervaring, dat doet die MXR-CAE niet. Echt strakke luide clean boost.

Dutch66
20 april 2017, 08:21
Mxr micro amp


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deze inderdaad, gewoon straight +26dB boostertje, komen ook 2ehands regelmatig voorbij ...

the sure thing
20 april 2017, 08:30
Ik heb een tijd de Fulltone OCD als boost gebruikt... Gain op nihil gezet. Ook een perfecte boost!

Volgens mij zit "de kleuring" vooral tussen de oren. En soms heb ik het vermoeden dat als een boost op papier geheel niet kleurt, in de werkelijkheid wel als "kleurend" wordt ervaren, masr dat ligt dan aan totaal andere factoren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
20 april 2017, 08:47
Ik ben op zoek naar een luide clean boost.
1 knop, alle frequenties gewoon luider.
De pure sound van mn gitaar maar dan een pak harder. Geen kleuring, geen overdrive of interne gain. Welke zoek ik?

Ik dacht aan een zvex super hard on.
Maar een paar honderd euros voor een simpele boost met 1 knop, jaaah halo...
Sho kleurt wel een beetje. Paar honderd euro moet je met een korreltje zout nemen. Super hard on is dezelfde als de kit van newtone met de naam flowerbooster. Die bouw je voor nog geen twee tientjes.

Volgens mij, als ik het me goed herinner is de lpb ook wel wat voor je en die kost bijna niets

10us
20 april 2017, 10:18
Deze inderdaad, gewoon straight +26dB boostertje, komen ook 2ehands regelmatig voorbij ...

Yes, deze! I third this motion.

FruscianteFan
20 april 2017, 10:55
Ik heb een tijd de Fulltone OCD als boost gebruikt... Gain op nihil gezet. Ook een perfecte boost!

Volgens mij zit "de kleuring" vooral tussen de oren. En soms heb ik het vermoeden dat als een boost op papier geheel niet kleurt, in de werkelijkheid wel als "kleurend" wordt ervaren, masr dat ligt dan aan totaal andere factoren...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

hmwoah, probeer maar eens je booster voluit te zetten en je versterker heel zacht (preamp dus!). Ik heb alleen ervaring met de LPB1 en de SHO (heb een Box of Rock).

Natuurlijk is het onmogelijk om zonder metingen te bepalen of een booster objectief kleurt, maar in mijn ervaring veranderen ze sound toch wel flink. Voor de LPB-1 geeft nogal wat distortion. Overigens niet gek voor zo'n cheap pedaaltje.

Braml
20 april 2017, 11:23
TC electronic spark booster kan ook? De mini heeft ook slechts 1 draaiknop voor volume.

Tabula Rasa
20 april 2017, 12:01
. Voor de LPB-1 geeft nogal wat distortion. Overigens niet gek voor zo'n cheap pedaaltje.
Oh, zo stond ie niet in mijn geheugen. Sorry, beter wat anders proberen dan de LPB.

NLF
20 april 2017, 12:50
Zelf heb ik de Kool & Elfring Ace Boost voor een redelijk bedrag tweedehands kunnen kopen. Kleurt iets, maar werkt verder heel erg goed voor wat ik doe (klinkt heel natuurlijk). De SHO is naar verhouding erg duur (is simpel pedaal, kassa rinkelt $$), maar ze worden veel nagebouwd en zijn goedkoper te krijgen.

NLF
20 april 2017, 12:57
Volgens mij zit "de kleuring" vooral tussen de oren. En soms heb ik het vermoeden dat als een boost op papier geheel niet kleurt, in de werkelijkheid wel als "kleurend" wordt ervaren, masr dat ligt dan aan totaal andere factoren...

Ja, je hebt gelijk, maar wacht even: er zijn natuurlijk boosters die de mids of trebles boosten. Dat kan fijn zijn of kan precies zijn wat je niet wilt (bij overstuurde amp die wat donker klinkt kan het fijn zijn dat de booster het laag wat weg snijdt, daardoor gaat je geluid strakker klinken, de lage frequenties kosten het meest vermogen van je amp, snij je ze weg dan worden de mids en hoge frequenties geboost en krijgen ze meer vervorming, voor een les paul met een ac30 kan een treble boost dus heel goed werken, maar over een silverface fender is een treble boost een ramp - in tegenstelling tot een mid boost die de scooped silverface sound compeneseert enz.enz. enz.). Maar er zijn boosters die bedoeld zijn als full frequency (meestal kleuren ze dan ook nog wel iets natuurlijk, de vraag is alleen of dat hinderlijk is).

D3nnis
20 april 2017, 13:11
Ik weet niet of het inmiddels achterhaald is, en bovendien voldoet ie niet aan je 1-knops eis, maar ik noem hem toch even. Ik heb best lang een Banzai New Rising Sun II gehad.
Twee boosts (serieel of parallel), en een preamp die je ook nog 20dB kunt boosten.
Dus twee boosts plus de preamp op elkaar te stapelen. Belachelijke hoeveelheid clean boost.

Brad
20 april 2017, 14:12
De Boss FB-2 heb je meteen een feedback effect erbij. Ik geloof dat hij eruit is inmiddels maar tweede hands zijn ze nog wel te krijgen en wie weet hebben zaken hem nog liggen.

telerocker
20 april 2017, 17:48
MXR Micro-amp

Brum
20 april 2017, 19:16
MXR Micro Amp.

En in de fx loop, anders werkt ie niet als volumeboost.

lindstrom
21 april 2017, 08:01
MXR Micro Amp.

En in de fx loop, anders werkt ie niet als volumeboost.

Of je moet hem na een overdrive pedaal zetten :) dan werkt dat zeer zeker wel :ok:

Jan Buurman
21 april 2017, 08:58
Ik heb gisteren de specs van mijn Catalinbread Serrano Picoso eens opgevraagd omdat ik wat probleempjes had (zie "Wat gebeurt er?") maar die heeft blijkbaar een boost van +30Db.... dat is best veel toch?

NLF
21 april 2017, 10:09
MXR Micro Amp.

En in de fx loop, anders werkt ie niet als volumeboost.

Nee, dat hoeft beslist niet zo te zijn. Het gaat om headroom: als je versterker (en je speaker) veel vermogen heeft en niet te hard staat werkt een clean boost voor de (pre)amp als volume boost. Zit de versterker tegen break up point aan dan betekent een clean boost niet (of nauwelijks) meer volume maar (vooral) meer vervorming. Het is ook logisch, er zijn voldoende amps zonder fx loop (fenders, vox ac30s, hiwatts, marshalls etc.) waar vaak genoeg een (clean) boost voor gezet wordt.

EDIT: als je op een (moderne , dus geen twin of hiwatt) MV amp in de preamp veel distortion draait dan moet je natuurlijk wel de boost achter de preamp zetten (dan heb je immers geen headroom).

FruscianteFan
21 april 2017, 10:44
Ik ben op zoek naar een luide clean boost.
1 knop, alle frequenties gewoon luider.
De pure sound van mn gitaar maar dan een pak harder. Geen kleuring, geen overdrive of interne gain. Welke zoek ik?

Ik dacht aan een zvex super hard on.
Maar een paar honderd euros voor een simpele boost met 1 knop, jaaah halo...

Eventjes: hoeveel boost denk je nodig te hebben?

Als het namelijk écht een cleanboost is, dan heb je in praktijk helemaal niet zoveel db's nodig. In mijn ervaring is "11 uur" al genoeg om bij wijze van spreken ruzie met elke geluidsman te krijgen.

Was Xotic al genoemd trouwens? Die zie ik bij veel pro's op het board liggen. Voor de rest... ik betwijfel of je zoektocht zo uniek is. Van alle genoemde pedalen zou ik alleen de LPB1 links laten liggen, eigenlijk.

Luke-wannabe
21 april 2017, 11:02
Natuurlijk is het onmogelijk om zonder metingen te bepalen of een booster objectief kleurt, maar in mijn ervaring veranderen ze sound toch wel flink. Voor de LPB-1 geeft nogal wat distortion. Overigens niet gek voor zo'n cheap pedaaltje.

Jamaar... Hier maak je dus effe een denkfout.. 'Clean boost' is dus niet een garantie dat je signaal harder wordt zonder te oversturen. Want hoe harder je je signaal maakt, hoe meer de pre-amp van je versterker gaat oversturen. Dat heeft niets met het pedaal of de prijs ervan te maken.

De LPB-1 heeft een flinke hoog-cut in mijn ervaring. Kan heel fijn zijn voor sommige dingen, maar is dus niet per sé lineair. Ik vind het persoonlijk een erg fijn pedaal.

Rinze
21 april 2017, 11:15
In de beschrijving van de LPB staat ook dat ie kleurt als ik me goed herinner. Het wordt wat vetter. Verder hangt het inderdaad van de instelling van je voorversterker af. Daar moet genoeg"ruimte" zitten om te boosten voor ie alleen maar meer gaat vervormen. Ik vond het altijd wel een lekker pedaal.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

FruscianteFan
21 april 2017, 11:40
Jamaar... Hier maak je dus effe een denkfout.. 'Clean boost' is dus niet een garantie dat je signaal harder wordt zonder te oversturen. Want hoe harder je je signaal maakt, hoe meer de pre-amp van je versterker gaat oversturen. Dat heeft niets met het pedaal of de prijs ervan te maken.

De LPB-1 heeft een flinke hoog-cut in mijn ervaring. Kan heel fijn zijn voor sommige dingen, maar is dus niet per sé lineair. Ik vind het persoonlijk een erg fijn pedaal.

Volgens mij was ik niet helemaal duidelijk. Pak een amp, zet hem op normaal volume, clean.

Vervolgens draai je het volume dicht van je versterker en zet je de boost vol open. Draai voorzichtig je amp (preamp volume dus) open tot je een vergelijkbaar volume krijgt. Als het goed is ben je dan nog royaal binnen de headroom van je versterker en dus hoor je puur het geluid van je booster.

Dit staat grotendeels los van normaal gebruik. In mijn beleving bleef de LPB1 niet helemaal clean, maar eerlijk gezegd is dat lastig beoordelen gezien de manier waarop ik hem gebruikte.

Dutch66
21 april 2017, 11:59
Ik heb gisteren de specs van mijn Catalinbread Serrano Picoso eens opgevraagd omdat ik wat probleempjes had (zie "Wat gebeurt er?") maar die heeft blijkbaar een boost van +30Db.... dat is best veel toch?

Yep, das een beste boost ...


Factor (Av) 31 ongeveer, dus stel dat er uit een single coil 200 mV (vpp) komt, is de output
(in theorie) 6,2 volt of maar liefst 6.200 mV. Vrijwel iedere versterker zal hierdoor (flink) gaan
oversturen, en zonder 'iets' van een laag af filter vreselijk 'over-the-top' in het laag gaan
klinken.

(Zeker als er nog eens een 'low/mid' heavy overdrive voor staat ;))

Maar zoals al aangegeven, het is natuurlijk sterk afhankelijk van de toepassing, in de meeste
gevallen gebruik je lang niet alle 'beschikbare' boost.

Luke-wannabe
21 april 2017, 12:17
Dit staat grotendeels los van normaal gebruik. In mijn beleving bleef de LPB1 niet helemaal clean, maar eerlijk gezegd is dat lastig beoordelen gezien de manier waarop ik hem gebruikte.
Ja, maar híer heb ik het juist over. De rest allemaal swa, maar hier gaat het me juist om. De LPB die niet clean blijft is gewoon je voorversterker die overstuurt. Het pedaal zelf distort niet.

FruscianteFan
21 april 2017, 12:55
Ja, maar híer heb ik het juist over. De rest allemaal swa, maar hier gaat het me juist om. De LPB die niet clean blijft is gewoon je voorversterker die overstuurt. Het pedaal zelf distort niet.

Ik gebruikte toen mijn Ampeg 60w buizenamp op het cleane kanaal. Ik heb daarmee weleens op het einde van de headroom gezeten (inmiddels spelen we wat zachter), maar als ik het me goed herinner was dat niet het geval - gebruikte de LPB1 om strijkstok er beter door te laten komen. Misschien dus niet per se oversturing, maar wel enige mate van compressie zo leek het. In elk geval een stuk vetter.

Dat gezegd hebbende: ik ben vrij snel na de aanschaf van mijn Gretsch overgeschakeld op de Box of Rock. De LPB1 gebruik ik dus al sinds eind 2013 niet meer. Onze bassist wel, maar die heeft sowieso geen headroom op zijn amp.

Pepe
21 april 2017, 14:00
Het is simpel natuurlijk, zolang je pedaal en amp beiden binnen de headroom blijven is alles clean boost. Als je VOOR je clean boost/amp aan compressie en clipping doet, door je boost bijvoorbeeld achteraan te zetten, wordt het lastig om te horen wanneer ze precies mee gaan doen aan het feest dat clipping heet maar dat is toch een goed ding?

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18010579_1430455770308471_5684468958826867964_n.jp g?oh=f219f622b97f15cc8eaa22fe4c6e6403&oe=597F3EDD

telecastermaster
21 april 2017, 14:11
Wat is je budget?

Als het goedkoop moet: Donner Boost Killer (Xotic RC booster clone): https://www.guitarfella.com/donner-boost-killer-review/
of Mooer Pure Boost

Als je meer geld hebt: Source Audio LA Lady, digitale overdrive waar je 40 verschillende overdrives en clean boost in kunt stoppen (3 beschikbaar met schakelaar)
https://www.thomann.de/nl/source_audio_la_lady_overdrive.htm?sid=7b46d9383e2 026dd40ee9e57585fc90f

Jan Buurman
21 april 2017, 15:22
Yep, das een beste boost ...


Factor (Av) 31 ongeveer, dus stel dat er uit een single coil 200 mV (vpp) komt, is de output
(in theorie) 6,2 volt of maar liefst 6.200 mV. Vrijwel iedere versterker zal hierdoor (flink) gaan
oversturen, en zonder 'iets' van een laag af filter vreselijk 'over-the-top' in het laag gaan
klinken.

(Zeker als er nog eens een 'low/mid' heavy overdrive voor staat ;))

Maar zoals al aangegeven, het is natuurlijk sterk afhankelijk van de toepassing, in de meeste
gevallen gebruik je lang niet alle 'beschikbare' boost.

Thanx! Hier kan ik wat mee! Nu snap ik waarom de boost niet lekker samenwerkt met mijn Mercurybox...

Brum
21 april 2017, 18:27
Nee, dat hoeft beslist niet zo te zijn. Het gaat om headroom: als je versterker (en je speaker) veel vermogen heeft en niet te hard staat werkt een clean boost voor de (pre)amp als volume boost. Zit de versterker tegen break up point aan dan betekent een clean boost niet (of nauwelijks) meer volume maar (vooral) meer vervorming. Het is ook logisch, er zijn voldoende amps zonder fx loop (fenders, vox ac30s, hiwatts, marshalls etc.) waar vaak genoeg een (clean) boost voor gezet wordt.

EDIT: als je op een (moderne , dus geen twin of hiwatt) MV amp in de preamp veel distortion draait dan moet je natuurlijk wel de boost achter de preamp zetten (dan heb je immers geen headroom).

Je headroom verhaal klopt helemaal. Maar de topicstarter wil echt alleen een flinke volumeboost, zonder kleuring en dat werkt wel het beste in de fx loop. Voor de versterker werkt een cleane booster wel als gain booster, afhankelijk van het break up punt natuurlijk. En meer gain is meer ook wat meer volume. En dan komt jouw headroom verhaal om de hoek zetten, daar ben ik het ook mee eens.

NLF
21 april 2017, 21:54
Je headroom verhaal klopt helemaal. Maar de topicstarter wil echt alleen een flinke volumeboost, zonder kleuring en dat werkt wel het beste in de fx loop. Voor de versterker werkt een cleane booster wel als gain booster, afhankelijk van het break up punt natuurlijk. En meer gain is meer ook wat meer volume. En dan komt jouw headroom verhaal om de hoek zetten, daar ben ik het ook mee eens.

Als ie tenminste een versterker heeft met fx loop ... (ik heb zelf een hekel aan fx loops en heb ook geen amps met fx loops). Het hangt van de setup van topic starter af wat de (beste) oplossing is voor hem.

EBOUE
21 april 2017, 22:09
Volgens mij zit "de kleuring" vooral tussen de oren. En soms heb ik het vermoeden dat als een boost op papier geheel niet kleurt, in de werkelijkheid wel als "kleurend" wordt ervaren, masr dat ligt dan aan totaal andere factoren...

Hear, hear! Helemaal eens. Sterker nog, je kunt dit wetenschappelijk benaderen. Bij laag volume worden hoge en lage frequenties minder goed geregistreerd door je hersenen. Daarvoor bestaat bvb de loudness knop op een hifi-amp van vroeger. Meer bas en midlaag, tikje hoog, zodat je hetzelfde 'gevoel' krijgt bij een lager volume. Schroef je de boel op qua volume, dan ontstaat er een balans, maar ga je serieus hard spelen, dan krijgt bas vaak overhand en worden de hoge tonen snerpender. Voilà.

Andere optie: Lehle. Ik heb de D-Loop, maar de Sunday Driver / Boost kan ook: tweedehands een prima prijs voor een kwaliteitsbooster. Gaat mijn bord niet meer af. Kleurt wellicht niet, maar doordat ik 'm door een buizenamp jaag, wordt de klank totaal anders (want meer overdrive, compressie.. etc..). Geweldig.

:)

NLF
21 april 2017, 22:24
De Sunday Driver is goed, de Kool & Elfring beviel mij alleen beter (die heb ik dan ook gehouden).

Dutch66
21 april 2017, 22:48
Vrienden, een clean boost (dus echt transparant, als dat al bestaat) in een fx-loop is echt precies hetzelfde als
de master een tandje hoger ... Mocht je toch iets van 'mojo' ervaren, dan is dat (slechts) de kleuring van de
booster die op line-niveau dus toch niet zo transparant blijkt te zijn ...

NLF
22 april 2017, 01:04
Vrienden, een clean boost (dus echt transparant, als dat al bestaat) in een fx-loop is echt precies hetzelfde als
de master een tandje hoger ... Mocht je toch iets van 'mojo' ervaren, dan is dat (slechts) de kleuring van de
booster die op line-niveau dus toch niet zo transparant blijkt te zijn ...

Yep. Meer "mojo" is dan natuurlijk gewoon gevolg van het feit dat er meer signaal versterkt wordt (door booster danwel MV die je hoger zet, kan allebei) waardoor meer vervorming (vanaf break up punt dan welteverstaan). Een booster is (net als een high output pickup of een extra buis in je preamp) gewoon een soort extra gain stage (dus extra versterking van je signaal). Verschil kan zitten in kleur booster en kleur extra versterking via MV (en dat kan dan idd ervaren worden als meer mojo).

De K&E is trouwens redelijk "transparant" en ruist (in dit clipje tenminste!) minder dan de amp zelf


https://www.youtube.com/watch?v=n5y0VLH2NYw

NRJay
22 april 2017, 03:13
Bedankt voor de ideeën allemaal!
Op het moment ben ik zeer geïnteresseerd in de seymour duncan pickup booster.

De bedoeling vd boost is gewoon de input van mn amp extra op zn zak te geven.
Het is een Orange AD30, bij gain boven 3 begint hij al te crunchen, dus de clean boost is eigenlijk gewoon een gain boost voor mij.
(trouwens, deze heeft geen fx loop)

Drive pedalen zijn leuk, maar vooral dan op cleanere amps vind ik. De mijne heeft gewoon een extra trap onder zn kont nodig.
Ik gebruik nu mn mooer hustle drive (OCD kopie) met de gain op 0 en de volume op max. Maar de tone vind ik lastig op neutraal af te stellen, plus die high peak en low peak, ik wil gewoon geen peak :-p

Die flower booster van newtone ga ik ook nog wel eens bouwen. Een SHO voor 20€ ipv iets rond de 250, waarom niet? Al is het maar voor de lol. Een beetje extra dirty gain kan nog wel lekker zijn op wat ruigere nummers.

jutter
22 april 2017, 08:45
Goede keus.