PDA

View Full Version : HNGOD: Ibanez RGDIX6-MPB SBB



Fusion
18 april 2017, 13:05
"Happy New Guitar Ordered Day Fusion!"

- "Thanks guys!"

Ik heb eigenlijk nooit echt last van GAS meer, maar deze liet me niet los. De looks, de verlengde scale (één inch erbij naar 26.5", dus niet echt overdreven bariton), de lovende reviews over de (echte) DiMarzio's, en oh ja, de looks. Gewoon de hele package. Dat ie zo'n uitgesproken uiterlijk heeft met het feit dat ie perfect geschikt is voor down-tuned metal. Twee gitaren verkocht (waarvan eentje, de Ibanez RG2610Z, met pijn in mijn hart, maar ben een speler, geen verzamelaar) en deze is besteld. Staat als het goed is uiterlijk 2e week juni bij mij thuis :)

http://www.richtonemusic.co.uk/Data/Product_Images/IBANRGDIX6MPB-SBBb(1).jpg

vulvasonic
18 april 2017, 13:18
Heerlijk om te lezen dat je zo verschrikkelijk blij bent!!! Goed man!
:crazyhappy:

Maar wat nou als blijkt dat dit eigenlijk maar een kutgitaar is waar je geen kloten mee hebt, behalve dat ie er koel uitziet? :nervous:

Da Vinci
18 april 2017, 13:19
Gefeliciteerd! Hoewel mijn eerste reactie bijna zou zijn dat ik hoop dat ze jouw exemplaar wel tot de randjes lakken heeft het wel iets gaafs zo.

En wat een heerlijke naam weer van Ibbi; de RGDIX6-MPB-SBB. Ik zeg nog ff de aftermarket Tx2031-A mod en gaan met die banaan :punk:

Fusion
18 april 2017, 13:34
Haha dank heren, ja die TX-2031-A mod die heb ik op de prijs afgedingt, uiteraard! Petje af DaVinci! Alleen echte kenners helpen je daar aan herinneren.

Da Vinci
18 april 2017, 13:52
Tja, de RGDIX6-MPB-SBB aftermarket TX-2031-A Mod. Kenners weten genoeg.

Fusion
18 april 2017, 14:08
Het is echt jammer dat er op dit forum een minimum van 10 tekens wordt vereist. Soms is een simpele :) smiley het enige wat je wilt posten.

D3nnis
18 april 2017, 19:10
Mooie gitaar, gefeliciteerd!
Ze hadden alleen -voor het uiterlijk- de arm contour iets minder af moeten schuinen, dan was de contour van het gestainde stuk wat mooier uitgekomen denk ik.

Waarom duurt het nog zo lang voor ie er is eigenlijk?

Fusion
18 april 2017, 21:12
Ja goede vraag geen idee eigenlijk.... is toch wel een goed lopende en lang bestaande zaak waar ik hem bestel (Dijkman). Welmucht dat de Nederlandse Ibby importeur hem zelf ook moet bestellen?

D3nnis
18 april 2017, 21:15
Zou kunnen natuurlijk; ik zag dat Bax hem op wel voorraad had, vandaar dat ik het me afvroeg.

Tupelo
18 april 2017, 21:17
Dat is een flink serienummer.
Wist dat je er de hots voor had, dus goed dit; congrats.
26.5 is een spannende, zou ik ook best benieuwd naar zijn, iedere mensuur zijn eigen karakter.
Ennuh, voor een metal intended gitaar ziet 'ie er nog erg smakelijk uit ook, vermomd racemodelletje.

Shredder Mike
18 april 2017, 21:42
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe gitaar, ondanks dat je nog even geduld moet hebben.

RG = RG type gitaar
D = model (standaard gestemd in DAFCGD)
IX = Iron Label (een aanduiding voor een bepaald type gitaren (vaak geassocieerd met metal))
6 = aantal snaren
M = Maple (toets)
PB = Poplar Burl (houtsoort)
SSB = Surreal Blue Burst (finish)

Ik hou van de Japanse duidelijkheid :)

Duhsjaak
18 april 2017, 22:07
Hé Fu
Wat leuk. Bij het langslopen van mijn favoriete gitaren ben ik ook bij Dijkman (op afstand) langs geweest. En heb ik ook bij deze onuitsprekelijke gitaar stilgestaan. Dank SM (pardon Shredder Mike) voor de uitleg.

Zoals Harald zo fijntjes wist te melden is op mijn leeftijd iedere gitaar een gitaar voor het leven, dus ik heb ernstig getwijfeld tussen deze en een andere.

En het is jammer dat deze het niet is geworden. Want ik vind m super eruit zien. En eerlijk was ik een beetje benieuwd hoe die iets verlengde schaal zich zou houden onder mijn standaard open C of hawaiian G.
Ik hoop dat je met deze net zo veel plezier hebt als ik met de mijne.

Long may you run....
Vriendelijke groet, Gus















De mijne is een Cort X4. Da's de 4 met de passieve EMG HZ pups.
Ik heb een gieter met humbuckers gekocht!!
Een ware heldendaad. Ben benieuwd....

Fusion
19 april 2017, 09:36
Ha, wat een leuk verhaal. Nou ja, als alles doorgaat en ik heb straks in mijn bezit heb, we wonen volgens mij niet ver van elkaar vandaan Gus. We komen elkaar vast wel een keer tegen in een setting waar gitaren bij horen. En dan zal ik er voor zorgen dat deze gitaar onderdeel van die setting is. Mag je haar beroeren en voelen wat je mist ;)

almarvk
19 april 2017, 13:24
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe gitaar, ondanks dat je nog even geduld moet hebben.

RG = RG type gitaar
D = model (standaard gestemd in DAFCGD)
IX = Iron Label (een aanduiding voor een bepaald type gitaren (vaak geassocieerd met metal))
6 = aantal snaren
M = Maple (toets)
PB = Poplar Burl (houtsoort)
SSB = Surreal Blue Burst (finish)

Ik hou van de Japanse duidelijkheid :)

Bij Ibanez wel. Ik werk met de producten van Panasonic. Daar kan echt niemand wat mee, is complete willekeur en is toch echt heel erg Japans.

Fusion
29 mei 2017, 11:41
De eerste week van juni is aangebroken. Zo maar eens even bellen naar Dijkman. Beetje de druk erop houden :) Excited.

Eye en ear candy:


http://www.youtube.com/watch?v=XfhVPr4-d3c

RoelSmoel
29 mei 2017, 12:11
Fijne gitaar, ontzettend veel bang for the buck. Heb die met het rosewood topje wel eens in handen gehad, weet nog steeds niet waarom nooit aangeschaft..

Fusion
29 mei 2017, 12:24
Ben ook erg benieuwd. Hoor er veel goeds over (ook wel wat kritiek op lijmresten en frets, maar dat schijnt alleen bij een paar individuele exemplaren van de eerste serie te zijn oid). Zelfs de stock elementen schijnen erg goed te zijn. Welke bedoel jij? De RGDIX6PB-CBF?

https://58eca9fdf76150b92bfa-3586c28d09a33a8c605ed79290ca82aa.ssl.cf3.rackcdn.c om/ibanez-rgdix6pb-skb-iron-label-electric-guitar-surreal-black-burst-416978.jpg

Fusion
29 mei 2017, 13:16
Gozert van de muziekwinkel is er niet, dus zelf maar even importeur gebeld.

Slechte nieuws: hij is er nog niet, kan van 1e a 2e week ook wel uitlopen naar 3e week deze maand.

Goede nieuws: hij komt dus echt :) en het is een zeer recent geproduceerd model (rechtstreeks georderd bij de fabriek), dus die aanloopfoutjes waar ik sporadisch over hoorde bij eerdere modellen zouden hier niet moeten spelen.

Volgende post hopelijk met foto's en daarna sound samples! :cooler: :crazyhappy: :rockon:

RoelSmoel
30 mei 2017, 11:09
Ben ook erg benieuwd. Hoor er veel goeds over (ook wel wat kritiek op lijmresten en frets, maar dat schijnt alleen bij een paar individuele exemplaren van de eerste serie te zijn oid). Zelfs de stock elementen schijnen erg goed te zijn. Welke bedoel jij? De RGDIX6PB-CBF?

https://58eca9fdf76150b92bfa-3586c28d09a33a8c605ed79290ca82aa.ssl.cf3.rackcdn.c om/ibanez-rgdix6pb-skb-iron-label-electric-guitar-surreal-black-burst-416978.jpg

Model van vorig jaar, met birdseye maple toets.
http://www.ibanez.com/products/eg_detail17.php?year=2017&area_id=3&cat_id=1&series_id=3&data_id=230&color=CL01
http://www.ibanez.com/products/images/eg2017/RGDIX6MRW_CBF_1P_01.png

Die met jouw kleur was toen nog alleen leverbaar als 7-snaar.

Fusion
28 juni 2017, 12:15
Verlaat allemaal. Maar importeur verwacht begin volgende week de container in Nederland. Dan moet de douane nog een dansje doen en zou ie hopelijk de week erna in Amsterdam kunnen zijn.


Pfff...

Da Vinci
28 juni 2017, 15:30
Zag er een week of wat geleden nog een voorbij komen op MP geloof ik, dat was toch een stuk sneller geweest ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
28 juni 2017, 16:20
Zag er een week of wat geleden nog een voorbij komen op MP geloof ik, dat was toch een stuk sneller geweest ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zeker weten dat dat niet gewoon een sponsored ad achtig ding was van Bax oid? En dan ws ook nog eens de 7 snarige versie?

macwilliams
28 juni 2017, 17:12
Verlaat allemaal. Maar importeur verwacht begin volgende week de container in Nederland. Dan moet de douane nog een dansje doen en zou ie hopelijk de week erna in Amsterdam kunnen zijn.


Pfff...

Dat snap ik.


Wachten duurt lang.

Tupelo
28 juni 2017, 17:25
Daar is die dan; ik vind 'm vrolijk, matched goed met een hawaiian shirt en slippers, zeg ik. :)

Oh, zucht nog niet dus, volgende week... :makeup:

Pepe
28 juni 2017, 17:35
Het heeft inderdaad een hoog surfboard gehalte maar ik gok dat er geschiktere gitaren zijn voor een rondje Walk don't run

Tupelo
28 juni 2017, 17:37
Leuke surfsolo drop C, uitstekend toch ? :ok:

D3nnis
28 juni 2017, 17:52
Zeker weten dat dat niet gewoon een sponsored ad achtig ding was van Bax oid? En dan ws ook nog eens de 7 snarige versie?

In april had bax 100% zeker de 6-snarige versie op voorraad, in deze kleur.
Iemand is nu dus al maanden op deze gitaar aan het raggen terwijl jij zit te wachten.....
Maar die van jou is zometeen wel nieuwer :D

Da Vinci
28 juni 2017, 18:31
Zeker weten dat dat niet gewoon een sponsored ad achtig ding was van Bax oid? En dan ws ook nog eens de 7 snarige versie?

Ik meen me te kunnen herinneren dat die via een FB groep over verkoop instrumenteren voorbij kwam met een linkje naar MP en dat de reden van verkoop was dat de verkoper juist vn zevensnarig speelde en deze dus praktisch ongebruikt verkocht.

Nog getwijfeld om je ff te tippen maar dacht hij is toch al besteld...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Da Vinci
28 juni 2017, 18:35
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170628/9d5e0325580f1ee1dcbeda9f23a8603c.jpg

Link is nog actief.

https://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1163894272-ibanez-iron-label-rgdix6mpb-sbb-surreal-blue-burst.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr&pos=20



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tupelo
28 juni 2017, 18:53
Van Joyce in Den Bosch, Den Bosch is waar ik woon, en alle Joycen die ik ken, zijn zonder uitzondering aantrekkelijke dames. :p

D3nnis
28 juni 2017, 18:57
en alle Joycen die ik ken, zijn zonder uitzondering aantrekkelijke dames. :p

Het zal de regio wel zijn, hier idem :D

Plant
28 juni 2017, 19:15
Verlaat allemaal. Maar importeur verwacht begin volgende week de container in Nederland. Dan moet de douane nog een dansje doen en zou ie hopelijk de week erna in Amsterdam kunnen zijn.


Pfff...

Hopelijk zijn tegen die tijd de containers weer volop in beweging, in de Rotterdamse Haven gebeurt nu al 2 dagen niks en die vertraging heeft ook invloed op het vervolg van het traject:

http://www.ad.nl/economie/gevolgen-cyberaanval-nog-steeds-voelbaar-in-rotterdamse-haven~ae073bca/

Fusion
28 juni 2017, 20:41
Hopelijk zijn tegen die tijd de containers weer volop in beweging, in de Rotterdamse Haven gebeurt nu al 2 dagen niks en die vertraging heeft ook invloed op het vervolg van het traject:

http://www.ad.nl/economie/gevolgen-cyberaanval-nog-steeds-voelbaar-in-rotterdamse-haven~ae073bca/
Thanks voor de tip. Hoop dat zij een ander bedrijf ge ruiken dus! Zal de importeur wel even bellen.

Orpheo
29 juni 2017, 10:35
de douane is nu niet meer de grote bottleneck, dat is de RVO. Zij zitten verschrikkelijk te ziften op ladingen met rosewood. Het gaat er dus niet eens om of de gitaar daadwerkelijk rosewood heeft; als de verzending een gitaar heeft met rosewood is de hele zending de pineut en wordt het tegengehouden. Er hoeft maar 1 lettertje verkeerd te staan op het verzenddocument en hup, de hele lading wordt in beslag genomen.

Lang leve cites.

terugsturen kan ook niet. Het zit zo. Het land waar de gitaren gemaakt worden geeft een exportvergunning af. Sommige landen doen dat shipment per shipment anderen zijn daar losser en in geven een fabrikant een vergunning af voor een langere tijd. Met het exportdocument op zak worden de gitaren dus naar de EU of USA verscheept. Dan moet degene die de gitaren hier importeert een importvergunning aanvragen in Nederland. Als deze wordt afgegeven (en 9 van de 10 keer gebeurt dat gewoon) worden de twee documenten met elkaar vergeleken, en ook vergeleken met de bedrijfsinfo. Klopt alles, dan mag het door.

Klopt het NIET, dan heb je een probleem. De overheid neemt dan alles in beslag en als fabrikant mag je dan gedag zeggen naar je producten. Ook al is al het hout legaal gekapt en voldoet het aan alle milieueisen. Een foutje op je document en dikke doei. Terugsturen kan ook niet, omdat het nooit ingeklaard is in NL. De producten zitten in een soort van limbo.

Lache he. Hier moet ik dus bijna dagelijks mee omgaan.

zjanke
29 juni 2017, 10:56
Een foutje op je document en dikke doei. Terugsturen kan ook niet, omdat het nooit ingeklaard is in NL. De producten zitten in een soort van limbo.

Foutjes op documenten is inderdaad soms reden voor veel heisa. Normaal gesproken kan terugsturen wel, als de afzender (het afzendende land) daar aan meewerkt (lees: de kosten wil dragen). Zit hier vanuit Cites een addertje onder het gras waarom ze meteen overgaan tot volledige inbeslagname?

Duhsjaak
29 juni 2017, 11:04
Fu, je hoort weinig, maar ik leef met je mee. Zelfs als WiFi niet beschikbaar is op betreffende bergtop.
Die IBA jongens hebben toch wel eens vaker een gitaar of tama drum geïmporteerd?????
Wij houden hoop.....
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
29 juni 2017, 11:27
We houden hoop Gus :) En gelukkig dat je op een bergtop zit, en ik dan maar deduceer dat je je vermaakt (daar zijn bergtoppen voor), en er dus geen minder plezante reden is waarom het een tijdje stil was vanuit jouw hoek :)

Orpheo
29 juni 2017, 13:40
Foutjes op documenten is inderdaad soms reden voor veel heisa. Normaal gesproken kan terugsturen wel, als de afzender (het afzendende land) daar aan meewerkt (lees: de kosten wil dragen). Zit hier vanuit Cites een addertje onder het gras waarom ze meteen overgaan tot volledige inbeslagname?

Ook al wil de eigenaar de kosten dragen, terugsturen kan meestal niet omdat er geen wederexportvergunning verleend is. het land van herkomst kan het dan niet meer aannemen omdat het bij aankomst niet ingeklaard is.

Ik weet dat dit niet via de douane gaat maar via het RVO. Zij beslissen dat het in beslag genomen moet worden en de douane voert het uit. het slaat echt helemaal nergens op.

@Duhsjaak: dit gaat buiten iba om. Dit is een industry-sized problem. Iedereen die importeert naar de EU heeft nu gezeik. Iedereen. Fender, Gibson. Taylor, PRS, het bedrijf waar ik voor werk: iedereen heeft gezeik, door cites.

Als je ziet hoe groot de gitaarindustrie is als marktaandeel van rosewoods, ga je echt janken (van het lachen). Fender neemt 0.05% van de wereldvoorraad palissander op zich, Taylor, PRS en Iba elk ongeveer 0.03%. Het zijn echt zulke kleine percentages.

Fusion
29 juni 2017, 14:18
@Orpheo: geen enkele website of FB link van je doet het? Ik kreeg je naam al eerder door als iemand die héél goed een gitaar kan afstellen? Klopt dat? Inclusief FLoyd Rose achtige tremolo enz? Ik doe meestal aan t snellere en technischere werk dus t luistert allemaal wat nauw, kun jij daar wat mee?

Orpheo
29 juni 2017, 14:43
@Orpheo: geen enkele website of FB link van je doet het? Ik kreeg je naam al eerder door als iemand die héél goed een gitaar kan afstellen? Klopt dat? Inclusief FLoyd Rose achtige tremolo enz? Ik doe meestal aan t snellere en technischere werk dus t luistert allemaal wat nauw, kun jij daar wat mee?

Hi,

Ik stuur je een PM. Ik ga nu m'n handtekening aanpassen.

Duhsjaak
29 juni 2017, 15:30
Effe off.
Rondreis is een klein tentje.
Acht weken met je eigen vrouw in één slaapzak.
Iemand had het hier op GN op vakantie.
Affijn, je ziet dat de soep.....
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
29 juni 2017, 15:43
Enjoy, my dear fellow!

zjanke
29 juni 2017, 17:00
Ook al wil de eigenaar de kosten dragen, terugsturen kan meestal niet omdat er geen wederexportvergunning verleend is. het land van herkomst kan het dan niet meer aannemen omdat het bij aankomst niet ingeklaard is.

Ik weet dat dit niet via de douane gaat maar via het RVO. Zij beslissen dat het in beslag genomen moet worden en de douane voert het uit. het slaat echt helemaal nergens op.

Citesregels weet ik te weinig van, maar ik neem onmiddelijk van je aan dat RVO "de oorzaak" is en dat daarom terugsturen ook niet zal gaan.

Iets wat wel normaal ingevoerd zou kunnen worden, maar niet ingevoerd is kan ook niet wederuitvoert worden en dan kan het dus wel worden geretourneerd mits kosten betaalt worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de ontvanger tijdens het transport beslist dat hij de de spullen niet meer wil en aangeeft dat ze dus ook niet hoeven te worden ingeklaard. Maar als de RVO beslag legt wordt dat ongetwijfed anders en daar ben jij en de instrumentenbouwers niet mee geholpen :(

Orpheo
29 juni 2017, 17:41
Citesregels weet ik te weinig van, maar ik neem onmiddelijk van je aan dat RVO "de oorzaak" is en dat daarom terugsturen ook niet zal gaan.

Iets wat wel normaal ingevoerd zou kunnen worden, maar niet ingevoerd is kan ook niet wederuitvoert worden en dan kan het dus wel worden geretourneerd mits kosten betaalt worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld als de ontvanger tijdens het transport beslist dat hij de de spullen niet meer wil en aangeeft dat ze dus ook niet hoeven te worden ingeklaard. Maar als de RVO beslag legt wordt dat ongetwijfed anders en daar ben jij en de instrumentenbouwers niet mee geholpen :(

dat is 't uhm helemaal. Ik zie eerstehand wat voor gezeik dit allemaal oplevert. Tis wachten tot rosewood voorbehouden is aan alleen de ultra-exclusieve lijnen. Fender doet op de mexicanen nu pau ferro. just sayin...

Fusion
29 juni 2017, 20:34
Gelukkig heeft de RGDIX6MPB-SBB allerlei soorten hout, behalve rosewood. Hopelijk faciliteert dat een spoedige thuiskomst. Zijn bedje staat klaar. We missen 'm.

Orpheo
29 juni 2017, 21:04
Gelukkig heeft de RGDIX6MPB-SBB allerlei soorten hout, behalve rosewood. Hopelijk faciliteert dat een spoedige thuiskomst. Zijn bedje staat klaar. We missen 'm.

dacht ik ook maar nee. het gaat om een shipment en een shipment bestaat hoogstwaarschijnlijk niet uit 400 stuks RGDIX6MPB . maar.... vingers gekruist!

Fusion
18 juli 2017, 17:11
Ik heb n ontzettend mooie Indonesische dame tussen mijn benen zitten in de metro. Pica's maar vooral sounds gaan volgen!

Tupelo
18 juli 2017, 19:06
3 maanden en eindelijk rond ? :ok:

Fusion
18 juli 2017, 19:25
Yep. Maar goed vers uit de fabriek. Prachtig. Speelt als een pakje roomboter in een halfwarme Tefal pan. Alleen de afstelbeurt was zoals verwacht... voor de rest top kwaliteit : prijs. Zoals gewoonlijk bij Ibanez. En the looks zijn om te kwijlen.

Ash ketchum
18 juli 2017, 19:46
Veel plezier met je nieuwe Ibanez Fusion. Fretwerk is altijd super van Ibanez in mijn ervaring.

Fusion
18 juli 2017, 19:55
Ja. Er zijn best wat kleine slordigheidjes her en der, stuk of 3, maar niet storend. Nog niet ingeplugd dus ben benieuwd hoe die klinkt. Klonk kaal in de winkel i.i.g. punchy genoeg.

En hij is moooooooi mensen :D

Shredder Mike
18 juli 2017, 21:31
Fijn, je bent een geduldig man geweest en bent beloond met een gitaar die je fijn vind.

Gefeliciteerd.

Laat je het door de winkel afstellen of ga je het zelf doen ?

Fusion
19 juli 2017, 09:52
Hij is 'afgesteld' door de winkel maar een piss poor job. Ik laat deze en nog een ander Ibanez (die als gitaarsynth fungeert) afstellen door iemand waar ik hoge verwachtingen van heb ;)

Fusion
19 juli 2017, 10:44
Ze is zo mooi man. Echt, speelt perfect. Wat kunnen die pinda's van Ibanez toch mooie gitaren maken. Briljant ook die 26.5" ipv 25.5", je merkt het totaal niet qua stretching, maar je hebt toch die langere scale waardoor je toch met dunnere snaren in lagere stemmingen sneller een bepaalde spanning kunt realiseren. Briljant.

Jasper.
19 juli 2017, 11:30
Maar als ie perfect speelt is hij toch goed afgesteld? :???:

Tof dat hij er eindelijk is Fusion! Lang op moeten wachten.

Fusion
19 juli 2017, 11:33
Ik kan zeg maar door de af en toe aanlopende snaren heenkijken. Dus ik vind m nu al erg goed spelen en als ie straks goed is afgesteld, speelt ie perfect :)

Ja lang gewacht. Stom ook dat ik m niet direct toen ie uitkwam had gekocht, toen gingen ze vlgs mij voor 639 EUR overal, nu 799 EUR overal. Ach ja...

pasqual
19 juli 2017, 11:57
Mooie gitaar....denk ik:soinnocent:
Pics?:cheerup:

Fusion
19 juli 2017, 12:58
Doe binnenkort wel n videootje ;)

D3nnis
20 juli 2017, 10:18
Gefeliciteerd met de nieuwe gieter!
Zijn deze gitaren nou gelakt of geolied?

Fusion
20 juli 2017, 11:11
Dude, geen idee? GEen verstand van. Het hout is volgens mij wel bewerkt aan de buitenkant, dus niet rauw of puur zeg maar. Het enige dat ik erover kan vinden is dat de finish 'gloss' is. Zegt dat wat?

Da Vinci
20 juli 2017, 11:36
Gloss klinkt als blanke lak.
Lijkt me op zich wel logisch omdat een deel gekleurd is en een deel niet. Daarna over het geheel een dikke laag blanke lak voor bescherming en egaal oppervlak.

Maargoed, ik heb er ook geen verstand van eigenlijk. :supercool:

D3nnis
20 juli 2017, 18:50
Ja, lak zou logisch zijn, maar het geheel ziet er op de foto's zo "natuurlijk" uit, niet hoogglans zeg maar.

Ach ja, boeien, maar was gewoon benieuwd.

herrieman
22 juli 2017, 15:27
Veel plezier met je nieuwe Ibanez Fusion. Fretwerk is altijd super van Ibanez in mijn ervaring.

Onjuist. Zelfs bij een in Japan gemaakte RGD Prestige was het fretwerk niet vlak. Het blijft mensenwerk!

herrieman
22 juli 2017, 15:37
Ik kan zeg maar door de af en toe aanlopende snaren heenkijken. Dus ik vind m nu al erg goed spelen en als ie straks goed is afgesteld, speelt ie perfect :)

Ja lang gewacht. Stom ook dat ik m niet direct toen ie uitkwam had gekocht, toen gingen ze vlgs mij voor 639 EUR overal, nu 799 EUR overal. Ach ja...

Geniet ervan! Daar gaat het tenslotte om.
Zelf tevens een RGD addict vanwege mijn te grote handen ;-)

Oriënteer me nog steeds op een betrouwbare ervaren bouwer die de RGD prestige kan namaken met een fineer afgewerkte en black burst gelakte body en een doorlopende 7-delige Wizzard hals met ebbenhouten toets.

Dit is overigens de nieuwste telg uit de RGD familie http://www.ibanez.com/products/u_eg_detail17.php?year=2017&cat_id=1&series_id=3&data_id=429&color=CL01

D3nnis
22 juli 2017, 15:53
Oriënteer me nog steeds op een betrouwbare ervaren bouwer die de RGD prestige kan namaken met een fineer afgewerkte en black burst gelakte body en een doorlopende 7-delige Wizzard hals met ebbenhouten toets.

Is dat zo lastig te vinden dan?
Bouwers genoeg zou je zeggen.

Orpheo
23 juli 2017, 14:15
Geniet ervan! Daar gaat het tenslotte om.
Zelf tevens een RGD addict vanwege mijn te grote handen ;-)

Oriënteer me nog steeds op een betrouwbare ervaren bouwer die de RGD prestige kan namaken met een fineer afgewerkte en black burst gelakte body en een doorlopende 7-delige Wizzard hals met ebbenhouten toets.

Dit is overigens de nieuwste telg uit de RGD familie http://www.ibanez.com/products/u_eg_detail17.php?year=2017&cat_id=1&series_id=3&data_id=429&color=CL01

klinkt echt niet moeilijk. Ik begin het pas lastig te krijgen met meer dan 17 delige halzen (dan wordt het gewoon overdreven imho ;) ). PM me als je meer wilt weten?

Orpheo
23 juli 2017, 14:17
Is dat zo lastig te vinden dan?
Bouwers genoeg zou je zeggen.

de meeste bouwers worden niet zo blij van halzen die uit meer dan 3 delen bestaan. Ikzelf doe niet aan 3 delig maar OF 5 delig OF 1 delig. 9 delig of 17 delig kan ik ook.

Fusion
29 juli 2017, 14:59
Ik ga me erbij neer leggen dat ik geen tijd meer heb/maak in mijn leven om een strakke metal gitarist te zijn. Soit. So be it. Anyway, ik werk af en toe aan een nummer. Uiteraard ingespeeld met de nieuwe gitaar. Hier hoor je een stukje clean (redelijk onbewerkt) en een iets gewijzigde patch (alleen EQ) tov de vorige post.

Alle gitaren dus de RGDIX6MPP-SBB (heerlijk om dat voluit te typen iedere keer)/

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=869500&songID=13605817

De metal gitaren zijn in de DAW ook redelijk onbewerkt, beetje compressie en volgens mij wat sub-laag eraf, that's it.

JVGM-music
30 juli 2017, 21:17
Pffff...strak genoeg lijkt me.

D3nnis
30 juli 2017, 21:29
de meeste bouwers worden niet zo blij van halzen die uit meer dan 3 delen bestaan. Ikzelf doe niet aan 3 delig maar OF 5 delig OF 1 delig. 9 delig of 17 delig kan ik ook.

Snap ik niet van die bouwers dan.
Als de klant dat toch wil?
Carved tops e.d. is ook geen probleem; als de klant maar betaalt, toch?

Erik de Perik
30 juli 2017, 22:06
Snap ik niet van die bouwers dan.
Als de klant dat toch wil?
Carved tops e.d. is ook geen probleem; als de klant maar betaalt, toch?

Gitaarbouwers zijn minstens zo religieus als hun klanten.

Orpheo
31 juli 2017, 06:51
Snap ik niet van die bouwers dan.
Als de klant dat toch wil?
Carved tops e.d. is ook geen probleem; als de klant maar betaalt, toch?

Een neck blank van meerdere delen is redelijk lastig, zeker als je alles nog moet doen met alleen een lintzaag en schaaf. Ik heb een oscillerende vandikteschuurmachine en een 2pk tagelzaag die moeiteloos hout in stroken verwerkt. Maar die investering kan/wil niet iedereen maken.

D3nnis
31 juli 2017, 08:21
Voor een hobbyist snap ik het, maar voor een pro? Wat kost een tafelzaag nou.
Kan me niet voorstellen dat een pro bouwer geen tafelzaag oid heeft; scheelt veel tijd, zo terugverdiend?
Fok, er wordt nu gedaan of een tafelzaag iets magisch is, maar elke hobbytimmerman heeft bijna zo'n ding!

Tabula Rasa
31 juli 2017, 08:24
Voor een hobbyist snap ik het, maar voor een pro? Wat kost een tafelzaag nou.
Kan me niet voorstellen dat een pro bouwer geen tafelzaag oid heeft; scheelt veel tijd, zo terugverdiend?
Fok, er wordt nu gedaan of een tafelzaag iets magisch is, maar elke hobbytimmerman heeft bijna zo'n ding!Klopt maar iedere strook moet exact overal even dik zijn, haaks en met verlijmen ook netjes blijven zitten. Het laminaat moet exact haaks gevlakt worden en een scarfjoint mag geen 10e van een mm verschuiven. Hoop extra werk.

geen handtekening.

Fusion
31 juli 2017, 08:26
Okay chaps you all lost me. Go Ibanez!

D3nnis
31 juli 2017, 08:39
Klopt maar iedere strook moet exact overal even dik zijn, haaks en met verlijmen ook netjes blijven zitten. Het laminaat moet exact haaks gevlakt worden en een scarfjoint mag geen 10e van een mm verschuiven. Hoop extra werk.


Klopt, maar het ging niet over geld; als ik een 15-delige hals wil, dan mag een bouwer me adviseren om dat niet te doen, omdat het niet nodig is bijvoorbeeld, maar als ik het tóch wil, dan is het vreemd als dat dan niet gebouwd zou worden (mits technisch verantwoord).
Als een bouwer geen hoop (extra) werk wil kan ie beter zeggen dat je gewoon een Ibanez (hee, on topic :)) moet kopen. Koop je voor €300,- een 5-delige bashals, en je krijgt er frets, tuners, snaren, pickups en een body bij.
Er wordt nu net gedaan alsof het black magic is, en dat je een meesterbouwer bent als je 5 stukken hout even dik kunt maken en kunt verlijmen, maar wat mij betreft is dat lang niet de lastigste klus van het bouwen van een elektrische gitaar, vooral niet als je de juiste gereedschappen hebt.

Fusion
31 juli 2017, 08:47
300 EUR? Ibanez doet idd ook eea in t lage prijssegment maar staat hopelijk ook bekend om zijn fantastisch werk in midden- en hoge prijssegment.

D3nnis
31 juli 2017, 09:44
Mwah, in de lagere prijsklassen vind ik ze goed en vooral consistent, maar in het hogere segment doen ze me niet veel.
Tijdje met een RG 5-nogwat gerotzooid, niet mijn ding.
De enige duurdere ibanez die ik nog zou willen is een zwarte universe met groene pickups, en dat is deels niet eens omdat ik die zo goed vind, maar vooral nostalgie omdat mijn favoriete metalbands van vroegah zo'n ding hadden.

Fusion
1 augustus 2017, 15:37
Jij bent heel erg stom.

D3nnis
1 augustus 2017, 20:07
Ja dat klopt wel; zelf zou ik eerder een Mayones kopen dan een Ibanez.

Op basgebied ligt het wat anders, dan zou ik graag nog een BTB hebben, maar ik speel zo weinig bas dat het geen zin heeft om er nog een derde bas bij te nemen.

Fusion
1 augustus 2017, 20:32
Een Mayones kost tegen de 3 ruggen, je hebt voor de helft daarvan al een echt heel goede Ibanez Prestige. Echt heel goed. Ik heb al pfff 1t jaar ofzo een RG3120, was geloof ik 1200 oid. Super gitaar echt. Ooit een SZ520QM gehad (eerste priductiejaar) voor 550 oid, nooit weg moeten doen. Dat kin gewoon niet zoveel gitaar, zo mooi, zo strak afgrwertk, voor dat weinige geld

D3nnis
1 augustus 2017, 20:54
Tegenwoordig zijn de mayones gitaren ook steeds "luxer" qua specs, en vooral ook qua prijs; paar jaar geleden had je een Regius (zonder flamed maple en zo) voor €1700,-. Nog best geld, maar lang geen 3 ruggen.

Maar ik vind het geen slechte gitaren hoor, maar die oudere wizard necks van die RG's zijn niet mijn smaak, alhoewel die RG 5-nogwat die ik ooit had een leuke gitaar was, supernette shark inlays.
Zo'n S, die dunne body dingen, dat vind ik niks; klinkt nergens naar vind ik.

Da Vinci
2 augustus 2017, 09:58
Nooit een Mayones in m'n handen gehad, maar op basis van specs en uitstraling maken ze me wel nieuwsgierig...
Heb wel een paar Ibanezzen gehad (RGR570, S420 en 2 JS Customs). Vond ze eigenlijk allemaal niks, behalve mijn eerste JS (en zwaar gehavende BTB. Dat ding was niet om aan te gluren maar speelde als boter. Als ik die terug kon kopen (voor het bedrag waarvoor ik 'm verkocht heb) deed ik het meteen.

Fusion
2 augustus 2017, 10:33
Tegenwoordig zijn de mayones gitaren ook steeds "luxer" qua specs, en vooral ook qua prijs; paar jaar geleden had je een Regius (zonder flamed maple en zo) voor €1700,-. Nog best geld, maar lang geen 3 ruggen.

Maar ik vind het geen slechte gitaren hoor, maar die oudere wizard necks van die RG's zijn niet mijn smaak, alhoewel die RG 5-nogwat die ik ooit had een leuke gitaar was, supernette shark inlays.
Zo'n S, die dunne body dingen, dat vind ik niks; klinkt nergens naar vind ik.S modellen vind ik ook niets. Maar de meeste RG Prestige modellen, RGD, RGA, de IX serie, zelfs veel van de Premium modellen, zitten echt super gitaren tussen. Maar goed, ieder zijn ding. En als je ding niet Ibanez is, ben je stom.

D3nnis
2 augustus 2017, 10:37
Mocht ik nu een superstrat willen, dan zou ik het een en ander van Caparison willen checken. Ik heb maar 1 speelervaring met dat merk, en was een "goedkope" versie, en die was te gek.

Fusion
2 augustus 2017, 10:37
Nooit een Mayones in m'n handen gehad, maar op basis van specs en uitstraling maken ze me wel nieuwsgierig...
Heb wel een paar Ibanezzen gehad (RGR570, S420 en 2 JS Customs). Vond ze eigenlijk allemaal niks, behalve mijn eerste JS (en zwaar gehavende BTB. Dat ding was niet om aan te gluren maar speelde als boter. Als ik die terug kon kopen (voor het bedrag waarvoor ik 'm verkocht heb) deed ik het meteen.
Dude, dat zijn ook niet echt de toppers hoor die je noemt. Ik heb ook een RGR570 gehad, met van die spikkeltjes disco blauw, echt een ruk gitaar. Snel weer verkocht. Mijn favo gitaar met tremolo voor in E standaard is een RG3120, dat speelt pas als boter. Echt niet te vergelijken. Je moet ook niet vergeten dat Mayones misschien 10 modellen heeft, en Ibanez zo'n 70 (en dan neem ik niet eens de historische modellen mee). Varierend van 300 EUR tot 3000. Dus je moet wel een beetje weten waar je moet zoeken.

D3nnis
2 augustus 2017, 10:44
Dat is meteen het probleem van ibanez, zo veel verschillende zooi. Het is net opel :D

D3nnis
2 augustus 2017, 11:01
Nog ff gekeken, maar die RG's hebben nog steeds alleen van die wizzard nekjes van 18-19mm dikte bij fret 1, da's dun.

Edit: Die kiko signature lijkt me wel wat, op papier, hals is iets dikker in ieder geval. Wel prijzig overigens.

Jasper.
3 augustus 2017, 09:18
Heb hier een vroege Mayones en een jaren 90 RG550 (van die dingen lees je ook dat iedereen ze ophemelt). Voor wat ik er voor betaalt heb is de RG prima hoor, maar hij wint het echt bij lange na niet van de Mayones. Geweldige gitaar is dat. Wil zelf ooit nog wel eens een Skervesen, ook al eens op gespeeld en die spelen ook echt super.

D3nnis
3 augustus 2017, 09:41
Skervesen....ook al weer zo'n van Blackmachine gejatte headstock, die op hun beurt weer een Parker Fly headstock op zijn kop hebben gezet met een extra puntje eraan :D
Ik heb niet zo'n moeite met dit soort kopieergedoe (headstock vorm is moeilijk te bedenken en dat het er ook nog goed uit ziet), maar ik vind het wel jammer dat er heel veel van dit soort "metalgitaren" op de markt zijn met allemaal dezelfde body vorm én headstock vorm.

Fusion
3 augustus 2017, 11:57
Heeft er iemand hier uberhaupt wel eens op een wat duurdere RG/RGD/RGA Prestige gespeeld??

D3nnis
3 augustus 2017, 12:36
Definieer "wat duurder", en waarom denk je van niet?

Fusion
3 augustus 2017, 12:42
Hoor alleen maar S modellen, RG5x0 modellen, en ja een Satriani (en die beviel dan ook). Of lees ik er oberh33n?

D3nnis
3 augustus 2017, 12:53
Geen idee; ik heb zelf ooit een tijdje een RG gehad, heb nog eens opgezocht, en de catalogus van 1994 erop naslaand moet het een RG550LTDBK zijn geweest (met lo pro edge). Waren destijds geen héle goedkope gitaren meen ik me te herinneren; de goedkopere hadden de Lo-TRS trem dacht ik.
Meer recent heb ik zo'n 30th anniversary jem in handen gehad, maar die halzen zijn écht niet mijn ding, dus niet uitgebreid getest.

Fusion
3 augustus 2017, 13:17
Da's geen Prestige dus ;) Anyway als je de hals te dun vindt, ja daar gaan andere Ibanezsen niets aan veranderen

D3nnis
3 augustus 2017, 13:53
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werd de term Prestige destijds (bouwjaar 1996 of zoiets) nog niet gebruikt?

Fusion
3 augustus 2017, 14:02
Volgens mij begon Prestige in de 96. Ik zie net dat de RG550LTDBK een Jap is, maar het is volgens mij niet in de league van de Prestige modellen. Die beginnen bij 1000

herrieman
3 augustus 2017, 22:45
Heeft er iemand hier uberhaupt wel eens op een wat duurdere RG/RGD/RGA Prestige gespeeld??

Sinds 2010 speel ik met volstrekte tevredenheid op RGD prestiges. Ik heb er inmiddels 3. Voldoe ik aan de eis? Tevens sinds afgelopen weekend voor €550 eigenaar van een 6 snarige donkere RGDIX met ebony toets die ik ga omtoveren tot een super prestige RDG. Ga ik voor een paar honderd euro aan versleutelen. Dit moet namelijk mijn persoonlijke droomgitaar gaan worden waarbij zelfs het huidige topfineer wordt verwisseld met een mooi stuk Quilted Maple en alle hardware, kleur en afwerking na mijn smaak verbeterd wordt.

Heb ook Mayones en ESP Horizon bespeeld. Waanzinnig mooi afgewerkt spul waar een Prestige echt niet bij in de buurt komt. Maar ben inmiddels verslaafd aan de 26,5 inch mensuur de Wizardhalzen en de vormgeving van de RGD body.

Samenvattend: Koop wat jou het meest bevalt en wat je lekker vindt spelen.

Orpheo
4 augustus 2017, 07:06
Die mensuur week to imho heel goed voor drop tunings. Geeft net war meer spanning zonder dat t een baritone-feel krijgt.

herrieman
4 augustus 2017, 12:16
Die mensuur week to imho heel goed voor drop tunings. Geeft net war meer spanning zonder dat t een baritone-feel krijgt.

Daar was het geloof ik voor bedoeld ja ;-). Maar hier staan de snaartjes in de gebruikelijke stemming met gewoon de 0.10 - 0.46 erop en op mijn 7-snarige zelf nog een heerlijk dik B-tje erbij :-) Daarom wordt er bij de RGD Prestiges met whammy ook een setje extra zware veertjes meegeleverd. Maar ondanks deze krachten heeft het halsje er geen moeite mee en blijven ze wonderbaarlijk goed in stemming.

Wat meer ruimte tussen de fretjes is voor mij de reden om te kiezen voor de grotere mensuur. Gewoon wat meer een 2-Kapper gevoel dan alleen zo'n fretstraat met steeds smallere rijtjeswoningen ;-)

D3nnis
4 augustus 2017, 21:54
Merk je dat verschil dan bij 26,5" mensuur?
Ik heb zelf 26,5 nooit gehad. Wel 26, en heb daar niet meer of minder moeite mee dan met 24.75, 25, of 25.5.
Ik heb eerder meer last van de smalle topkammen van mijn MM gitaren. Nooit problemen mee gehad, maar sinds ik wat gitaren heb met een topkam van 43mm en breder, voelt de 41,3mm van MM soms wat krapjes.

Erik de Perik
4 augustus 2017, 23:16
Ik heb met Ibanez hetzelfde als met Marshall; de bulk is kut en de oude spullen vaak het beste.
Paul Gilbert zei ooit over Ibanez: "they're good guitars, not great but good."

Fusion
5 augustus 2017, 06:58
Heb ook Mayones en ESP Horizon bespeeld. Waanzinnig mooi afgewerkt spul waar een Prestige echt niet bij in de buurt komt. Wauw ben benieuwd dan.



Samenvattend: Koop wat jou het meest bevalt en wat je lekker vindt spelen.Dat sowieso hehe

herrieman
5 augustus 2017, 07:23
Wauw ben benieuwd dan.

Dat sowieso hehe

Bedoeld is de afwerking, details en lak. Qua bespeelbaarheid winnen, hoe kan het hier ook anders, de RGD-tjes.

Mayones, Deamones, Ormsby, ESP, Blackmachines zijn stuk voor stuk kunstwerkjes van stijl, ontwerp en vakmanschap. Zo mooi dat het eigenlijk zonde is om op te spelen 

Fusion
26 augustus 2017, 18:31
Nou ja lang verhaal kort: de Ibanez RGDIX6 valt me wel mee en ik vermoed dat met een iets dikker setje snaren ie wel goed gaat staan. Zo niet: Orpheo.

Even spammen: behalve dat ie erg aardig is, zijn vriendin fantastische koffie zet (en meer over gitaren weet dan ik).... hij kan gitaren goed afstellen. Petje af. Wel wat minder bedreven met zwevende Floyd Roysen, maar hij heeft vandaag weer flink geoefend.

Ik kan hem VAN HARTE aanbevelen voor alle gitaarafstellingen. En hij bouwt echt bizar moeie gitaren. Wel even andere koek dan wat ik wel eens van andere bouwers hier zie (hoewel ik dat al imposant vind).

Fusion
26 augustus 2017, 18:33
Oh ja hij heeft dus 2 andere Ibanezzen onder handen mogen nemen. Erg inventief, weet om alle constructieve onmogelijkheden iets heen te construeren.

Fusion
26 augustus 2017, 21:16
Sorry moest even weg. Output van door mij verkeerde meegenomen pick-up te hoog? Even pole pieces inkorten en andere magneet erin. Pick-up past niet? Even wat metaal van het onderzetdinges eraf. Etc.

Als ie nit een mindere dag had gehad met de Floyd had had ie een tien gehad. Nu een dikke negen.

Dank. En tot de volgende 2 gitaren.

Orpheo
27 augustus 2017, 00:48
Ja, m'n vriendin zet prima koffie maar dat is zeker niet haar grootste verdienste. Iets als 'achter elke langharige gek staat een sterke vrouw'. Of zo? :P

Anyway, ja, 'even afstellen'... Damn, wat heb ik een pokkehekel aan Floyd Roses, maar dit was wel weer een goeie oefening ;) Tis altijd toch even tricky als er echt op m'n vingers wordt gekeken. Die brug pickup was wel even tricky; de gitaar was gefreesd voor Dimarzio's en even baseplates vervangen zat er niet in ivm string spacing, dus pootjes van de te swappen pickup aanpassen. Goed, magneetje even tussendoor wisselen. Polepieces te lang (vraag me echt af hoe kort die pootjes waren van de originele pickup, maar ik gok erop dat het een DMZ was, dus kort!). Goed, inkorten dus. Geeft me 2 voordelen: inductie wat lager, dus iets lagere output, iets meer treble wat gecompenseerd wordt door de AlnicoII die ik er al in heb gezet. Ik maak me totaal geen zorgen om de output, tis immers een SH6 die ik tackle en moet balanceren met een SH2N. Schroeven, solderen solderen solderen, inprikken en knallen maar. DAMN wat een toffe sound.

Voor de 'leek': de SH6 Distortion en SH4 JB 'delen' dezelfde coil geometry (niet helemaal hetzelfde, HEEL kleine verschillen maar de vraag is: is dat by design of manufacturing error? ;) ). Zet er een A2 in, iets lagere inductie 'forceren' en je hebt de sound en feel van een JB uit de 70ies. Of de AH pickup (allan Holdsworth pickup).

Ik ben blij dat je er blij mee bent! Als ik weer wat op moet pakken, lemme know. \m/

Pepe
27 augustus 2017, 02:10
Nou ik je toch spreek Orhp,
What's the deal met al die paf pickups? '59, Pearly Gates, Bonamassa, Seth lover, Antiquity, Page, Greenie...
Ik snap dat de paf ook niet consequent was maar stel dat ik een Dickey Betts tone zoek, hoe wordt ik daar nou wijs uit?

Erik de Perik
27 augustus 2017, 02:51
Ik heb een tijdje terug alleen de magneten van A5 naar A2 gewisseld en was al verbaasd over het verschil (minder output, meer definitie). Nu heb ik de kapjes ook niet meer terug gezet en dat zal ook wat uitmaken. Maar jij tikt dus de pooltjes eruit en vervangt ze voor kortere of kort ze in? Grappig, want vroegah werden pups altijd alleen maar opnieuw gewonden en dan meestal overwound en daarna gewaxt of geplakt.

Volgens mij is het afstellen van het 'floaten' van een FR een kwestie van vaak en regelmatig doen, dan voel je wel aan hoe strak je de veren moet draaien. Octaaf zuiver maken is dan weer wat minder fijn. Ik blokkeer 'm dan altijd, zodat het wat minder wiebelig is.

D3nnis
27 augustus 2017, 08:18
Voor de 'leek': de SH6 Distortion en SH4 JB 'delen' dezelfde coil geometry (niet helemaal hetzelfde, HEEL kleine verschillen maar de vraag is: is dat by design of manufacturing error? ;) ). Zet er een A2 in, iets lagere inductie 'forceren' en je hebt de sound en feel van een JB uit de 70ies.

Maar waarom zou je van een Distortion een JB willen maken, als je ook gewoon de JB kunt kopen?

Fusion
27 augustus 2017, 08:23
Maar waarom zou je van een Distortion een JB willen maken, als je ook gewoon de JB kunt kopen?
De Distortion niet meer willen en abuiselijk hebben meegenomen ipv de Full Shred

D3nnis
27 augustus 2017, 08:24
Aha, op die manier!

Orpheo
27 augustus 2017, 14:16
Ik heb een tijdje terug alleen de magneten van A5 naar A2 gewisseld en was al verbaasd over het verschil (minder output, meer definitie). Nu heb ik de kapjes ook niet meer terug gezet en dat zal ook wat uitmaken. Maar jij tikt dus de pooltjes eruit en vervangt ze voor kortere of kort ze in? Grappig, want vroegah werden pups altijd alleen maar opnieuw gewonden en dan meestal overwound en daarna gewaxt of geplakt.

Volgens mij is het afstellen van het 'floaten' van een FR een kwestie van vaak en regelmatig doen, dan voel je wel aan hoe strak je de veren moet draaien. Octaaf zuiver maken is dan weer wat minder fijn. Ik blokkeer 'm dan altijd, zodat het wat minder wiebelig is.

Floyds en ik liggen elkaar niet. Nou ja, floating floyd. Ik heb de mijne altijd op dive only :)

Ik keek bij die pickup mod naar wat Fusion wilde, de materialen en tijd beschikbaar, en dan was rewinding en herpotting even geen optie ;)

Orpheo
27 augustus 2017, 14:29
Nou ik je toch spreek Orhp,
What's the deal met al die paf pickups? '59, Pearly Gates, Bonamassa, Seth lover, Antiquity, Page, Greenie...
Ik snap dat de paf ook niet consequent was maar stel dat ik een Dickey Betts tone zoek, hoe wordt ik daar nou wijs uit?

Heel goeie vraag. Je hebt eigenlijk gewoon pech. Je moet goed uitzoeken wat die pickups nou onderscheiden van elkaar; als je dat weet ga je kijken naar wat maakte nou die tone van D.Betts. gitaar, amp, en dan pickups. Dan zoeken of je de juiste specs kan vinden bijvoorbeeld via een signature gitaar. Maar goed... je begint dus met die pickups 'uit elkaar te trekken', qua specs en doel. Ik help je even.

'59: kopie van pafs maar dan met de gemiddelde waardes van een hoop pafs die Seymour in handen heeft gehad; dus GEEN kopie van een 'echte', maar een gemiddelde. Geen 'echte' paf, eerder een paf inspired pickup.

Seth Lover: samenwerking tussen Seth Lover en Seymour; PAF updated naar huidige wind-technieken en bouwmethoden. Dit is hoe Seth de humbucker gemaakt wilde hebben, Gibson heeft 'm iets goedkoper gemaakt (her en der wat kostenbesparingen). Wederom: geen 'echte' paf, eerder een paf inspired pickup.

Pearly Gates: paf in de basis maar gewonden zodat deze pickup elke LP kan laten klinken als Billy F. Gibbons' pearly. In tegenstelling tot de pups hierboven heeft deze geen 'echte' paf specs qua draad (namelijk iets dikkere isolatie van enamel, wat 'm meer power en 'sag' geeft).

Bonamassa's 1959 set (zijn eerste sig set): exacte TONE kopie van een set van joe. geen fysieke kopie.

Antiquity: zelfde idee als dat van de '59 alleen dan met nog meer details en kwaliteit (p.s.: beste 'paf' pickup die ik ken als je een generieke PAF wilt: mijn persoonlijke favo).

Page: exacte kopie van wat Seymour voor Jimmy Page maakte (btw, dit ding heet de Whole Lotta Love). Lijkt totaal niet op een PAF intern, tis gewoon echt een boosted paf.

Greenie: dat is wel een exacte kopie van een pickup set. Redelijk dun van tone, overigens. Heel honky. totaal niet mijn ding.


Je bent nog een paf style pickup vergeten; de jazz en alnico2pro.

Na de PAF kwam een cost-saving measure bij Gibson namelijk ditchen van plain enamel en gebruik van poly. Poly is simpelweg goedkoper. Geeft een iets dikkere isolatie, iets hogere inductie als gevolg, dus iets meer ballen, meer power. Niet veel, maar NET een beetje. Zet daar een A5 magneet in ipv de gebruike A2, A3 of A4 en voila. je hebt de TTop. Seymour's versie, of kopie, werd de Jazz. Zet er een Alnico 2 in, en BOEM, je hebt een Alnico2Pro.

Als je weet elke pickups iemand gebruikte, dan moet je de specs zoeken van die pickup en matchen wat het meest in de buurt komt van die specs. Of een customshop zoeken die dat kan maken :)

Pepe
27 augustus 2017, 14:52
Wel, dat is een goed antwoord, tx.

Sinds ik mijn '72 goldtop heb ben ik daar een beetje ingedoken. Er zitten '77 Dimarzio pafs in.
De verschillen die ik hoor in YT filmpjes zitten vooral in het resonantie punt. Bij originele pafs hoor ik relatief veel mid laag, een honky mid en wat bijtends hoog. Of het gaat gruizelen of smooth blijft klinken ligt ook aan de amp dus dat valt altijd moeilijk te zeggen.
Ik volg met veel plezier het Doug & Pat chasing Oscar project.
Big nerds only natuurlijk.
De bekende grote namen willen niet meedoen dus vooral boetiekers.
Het is grappig, sommige zitten echt right on track, anderen zijn echt heel teleurstellend.
Fun stuff.

Ik zit trouwens op het Snowy white spoor. Jazzy bluesy belltone. Ik kom op de Lovers of Antiquity uit maar natte vinger natuurlijk.
Ik dacht eigenlijk dat de Ants demagnetized Lovers waren maar dat is blijkbaar niet zo?

Orpheo
27 augustus 2017, 18:02
Nee ants zijn echt anders. Ik mag niet zeggen hoe maar t geeft te maken met materiaalkeuze en waar ze gemaakt worden (ants worden in de customshop gemaakt maar niet zo gelabeld).

Snowy White: is dat nie p90? Underwound??

Mijn favo paf sounds van Seymour Duncan.

Antiquities (beste allrounder)

Seth (heerlijk clean)

59 (betaalbaar)

Beste paf+:

Whole lotta love

Alnico2pro

Pearly Gates

Fusion
27 augustus 2017, 18:20
DiMarzio IS DA BEZZT!!!1!!1!!

Pepe
27 augustus 2017, 18:21
Ja, underwound P90 zou je zeggen kwa klank maar het is een '57 goldtop.
Kwa gevoel ben ik ook beter uit met P90 maar beetje gedoe met hummie frees (en aan Phat cats fratsen doen we niet)
Ik heb nog ergens een setje '74 ttops, ben er nog niet uit.
Overigens prima Pafs, die oude Dimarzios dus het is deels een gevalletje te veel tijd om handen.
Ermee bezig zijn is op zich al leuk.

Orpheo
27 augustus 2017, 18:28
Ach ja ik zie t


Seth lover of antiquities met alnico 3 in hals en alnico 4 in brug. Zit je gelijk met een vuilere amp in dicky Betts territory

Dimarzio heeft trademark op naam paf maar lijkt intern totaal niet op paf.

Pepe
27 augustus 2017, 18:43
Ik weet het.
Tegenwoordig is iedereen onderlegt in specs, staart zich er dood op en je wordt er op afgerekend.
De spec forum brigade is strong in this one.
Larry had zijn "upgrade" superD en het was logisch om ook iets voor de vintage markt te maken want Gibson had al helemaal geen clue, die haalde de foldertjes door elkaar.
Maar het was meer dan enkel cashen hoor, ik hoor meer classic Paf in die Dimarzios dan in de oude Ttops.

Brum
27 augustus 2017, 19:03
Beste moderne PAF die ik tot nu toe heb gehoord is wat mij betreft de Bare Knuckle The Mule. Warm, helder en gearticuleerd, echt een puik element in zowat elke gitaar. Ik heb 'm nu weer 's geprobeerd in de brugpositie van m'n strat en da's tot nu toe het meest veelzijdige element in deze gitaar die ik heb geprobeerd. Echt mooi clean, maar kan ook prima knallen, ondanks z'n lage output. Low gain is, vind ik, echt heel erg goed met dit element. In een SG heb ik een The Mule nekelement zitten, maar die vind ik wel wat modderig in deze gitaar. Zegt verder niet zoveel over het element, kan ook prima aan de gitaar liggen.

De '59 is overigens ook een prima PAF. Ik heb er altijd prima resultaten mee behaald.

Wat voor mij een verrassing was, is de Dimarzio Air Classic. Heel open en gearticuleerd, maar ook heel erg 3D (oké, da's er eentje die ik zelf verzin, omdat ik het niet beter weet te verwoorden). Heel erg dynamisch ook. Is ook het element wat voor mij het dichtst in de buurt kwam bij de brown sound, terwijl die nooit genoemd wordt in die hoek. Maar ook erg mooi clean en vooral erg mooi, rond laag, zonder echt modderig te worden. Dat ie het dichtst in de buurt kwam van de welbekende brown sound (in mijn oren dan toch), is omdat de rest bij de gitarist ligt en ik ben verre van een Van Halen, helaas.

herrieman
27 augustus 2017, 19:13
Orph, goed en heldere uitleg. Dank daarvoor!

Fusion
21 mei 2022, 09:10
Hij staat inmiddels al een tijdje in Bb met een setje 0.014 - 0.068 snaren, speelt echt als roomboter edoch met genoeg weerstand voor het snellere hakwerk. Actie een heel kleine beetje omlaag laten halen, maar niet overdreven. En er zit dus nu een Seyour Duncan trembucker Distortion in, zo klinkt dat:

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14430561

Er is ook al een hele tijd een Ibanez RGDIX6PB-SKB:


https://www.ohguitar.com/wp-content/uploads/2020/09/ibanez-rgdix6pb-skb-surreal-black-burst-iron-label-2.jpg

die staat met een setje 0.011 - 0.049 in D en speelt ook echt heerlijjk. Ook daar een TB-6 Duncan Distotion erin, maar daar twijfel ik nog over.

Allebei locking tuners en het liefst wil ik nooit meer anders. Briljant. Snel snaren verwisselen en stabiel als de neten.

tmms
21 mei 2022, 16:18
Ontstellende klote muziek, maar petje af. Mooie dissonanten en het soundje, een scooped mesa-imitatie neem ik aan, klinkt overtuigend. Goed hoor :ok:

Erik de Perik
21 mei 2022, 16:51
Hij staat inmiddels al een tijdje in Bb met een setje 0.014 - 0.068 snaren, speelt echt als roomboter edoch met genoeg weerstand voor het snellere hakwerk. Actie een heel kleine beetje omlaag laten halen, maar niet overdreven. En er zit dus nu een Seyour Duncan trembucker Distortion in, zo klinkt dat:

https://www.soundclick.com/music/songInfo.cfm?songID=14430561

Er is ook al een hele tijd een Ibanez RGDIX6PB-SKB:


https://www.ohguitar.com/wp-content/uploads/2020/09/ibanez-rgdix6pb-skb-surreal-black-burst-iron-label-2.jpg

die staat met een setje 0.011 - 0.049 in D en speelt ook echt heerlijjk. Ook daar een TB-6 Duncan Distotion erin, maar daar twijfel ik nog over.

Allebei locking tuners en het liefst wil ik nooit meer anders. Briljant. Snel snaren verwisselen en stabiel als de neten.

Dus dit gaat niet met een Telecaster....??? :seriousf:

Wel echt heel dik dit, de basreflex deed letterlijk m'n haren wapperen........ van m'n kut natuurlijk :D

tmms
21 mei 2022, 17:04
Niet op erik letten, is een goedkope proleet:D

tmms
21 mei 2022, 17:06
Nou vooruit, ook een betweterige rattekankerlijer :ok:

Erik de Perik
21 mei 2022, 17:30
Niet op erik letten, is een goedkope proleet:D


Nou vooruit, ook een betweterige rattekankerlijer :ok:

.....................

Rinze
21 mei 2022, 17:33
.....................Tmms houdt van je.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

tmms
21 mei 2022, 17:46
Too much euro's involved:D Neen, ik baal een weinig. Maar dat zult u begrijpen.:)

Erik de Perik
21 mei 2022, 17:47
Tmms houdt van je.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Dat weet ik, maar het is wel een heftige relatie.

tmms
21 mei 2022, 17:52
Oh, wacht. Trio okee. Maar alleen om de muse van erik te schaken:D

Fusion
21 mei 2022, 22:32
Dus dit gaat niet met een Telecaster....??? :seriousf:


Waarschijnlijk speelt een Tele niet lekker in Bb ner. Deze gitaren hebben een langere mensuur. En zijn helemaal gericht op snel spelen. Comfy afvlakking voor je rechteronderarm, cutaway voor hoge pielenoothes etc

Fobo
22 mei 2022, 11:38
Na horen van de demo klinkt ‘felicitades, happy playing!’ natuurlijk redelijk verwijfd.
Maar ja, toch maar wel....:makeup:

Erik de Perik
22 mei 2022, 13:32
Waarschijnlijk speelt een Tele niet lekker in Bb ner. Deze gitaren hebben een langere mensuur. En zijn helemaal gericht op snel spelen. Comfy afvlakking voor je rechteronderarm, cutaway voor hoge pielenoothes etc

Was er toch wel benieuwd naar en heb een beetje gezocht op YT. Blijkt dat er toch wel lui zijn die dat doen.


https://www.youtube.com/watch?v=ZWNOVYG7Qgg


https://www.youtube.com/watch?v=BFSEztPS2Wo

Rinze
22 mei 2022, 14:40
John5 en die gast van Gojira spelen ook op teles, de laatste ook nog in een flink verlaagde stemming. Een van die knakkers van slipknot heeft ook een tele sig..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
22 mei 2022, 15:14
Gojira....Die Joe Duplantier charvel vind ik wel een vet ding. Op de bodyvorm na niet zo heel veel met een tele te maken, maar ok :)

Rinze
22 mei 2022, 15:35
Gojira....Die Joe Duplantier charvel vind ik wel een vet ding. Op de bodyvorm na niet zo heel veel met een tele te maken, maar ok :)Maar wel dezelfde mensuur..

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

D3nnis
22 mei 2022, 15:39
Haha! Jij wint!

Rinze
22 mei 2022, 15:50
Haha! Jij wint!Duh...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Fusion
22 mei 2022, 17:11
@Eric Tegendraads: natuurlijk zijn er lui die t doen. En je kunt ook met een single coil een dikke metal sound neerzetten. Maar er zijn redenen waarom de meesten niet in Bb met een standaard Tele spelen en niet mwt single coils.

D3nnis
22 mei 2022, 17:56
Een standaard tele, ja, maar dat is natuurlijk niet dezelfde klasse als de harley benton customshop, met speciaal opgeleide kinderen.

Erik de Perik
22 mei 2022, 19:00
Zo eentje als waar jij toen naar informeerde bij mij?

D3nnis
22 mei 2022, 19:58
Ja, inderdaad

Erik de Perik
23 mei 2022, 00:37
@Eric Tegendraads: natuurlijk zijn er lui die t doen. En je kunt ook met een single coil een dikke metal sound neerzetten. Maar er zijn redenen waarom de meesten niet in Bb met een standaard Tele spelen en niet mwt single coils.

Nog een stel prutsers:


https://www.youtube.com/watch?v=NEVOEWRGdCM

Da Vinci
23 mei 2022, 09:15
Nog een stel prutsers:


https://www.youtube.com/watch?v=NEVOEWRGdCM

Je hoort mij niet zeggen dat het niet kan op een Tele, maar de gitaren in dit filmpje hebben natuurlijk weinig met klassiek tele's te maken. Devin speelt op z'n custom Mike Lipe tele met EMG 81 & 85 humbucker set, de andere Tele heeft ook twee humbuckers en lijkt me van mahogany. Ook de Tele van de genoemde John5 heeft iig in de brug een HB, neckpositie wisselt geloof ik.
Punt is dat een 'Tele' in ieder geval wat mij betreft meer behelst dan één element, in dit geval de vorm van de body.

Die shredder heeft een prima heavy sound, maar dat is lead en niet beukend laag. Ola komt dan nog het best in de buurt van een voorbeeld. Hoewel het niet helemaal onbruikbaar is als sound bevestigd hij wel dat een Tele niet mijn eerste keuze zou zijn voor deze stijl. Daarnaast ook hier een kanttekening want hij kiest dan net een Tele met een modern noiseless circuit dat deze hoeveelheid gain wat beter kan handelen dan standaard SC's.

Edit; wat me overigens opvalt bij het filmpje van Ola is dat ik 'm normaliter nogal een uitgesproken kutsound vind hebben, maar dat hier eigenlijk best wel mee valt. Zo zie je maar dat het voor sommige ook helemaal anders kan uitpakken dan je verwacht.

Erik de Perik
23 mei 2022, 19:19
Ik snap best dat ik het niet snap, maar mijn voor de grap vraag (omdat ik net naar een filmpje van Greg Koch gekeken had) resulteerde toch in een leuke discussie, vind ik althans.

Jaren geleden schreef ik op dit eerbiedwaardige forum dat ik de gitaarsound van Ola kut of zoiets vond. Dat bleek niet zo te zijn. :seriousf:

Da Vinci
23 mei 2022, 22:59
Ik hoor/lees al jaren niet anders dat Ola overal een kutsound uit haalt. Maar ook dat moet natuurlijk iemand de eerste zijn geweest.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Fusion
24 mei 2022, 07:20
Ib4N3Z iz D4 B3sT!!!

Fusion
24 mei 2022, 07:23
Ik snap best dat ik het niet snap, maar mijn voor de grap vraag (omdat ik net naar een filmpje van Greg Koch gekeken had) resulteerde toch in een leuke discussie, vind ik althans.

Ik vraag me af hoeveel procent t voor de grp was en in hoeverre je t meende, om tegendraads te zijn en aan te tonen dat je op n Tele kunt shredden. Ja t kan maar je zult er meervoor moetn doen. Zie t commentaar op de Teles die je aandraagt

Erik de Perik
24 mei 2022, 16:14
Mijn eerste twee voorbeelden waren standaard Tele's met SC's.

Kim Wilson
24 mei 2022, 18:35
Het zijn uitzonderingen. Voor strak shredwerk werkt zo’n gitaar nu eenmaal goed. Je kunt ook wel country spelen met een Les Paul, maar een Tele past gewoon beter.

Fusion
25 mei 2022, 11:55
Mijn eerste twee voorbeelden waren standaard Tele's met SC's.
En die stonden niet in Bb. De eerste in Eb de tweede in E.

Maar goed, ik heb mijn punt duidelijk gemaakt en of het is pure marketing of er zijn echt gegronde redenen waarom 99.99% van de metalheads niet op een (standaard) Tele spelen. Jou kennende sputter je vast nog wat na, maar ik vind t wel weer mooi zo