PDA

View Full Version : combinatie analoge/multi effecten



Arez
16 april 2017, 11:04
Hi,

Neen, dit is geen standaard topic 'zou ik voor analoge effecten gaan of toch maar één multi effect'. Mijn vraag is net iets anders.

Ik speel inmiddels al een tijdje gitaar. Vroeger met beperkt budget zeer gelukkig geweest met mijn multi effect van zoom over transistor versterker. Voor thuisgebruik was dat prima. Een paar maanden geleden toch maar besloten het iets serieuzer gaan aan te pakken en in een covergroepje terecht gekomen. Een investeringsronde drong zich op.

Ik speel momenteel met een gibson les paul studio HP over een VOX AC15C1. Een heerlijke combinatie om klassieke veelzijdige rockgeluiden uit te krijgen. Qua effecten heb ik de afgelopen tijd vooral gefocust op drive-pedalen. Inmiddels heb ik mijn crunch-tonen wel bijna waar ik ze hebben wil met een OCD, boss blues driver, tube screamer (minder over de vox, wel over mijn blackstar ampje voor thuis) en treble booster. Ik zocht nog iets voor een lichtere crunch en na wat testen kwam ik bij de marshall jackhammer terecht. Die zal de stal ook vervoegen. De vox staat zo afgesteld dat die uit zichzelf al compressie heeft met de volumeknop van de gitaar op 10, op 8 en aangepaste picking is die lekker voxsprankelendclean.

Na dit gelul komt dan nu eigenlijk de vraag waar ik eigenlijk mee zit: overige effecten. Ik hou niet zo van overdreven natte geluiden, maar in een covergroepje is de vraag voor bepaalde (eenmalige) geluiden zeker aanwezig. Chorus en delay zijn momenteel de dringendste, wah en volumepedaal voor wat volumeswells zouden ook fijn zijn.

Voordat ik echter opnieuw tamelijk wat geld uitgeef aan afzonderlijke effecten overweeg ik een andere strategie. Zou een multi-effect een mooie toevoeging zijn om die dingen te kunnen verzorgen ? Ik was nooit fan van digitale drive/distortion geluiden. Maar daar zou het dus ook niet voor dienen. Enkel voor modulatie etc.Dat ding zou zo veelzijdig inzetbaar kunnen zijn dat er bijna geen enkel nummer kan voorgesteld worden waarvoor ik een nieuw pedaal zou moeten kopen.


Als grote fan van 'post your pedalboard' heb ik ook daar mijn ogen goed open gehouden. Je ziet daar haast nooit (of toch zeer zelden) de combinatie van losse pedalen met multi effecten.

Praktisch voorbeeld: de zoom G3X kost 169 euro, daar kan ik alle chorus/delay/reverb/phaser/wah/volumepedaal uithalen die ik zoek. Ook effecten die ik slechts zéér zelden zou nodig hebben en waarvoor ik momenteel geen pedaal zou kopen. Commentaren die te lezen zijn, die zijn zeer positief.
Daarnaast zijn de ingebouwde drummachine en looper een mooi ding om thuis te oefenen.

Als noodscenario voor als we binnenkort gaan optreden zou de uitgang van het multibakje rechtstreeks naar PA kunnen mocht er met de amp iets misgaan.

Wat denken jullie ? Heeft iemand van jullie dit ook overwogen en wat heeft jullie tot een bepaalde keuze gedreven ?

NLF
16 april 2017, 11:30
Als je tweedehands (goed) zoekt kun je denk ik vrij makkelijk voor hetzelfde geld een delay pedaaltje en een chorus (of flanger) vinden. Volume swells kun je ook met de volume knop op je gitaar doen, je hebt daar echt geen volume pedaal voor nodig. Wah wah zou ik niet uit een multi effect halen als ik jou was, en voor een paar tientjes heb je tweedehands ook een prima wah.

EBOUE
16 april 2017, 11:33
Koop een tweedehands TCE Nova System: mocht alles uitvallen, dan heb je een heel acceptabel live geluid dat meteen de PA ingaat. Speaker simulatie, analoge drive gecombineerd met uitstekende digitale effecten. De digitale effecten kan je los gebruiken in je setup. Als je het niet nodig hebt, laat je hem thuis. Het bakje is iets groter dan een gemiddelde multi-fx, maar dat kleine verschil levert enorm veel op. Een losse wah is voor 50 euro te koop.

Bijkomend voordeel: je prikt de Nova System in een geluidskaart en je kunt over je draagbare setup spelen, zonder dat iemand in huis er last van heeft. Dat is 99% hoe ik oefen, want mijn gezinssituatie en huis leest zich niet voor mijn Mesa 20W en 2.12" eronder.

Meestal zwart, maar zoals de mijne in het rood (limited edition).
http://cdn-downloads.tcelectronic.com/media/258028/nova-system-limited-persp.png

Brad
16 april 2017, 11:58
Ik begrijp dat je de oversturing deels uit je versterker haalt en via die drive pedalen de boel nog wat oppept? In dat geval zou ik de chorus en delay liever in de effectloop plaatsen.

Een delay en chorus voor een overstuurde versterker plaatsen klinkt niet zobest. Tenzij je je er bewust voor kiest.

Dutch66
16 april 2017, 12:07
Ik begrijp dat je de oversturing deels uit je versterker haalt en via die drive pedalen de boel nog wat oppept? In dat geval zou ik de chorus en delay liever in de effectloop plaatsen.

Brad het is een AC15 C1, dus geen ....

Pepe
16 april 2017, 12:21
Je kan prima de tijd en modulatie fx uit een handzame unit halen. Of die unit je gaat bevallen kwa bediening -als je uit de voeten kan met banks- en sounds is up to you natuurlijk en alles naar zijn waarde doorgaans. Tussen een Zoom multistomp en een Eventide H9 zit nog wel het een & ander en voorlopig hoef je je niet te vervelen.

De catch zit hem vooral in het scrollen door presets, als je geen eisen stelt aan on the fly dan kan het een uitkomst zijn.

EBOUE
16 april 2017, 12:33
Als noodscenario voor als we binnenkort gaan optreden zou de uitgang van het multibakje rechtstreeks naar PA kunnen mocht er met de amp iets misgaan.

Dit goede punt is ook nogal bepalend voor je keuze. Ik werd eens gebeld door een vriend van me, diens band had een gitarist waarbij de versterker uitgevallen was. Hij had geen backup. Niets. Uiteindelijk is er iemand een klein uur van de plek des onheils verwijderd met een fx-unit op de proppen gekomen. Het was uiteindelijk een digitaal ding, met digitale drive en het klonk voor geen meter meer. Dmv mijn setup kan ik het stereo naar de PA sturen met gebruik van mijn buizenamp als voortraject, mono over een cab, line-out vanaf speaker-out niveau of ook alleen de fx unit (die dan in het eerste geval ook voor het stereo signaal zorgt: al komt dat niet zo vaak voor: cab gebruiken heeft mijn sterke voorkeur).

NLF
16 april 2017, 12:46
Een delay en chorus voor een overstuurde versterker plaatsen klinkt niet zobest. Tenzij je je er bewust voor kiest.

Queen? Van Halen? Rush? Klinkt prima, veel platen verkocht, nooit terug gebracht naar de winkel.

Brad
16 april 2017, 12:58
Toen ik mijn eerste delay pedaaltje kocht en ik zette hem voor mijn zwaar overstuurde Kitty Hawk buizenbak klonken die herhalingen niet fijn en klonk het geheel als een rommeltje. Toen ik hem in de effect-loop plaatste klonk het geweldig.

Dat is mijn ervaring.

D3nnis
16 april 2017, 13:07
Toen ik mijn eerste delay pedaaltje kocht en ik zette hem voor mijn zwaar overstuurde Kitty Hawk buizenbak klonken die herhalingen niet fijn en klonk het geheel als een rommeltje. Toen ik hem in de effect-loop plaatste klonk het geweldig.

Dat is mijn ervaring.

Dit was tot een jaar geleden ook mijn ervaring.
Maar...op mijn pedalboard heb ik nu een boss dm-2w en een moog mf chorus, en die heb ik gewoon voor de amp staan, want bij deze pedalen wordt het op eoa manier geen brij. Geen idee waar dat precies aan ligt (mijn eventide pitch- en timefactor klonken als poep voor een overstuurde versterker, en ook de line6 DL4 had ik het liefst in de loop, qua sound, maar die trok het niet vwb fx level. Ook de fulltone choralflange had ik het liefst in de loop), maar experimenteren loont, blijkbaar.

Je moet vooral voor jezelf bedenken of je digitaal (en dan bedoel ik even niet qua sound, maar qua interface/bediening); ik vind racks gaaf, maar gewoon amp met pedalboard, met per pedaal maar een paar knoppen speelt zo lekker weg.

ateng
16 april 2017, 15:56
Dit was tot een jaar geleden ook mijn ervaring.
Maar...op mijn pedalboard heb ik nu een boss dm-2w en een moog mf chorus, en die heb ik gewoon voor de amp staan, want bij deze pedalen wordt het op eoa manier geen brij. Geen idee waar dat precies aan ligt (mijn eventide pitch- en timefactor klonken als poep voor een overstuurde versterker, en ook de line6 DL4 had ik het liefst in de loop, qua sound, maar die trok het niet vwb fx level. Ook de fulltone choralflange had ik het liefst in de loop), maar experimenteren loont, blijkbaar.

Je moet vooral voor jezelf bedenken of je digitaal (en dan bedoel ik even niet qua sound, maar qua interface/bediening); ik vind racks gaaf, maar gewoon amp met pedalboard, met per pedaal maar een paar knoppen speelt zo lekker weg.

Meestal zet je een delay in de fx loop maar een goed analoog delay of tape echo gaat prima mits het goed is afgesteld. Aangezien jouw Boss DM2 een analoog pedaal is gaat de repeats niet in de weg zitten en wordt het geen brei.

tnijland
16 april 2017, 16:53
Leuk topic. Ik zou wel voor een pedaal gaan. Mijn lijstje zou zijn (in aflopende volgorde van kwaliteit):

- Eventide H9 perfecte kwaliteit (digitaal is er geen betere).
- Line6 M9 fijn en heel erg bruikbaar (een M5 is ook interessant)
- Zoom G3 redelijke kwaliteit voor budget spelers

beus
16 april 2017, 18:46
ik heb een Zoom mg-50 voor alle effecten die je maar 1x nodige hebt. die staat dan voor de drives. ik heb wel een losse delay na mijn drives. ik vind die zoom een perfect apparaatje, kost relatief weinig en klinkt zeker als effect heel goed. drives enzo moet je er niet uit willen halen maar de effecten klinken ok.

Arez
16 april 2017, 21:35
Leuke feedback. Tamelijk verdeeld tot hedentoe, maar daar hou ik wel van :)

Wah koop ik best afzonderlijk analoog, daar is blijkbaar wel consensus over.

Mijn versterker, de vox AC15C1, heeft inderdaad geen effects loop zoals opgemerkt door Dutch66. De vox staat inderdaad op een randje. Het is dus zeker geen zware distortion dat door de preamp wordt opgewekt. Daar zou ik volgens mij wel één en ander voor moeten kunnen zetten. (Meer zelfs, ik zal wel moeten :cooler: )

Ik vind het heel vervelend om tijdens nummers aan effectenpresets te moeten sleutelen. Vandaar ook dat ik meerdere drive pedalen gebruik. Akkoord, ze hebbben elk hun eigen karakter, maar de blues driver gebruik ik ook enkel om de OCD een schop onder zijn kont te geven zodat die vetter klinkt. Dat is niet bij elk nummer nodig. Mits gedraai aan de parameters van de ocd kan die uit zichzelf ook wel vetter klinken, maar ik draai er zeker niet graag aan. Hetzelfde zou ik willen hebben voor mijn overige effecten. Chorus bijvoorbeeld, ik zou minimaal aan de knopjes willen draaien. Eenmaal een goede sound wil ik die gebruiken doorheen meerdere nummers.

Misschien is dat laatste ook wel een pluspunt van digitale zooi. Een aantal verschillende presets geven met een druk op de knop gepaste parameters. Hoe doen jullie dat bij het spelen van covers ? Draaien jullie vaak aan de knopjes tijdens repetities of live ?

De tc electronics nova system is een goede tip! Tweedehands is ie makkelijk en zéér betaalbaar te vinden. Een combinatie met een g-major of dergelijke is blijkbaar ook niet zo extreem duur als ik dacht.

Een pijnlijk punt is dat ik met één vraag zat, en nu plots avonden vol verplicht opzoekwerk zit.

EBOUE
16 april 2017, 21:45
Nog niet genoemd, maar mogelijk doorslaggevend voor je: mijn broertje heeft exact dezelfde versterker als jij hebt. De Nova System klinkt geweldig als ik 'm ervoor hang. De drivesectie kan je nu ook als driveboost gebruiken. Even level aanpassen en klaar. Het werkt erg handig. Presets zijn gemakkelijk op te slaan en de NS is als pedalboard te gebruiken: je maakt een preset aan voor alle (!!!) effecten die je binnen die preset aanmaakt. Eenmaal de pagina van dat boek (zo kan je het zien) geopend, kan je de effecten als losse stompboxes zien. Je kan het bovendien een leuke eigen naam geven. Voor het geld onverslaanbaar.

Brad
17 april 2017, 00:35
Het voordeel van een multi effectenbak is juist dat je van te voren je instellingen kunt programmeren. Zeker moderne apparaten hebben genoeg geheugenplaatsen om dat allemaal op te slaan. Je hoeft dan juist niet meer aan knoppen te draaien. Alleen aan de toon knop en de bas knop van je versterker om het hoog en laag wat bij te stellen.

Erik de Perik
17 april 2017, 01:39
Het voordeel van een multi effectenbak is juist dat je van te voren je instellingen kunt programmeren. Zeker moderne apparaten hebben genoeg geheugenplaatsen om dat allemaal op te slaan. Je hoeft dan juist niet meer aan knoppen te draaien. Alleen aan de toon knop en de bas knop van je versterker om het hoog en laag wat bij te stellen.

Dit opent zoveel mogelijkheden voor mij...... waarom wist ik dit niet eerder? Alle muzikanten zouden dit moeten weten.... laat ons deze kennis verspreiden....!!!!

Harald
17 april 2017, 09:12
Queen? Van Halen? Rush? Klinkt prima, veel platen verkocht, nooit terug gebracht naar de winkel.May heeft dan wel een voxje staan voor elke delay. En uiteraard eentje voor het cleane signaal. Zelfde met chorus, een chorus tussen je gitaar en versterker klinkt anders dan een chorus tussen je gitaar en twee versterkers, waarvan er eentje het chorus signaal krijgt, en de andere het rechtstreekse gitaarsignaal.

Larry Carlton gebruikt een mengtafel voor zijn effecten. Naast zijn gitaarversterker staan monitors die de effecten weergeven.

Op het moment dat de drive uit de pedalen komt wordt het ook al anders.

Er zijn geen regels, en misschien is dat brakke geluid juist wat je zoekt. Maar als de drive uit de versterker komt is er best een kans op een rommelig resultaat.

Je Wah moet je dan weer niet na de drive pedalen zetten (of je moet dat juist mooi vinden). Dingen als autowah zijn ook best kritisch qua plaatsing.

10us
17 april 2017, 09:12
Ook nog een optie aan de zeer betaalbare kant; digitech rp360. Vond ik verassend goed.

EBOUE
17 april 2017, 09:28
Wel of niet in de fx-loop hangt van de pedalen af, de versterker, de fx-loop en je voorkeur. Je kunt simpelweg niet die wereld opdelen in een ja-kamp en nee-kamp. Ik heb het jaren in de fx-loop gehad en bij wijze van proef toch maar weer eens voor de amp gezet en het klinkt fantastisch. Warmer. Het is net wat je wilt. Wel een beetje op de inputgain letten en de output van je pedalen. That's about it..

Arez
17 april 2017, 09:48
Mijn vraag blijft eerder: waarom zie je zo weinig combinatie analoge drive pedalen in combinatie met digitale modulatie/tijd effects ?

En aangezien dat zo opvalt, waarom werd die keuze steeds gemaakt ?

D3nnis
17 april 2017, 10:06
Mijn vraag blijft eerder: waarom zie je zo weinig combinatie analoge drive pedalen in combinatie met digitale modulatie/tijd effects ?

Als ik in het post je pedalboard topic kijk, zie ik juist best veel boards waarop analoge drives gecombineerd worden met digitale modulatie en delays?

Pepe
17 april 2017, 10:24
Ik wilde al zeggen, alleen maar.
Een van mijn boards is total analog en dat was best een klus om dat bij elkaar te krijgen. Ik geloof dat er maar drie of vier analoge reverb pedalen zijn. En analoge delays zijn ook tamelijk out numbered.

Andersom, DAT zie je nooit. Digitale overdrives met analoge effecten.

Arez
17 april 2017, 10:25
fair punt.

in combinatie met multi-effect voor modulatie en delay etc is eerder mijn punt.

Pepe
17 april 2017, 10:35
Ik heb het al aan het begin van dit topic gezegd, geen on the fly.
Dus gewoon simpel op een stomp klikken ipv eerst scrollen door een aantal banks waar op 26 een single phase slow staat.

Fusion
17 april 2017, 12:20
Je kunt analoog en digitaal beter niet mengen.

Pepe
17 april 2017, 12:21
Waarom niet?
Ik ben wel voorzichtig om buffers voor een drive te gebruiken maar dat heeft niks met analoog of digitaal te maken.

grayfink
17 april 2017, 12:32
Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid een zoom cdr70 voor spaarzame modulatie/delay effecten naast een paar analoge drives.

Fusion
17 april 2017, 12:56
Waarom niet?
Ik ben wel voorzichtig om buffers voor een drive te gebruiken maar dat heeft niks met analoog of digitaal te maken.Was een grap. Niet erg grappig inderdaad.

Brad
17 april 2017, 12:57
Mijn vraag blijft eerder: waarom zie je zo weinig combinatie analoge drive pedalen in combinatie met digitale modulatie/tijd effects ?

En aangezien dat zo opvalt, waarom werd die keuze steeds gemaakt ?

Die combinatie is wel vaker voorbij gekomen in multieffectapparaten. De oude Roland GP8, een 19 inch programmeerbare multieffect processor heeft een analoge distortion en overdrive en een digitale delay en chorus. De Zoom 9030 heeft dezelfde opzet. En er zijn er meer geweest. Ook voorversterkers met buizen en ingebouwde effecten.

Ik weet niet hoeveel verschillende geluiden jij nodig hebt, maar een programmeerbaar schakelsysteem lijkt mij voor jou wel een oplossing. Dan zet je je drive pedalen en een chorus en delaypedaal gewoon in de loops van dfat systeem en kun je de aan/uit status van de pedalen per effect patch programmeren.
Heb je ontelbare geluiden nodig dan is die Zoom G3 wel de meest praktische en voordeligste oplossing. Maar hoe je dat dan combineert met je pedalen weet ik niet zo één twee drie.

Plant
17 april 2017, 12:58
Oudere multi-fx waren qua overdrive behoorlijk ruiserig, dat was voor mij de reden om een 'stille' analoge overdrive te gebruiken en dan de multi-fx alleen maar voor galm / chorus / delay / ... Dat scheelde een hoop.

The Lo Lands
17 april 2017, 13:12
De Boss GT-5 multi effect uit de jaren 90 combineerde imho toch erg goed analoge drive met digitale modulatie en 'time based' effecten. Ik heb zelf zo'n klein 15 jaar met de GT-5 gespeeld. Later voegde ik een apart wah en drive (ts 808) pedaal toe waarna het helemaal mis ging met alleen nog maar losse pedalen op mijn plank. Maar de combi van analoge drive pedalen met digitale effecten is tegenwoordig toch veel voorkomend.

maxdb
17 april 2017, 14:22
Ik heb jarenlang de GT-6 gecombineerd met losse drives en later amp drive, nu gebruik ik de GT-10 en en heb uiteindelijk alle losse pedalen verwijderd ivm niet meer nodig. Met name de amps en distortions zijn erg verbeterd. Geen ruis en geen tonesuck meer, en ik kan alles plaatsen waar ik wil dmv de 4 kabelmethode.

Brad
17 april 2017, 15:13
Ik zou zeggen, de Zoom G3 gebruiken voor gigs en de drive pedalen gewoon erbij houden voor thuis en voor opnames.

JanVrm
19 april 2017, 14:26
Ik heb jarenlang de GT-6 gecombineerd met losse drives en later amp drive, nu gebruik ik de GT-10 en en heb uiteindelijk alle losse pedalen verwijderd ivm niet meer nodig. Met name de amps en distortions zijn erg verbeterd. Geen ruis en geen tonesuck meer, en ik kan alles plaatsen waar ik wil dmv de 4 kabelmethode.

Dit ondervind ik ook met de GT-100. Op de GT-8 gebruikte ik de OD's nooit samen met een buizenversterker. Je moet meestal wel flink terug met je tone-instelling van de GT-100 (-8 tot -10 werkt vaak prima) om acceptabel geluid te krijgen. De rest is fine tweaken.
Onlangs ook gemerkt dat sommige combinaties van pre-amps uit de GT100 prima klinken i.c.m. buizenversterker. Je moet dan wel weer flink de levels aanpassen want anders heb je een enorm volumeverschil tussen de patches met en zonder pre-amp uit de GT.
De overdrive pedals die ik nog op mijn pedalboard heb staan zijn eigenlijk een beetje overbodig aan het worden...

telecastermaster
19 april 2017, 15:21
Je ziet daar haast nooit (of toch zeer zelden) de combinatie van losse pedalen met multi effecten.



Toch beter kijken. De Zoom G3 is de biggest bang for the buck aan deze zijde van het universum...

http://i1382.photobucket.com/albums/ah257/ProdieRod22/Gear/SAM_0438_zpst77emank.jpg

maxdb
19 april 2017, 15:50
Dit ondervind ik ook met de GT-100. Op de GT-8 gebruikte ik de OD's nooit samen met een buizenversterker. Je moet meestal wel flink terug met je tone-instelling van de GT-100 (-8 tot -10 werkt vaak prima) om acceptabel geluid te krijgen. De rest is fine tweaken.
Onlangs ook gemerkt dat sommige combinaties van pre-amps uit de GT100 prima klinken i.c.m. buizenversterker. Je moet dan wel weer flink de levels aanpassen want anders heb je een enorm volumeverschil tussen de patches met en zonder pre-amp uit de GT.
De overdrive pedals die ik nog op mijn pedalboard heb staan zijn eigenlijk een beetje overbodig aan het worden...

Je moet inderdaad op elke preset die je gebruikt de loop van de GT aanzetten ivm de levels, maar zo blijft je buizen pre amp ook ten alle tijden beschikbaar.
Verder gebruik ik de systeem instelling voor de keuze van de amps uit de GT dus in elke preset heb ik de zelfde 2 amps (als ik dat wil)
Dat houd ook in dat als ik die een beetje tweak dat dat in elke preset doorwerkt.

Ik ben er erg blij mee op dit moment, en mijn FX board is met de helft afgeslankt, best fijn op die 'enorme' podia waar ik op mag staan :)

NLF
19 april 2017, 17:16
https://www.tools4tones.nl/index.php?route=product/product&product_id=5342