PDA

View Full Version : HNGD: chapman ML1 Natural ash



matty
14 april 2017, 23:11
Vandaag toevallig tegen gekomen op 2dehands.be. Ik vind het een prachtige gitaar met veel opties tonaal gezien, ongelooflijk veel bang for the Buck, zeker voor de 270 euro die ik er voor betaald heb.

Goed afgewerkt, klinkt prima, speelt fijn.
Nog even en beetje zoeken naar welke klanken er in zitten met de 3 way switch en coil tap maar ik ben er voorlopig alvast ontzettend blij mee :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170414/eaf01fd2abddef20187963f77ae397d4.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

denis.hermans
15 april 2017, 00:00
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ! 270 EUR is inderdaad niet veel geld.

telerocker
15 april 2017, 03:53
Ziet er ook aardig uit voor dat geld. Jammer dat de brug niet zwart is. Dat zou in lijn met de andere hardware.

Duhsjaak
15 april 2017, 07:05
Sinds hij ze op Korea laat maken is de kwaliteit met sprongen vooruit gegaan.
Stiekem wil ik er ook wel eentje hebben.

Hij heeft wel gepubliceerd hoe de pups schakelen. Anders dan gebruikelijk maar wel heel bruikbaar.
Veel plezier ermee.
Vriendelijke groet, Gus

matty
15 april 2017, 07:35
Ja die schakelingen zullen wel ge vinden zijn, bedoelde eerder mijn mentaal model aanpassen eb opslaan :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
15 april 2017, 07:44
Mooi sobere Ikea tafel inderdaad.
Gekheid, afwerking ziet er onberispelijk uit.
Wat is er anders aan de pick-up schakelingen? Van de setup uit zou je van de 3 standen plus coiltap verwachten dat er de standaard strat geluiden plus een optie dat alle 3 pickups aan staan voor de Tele twang inzitten.
Soundclips ?

Duhsjaak
15 april 2017, 07:54
Er is er een zes weken in huis geweest.
En die andere schakeling went snel. Wat ik een heel aardige vond was de hals plus brug. Dan ben je van die akelige strat quack af. En dat vind ik wel een heel goede zaak, want daar ben ik geen fan van.

Verder was dat alweer even geleden, dus ik weet het niet meer 100% scherp te reproduceren. In plaats van de gemakzuchtige coil split heb je twee keer drie andere schakelingen. Een heel fijn idee.

Maar een heel leuke gitaar vond ik het zeker.
Vriendelijke groet, Gus

Shredder Mike
15 april 2017, 09:54
Goeie vondst. Gefeliciteerd.

D3nnis
15 april 2017, 11:03
Sexy gitaar, gefeliciteerd!

Fusion
15 april 2017, 13:11
Mooi beessie!

vulvasonic
15 april 2017, 13:40
Niet vies. Is de brug origineel?

matty
15 april 2017, 13:44
Ja alles volledig origineel. De schakeling vind ik voorlopig nergens op het net terug. Hoe kan ik controleren welke pick-up aan staat?


Sent from my iPhone using Tapatalk

matty
15 april 2017, 14:19
Features & Technical Specs:
Body Wood: Swamp Ash
Body Color/Finish: Natural Ash
Neck Wood: Maple
Neck Profile: Thin C Contour
Neck Radius: 13.8"
Neck Join: Recessed Bolt-On Neck
Fingerboard: Ebony
Fingerboard Inlays: N/A
Frets: 22 Extra Jumbo
Nut: TUSQ
Nut Width: 42mm
Headstock: Reversed
Tuners: Grover Machine Heads
Scale Length: 25.5"
Bridge: Wilkinson WVPCR Tremolo
Pickups: 1 x Chapman Guitarnivore Humbucker, 2 x Chapman Extreme Victory Single Coil
Controls: 3 Way Toggle, Master Volume + Coil Split, Master Tone
Jack: Side
Hardware Finish: Chrome Bridge/Black Tuners and Knobs
Weight: 8 lbs
Case: Gig Bag
Country Of Origin: Korea
Switching:

Without/With Coil Tap
P1 - Bridge Humbucker/Bridge Humbucker (coil split) & Middle Coil
P2 - Neck Single Coil & Bridge Humbucker/All 3
P3 - Neck Single Coil/Neck & Middle Single Coil

Niet de meest standaard of logische combinaties dus :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

matty
16 april 2017, 09:51
Begrijp ik het trouwens goed dat deze gitaar niet gelakt of anders afgewerkt is, dag jet gewoon jet pure hout is?


Sent from my iPhone using Tapatalk

vulvasonic
16 april 2017, 10:40
Begrijp ik het trouwens goed dat deze gitaar niet gelakt of anders afgewerkt is, dag jet gewoon jet pure hout is?

Geen idee. Maar op YouTube zijn er tal van filmpjes over te vinden. Zoeken op Chapman guitars en dan vind je filmpjes als deze:

https://m.youtube.com/watch?v=anF2YseY6n0

Die vent met de bril is verantwoordelijk voor alle modellen, hij bepaalt de kleuren, de schakelingen en de hardware, alles met het idee om zo goedkoop mogelijk goede gitaren te produceren. Hij heeft ook een blauwe Explorer-achtige die ik zeer kan waarderen. Ik vind deze van jou trouwens ook erg aantrekkelijk. Ik haat zwarte hardware, maar in dit geval had ik er wel een zwart Wilkinson brugje op gezet, of ik had de overige hardware chrome gelaten. Vreemde keus.

Maar mooi gitaartje!
Chapman heeft ook video's waarop hij zelf op zijn gitaren zit te shredden. Gewoon even op zoeken. Zeer de moeite waard. :)

matty
16 april 2017, 13:44
Ja ik ken chapman wel hoor :)
Maar ik wist niet dat gitaren soms ook zonder finish bleven en in de specs staat er ook niks qua finish dus... ik vind hem elke keer mooier als ik hem zie :) ik zou er ook wel een zwarte brug op willen maar hetzelfde model vind ik precies niet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tupelo
16 april 2017, 14:25
Oh, dat is niet vies, die specs voor 270,- euro.

richwoodplayer
16 april 2017, 18:13
Ja ik ken chapman wel hoor :)
Maar ik wist niet dat gitaren soms ook zonder finish bleven en in de specs staat er ook niks qua finish dus... ik vind hem elke keer mooier als ik hem zie :) ik zou er ook wel een zwarte brug op willen maar hetzelfde model vind ik precies niet


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan zijn dat de vorige eigenaar iets heeft veranderd aan de finish. de gitaren zijn gemaakt met de gedachte dat de koper zelf de looks en hardware van de gitaar kan upgraden. normaal zijn ze wel geolied volgensmij.

matty
16 april 2017, 19:53
Nee is volledig origineel. Olie zou wel kunnen maar lak zit er niet op denk ik (wat ik geweldig vind)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Plant
16 april 2017, 20:15
Ik vind het ook altijd wel mooi. Ik herinner me nog goed dat Yamaha begin jaren 90 met de Pacifica serie op de markt kwam met de instapper Pacifica 112 in natural uitvoering. Er waren toen kennelijk nogal wat dik in de lak gestoken spaanplaat-gitaren in de handel in die prijsklasse en Yamaha liet dat in hun advertenties even zien en gaven aan dat de eigen instappers gewoon mooie planken hout waren:

https://2.bp.blogspot.com/-vD4c4MbeFV8/UD4CI12uC8I/AAAAAAAADK8/Ql4WZ9eqR7M/s1600/Yamaha%2BPacifica%2Bsolid%2Bvs%2Bplywood%2Badvert% 2B1995.JPG

Duhsjaak
17 april 2017, 06:30
Grappig dat je Yamaha gitaren noemt.
Ik heb daar altijd een love/hate ding mee.
Heb er twee, waarvan één heel lang. En het is erg treffen met die Yama's vind ik.

Ze zitten vaak aan een punt waar de perfectie ertoe leidt, dat het karakter eruit is.

Had ik bij deze:
https://alphenaar.com/yamaha-rgx320fz/

die het dus ook niet is geworden en bij een 611 (als ik het wel heb) die ik voor een paar tientjes heb weggeven aan een GNster.

Kleine imperfecties geven vaak de smaak aan een gitaar en soms is er van imperfecties bij die Yama's geen sprake. En dan ligt verveling op de loer. Idiote redenering als ik het zo teruglees. Maar goed.....

Effe off topic, sorry hoor.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
17 april 2017, 11:00
Nee hoor Gus, volkomen legitiem. Het is rock and roll, geen science. IK ga zelfs zo ver dat ik fx pedalen laat liggen, hoe goed ze ook zijn, als het inspiratieloos eruit ziet.

Ik heb het een beetje met deze gitaar maar het kan ook nieuwigheid zijn, littekens van talloze veldslagen geven een plain jane shredder ook karakter.
Als het werkelijk ongelakt hout is (wat me sterk lijkt) zal je niet lang op vet, vuil en zweetvlekken hoeven te wachten zoals iedereen weet die ooit zijn gitaar heeft afgeschuurd en er niks meer op heeft gedaan.

Wat die Yamaha's betreft, ik ken de Japanse oudjes en die zijn, zover mijn ervaring, gewoon goed gebouwd. Zo heb ik de allereerste elektrische Yamaha en die is on par met de Fenders. Maar ik heb ook Koreaanse Yamaha's gehad waar ik helemaal niet van onder de indruk was. Korea kan natuurijk ook fantastische dingen maken maar daar komen doorgaans de wat lager gebudgetteerde gitaren vandaan, men houdt de prestige dingen vaak in eigen beheer.

vulvasonic
17 april 2017, 11:05
Ik heb dat zelfs met gitaren die nog vol in de lak zaten. :D

Pepe
17 april 2017, 12:21
Jaaaa.. je moet ook geen friet tijdens het spelen eten!

Midwolda
17 april 2017, 12:52
Ja alles volledig origineel. De schakeling vind ik voorlopig nergens op het net terug. Hoe kan ik controleren welke pick-up aan staat?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Door even een poolschroefje aan te raken met een stukje metaal toch?

Mooie gitaar, ziet er lekker uit en hopelijk speelt en klinkt ie ook zo!

JVGM-music
17 april 2017, 14:55
Even terug on topic; het zou een fantastisch mooie gitaar zijn als die omgekeerde kop er niet op zat. Maakt niet uit van welk merk; het is foeilelijk. (Nuno Bettencourt Washburn...Brrrrrr)

En ja het geluid....ik heb al heel veel van die Chapman filmpjes gezien maar echt een onderscheidend geluid kan ik er niet uithalen. Kan ook aan dhr Chapman liggen hoor, die klinkt altijd hetzelfde.

Maar ja, voor 270 euro...ach....een ander nekje er op....hmmmmm...

matty
17 april 2017, 15:21
Ik vind de nek net geweldig :) ik heb niet echt opname apparatuur liggen op het moment maar ik ga vanavond proberen wat samples te maken :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

arjanb01
17 april 2017, 15:51
Het is allemaal een schel en plat hifi achtig geluid wat je van de filmpjes van deze gitaar hoort.
Maat van me heeft ook een chapman vorig jaar gekocht en heeft meteen de pickups vervangen. Mooi afgewerkte gitaar maar zeer platte metal hals. Niks voor mij.

Rogueny
19 april 2017, 11:57
270 is wel een mooi koopje. Zie dit zelfde model op fb aangeboden worden voor 550.

matty
19 april 2017, 12:17
Ook deze uitvoering want dit was een limited edition dacht ik? Nuja sowieso echt wel een koopje ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

almarvk
19 april 2017, 13:18
Koopje, top deal die je hebt gesloten.

Zie het merk vaak voorbijkomen op facebook, maar nog weinig hier in Nederland. Ben eigenlijk wel benieuwd naar deze gitaren en de kwaliteit ervan.

richwoodplayer
19 april 2017, 22:01
Koopje, top deal die je hebt gesloten.

Zie het merk vaak voorbijkomen op facebook, maar nog weinig hier in Nederland. Ben eigenlijk wel benieuwd naar deze gitaren en de kwaliteit ervan.

Hangen als het goed is bij Dijkman muziek in de winkel.