PDA

View Full Version : intressante ontwikkeling. Pre-configured PC's



showband
3 april 2017, 11:31
Ik zie in 2017 ineens een leuke ontwikkeling.

De goedkoopste manier om sommige dingen op te lossen is met software. Maar, net als ik, hebben veel muzikanten problemen om een computer betrouwbaar werkend aan de praat te krijgen.

bedrijven gaan nu complete werkende pre-installed configuraties aanbieden. Dit werd eerder al gedaan (carillion iemand?) maar dat was rete duur en flopte hevig.

voorbeeld tascam:
http://tascam.com/news/display/12606/
https://www.youtube.com/watch?v=yz9gUBES9yQ

maar ook een preinstalled linux computer based op een raspberry om je digimixer te bedienen voor minder dan 100 euro...
(je kan het ook zelf doen maar dan moet je als leek best wel wat tijd er in stoppen en de hardware is zo al 60 tientjes....
https://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/sudosound/

Fusion
3 april 2017, 13:07
In Rotterdam zit(/zat?) al jarenlang een hele goede, Teach Music. Ooit mijn 19" pc helemaal bij laten configureren. Inclusief externe geluidskaart, diverse softwarepakketen etc. Zijn nog wel meer van dat soort bedrijven. Mijn ervaring met dit bedrijf was erg positief

Hendrik1970
3 april 2017, 19:33
Nou voor die prijs wil ik ook wel ff een high end systeempje in elkaar rossen hoor.:???:

guitarkid2
4 april 2017, 13:34
lijkt me iets voor beginnende recorders
en omdat imho de software en de comp niet de belangrijkste componenten zijn. heb ik zomaar het vermoeden dat we in gevalletje tascam met veel te dure gebakken lucht te maken hebben

mijn tip

score een i-mac met garage band
of ga met reaper aan de kloot(leer je ook nog wat )

Duhsjaak
4 april 2017, 14:42
Kijk, ik zal op voorhand effe melden dat ik niet de bedoeling heb wie dan ook in de maling te nemen.
Ik heb (mantelzorg en andere feestelijkheden) per dag een max van 2 uur om muziek te maken. In mijn geval te componeren.
Dan heb ik niet de puf om eerst met computers te gaaan lopen kloten.

Ik vind veel van de computer oplossingen door misaanpassing tussen instrument en computer/latency niet prettig werken.
Een jaar of 8 of 9 of zo, geleden een harddisk recorder gekocht. Je moet hem effe leren kennen, maar daarna werkt het razendsnel.
En min of meer foolproof.
Als deze de geest geeft, koop ik een nieuwe. Iedere dag effe kicken en ik kom herboren mijn hok uit.

Ik heb geen behoefte aan een groot beeldscherm dat mij tot in het kleinste detail laat zien wat ik fout doe. Daarvoor heb ik oren.
Ik heb er behoefte aan dat het audio deel zo goed en simpel mogelijk werkt. En werkt. En blijft werken het allerliefst.

Er zijn nog betrekkelijk weinig computers met heel goede muziek programmatuur voor betrekkelijk weinig te koop.
Een van de hierboven genoemde dingen is $1300,00, slechts, terwijl onze Zeeuwse dozenschuiver m al niet meer levert.

Zo nieuw zal die ontwikkeling dus niet zijn.
Dat ik het toch een beetje blijf volgen, is omdat harddisk recorders misschien wel niet eeuwig leverbaar blijven. Koop ik nu een van de beste, dan ben ik €800 kwijt, dit ter vergelijking.
En dan kan ik weer 8 jaar of langer verder. Heerlijk. Echo. Drumdoos. Phantom power.

Dan leer ik weer eens wat? Computer expert? Nu nog maar effe niet.
Vriendelijke groet, Gus

Erik de Perik
4 april 2017, 17:24
mijn tip

score een i-mac met garage band
of ga met reaper aan de kloot(leer je ook nog wat )

Valt er ook weinig te configureren. MS is voor ICT'ers ;)

Hendrik1970
4 april 2017, 18:16
En Garageband is voor amateurs.

Harald
4 april 2017, 19:21
Een snelle scan van dat Tascam concept: Veel geld voor een behoorlijk beperkt systeem. Als ik het goed zie kan het eigenlijk niet meer, dan dat je een tweekanaals interface voor je computer koopt, met een enkele USB microfoon erbij. Als je een demo voor een band wilt opnemen moet je al uitbreiden zo te zien. Dan lijkt een standalone harddiskrecorder met 8 kanalen tegelijk opnemen, en ingebouwde phantom power eigenlijk een leukere optie, voor de computer noob.

En dan, wat is de markt nu eigenlijk? Op een paar vastgeroeste ouwe lullen zoals ik na, dan. De generaties na mij zijn toch gewoon met de PC opgegroeid?

Moet wel zeggen, @Duhsjaak, ben ooit begonnen met zo';n dubbel cassettedeck, zodat je kon pingpongen. En dan een hoofdtelefoon inpluggen op de microfoon ingang :D Als je echt Lofi wilt opnemen!

Toen een viersporen cassettedeck, oh frabulous joy, dan wordt pingpongen al leuk. En Sgt Pepper was ook op 4 sporen opgenomen, niet zeuren dus.

Digitaal begonnen met een Roland VS880, toen die net uit was. Helemaal leuk, Ik had nog geen PC, en ook geen zin daar helemaal in te duiken. Bovendien was pc opname toen echt nog wel wat duurder dan tegenwoordig. (niet dat die Roland toen goedkoop was, maar goedkoper dan een volledig uitgeruste opname pc met randapparatuur en software)

Op een gegeven moment overgestapt op computer. Dat werkt toch echt wel fijner.

Maar, als je in de oefenruimte wat meersporenopnames wilt maken is zo'n standalone meersporenrecorder toch al een leuke uitkomst. En een stuk compacter dan een PC of laptop variant.

Harald
4 april 2017, 19:25
Overigens, als je een betaalbare gitaarsynth zoekt voor via de pc, is dit ook een leuke ontwikkeling.

http://www.jamorigin.com/

Hier zou een standalone kastje voor live gebruik toch wel erg handig zijn. Ik sleep al genoeg mee, zonder ook nog eens extra splitters, en aparte monitoring en een laptop mee te zeulen.

De trial is leuk speelgoed.

Harald
4 april 2017, 19:27
En om terug te komen op die Tascam... is het niet veel handiger een interface te kopen, en een handige student van het dichtsbijzijnde conservatorium, of rockacademie te strikken voor een krat bier en 50 euro, die je kan helpen met configuratie en installatie?

guitarkid2
5 april 2017, 11:51
En Garageband is voor amateurs.

behalve in de edm
zijn (imo) 99% van de thuis opnames amateuristisch

btw dat hoeft in principe helemaal niet slecht te zijn

Fusion
5 april 2017, 12:35
behalve in de edm
zijn (imo) 99% van de thuis opnames amateuristisch

btw dat hoeft in principe helemaal niet slecht te zijn
Ook voor EDM is Garageband compleet amateuristisch. Juist in de EDM zijn de thuisopnamen van hoge kwaliteit omdat je weinig tot geen microfoons nodig hebt, weig tot geen instrumenten hoeft te bestuderen etc.

guitarkid2
5 april 2017, 13:09
Ook voor EDM is Garageband compleet amateuristisch. Juist in de EDM zijn de thuisopnamen van hoge kwaliteit omdat je weinig tot geen microfoons nodig hebt, weig tot geen instrumenten hoeft te bestuderen etc.
jup want dan gebruiken we logic

btw
ook in de edm komt er achter dat de meeste software ,vst(i)'s, niet echt lekker klinken en gebruikt men steeds meer "dure"/"vintage" "outboard gear"

maaar dat terzijde

B~Rock
5 april 2017, 13:21
Terwijl een fatsoenlijke productie m.n. te maken heeft met skils en niet met wat voor plugins of gear dan ook...

Fusion
5 april 2017, 13:31
jup want dan gebruiken we logic

btw
ook in de edm komt er achter dat de meeste software ,vst(i)'s, niet echt lekker klinken en gebruikt men steeds meer "dure"/"vintage" "outboard gear"

maaar dat terzijdeWaar staat dat statement? In de International EDM Certified Opiion Consensus Database? ;) Euh, ik volg EDM ook best een beetje, interviews met producers etc etc. En er is helemaal geen trend. Misschien in een bepaald subgenre, maar er zijn producers die alleen maar hardware moduies gebruik, producers die alleen maar VSTi's gebruiken, en producers die beide gebruiken. Je hebt kut klinkende VSTi's en hardware, en goed klinkende VSTi's en hardware, en dan nog oren, en smaak.

Fusion
5 april 2017, 13:32
Terwijl een fatsoenlijke productie m.n. te maken heeft met skils en niet met wat voor plugins of gear dan ook...
Natuurljik wel. Heeft met heel veel dingen te maken. Met crappy sounds maak je geen vette track.

showband
5 april 2017, 13:57
Natuurljik wel. Heeft met heel veel dingen te maken. Met crappy sounds maak je geen vette track.


https://www.youtube.com/watch?v=lNYcviXK4rg

B~Rock
5 april 2017, 14:06
Natuurljik wel. Heeft met heel veel dingen te maken. Met crappy sounds maak je geen vette track.

Ik zeg neit GEEN verschil, ik zeg dat de toegevoegde waarde vaak overdreven wordt. Met een std. DAW en de std. plugins kun je bijvoorbeeld een prima mix maken (ik heb het niet over softsynths), terwijl over het algemeen er nog steeds een hardnekkige mythe bestaat dat je allerlei dure plugins en outboard meuk nodig zou hebben om to een acceptabele sound te komen (lees: voldoende kwaliteit om een professionele plaat uit te brengen).

Fusion
5 april 2017, 14:11
https://www.youtube.com/watch?v=lNYcviXK4rg
Verwar lofi of basic of retro of chiptune etc niet met crappy :)

Fusion
5 april 2017, 14:13
Ik zeg neit GEEN verschil, ik zeg dat de toegevoegde waarde vaak overdreven wordt. Met een std. DAW en de std. plugins kun je bijvoorbeeld een prima mix maken (ik heb het niet over softsynths), terwijl over het algemeen er nog steeds een hardnekkige mythe bestaat dat je allerlei dure plugins en outboard meuk nodig zou hebben om to een acceptabele sound te komen (lees: voldoende kwaliteit om een professionele plaat uit te brengen).Ik snap het niet meer. Maar laat maar :) Ik ben van mening dat je én goede sounds en/of apparatuur nodig hebt én skills. Als je hetzelfde bedoelt zijn we het eens.

Hendrik1970
5 april 2017, 14:26
Ik zeg neit GEEN verschil, ik zeg dat de toegevoegde waarde vaak overdreven wordt. Met een std. DAW en de std. plugins kun je bijvoorbeeld een prima mix maken (ik heb het niet over softsynths), terwijl over het algemeen er nog steeds een hardnekkige mythe bestaat dat je allerlei dure plugins en outboard meuk nodig zou hebben om to een acceptabele sound te komen (lees: voldoende kwaliteit om een professionele plaat uit te brengen).

Wat is het verschil tussen, DAW, STD-plugins en Softsynths?

Fusion
5 april 2017, 14:29
Volgemns mij bedoelt is standaard (std)

Hendrik1970
5 april 2017, 14:36
Oke nog eens, wat is het verschil tussen DAW, plugins (al dan niet standaard CC+) ten opzichte van Softsynths?

Fusion
5 april 2017, 14:56
Wat is CC+?

Standaard DAW plugins zijn meestal niet zo goed als 3rd party plugins. Geen gouden regel verder, maar wel de grote lijn vermoed ik. Wellicht is ProTools de uitzondering

Hendrik1970
5 april 2017, 15:02
https://nl.wikipedia.org/wiki/C%2B%2B
In geval als je over standaard std-plugins praat.

Nogmaals wat is het verschil tussen een daw of software plugins, en een softsynth?

Fusion
5 april 2017, 15:34
Niets. Behalve dat een softsynth lijkt mij alleen geluidjes maakt (synthetiseert) en plugins ook effecten kunnen zijn, spectrum analyzers etc.

Fusion
5 april 2017, 15:37
Oh en een softsynth hoeft niet per se een plugin te zijn, kan ook standalone .

tnijland
6 april 2017, 23:42
Back to topic. Volgens mij heeft showband wel interessant nieuws te melden.

Waarom gebruikte iedereen vroeger de Tascam recorders? Omdat je daarmee zonder al teveel technische kennis een leuke recording kon maken. En ze hebben dat concept (net als hun gitaar/bas/vocal trainers) doorgetrokken met een digitale all-in-one variant zonder te willen concurreren met merken als Logic, Ableton of Protools etc. Simpel is het toverwoord.

Dus lijkt het mij een een hele zinvolle oplossing voor de digibeet ;-)

De andere oplossing m.b.t. de Rapberry Pi computer lijkt me wel wat meer voor de modernere computer hobbyisten die hier wat meer ervaring mee hebben (denk aan gratis films kijken via een Raspberry Pi met Kodi apps die vaak vrij technisch van aard zijn).

Harald
7 april 2017, 08:32
Ik weet het niet, de digibeet heeft hoe dan ook een learning curve te gaan.

Bij zo'n oplossing (https://www.thomann.de/nl/tascam_dp_32_sd.htm?ref=search_rslt_hard+disk+reco rder_348586_5) blijft er geld over voor een paar goede mics. En van één of ander huismerk misschien zelfs een setje drummics, mocht je echte drums willen opnemen.

Maar uiteindelijk werkt een DAW toch wat fijner dan zo'n standalone ding. Dat laatste is dan wel weer handiger als je in de oefenruimte een demo wilt opnemen.

Duhsjaak
7 april 2017, 10:04
Back to topic. Volgens mij heeft showband wel interessant nieuws te melden.

Waarom gebruikte iedereen vroeger de Tascam recorders? Omdat je daarmee zonder al teveel technische kennis een leuke recording kon maken. En ze hebben dat concept (net als hun gitaar/bas/vocal trainers) doorgetrokken met een digitale all-in-one variant zonder te willen concurreren met merken als Logic, Ableton of Protools etc. Simpel is het toverwoord.

Dus lijkt het mij een een hele zinvolle oplossing voor de digibeet ;-)

De andere oplossing m.b.t. de Rapberry Pi computer lijkt me wel wat meer voor de modernere computer hobbyisten die hier wat meer ervaring mee hebben (denk aan gratis films kijken via een Raspberry Pi met Kodi apps die vaak vrij technisch van aard zijn).

Eens. Ik hoef niet zo nodig iets over computers te leren als ik mijn muziek wil opnemen.
Wat mij dan alleen verbaast is dat de leuke nieuwe ontwikkeling die TS (dank) naar voren brengt twee keer zo duur is als de harddisk recorder die bijzonder bruikbaar is.

Kweet niet hoeveel kanalen in de mix te betrekken, 8 kanalen tegelijk opnemen. Misschien niet optimaal maar voor een bedroom recording ding meer dan voldoende.

Daarop heeft kennelijk zich niemand het hoofd gebroken. Ik gebruik al heel lang een BOSS BR1200 voor dat doel. Die voeren ze niet meer. En zouden ze dat wel doen dan zou (om heel andere redenen) mijn keus daar zeker niet meer op vallen.

Die Tascam HD recorder heeft alles wat je je maar in huis zou kunnen wensen.
Voor het betere of uitgebreidere werk neem je gewoon een prof in de arm.

Mijn mening.
Vriendelijke groet, Gus




Editje: Zie dat Harald daarop in de volgende post inderdaad wel ingaat.
Kort en goed: Je hebt mensen met een technische achtergrond die het leuk vinden om iedere schroef en moer van hun auto uit- en in elkaar te kunnen zetten. En je hebt mensen zoals ik, die van autorijden houden.

guitarkid2
7 april 2017, 11:58
@Sjaak
je vergeet dat de meeste mensen al en pc in huis hebben en slechts een mic en een interface hoeven te kopen/stelen om te beginnen (reaper is gratis)
De tijd dat je een dedicated pc nodig had, om leuk te kunnen thuisopnemen, is echt voorbij

showband
7 april 2017, 13:02
er is al een groeiende markt voor computerbedrijfjes die niet alleen de computer verkopen maar (bij de betalende senioren) PC's aan de praat houden.
zodat ze met kleinkinderen kunnen skypen, mailen en hun belastingen kunnen doen enz zonder verstand van computers nodig te hebben.
Mijn vader werkt via zo een bedrijfje.

Als je ooit op fora rond hebt gelopen van populaire muziekprogramma's. (sibelius, steinberg enz)
Dan zul je zien dat er echt een enorme groep muzikanten is die wel met zulke programma's wil werken. Maar die NIET hun computer aan de praat krijgen/houden. Of minimaal met allemaal bugs/latency enzovoort zitten.
Dik gefrustreert over alle betweters die zeggen "maar dan doe je toch gewoon even xxxxx? Dat weet toch IEDEREEN?" of "als je even een apple koopt doet ie alles wat je wil zonder enige kennis" enzovoort.

De computerverkoper snapt niet wat je wil.
De muziekhandel verkoper weet niets van jouw configuratie. En uitleggen kun je het niet.
En sowieso wijzen hardwareboeren en computersoftware boeren naar elkaar als de schuldige.
elke vraag bij softwareboeren krijg je als antwoord. "je moet een zwaardere nieuwere computer kopen" En bij de hardwareboeren, "je noet nieuwere software installeren".

Ik weet dat ik niet de enige ben die krachtige programma's wil gebruiken. En problemen heeft om het gewoon op een betrouwbare manier als een stuk gereedschap werkende te houden. Als je gewoon kan betalen voor service, dan is toch iedereen blij?

Erik de Perik
7 april 2017, 19:17
https://youtu.be/W7HWkU40Joc

Duhsjaak
7 april 2017, 20:01
@Sjaak
je vergeet dat de meeste mensen al en pc in huis hebben en slechts een mic en een interface hoeven te kopen/stelen om te beginnen (reaper is gratis)
De tijd dat je een dedicated pc nodig had, om leuk te kunnen thuisopnemen, is echt voorbij

Ik ben sinds 1990 gepc't.
Je argumenten zijn lang niet gek.
Maar met drie studerende kinderen in huis en een vrouw die zich bezighoudt met een poppenmakersgilde is het spitsuur geweest op de 'praktische' compu's.

Ik heb de keus bewust gemaakt. Mijn (later aangeschafte) recorder is er voor mij.

Als een recorder van €500,00 al niet veel kans maakt, maak ik me zorgen over een briljante doos van €1.200,00.

Maar we gaan het zien, zei Stevie Wonder.
Vriendelijke groet, Gus

miyaru
12 juni 2017, 23:22
Ik heb op van alles en nog wat opgenomen, van 2 inch tape/24 sporen tot Mac's en Pc's, Roland VS 2480, Fostex 8 sporen HD recorder met een Yamaha 01v Mixer en ga zo maar door. Wat was het beste? Om tegebruiken mijn huidige PC met Cubase en Ableton LIve/Push2. Qua sound: de 2 inch tape die we op school hadden (SAE Amsterdam). De rest waren tekenen van de tijd, je moet alles in het licht van de tijd zien......

Eigenlijk maakt het qua lineair opnemen niet uit, pas bij het editten ga je het verschil merken. Is 24 sporen genoeg?Vast wel als je er creatief mee kan omgaan - anders naar Hendrix, Beatles etc luisteren om te horen hoe de mannen het deden met 4 of 8 sporen.......

Muziek, en de manier waarop we het maken evolueert, ook de tools en het één went makkelijker dan het ander. En ja PC's kunnen lastig zijn.

Ik heb gemerkt dat een configureerde PC van goede herkomst wel fijn werkt, heb ik gehad van DV247. Nu heb ik het weer zelf gedaan, maar dan ben je wel even bezig. Ik heb geen haast, en gelukkig tijd voor mijn hobby - dat scheelt weer. Zoals Gus zit kan ik begrijpen dat hij het zo doet.

Het is ook altijd de vraag wat je maakt en met wie. Ik werk met een vocaliste en maak van EDM tot reggea om het maar te noemen. De laatste tijd werk ik veel met Ableton Live en een Push 2 controller om de basis van mijn nummers te maken, en speel dan bas en gitaar in. Daarna volgen dan de lagen zang.

Ik weet niet wat allemaal beter of handiger is, hangt af van geld, behoefte en kennis denk ik. Het meest belangrijke is dat je er plezier aan beleefd!

Misery Signals
1 september 2017, 01:46
We zijn allemaal liefhebbers. We hadden topics met sponsoring van een nieuw instrument voor een gehandicapte, helpen niet zo gegoede mede-forumleden,... elkaar wat helpen hier met zon dingen als pc recording moet toch ook kunnen? Ik zou zelf gerust voor een pintje en een hapje een PC komen configureren hoor. Genoeg ervaring mee met met verschillende PC systemen en software en interfaces. Mits de PC goed genoeg is wat normaal zo wel is of kan gemaakt worden voor weinig geld.

MS

miyaru
8 oktober 2017, 19:41
Ondertussen heb ik een nieuwe PC gekocht bij Soundsupplies - een Prodaw pc met een i7-7700 Intel als hart van de pc. Ik heb hem laten bouwen in een 19" behuizing. Ik ben van Cubase af, en werk nu alleen nog maar met Ableton Live Suite 9.7.4 en Wavelab 8 Elements. De Push2 controller is ook een blijvertje!

Deze PC is schandalig snel en krachtig, en ook de service van Soundsupplies is geweldig! Zo kan ik er weer een tijdje tegenaan met dit monster......Veel plezier met opnemen dames en heren!!!
:cheerup:

Fusion
8 oktober 2017, 19:56
Klinkt gaaf! Laat eens wat hem horen binnenkort!