PDA

View Full Version : High, low gain op 3p2t met transistors



Tabula Rasa
12 april 2017, 08:49
Is er een goede reden om het volgende niet te doen?

Ben bezig met een pedaaltje op basis van de electra distortion. Simpel distortion pedaaltje met een 2n5088. Ik wilde proberen om met een 3p2t schakelaartje een lagere gainsetting te creëren door de 2n5088 aan een 3p2t te hangen en aan de andere kant bv een bc549b ( ik weet dat de ebc omgekeerd is tussen de twee)

cluseau
12 april 2017, 09:07
Is er een goede reden om het volgende niet te doen?

Ben bezig met een pedaaltje op basis van de electra distortion. Simpel distortion pedaaltje met een 2n5088. Ik wilde proberen om met een 3p2t schakelaartje een lagere gainsetting te creëren door de 2n5088 aan een 3p2t te hangen en aan de andere kant bv een bc549b ( ik weet dat de ebc omgekeerd is tussen de twee)


[deleted]


edit:duurde even voor het kwartje viel, tis nog vroeg.

Je wil dus met een switch een andere transistor in het circuit schakelen. Als je het op de juiste manier doet zie ik daar geen probleem in zolang ebc maar correct zit. Ik denk niet dat je verschil zal waarnemen want het gedrag wordt meestal bepaald door omringende componenten.

Zeker omdat het kan he? ;)

Tabula Rasa
12 april 2017, 10:18
Die bc549b heeft wat minder gain en met een schakelaar hoor je beter het verschil. Met open maken, transistor verwijderen, andere plaatsen, aansluiten en spelen is dat moeilijker te testen. Met schakelaar kan je sneller en beter een verschil merken en dat ding indien nodig, gewenst, voor de lol tweaken.

Tabula Rasa
13 april 2017, 06:21
Ik denk niet dat je verschil zal waarnemen want het gedrag wordt meestal bepaald door omringende componenten.


Is dat ook het geval bij de electra distortion die maar uit een klein handje onderdelen bestaat? Paar weerstandjes, paar condensators, twee diodes (n914) en een 2n5088?

cluseau
13 april 2017, 07:38
Is dat ook het geval bij de electra distortion die maar uit een klein handje onderdelen bestaat? Paar weerstandjes, paar condensators, twee diodes (n914) en een 2n5088?
Afhankelijk van het ontwerp....schema?

Tabula Rasa
13 april 2017, 08:10
Afhankelijk van het ontwerp....schema?
Zal vanmiddag ff een fotootje van mijn tekening maken. Let ff niet op de aanduidingen van R,C,D en Q en hun nummers. Er is een plek met een "R" waar bijvoorbeeld een condensator komt te zitten. Dat zijn de juiste plekken op de PCB van een les Lius, omdat die qua banen er voor 99% voor voldoet ( op 1 plek een cap parallel aan een weerstand solderen en dan in de print steken en een hoop plekken vrij houden)

cluseau
13 april 2017, 08:28
Zal vanmiddag ff een fotootje van mijn tekening maken.


Daar ben ik dan weer te ongeduldig voor en heb ff op het net gekeken.

Dit is een versterkertrapje in de meest eenvoudige vorm. Signaal op de basis wordt versterkt afgenomen van de collector. Versterking wordt grofweg bepaald door de verhouding Rc/Re ofwel 47/0.68 is 69x.

Een andere transistor zal daar niets aan veranderen omdat van beide types de maximale gain vele malen hoger is. Pas als je het maximale uit zo'n tor wil halen gaan hun eigenschappen een rol spelen.

Tabula Rasa
13 april 2017, 08:55
Daar ben ik dan weer te ongeduldig voor en heb ff op het net gekeken.

Dit is een versterkertrapje in de meest eenvoudige vorm. Signaal op de basis wordt versterkt afgenomen van de collector. Versterking wordt grofweg bepaald door de verhouding Rc/Re ofwel 47/0.68 is 69x.

Een andere transistor zal daar niets aan veranderen omdat van beide types de maximale gain vele malen hoger is. Pas als je het maximale uit zo'n tor wil halen gaan hun eigenschappen een rol spelen.
Oké, duidelijk. Hoef ik dus niets aan te doen. Ken het pedaaltje en zou op 1:1 volume iets minder gain willen hebben. Moet ik dan misschien naar die diodes kijken?

cluseau
13 april 2017, 09:07
Oké, duidelijk. Hoef ik dus niets aan te doen. Ken het pedaaltje en zou op 1:1 volume iets minder gain willen hebben. Moet ik dan misschien naar die diodes kijken?

Als je transistor in een voetje zit kun je de versterking bepalen voor beide torren om te kijken of mijn bewering idd ook zo is. Wat ik brabbel is theorie he! Praktijk zou moeten kloppen en doet dat meestal ook wel maar blijf een mens.

Wil je sleutelen aan de versterking hoef je alleen de verhouding Rc/Re aan te passen. Je zou dus al resultaat kunnen behalen door een 100k parallel aan Rc te zetten, dat kan dan met een spst ;).

obiwanjacobi
13 april 2017, 09:08
Je zou ook kunnen overwegen om de schakelaar wat weerstandwaarden (en caps?) te laten varieren. Dan zou je ook gain moeten kunnen veranderen.

[2c]

Edit: Oh, wat cluseau suggereert :seriousf:

Tabula Rasa
13 april 2017, 10:19
Als je transistor in een voetje zit kun je de versterking bepalen voor beide torren om te kijken of mijn bewering idd ook zo is. Wat ik brabbel is theorie he! Praktijk zou moeten kloppen en doet dat meestal ook wel maar blijf een mens.

Wil je sleutelen aan de versterking hoef je alleen de verhouding Rc/Re aan te passen. Je zou dus al resultaat kunnen behalen door een 100k parallel aan Rc te zetten, dat kan dan met een spst ;).
Ff uit mijn hoofd wordt dat 73.5/0.68 is een versterking van ongeveer 107. Kan dus ook met een trimpot

cluseau
13 april 2017, 11:11
Ff uit mijn hoofd wordt dat 73.5/0.68 is een versterking van ongeveer 107. Kan dus ook met een trimpot

Gebruik je hoofd maar voor andere zaken ;)

47k // 100k is 32k

32/.68 is ongeveer 47 maal.

Dat is toch wat je wilde ipv 69 maal?

Tabula Rasa
13 april 2017, 11:31
Kut! 1/100 +1/47 .... Dat verhaal

Weerstand kan natuurlijk onmogelijk hoger worden dan 47k.

Tabula Rasa
13 april 2017, 11:36
Kut! 1/100 +1/47 .... Dat verhaal

Weerstand kan natuurlijk onmogelijk hoger worden dan 47k.
Is natuurlijk net als bij twee 16 ohm speakers. 1/16 is 0.0625. dat maal 2 is 0.125 en 1/0.125 is 8 ohm.

Het komt weer terug..... Gelukkig

cluseau
13 april 2017, 11:50
Voor het gemak, vervangweerstand is altijd kleiner dan de kleinste weerstand. Je zei het al.

Verder is het makkelijker rekenen als je het volgende toepast:

R1 x R2 / (R1 + R2)

In dit geval is dat 4700 / 147. Veel makkelijker toch?

Tabula Rasa
13 april 2017, 12:01
Voor het gemak, vervangweerstand is altijd kleiner dan de kleinste weerstand. Je zei het al.

Verder is het makkelijker rekenen als je het volgende toepast:

R1 x R2 / (R1 + R2)

In dit geval is dat 4700 / 147. Veel makkelijker toch?
Hey, cool. Da's makkelijker. Heb weer echt zin om er een beetje in te duiken. Beetje geestelijke uitdaging.

Tabula Rasa
13 april 2017, 12:48
Ben er echt helemaal uit geloof ik. Alles is weggezakt. Spanning is 9v. Ga ik rc verlagen, dan gaat er dus meer stroom lopen bij gelijke spanning, want weerstand gaat omlaag. Meer stroom is minder spanningsverschil tussen C en B dus minder grote uitzwiepers omhoog en omlaag, dus mindere versterking?

cluseau
14 april 2017, 09:06
Ben er echt helemaal uit geloof ik. Alles is weggezakt. Spanning is 9v. Ga ik rc verlagen, dan gaat er dus meer stroom lopen bij gelijke spanning, want weerstand gaat omlaag. Meer stroom is minder spanningsverschil tussen C en B dus minder grote uitzwiepers omhoog en omlaag, dus mindere versterking?


Denk dat je er nog niet helemaal uit ben, sorry. Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat een kleinere weerstand meer stroom veroorzaakt maar.......De stroom in die keten wordt hoofdzakelijk bepaald door de transistor instelling.

Zie de E-C overgang van de transistor maar als een van de basisstroom afhankelijke regelbare weerstand welke in serie staat met Rc en Re. De 9V= spanning zal zich evenredig over de weerstanden verdelen. Door de weerstandwaarde van de transistor te varieren zal ook de stroom door alle weerstanden evenredig varieren. Deze variatie kan worden afgenomen aan C of E. Aangezien Rc veel groter is dan Re zal over Rc veel meer variatie waarneembaar zijn.
En dat met een klein beetje basisstroom :crazyhappy:


De signaal afname aan E is een zogenaamde emittervolger zoals we de cathodevolger die we kennen bij buizen. Hiermee zet je ook de impedantie om en is de versterking kleiner dan 1x. In transistor eindtrappen kom je heel veel emmitervolgers tegen. Maar je zal zeggen "wat mot ik daarmee" en idd ik dwaal af.




Met buizen werkt het trouwens net zo alleen regel je daar de weerstandwaarde met SPANNING.

Tabula Rasa
14 april 2017, 09:16
Fijn dat je het zo duidelijk uitlegt Frans!!!!! Volgens mij begint het kwartje te vallen.

Tabula Rasa
15 april 2017, 08:27
Ik vond een veroboard layout van een Lovepedal COT50 die gebaseerd is op de electra (lijkt via YouTube minder gain te hebben en als ik de waardes van Re en Rc bekijk zou dat kunnen kloppen.) en die heb ik ff over gezet naar schema. Foto 1

Die miste wel wat zaken uit de electra. Ik heb de 1m weerstand overgenomen, tegen het poppen bij inschakelen en de caps bij de voeding (omdat ik hem hoofdzakelijk met adapter zal gebruiken ipv batterij). Verder nog ff een led in het schema geplaatst.

http://i65.tinypic.com/10nytxz.jpg

http://i65.tinypic.com/t89dlt.jpg

http://i67.tinypic.com/27ynwc1.jpg

http://i63.tinypic.com/of27as.jpg

Als laatste las ik online nog een tip over een condensator paralel aan de diodes als je te veel last van icepicking hebt. De PCB van de Les Lius heeft hier mooi de ruimte voor bij D5, dus die kan ik er later eventueel mooi inzetten.

cluseau
15 april 2017, 13:06
Het capje over de diodes haalt de scherpe randjes er af. De diodes kunnen namelijk behoorlijk scherp je signaal afkappen.

De led vreet alleen maar stroom.

De caps op de voedingslijn zorgen dat deze schoon blijft bij een afzwakkende batterij. Naarmate de batterij uitgeput raakt neemt zijn inwendige weerstand toe en komt eigenlijk in serie te staan met Rc. Capjes gaan dat tegen.

De weerstand aan de ingang zorgt eigenlijk voor de correcte impedantie.

Tabula Rasa
15 april 2017, 13:39
Capje is toch gewoon een hoog-af filtertje? Led vreet stroom? Ja, maar het is wel handig om te zien of ie aan of uit staat, toch?
Die 1m, die gaat toch ook dat ploppen tegen?
Die caps, bij de voeding, dacht dat dat was net als bij buizenversterkers was om die rimpel eruit te halen? (Of hoe je dat ook wel noemen)

cluseau
15 april 2017, 13:56
Capje is toch gewoon een hoog-af filtertje? Led vreet stroom? Ja, maar het is wel handig om te zien of ie aan of uit staat, toch?
Die 1m, die gaat toch ook dat ploppen tegen?
Die caps, bij de voeding, dacht dat dat was net als bij buizenversterkers was om die rimpel eruit te halen? (Of hoe je dat ook wel noemen)

Idd hoogaf filter en dat is ook exact wat er gebeurd. De scherpe randjes worden ronder omdat aan de ene kant het laden van een cap tijd kost en aan de andere kant de cap bij ontladen de lading even vasthoud.

Die 1m heeft hier idd een antiplop funtie , you got me.

Voedingsrimpel? Uit een batterij?

Tabula Rasa
15 april 2017, 14:26
Voedingsrimpel van een adapter natuurlijk. Want daar wordt van AC DC gemaakt. Batterij is al DC, daar gebeurt niets

cluseau
15 april 2017, 14:53
Ow in dat geval zou dat kunnen. Zit ook op een telefoontje te kijken en zie het dan niet zo scherp. Wel vind ik dat je er tegenwoordig vanuit mag gaan dat een adapter een nette spanning afgeeft. De tijd van de tandy adapters uit de seventies ligt toch ver achter ons ;)