PDA

View Full Version : 60W top in 65W cab mogelijk ?



mennen08
3 april 2017, 16:20
Hee allemaal,

Kan ik een 60W top op een 65W cab aansluiten ? Of is het slim om wat 'ruimte' tussen de wattages te hebben ?
Zoja, waarom ? (Ps, de amp heeft ook een 30W stand. Maakt dit uit ?)

Bedankt alvast voor de reacties :)!

tmms
3 april 2017, 17:22
Ja hoor. Versterker heb je toch ook niet voluit. Normaal gesproken geen probleem zolang het uitgangsvermogen van de versterker onder die van de speaker blijft.

Pepe
3 april 2017, 17:23
Die cijfers moet je losjes hanteren. Als je een amp vol open zet en daar met een basgitaar op gaat hengsten zal je pieken krijgen waar een 100 watt speaker niet heel vrolijk van wordt, aan de andere kant zal de ene speaker veel meer kunnen hebben dan zijn opgegeven vermogen dan de ander.
Je zal niet zo snel wat opblazen maar als je van plan bent een amp open te zetten om daar langdurig over te gaan spelen dan zou ik een flinke marge nemen.

mennen08
3 april 2017, 19:45
Ja ik draai hem redelijk open. Maar de pieken zullen 60W tops zijn toch ? Ik kan hier dus gewoon mee spelen in deze combinatie met een 65W cab ? Of is het toch verstandig een wat zwaardere speaker erin te gooien ?

Erik de Perik
3 april 2017, 19:53
Ja ik draai hem redelijk open. Maar de pieken zullen 60W tops zijn toch ? Ik kan hier dus gewoon mee spelen in deze combinatie met een 65W cab ? Of is het toch verstandig een wat zwaardere speaker erin te gooien ?

Een beetje versterker geeft een veel hoger piek- dan continuvermogen af en bij een beetje speaker zit het net zo in elkaar. Mijn ervaring is dat je met een te lichte versterker eerder een speaker opblaast dan met een te zware.

Ik heb met een bandje jarenlang een stel JBL's K140 speakers in bassbins op ruim 400 watt laten draaien, terwijl JBL 150 watt opgeeft.

Plant
3 april 2017, 20:10
Mijn ervaring is dat je met een te lichte versterker eerder een speaker opblaast dan met een te zware.

Klopt!

Een versterker die clipt geeft een signaal af met een DC-component. Een speaker kan slecht tegen DC. De conus beweegt dan steeds kortstondig niet en de spreekspoel krijgt onvoldoende koeling terwijl er wel vermogen in wordt gedissipeerd. Daarmee blaas je hem op.

mennen08
4 april 2017, 11:15
Oke, bedankt voor de reacties. Kan ik er uit concluderen dat het niet noodzakelijk is maar wellicht wel verstandig om een andere speaker erin te gooien ? De amp is een Suhr Jim kelley head op een tworock 112 12-65B speaker. Dus daar hangt een redelijk prijskaartje aan mocht ik iets opblazen.

De kelley draait normaal op een evm12l speaker. Dus daar zit qua wattage nog redelijk wat verschil.

Pepe
4 april 2017, 11:37
Een groot verschil tussen de EVM en de Celestion dat die eerste geen krimp zal geven wanneer je de Suhr opendraait en de Celestion alle kanten zal gaan uitflubberen, dat geluid moet je ook willen.
Het blijft krap hoor, mijn Matchless heeft maar 2 El84's maar als ik die openzet zie je de Celeston 65 werken voor zijn geld en ik gok dat de Suhr Kelly een flink ijzer heeft om de 6l6's op te fokken.

Erik de Perik
4 april 2017, 14:25
Zit er een Celestion of een GWS in en is 'ie 8 of 16 ohm?

mennen08
4 april 2017, 17:14
Een wgs speaker

mennen08
4 april 2017, 17:15
Maar dat zal voor het verhaal van Pepe weinig uitmaken, correct ?

Erik de Perik
4 april 2017, 17:37
Maar dat zal voor het verhaal van Pepe weinig uitmaken, correct ?

Pepe heeft het over een flubberende 65 watt Celestion, terwijl er in jouw cab een 75 watt WGS speaker zit. Maar wat merk je concreet van jouw combi. Is het geluid niet strak meer bij hoog volume, mis je punch?

mennen08
4 april 2017, 18:22
Het geluid is prima, heb dit topic meer gestart over het feit dat er wellicht niet genoeg ruimte tussen het wattage van de amp en de speaker zit.

Erik de Perik
4 april 2017, 18:34
Het geluid is prima, heb dit topic meer gestart over het feit dat er wellicht niet genoeg ruimte tussen het wattage van de amp en de speaker zit.

Als het geluid prima is, zou ik er niets aan veranderen. Een overbelaste speaker meldt zich wel hoor.

Plant
4 april 2017, 19:08
Als het geluid prima is, zou ik er niets aan veranderen. Een overbelaste speaker meldt zich wel hoor.

... als het kwaad al is geschied ;)

Erik de Perik
4 april 2017, 19:34
... als het kwaad al is geschied ;)

Nee joh, dat heb ik ooit één keer meegemaakt met een kapotte eindtrap die pure gelijkstroom produceerde, er kwam letterlijk rook uit de bassbin :blast:

mennen08
4 april 2017, 22:28
voorkomen is beter dan genezen, op basis van de bovenstaande berichten speel ik het toch maar op save :)!

Bedankt voor alle berichtjes

Erik de Perik
4 april 2017, 22:43
voorkomen is beter dan genezen, op basis van de bovenstaande berichten speel ik het toch maar op save :)!

Bedankt voor alle berichtjes

Houd er rekening mee dat iedere speaker ook zijn eigen sound meebrengt. Ik denk niet dat je iets zou moeten wijzigen trouwens.

mennen08
4 april 2017, 23:13
daar ben ik van op de hoogte, heb de evm al uitgeprobeerd. weliswaar een blackshadow uit de 80s. Dus vraag me af hoe deze van een originele afwijkt.

Erik de Perik
5 april 2017, 00:04
daar ben ik van op de hoogte, heb de evm al uitgeprobeerd. weliswaar een blackshadow uit de 80s. Dus vraag me af hoe deze van een originele afwijkt.

Ik heb er verschillende gehad, allemaal EVM-12L's dus ik kan niet echt iets vergelijken. Black Shadows werden gemaakt door Celestion, ElectroVoice en Eminence. De laatste maakte dan weer clones van de eerste 2 merken voor zover ik me herinner. Ik heb ooit een soort van 12" JBL replica door Beyma gehad, klonk erg goed! Inmiddels heb ik eigenlijk alleen nog maar Celestions en 4 Beyma 12"'s waarvan ik niet weet welke het zijn (moet ik gaan schroeven). Tijdje op een 15" JBL gespeeld, dat was vooraal clean erg lekker. Daarna op 4x12 Fane, ook niet verkeerd :D

mennen08
5 april 2017, 17:22
Ik heb WGS en suhr gemaild, de WGS speaker is 65W maar kan tot 75/80W tops gaan. De kelley is 60W dus dit geeft al wat meer speling. Volgens suhr zou ik elke speaker die meer dan 60W is kunnen gebruiken. Ze hadden de EVM niet genomen ivm het wattage maar vanwege de sound, jim vond dat de beste en gebruikte die vroeger ook bij zijn amps. Ik neem aan dat de fabrikanten verstand van zaken hebben. Maar de meeste op dit forum ook.

In plaats van verheldering is het alleen maar onduidelijker geworden. Een partij zegt ja dat kan, ook als ik naar bovenstaande gegevens van dit bericht kijk kan ik concluderen dat het kan (puur op de getallen gebaseerd).

Daarnaast is er de groep die zegt dat je pakweg 150% boven het wattage van je amp moet zitten aangezien de versterker hogere pieken kan afgeven ?

Ik ben zelf geen techneut dus het is nog steeds een wazig iets voor mij.

Pepe
5 april 2017, 19:04
:D

Ach, het is een kwestie van boeren logica, als je echt heel veel van je amp vraagt dan vraag je ook veel van je speaker, zo simpel is dat.
Sommige speakers vinden het lekker op hun kop te krijgen maar als ie met een wit vlaggetje gaat zwaaien kan je er altijd nog een zwaardere jongen in gooien.

telerocker
5 april 2017, 22:48
IGooi je die 60 watt wel eens vol open?

Han S
5 april 2017, 23:55
Ik heb WGS en suhr gemaild, de WGS speaker is 65W maar kan tot 75/80W tops gaan. De kelley is 60W dus dit geeft al wat meer speling. Volgens suhr zou ik elke speaker die meer dan 60W is kunnen gebruiken. Ze hadden de EVM niet genomen ivm het wattage maar vanwege de sound, jim vond dat de beste en gebruikte die vroeger ook bij zijn amps. Ik neem aan dat de fabrikanten verstand van zaken hebben. Maar de meeste op dit forum ook.

In plaats van verheldering is het alleen maar onduidelijker geworden. Een partij zegt ja dat kan, ook als ik naar bovenstaande gegevens van dit bericht kijk kan ik concluderen dat het kan (puur op de getallen gebaseerd).

Daarnaast is er de groep die zegt dat je pakweg 150% boven het wattage van je amp moet zitten aangezien de versterker hogere pieken kan afgeven ?

Ik ben zelf geen techneut dus het is nog steeds een wazig iets voor mij.

Je luistert niet naar wat de echte kenners zeggen. In post 6 heeft Plant het goed uitgelegd en veel hangt af van de kwaliteit van de versterker. Zo zal een buis prettiger vervormen dan een transistor en er zijn power amps van Bose die 80 volt gelijkstroom op je speaker zetten als je pech hebt en daar kan een 1500 watt speaker ook niet tegen.

Waar het op neer komt is dat je met een 10 watt versterker een 100 watt speaker wel kan opblazen. Met een 100 watt versterker een 10 wat speaker slopen is wat moeilijker en hij zal waarschijnlijk eerder mechanisch sneuvelen omdat de conus tegen het chassis zal slaan.

Lees post 6 nog een keer.