PDA

View Full Version : De Fender body: maakt herkomst nog uit voor de klank?



the sure thing
6 april 2017, 20:26
Ik wil zelf een strat samenstellen. De hals laat ik geheel op maat maken, maar de body mag een standaard Fender strat body zijn. Ik gooi er zelf mijn eigen elementen in (setje Suhr V60LP).

Nou is mijn vraag: maakt voor het totaalgeluid het nog uit of de Fender body uit Korea, Japan of de USA komt? Ze zijn toch allemaal van hetzelfde hout gemaakt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tabula Rasa
6 april 2017, 21:04
Maakt qua klank volgens mij geen zak uit. Heb zelfs een abachi body van 1300 gram en die klinkt ook gewoon naar strat.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

raabje
6 april 2017, 21:58
Bedoel je dan dezelfde soort, b.v. alder uit Korea, Japan, China, USA, dus waar de boom heeft gestaan, of de soort, ash, basswood, alder, etc?

Aardige link: https://www.fender.com/articles/tech-talk/ash-vs-alder-whats-the-diff

the sure thing
6 april 2017, 22:24
Bedoel je dan dezelfde soort, b.v. alder uit Korea, Japan, China, USA, dus waar de boom heeft gestaan, of de soort, ash, basswood, alder, etc?

Aardige link: https://www.fender.com/articles/tech-talk/ash-vs-alder-whats-the-diff

Ik bedoel bijvoorbeeld een Fender alder body van een Korea strat vs. een Fender alder body van een USA strat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
6 april 2017, 23:24
Ik denk dat pickups en mensuur het meest bepalend zijn voor de klank.

benwave
7 april 2017, 07:03
Ik denk dat het gewicht cq de dichtheid er meer mee te maken heeft.
Ik heb alder bodies gehad die variëren van 1.6 tot 2.1 kilo dat is meer dan 25 procent gewichtsverschil
En dan heb je wel degelijk een hoorbaar geluids verschil

fred dons
7 april 2017, 08:31
het land maakt niets uit, de onderlinge maten kunnen wel uitmaken (gaten voor de tremelo, slagplaat etc) maar als je daar geen moeite mee hebt dan zou ik me daar zeker niet druk om maken, een goed stuk hout is een goed stuk hout, de vs importeert zelf nogal wat hout uit azie :D

Da Vinci
7 april 2017, 08:56
Fysieke eigenschappen zoals houtsoort en gewicht zijn wel van invloed (wat niet wil zeggen dat een zware gitaar beter klinkt dan een lichte, maar wel anders) maar als we nu ook al horen wáár die boom heeft gestaan, welke kant de wind op stond en wie er allemaal tegenaan gepist heeft haak ik af :chicken:

Tabula Rasa
7 april 2017, 09:02
Een stratbody is een stratbody. Houtsoorten hebben naar mijn mening maar een minimale invloed. Veel belangrijker is dat een strat enigszins moet rammelen. Hij moet naar mijn mening niet te strak in elkaar zitten en de hals is belangrijk. Neem dosse gezaagd esdoorn en maak hem niet te dik. Ik hou zelf van erg dikke halzen maar heb weleens een hals dunner moeten maken voor iemand en daar knapt ie qua geluid van op.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Plant
7 april 2017, 09:06
... als we nu ook al horen wáár die boom heeft gestaan, welke kant de wind op stond en wie er allemaal tegenaan gepist heeft haak ik af :chicken:

:seriousf: Goed begin van de dag. Dank!

fred dons
7 april 2017, 09:23
je vergeet er bij te vermelden wat die persoon die er tegenaan pist de avond er voor gedronken heeft ;)

the sure thing
7 april 2017, 09:40
Het is geen discussie over houtsoorten, maar of een ash body van een Fender made in Korea nou anders klinkt dan een ash
body van een Fender uit de USA.

Mag ik voorzichtig concluderen dat dat niet het geval is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

barno
7 april 2017, 10:06
usa ash is vaalk swampash en da s iets heel anders dan gewoon essen. vooral in gewicht en densiteit. en dus klank.

kwispelhond
7 april 2017, 11:09
Als ik er 10 uit de USA bespeel hoor ik toch echt soms behoorlijk verschil onderling, er zullen best overal goede body's vandaan komen maar toch kunnen er individueel best grote verschillen in zitten dus het blijft iets van een gok. De duurste bouwers lopen niet voor niets halzen en body's te "matchen" met een hamertje....

Kim Wilson
7 april 2017, 11:23
Is dat niet een combinatie van hals en body? Ik kan me niet voorstellen dat de ene plank meer trilt dan de andere. Wel dat ie anders trilt, en dat je de juiste combinatie moet zien te vinden.

Rogueny
7 april 2017, 12:02
Het is geen discussie over houtsoorten, maar of een ash body van een Fender made in Korea nou anders klinkt dan een ash
body van een Fender uit de USA.

Mag ik voorzichtig concluderen dat dat niet het geval is?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Elk stuk hout moet je eigenlijk apart beoordelen. Misschien dat ze in de USA net ietsje kritischer zijn bij hun houtkeuze, maar daar houdt het 'kwaliteitsverschil' dan ook weer op denk ik. Ik de USA zullen ook geen betere 'bomen groeien' als in Azië. Geen enkel stuk hout is het zelfde. Daarom hoor je ook bij strats van een zelfde serie soms nog verschil. Verder geloof ik persoonlijk dat de kwaliteit van een hals meer doet in het geluid als de kwaliteit van een body. Maar goed, da's onderbuik gevoel dat nergens op gebaseerd is. Maar goed, ik vermoed dus dat je met een Koreaanse body weinig tot geen verschil gaat horen ten opzichte van een USA body. Je kunt het resultaat pas beoordelen als de gitaar helemaal af is. Met elke body neem je dus in principe wel een gok imo.

Da Vinci
7 april 2017, 12:04
Als ik er 10 uit de USA bespeel hoor ik toch echt soms behoorlijk verschil onderling

Ik heb twee Luke's en die klinken ook niet helemaal hetzelfde. Het is dus niet dat het allemaal niet uitmaakt wat je gebruikt qua hout maar juist dat er altíjd verschil is. Dat staat los van herkomst.

Pepe
7 april 2017, 12:29
Ik denk dat bij nieuw -groen- hout het niet zoveel uitmaakt wat betreft het wie wat en waar. Ik denk wel dat het droging proces een belangrijk element is dat gaat tellen naarmate het hout ouder wordt.
Geloof je er niet in of hoor je het niet, prima, dan kan je een cheap ass body scoren waar geen bijzondere aandacht is besteed aan selectie, droging en lak proces, ben je voor onder de honderd wel uit. Ik zelf zoek toch liever een 2e hands body van 30 of 40 jaar oud, in mijn oren klinkt dat toch beter en weet ik zeker dat er niks uit gaat ontspruiten.

Tupelo
7 april 2017, 15:15
Ik ben met Pepe in dezen.

fred dons
7 april 2017, 16:22
als je je eens verveeld mag je langskomen en dan gooien we wat stratjes in elkaar met nieuw, oud (40 jaar), water gespoeld, baked, us en aziatische bodies. Ik kan je nu al beloven dat je teleurgestelt zult zijn in het eind resultaat (als in; oud/US zou beter klinken)
Leo Fender was niet geinteresseerd in perfect gedroogt hout (voor het verwerken, na het verwerken is weer een ander process) hij wilde snel en efficient (lees goedkoop) bouwen. lak was Auto lak, het gebruikte hout datgene wat het gemakkelijkst te krijgen was en waar hij later geen garantie gezeur over zou krijgen
ik heb genoeg bodies en strats liggen om een redelijk goede vergelijking te kunnen maken en dan kun je het live horen/voelen

en wat Tabula al zegt, een strat klinkt het meest strat als hij matig in elkaar zit (o/a te ruime neckpocket)

arjanb01
7 april 2017, 16:25
Grappig om te lezen.
Ik ben geen houtkenner. Maar logisch geredeneerd zou gedroogd hout meer trillen doordat de structuur opener is? Meer resonantie is meer sustain. Dat heeft jong hout toch minder lijkt mij?

fred dons
7 april 2017, 16:28
wat btw niet betekent dat iedere Body "altijd goed" is, er zijn genoeg bodies die gewoon te zwaar te zijn of 5 delig (inclusief officiele 40 jaar oude Fender bodies ;) of van te zacht hout gemaakt zijn, waarvan de maten niet kloppen etc

Brum
7 april 2017, 17:00
Ik denk dat pickups en mensuur het meest bepalend zijn voor de klank.

Ik denk dat de hals meer invloed heeft.

fred dons
7 april 2017, 17:24
Grappig om te lezen.
Ik ben geen houtkenner. Maar logisch geredeneerd zou gedroogd hout meer trillen doordat de structuur opener is? Meer resonantie is meer sustain. Dat heeft jong hout toch minder lijkt mij?

je zou ook kunnen beargumenteren, oud hout heeft dus meer lucht en lucht trilt minder dus minder sustain :) en beton heeft geloof ik meer meer sustain dan hout maar als materiaal voor een Body schijnt het toch minder populair te zijn :D
jong of oud hout doet er minder toe dan hoe het indertijd gedroogt is maar dan nog, knappe jongen die het verschil hoort (kun je op een opname van bijvoorbeeld Robert Cray horen of zijn strat elzen danwel ash is ? en of het een hardtail dan wel trem is. voor mij klinkt het als een Strat, niet meer of minder

Pepe
7 april 2017, 17:46
Aan de andere kant, ik kan je een nieuwe en een oude tele in je handen geven en zonder in te pluggen weet ik zeker dat vrijwel iedereen gelijk de oude eruit kan halen en als je dat niet hoort, more power to you.
Maar in live situaties verdwijnen dat soort subtiliteiten, dan heb je meer aan een gitaar die op stemming blijft en geen storing oppikt.

Het is natuurlijk flauw op recordings erbij te halen want ja, wie hoort er nou of het die oude Selmer of een chinese Lidl sax is. Maar dat is not the point, je koopt een instrument voor jezelf, als jij er maar mee kan bonden.

fred dons
7 april 2017, 18:23
Aan de andere kant, ik kan je een nieuwe en een oude tele in je handen geven en zonder in te pluggen weet ik zeker dat vrijwel iedereen gelijk de oude eruit kan halen en als je dat niet hoort, more power to you.


nee wat je daarmee bewijst is dat ze als geheel onderling anders klinken. wellicht is dat verschil er nog steeds als je alleen de bodies verwisselt, geen Idee, maar op basis van 2 complete tele's de conclusie kunnen trekken dat oudere bodies beter klinken gaat mij wat ver :D

Pepe
7 april 2017, 18:30
Ik gebruik nergens het woord beter?

Maar euh... al die mooie triple A topjes van je.. je kan ook gewoon plakplastic op een multiplex doos plakken!

Da Vinci
7 april 2017, 18:40
Aan de andere kant, ik kan je een nieuwe en een oude tele in je handen geven en zonder in te pluggen weet ik zeker dat vrijwel iedereen gelijk de oude eruit kan halen


op basis van 2 complete tele's de conclusie kunnen trekken dat oudere bodies beter klinken


Ik gebruik nergens het woord beter?


Hier toch?


Ik zelf zoek toch liever een 2e hands body van 30 of 40 jaar oud, in mijn oren klinkt dat toch beter





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Pepe
7 april 2017, 18:58
Mijn persoonlijke voorkeur, zeg ik er bij.
Maar om mijn smaak gelijk te stellen met absoluut, ik ben gevleid Leonardo.:D

fred dons
7 april 2017, 19:38
Ik heb de mooie topjes echt niet omdat ze beter klinken, sowieso het effect van een maple top wordt overschat , maar mijn punt is dat type hout , herkomst , leeftijd etc een de kleinste factor zijn in je gitaar geluid , constructie is mijn inziens veel belangrijker
Maar kan je nog steeds een tele hebben die al dan niet beter klinkt, prima alleen bewijst het niets

Da Vinci
7 april 2017, 19:43
Mijn persoonlijke voorkeur, zeg ik er bij.
Maar om mijn smaak gelijk te stellen met absoluut, ik ben gevleid Leonardo.:D

Ik reageerde meer op "gebruikte ik het woord beter", maar voor wat het waard is heb ik je qua kennis en beoordelingsvermogen inderdaad hoog zitten ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tupelo
8 april 2017, 15:38
Ik heb oude en nieuwe gitaren gehad, en op e.e.a. manier bevallen de oudere beter dan de nieuwe.
Of dat in gebrekkige contstructie zit, dat de nieuwere uit een beter productieproces komen, en beter gefinetuned zijn, wie weet ?
Maar de oudjes komen me in klank en resonantie, en beleving (wellicht dat dat de belangrijke factor is, want liefhebber van antiek en curiosa) het beste tegemoet.
Heb toch aardig wat gitaren versleten de laatste decennia, maar mijn Hofner ('60's ? '70's?) en Mustang '74 doen voor het eerst waarnaar ik op zoek ben geweest, al erg lang.

Pepe
8 april 2017, 16:10
Ik heb veel dubbele gitaren. Mijn "nieuwe" gitaren zitten in hoezen, die gaan mee voor live dingen en de oude hangen aan muur, daar speel ik thuis op. Af en toe haal ik zo'n nieuwe uit zijn hoes en na 10 minuten denk ik, ja doet het. Ik heb er verder geen binding mee.

Ik heb ook behoorlijk veel tele's en strats in elkaar gezet en daar werkt datzelfde principe, gitaren met nieuwe onderdelen klonken prima maar deden me niks dus ben ik maar oude onderdelen gaan kopen, dat geeft me toch veel meer lol. Klinkt het beter? Nee, niet echt. Maar nieuwe bodies (en halzen) kunnen echt naar groen hout klinken dwz bassig laag en bijterig tophoog. Dat heeft met de selectie van hout te maken en het droging proces en dat KAN prima zijn maar net zo goed dramatisch (de fender Highway bodies comes to mind). Bij een oude body heb je daar in ieder geval geen last van. Afgezien dat ik veel sneller bond met een body waar je echt moeite voor hebt moeten doen.
Ik kan me ook best voorstellen dat zoiets totaal aan je voorbij gaat dus ik zei al eerder, haal voor honderd euro een body bij Rienk and have a ball.

jan jansen
8 april 2017, 21:29
je vergeet er bij te vermelden wat die persoon die er tegenaan pist de avond er voor gedronken heeft ;)

Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat essenhout waar Franse vleesstieren tegen aan hebben gezeken gedurende 30 jaar en die op de zuidwestelijke wind hebben gestaan het lichtste hout geven en de beste toon. kan geen swamp ash of iets anders tegen op...Enne ze moeten wel uit Fryslân komen want soortgelijke uit Zeeland klonken veel te dof. Bovendien wou nitro cellulose lak uit 1968 hier niet goed op hechten. Wel op dat hout uit Fryslân. Ohh bijna vergeten dat je de boom wel moet zagen in December als het donkere maan is. dan staat namelijk de sapstroom, met die 30 jaar stierenzeik erin namelijk stil. Hierdoor droogt het 1 jaar sneller .....zonder een enkele scheur erin....

barno
8 april 2017, 22:01
Ik heb veel dubbele gitaren. Mijn "nieuwe" gitaren zitten in hoezen, die gaan mee voor live dingen en de oude hangen aan muur, daar speel ik thuis op. Af en toe haal ik zo'n nieuwe uit zijn hoes en na 10 minuten denk ik, ja doet het. Ik heb er verder geen binding mee.

Ik heb ook behoorlijk veel tele's en strats in elkaar gezet en daar werkt datzelfde principe, gitaren met nieuwe onderdelen klonken prima maar deden me niks dus ben ik maar oude onderdelen gaan kopen, dat geeft me toch veel meer lol. Klinkt het beter? Nee, niet echt. Maar nieuwe bodies (en halzen) kunnen echt naar groen hout klinken dwz bassig laag en bijterig tophoog. Dat heeft met de selectie van hout te maken en het droging proces en dat KAN prima zijn maar net zo goed dramatisch (de fender Highway bodies comes to mind). Bij een oude body heb je daar in ieder geval geen last van. Afgezien dat ik veel sneller bond met een body waar je echt moeite voor hebt moeten doen.
Ik kan me ook best voorstellen dat zoiets totaal aan je voorbij gaat dus ik zei al eerder, haal voor honderd euro een body bij Rienk and have a ball.agreed, alleen, waarom niet live spelen op oude dingen? I know, amps, PA, effecten en je hoort het verschil wsch niet meer maar toch, the fun. okee, rot als je na de gig hele tijd de zaak in de mot moet houden. maar toch ...
bedrijfszekerheid is bij mij wel een ding, maar dat geldt dan vooral voor amps.

Pepe
8 april 2017, 23:50
Het is niet zozeer de betrouwbaarheid van de gitaren maar meer van mezelf. :D
Om maar eens wat te noemen; de (oude) Country Gentleman is een dubbelcut thinbody met een piano achtige klank die prachtig kan grommen maar het is een enorm ding en je moet je kop erbij houden. De nieuwe Gretsch is een tv jones singlecut, dat klinkt bluesier en is beter te benden en dus breder inzetbaar. Maar in de studio gaat de oude mee.

Ik neem aan dat voor jou Harmony eenzelfde verhaal te houden is? Als je de hele avond, a la Thomas Brenneck, staat te strummen is het prima maar als je a la Gary Clark gaat wailen dan misschien toch de Es 135 mee?

Erik de Perik
9 april 2017, 01:27
Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat essenhout waar Franse vleesstieren tegen aan hebben gezeken gedurende 30 jaar en die op de zuidwestelijke wind hebben gestaan het lichtste hout geven en de beste toon. kan geen swamp ash of iets anders tegen op...Enne ze moeten wel uit Fryslân komen want soortgelijke uit Zeeland klonken veel te dof. Bovendien wou nitro cellulose lak uit 1968 hier niet goed op hechten. Wel op dat hout uit Fryslân. Ohh bijna vergeten dat je de boom wel moet zagen in December als het donkere maan is. dan staat namelijk de sapstroom, met die 30 jaar stierenzeik erin namelijk stil. Hierdoor droogt het 1 jaar sneller .....zonder een enkele scheur erin....

Goddank eindelijk iemand die echt diep in de materie gedoken is....!!! Hulde :cherub:




Nahja.... lafheid regeert..... ik merk ook verschil tussen mijn zo'n 25 jaar geleden aangeschafte Strat en hoe deze nu klinkt. Hij heeft wat hoog verloren en wat body gewonnen.

vulvasonic
9 april 2017, 05:39
Ach, weet u wat het nu eigenlijk is? Een elektrische gitaar is een instrument waarbij de trillingen van de snaren worden opgepikt door één of meerdere elementen. Die elementen zijn voor 90% bepalend voor het geluid van de gitaar (mits goed in elkaar gezet) en verder is het vooral de combi van het soort element met het type versterker dat u pleegt te gebruiken.

Dat er grote verschillen kunnen zijn tussen het bodyhout van de ene strat t.o.v. de ander kan ik beamen. Ik durf zelfs te beweren dat slechts énkele van mijn gitaren resoneren en trillen als een dolle. Ik voél ze gewoon tot leven komen in mijn handen. Een machtig gevoel. Ik heb ook de neiging om te denken dat die mooie eigenschappen vooral voorkomen bij gitaren met oud hout. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Niet iedere gitaar, gemaakt uit goedkoop en 'nieuw hout' absorbeert teveel van die trillingen, waardoor ze per definitie minder prettig aanvoelen.
Het belangrijke punt is alleen dat het feitelijk voor de klank zo goed als niets uimaakt of de body van een gitaar machtig mooi te vibreren hangt. Je hoort het niet terug.

Heeeeeeel mischien, als je gezegend bent met een waanzinnig goed gehoor, kun je het verschil horen bij een 1 op 1 vergelijk in een studio, waarbij alle andere instrumenten 'gemute' zijn, tussen een resonerende tele t.o.v. een wat 'zompige' tele (het blijft gevaarlijk om geluid te omschrijven :D ). Aan de andere kant vraag ik me dan meteen af of er geen andere factoren zijn die verantwoordelijk zijn voor dat minieme verschil.

En uiteindelijk gaat het om (ik gok) 0,01% van de luisteraars van het eindresultaat - dus met bands en zang en zo - die DENKT te kunnen horen dat de gitarist alleen maar zo lekker klinkt omdat ie speelt op een gitaar met een body van swamp ash i.p.v. een body, vervaardigd uit een 4-delig stukje elzen. Ergo, het verschil is zo marginaal dat vrijwel niemand het ooit zal horen. Wat overigens niet betekent dat een goede gitaar met een krachtig resonerende body de gitarist niet veel beter weet te inspireren tot geweldig spel, waardoor het uiteindelijk voor een veel grotere groep luisteraars tóch waarneembaar lekkerder kan klinken. Alleen wordt die geweldige klank in dat geval bepaald door een subtieler en rijker gebruik van vele technieken die de gitarist uit zijn bagage haalt, en niet omdat de gitaar beter klinkt, maar omdat ie zo inspirerend speelt dat de gitarist spontaan in zijn podium-outfit ejaculeert uit puur genot. :D

ik meen ieder hier geschreven woord (voor alle duidelijkheid). :)

the sure thing
9 april 2017, 07:38
Tijdens het lezen van de post dacht ik nog "waar blijft de verwijzing naar sex?" 😂


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

barno
9 april 2017, 08:57
Het is niet zozeer de betrouwbaarheid van de gitaren maar meer van mezelf. :D
Om maar eens wat te noemen; de (oude) Country Gentleman is een dubbelcut thinbody met een piano achtige klank die prachtig kan grommen maar het is een enorm ding en je moet je kop erbij houden. De nieuwe Gretsch is een tv jones singlecut, dat klinkt bluesier en is beter te benden en dus breder inzetbaar. Maar in de studio gaat de oude mee.

Ik neem aan dat voor jou Harmony eenzelfde verhaal te houden is? Als je de hele avond, a la Thomas Brenneck, staat te strummen is het prima maar als je a la Gary Clark gaat wailen dan misschien toch de Es 135 mee?

de Harmony is een tank, dus anders dan een delicate ouwe Gretsch, en gaat altijd mee. maar idd niet zo polyvalent. De 135 geniet van zijn pensioen op mijn gitaarboerderij hier. ik denk vanwege te polyvalent of zo. qua ouwe stuff on the road: ik moet toegeven dat ik mijn ouwe 335 terug verkocht heb omdat ik mij er niet mee op mijn gemak voelde op wilde podia.

BamBuFan1
9 april 2017, 22:50
Ik ben er proefondervindelijk achter gekomen dat essenhout waar Franse vleesstieren tegen aan hebben gezeken gedurende 30 jaar en die op de zuidwestelijke wind hebben gestaan het lichtste hout geven en de beste toon. kan geen swamp ash of iets anders tegen op...Enne ze moeten wel uit Fryslân komen want soortgelijke uit Zeeland klonken veel te dof. Bovendien wou nitro cellulose lak uit 1968 hier niet goed op hechten. Wel op dat hout uit Fryslân. Ohh bijna vergeten dat je de boom wel moet zagen in December als het donkere maan is. dan staat namelijk de sapstroom, met die 30 jaar stierenzeik erin namelijk stil. Hierdoor droogt het 1 jaar sneller .....zonder een enkele scheur erin....

Pff, zonder een stukje Groene Tape klink ook zo'n stuk hout nog naar een kartonnen doos.

the sure thing
9 april 2017, 23:42
Heren, dank voor al jullie input. Ik heb een Fender Squier made in Korea body bemachtigd (uit de jaren '90) en ga eens de proef op de som nemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
10 april 2017, 00:09
Heren, dank voor al jullie input. Ik heb een Fender Squier made in Korea body bemachtigd (uit de jaren '90) en ga eens de proef op de som nemen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja, dat zal het verschil maken..... Meen je dit nu serieus?

turboblues
10 april 2017, 14:29
je vergeet er bij te vermelden wat die persoon die er tegenaan pist de avond er voor gedronken heeft ;)

Alle gekheid op een stokje, maar jarenlang heb ik bij het strontzat thuiskomen gezeikt tegen een soort denneboom rechtover mijn huis. Ik deed dat altijd tegen dezelfde. Die ene boom is volledig droog geworden en afgestorven, terwijl die anderen ernaast nog steeds gezond en wel rechtover staan.

humbucker
10 april 2017, 14:46
Lijkt me sterk dat dat daarvan is. Zeker als je veel hebt gedronken is urine hoofdzakelijk water.

the sure thing
10 april 2017, 16:09
Ja, dat zal het verschil maken..... Meen je dit nu serieus?

Ik wilde eerst een Fender USA body op de kop tikken, maar nu gekozen voor een Fender Korea body. Die zijn veul goedkoperder....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tupelo
10 april 2017, 16:39
Zou een lite-ash kiezen dan.

the sure thing
10 april 2017, 20:37
Het is een elzen (alder) body uit 1997 geworden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

raabje
10 april 2017, 20:45
Ik heb nooit ergens gelezen dat Koreaanse Squiers nou zo top waren. Die 1e serie uit Japan wel. Maar goed, misschien is het een mooi stuk hout (stukken, 2 of 3?). Een goede gitaar is meer dan de som der delen.

turboblues
10 april 2017, 21:16
Lijkt me sterk dat dat daarvan is. Zeker als je veel hebt gedronken is urine hoofdzakelijk water.

Hmm, heb een aantal jaren intens aan bodybuilding gedaan toen, met de nodige middeltjes(!). Wie weet wat er in mijn urine zat....

guitarkid2
10 april 2017, 22:31
heb nog een jaren 90 squirtert multiplex strat body liggen(met de toen hippe stikkerts en eigen boor en beitel werk voor hump buckert),
die gaat eg nie voor onder de 3000 euro de deur uit

the sure thing
10 april 2017, 23:20
Ik heb nooit ergens gelezen dat Koreaanse Squiers nou zo top waren. Die 1e serie uit Japan wel. Maar goed, misschien is het een mooi stuk hout (stukken, 2 of 3?). Een goede gitaar is meer dan de som der delen.

Uit dit topic blijkt dat sec de body weinig invloed heeft op de totaalsound. Ik ga dat eens uittesten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brum
12 april 2017, 10:18
Uit dit topic blijkt dat sec de body weinig invloed heeft op de totaalsound. Ik ga dat eens uittesten!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Eerlijk, wat denk je zelf? Natuurlijk heeft de body invloed op het totaalgeluid. Vreemde test. Als de gitaar goed klinkt kan je volgens mij enkel concluderen dat het een goeie body betreft en dat zou zomaar eens de naam Squier dragen. Meer kan je er mijns inziens niet uit opmaken. Maar als ie nou niet geweldig klinkt, dan kan een Squier body niet goed klinken of zo? Hoe moet ik dat zien?

Als je een grotere garantie (100% kan nooit) wilt, ga dan voor bijv. een tweedehands Warmoth body. Die kosten je ook geen tweede hypotheek.

raabje
12 april 2017, 13:55
Ik begrijp, in een notendop, dat de dichtheid van een stuk hout bijdraagt aan de tone, hogere dichtheid is een heldere tone, lagere dichtheid is warme tone.

En dan zal er dus alder bestaan met hoge en lage dichtheid, afhankelijk van waar het uit de boom gehaald is, en waar de boom gestaan heeft, en hoe het hout gedroogt is, etc. En dan zijn er bodies uit 1 stuk, 2, of meer, of multiplex achtige meuk.

Los hiervan is de vraag wat het aandeel is van deze factoren in het totaalgeluid, en of dat hoorbaar/voelbaar is. Een gitaar moet vooral lekker resonant zijn denk ik.

fred dons
12 april 2017, 17:28
de nek heeft een (veel) grotere invloed op het geluid dan de Body, en is ook vrij gemakkelijk te testen, verwissel een dunne of dikke nek op een strat en je geluid veranderd direkt en duidelijk. vraag is of dat ook met vergelijkbare bodies zo is (zo'n overduidelijk verschil)
ik betwijfel dat :D
en iedereen die zin heeft mag dat komen testen (niet allemaal te gelijk graag) maar ik wil best 10 bodies en nekken klaar leggen en die onderling vergelijken, danwel de variant waarbij we 1 body nemen en verschillende nekken monteren

Tabula Rasa
12 april 2017, 17:40
de nek heeft een (veel) grotere invloed op het geluid dan de Body, en is ook vrij gemakkelijk te testen, verwissel een dunne of dikke nek op een strat en je geluid veranderd direkt en duidelijk. vraag is of dat ook met vergelijkbare bodies zo is (zo'n overduidelijk verschil)
ik betwijfel dat :D
en iedereen die zin heeft mag dat komen testen (niet allemaal te gelijk graag) maar ik wil best 10 bodies en nekken klaar leggen en die onderling vergelijken, danwel de variant waarbij we 1 body nemen en verschillende nekken monteren
Lijkt me best een interessant experiment waar ik best wel voor in de auto zou willen stappen.

Tupelo
12 april 2017, 17:40
Hoe 't ding gemaakt is, en waarvan kan me niet zo bommen.
Ding is wel dat van alle gitaren die ik eens heb gehad, alleen de oudjes me aanspreken, maar dat zegt misschien meer over mij dan over de gitaren.
Belangrijkste voor mij is dat ik er de sound uit krijg, die ik denk eruit te zullen krijgen, en dan these days met toevoeging van: zonder de boel teveel te moeten tweaken of effect toe te hoeven voegen.

Tupelo
12 april 2017, 17:43
Wat dat betreft misschien ook wel gewoon een kwestie van geluk hebben, veel uit kunnen proberen, en de juiste treffen.

fred dons
12 april 2017, 18:04
vergis je niet, je "luistert" ook met je handen en ogen, ik heb ook een voorkeur voor de wat meer afgeleefde stratjes maar in een blind recorded test durf ik niet te garanderen dat ik iedere gitaar zo zijn herkennen (en dan bedoel ik niet les paul, strat , tele etc Maar 20 strats op een rijtje )

ooit met Jaap van Zweden gesproken over zijn Stradivarius, hij vertelde dat hij beter "klonk" als hij wist dat het een Strad was maar in een neutrale opname vond hij de viool helemaal niet zo bijzonder klinken

Tabula Rasa
12 april 2017, 18:08
Fred, denk alleen niet dat je zomaar 10 bodies en halzen moet testen, maar 1 body met bijvoorbeeld 3 hele verschillende halzen en 1 hals met 3 hele verschillende bodies.

Anders zie je door de bomen echt het bos niet meer

barno
12 april 2017, 18:43
vergis je niet, je "luistert" ook met je handen en ogen, ik heb ook een voorkeur voor de wat meer afgeleefde stratjes maar in een blind recorded test durf ik niet te garanderen dat ik iedere gitaar zo zijn herkennen (en dan bedoel ik niet les paul, strat , tele etc Maar 20 strats op een rijtje )

ooit met Jaap van Zweden gesproken over zijn Stradivarius, hij vertelde dat hij beter "klonk" als hij wist dat het een Strad was maar in een neutrale opname vond hij de viool helemaal niet zo bijzonder klinkenzeer mee eens. je luistert met je handen, ogen en met de voorkennis over de gitaar. Het maakt zelfs zoveel uit van het luisterproces dat iemand die beweert dat een ouwe strat beter klinkt ook gewoon gelijk heeft. Want als hij dat vindt, is het ook zo. simpel.

the sure thing
13 april 2017, 00:00
Korte update: de Squier Korea uit 1996 is binnen. Hij is volledig orignineel en de body is van elzen (alder). De klank onversterkt: een van de meest resonante strats die ik heb gehad! Ik heb ook de Haar strats en de Fender CS strats gehad, maar dit viel onbersterkt niet tegen! Versterkt: ook niet verkeerd. Hij klinkt "krachtig" en heeft ietsies minder laag dan mijn andere strats. Afwerking en bespeelbaarheid: zeer goede kwaliteit, maar de randen van de body en de randen van de hals doen hoekig aan. Minder glooiende lijnen.

De volgende stap: Suhr elementen erin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Napoje
13 april 2017, 00:41
Goddank eindelijk iemand die echt diep in de materie gedoken is....!!! Hulde :cherub:




Nahja.... lafheid regeert..... ik merk ook verschil tussen mijn zo'n 25 jaar geleden aangeschafte Strat en hoe deze nu klinkt. Hij heeft wat hoog verloren en wat body gewonnen.
Of heeft jou gehoor in de loop der jaren wat hoog verloren zoals bij bijna iedereen?

Erik de Perik
13 april 2017, 09:56
Of heeft jou gehoor in de loop der jaren wat hoog verloren zoals bij bijna iedereen?

En de opnameapparatuur dan ook zeker..... :soinnocent:

benwave
13 april 2017, 10:44
Korte update: de Squier Korea uit 1996 is binnen. Hij is volledig orignineel en de body is van elzen (alder). De klank onversterkt: een van de meest resonante strats die ik heb gehad! Ik heb ook de Haar strats en de Fender CS strats gehad, maar dit viel onbersterkt niet tegen! Versterkt: ook niet verkeerd. Hij klinkt "krachtig" en heeft ietsies minder laag dan mijn andere strats. Afwerking en bespeelbaarheid: zeer goede kwaliteit, maar de randen van de body en de randen van de hals doen hoekig aan. Minder glooiende lijnen.

De volgende stap: Suhr elementen erin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik dacht dat je een custom made hals liet maken voor dit geval ?

the sure thing
13 april 2017, 12:41
Ga ik ook doen. Maar stap 2 is de impact van het vervangen van stock elementen naar kwaliteitselementen. Stap 3 is vervolgens de hals vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk