PDA

View Full Version : Tokai Les Paul, nieuwe brug, tailpiece en tuners nodig..



Jimwoud
3 april 2017, 18:07
Hi,

Ik heb onlangs een nieuwe Tokai gekocht. Leuk ding, dus wil er wat moois van maken.

De brug is door gezakt dus die moet nieuw. Het is een ABR1 brug, en wil eigenlijk alle hardware goud hebben. Nu wil ik het volgende doen.

-Zwarte Tusq nut
-Langere M4 RVS studs erin, Maple flame mod
-Duesenberg steel saddle ABR style brug
-Duesenberg Alu tailpiece
-Tuners nog geen idee, er zitten nu standard deluxe tuners met tulips op

Eigenlijk wil ik voor de brug en tailpiece ca. €100 uitgeven. Iemand ervaringen met het Duesenberg spul? Ik weet alleen dat die 49er een onwijs goede gitaar is...

Tips voor tuners en welk commentaar op bovenstaand is meer dan welkom!

Bedankt!

Brum
3 april 2017, 18:45
Ik heb geen ervaring met Duesenberg hardware. Voor die prijs, ik zou persoonlijk voor Tonepros gaan. Locking studs, aluminium tailpiece en binnen de €100,- Ik heb het op m'n SG gezet en dat maakte zeer zeker verschil qua sustain en helderheid. Bij nader inzien, de tailpiece is van Faber, ook aluminium, maar Tonepros heeft ze ook. Ook in goudkleur.

Die tuners, als ze werken, lekker laten zitten joh. Best grote kans dat het iets van Gotoh of Grover is of zo en dat is prima spul.

no 1 hops
3 april 2017, 18:46
dit verhaal gaat niet over een Tokai maar Richwood lp copy die stevig geupgrade wordt.
als je duits goed is zijn in deze 8 artikelen veel tips te vinden
www.gitarrebass.de/?s=pimp+your+cheapo

Jimwoud
3 april 2017, 18:58
Bedankt voor de reactie.

Tevens het doel van de aanpassingen is om meer punch en helderheid te krijgen.

Ik kijk ook nog even naar die tonepros. Tip voor een voordelige webshop?

Faber was ik ook naar aan het kijken, ziet er erg goed uit. Wel prijzig.
Ik wil trouwens m'n tailpiece posts de onder ring eraf draaien en rvs maatringen onder de tailpiece doen. Afgekeken van Faber dus.

Ik zeg trouwens wel nieuwe Tokai maar het is er een uit '83...

Brum
3 april 2017, 19:05
Bax heeft ze zo ongeveer wel het goedkoopst denk ik. Anders Guitarsupplies wellicht.

E-J
4 april 2017, 08:13
Faber is echt topspul. Ik heb het op twee van mijn gitaren , waaronder een 1980 Tokai LS80. Welk model heb jij? Als het goed is het staartstuk van aluminum en de rest van staal, en ik denk daarom dat het effect van je mods buiten die 'mapleflame' mod vrij gering zal zijn.

Jimwoud
4 april 2017, 08:47
Faber is echt topspul. Ik heb het op twee van mijn gitaren , waaronder een 1980 Tokai LS80. Welk model heb jij? Als het goed is het staartstuk van aluminum en de rest van staal, en ik denk daarom dat het effect van je mods buiten die 'mapleflame' mod vrij gering zal zijn.

Het is een LS50 volgens mij.
Waarom zal het effect gering zijn?
Zijn er nog andere manieren om meer punch te krijgen? Of ligt dit toch voornamelijk bij het stukje hout...

MikeD
4 april 2017, 08:50
ik moest ff zoeken naar wat je bedoelt met de MapleFlame Mod maar ik vond deze draad http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?139132-Thanks-Mapleflame!! (de draad van Maple Flame zelf moet ik nog vinden).


Als je een 83-er hebt, zou het met de hardware (staartstuk en tuners) en de topnut goed moeten zitten. Ik denk dus dat ik het met E-J eens zou zijn.

MikeD
4 april 2017, 09:07
Het is een LS50 volgens mij.
Waarom zal het effect gering zijn?
Zijn er nog andere manieren om meer punch te krijgen? Of ligt dit toch voornamelijk bij het stukje hout...


volgens deze bron http://www.tokairegistry.com/tokai-info/tokai-gibson-models.html
zouden er in een vroege jaren 80 Tokai LS 50 de '57 vintage MkII elementen moeten zitten. Ik kan daar zo snel niet echt veel over vinden anders dan deze draad http://www.tokaiforum.com/viewtopic.php?p=20880#20880

Die HansJurgen schrijf volgens mij dit over die midden jaren 80 Tokai '57 pups:

""

The 1984 Tokai '57 PAF has a quite unique sound that isn't overly bright on itself (e.g. with lots of treble). But there's a certain canny component in it which you probably have to love or hate depending on your preferences and the guitar you use it in. This kind of "hollow twang" enhances sharp attacks and might be caused by its cover and that it isn't wax potted, as far as I know. It isn't very dynamic either, but there are enough mids left to install this pickup in darker sounding guitars that could use a bit of that Tele twang on their sound. So I'm quite sure the set will sound fine in my Luxor ES copy that needs new humbuckers, too.

""

als we d'r van uit gaan dat het met het hout van jouw Tokai gewoon goed zit, dan krijg ik het vermoeden dat jouw zoektocht naar 'meer punch' mede een kwestie van elementenkeuze kan worden (en / of instellingen van de versterker, als dan niet gekoppeld aan een overdrive of distortion pedaal).

E-J
4 april 2017, 11:19
Het is een LS50 volgens mij.
Waarom zal het effect gering zijn?
Zijn er nog andere manieren om meer punch te krijgen? Of ligt dit toch voornamelijk bij het stukje hout...
Je zou even moeten checken of het staartstuk van aluminum is en de rest van de hardware van staal. Als dat niet het geval is, kun je inderdaad een hoop helderheid en punch winnen door het gebruik van bovengenoemde materialen.

Rogueny
4 april 2017, 12:10
Bewijs jij eerst maar eens even dat jij een mooie tokai les Paul hebt gekocht. Pics or didnt happen. Ofwel, ik ben nieuwsgierig :D

lcvanderhelm
4 april 2017, 17:15
Je hebt dus een nieuwe tokai met doorgezakte brug gekocht.
Dat moet dan wel pisbakkenstaal zijn!

Erik de Perik
4 april 2017, 17:51
Bruggen en stopbars zijn niet van staal gemaakt, de originele van Gibson ook niet trouwens. Het is gietwerk, maar je kunt van sommige leveranciers wel gefreesd stalen delen kopen.

Overigens moet het staal van pisbakken tegen pis bestand zijn, dus hoge kwaliteit ;)

MikeD
5 april 2017, 08:42
Je hebt dus een nieuwe tokai met doorgezakte brug gekocht.
Dat moet dan wel pisbakkenstaal zijn!

Hij heeft een 83-er.....

lcvanderhelm
5 april 2017, 17:40
In de eerste zin zegt hij toch echt dat hij een nieuwe tokai had gekocht.

Vincent A.
5 april 2017, 21:28
In de eerste zin zegt hij toch echt dat hij een nieuwe tokai had gekocht.
Misschien nieuw voor hem maar dus gewoon tweedehands.

MikeD
6 april 2017, 09:45
zie post #4:




Ik zeg trouwens wel nieuwe Tokai maar het is er een uit '83...

Jimwoud
6 april 2017, 10:45
Beetje verwarrend wel. Maar nieuw voor mij, maar niet voor de wereld ;)

Ik heb de duesenberg brug en tailpiece besteld. Ben benieuwd.