PDA

View Full Version : De-tune apparaten?



Daniël
30 juli 2003, 15:44
Ja, ik weet dan niet of 'de-tune' het goede woord is, maar ik ben op zoek naar iets in die richting. Zo'n kastje waarmee je, je gitaar in een andere stemming kan laten klinken als de werkelijke stemming. Ik heb mijn gitaar altijd in een normale stemming staan (E A D G B e ), maar het valt me op dat ik steeds vaker met nummers bezig ben die in C of in D gestemd zijn. En ik zie het niet zo zitten om constant te gaan stemmen. Met gitaarharmonieën en solo's wil het meestal nog wel lukken om gewoon een paar posities lager te spelen, maar zodra er open snaren in het spel komen wordt het toch een stuk lastiger. :-) Mijn vraag is of er zulk soort kastjes op de markt zijn. En zo ja, wat moet dat dan ongeveer kosten? Iemand enig idee? Alvast bedankt...

Jerry
30 juli 2003, 15:52
Das toch een beetje zo'n pitchshifter idee?
Zoiets bijvoorbeeld: http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=22

Carpe Diem
30 juli 2003, 15:53
ik denk dat je toch het beste naar beneden kan stemmen, en voor gewone stemming een capo gebruiken. misschien zijn er wel zulke effectbakjes. maar anders is dit een oplossing

FragDaddy
30 juli 2003, 16:21
een pitch shifter is niet de oplossing..

je moet gewoon handmatig een andere stemming gebruiken of een andere gitaar pakken....



..... of een autotuner kopen.. 8-)
http://www.selftuning.com/index2.htm

Daniël
30 juli 2003, 16:42
Niet iedereen is zo rijk om meerdere gitaren in zijn bezit te hebben hoor... :wink: Nee, ff serieus.. die pitch-shifters zijn inderdaad waar ik naar zocht. En wat zou er mis mee zijn? Met de techniek van tegenwoordig moeten die dingen toch wel in een vrij degelijke kwaliteit verkrijgbaar zijn lijkt me. Het zou voor mij totaal niet opschieten om constant te moeten stemmen in een andere stemming. Dan kan ik bijna dagelijks m'n gitaar wel een paar keer stemmen. Bovendien lijkt me dat ook niet echt helemaal geweldig voor je snaren zelf, maar dat is alleen maar een gedachte die ik erbij heb. Ik kan het mis hebben...

bert k
30 juli 2003, 16:51
Probleem is dat het niet klinkt. Klank is net ff anders als een echte gitaar, en door het digitale rekenwerk is de timing ook niet meer 100 procent.

Ic3gl0vE
30 juli 2003, 17:18
je zou waarschijnlijk ook een harmonizer kunnen gebruiken, maar zoals Bert als zegt, je geluid wordt er anders door. Je toon wordt er echt niet mooi van. Sparen voor een extra gitaartje is toch de beste oplossing ben ik bang. Of alles gewoon in E spelen natuurlijk