PDA

View Full Version : Betrouwbaarheid verkoper



Braml
10 april 2017, 09:38
Ik heb een fender mustang 3 op het oog via marktplaats om bij ons repetitiehok neer te zetten zodat ik niet steeds hoef te slepen met versterkers, en omdat het mij wel een interessante amp opzich lijkt.

Nu geeft de verkoper aan dat hij maandag tm zaterdag van 8:00 tot 22:00 weg is voor werk. Aangezien ik zondags nooit kan wordt het dus praktisch onmogelijk voor mij om dat ding op te halen. Nu kan hij hem wel opsturen, en hij vraagt meteen of ik paypal heb. Ik heb wel eens nare dingen over transacties via paypal gehoord.. Zouden jullie dit vertrouwen?

arjanb01
10 april 2017, 09:43
Ik zou de volgende dingen bij hem checken:
Google z'n complete naam,
Check hoelang hij op mp ingeschreven is
Check z'n advertentie tekst, staat ie vol met taal en stijlfouten, niet kopen!
Zeker geen geld zomaar overmaken!
Vraag naar z'n adresgegevens en check het met google maps.

En stel jezelf de vraag of het het waard is deze tweedehands te kopen of toch nieuw? Ze zijn nieuw ook betaalbaar.

rozh
10 april 2017, 10:10
Paypal is best veilig, als je wel de optie betalen voor object met kopersbescherming ipv de geld overmaken naar vrienden optie.
kijk eens naar hun website om te zien hoe t werkt of bel ze even voor meer informatie.
ze brengen wel een klein percentage in rekening maar volgens mij is dat in dit geval voor de verkoper ;)
verder zijn arjan's tips ook erg goed.

Braml
10 april 2017, 10:19
Hij is al 11,5 jaar actief op MP en er staan geen spel/taalfouten in de advertentie.

Maar wat ik nu bijvoorbeeld zo vreemd vind, is dat hij mij zijn rekeningnummer geeft en zegt: ik stuur het pakket morgenvroeg op. Aangezien we niet bij dezelfde bank zitten staat dat geld morgenvroeg misschien nog niet eens op zijn rekening. Het zou toch logisch zijn als hij eerst het geld wou zien en het dan op zou sturen?

Ik vraag hem nu maar eerst eens om zijn gegevens, bedankt voor de reacties!

pasqual
10 april 2017, 11:55
Alle tips van Arjan en dan zeker zijn volledige naam en adres vragen. Doet hij daar moeilijk over, weet je genoeg.

showband
10 april 2017, 12:54
als ik het wil laten opsturen,

Dan begin ik meestal nog met "kan ik langskomen om te testen" vragen.

Dan haken de oplichters al grotendeels af volgens mij.

The Lo Lands
10 april 2017, 13:13
Als het niet goed voelt gewoon niet doen! Ophalen of anders niet zou ik zeggen.

harrie-beton
10 april 2017, 13:59
Iemand die zegt 6 dagen per week werkt tussen 8 en 22 uur is bij mij een vraagteken.

Is het niet mogelijk om de amp op te laten halen door een maat of gitaarnet vriend die wel op zondag kan.
Of precies om 22 uur voor de deur bij hem.



En er zijn nog de paasdagen en Hemelvaart.

Dutch66
10 april 2017, 14:01
Hoelang iemand op MP 'actief' is, zegt natuurlijk geen ene moer.... Ooit een keer een accountje aangemaakt
om te kunnen bieden op een zuurkoolstamper? Tada!, 11 jaar 'actief' op Marktplaats... pfff

Deze (https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/controleer-handelspartij.html) kan ook een hoop ellende voorkomen, i.i.g. als het eerder tot een veroordeling is gekomen.

Verder komen die versterkertjes op MP regelmatig voorbij, dus als er echt niets af te spreken is ...

Braml
10 april 2017, 14:50
Iemand die zegt 6 dagen per week werkt tussen 8 en 22 uur is bij mij een vraagteken.

Dat vind ik dus ook.. Gisteren avond stuurde hij dat hij had gehoopt dat ik hem die dag had kunnen ophalen (toen het toch al te laat was voor mij om dat ook daadwerkelijk te doen). En toen bleek hij ineens 6 dagen in de week van 8 tot 22 te werken...


Deze kan ook een hoop ellende voorkomen, i.i.g. als het eerder tot een veroordeling is gekomen.

Geen meldingen te vinden.

Ik heb nu dus zijn telefoonnummer, adresgegevens, en banknummer. Ik heb hem al op facebook opgezocht en zn whatsapp foto komt overeen met zn facebook profiel. En toch ben ik nog bang dat er gewoon iemand op facebook zit en foto's van iemand anders gebruikt...
Misschien dat ik wel vraag of ik hem niet later een keer op kan halen. Hij kan toch moeilijk NOOIT thuis zijn of niet dan?

duckman
10 april 2017, 15:23
Met zo'n drukke baan, heeft hij dan tijd om hem op te sturen?

arjanb01
10 april 2017, 15:28
Als hij op de expeditie afdeling van een bedrijf werkt wel, kan hij het combineren of namens de zaak en op kosten van de baas de amp brengen als hij slim is😆

no 1 hops
10 april 2017, 16:09
Hij kan toch moeilijk NOOIT thuis zijn of niet dan? ooit van workaholics gehoord?
maar even serieus. een versterker, zeker een met simulaties kan fouten hebben, fout geflashte firmware waardoor hij het niet meer doet en andere ongein. repareren is dan geen optie mee.
wacht, geduld is je vriend, hebzucht je vijand en de grootste aandrager van onnoemelijk financieel leed, en stress die daarbij hoort.

de man kan helemaal ter goeder trouw zijn, maar als je het zelf niet vertrouwt, niet doen

MikeD
10 april 2017, 17:04
wat harrie-beton zegt, vind ik ook..... 6 dagen per week van 08 tot 22 uur niet thuis vanwege je werk.... klinkt als onzin anno 2017. Als t nou iets superspeciaals was dan stond ik daar dus om 22:01 uur op een doordeweekse avond aan de deur (en kwam desnoods de volgende dag iet later op m'n werk als 't laat was geworden) en anders liet ik m lekker in z'n werksopje gaar koken; verkoper mag ook wel iets doen om z'n koper tegemoet te komen dacht ik zo....

Hendrik1970
10 april 2017, 18:20
Nou er zijn mensen zo als ik die op regelmatige basis 24 -7 voor 3 weken tot 6 maanden niet thuis zijn hoor, sommige mensen werken wel namelijk.

Useless
10 april 2017, 18:48
Hij kan hem toch ook bij familie of een kennis laten ophalen, als het bij hem thuis niet gaat omdat hij niet aanwezig is.

Plant
10 april 2017, 19:03
Voor 8:00 en na 22:00 kan ie dus wel. Dan probeer je toch gewoon een afspraak om 7:00 's ochtends te krijgen? Kun je daarna mss zelf direkt door naar je eigen werk :ok:
Als ie dan nog niet wil weet je zeker dat het foute boel is.

nico verduin
10 april 2017, 19:05
wat harrie-beton zegt, vind ik ook..... 6 dagen per week van 08 tot 22 uur niet thuis vanwege je werk.... klinkt als onzin anno 2017. Goh hoe kortzichtig kun je zijn.......

Plant
10 april 2017, 19:10
Mogelijk heeft ie 2 part-time banen om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen, of (extreem) veel reistijd naar en van werk.

cluseau
10 april 2017, 20:22
Heb ook perioden dat ik van 7:00 tot 21:00 bezig ben hoor. Weekend is dan wel van mij (hoewel ik daar ook wel eens de bout hanteer) maar ik zou nooit zeggen dat het niet kan.

the sure thing
10 april 2017, 20:23
Samenvatting: maak alsnog een afspraak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

MarkS
10 april 2017, 20:29
Als het die gast in Uitgeest is dan kun je bij zijn overige advertenties zien dat hij een eenmanszaak onder eigen naam runt en ook zijn KvK nummer vermeldt. Dus een vorm van identiteitsfraude dmv social media profielen etc. lijkt me niet echt waarschijnlijk.

Braml
10 april 2017, 22:13
Hij bied nu aan dat ik hem woensdagavond na 6 uur op kan halen bij zijn moeder. Maar dat is nét de drukste periode op zijn werkdag dus is hij dan niet bereikbaar.
Zie je, dit soort kleine dingetjes blijven gewoon twijfels opbrengen :???: hij zegt het misschien wel totaal onschuldig, maar wie weet zegt ie dat ook wel weer met een reden xD

pasqual
10 april 2017, 22:17
Hij bied nu aan dat ik hem woensdagavond na 6 uur op kan halen bij zijn moeder. Maar dat is nét de drukste periode op zijn werkdag dus is hij dan niet bereikbaar.
Zie je, dit soort kleine dingetjes blijven gewoon twijfels opbrengen :???: hij zegt het misschien wel totaal onschuldig, maar wie weet zegt ie dat ook wel weer met een reden xD

Het is niet bepaald een zeldzaam iets waar je naar op zoek bent, dus volg je gevoel!

arjanb01
11 april 2017, 06:16
En iemand die 14 uur per dag werkt, doet iets niet goed. Of hij werkt gewoon inefficiënt 😂
Vraag gewoon het adres van die moeder van hem op. Bij problemen heb je een getuige dat is dan wel het voordeel.
Is het een leuke moeder, gewoon ff een veeg geven, amp meenemen en weggaan😆

LRS
11 april 2017, 06:35
En iemand die 14 uur per dag werkt, doet iets niet goed. Of hij werkt gewoon inefficiënt 😂



Of zoals mijn zoontje van 6 eens opmerkte toen ik na een dag overwerken 's avonds laat thuis kwam en had uitgelegd dat het werk even af moest: papa, als jij je werkje niet af krijgt, waarom zetten ze jou dan niet gewoon in een langzamer groepje???
Geprobeerd aan te geven dat papa geen Montessori-werkgever heeft....

arjanb01
11 april 2017, 06:47
Hahaha, kids zijn bijdehand, dat zouden die van mij ook kunnen zeggen. Wel goeie management stijl en nooit stress dan😂

FruscianteFan
11 april 2017, 19:08
Bij twijfel niet doen, maar eerlijk gezegd zie ik niet per se in waarom de verkoper twijfelachtig is.

Bij Paypal kun je direct zien wanneer er geld naar je is overgemaakt. En sommige mensen zijn wat goedgeloviger dan andere, ik heb weleens iets toegestuurd gekregen door het screenshot van de overschrijving te sturen - dus voordat het er daadwerkelijk op stond. Paypal is ook prettiger dan overmaken, het is minder gedoe je geld terug te krijgen.

Sommige mensen werken veel en hard. Misschien heeft-ie wel een kind met een handicap, twee banen op grote afstand en chagrijnige bazen, misschien runt-ie zijn eigen bedrijf en moet hij wel om zijn kinderen te onderhouden. En nog belangrijker: niet iedereen is even bedreven in tweedehands handel. Niet iedereen is in staat om gelijk dezelfde dag voor 17:00 naar het postkantoor te gaan, om de handel veilig ingepakt en wel te versturen.

Dat alles gezegd hebbbende, nogmaals: bij twijfel, niet doen. Totdat je een deal sluit heb je geen enkele verplichting. Als jij het niet vertrouwt, doe jij het niet.

Braml
12 april 2017, 10:31
Bij twijfel niet doen, maar eerlijk gezegd zie ik niet per se in waarom de verkoper twijfelachtig is.

Bij Paypal kun je direct zien wanneer er geld naar je is overgemaakt. En sommige mensen zijn wat goedgeloviger dan andere, ik heb weleens iets toegestuurd gekregen door het screenshot van de overschrijving te sturen - dus voordat het er daadwerkelijk op stond. Paypal is ook prettiger dan overmaken, het is minder gedoe je geld terug te krijgen.

Sommige mensen werken veel en hard. Misschien heeft-ie wel een kind met een handicap, twee banen op grote afstand en chagrijnige bazen, misschien runt-ie zijn eigen bedrijf en moet hij wel om zijn kinderen te onderhouden. En nog belangrijker: niet iedereen is even bedreven in tweedehands handel. Niet iedereen is in staat om gelijk dezelfde dag voor 17:00 naar het postkantoor te gaan, om de handel veilig ingepakt en wel te versturen.

Dat alles gezegd hebbbende, nogmaals: bij twijfel, niet doen. Totdat je een deal sluit heb je geen enkele verplichting. Als jij het niet vertrouwt, doe jij het niet.

Ik zeg ook niet dat hij een oplichter is. De man zou 100% eerlijk kunnen zijn. Of niet... :P Je weet het niet :P

FruscianteFan
12 april 2017, 10:39
Ik zeg ook niet dat hij een oplichter is. De man zou 100% eerlijk kunnen zijn. Of niet... :P Je weet het niet :P

Je weet het niet tot je je versterker in huis hebt - en dan nog.

Laatste aanschaf was de Effectrode compressor, flinke aankoop. Verkoper ging akkoord met €200. Er was een stemmetje dat zei dat er iets niet klopte, maar mijn argwaan had vooral ook te maken met mijn eigen situatie: ik was een weekje op wintersport. Of eigenlijk, toen ik bood, wilde hij nog even afwachten (nieuwprijs 420, vraagprijs 250). Goed, hij zei zelf dat hij liever wilde afspreken dan versturen, maar ik had geen zin om ervoor naar Amsterdam te gaan.

Ik heb wel even gewacht met mijn adres en betaling tot ik weer thuis was. Vervolgens duurde het een paar dagen ("ja heb de track en trace thuis liggen"), maar uiteindelijk wel gewoon aankomen.

Tsjah, ik weet het ook niet. Het is geen geval van overduidelijke oplichter, maar als jij twijfelt...

dml
12 april 2017, 15:36
Hij bied nu aan dat ik hem woensdagavond na 6 uur op kan halen bij zijn moeder. Maar dat is nét de drukste periode op zijn werkdag dus is hij dan niet bereikbaar.
Zie je, dit soort kleine dingetjes blijven gewoon twijfels opbrengen :???: hij zegt het misschien wel totaal onschuldig, maar wie weet zegt ie dat ook wel weer met een reden xD

Dat ding staat dus op de bewuste dag bij zijn moeder. Hij is zelf niet bereikbaar. Maar wat is hier nu het probleem? Wil je dat de verkoper aanwezig is om voor jou de aan/uit knop te bedienen en aan de knoppen te draaien? Moet hij de versterker voor jou testen?
Een Mustang is nou niet bepaald raketwetenschap.

wireman
13 april 2017, 22:43
Joh.. Spaar effe door en bestel bij een dozenschuivert een nieuwe. Heb je nog garantie ook en hij wordt thuis bezorgd. Volg je gevoel.. maar dat is al gezegd.

Braml
19 april 2017, 20:37
Ik heb de versterker zojuist opgehaald en d

Braml
19 april 2017, 20:38
Ik heb de versterker voor een mooie prijs opgehaald. De beste man was gelukkig toch goudeerlijk! Bedankt voor jullie reacties!