PDA

View Full Version : Beter controle of electro akoestisch geluid



JV73
17 april 2017, 13:04
Elke x als ik live speel, klinkt mijn gitaar bij de soundcheck goed. Maar als we gaan beginnen , wordt ie gaandeweg slechter omdat geluidsmannen niet van hun draaiknopjes kunnen afblijven.
Ik zoek iets waarmee ik zelf de regie wat meer in handen heb. Fishman aura vond ik niks overigens. Ik dacht zelf aan een uitgebreidere outboard eq of een amp met DI out zodat ik ook een betere monitoring heb.
Wat zijn jullie ervaringen?
Mijn bassen moeten gewoon laag klinken en mijn hoge snaren lekker rinkelen zogezegd.

Mr.Fingers
17 april 2017, 13:16
Tiewraps en een knevel voor de geluidsmensen?

Plant
17 april 2017, 13:18
Elke x als ik live speel, klinkt mijn gitaar bij de soundcheck goed. Maar als we gaan beginnen , wordt ie gaandeweg slechter omdat geluidsmannen niet van hun draaiknopjes kunnen afblijven.
Ik zoek iets waarmee ik zelf de regie wat meer in handen heb...

:ok:

http://static1.persgroep.net/volkskrant/image/9859ccea-fb53-48d9-b7a5-eb12d9e7a90a?width=664&height=374

edit: Mr.Fingers is me voor :)

JV73
17 april 2017, 13:19
It's a good starting point ;p

Harald
17 april 2017, 15:47
Hoe beoordeel jij het zaalgeluid?

Monitormix gebeurt in mijn ervaring weinig mee doorgaans?

Maar als het echt zo is als jij het schetst verhelp je het probleem niet door iets tussen je gitaar en de mengtafel te hangen. Het is tenslotte de knoppenman die tijdens de gig alsnog de boel veranderd. Als dat het probleem is blijft hij dat doen lijkt me.

Verder moet je er ook nog rekening mee houden dat er nogal wat dingen invloed op het geluid hebben.

In bandverband, medemuzikanten die geleidelijk aan harder gaan spelen.

Als je je gitaar apart soundcheckt, krijg je ook nog met verdringing te maken. Bij een solooptreden moet die gitaar misschien anders klinken dan in bandverband. Een akoestische slaggitaar is soms het meest effectief als je er bijna niets van hoort, behalve de percussieve aanslag met een dun plectrum. Omgedraaid, als je solo speelt moet die gitaar nogal wat werk verzetten.

Publiek dat er bij de soundcheck nog niet was.

Publiek dat uitgebreid staat te kletsen, uiteraard zeer luid, aangezien die idiote band er steeds doorheen tettert.

En die biertjes die je drinkt doen ook wat met hoe je het geluid waarneemt.

Had ik het al over het koffiezetapparaat gehad, in die kroegjes waar ze rekening moeten houden met de buren.

Als je wilt dat het geweldig klinkt zijn er met akoestische gitaar eigenlijk maar twee opties... thuis spelen, of theatergigs.

Als de vraag toegespitst is op je monitoring, neem dan je eigen monitoring mee, liefst met de mogelijkheid de knoppenman jouw gitaarsignaal droog aan te kunnen bieden via een DI splitter. Maar als je ook nog een elektrische setup mee sleept zit je daar ook niet op te wachten. Al kan het simpel, met een akoestische gitaarversterker.

LaurentB
17 april 2017, 21:52
Had ik het al over het koffiezetapparaat gehad, in die kroegjes waar ze rekening moeten houden met de buren..

Ja, een capucchinoverbod tijdens optredens!

JV73
22 april 2017, 11:54
Heb laatst over een line 6 lowdown 110 van onze bassist ff gespeeld. Dat klonk best ok. Eigen DI uitgang. Dus heb evt een eigen monitor on stage en het geluid vd amp ( speaker emulated DI out ).
Ik speel in een trio of als duo dus wil een geluid met iets meer bas. Ook op de lagere snaren.
Heb in verleden een fishman Aura ,Zoom A2, Boss GE7 ,compressors etc geprobeerd maar kon daar niet goed mee tweaken.
Wellicht andere snaarkeuze? Heb wel eens silk en steel op een andere gitaar gehad. Ik hou van een zachte bassige klank en niet zo schelle klank. Ik speel nl veel jazzy achtige slag en als ik soleer is het ook met akkoordjes of minimale licks.