PDA

View Full Version : Cleane kanaal preamp valt soms weg



D3nnis
7 april 2017, 17:08
Hallo,

Ik heb een wat vreemd probleem, en ik kom er maar niet uit wat dit kan zijn; hopelijk heeft iemand nog een idee!

Mijn setup is als volgt:
Gitaar -->FX unit
FX unit send --> preamp in
Preamp out --> FX unit return
FX unit out L/R --> Poweramp in L/R

Dit werkt allemaal prima, maar na zo'n 1,5 / 2 uur verdwijnt soms mijn signaal, maar alleen bij gebruik van preamp kanaal A. De overige 3 kanalen werken dan gewoon. Ik schreef "soms", omdat het probleem wel altijd ontstaat, maar het kanaal soms weg valt, en soms ook weer wél signaal geeft.
Uiteraard was mijn eerste gedachte dat er iets niet goed is met de preamp, maar als ik alleen de preamp in combinatie met de poweramp gebruik, dan is er niks aan de hand op alle 4 de kanalen.
Vervolgens heb ik mijn gitaar in de FX unit gestopt, FX unit send -->preamp in, en preamp out naar poweramp. Ook dan geen problemen.

Waar zou ik het moeten zoeken? Met de FX unit lijkt niks aan de hand te zijn, want dan zou dit met de andere kanalen ook aan de hand zijn, maar anderzijds lijkt er met de preamp ook niks aan de hand.
Een rotte kabel zou roet in het eten kunnen gooien, maar het zou wel heel toevallig zijn als dat in het stereo-stuk van het circuit tegelijkertijd bij beide kanalen optreed. Aan het mono-gedeelte ligt het niet, want dat denk ik geelimineerd te hebben met de laatste test. Sowieso, als een kabel / connector slecht contact maakt, dan heb je dat toch op alle kanalen zou je zeggen.

Heeft iemand enig idee waar ik dit probleem zou moeten zoeken?

arjanb01
7 april 2017, 17:17
Ik heb zoiets gehad met m'n gmajor in de loop. Geluid viel na 10 minuten weg, ineens was het er weer en weer weg. Oorzaak: interne batterij die aan de voeding verbonden was was op. Nieuwe erin laten zetten een jaartje of 8 geleden en sindsdien geen problemen meer.

D3nnis
7 april 2017, 17:40
Hmm, daar zou ik zelf al nooit op gekomen zijn.
Maar merkte je dat ook maar op 1 kanaal?

arjanb01
7 april 2017, 19:08
Ik merkte het op alle kanalen.
Interne batterij van m'n fx unit vervangen en het probleem was verholpen. Heel apart. Had er voordat ik dat probleem had ook nooit van gehoord.

Dutch66
8 april 2017, 11:20
Vaak is het (deels) 'wegvallen' van een signaal te wijten aan de fx-loop jacks van je versterker.
Deze zijn uitgevoerd met schakelaars die dan (soms) blijven hangen. Een (beetje) contactspray
op een male jack en deze flink in en uit de betreffende female jacks van je amp halen is dan vaak
de oplossing. In dit geval speelt er duidelijk wat anders, want de loop functioneert op de andere
kanalen prima, hetzelfde geld voor de kabels.

Probeer eens zonder loop o.i.d., de gitaar rechtstreeks in de amp, en kijk of het probleem zich dan
ook voordoet, naar alle waarschijnlijkheid wel ... Het mooiste zou zijn om tijdens het wegvallen,
even te schakelen naar een van de andere kanalen, want dan kun je het 'probleem' aan het
betreffende kanaal toeschrijven.

Mogelijk wordt het wegvallen veroorzaakt door het pre-amp buisje van het betreffende kanaal,
je zou dit simpel kunnen testen door bijvoorbeeld 2 buisjes even om te wisselen. Daarvoor moet
je natuurlijk wel kunnen achterhalen welk buisje bij welk kanaal hoort ...

Mocht dit allemaal geen soelaas bieden, is de amp dokter de volgende stap ben ik bang.

Succes!

D3nnis
8 april 2017, 19:24
Als ik alleen de pre- en poweramp gebruik, lijkt het probleem zich niet voor te doen.
Als ik de fx unit met een andere amp gebruikt lijkt het probleem er ook niet te zijn.
Supervaag.
Op het moment dat het kanaal wegvalt, en ik schakel de preamp dan naar een ander kanaal, dan heb ik gewoon normaal geluid (ook geprobeerd op dezelfde presets in de fx unit).
Het irritante is, dat als het kanaal wegvalt, na 1,5-2 uur (niet eerder) het ook niet definitief weg is. Soms komt het signaal weer terug, om dan ook weer willekeurig te verdwijnen.
Bijna ondoenlijk om te zoeken, daarom vroeg ik me af wat ik over het hoofd zie.
Het wegvallen gaat overigens niet gepaard met rammeltjes, piepjes of kraakjes.
Echt heel vreemd!

Dutch66
8 april 2017, 22:30
Nee hoor, helemaal niet vreemd, het probleem (waarschijnlijk thermisch) zit dus inderdaad in het pre-amp circuit van kanaal A ... Buisjes al geprobeerd (om) te wisselen?

D3nnis
9 april 2017, 08:21
Maar waarom zit het in het preamp circuit, als het probleem er niet is als ik alleen pre en poweramp gebruik?
Buisjes omwisselen kan ik sowieso wel eens proberen inderdaad.

cluseau
9 april 2017, 10:33
Dit kan echt een hele lastige zijn hoor vooral door de ruime "soms" factor. Een probleem oplossen is geheel afhankelijk van het kunnen opwekken.

Ik denk nou niet direct aan een buis. Eerder een onderbrekende cap, slechte las (maar dat zou sckokgevoelig moeten zijn). Zit er halfgeleider materiaal in dan geef ik dat nog de meeste kans. Dat spul kan hele eigenaardige storingen laten zien.

D3nnis
9 april 2017, 13:04
Dit kan echt een hele lastige zijn hoor vooral door de ruime "soms" factor.

Ja inderdaad; ik denk dat ik wacht tot de "soms" altijd wordt; zoals nu is het zowat niet te vinden wat het is.

Dutch66
9 april 2017, 13:36
Niet geheel onbelangrijk, over welke amp hebben we het eigenlijk?

D3nnis
9 april 2017, 17:21
Het gaat om een Ernst Fliek Rover preamp. Ik gebruik alleen 1 ingang en 1 uitgang.
De preamp lijkt perfect in orde te zijn, tót ik combineer met mijn fx unit. Combineer ik die fx unit met een andere amp, dan ook geen problemen.

Erik de Perik
9 april 2017, 17:22
Waarom bel je Ernst niet?

arjanb01
9 april 2017, 17:48
Ik zeg: interne voeding. Ff laten vervangen, kosten: eurootje of 150-200.

D3nnis
9 april 2017, 18:33
Ik zeg: interne voeding. Ff laten vervangen, kosten: eurootje of 150-200.

Ik geloof er -gezien de aard van de klacht- niks van dat dit het is, want:
- alleen met deze fx unit / preamp combi
- alleen op kanaal A
- Alleen na 1,5-2 uur

arjanb01
9 april 2017, 18:35
Naja, laat je hele rig door een tech doormeten. Dan weet je het... ik durf wel te wedden dat het je interne voeding is.

D3nnis
9 april 2017, 18:51
Naja, laat je hele rig door een tech doormeten. Dan weet je het... ik durf wel te wedden dat het je interne voeding is.

De interne voeding van wát?

De preamp zonder gebruik van fx unit werkt perfect.
De fx unit met gebruik van een ándere preamp werkt perfect.
Het doet zich alleen in de combinatie van deze preamp met deze fx unit voor, en dan alleen dat ie begint weg te vallen (en ook weer terugkomt) na 1,5-2 uur, en dat alleen op 1 kanaal; als ik naar een ander kanaal schakel, handmatig dus zonder midi, en de fx unit dus op dezelfde preset laat staan, dan werkt alles gewoon feilloos.

Het moet dus bijna wel, zoals al aangegeven, iets thermisch zijn, of zo, en dan wel dermate kritisch dat het alleen voorkomt als fx unit en preamp tegelijk aan staan, in dezelfde behuizing.

Nou ben ik geen elektrotechneut, maar "kapotte voeding" lijkt me in dit geval niet helemaal de juiste conclusie.
En even laten doormeten ook niet; dit is bijna niet te vinden, omdat het niet gewoon "hij doet ut niet" is. Na 1,5 uur stopt kanaal A soms, maar die kan het goed na 5 minuten weer doen, om 8 minuten daarna weer te stoppen; ik ga écht een tech niet vragen om drie dagen lang naar een scope zitten te turen a €60,- / uur (of weet ik het).


Waarom bel je Ernst niet?

Hahaha, die man zal onderhand wel gek worden van me :-)
Maar inderdaad, dat kan ik doen; ik heb alleen niet het idee dat het alleen de preamp is.

Ik ga nog maar eens wat verder prutsen; nog een tijdje met alleen preamp spelen, kijken of het probleem tóch nog ontstaat. Zo ja, buisjes wisselen, zo nee, dan is het écht de preamp niet.

arjanb01
9 april 2017, 19:12
En anders.... alles in de kliko gooien en gewoon een combo kopen. Is het meest overzichtelijk 😆

D3nnis
9 april 2017, 19:22
En anders.... alles in de kliko gooien en gewoon een combo kopen. Is het meest overzichtelijk 

Nou, toen ik "klaar" was met deze set, met midi aansturing en switcher, iso trafo's, a/b switches, dubbele fx unit, stereo etc, en deze storing begon, had ik wel een soortgelijke gedachte inderdaad! Maar dan geen combo. Ik haat combo's :-)

arjanb01
9 april 2017, 19:30
Nah, tuurlijk is een rack unit vet... maar wel kwetsbaar met al die gestapelde units en kabeltjes.
Als je regelmatig optreedt en repeteert zou ik voor betrouwbaarheid gaan en dat is nu eenmaal een zo simpel mogelijke set up.
Ik ben benieuwd wat het probleem nu werkelijk is.

D3nnis
9 april 2017, 19:46
Da's waar; zolang het werkt is het allemaal mooi, maar anders......brr..

Dutch66
10 april 2017, 09:11
De preamp zonder gebruik van fx unit werkt perfect.
De fx unit met gebruik van een ándere preamp werkt perfect.
Het doet zich alleen in de combinatie van deze preamp met deze fx unit voor, en dan alleen dat ie begint weg te vallen (en ook weer terugkomt) na 1,5-2 uur, en dat alleen op 1 kanaal; als ik naar een ander kanaal schakel, handmatig dus zonder midi, en de fx unit dus op dezelfde preset laat staan, dan werkt alles gewoon feilloos.



Wat een gehannes man, dit is er echt eentje uit de reeks 'hoe verzin je 't..., wel gave amp trouwens!
(Daar heb je momenteel weinig aan, maar toch ...)

Door de gebruikte 4-kabel methode wordt het 'probleem' kanaal (iets) harder aangestuurd, dan bij
de situatie waar je de gitaar rechtstreeks in de Rover plugt, mogelijk zit daar het verschil in ...

Ik zou het toch echt even de buis-swap proberen, met de fx-unit op de gebruikelijke manier aangesloten.
Mocht het geen verschil maken, heb je i.i.g. weer iets uitgesloten.

D3nnis
10 april 2017, 19:15
Wat een gehannes man, dit is er echt eentje uit de reeks 'hoe verzin je 't..., wel gave amp trouwens!
(Daar heb je momenteel weinig aan, maar toch ...)


Hahaha, ach, het werkend krijgen van deze set is eigenlijk leuker dan het erover spelen. Maar dan nog, ik vind het een fijne preamp wel; veel berichten op internet geven aan dat ie niet zo heavy is, maar vind dat nogal meevallen. Hij heeft niet zo veel gain als bv mijn mesa roadster, maar bij die versterker staat ie ook maar max tot de helft.



Door de gebruikte 4-kabel methode wordt het 'probleem' kanaal (iets) harder aangestuurd, dan bij
de situatie waar je de gitaar rechtstreeks in de Rover plugt, mogelijk zit daar het verschil in ...


Hmm.
Ik zal nog eens een (andere) buffer proberen tussen gitaar en preamp, kijken wat er dan gebeurt.

D3nnis
13 april 2017, 08:56
Door de gebruikte 4-kabel methode wordt het 'probleem' kanaal (iets) harder aangestuurd, dan bij
de situatie waar je de gitaar rechtstreeks in de Rover plugt, mogelijk zit daar het verschil in ...

Meneer Dutch66, u bent een held!
Gisteren met repeteren geprobeerd om via een andere buffer (pedaaltje in dit geval) direct in de Rover te pluggen, en nu ook weer wegvallen na 2 uur! Meteen bij wegvallen de kabel vanuit de buffer direct in de rover gestopt, en het geluid bleef weg (kwam later wel terug); toch iets met buis of iets thermisch dus.
Briljante tip; ik ben weer een stapje verder!

Dutch66
13 april 2017, 11:19
Thanks, maar wat zou het mooi zijn als bleek dat je door het wisselen van de buisjes het 'probleem'
een kanaaltje meeverhuisd ;)